📋مقاله: فناوری چیزی را عوض نمیکند، مگر آنکه خودمان بخواهیم.
🔶 زندگی ما دشوار شده است و سرتاپایش را اینترنت فرا گرفته است. از این رو جای تعجب ندارد که خیلیها از آن دلخور و خشمگین باشند. میگویند اینترنت ما را آدمهای بدتری کرده است، خودشیفته و بیاخلاق و نفرتانگیز. میگویند سامان کارها را از دستمان خارج کرده است و آرامش و آسودگی برایمان جا نگذاشته است.
اگر فناوری دیجیتال برایمان زمان میخرد، پس چرا بسیاری از ما همچنان در شتاب و عجلهایم؟
✅ اما شاید بهتر باشد به جای نقدِ فناوری، فرهنگِ فناوری را به نقد بکشیم؛ یعنی همانچیزی که واقعاً گرفتارش هستیم.
شکی نیست که گوشیهای هوشمند انتظارات برای دسترسپذیری دائم را بالا میبرند؛ اما اگر ما احساس میکنیم باید فوراً به پیامها پاسخ دهیم نه بهدلیل سرعت انتقال اطلاعات، که نتیجۀ هنجارهایی هستند که پیرامون زمان پاسخ مناسب شکل گرفتهاند.
متن کامل مقاله را اینجا بخوانید.
@ertebatmoaserdini
#اخلاق_کاربردی
#اخلاق_فناوری
#سواد_دیجیتال
#مدیریت_زندگی
#مدیریت_استرس
#توانمند_باشیم
.
✳️ گفته اند: برای رشد شخصی
آرزو نکن شرایط سادهتر بود، آرزو کن تو قوی تر باشی.
آرزوی مشکلات کمتر نکن، آرزو کن مهارتهای بیشتری برای عبور و غلبه بر آنها داشته باشی.
آرزوی چالشهای کمتر نکن، آرزو كن دانایی و توانایی بیشتری برای مواجهه موفق داشته باش.
@ertebatmoaserdini
#توانمند_باشیم
#مهارت_آموزی
#عزت_نفس
#موفقیت
.
🔲 روش برخورد درست با افراد ناراضی یا دشوار
🔸چندی پیش که به مطب یک دکتر مراجعه کردم در یک کلاس عینی، روش درست برخورد با افراد ناراضی را به طور عملی دیدم.
حدود یک ساعتی بود که به همراه چند نفر دیگر در اتاق انتظار نشسته بودیم و خبری از دکتر نبود.
🔻مردی که روبروی من نشسته بود از منتظر بودن کلافه شده بود و تمام مدت یک سری مجلهی پاره پوره را ورق میزد و دائم در صندلیاش وول می خورد. بی صبرانه پاهایش را تکان می داد و هر چند دقیقه یک بار به ساعتش نگاه می کرد.
بالاخره صبرش تمام شده و به طرف متصدی پذیرش رفت و محکم به شیشه ی اتاقکش ضربه زد.
او در را باز کرده و گفت:
“بله آقا؟ می توانم کمکی کنم؟”
مرد با تحکم گفت:
“این چه وضعش است؟ من ساعت سه وقت داشتم. الآن ساعت چهار است و هنوز دکتر را ندیده ام!”
متصدی به جای هر گونه توضیحی گفت:
۱) حق با شماست آقا. شما ساعت سه وقت دکتر داشتید…(ابراز موافقت)
۲) متاسفم که این قدر معطل شدید…(بیان عذر خواهی)
۳) دکتر درگیر عمل جراحی شده…(بیان علت یا عذر)
۴)اجازه دهید به بیمارستان تلفن کنم و بپرسم چقدر طول می کشد کارشان تمام شود…(اقدام یا راه حل)
۵) متشکرم که موقعیت را درک می کنید و ممنونم که این قدر صبور هستید.(قدردانی)
خشم آن مرد بعد از مشاهده رفتار متصدی و شنیدن این جملات، فروکش کرد.
البته در برابر چنین مهربانی و لطفی چه کار دیگری می توانست بکند؟
✳️ در برخورد با افراد ناراضی به جای تلف کردن وقت با بحث و جدل و یا توضیح و توجیه، کار بهتری می توانیم انجام دهیم و آن روبه راه کردن اوضاع با بیان جملاتی درست و به موقع بر اساس تشخیص درست مسئله و همدلی با مخاطب است.
مثال از کتاب روش برخورد با افراد دشوار
@ertebatmoaserdini
#تشخیص_مسئله
#اخلاق_معاشرت
#ارتباط_موثر
#مهربانی
#همدلی
#تعارض
.
گفتهاند:
معمولا غمگینترین انسانها
کسانی هستند
که برداشت دیگران
برایشان بیش از حد مهم است...
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#منفی_نگری
#سوء_تفاهم
.
🔷 زندگی هنر است.
نه تنها پزشکی، مهندسی و نقاشی هنر است بلکه زیستن نیز خود هنر است و در حقیقت مهمترین و در عینحال مشکلترین و پیچیدهترین هنری است که انسان تجربه میکند.
هدف این هنر، انجام کار بهخصوصی نیست بلکه هدف آن زندگیِ شایانِ تحسین و پرورش استعدادهای ذاتی است.
در پهنهٔ هنرِ زیستن، انسان هم هنرمند است و هم محصول هنر، هم پیکرتراش است و هم سنگ مرمر، هم پزشک است و هم بیمار.
از کتاب انسان برای خویشتن/ اریک فروم
@ertebatmoaserdini
#تربیت
#خودسازی
#توانمند_باشیم
.
.
📋 به خاطر داشته باشید:
برای آموختن هنرزندگی در موارد زیر نیازی به عذرخواهی و یا شرمندگی از کسی نیست:
۱. بیان احساساتمان
۲. نیاز داشتن به تنهایی
۳. ارزشها و حد و مرزهایمان
۴. پاسخ به همه انتظارات دیگران
۵. حرکت در جهت تحقق علایقمان
۶. "نهگفتن" به چیزهایی که نمیخواهیم
@ertebatmoaserdini
#ابراز_وجود
#نه_گفتن
#عزت_نفس
#اجتناب
#شرم
.
✳️ برانگیختن احساسات
احساسات و عواطف عوامل اصلی و حتی تعیین کننده در بحث انگیزش و تصمیم گیری هستند.
🔹هر قدر بتوانیم احساسات و عواطف خود یا دیگران را بشناسیم ، توان بهرهبرداری، کنترل، نظارت و مدیریت بهتری بر آنها خواهیم داشت.
در مقابل هر چه احساسات و عواطف خود یا دیگران را نادیده بگیریم و از آنها اجتناب کنیم، از یک سو با کاهش انگیزه و حوصله موجه میشویم و از سوی دیگر احتمال بروز آسیب و ناهنجاری از همان ناحیه احساسات و عواطف مدیریت نشده زیاد میشود.
🔸بازشناسی و اثرگذاری بر احساسات و عواطف خود یا دیگران، به هیچ عنوان کار غیر اخلاقی و حقه بازی محسوب نمیشود؛ بلکه برعکس اساس و پایه شکلگیری ارتباطاتِ ترغیبکننده و متقاعدکننده است.
📎 به علاوه شناسایی و بروز احساسات و عواطف گامی مهم برای رسیدن به درک مشترک از مسئلهی پیش روی به شمار میرود.
@ertebatmoaserdini
#ترس
#انگیزه
#اجتناب
#ترغیب
#ارتباط_موثر
#ابراز_وجود
#ابراز_احساس
#متقاعدسازی
#تشخیص_مسئله
#مدیریت_احساسات
.
هدایت شده از حوزه علمیه خواهران قم
🚨کانون دانش آموختگان با همکاری موسسه آموزش عالی معصومیه
مرکز ملی پاسخگویی
و مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می کند:
«دوره مقدماتی مهارت های پاسخگویی و مواجهه با پرسش»
ویژه اساتید،دانش آموختگان و طلاب خواهر
با ارائه اساتید توانمند و مجرب
تحت اشراف جناب حجة الاسلام و المسلمین مخدوم
🔺شرایط ثبت نام
1. دانش آموختگان، طلاب سطح 3 یا کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط
2.تعهد به شرکت منظم در کارگاه
💎میزان سرمایه گذاری: 350تومان
💡مزایا
1. توسعه توانمندی شخصی؛
2. تاثیر گذاری موفق در کنش های فردی و اجتماعی؛
3.شرکت در دوره های تکمیلی پاسخگویی؛
4. معرفی به تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات؛
5. معرفی به مراکز رسمی پاسخگویی؛
6. ارائه گواهی نامه به واجدین شرایط.
نحوه ثبت نام: از طریق لینک
https://formafzar.com/form/91aew
🖇اطلاعات بیشتر
https://eitaa.com/Asakereh_209
🗓زمان ثبت نام: از 8مهرماه لغایت 20 مهرماه 1402
🔻شروع دوره: از 22 مهر ماه
شنبه ها ساعت 15_ 18 به مدت 50 ساعت.
🏢مکان برگزاری: قم، سه راه سالاریه موسسه آموزش عالی معصومیه
🔰@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم