eitaa logo
ارتباط موثر
1.3هزار دنبال‌کننده
856 عکس
306 ویدیو
7 فایل
مسیری برای یادآوری و تداوم مطالعه و آموختن مهارت‌های توسعه فردی به خصوص مهارت‌های ارتباطی مربوط به دوره‌های ارتباط موثرِ حجة الاسلام مخدوم این‌کانال با هدف تامل و به کارگیری مهارت‌ها، در هفته به طور متوسط با سه مطلب کاربردی به روز رسانی می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
💢واکنش، پاسخ یا ابتکار در ارائه راه حل؟ 💥آسان‌ترین کار نشان دادن واکنش است. دومین کار آسان، پاسخ دادن است؛ اما دشوارترین کار ابتکار در ارائه راه حل است. 🔸 آن‌طور که متخصصان می‌گویند: واکنش کاری است که مثلا بدنمان در زمانی که داروی اشتباهی مصرف می‌کنیم، انجام می‌دهد. واکنش کاری است که در دنیا معمولا سیاستمداران همیشه انجام می‌دهند. واکنش غریزی و شهودی و معمولاً خطرناک است. بسیاری اوقات برخی مدیران و یا والدین، واکنش نشان می‌دهند. 🔸پاسخ دادن گزینه خیلی بهتری است. با کنشی اندیشمندانه، به محرک‌های بیرونی پاسخ می‌دهید. سازمان‌ها به تهدیدهای رقابتی پاسخ می‌دهند. افراد به همکاران یا فرصت‌ها پاسخ می‌دهند. پاسخ همیشه بهتر از واکنش است. 🔹 اما هر دو در مقایسه با ابتکار رنگ می‌بازند. ابتکار در ارائه راه حل واقعاً و حقیقتاً دشوار است؛ و این کاری است که رهبران می‌کنند. آن‌ها چیزی را که دیگران نادیده می‌گیرند، می‌بینند و کمال استفاده را از آن‌ می‌برند. 💡رهبران رویدادهایی را به راه می‌اندازند که دیگران باید به آن‌ها واکنش نشان بدهند. آن‌ها تغییر ایجاد می‌کنند. منبع: کتاب قبایل، نوشته ست گادین ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به مناسبت آغاز دوره جدید مهارت‌های پاسخگویی کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
هدایت شده از ارتباط موثر
⭕️ یک توضیح و چند درس و تامل باد مخالف قوی تر است یا باد موافق؟ ▪️اگر تجربه دوچرخه سواری یا دوندگی با سرعت زیاد را داشته باشید، حتما جریان بادی که از روبرو به صورت‌تان می‌خورد را حس کرده اید. این جریان باد که اغلب آزاردهنده بوده و پیشروی را برای شما دشوار می‌سازد، باد مخالف (headwind) نامیده می شود. ▪️در مقابل، یک جریان باد دیگری نیز وجود دارد که گاهی اوقات در جهت حرکت شما وزیده و به پیشروی شما کمک می‌کند، و به آن اصطلاحا بادموافق (tailwind) می‌گویند. ✅ خاصیت باد موافق این است که پس از مدت کوتاهی بدن به آن عادت کرده و تا مادامی که می وزد دیگر متوجه وجود آن نمی شوید. در عوض، هر لحظه که باد مخالفی در جهت خلاف حرکت شما بوزد، آن را حس کرده و لحظه شماری می‌کنید تا از دست آن خلاص شوید. 🔳 این پدیده در زندگی روزمره ما نیز به چشم می‌خورد. عدم تقارن بین احساس بادهای موافق و بادهای مخالف، یک سوگیری شناختی است که در نتیجه‌ی آن ما در اغلب موارد موانعی که بر سر راه‌مان در زندگی قرار گرفته است را بسیار پررنگ تر و شفاف تر از مزایا و فرصت‌هایی که از آن ها بهره‌ مند شده‌ایم، به خاطر می آوریم. بیشتر زمان و انرژی ما صرف غلبه بر چالش هایی می شود که در لحظه با آن ها مواجه می شویم و از این رو بادهای مخالف همواره بیشتر توجه ما را به خود جلب می کنند. از سوی دیگر، بادهای موافق ممکن است برای لحظاتی یک حس خشنودی و قدرشناسی را در ما ایجاد کنند، ولی به زودی وجود آن ها را از یاد برده و در عمل آن ها به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم بیشتر و بیشتر توجه خود را معطوف به غلبه بر چالش های ناشی از بادهای مخالف نماییم. 👤در سال ۲۰۱۶، توماس گیلوویچ از دانشگاه کورنل و شای داویدای از مدرسه علوم اجتماعی نیویورک پژوهشی در این زمینه انجام داده و نشان دادند که چگونه این سوگیری شناختی بر قضاوت های ما درباره موضوعات شخصی، اجتماعی و سیاسی اثر می گذارد. به عنوان نمونه آن ها نشان دادند که همیشه در انتخابات آمریکا، هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان اعتقاد دارند که نقشه های انتخاباتی به ضرر آن ها تمام می شود؛ طرفداران تیم های فوتبال همیشه معترضند که برنامه لیگ و داوری و همه چیز به ضرر آن ها عمل می کند، و حتی بچه هایی که در یک خانواده هستند هر یک تصور می کنند که والدینشان خواهر یا برادر آن ها را بیشتر دوست دارد. همچنین بارها شاهد بوده ایم که وقتی افراد موفق سرگذشت زندگی خود را تعریف می کنند، حتی اگر در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمده و از موهبت های مختلف برخوردار بوده باشند، باز هم بیشتر فقط سختی هایی که در مسیر موفقیت خود با آن ها دست و پنجه نرم کرده اند را به خاطر آورده و مورد تاکید قرار می دهند و چندان اشاره ای به شانس ها و مساعدت هایی که این مسیر را برایشان هموار ساخته است، نمی کنند. 🔹 در نهایت، نکته جالب در مورد این سوگیری شناختی این است که وقتی در مورد دیگران قضاوت می کنیم، این عدم تقارن به صورت برعکس اتفاق می افتد. یعنی بادهای موافق در مسیر زندگی دیگران خیلی بیشتر در نظرمان جلوه می‌کند تا بادهای مخالفی که برای آن‌ها وزیده است. 💡به همین دلیل است که ما اغلب شکست های دیگران را ناشی از بی عرضگی و عدم تلاش کافی خود آن‌ها دانسته؛ ولی موفقیت های دیگران را به حساب خوش‌شانسی و دست مساعد شرایط و روزگار در نظر می‌گیریم. معمولا در این موارد می‌گوییم:«من هم اگر چنین شرایطی داشتم قطعا موفق می‌شدم!». 🧠ذهن ما، رنج و مرارت هایی را که یک بازیکن فوتبال یا یک پزشک جراح و یا یک استاد، متحمل شده است تا به درجه‌ای از موفقیت دست یابد (یعنی بادهای مخالفی که در مسیر موفقیتش وزیده است) را نادیده گرفته و تنها بر بادهای موافق مسیر وی و موفقیت‌های مالی و اجتماعی ناشی از این بادها تمرکز می کند. @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ به خاطر کمترین نعمت‌ها هم قدردانی کنید. خود را عادت دهید برای هر نعمتی که به شما می‌رسد، هر چند کوچک و یا تکراری، تشکر کنید. حتی از خوبی های خودتان هم در خلوت خود تشکر کنید و قدر بدانید. خوبی‌های دیگران را بهتر و بزرگتر شمرده و قدردانی کنید. به نزدیکان که می رسید شاکر بودن و قدردانی را افزون‌تر کنید. و بالاتر از همه عزیزترین پشتیبان خود را فراموش نکنید و همواره شکرگزار حضرت حق باشید. کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز در دیار علم و فرهنگ، دیار سه علامه افتخار آفرین، دیار شهیدان ماندگار، دیار مردمان اهل اخلاق و مرام و معرفت، در تبریز، برای ارائه کارگاهی حضور یافتم. و ارائه ای با حضور مبلغان و رابطان فرهنگی جمعیت هلال احمر در استان های گیلان، زنجان و اردبیل و آذربایجان، جمعی صمیمی و شریف و دوست داشتنی ... به هر دو سبب توفیقی مضاعف بود. بر خود لازم می دانم از نمایندگی محترم مقام معظم رهبری در جمعیت هلال احمر، برای دعوت و برنامه ریزی تشکر و قدردانی کنم. کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
هدایت شده از ارتباط موثر
29.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راز یک بوسه سحرآمیز 📌 روایت احسان عبدی پور را بشنوید؛ از بوسه ای که او را از این رو به آن رو کرد و داروی کم رویی او بود... ــــــــــــــــــــــــــــ گاهی فاصله انسان با یک تغییر ، فقط عبور از ترس و اجتناب است. و تمرین این عبور گاهی حتی بدون حضور و مشاهده دیگران، نیز مفید و راهگشا است. بسیار شنیده‌ایم که فلان تمرین چه فایده ای دارد...؟ @ertebatmoaserdini .
هدایت شده از ارتباط موثر
یک داستان، یک درس من فقط معلم نیستم مریم صیاد آموز لنگان لنگان داشتم تو خیابون راه می‌رفتم که یه خانم مودب و شیک پوش بهم نزدیک شد ازم پرسید : شما آقای نصیری هستین؟ گفتم : بله گفت : من شاگرد شما بودم ، دبیرستان توحید، یادتون میاد؟ با اینکه قیافش اشنا بود ، گفتم : نه متاسفانه،آخه من خیلی دانش آموز داشتم . و بعد ادامه دادم : خب مهم نیست شما خوبید خانم ؟ گفت : بله ممنون استاد، من شیمی خوندم و تا دکترا ادامه دادم البته نه اون سال‌های جنگ دکترامو چند سال بعد گرفتم و در حال حاضر محقق هستم. آقای نصیری ، "سماک بحری" هستم یادتون اومد؟ از شنیدن حرفاش خیلی خوشحال شدم وقتی کمی دقت کردم ،شناختمش ،آره خودش بود اتفاقا خیلی دلم میخواست از احوالش با خبر بشم و حالا دیده بودمش که فرد موفقی شده بود ، یه هو رفتم به بیشتر از بیست سال پیش . اون موقع ها با اینکه انقلاب شده بود و مدارس تفکیک شده بود؛ به علت کمبود دبیر بعضی از دبیران مرد مدارس دخترانه تدریس می‌کردند . من هم اون وقت‌ها به دانش آموزان دختر جبر درس می‌دادم، یادم اومد این دختر چند جلسه‌ای که صبح‌ها من کلاس داشتم دیر سر کلاس می‌اومد و من هم همیشه دعواش می‌کردم و بدون اینکه چیزی بگه می‌رفت سر جاش. من هم کلی عصبی می‌شدم و به خاطر نظم کلاس، سریع درسو ادامه می‌دادم . چند بار می‌خواستم واسه دیر کردش به مدیر بگم ولی یادم می‌رفت تا اینکه یه روز زنگ اخر تو کلاس بغلی ، آخرین نفری بودم که از کلاس می‌رفتم بیرون یه هو همین دانش آموز "سماک بحری" رو دیدم که به دیوار راهرو تکیه داده و تو چشماش پر از اشکه . پرسیدم :سماک چی شده؟ با بغضی که تو گلوش بود جواب داد: پام پیچ خورده آقا حالا نمی‌دونم چه جوری برم خونه؟ یه هو گفتم : بیا من می‌رسونمت اون وقت‌ها یه ماشین پیکان داشتم که هرکسی نداشت جواب داد : نه آقا خونمون دوره گفتم : اشکالی نداره می‌رسونمت ، می‌تونی تا ماشین یه جوری بیای؟ درحالی که برق خوشحالی تو چشماش موج می‌زد گفت:بله آقا بالاخره هر جور بود خودشو تا ماشین رسوند من هم که طبعا عذر داشتم و نمی‌تونستم دستشو بگیرم ، بلاخره به سمت خونه اش حرکت کردیم وقتی آدرس میداد تازه متوجه شدم خونه‌اش خارج از شهر و در یکی از دهات اطراف قرار داره. وقتی رسیدیم سر یه جاده خاکی گفت : آقا تو همین جاده است دیگه خودم میرم ممنون. گفتم : نه چه جوری می‌خوای بری می‌رسونمت همینطور که می‌رفتیم چون راه خیلی طولانی شد ازش پرسیدم : این مسیر رو با کی میای بری مدرسه ؟ گفت: با هیشکی آقا، پیاده میام تاسر خیابون ۵ صبح بلند می‌شمِ اما خب گاهی بارونو باد باعث می‌شه کمی دیر برسم داشتم دیوونه می‌شدم این همه راهو این دختر پیاده می‌اومد !!!!. خلاصه رسیدیم خونشونُ یه خونه روستایی دیدم که از امکانات اون زمان هم خیلی چیزها کم داشت. به سختی رفت بالا و گفت : بفرمایید صدای پیر مردی از تو اتاق شنیده شد که پرسید: طاهره کیه ؟ دانش آموزم جواب داد : آقا معلممه پیر مرد اصرار کرد که برم بالا و یه چای بنوشم. من هم رفتم و بعد از سلام و احوال پرسی پیرمرد که فهمیدم پدر طاهره دانش آموزم بود گفت: آقا معلم این دختر همه زندگی منه، الان دوساله مادرشو از دست داده منم مریضم، هم تو مزرعه کار می‌کنه هم تو خونه به دوتا برادرهای کوچیکشم می‌رسه ، می‌گم دختر نمی‌خواد درس بخونی راه به این درازی چه کاریه آخه ولی هی اصرار می‌کنه می‌خوام درس بخونم آه ببینین الان شما رو تو درد سر انداخته... گفتم : این چه حرفیه در حالی که با بغضی که گلومو گرفته بود به زور چایی که طاهره آورده بودو می‌خوردم گفتم: ببخشید من دیگه باید برم. تمام راهو که بر می‌گشتم گریه کردم پیش خودم گفتم من فقط یک معلم نیستم؛ من باید بیشتر از این‌ها از حال دانش آموزم با خبر باشم. از اون روز به بعد بهش زنگ‌های تفریح کمک می‌کردم چند تا کتاب بهش دادم و دیگه دعواش نکردم اینها تنها کاری بود که از دستم بر می‌اومد . حالا اون با وجود تمام مشکلات اینقدر موفق شده بود و من بهش افتخار می‌کردم ،همینطور که لبخند می‌زدم، نگاش می‌کردم که یه هو از گذشته بیرون اومدم چون صدام زد: آقای نصیری ..... و ادامه داد : خیلی خوشحال شدم دیدم‌تون من هیچ وقت محبت‌هایی که به من کردین رو فراموش نمی‌کنم گفتم : خواهش می‌کنم من افتخار می‌کنم که چنین شاگردی داشتم. خداحافظی کرد و در حالی که ازم دور می‌شد پیش خودم گفتم : امیدوارم معلم‌های امروزی هم بدونند که فقط یک معلم نیستند.... @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔲 کفش هایت برای من! پیتر سینگر (فیلسوف معاصر و استاد دانشگاه پرینستون) ما را در یک موقعیت جالب اما متفاوت قرار می‌دهد: فرض کنید که دارید در پارک قدم می‌زنید می‌بینید کودکی در حال غرق‌شدن در دریاچه‌ای کم عمق است، اگر سریع تصمیم بگیرید و بپرید در آب او نجات پیدا می‌کند فقط کفش‌ گران‌قیمتی که پوشیدید خراب می‌شود. آیا ما آن کودک را نجات می‌دهیم؟ قاعدتا می گوییم که قید کفش‌مان را می‌زنیم و به آب می‌زنیم و او را نجات می‌دهیم. تا اینجا سخت نبود، گیر قضیه سوال دوم است: سوال بعدی او این است که چه تفاوتی وجود دارد بین آن کودکی که جلوی چشم ما افتاد توی آب و شما به راحتی می‌توانید نجاتش بدید با کودکان دیگری که ما می‌دانیم با هزینه بسیار کمتر از کفش لوکسمان میتوانستیم جانشان را نجات بدیم؟ اگر الان از طریق موسسات نیکوکاری به کسانی که گیر ۱ میلیون تومان پول هستند، کمک نکنیم در واقع انتخاب کردیم که کفشمون خراب نشه. یعنی بین کودکان نیازمند و کفش لوکس، دومی را انتخاب کرده‌ایم. ما هر بار که پولمان را صرف امور تجملاتی (و نه کارکردی) می کنیم مانند لپ آپ آخرین سیستم، موبایل آخرین مدل، ماشین گران‌قیمت، خانه لوکس، بلیط صف اول کنسرت، بوت و نیم بوت مارک دار، پالتوی اشرافی، لوستر آنچنانی و مبلمان تشریفاتی و هر نوع هزینه تجملاتی در واقع انتخاب کرده‌ایم که آن کودکان بمیرند! به همین راحتی! چون با هزینه بسیار کمتر از آن ماشین لوکس می‌شد ده‌ها بلکه صدها کودک را نجات داد. ◻️⭕️شش آموزه کلیدی کتاب The Most Good You Can Do که در ایران نیز ترجمه شده نوشته همین پیتر سنگر است. شش آموزه جالب این کتاب را با هم مرور کنیم: ۱) اخلاقی زیستن صرف اجتناب از رفتارها و گفتارهای غیراخلاقی نیست (اخلاق منفی گریز) بلکه باید تا جای ممکن به دیگران خیر رساند (اخلاق مثبت گرا). ۲) دگردوستی سنجش‌گرانه و عقلایی بسی والاتر از دگردوستی هیجانی-احساسی است. اگر من به خاطر التیام خاطر یا همدردی به کسی کمک کنم خوب است اما پیترسنگر می‌گوید که کرامت و سخاوت باید با عقلانیت همراه باشد. خیر و خرد باید با هم باشند. بدان معنا که من همواره از خودم بپرسم که اکنون این زمان و توان و امکان محدودم را به چه کسی و چه چیزی و در کجا باید تخصیص دهم که بیشترین بازده مثبت جمعی را داشته باشد؟ کمک به تامین آب آشامیدنی در کشور الف یا زلزله زدگان کشور ب. به گروهی که به پایان کارتن خوابی می‌اندیشند یا به گروهی که بر درس خواندن کودکان محروم متمرکزند؟ پیتر سنگر در ویدئویی که برای ترجمه کتابش در ایران داشت گفت در اسلام توصیه شده بخشی از ثروت را به فقرا انفاق کنیم. خیلی از اهل انفاق فکر می‌کنند مهم نیست که کمکشان چقدر موثر باشد. این درست نیست. برخی کمک‌ها ۱۰ برابر، برخی ۱۰۰ برابر موثر است و برخی دیگر اینگونه نیستند. او تاکید دارد که انجام عمل خیر باید خردمندانه باشد. ۳) ما به مواردی که در مجاورت و در جلوی چشم ما رخ می‌دهد بیشتر واکنش نشان می‌دهیم. برای آنکه در دام دگردوستی هیجانی، احساسی، واکنشی و شخصی نیفتیم استفاده از نهادهای حرفه‌ای نیکوکاری روش مناسبی است. نباید فقط به مواردی که جلوی چشم‌مان است تمرکز کنیم. ۴) خیر رساندن فقط کار خیریه و صرف پول نیست. زمان، اعتبار، آبرو و ارتباطاتمان را می‌توانیم صرف بهبود اوضاع انسان و جهان کنیم. برای اینکار باید هزینه‌های زندگی‌مان را محدود به ضروریات و رفاهیات معمولی کنیم و از رفاهیات لوکس و تجملات چشم پوشی کنیم. برای اینکار باید رشته تحصیلی و شغل‌مان را گونه‌ای انتخاب کنیم که بیشترین خیر عمومی را تولید می‌کند. اصلا باید تلاش کرد که چندین برابر درآمد داشته باشیم تا بیشتر صرف امور نیکوکارانه کنیم. ۵) بر خیری که شخصاً می‌توانیم برسانیم باید تمرکز کنیم، نه بر مسائلی که باقی می‌مانند یا حلشان دست ما نیست. کاهش دادن رنج و زشتی، چه در انسان و چه در جهان طبیعت، مطلوب است، حتی اگر از بین‌بردن برخی رنج‌ها فعلا ممکن نباشد. ۶) با رساندن بیشترین خیر به دیگران، سبب تعالی خودم می‌شوم. من با کمک‌کردن هیچ منتی بر دیگری ندارم چرا که خودم تعالی یافته‌ام. به عبارت دیگر ما به نیازمندان محتاجیم نه برعکس. ☑️⭕️تجویز راهبردی اگر به فکر توسعه ایران هستیم فرهنگ دگرگزینی عقلایی را ترویج کنیم. دگردوستی سنجش‌گرانه و عقلایی همان چیزی است که به آن محتاجیم. تا از خود محدود به «خود تعمیم یافته» برسیم. از «انتظار برای دستاوردهای بزرگ» به «اقدام برای نتایج کوچک» مهاجرت کنیم و از کمک رسانی با سه ویژگی «هیجانی-مالی-شخصی» به خیررسانی «عقلایی-چندبعدی-نهادی» گذر کنیم. از کفش‌مان (کمیت زندگی) به خاطر کیفیت زندگی بگذریم. شبکه توسعه دکتر مجتبی لشکربلوکی کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📃 چگونه باهوش تر شوید؟ ✍️ متخصصین روانشناسی بر این باورند برای بهبود عملکرد مغز و تقویت بهره هوشی پیشنهادات بسیار راحتی وجود دارد که کمک به افزایش بهره هوشی میکند: 🔹مطالعه کنید. ▫️دانشجوی زندگی باشید! انسان تک بعدی نیست و فقط به چند بعد سلامت ، ثروت و شادی خلاصه نمی‌شود. برای بالا بردن هوش کلامی باید در مورد مسایل گوناگون مطالعه کرد و دایره لغات را گسترش داد. مطالعه در مورد تاریخ، روانشناسی، علوم زیستی، علوم طبیعی، هنر، زبان، ریاضی و موسیقی کمک به گسترش تفکر می‌کند. ▫️به تفکر خود شخصیت و عمق دهید و حداقل در هفته یک کتاب بخوانید. 🔹ذهن خود را به چالش بکشید. ▫️انواع بازیهای ذهنی و فکری میتواند باعث تقویت هوش سیال، بهبود عملکرد حافظه و افزایش قدرت تمرکز میشود. اگر تنها برای مدتی این کار را تکرار کنید به زودی نتیجه ان را می بینید. سودوکو، حل جدول، حل معما از بهترین گزینه های بازی های تمرینی ذهن است. 🔹یادداشت کنید ▫️هر چقدر میتوانید یاداشت کنید! برای شروع می توانید با یاددتشت روزانه خاطرات خود شروع کنید. می توانید هر مطلب ساده ایی را به جای ذخیره در تلفن همراه در دفتر یادداشت بنویسید. ▫️سعی کنید با دست مخالف یادداشت کنید و نیم‌کره غالب مغز را به چالش بکشید و از نیمکره مخالف مغز نیز بیشتر کمک بگیرید. 🔹تعاملات اجتماعی و میا‌ن‌فردی خود را بیشتر کنید ▫️ارتباطات اجتماعی و تعامل میان فردی بیشترین کمک را به افزایش هوش اجتماعی شما می‌کند، و در عین حال باعث پرورش هوش کلامی و شنیداری هم می‌شود. ▫️تعاملات اجتماعی می‌تواند منجر به احساس تعلق، همدلی و شادی شود. کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
123.mp3
6.21M
سخنی و یادی از مبین بزرگ شیعه، امام صادق علیه السلام کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ✅ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « دین، وظیفه‌ای همگانی» ✍️ ١۶ اردیبهشت ماه سالروز تأسیس اولین نهاد فرهنگی و تبلیغی انقلاب اسلامی ایران است، که به‌منظور ایفای نقش واسط فعال میان حوزه‌های علمیه و نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ در حوزه علمیه قم تأسیس شد؛ این نهاد حوزوی تبلیغی، ابتدا با عنوان «دائره‌ی تبلیغات امام» و سپس با نام «دفتر تبلیغات امام» و در نهایت با عنوان «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه‌ قم» زیر نظر «ولی‌فقیه» و با انتصاب مستقیم رئیس و اعضای هیأت امنای آن توسط امامین انقلاب تا به امروز به فعالیت‌های ارزشمند خود در عرصه‌های مختلف دینی و انقلابی همت گمارده است؛ اصلی‌ترین مأموریت این نهاد حوزوی، که رهبر معظم انقلاب آن را به‌عنوان «نماد روشنفکری حوزه» معرفی نموده‌اند، «تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش‌های اسلامی و انقلابی، و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی» است که امروزه با پشتوانه‌ی سترگ ۴۵ ساله، خدمات ارزشمندی را در عرصه‌های: آموزشی"، "پژوهشی"، "فرهنگی و تبلیغی"، و "فضای مجازی، هنر و رسانه" به حوزه‌های علمیه، ملت بزرگ ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه می‌نماید؛ ✅ «بزرگترین سامانه تبلیغی کشور؛ اولین سامانه تبلیغ تخصصی و اولین مرکز خلاقیت ونوآوری در عرصه فرهنگ و معارف دینی با عنوان اشراق»؛ ✅ «دانشگاه باقرالعلوم (ع) به‌عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور در عرصه علوم انسانی اسلامی و چندین مؤسسه آموزش عالی حوزوی»؛ ✅ «بزرگترین پژوهشگاه کشور در عرصه علوم و فرهنگ اسلامی»؛ ✅ «پرافتخارترین ناشر کشور با عنوان بوستان کتاب»؛ ✅ «بزرگترین سامانه نشریات دینی با انتشار ٢١ نشریه نیمه تخصصی و تخصصی»؛ ✅ و «بزرگترین مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی»، تنها بخشی از ظرفیت‌های ارزشمند این نهاد بی‌بدیل حوزوی است. لذا ضمن عرض تبریک و گرامیداشت سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و آرزوی توفیق روزافزون برای همه‌ی دست‌اندرکاران، دانش‌پژوهان، پژوهشگران و مبلغان این نهاد ارزشمند حوزوی، سخن امروز را با موضوع «تبلیغ دین، وظیفه‌ای همگانی» آغاز می‌نمائیم؛ «اسلام» دینی جهان‌شمول و کامل‌ترین و آخرین دین الهی است که مسلماً تمامی ملت‌ها و اقوام در صورت آشنایی با حقایق، دستورات، احکام و آداب این آئین انسان ساز به سعادتمندی و خوشبختی در دنیا و آخرت خواهند رسید؛ بر این اساس، مسأله تبلیغ دین، یکی از مسائل اساسی در حیات اجتماعی بشر است و مخصوص یک دوره نیست! تبلیغی که از آن در قرآن به «بلاغ»، «بیان»، «تبیین» و از این قبیل تعبیر شده و در آیات متعددی مورد اهتمام قرار گرفته است، چنانچه خداوند در آیه ٣٣ سوره فصلت می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى‌اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی‏ مِنَ الْمُسْلِمینَ»: «چه کسى خوش گفتارتر است از آن کس که دعوت به سوى خدا مى‏کند و عمل صالح انجام مى‏دهد و مى‏گوید: من از مسلمانانم»؛ همچنین در آیه ١٠۴ سوره آل‌عمران می‌فرماید: «باید گروهى از شما باشند که (مردم را) به نیکى‌ها دعوت‏ و به خوبى‌ها‌ امر کرده؛ و از بدى‌ها و زشتی‌ها نهى نمایند و به درستی که آنان از رستگارانند». لذا تبلیغ عمومی دین، وظیفه‌ای همگانی است و به قشر خاصی منحصر نمی‌باشد؛ اما خداوند در آیه ١٢٢ سوره توبه در رابطه با تبلیغ تخصصی دین، دستور ویژه‌ای صادر نموده تا عده‌ای از مؤمنان با تحصیل علوم اسلامی، خود را برای انجام این کار بسیار مهم مجهز نمایند: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»: «و نباید مؤمنان همگی (در موقع جنگ) بیرون روند؛ پس چرا از هر طایفه‌ای، جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول خدا برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم دهند، تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند» لذا بر اساس این آیه، عده‌ای از مردم باید برای تبلیغ دین و ارشاد مؤمنین در حوزه‌های علمیه تربیت شوند و سپس به تبلیغ در این عرصه‌ی خطير همت گمارند؛ ✍️ در پایان بدیهی است که در عصر حاضر، یکی از بهترین و والاترین مصادیق یاری امام زمان (عج)، دفاع از دین و مکتب اهل‌بیت و مقابله با هجوم مخالفان و پاسخگویی به شبهات عدیده آنهاست؛ لذا طبق روایات اسلامی بر تمامی مؤمنین و مؤمنات که ظرفیت و توانایی لازم را دارند، واجب کفایی است که خود را به علمِ دین مجهز نموده و در حد توان در راه تبلیغ دین و مکتب نورانی اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) گام بردارند. سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی گرامی باد @Sargorohha
📃 سه جمله ای که نباید به افراد مضطرب گفت. وقتی کسی دچار اضطراب می‌شود، معمولا دیگران می‌خواهند مفید باشند و برای او کاری انجام دهند؛ اما گاهی حرف‌هایی که فکر می‌کنیم اضطراب یک فرد را کاهش می‌دهند، در واقع وضعیت او را بدتر می‌کنند. 🔸به طور معمول «اضطراب» احساسی ناراحت‌کننده است؛ خوب است خودتان را جای شخص مضطرب قرار دهید و سعی کنید احساسش را درک کرده و به او کمک کنید. اغلب افراد در چنین شرایطی احساس تنهایی می‌کنند. 🌸 مفیدترین حرف‌هایی که در این شرایط می‌توان گفت، جملات و کلمات آرامش‌بخشی هستند که به فرد مضطرب این احساس را القا می‌کنند که شما کنار آن ها هستید. 🔻در همین راستا توجه داشته باشید که از گفتن این سه جمله به افراد مضطرب پرهیز کنید: 1️⃣ نگران نباش، مشکل بزرگی نیست. شاید موضوع موردنظر برای شما جدی نباشد؛ اما برای فرد مضطرب یک مسئله نگران‌کننده است. گفتن جمله «نگران نباش» باعث کم‌اهمیت جلوه دادن موضوع می‌شود و فرد احساس می‌کند که شما گمان می‌کنید او بیش از اندازه حساس است که چنین مشکلی باعث نگرانی و اضطراب او شده است. ✅ این افراد نیاز دارند برای رفع اضطراب خود صحبت کنند تا احساس کنترل بیشتری پیدا کنند؛ پس به آنها گوش کنید. 2️⃣ آرامشت را حفظ کن. معمولا کسی دوست ندارد به او بگویند آرام باش! چه اضطراب داشته باشد چه نداشته باشد. گفتن این جمله فقط باعث بدتر شدن شرایط می‌شود و هیچ احساس حمایتی در فرد ایجاد نمی‌کند. وقتی به کسی می‌گویید آرام باشد، در واقع به او می‌گویید که به کارش ادامه دهد و نمی‌خواهید درباره احساساتش چیزی بدانید. ✅ به جای اینکه به فرد بگویید چه کاری انجام دهد یا چه احساسی داشته باشد، احساس او را بپذیرید و از او بپرسید که چه کمکی از شما ساخته است. 3️⃣ همه چیز درست می‌شود. این عبارت می‌تواند مکالمه شما را با فرد مضطرب قطع کرده و باعث ایجاد احساس تنهایی در او شود. این جمله به شخص القا می‌کند که اطرافیانش نمی‌توانند حامی او باشند و احساساتش را تحمل کنند. در نتیجه، احساس درماندگی به او دست خواهد داد. ✅ برای کمک کردن به فرد مضطرب، اجازه دهید در مورد نگرانی‌هایش صحبت کند. نداشتن فرصت کافی برای صحبت، باعث افزایش اضطراب می‌شود. کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌یک نکته گاه آن کس که به رفتن چمدان می‌بندد رفتنی نیست، بلکه دو چشم نگران می‌خواهد ... ____ سعی کنیم با همدلی درک کامل‌تری از احساس و ذهنیت‌ دیگران پیدا کنیم... شود. کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ارتباط موثر
OstadAbedi_Veladat_H_Masume_14020230.mp3
3.33M
❇️ بیانات آیت الله احمد عابدی به مناسبت ولادت با سعادت حضرت معصومه سلام ﷲ علیها @ertebatmoaserdini