eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
458 عکس
76 ویدیو
69 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ لوییس فراخان (Louis Farrakhan) رهبر سیاه پوستان آمریکا: ۹۰ میلیون ایرانی اعتقاد دارند مهدی(عج) می آید و حاضرند برایش جان دهند. مردم جذابی هستند نه ؟ دلتان نمی خواهد مثل آنها باشید؟ 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
🔻سید عبدالله انوار در ۹۸ سالگی درگذشت 🔹او از دانشمندان و مترجمان ایرانی، ریاضی‌دان، منطق‌دان، موسیقی‌دان، تاریخ‌دان، فلسفه‌پژوه، تهران‌شناس، حقوق‌دان، نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس، ادیب، فهرست‌نویس و متخصص متون‌کهن بود. 🔹تدوین یکی از حروف لغت‌نامه دهخدا، تدوین ۱۰ جلد فهرست نسخه‌های خطی و تصحیح بسیاری از متون مشهور مانند جهانگشای نادری از فعالیت‌های انوار است. او به ۳ زبان عربی، فرانسوی و انگلیسی هم تسلط داشت. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
◀️ نقد و بررسی ۶ انگاره غلط در باره مهدویت ✍مهدی نصیری تحریف پاره ای از عقاید دینی از جمله آموزه های مهدوی به نفع قدرت از کارکردهای جمهوری اسلامی بوده که متاسفانه یا با استقبال رهبران مواجه شده و یا در قبال آن سکوت شده است. در زیر به ۶ ایده غلط در باب مهدویت می پردازم: ۱. انقلاب اسلامی متصل به ظهور می شود و پرچم را به دست امام مهدی ع می دهد. نقد: تاریخ و زمان ظهور برای هیچ کس جز خداوند معلوم نبوده و هر گونه تعیین وقت و بازه مشخص زمانی برای آن، مصداق توقیت است که در روایت مشهوری تعیین وقت کنندگان برای ظهور دروغگو قلمداد شده اند. (کافی ج ۱ ص ۳۶۸) ۲. آقای خامنه ای سید خراسانی است که در روایات گفته شده است هنگام ظهور از مشرق به یاری حضرت می رود. نقد: تعیین فردی خاص که گفته شود حتما ظهور را درک می کند، از مصادیق تعیین وقت و زمان برای ظهور است که باید تکذیب شود. ضمنا در روایت از خراسانی سخن رفته و نه سید خراسانی. ۳. باید برای ظهور زمینه سازی کرد و جمهوری اسلامی در حال زمینه سازی است. نقد: در هیچ روایت معتبری از ضرورت زمینه سازی و یا لزوم وجود حکومتی دینی به عنوان مقدمه ظهور، سخنی گفته نشده است. بلکه بر عکس بر اساس دو روایت در کتاب غیبت نعمانی و طوسی همه اصناف و اقشار قبل از ظهور به قدرت می رسند و در وعده تحقق عدالت شکست می خورند و وقتی که امام مهدی ظهور می کند، نمی توانند مدعی شوند که اگر ما هم به حکومت رسیده بودیم، عدالت را محقق می کردیم. (غیبت طوسی، ص۴۲۷/غیبت نعمانی، ص۲۷۴)  ۴. ولی فقیه و رهبری نائب امام مهدی ع است. نقد: نائب امام زمان، بر هر فقیه و مرجع عادل و عالمی در عصر غیبت اطلاق می شود که احکام شریعت را برای مردم بیان می کند و این امکان برای هر فردی وجود دارد که با رسیدن به درجه اجتهاد به مقام نیابت در فهم تکالیف دینی اش برسد و اختصاص به یک فقیه و مرجع ندارد. آیت الله سید احمد خوانساری که تشکیل حکومت دینی را در عصر غیبت حرام می دانست به همان میزان نائب امام زمان بود که آیت الله خمینی. بر اساس نظریه تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت (که اندکی از فقها قائل به آن هستند) اگر فقیهی در راس حکومت قرار بگیرد و البته به عدل و داد رفتار کند، او نیز تنها یکی از نائبان امام زمان است که صاحب قدرت شده و این عنوان را از دیگر فقها سلب نمی کند. ضمنا عنوان نیابت امام زمان هیچ تقدس و مزیت معنوی و مادی برای فقها ایجاد نمی کند و بلکه مسئولیت آنان را در قبال دین و مردم بسیار سنگین می کند. به شیعیان توصیه شده است هر گاه فقها دنیاپرست و دوستدار قدرت و سلطنت شوند، بابت دینتان از آنان برحذر باشید. (کافی، ج ۱ ص ۴۶) ۵. گوش رهبری به دهان امام زمان است. نقد: هیچ فقیه و یا غیر فقیهی در عصر غیبت کبری نمی تواند مدعی ارتباط با امام زمان و گرفتن دستور و راهنمایی از وی شده و علم و عقاید و رفتار خود را منتسب به امام زمان کند و برای خود مقام عصمت و یا شبه عصمت قائل شود. به عبارت دیگر امام مهدی، هیچ باب، واسطه و نائب و نماینده خاصی ندارد. ۶. برخی روایات مهدوی در مورد جمهوری اسلامی است. نقد: در مورد هیچ روایتی که در باره مهدویت و نشانه های ظهور است، نمی توان به نحو قطعی مدعی شد که له یا علیه جمهوری اسلامی یا هر نظام سیاسی مشخص دیگری است. عده ای نیز روایاتی را که از حکومت بنی عباس دوم (غیبت نعمانی، ص ۲۵۸)،  و یا روایتی که در باره حاکمانی از بنی هاشم و سادات سخن گفته (غیبت نعمانی، ص ۳۰۷) که سبب نفرت مردم از دین در قبل از ظهور می شوند، در باره جمهوری اسلامی می دانند که اساسا با فرض معتبر بودن این روایات، چنین تطبیقهای قطعی، نادرست است. اعتقاد به مهدویت و ظهور یک منجی در آخرالزمان که در ادیان مختلف از آن سخن رفته است، می تواند مایه امید به نجات بشریت از یوغ حکومتهای استبدادی و ظالمانه در پایان تاریخ باشد که ایرادی ندارد مومنان به وقوع آن در هر زمانی امیدوار باشند اما هرگز نباید این امر منجر به تعیین وقت و یا برنامه ریزی در زندگی شخصی و یا عرصه سیاسی و حکومتی بر اساس ظهور در زمانی مشخص شود. در مقاطع مختلف تاریخی کسانی برای ظهور وقت تعیین کرده و از نشانه های قطعی آن سخن گفتند که همگی به خطا رفتند. ١٤٠١/١٢/١٦ ✅ درباره متن بالا چند نکته نقادانه خدمت سروران گرامی عرض میکنم... 🔻🔻
بخش اول.ogg
22.56M
✅ نقد سخنان 🔸 قسمت اول 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
2.ogg
3.26M
✅ نقد سخنان 🔸 قسمت دوم 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 💠اشراق @bahrami_eshragh
۲۰.m4a
28.89M
─⊰⊹❋✿✿❋⊹⊱─ ❀› ❀› ◎بخش دوم: احکام حقیقت وجود_ اصالت وجود واعتباریت ماهیت 【قسمت چهارم: تصویر مدعا_محل نزاع اصالت وجود】   ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari