✅ از جمله عوامل مهم عقبماندگی ما این است که به هویت دینی_ملی خودمان آگاه نیستیم. به این مساله که چه کسی بودیم؟ وچه داشتیم؟ وکجا بودیم؟ والان کجا هستیم؟ وباید کجا برویم؟ آگاهی نداریم.
تحت تاثیر #مدرنیزاسیون اجباری #پهلوی از هویت تاریخی و ماهیت دینی فاصله گرفتیم ودچار نوعی #تجدد طلبی تقلیدی_تخدیری شدیم. به عبارتی میراث فرهنگی وعلمی ومعنوی خودمان را کنار نهاده و تمام تلاشمان در راستای تشبث به فرنگیها است و از اینکه هر روز درحال شبیه شدن به غربیها هستیم خوشحال میشویم، برنامهها و راهحلهای آنها را بدون فکر وتامل وتوجه به اینکه آیا برای ما راهگشا هست یانه به کار میبریم وچنانچه جوابگوی مشکلات ما نباشد خود را مقصر میدانیم!!
در واقع توجه نداریم که #غرب طبق تحولات تاریخی ونیازهای اجتماعی وفرهنگی که داشته و منطبق با نیازهای بومی، نسخههای را تجویز میکند و ما نیز باید طبق تحولات تاریخی ونیازها وخلاءهای که داریم نسخهای متناسب باخودمان تجویز کنیم...اما حال وروز ما شبیه بیماری شده که برای رفع نارسایی کلیوی از نسخه مربوط به بیمار دیگر که کرونا دارد استفاده میکند، درنتیجه نه مشکل حل میشود ونه بهبودی حاصل، بلکه درد بیشتر شده و باید میزبان تبعات مصرف داروی غیرمرتبط باشد!!
البته مقصود سخن این نیست که از کشفیات و فرآوردههای علمی دنیا استفاده نکنیم، جان کلام آن است: مادام که به هویت حقیقی خویش آگاه نباشیم و نیازهای واقعی وحقیقی خود را شناسایی نکردهایم، استفاده از راهکار دیگران صرفا ازباب #تقلید است.
همچو فردی که دستخوش نسیان حافظه شده، بیهدف وارد داروخانه میشود، نمیداند چه دردی دارد، وچه دارویی باید استفاده کند، صرفا نگاه میکند که چه کسی چه داروی طلب میکند اوهم همان را میخواهد...
ما نیاز جدی به بازشناسی هویت ومیراث دینی وملی داریم، باید بدانیم تا پیش از مدرنیزاسیون تحمیلی_اجباری کجای تاریخ و #علم ایستاده بودیم والان در چه موقعیتی هستیم، وچه نیازهای داریم وباید چه کاری انجام دهیم. وگرنه به صرف اینکه چون درغرب برخی از رشتههای علمی یا فلسفههای مضاف یاروش خاصی از تفکر واندیشه اهمیت یافته پس ماهم باید از آنها تبعیت کنیم وهمان رشتهها را در مراکز علمی ایجاد کنیم، صرفا ازباب تقلید خواهد بود وراهگشای مشکلات ما نیست.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
🔸 يا مُقلّبَ القلوبِ
و الأبصار يا مُدبِّرَ الليلِ و النَّهار
يا مُحوِّلَ الحَولِ و الأحوال
حوِّل حالَنا إلى أحسنِ الحال
ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی
از این باد اَر مدد خواهی
چراغ دل برافروزی
به صحرا رو
که از دامن غبار غم بیفشانی
به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی ...
🌹تلاقی بهار قرآن و بهار طبیعت را بر شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض میکنیم.
🔸بارالها ...امسال را سال ظهور منجی عالم وجود حضرت امام عصر(عج) قرار بده
آمین یارب العالمین
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
اداب_نوروز.pdf
19.91M
🔸در اهمیت روز شریف ومبارک نوروز
با استناد به احادیث و روایات شیعی
و بیان آداب ایرانی دراین روز
📖 نسخه خطی
تالیف: مير محمدحسين بن ميرمحمدصالح خاتون آبادی_ ۱۱۵۱ق
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
28.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۲ را سالِ «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری کردند
⌜@falsafeh_nazari⌟
حاج قاسم عزیزم، به برکت خون پاک شما و همرزمانتان، سال نو بر ما مبارک خواهد بود انشاءالله.
🌹شادی ارواح طیبه شهدا و امام شهیدان و حاج قاسم صلوات هدیه کنیم 🌹
⌜@falsafeh_nazari⌟
✅ در حکمت #نوروز
اولین موجودی که صانع متعال خلق کرد و به آن هستی بخشید، جوهری مجرد است در نهایت حُسن وکمال که حامل صورت موجودات وهمچنین واسطه فیض برای تمام مخلوقات است، این جوهر را #عقل_کلی یا #عقل_اول مینامند. از عقل کلی جوهری دیگری صادر شده که در مراتب وجود ، دون اوست و آنرا #نفس_کلی مینامند.نفس کلی به منزله روح عالم است که بر جمیع مراتب جهان حکم فرماست و فیض الهی را پس ازآنکه از عقل اول دریافت کرده به سایر موجودات افاضه میکند.
همچنان که روح انسان بر بدن او سلطه دارد عالم نیز در سیطره نفس کلی میباشد. نفس کلی محرک نخستین افلاک و مبدا تمام حرکات وتحولات دنیا است. حکماء این نفس را به نجاری تشبیه کردند و تمام افلاک و عناصر و مرکبات و موجودات را مانند ابزار دست او میدانند.بنابراین نفس کلی، جوهری واقعی و زنده است که بر جمیع شئون عالم #طبیعت سیطره دارد و اتحاد و پیوستگی جهان راحفظ میکند.
نفس کلی دارای قوایی است که بوسیله آنها عالم را تدبیر کرده به نحوی که هر جسم آسمانی توسط یکی از قوای آن اداره میشود و چون این قوا متعلق به یک نفس واحد هستند تغییر وتحول در هریک از اجزاء کائنات بردیگر اجزاء وموجودات عالم موثر خواهد بود.
براین اساس تمام اتفاقاتی که در زمین رخ میدهد بر اثر حرکت اجرام سماوی میباشد. به عبارتی علت فاعلی موجودات مشیت خداوند، علت مادی آنها هیولایاولی، علت صوری آنها حرکت افلاک و اجرام سماوی وعلت غایی آنها منافعی است که انسان وموجودات از آن بهرهمند میشوند.
نفوذ قدرت افلاک وکواکب بر تحولات طبیعت و جوامع بشری تاحدی است که
برخی از #عرفا نظیر #عبدالکریم
_جیلی در کتاب الانسان الکامل هر سیاره را با یکی از انبیاء و یکی از دورانهای تاریخ که به ادوار نبوت مشهور است تطبیق داده و تحقق قیامت را در اجتماع سیارات انطباق میدادند.
اما در بین سیارات وکواکب قدرت و نفوذ #خورشید اهمیت ویژهای دارد. ازآنجاکه خورشید مانند قلب عالم و سایر سیارات مانند بقیه اعضای پیکر جهاناند، حکمای گذشته بهدقت ، تاثیرات خورشید را در هر برج شرح داده ونفوذ آنرا بر سلامت وبیماری موجودات و وضع کوهها و دشتهای سطح زمین و سرنوشت اقوام گوناگون و اوضاع سیاسی ممالک توضیح دادهاند. در جهان شناسی گذشتگان خورشید سهم مهمی را عهدهدار است به اعتقاد آنها #خداوند خورشید را در مراکز عالم قرار داده همانطور که پایتخت هر مملکتی در مرکز آن و قصر هر سلطانی در مرکز پایتخت میباشد.لذا خورشید قلب عالم و آیت خداوند در آسمانها و زمین است...اِنَّ الشمس هی آیه الله فی السموات والارض.
به باور حکمای الهی، حرکت خورشید در وسط افلاک به تمام عالم حیات می بخشد و نسبت خداوند با عالم مانند نسبت نور به خورشید است.خورشید همچنان مبدا نور است وجهان ازقبل او منور میشود و این تشبیه و تمثیل همان نوری است که در مکتب #اشراقی اصل جهان وهستی شناخته شده است.از این رو #شیخ_شهاب_الدین_سهروردی خورشید را سیداعظم ویا آیت کبری مینامید.
#فلک جرم کروی شکل وبی رنگی است که هر ستاره وجسم آسمانی به آن چسبیده است وبراثر حرکت فلک است که اجرام آسمانی حرکت میکنند. مثلا اولین فلکی که زمین را احاطه کرده #فلک_قمر میباشد، در واقع جسم بی رنگی است که ماه به بدنه آن چسبیده است وبراثر گردش آن، ماه نیز حرکت میکند. براین اساس نُه فلک زمین را احاطه کردهاند. هشتیمن فلک محاط بر زمین عبارت است از #فلک_ثوابت؛ فلکی است که تمام ستارگان آسمان به آن چسبیده و براثر حرکت آن، ستارگان نیز حرکت میکنند.به قسمت میانی واستوای فلک ثوابت اصطلاحا #منطقه_البروج میگویند.ستارگانی در این منطقه وجود دارند که آنها #ثوابت_بروج مینامند.
حرکت خورشید به مُحازات منطقه البروج است. یعنی اگر منطقه البروج را مانند نواری در افق آسمان فرض کنیم، خورشید در حرکت خود هیچگاه از آن منطقه خارج نمیشود.اما زاویه تابش خورشید تغییر میکندوبراساس تغییر آن فصلهای مختلف بوجود میآیند.
اما چنانچه پادشاه آسمان، بر مدار اعتدال منطقه البروج حرکت کند، طبیعت را درحالت تعادل قرار داده وسبب زنده شدن گیاهان وموجودات میشود و #فصل_بهار را ایجاد میکند. براین اساس فصل بهار براثر حرکت اعتدالی سلطان افلاک ایجاد میشود. حیات وزنده شدن مجدد طبیعت، تحت تاثیر نیروی نفس کلی است که بوسیله خورشید و ورود آن به برج حَمَل صورت میگیرد.خورشید واسطه انتقال تعادل نفس کلی به طبیعت میباشد؛ از همین روی #ایرانیها فصل بهار را تکریم میکردند و #نوروز را جشن میگرفتند. زیرا در این موعد سال حیاتی مجدد به طبیعت افاضه میشود وانسان به عنوان جزئی از نظام طبیعت، متاثر ازاین تعادل وحیات مجدد افلاکی وسماوی است.ای بسا سیروسلوک انفسی دراین ماه موثر میباشد.چه اینکه جان عالم(نفس کلی) فیض حیات را به طبیعت افاضه کرده وطبیعت به وزان تعادل رسیده، واین تحولات در جسم ونفس انسان نیز تاثیر گذار است.
#محسن_بهرامی
@falsafeh_nazari
اللهم بلغنا رمضان
اللهم سلمنا رمضان
و سلم رمضان لنا
و تسلمه منا متقبلاً
@falsafeh_nazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مناجات عرفانی حضرت امام خمینی(ره) برای ورود به #ماه_مبارک_رمضان
@falsafeh_nazari
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بیانات مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی برای ورود به #ماه_مبارک_رمضان
@falsafeh_nazari
✅ ماهیت واجب الوجود
استادغلامرضا فیاضی
نکته : ماهیت در عنوان بحث ، ماهیت به معنای اخص است یعنی ما یقال فی جواب ما هو و همان که در جواب از چیستی اشیاء بیان می شود .
ماهیت به این معنا همان تعین درونی ، چیستی و فارق یک شیء است که آن را از اشیاء دیگر متمایز می کند
🔹مسئله ماهیت واجب الوجود یکی از مسائل پر اهمیت در فلسفه اسلامی است
۱.مشهور : معتقدند بر خلاف وجود ممکن که دارای ماهیت است، واجب الوجود ماهیت ندارد.
۲.استاد فیاضی : ایشان بر اساس ادله عقلی و نقلی معتقدند که خداوند نیز همچون دیگر موجودات ، ماهیت به معنای اخص دارد ؛ توضیح اینکه ، بر خلاف نظر برخی از اندیشمندان که ماهیت به معنای اخص را حاکی از واقعیت محدود می دانند ، استاد فیاضی معتقدند ماهیت چیزی جز " تعین درونی و فارق اشیا " نیست ؛ از این رو هر شیئ چون وجودی ممتاز و جدا از دیگر اشیاست ، دارای تعین دورنی و فارق است ، لذا ماهیت دارد . واجب الوجود نیز وجودی ممتاز از دیگر وجودات است ، لذا ماهیت به معنای خاص است.
📚برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۲۳۷_۲۳۹
⌜@falsafeh_nazari⌟
فلسفه نظری
✅ ماهیت واجب الوجود استادغلامرضا فیاضی نکته : ماهیت در عنوان بحث ، ماهیت به معنای اخص است یعنی ما ی
#نقد_و_بررسی
ایشان بین #تشخص و #ماهیت خلط کردهاند، تشخص لازمِ وجود خارجی است، هر موجودی خودش است و بادیگری متفاوت است. این خودیت یا تشخص از لوازم وذاتیات وجود است نه ماهیت. لذا نفسِ وجود سبب انفراد و تمیز افرادش از یکدیگر میشود.
به عبارتی وقتی میگوییم #خدا وجود دارد، وفرد ومصداق #وجود است، همین امر دال بر تعیّن درونی وفارق بودن ذات #خداوند از مخلوقاتش است. پس نیازی نیست ماهیت آنهم بالمعنی الاخص را برای حق تعالی مطرح کنیم.
#سهروردی قاعدهای را بیان کرد والبته #ملاصدرا نیز برصحت آن تاکید میکند، تحت عنوان:
النفس ومافوقها انیات محضه و وجودات صرفه.
یعنی مافوق عالم جسم و طبیعت، مثل عالم نفس وعقل، ماهیتی درکار نیست و تشخص و اِنیات موجودات به خود وجود آنهاست. یعنی وجود به تنهایی برای تشخص و فارقیت از دیگران کفایت میکند به نحوی که در عوالم مجرد همین وجود تنها، مفید تشخص موجودات از یکدیگر است.
اما ماهیت به معنای اخص دلالت بر تشخص ندارد بلکه دلالت بر محدودیت دارد. چون موجودات خارجی، وجوداتِ متشخصِ محدود هستند، این محدودیت را ذهن به عنوان حد مستقل لحاظ میکند وآنرا ماهیت مینامد. لذا ماهیت دال بر تعین درونی وفارق اشیاء نیست اگرهم باشد به واسطه وجود است. زیرا خود ماهیت افاده کلیت میکند ونه تشخص وفردیت.اساسا ماهیت من حیث هی لیست الا هی.... هرگز سبب تمیز افراد نیست زیرا بنفسه کلی میباشد. براین اساس خداوند ماهیت ندارد...
البته این متن #استاد_فیاضی بنده را یاد متنی از#خواجه_نصیرالدین_طوسی انداخت مرحوم خواجه در جلد دوم شرح اشارات قولی رااز #فخر_رازی نقل میکند، مبنی براینکه به اذعان فخر رازی خداوند ماهیت دارد (شاید جناب استاد فیاضی این عقیده رااز فخر رازی گرفته باشند) وسپس خواجه نصیر حدود یازده صفحه در نقد سخن فخررازی مطالبی را بیان میکنند که قابل توجه است. محور نقد خواجه این است که، فخررازی بین وجود ذهنی مفهومی، که کلی است با وجود خارجی خلط کرده. وجود درمقام ذهن ومفهوم، کلی است وبرماهیات به نحو یکسان حمل میشود لذا افاده وحدت برای همه موجودات میکند اما وجود خارجی توام باتشخص وتفاوت وانیت است. لذا بنفس آنکه اذعان به وجود خداوند میکنیم به دلالت خفیه تشخص و تعین درونی وفارق بودن او از مخلوقات را افاده میکنیم.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
پاسخ به شبهه ابن کمونه.ogg
16.9M
┄═❁#پرسش_و_پاسخ❁࿇༅═┅─
🔻 #پرسش:
مسئله ای که #ابن_کمونه بیان میکند را یک توضیح مختصر بدید لطفا
و اینکه بنظرتون به فرض صحت #اصالت_ماهیت آیا برمبنای آن هم میشه به شبهه فوق پاسخ داد؟
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟