eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
857 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 چراغ قرمز اخلاق در فضای مجازی! ♨️ رقم شصت میلیون و چهارصد هزار برای سایت‌های مستهجن آمار قابل‌توجهی است که نمی‌توان به‌سادگی از آن گذشت، چرا که بخش قابل‌توجهی از آن به سایت‌های غیراخلاقی ایرانی اختصاص‌یافته. 📛 سه میلیون و پانصد بار دانلود یک کلیپ مستهجن از یک سایت غیراخلاقی فارسی‌زبان آمار سایت گوگل که نشان‌دهنده بالا بودن میزان گرایش کاربران به سایت‌های غیراخلاقی است؛ نشانگر روشن‌شدن در فضای مجازی برای کاربران ایرانی است. ❌ فضایی که عموماً از طریق کشورهای غربی مسموم شده و میراث آن نیز به کشور ما رسیده‌ است. 🆔 @farhang_puya
🔆 معنویت یک گمشده انسانی ✅ معنویت یک گمشده‌ی انسانی در پهنه گیتی است که زمان و مکان نمی‌شناسد. واژه‌ معنویت و مشتقات آن گرچه در منابع اصیل اسلامی به کار نرفته است ولی در ادبیات مسلمانان، هم در زبان عربی و هم در زبان فارسی رواج یافته است. 🔰 آن‌گونه که کاربرد این واژه نشان داده، این واژه با ریشه لغوی «معنا» در ارتباط است. کما این‌که ریشه لغوی معنویت همین امر را تایید می‌کند. معنا به موقعیت اشاره دارد که دست‌کم شامل دو لایه باشد: 🔘 یکی ظاهر که حکایت‌گر است و دیگری باطن که محکی است. ✍ حجت‌الاسلام دکتر علی مصباح 🆔 @farhang_puya
❇️ اسلام چشم‌اندازی جامع از هستی ✳️ همه نظریات دانشمندان با وجود تفاوت‌ها در دو نکته با یکدیگر اشتراک دارد: معنا چیزی است که در باطن یک بیان یا عمل نهفته است را باید کشف گردد و دیگر آن که معنا به نوعی با نظام اعتقادی و اهداف یک عمل خاص ارتباط دارد. 🔰 اسلام چشم‌اندازی جامع از هستی ارائه می‌کند. رابطه‌ی ظاهر جهان با باطن آن، رابطه معنایی است به گونه‌ای که جهان آشکار، جلوه‌ای از باطن جهان و حاکی از معنایی است که در باطن آن مخفی شده است. ✍ حجت‌الاسلام دکتر علی مصباح 🆔 @farhang_puya
❌ بن‌بست ایدئولوژیک 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | اگر کسی این حالت را پیدا کرد، نمی‌شود خدا حفظش نکند! 🔻 قسمت چهاردهم از سلسله جلسات حضرت علامه مصباح‌یزدی (قدس سره) با موضوع «» 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمؤمنین علی (عليه‌السلام): 👈 العاقِلُ مَن صَدَّقَ أقوالَهُ أفعالُهُ ✔️ عاقل كسى است كه رفتار او گفتارش را تصديق كند. 📙 غررالحكم، حدیث ١٣٩٠ 🆔 @farhang_puya
❓فرهنگ غرب؟ 🖌 حسن ابراهیم‌زاده: 💢 موج سواری، شعارزدگی، شبهه افکنی، اتهام‌زنی و... میراث فرهنگی غرب است. که در فرهنگ سیاسی، اجتماعی ما رخنه کرده است و در زمان انتخابات بیش از هر مقطع دیگری فرصت اندیشیدن را از بخشی از جامعه ما سلب می‌کند. 🔰 گذشت زمان و اندکی تأمل و دقت در رفتارها و گفتارها به خوبی حقیقت واژه‌ها و شعارها را از جنس بدلی آن جدا می‌سازد. 🆔 @farhang_puya
🔶 علت پذیرش زعامت حوزه از طرف آیت‌الله بروجردی ⚠️ یکی از عواملی که موجب تشویق آیت‌الله بروجردی به حضور در قم و پذیرش زعامت حوزه شد، دفاع از حوزه و روحانیت در برابر هجمه دشمنان بود. ☑️ علما و مدرسان حوزه علمیه در دعوت آیت‌الله، نزد وی استدلال می‌کردند که اگر مرجعیت عامه را بپذیرد، اختلافات موجود خاتمه پیدا می‌کند و سدی در مقابل هجمه‌ها به حوزه، روحانیت و فرهنگ شیعه ایجاد می‌گردد. آیت‌الله بروجردی نیز این استدلال را پذیرفت. 🔏 وی مهم‌ترین وظیفه خود را حفظ حوزه می‌دانست و معتقد بود: «با بودن آب فراوان است که ماهی بزرگ پرورش می‌یابد و آب خرد ماهی کوچک پرورش می‌دهد.» از این رو در جهت بالندگی حوزه نامنسجم آن دوران، اصلی‌ترین وظیفه خود را حفظ و صیانت از حوزه می‌دانست. ✍ حجت‌الاسلام علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
⭕️ تثبیت روحانیت مهم‌ترین وظیفه آیت‌الله بروجردی 🔰 ایشان حفظ و صیانت حوزه‌ها را مهم‌ترین وظیفه خود دانسته و معتقد بود: «من پیرم و هفتاد و پنج سال از عمرم می‌رود و با این ریش سفید نمی‌توانم ببینم حوزه‌ای را که رضاخان از بین برد، من هم شاهد از بین رفتن ثانی آن بشوم.» 📉 این تدبیر نشان می‌دهد که وی در وهله اول بهترین راه مبارزه با رژیم را ساختن حوزه‌ای قوی و منسجم می‌دانست. در واقع در پی آن بود تا ابتدا روحانیت تثبیت شود و بعد، کارهای دیگر صورت پذیرد. ✍ حجت‌الاسلام علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
📊 اقتصاد اعتدالی ⭕️ موضوع اعتدال در مباحث اقتصادی دارای ظرافت خاصی است. پیشینه اعتدال به مباحث اخلاقی ارسطو باز می‌گردد. در رویکرد فضیلت‌گرایی، اعتدال را به عنوان حد وسط میان برخی از فضیلتشهای رفتاری مطرح کرد و افراط و تفریط در یک گروه را ناشایست و حد وسط را مثبت دانست. 🔻 این موضوع بعدا توسط ارسطو و دیگران در فضای اقتصاد سیاسی هم مطرح شد اما آن چیزی که در ادبیات اقتصادی مطرح شده متفاوت است. در اقتصاد، اعتدال در قالب عدالت اقتصادی مطرح شده و یکی از بحث‌های پردامنه در اقتصاد و اقتصاد سیاسی یا فلسفه سیاسی است. ✍ دکتر محمدجواد توکلی 🆔 @farhang_puya
🔻 اعتدال اقتصادی در نظام سرمایه‌داری 🖌 دکتر محمدجواد توکلی: 💰 به نظر می‌رسد که در نظام سرمایه‌داری بحث اعتدال در رفتار اقتصادی توجیه ندارد. چون بر اساس مبانی فلسفیِ نظام اقتصاد سرمایه‌داری، این نظام اقتصادی بر مبنای لیبرالیستی فردگرایانه و انسان‌محور بنا شده است. ❇️ در این رویکرد سیستم در خدمت فرد است تا رفاه، مطلوبیت و سود او را حداکثر نماید و در مباحث اقتصادی گفته می‌شود هر فردی به دنبال حداکثر لذت و سود خود می‌باشد. برای حل مشکل عدالت در این مکتب، فردی مثل آدام اسمیت نظریه دست نامرئی را مطرح می‌کند. 🔰 وی می‌گوید اگر هر فردی به دنبال منافع خود باشد، یک دست نامرئی منافع جمعی را تامین می‌کند. 🆔 @farhang_puya
🔥 چراغ قرمز اخلاق 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | رابطه محبت با ایمان 🔻 قسمت پانزدهم از سلسله جلسات حضرت علامه مصباح‌یزدی (قدس سره) با موضوع «» 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت اميرالمؤمنين علی (عليه‌السلام): 👈 مَن تَسَلّى بِالكُتُبِ لَم تَفُتهُ سَلَوةٌ 📚 هر كه با كتاب آرام يابد، هيچ آرامشْ بخشى را از دست نداده است. 📙 غررالحكم، ج ۵، ص ٢٣٣ 🆔 @farhang_puya
◼️ آیت‌الله بروجردی؛ عزت‌بخشی به روحانیت 🚫 آیت‌الله بروجردی، نسبت به آبروی روحانیت و عزت مسلمانان بسیار حساس بود و از مسائلی که موجب خدشه بر وحدت روحانیت یا وهن حوزه می‌گردید، به شدت نگران و ناراحت می‌شد. 🔘 او معتقد بود:«باید روحانی عزیز باشد، هرگز تن به ذلت ندهد و در برابر ارباب زر و زور، سر تعظیم فرود نیاورد.» این حفظ عزت تا آنجایی بود که اجازه ملاقات‌ها به سران کشور را بر اساس حفظ عزت و منفعت اسلام می‌سنجيد و هرگاه احساس می‌کرد ممکن است دربار، از این ملاقات‌ها سوء استفاده کند ويا عزت حوزه و روحانیت خدشه‌دار شود، اجازه دیدار نمی‌داد. 💎 او حتی اجازه خدشه‌دار شدن عزت حوزه و روحانیت از طریق اخذ وجوهات «به هر طريق» را نمی‌داد و از هرگونه شائبه در برابر قبول وجوهات شرعیه از سوی افراد خاص، دوری می‌کرد. ✍ حجت‌الاسلام علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
❗️نظام سرمایه‌داری کشش بحث اعتدال رفتار را ندارد 👤 بلهارد مندوی مثالی از کندوی عسل می‌زند و می‌گوید زنبورها هر کدام دنبال منفعت خودشان هستند و این مثل مشهور را بیان می‌کند که، رذیلت‌های فردی، فضیلت‌های اجتماعی است. 🔚 مثلاً خودخواه بودن فرد برای او رذیلت است ولی آدم‌های خودخواه وقتی کنار هم قرار می‌گیرند در مجموع منافع جامعه را تامین می‌نمایند. البته به این استدلال اشکالات متعددی وارد شده است. 🔰 به خصوص در مباحث اخلاق و اقتصاد گفته شده این کندوی عسل خودخواه هیچ‌گاه در آن عسل تولید نمی‌شود. به نظر می‌رسد مبانی فلسفی نظام سرمایه‌داری، کشش بحث اعتدال رفتار را ندارد. ✍ دکتر محمدجواد توکلی 🆔 @farhang_puya
🔴 در این سیستم عملاً چیزی به اسم انفاق معنا ندارد! 🖌 دکتر محمدجواد توکلی: 🔻 مبانی فلسفی نظام سرمایه‌داری کشش بحث اعتدال رفتار را ندارد. زیرا بر اساس مبانی نظام سرمایه‌داری افراد حداکثر کننده سود خود می‌دانیم و از طرف دیگر آنها به دنبال حداکثر مطلوبیت و مصرف می‌باشند. 🔺 یعنی یک مصرف‌گرایی در ذات این نظام وجود دارد. در این سیستم عملاً چیزی به اسم انفاق و کمک به دیگران معنا ندارد، مگر به زور دولت؛ یعنی دولت از برخی مالیات می‌گیرد و به برخی دیگر به نام یارانه بدهد. 🆔 @farhang_puya
🔳 اعتدال اقتصادی در نظام سوسیالیستی ❎ بحث اعتدال رفتار اقتصادی در نظام سوسیالیستی توسط برخی مثل مالت، به عنوان یک ایده‌آل مطرح شد. گفت: هر کسی به اندازه توانش کار کند و به اندازه نیازش مصرف کند. ⚡️ این شعار بسیار جذاب بود و خیلی از چپ‌ها و مارکسیست‌ها را جذب کرد، اما عملاً این نتیجه به دلیل ضعف انسان‌شناسی و به خصوص بی‌توجهی به دین، اتفاق نیافتاد. 🔙 زیرا بدون اعتقاد به این اصل نمی‌شود از افراد انتظار کار زیاد و مصرف کم داشت. اما رفتار اقتصادی اعتدال بر اساس مبانی اقتصاد اسلامی روی مبنای استواری بنا شده است. ✂️ برشی از یادداشت دکتر محمدجواد توکلی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
‼️ زمانی که ستون مبارزه با آمریکا فروریزد، کل انقلاب فرو خواهد ریخت! 📝 محسن نصری با آسیب شناسی رابطه با آمریکا و اشاره به ریشه دار بودن خصومت آمریکا با ملت ایران بر عقیدتی بودن این دشمنی تاکید می‌کند و از زبان سیاست‌مدار آمریکایی چنین می‌گوید: ♨️ «کلید اصلی برای ایجاد تغییر بنیادین در سیاست‌های ایران از بین بردن خصوصیات انقلابی رژیم ایران است. طبیعتا سیاست فرسوده‌سازی این رژیم از لحاظ عقیدتی باید برای ما جذابیت خاصی پیدا کند...». ❌ و در ادامه از زبان کنت تیمرمن محقق آمریکایی نتیجه مرگ‌بار چنین رابطه‌ای را این‌گونه بیان می‌کند و از حقیقت رابطه با آمریکا چنین پرده برمی‌دارد: برقراری روابط ایران و آمریکا به معنای ختم انقلاب است. زمانی که ستون مبارزه با آمریکا فروریزد، کل انقلاب فرو خواهد ریخت. 🆔 @farhang_puya
💠 چشم‌انداز جامع اسلام 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | اشک، پیشکشی به محبوب 🔻 قسمت شانزدهم از سلسله جلسات حضرت علامه مصباح‌یزدی (قدس سره) با موضوع «» 🆔 @farhang_puya
⏰ سرمایه عمر 💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليه‌السلام): 👈 ا‌ِنّما اَنتَ بَعضُ ایّامِك، فكُلُّ یَومٍ یَمضیِ عَلَیكَ یَمضیِ بِبَعضِكَ ⏳ این را بدان که وجود تو همان شمارش روزهای عمر تو است، هر روزی که بر تو بگذرد قسمتی از وجود تو را به همراه خود می‌برد! 📙 شرح غررالحکم، ج ٣، ص ٧٧ 🆔 @farhang_puya
🚫 آیت‌الله بروجردی؛ حفظ حرمت روحانیت 🔰 یکی دیگر از سیاست ایشان در جهت «صیانت» از حوزه‌ها، حفظ حرمت روحانیون بود. احترام حوزه‌ها بارها و بارها از سوی حکومت رضاخان خدشه‌دار شده بود و روشنفکران ضددینی مانند کسروی و حکمی‌زاده نیز در قالب ترویج اندیشه‌های دین‌ستیزانه خود، حرمت روحانیت را زیر سؤال برده بودند. 📜 سیاست ایشان در این زمینه شامل موارد گوناگون می‌شد؛ از دفاع از روحانیان و طلاب تا ابراز علنی محبت و احترام نسبت به آنان، از جمله سیاست‌های آیت‌الله بود. او در دفاع از روحانیانی که در معرض اذیت حکومت بودند سنگ تمام می‌گذاشت. 🔺 از نجات جان آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی که به خاطر سخنرانی انتقادی از رژیم شاه محکوم به اعدام شده بود، تا حمایت از یکی از شاگران خود در برابر ساواک، از سیاست مدافعانه آیت‌الله از ساحت روحانیان حکایت داشت. ✍ حجت‌الاسلام علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
💠 آیت‌الله بروجردی؛ «کادرسازی» نتیجه «صیانت» از حوزه ☑️ علی‌رغم نقش محتاطانه و حاشیه‌ای آیت‌الله در سیاست، وی اما به تربیت نسلی سیاست‌ورز و مجاهد، مبادرت ورزید. 🔏 تربیت نسلی مجاهد و انقلابی در حوزه‌ای که آیت‌الله بروجردی آن را از نو بنیاد نهاده بود، موجب شد تا بعدها پرورش یافتگان این حوزه و شاگردان مبرز این عالم وارسته، همگام با نهضت امام خمینی به خلق حماسه بپردازند. ✍ حجت‌الاسلام علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
🔸 آیت‌الله بروجردی؛ تربیت نسلی موثر در حوزه 🔹 تمام تلاش آیت‌الله بروجردی بر این مهم تعلق گرفته بود تا نسلی را در حوزه تربیت کند که بتواند بعدها رهبری تحولات کشور را در دست گیرد. 📉 آیت‌الله پس از سال ۱۳۳۲ با توجه به موقعیت به‌دست آمده، بهترین بهره‌برداری را کرد. وی توانست حوزه‌ای نوین بنیاد نهد و روشنفکران نفوذی را از شاکله حوزه خارج و سطح علمی طلاب را بالا برد تا از این راه به ارتقای بینش روحانیان کمک نماید. 🔚 او حوزه ضعیف را ناکارآمد می‌دانست و معتقد بود حوزه ضعیف توانایی مقابله با ظلم را ندارد و اگر حوزه، قوی و مستحکم گردد، می‌توان بر ضد ظلم نعره زد. ✍ حجت‌الاسلام علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya