eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
855 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 مشکلات رنسانس (قسمت اول) 1⃣ مذهب ستیزی و ماده‌گرایی: متأسفانه تمدّن و تکنولوژی موجود از همان اول بیمار متولد شد و به این خاطر به ستیز با مذهب پرداخت یا خود را هماهنگ با باورهای مذهبی ننمود. 2⃣ مرزبندی میان دو حوزه اعتقاد و عمل: گرچه آغاز انقلاب رنسانس توسط افراد موحّد و مذهبی بود ولی بعداً بر اساس نگرش مادی و از زاویه تنگ دانش‌های نظری، تجربی و انسانی با رنگ غيرالهی شکل گرفت. 🖇 چون دین حاکم، پاسخگوی نیازهای بشری در بُعد نظام معاش جامعه نبود، عملاً یک مبارزه منفی پدید آمد و از آن موقع مرزبندی میان حوزه اعتقاد و عمل مطرح شد و هنوز هم این تناقض رفتاری، نسبت به باورهای دینی هست. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛑 مشکلات رنسانس (قسمت اول) 1⃣ مذهب ستیزی و ماده‌گرایی: متأسفانه تمدّن و تکنولوژی موجود از همان اول
🛑 مشکلات رنسانس (قسمت دوم) 3⃣ سکولاریسم: از آفات بزرگ تفریط‌گری کلیسا و افراط‌گری رهبران رنسانس ، دین‌گریزی، نفرت از دین و نفی حاکمیت دین شد. نیل پُستمَن به نقل از سنو (Snow) می‌گوید: «ماشین، خدای اصلی و حقیقی اینان شد. 🔶 انسان‌ها دیگر حاضر نبودند زندگی‌شان را با حیاتی مملو از ترس خدا و محصور در یک جامعه ابزار و آلات معاوضه کنند. 🔳 به اعتقاد انسان، بهتر است که دین کماکان در همان فضای رمزآلود خود باقی مانده، به ارشاد مردم بسنده کند و سیاست سُکّان تدبیر مُدُن را در دست گیرد تا جوامع دچار بحران نشده و امور اجتماعی به عاقبت قرون وسطی دچار نگردد». 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛑 مشکلات رنسانس (قسمت دوم) 3⃣ سکولاریسم: از آفات بزرگ تفریط‌گری کلیسا و افراط‌گری رهبران رنسانس ،
🛑 مشکلات رنسانس (قسمت سوم) ✅ جا دارد از این‌ها بپرسیم، واقعا جدایی دین از سیاست در این قرون اخیر ، توانسته کام بشر را از آرامش و رفاه شیرین نماید؟ بماند. 🔚 البته افول منحنی توسعه تمدن و تکنولوژی در اولین روزهای هزاره سوم، به خاطر ناهنجاری‌های گسترده و بی‌سابقه در پیکره جهان مادی (خصوصا نظام سرمایه‌داری) موضوع قابل انکاری نیست. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛑 مشکلات رنسانس (قسمت سوم) ✅ جا دارد از این‌ها بپرسیم، واقعا جدایی دین از سیاست در این قرون اخیر ،
🛑 مشکلات رنسانس (قسمت چهارم) 🔰 بسیاری از دانشمندان جامعه‌شناس و نظریه پردازان جهان مادی، افق تمدن مادی را تیره و آکنده از نابرابری، بی‌مسئولیتی، کام‌جویی فردی، جمع گریزی و انسان محور افسار گسیخته می‌دانند. ☑️ تا جایی که برای فروپاشی بزرگ‌ترین مظهر نظام سرمایه‌داری (آمریکا) یعنی وجه غالب تمدن مادی، دوره کوتاه مدت ۱۰ ساله را پیش‌بینی می‌کنند؛ مثل نظام سوسیالیزم. 🆔 @farhang_puya
◾️تفاوت‌های عرفان با کلمات مشابه ( قسمت اول) ▫️«میستی سیزم» که امروزه معمولا بیشتر معادل عرفان به کار می‌رود، بر جنبه‌های رازآمیز و باطنی هستی تأکید دارد و از واژه «mystery» به معنای راز و رمز است و از واژه یونانی «mysterion» گرفته شده که به معنای «لب فروبستن و سکوت کردن» است و کنایه از این است که راز است و نباید بر هرکس و در هر جا فاش شود. ▫️« گنوستی سیزم» از ریشه «gnosis» به معنای «دانش» و «معرفت» مشتق شده است و لذا از این لحاظ، «گنوستیسیزم» بیشتر به معنای عرفان در فرهنگ اسلامی نزدیک است. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۳۷، محمدحسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
💠چگونگی مبارزه با فرهنگ غرب 🆔 @farhang_puya
💠حضرت محمد ( صل الله علیه و آله) : روز قیامت هر چشمی گریان است مگر چشمی که در مصیبت و عزای حسین گریسته باشد. 📚 بحارالانوار، ج۴۴، ص ۲۹۳ 🆔 @farhang_puya
👥 وظايف اجتماعی و فرهنگی مؤمنان از ديدگاه قرآن (قسمت اول) 🔰 درمورد وظایف اجتماعی و فرهنگی مؤمنین و جامعهٔ ارزشی، می‌توان به مواردی نظیر: صبرو پایداری، امر به معروف و نهی از منکر، انفاق، خدمت به مردم، خوش‌برخوردی با مردم، تلاش برای ایجاد و اجرای عدالت، حق محوری، بهره گرفتن از عالمان و فرزانگان، اندیشه و تفکر و وفای به عهد اشاره کرد و ما به برخی از این موارد می‌پردازیم. 1⃣ کار و کوشش: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظایف مؤمنین، کار و تلاش فراوان است. آیهٔ شریفهٔ «و أن ليس للإنسان إلا ما سعی»؛ و این‌که برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست، بر همین مسأله دلالت دارد. ✍ علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
👥 وظايف اجتماعی و فرهنگی مؤمنان از ديدگاه قرآن (قسمت اول) 🔰 درمورد وظایف اجتماعی و فرهنگی مؤمنین و
👥 وظايف اجتماعی و فرهنگی مؤمنان از ديدگاه قرآن (قسمت دوم) 🖇 در آیهٔ دیگری نیز خداوند می‌فرماید: «وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ آيَتَيْنِ ۖ فَمَحَوْنَا آيَةَ اللَّيْلِ وَ جَعَلْنَا آيَةَ النَّهَارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ وَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَ الْحِسَابَ ۚ وَ كُلَّ شَيْءٍ فَصَّلْنَاهُ تَفْصِيلًا». 🌄 ما شب و روز را دو نشانهٔ توحید و عظمت خود قرار دادیم، سپس نشانهٔ شب را محو کرده و نشان روز را روشنی بخش ساختیم، تا فضل پروردگار را (در پرتو آن) بطلبید (و به تلاش زندگی برخیزید) و عدد سال‌ها و حساب را بدانید و هر چیزی را به‌طور مشخص (و آشکار) بیان کردیم. ✍ علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
👥 وظايف اجتماعی و فرهنگی مؤمنان از ديدگاه قرآن (قسمت دوم) 🖇 در آیهٔ دیگری نیز خداوند می‌فرماید: «و
👥 وظايف اجتماعی و فرهنگی مؤمنان از ديدگاه قرآن (قسمت سوم) 2⃣ اندیشه و تفکر: تفکر در امور را باید از وظایف مؤمنین به شمار آورد: «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ قَالُوا سَمِعْنَا وَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ. إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ». 🔚 «همانند کسانی نباشید که می‌گفتند: «شنیدیم» ولی در حقیقت نمی‌شنیدند! بدترین جنبندگان نزد خدا، افراد کر و لالی هستند که اندیشه نمی‌کنند.» 3⃣ حق محوری: یک مؤمن باید حق‌مدار و حق محور باشد: «ولا تلبوا الحق بالباطل وتكتموا الحق وأنتم تعلمون»؛ و «حق را با باطل نیامیزید! و حقیقت را با این که می‌دانید کتمان نکنید!»، بر همین اساس است. ✍ علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
👥 وظايف اجتماعی و فرهنگی مؤمنان از ديدگاه قرآن (قسمت سوم) 2⃣ اندیشه و تفکر: تفکر در امور را باید ا
👥 وظايف اجتماعی و فرهنگی مؤمنان از ديدگاه قرآن (قسمت چهارم) 4⃣ وفای به عهد: یکی دیگر از وظایف مؤمنین این است که باید بر سر عهد خود باقی بمانند: «وَ لَا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكَاثًا تَتَّخِذُونَ أَيْمَانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ أَنْ تَكُونَ أُمَّةٌ هِيَ أَرْبَىٰ مِنْ أُمَّةٍ ۚ إِنَّمَا يَبْلُوكُمُ اللَّهُ بِهِ ۚ وَ لَيُبَيِّنَنَّ لَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ» 🔚 «و هنگامی که با خدا عهد بستید، به عهد او وفا کنید! و سوگندها را بعد از محکم ساختن نشکنید، درحالی که خدا را کفیل و ضامن بر (سوگند) خود قرار داده‌اید، به يقين خداوند از آنچه انجام می‌دهید، آگاه است!» ✍ علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️تفاوت‌های عرفان با کلمات مشابه ( قسمت اول) ▫️«میستی سیزم» که امروزه معمولا بیشتر معادل عرفان به ک
◾️تفاوت‌های عرفان با کلمه‌های مشابه (قسمت دوم) ▫️«اسپیر چوالیتی» از ریشه «Spirit» به معنای روح گرفته شده است و گاهی این واژه در فارسی، «روحانی» یا «معنوی» ترجمه می‌شود و اعم از معنای اصطلاحی عرفان است و شامل عرفان شهودی و دین و هرچه که به نحوی با امور باطنی و روحی سروکار داشته باشد، می‌شود. ▫️«صوفیسم» از ریشه «صوف» به معنای پشم گرفته شده است که به معنای روش زاهدانه و پشمینه پوشی برخی صوفیان نزدیک می‌شود. در استعمال شایع، وقتی این کلمه به صورت مطلق به کار رود، اشاره به عرفان اسلامی در آن نهفته است و شامل عرفان یهودی و مسیحی و هندی نمی‌شود. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۳۷، محمدحسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
💠همیشه سرفراز 🆔 @farhang_puya
💠امام کاظم(علیه السلام) : شیعه ما نیست کسی که در خلوت دلش ترسان از خدا نباشد. 📚بصائر الدرجات، ج ۱۰، ص۲۴۷ 🆔 @farhang_puya
✅ سوالاتی مهم در باب نقش جوانان در جامعه 🔰 وقتی می‌گوییم نقش جوانان چیست، ابتدا باید روشن کنیم که در میان اقشار جامعه، جوان‌ها چه خصوصیتی دارند؟ اگر پیشرفت برای کل جامعه است، وظیفه مشترکی است که همه باید انجام بدهند. ⁉️ آیا نقش پیر و جوان، عالم و جاهل، و مرد و زن، یکسان است؟ یا این‌ها تفاوت‌هایی دارند؟ و اگر تفاوتی دارند جوان‌ها چه خصوصیتی دارند؟ 🔹 باید نقش جوان را در جامعه و ویژگی‌ها و امتیازات او را بشناسیم و ببینیم چگونه می‌توان از این امتیازات استفاده کرد؟ و احیانا اگر آن‌ها کمبودهایی هم داشته باشند، چگونه باید آن‌ها را جبران کرد یا مانع تأثیر آن‌ها شد؟ جا دارد در این زمینه کتاب جامعی نوشته شود. 🎙 مصاحبه با علامه مصباح (ره) 🆔 @farhang_puya
⛔️ جوانان و کمین شیطان (قسمت اول) ⚠️ واقعیت این است که شیطان در کمین همه ماست و در کمین جوان‌ها بیشتر؛ چون راه نفوذ در جوان‌ها بیشتر است، جوانان هم ممکن است نقص‌هایی داشته باشند، اما این نقص‌ها قابل تغییر است و می‌توان پیش از آنکه به ملكات ثابت و راسخ تبدیل شود، آن‌ها را درمان کرد. ☑️ یکی از آن‌ها کم تجربگی است که لازمه آن غرور است. گاه جوان وقتی چیزی می‌فهمد گمان می‌کند این است و جز این نیست و بقیه اشتباه می‌کنند و به تجربه‌هایی که کسانی پس از پنجاه سال کسب کرده‌اند و می‌تواند سرمایه‌ای برای نسل آینده باشد، توجه نمی‌کند. 🎙 مصاحبه با علامه مصباح (ره) 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⛔️ جوانان و کمین شیطان (قسمت اول) ⚠️ واقعیت این است که شیطان در کمین همه ماست و در کمین جوان‌ها بی
⛔️ جوانان و کمین شیطان (قسمت دوم) ❌ این (غرور) موجب می‌شود سرمایه‌های خودمان را هم از دست بدهیم و به نتیجه زحماتی که نسل‌های قبل کشیده‌اند و برای ما آماده کرده‌اند پشت پا بزنیم. 🔘 مثلا به این بهانه که مقام معظم رهبری از جوان‌ها تعریف کرده‌اند، بگوییم ما این‌گونه هستیم و چه کار داریم به پیرمردها! این نقطه ضعفی است که باید توجه داشته باشیم و در آموزش‌های خودمان توجه بدهیم که مبتلا به غرورهایی نشویم که غالبا در اثر کم تجربگی یا بلند پروازی پیش می‌آید. 🎙 مصاحبه با علامه مصباح (ره) 🆔 @farhang_puya
📌 عاملی مهم در غفلت 💠 آیت‌الله جوادی آملی: ✅ غفلت عوامل گوناگونی دارد و یکی از مهم‌ترین عوامل آن خاطرات ناخوانده است. برای تشریح این مطلب مقدمه کوتاهی لازم است: ❇️ هرگاه ما بخواهیم کاری را انجام بدهیم، در آغاز کار، بر آن مسلط و در آن مجتهد و متخصص نیستیم و به اصطلاح آن کار برای ما «ملکه» نیست؛ از این رو در آغاز آن را به دشواری انجام می‌دهیم تا در آن رشته مجتهد و متخصص بشویم و یا به تعبیر دیگر ملکه پیدا کنیم. 🔰 انبیا و اولیای الهی به سرعت و سهولت، فضائل دینی را انجام می‌دادند، چنانکه نوح (ع) یا رسول خدا (ص) به عنوان بنده شکور معرفی شدند؛ زیرا شکر خدا به آسانی و وفور از آنان صادر می‌شد. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️تفاوت‌های عرفان با کلمه‌های مشابه (قسمت دوم) ▫️«اسپیر چوالیتی» از ریشه «Spirit» به معنای روح گرفت
◾️ تفاوت‌های عرفان با کلمه‌های مشابه (قسمت سوم) ▫️«معرفت شهودی» بر روش خاص عرفان توجه دارد که آن را از فلسفه اشراقی متمایز می‌کند؛ چرا که فلسفه اشراقی، با روش عقلی و کمک گرفتن از صفای قلبی، به جست و جوی حقیقت می پردازد ولی عرفان با روش شهودی به شناخت می‌پردازد. ▫️«معرفت عمیق معنوی» نیز بر باطن گرایی و معناگرایی و توجه به متافیزیک در عرفان توجه دارد ولی درباره حیطه متعلق عرفان نظر دقیقی ارائه نمی‌دهد. امروزه، این معنا از عرفان، برای هنر التقاطی و شر گرای غرب خصوصاً در سینما کاربرد فراوانی دارد و سینمای معناگرا در برخی تعاریف، شامل هر امر غیرطبیعی و خارق العاده و متافیزیکی می‌شود. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی)، صفحه ۳۷ و ۳۸، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
💠اصلی‌ترین وظیفه مومنین 🆔 @farhang_puys
💠امام علی(علیه السلام) : در انجام دادن واجبات و ادای حق آن از خدا مدد بجویید. 📚نهج البلاغه، خطبه ۹۹ 🆔 @farhang_puya
💯 نقش جوانان در ساخت فردای انقلاب 🖌 محمدحسین علیجان‌زاده: 🔘 رهبر معظم انقلاب با تاکید بر مسئله جوانان در بیانیه گام دوم، به صورت جدی به دنبال نقش آینده‌نگر این جوانان در ساخت فردای انقلاب هستند. این نشان از این دارد که جوان در مشی و سلوک معرفتی با نیروی عظیم خود می‌تواند سدهای بسیاری را که شیاطین جنی و انسی در مقابل او گمارده‌اند با نیروی ایمان و همت و تلاش از سر راه بردارد و مشابه و نظیر آن را بارها در جوانان جهادگران و ایثارگر در دوران دفاع مقدس و چه بعد از آن شاهد بودیم. 💢 مقام معظم رهبری در صدد تبیین زمین بازی و ترسیم نقشه روبرو به وضعیت موجود برای نسل جوان بر می‌آیند و در این‌باره می‌فرمایند: «اینک (انقلاب) وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است.» 🆔 @farhang_puya
🔰 جنبش‌های معنوی جدید در غرب 🖌 محمدحسین علیجان‌زاده: 💠 رهبر معظم انقلاب: «معنویت و اخلاق جهت‌دهنده همه حرکت‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی نیاز اصلی جامعه است.» ما در یک سده اخیر با پدیده جدیدی به نام جنبش‌های معنوی روبرو شده‌ایم که با پشت نمودن به مسیحیت و نیز ادیان رایج دیگر، در صددند که زندگی خود را از جهنم مادی‌گرایی نجات دهند. ⭕️ زندگی مادی صرف ولو از همه امکانات و لذائذ برخوردار باشد شوری نمی‌آفریند و لذا انسان مدرن غربی هم در صدد معناگرایی است که آن را در قالب این جنبش‌های غیر دینی دنبال می‌نماید. ما از این سنخ معنویت‌ها به معنویت سکولار تعبیر می‌کنیم. 🆔 @farhang_puya
🇮🇷 دهه پنجم انقلاب و واکنش دشمن (قسمت اول) 🎇 این روزها جشن‌های پیروزی انقلاب آغاز شده و انقلاب و نظام وارد دههٔ پنجم عمر خود شده است، بدون اینکه پیشگویی‌ها و وعده‌های دشمنان خیالباف تحقق یافته باشد. ◼️ جالب است که تا همین چند ماه قبل رییس جمهور آمریکا و اذناب (دنباله رو های) او از سقوط نظام اسلامی در بهمن ۹۷ خبر می‌دادند. ◾️ اما وقتی این وعده، دروغ از آب در آمد، برای توجیه این همه تبلیغات فراوان خود به تبلیغات دیگری دست زدند و این‌که اگر چه نظام اسلامی سقوط نکرده است؛ اما در واقع یک نظام شکست خورده است. ✍ هادی مازندرانی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🇮🇷 دهه پنجم انقلاب و واکنش دشمن (قسمت اول) 🎇 این روزها جشن‌های پیروزی انقلاب آغاز شده و انقلاب و ن
🇮🇷 دهه پنجم انقلاب و واکنش دشمن (قسمت دوم) ↩️ به عنوان مثال باید به اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجهٔ ایالات متحدهٔ آمریکا اشاره کرد که عصر پنج شنبه ۳۱ ژانویه (۱۱بهمن) در آستانهٔ آغاز جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در پیامی توییتری که به زبان فارسی منتشر شد، اعلام کرد که چهل سال پس از انقلاب آنچه نصیب ایران شده، تنها شکست بوده است. 🔲 البته او هیچ‌گاه توضیح نداد که این اگر این نظام شکست خورده است پس چرا به دنبال ساقط کردن و مقابله با آن هستید و چرا از وعده سقوط این نظام عقب نشینی کرده و به ادعای شکست آن رسیده‌اید؟! ✍ هادی مازندرانی 🆔 @farhang_puya