⭕️ انقلابی گری در صحنه به چه معناست (قسمت اول)
◼️ انقلابی گری در صحنه سیاسی به این معناست که ما مواضع گربرلامی و انقلابی خود را قاطعانه و بدون دل بستن به برخی از چهره های امیدبخش کاذب حفظ کنیم و این خط صحیح دیپلماسی ماست.
🔸 ما در دیپلماسی انقلابی و اسلامی خود به هیچ وجه نباید نسبت به دشمن از موضع ضعف و رعب برخورد کنیم بلکه با حاکم کردن عقل و منطق در تصمیم گیریهایمان
باید کاملا شجاعانه و قدرتمندانه با قدرتهای بزرگ مواجه شویم...
#امامین_انقلاب
#جامعه
#انقلاب_اسلامی
#شماره_25
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ انقلابی گری در صحنه به چه معناست (قسمت اول) ◼️ انقلابی گری در صحنه سیاسی به این معناست که ما مو
⭕️ انقلابی گری در صحنه به چه معناست (قسمت دوم)
◾️ ما در عالم دیپلماسی دچار یک جنگ تحمیلی و ناخواسته شدهایم و اکنون صهیونیزم سیاسی و قدرتهای استکباری نظیر آمریکا و هم پیمانانش در سراسر جهان که نه فقط با اسلام، بلکه با اصل دیانت مخالفاند، تمامی امکاناتشان را بر روی دیپلماسی ما متمرکز کردهاند.
🔚{در عین حال که صهیونیزم سیاسی و قدرتهای استکباری با اصل دیانت ما مخالفند} جمهوری اسلامی ایران در صحنه سیاست بین المللی، یک تنه، در برابر تمام کسانی قرار گرفته که به خودی خود با ما مسأله سیاسی نداشتند بلکه اسلام، مسأله مورد اختلاف آنها با ماست.
#امامین_انقلاب
#جامعه
#انقلاب_اسلامی
#شماره_25
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
آغاز شهوت لذت است و پایانش نابودی.
📚 غررالحکم، حدیث ۳۱۳۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⚠️ هشدارهایی مهم برای نظام اسلامی (قسمت اول)
🚫 عروسکها {و اسباب بازیهای} عریان، نیمه عریان و تحریک کنندهای که با خواندن ترانههای فارسی و عربی و انگلیسی، و رقص با جنس مخالف، در مغازهها عرضه میشوند، نمونه بی روح همان دختركان غربی هستند.
🔴 همچنین تصاویر رنگی هنرپیشههای زن ایرانی درحالی که به جای روسری و چادر و مقنعه، کلاه بر سر دارند و تصاویر زنهای هنر پیشه، خواننده و... خارجی روی جاکلیدیها، آلبومهای عکس و حتی لوازم آشپزخانه، همانند حمله فرامرزی آن دختران فریب خورده غربی است که انتشار تصاویر شان، تنها با هدف انحراف فکری جوانان صورت میگیرد.
✍ محبوبه ابراهیمی
#فرهنگ
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#شماره_7
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ هشدارهایی مهم برای نظام اسلامی (قسمت اول) 🚫 عروسکها {و اسباب بازیهای} عریان، نیمه عریان و تحر
⚠️ هشدارهایی مهم برای نظام اسلامی (قسمت دوم)
💢 از سوی دیگر، مانکنهای متحرکی که با تقلید کورکورانه از غرب، در سراسر خیابانها و شهرها پراکنده شده، بر خلاف گذشته تنها به مناطق شمالی تهران محدود نمیشوند، دستاوردهای داخلی اروپا و آمریکا در کشور ما هستند که شبانه روز، در خدمت مفسده انگیزی میان جوانان
میباشند.
🔳 این نمونههای بیان شده در سرزمین مقدس ایران، هشدارهایی هستند که در طول سالهای استقرار نظام جمهوری اسلامی، از سوی بلوک غرب به درون جامعه وارد شدهاند. مبادا تمدنی عظیم مانند ایران اسلامی به سرنوشت تمدنهای اندلس و عثمانی دچار شود و هویت زن مسلمان ایرانی، در منجلاب بی هویتی زنان اندلس و ترکیه فرو رود.
✍ محبوبه ابراهیمی
#فرهنگ
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#شماره_7
🆔 @farhang_puya
◾️لوریا و تکمیل تعالیم زوهر (قسمت اول)
▫️ در اواسط قرن شانزدهم میلادی، ربی اسحاق بن سلیمان لوریا (۱۵۳۴_۱۵۷۲) و شاگردانش، قبالا را بیش از گذشته مطرح کردند و تا آنجا پیش رفت که او را «مسیح بن یوسف» نامیدند که راه را برای ظهور مسیحبن داوود، موجود یهودیان، باز میکند. اکنون، تفکرات و آثار او همشأن ظُهر، بهعنوان یکی از منابع اصلی قبالا دیده میشوند.
▫️ وی به یک خانواده مهم و مشهور یهودی تعلق داشت که شاخههای آن در بسیاری از کشورهای اروپایی و اسلامی گسترده بود. برادر او، مردخای، پیمانکار مالیاتی ثروتمند در فرانسه بود. اسحاق در نوجوانی مصر رفت و مدتی در جزیرهای در نزدیکی قاهره که به عمو و پدر زنش تعلق داشت زیست.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۰۵، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت محمد (صل الله علیه و آله و سلم) :
روز قیامت، بدترین مردم در پیشگاه خدا، کسانی هستند که مردم از ترس گزندشان به آنها احترام بگذارند.
📚 میزان الحکمة، ج۵، ص ۴۹۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠پیامبر رحمت (صل الله علیه و آله و سلم) :
بهدنبال گناه، کار نیک انجام بده تا آنرا محو کند.
📚نهجالفصاحة، ص ۱۶۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
✳️ وظایف فرهنگی_اجتماعی مومنین در بیان نهج البلاغه (قسمت اول)
1⃣ موقعیت شناسی: وَ إِیَّاکَ وَ الْعَجَلَةَ بِالْأُمُورِ قَبْلَ أَوَانِهَا أَوِ التَّسَقُّطَ فِیهَا عِنْدَ إِمْکَانِهَا أَوِ اللَّجَاجَةَ فِیهَا إِذَا تَنَکَّرَتْ أَوِ الْوَهْنَ عَنْهَا إِذَا اسْتَوْضَحَتْ فَضَعْ کُلَّ أَمْرٍ مَوْضِعَهُ وَ أَوْقِعْ کُلَّ أَمْرٍ مَوْقِعَهُ.
🖇 از عجله در مورد کارهایی که وقتشان نرسیده یا سستی در کارهایی که امکان عمل آن فراهم شده با لجاجت در اموری که مبهم است یا سستی در کارها هنگامی که واضح و روشن است برحذر باش و هر امری را در جای خویش و هر کاری را به موقع خود انجام ده»
2⃣ پرهیز از خودمحوری: مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ، وَ مَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ شَارَكَهَا فِي عُقُولِهَا. هرکس خودرای شد به هلاکت رسید و هرکس با دیگران مشورت کرد در عقلهای آنان شد. مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الاْرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَإِ. کسى که از آراى مختلف استقبال کند موارد خطا را خواهد شناخت.
#جامعه
#معارف
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✳️ وظایف فرهنگی_اجتماعی مومنین در بیان نهج البلاغه (قسمت اول) 1⃣ موقعیت شناسی: وَ إِیَّاکَ وَ الْعَ
✳️ وظایف فرهنگی_اجتماعی مومنین در بیان نهج البلاغه (قسمت دوم)
3⃣ بصیرت: بصیر یکی دیگر از وظایف مؤمنین از دیدگاه نهج البلاغه و کلام مولای متقیان است: إِنَّ الْفِتَنَ إِذَا أَقْبَلَتْ شَبَّهَتْ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ، يُنْكَرْنَ مُقْبِلَاتٍ وَ يُعْرَفْنَ مُدْبِرَاتٍ، يَحُمْنَ حَوْمَ الرِّيَاحِ يُصِبْنَ بَلَداً وَ يُخْطِئْنَ بَلَداً.
🖇 بی گمان، فتنهها چون روی میآورند فضا را به شبهه میالآيند (فضا را مشتبه میکنند) و چون پشت میکنند، آگاهی میبخشند. به هنگام روی آوردن - در آغاز - ناشناخته اند، اما به هنگام رفتن -و بروز آثار- شناخته میشوند هجومشان همانند گردبادی کور میماند که به شهری فرود میآیند و شهری دیگر را نادیده میگیرند».
#جامعه
#معارف
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
💠رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) :
هرکس دوست دارد خداوند هنگام سختیها و گرفتاریها دعای او را اجابت کند، در هنگام آسایشژ بسیار دعا کند.
📚نهجالفصاحه، حدیث ۳۰۲۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
✳️ دیدگاههای مختلف درباره اهداف انقلاب اسلامی (قسمت اول)
🔷 تحقق حاکمیت یک جریان فکری در جامعه که بتواند در ادامه آن انسانی متناسب با همان تفکر تربیت شود چند مرحله نیاز دارد. به نظر میرسد ما تمام این مراحل را در عالم اسلام طی نکردیم و مراحلی از آن هنوز باقی مانده است.
🔲 در بحث انقلاب اسلامی، سؤال مهمی مطرح میشود که چرا امام حکومت اسلامی تشکیل دادند؟ چه هدفی از این کار داشتند؟ در بحث تمدنی نظرات مختلفی است
1⃣ برخی میگویند که انقلاب اسلامی برای این بود که شاه برود و ما حکومتی تشکیل بدهیم که مردم در آن حاکم باشند و به احکام اسلام عمل شود. این یک نگاه حداقلی است که فقط در درون جامعه ارزشهایی پیاده
شود؛ ولی دیگر نگاه جهانی ندارد.
🎙 برشی از مصاحبه با آقای مهدی مشگی
#جامعه
#انقلاب_اسلامی
#معارف
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✳️ دیدگاههای مختلف درباره اهداف انقلاب اسلامی (قسمت اول) 🔷 تحقق حاکمیت یک جریان فکری در جامعه که ب
✳️ دیدگاههای مختلف درباره اهداف انقلاب اسلامی (قسمت دوم)
2⃣ یک نگاه وسیع تر است که نگاه جهانی نیز دارد و میگوید این ارزشها باید به کل جهان سرایت کند
3⃣ نگاه سوم به هدف انقلاب اسلامی که یک نگاه وسیع تر و عمیق تر و مدعی است انقلاب اسلامی مقدمه ایجاد تمدن اسلامی است و تمدن موجود را تمدن اسلامی و متناسب با غایت اسلام که تولید انسان موحد است، نمیداند.
🎙 برشی از مصاحبه با آقای مهدی مشگی
#جامعه
#انقلاب_اسلامی
#معارف
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
❎ اصلیترین عامل ورود فرهنگ غرب (قسمت اول)
🔍 اگر سرچشمههای اصلی ورود فرهنگ غرب را پی جویی کنیم، به روشنی درمییابیم که یکی از ریشههای اصلی نفوذ فرهنگ غرب در ایران، مواجهه نزدیک و ارتباط تنگاتنگ و طولانی مدت ایرانیان با غربیها بوده است.
🖇 این مسئلهای است که شاهدان عینی و صاحب نظران اوضاع ایران در آستانه انقلاب مشروطه تصریح کردهاند؛ به عنوان نمونه، مرحوم کربلایی معتقد است که دو عامل «معاشرت و تربیت»، در بروز فرنگی مآبی و تغییر فرهنگ اصیل ایرانی نقش کلیدی ایفا کردهاند.
🖌 ایشان مینویسد:
هر صاحب وجدانی را در عالم، بالعيان مشهود است که هریک از دو سبب معاشرت و تربیت را جداگانه و مستقلا در تغییر اخلاق و آداب انسانی تأثر تام و تمامی است.»
📘 برگرفته از کتاب استحاله نهضت های مشروطه
#تاریخ
#جامعه
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❎ اصلیترین عامل ورود فرهنگ غرب (قسمت اول) 🔍 اگر سرچشمههای اصلی ورود فرهنگ غرب را پی جویی کنیم، به
❎ اصلیترین عامل ورود فرهنگ غرب (قسمت دوم)
◼️ وقتی دو انسان با اندیشه و آداب و رسوم مختلف با یکدیگر دمساز شوند، بی تردید پس از مدتی یکی در دیگری یا هر دو در همدیگر تاثیر خواهند گذاشت؛ بنابر این رابطه آنها از دو همسر یا دو همسفر، به تابع و متبوع مبدل میشود.
◾️ در این شرایط اگر متبوع درصدد سلطه و استفاده از دیگری باشد، سعی میکند با نشان دادن جلوههای زیبا و فریبای خود، تابع را مجذوب خود سازد. از اینرو شاید در مراحل نخست، محبتهایی نسبت به تابع ابراز کند تا در دل خود جای گیرد.
📘 برگرفته از کتاب استحاله نهضت های مشروطه
#تاریخ
#جامعه
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) :
هر چیز دارای سیماست و سیمای دین شما نماز است.
📚 میزان الحکمه، ج۶، صفحه ۲۷۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
🌹حاضرم در راه دین از تن جدا گردد سرم
🌹من بمیرم باک نیست، اما بماند رهبرم
✅ #بصیرت ربطی به میزان تحصیلات ندارد؛ گاهی یک راننده کامیون سنگین از صدها دکتر و مهندس و آخوند بیشتر بصیرت دارد و با تمام مشکلات پای انقلاب و رهبری میایستد.
🌺 رهبرمعظم انقلاب چند روز پیش فرمودند برخی خواص اول قصه از روی احساسات موضع اشتباه گرفتند و بعد از اینکه فهمیدند قصه این جماعت حجاب و... نیست باید اعلام موضع بکنند؛ حقیقتا رهبری لطف کردند این را به خواص گفتند، کسی که الان هم نفهمیده است قصه چیه و جبران موضع اشتباه اولیه خود را نمیکند، عوام هم نیست چه رسد به خواص بودن و حتی ممکن است مشمول آیه ... بل هم اضل باشد.
🆔 @difqom
⁉️ انقلاب اسلامی عامل بیدینی مردم (قسمت اول)
🎙 فرهنگ پویا: برخی شبهه مطرح میکنند که در چهل سال پیش حداقل دینداری مردم بهتر بود، حداقل افراد متدین در خانه خود تلویزیون نداشتند؛ اما امروز متدینین هم در خانه خود تلویزیون دارند و آهنگ گوش میکنند.... در زمان گذشته حوزه دین دارها از حوزه بی دینها جدا بود.... آنها این وضعیت را تقصير امام میدانند؛ چون با این انقلاب و آزادی که برای جامعه آورده این بی دینی بیشتر رواج پیدا کرده است.
💬 استاد مشگی: این سوال دو جواب دارد؛ یک جواب جزئی و یک جواب کلی. جواب جزئی آن این است که انقلاب اسلامی نرخ رشد بی دینی را کند کرد؛ چون ما با یک جریان فکری درگیر هستیم که این جریان به صورت یک تمدن درآمده و وقتی به صورت تمدن درآمد برای تثبیت جریان فکری خود باید قدرتمند عمل کند.
🎙 مصاحبه با مهدی مشگی
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#فرهنگ
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ انقلاب اسلامی عامل بیدینی مردم (قسمت اول) 🎙 فرهنگ پویا: برخی شبهه مطرح میکنند که در چهل سال پی
⁉️ انقلاب اسلامی عامل بیدینی مردم (قسمت دوم)
⭕️ ما خود را با این جریان فکری و تمدنی درگیر کردیم. ما کاری که در این چهل ساله توانستیم انجام دهیم، این است که فقط رشد بی دینی را کم کردیم؛ ولی نمیتوانیم آن را متوقف کنیم و هیچ ادعایی هم در این مورد نداریم.
🔘 اما جواب کلی این است که ما با انقلاب اسلامی، خود را درگیر جریانی کردیم که با تمدن خود و از طریق سخت افزار و نرم افزار بر دنیا مسلط شده است و برخورد با آن بسیار سخت است ما باید متوجه نقطه در گیری انقلاب اسلامی باشیم در غیر این صورت نمیتوانیم از انقلاب اسلامی و حکومت دفاع کنیم.
🎙 مصاحبه با مهدی مشگی
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#فرهنگ
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ انقلاب اسلامی عامل بیدینی مردم (قسمت دوم) ⭕️ ما خود را با این جریان فکری و تمدنی درگیر کردیم. م
⁉️ انقلاب اسلامی عامل بیدینی مردم (قسمت سوم)
🔶 قبل از انقلاب و حتی در ابتدای انقلاب برخی از علما اشکالاتی را بر امام وارد می کردند و بحث میکردند که حکومت اسلامی نباید برقرار شود؛ چون با توجه به جریانهای بی دینی مسلط در کشور، شما با تشکیل حکومت نمیتوانید احکام را پیاده کنید.
🔸 اما ادعای امام این بود که هر چند نمیشود احکام دینی را به صورت کامل پیاده کرد؛ ولی میتوان و باید وارد یک جریان دینی حداقلی شد. سپس آرام آرام مقابله خود را با بی دینیها شروع کرد.
❇️ این یأس و ناامیدی که در کشورهای اسلامی و در میان متفکرهای دینی وجود داشت، امروزه با استقرار حکومت اسلامی برطرف شده و فهمیدهاند که میشود کاری کرد و میشود جلوی مخالفان دین اسلام و آمریکا ایستاد و ادعای تمدن اسلامی کرد.
🎙 مصاحبه با مهدی مشگی
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#فرهنگ
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
🔰 از مهمترین عوامل پیروزی مردم ایران بر دشمن
🔆 هوشیاری مردم در وضع فعلی یکی از عوامل پیروزی آنان بر باطل است و مردم تصور نکنند ایادی نفوذی استکبار و آمریکا دست از شیطنت برداشتهاند، در هر جا و در هر مقولهای احتمال حضور و کارشکنی آنان هست.
🔺 من دست و بازوی همه کسانی که بی ادعا و مخلصانه درصدد استقلال و خودکفایی کشورند را میبوسم. باز سفارش میکنم که به خدا متكی باشید و برای همیشه زیر بار شرق و غرب نروید.
☑️ مردم باید تصمیم خود را بگیرند: یا رفاه و مصرف گرایی و یا تحمل سختی و استقلال و این مساله ممکن است چند سالی طول بکشد؛ ولی مردم ما يقينا دومین راه را که استقلال و شرافت و کرامت است، انتخاب خواهند کرد.
💬 بیانات امام خمینی (ره)
#امامین_انقلاب
#انقلاب_اسلامی
#اقتصاد
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
خرمندترین مردمان، کسانیاند که بیشتر در عواقب کارها بیندیشد.
📚 غررالحکم، حدیث ۳۳۶۷
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
هرگز به دوستی با کسی که او را خوب نشناختهای، رغبت مکن.
📚 غررالحکم، حدیث ۱۰۱۶۷
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💡 میزان تاثیر اسلام در ارزشها، علوم و ابزار (قسمت اول)
🔳 اینکه ما ادعا داریم اسلام دارای تمدن است. این به معنای این نیست که عین آنچه که ما برای تمدن اسلامی از ارزشها، علوم و ابزار داریم، همانند فقه اسلامی تک تک گزارههای آن از روایات برگرفته شده است.
🔺 یکی از این روشنفکران در مقالهای برخی از علما را به سخره گرفته بود که اینها حتی میگویند: «ما تراکتورسازی اسلامی داریم و از آیات میتوانیم تراکتورسازی در بیاوریم!»
☑️ ما وقتی میگوییم تمدن اسلامی؛ یعنی دین در سه حوزه ارزشها، علوم و ابزار، دخالت میکند. میزان دخالت دین در این حوزهها دخالت حداکثری نیست و متفاوت است؛ مثلا در فقه اسلام، تمام گزارههای آن از متن خالص دین استخراج میشود.
🎙 مصاحبه با مهدی مشگی
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#علوم_انسانی
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 میزان تاثیر اسلام در ارزشها، علوم و ابزار (قسمت اول) 🔳 اینکه ما ادعا داریم اسلام دارای تمدن است
💡 میزان تاثیر اسلام در ارزشها، علوم و ابزار (قسمت دوم)
◼️ شاید نقش دین در تولید و استنباط یک
گزاره فقهی، حداکثری باشد اما میزان دخالت دین در اخلاق اسلامی با فقه اسلامی فرق میکند. در سایر حوزههای علوم انسانی نیز این اتفاق میافتد و نقش دین در تولید علوم انسانی نیز متفاوت است.
🔸 به هر حال در تمدن اسلامی، دین در سه حوزه ارزشها، علوم و ابزار نیز دخالت میکند و این دخالت در این سه حوزه، یکسان و حداکثری نیست، بلکه در بعضی موارد حداقلی و در برخی موارد هم حداکثری است.
🔚 به هر حال با دخالت دین، ارزشها، علوم و یا ابزاری تولید میشود. آخرین مرحله در مراحل تثبیت دین، ایجاد تمدن در جامعه است. از این رو دین برای ساختن یک جامعه با تمدن اسلامی، در ارزشها، علوم و ابزاری که این جامعه را میسازد، دخالت دارد.
🎙 مصاحبه با مهدی مشگی
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#علوم_انسانی
#شماره_39
🆔 @farhang_puya