◾️لوریا و تکمیل تعالیم زوهر (قسمت اول)
▫️ در اواسط قرن شانزدهم میلادی، ربی اسحاق بن سلیمان لوریا (۱۵۳۴_۱۵۷۲) و شاگردانش، قبالا را بیش از گذشته مطرح کردند و تا آنجا پیش رفت که او را «مسیح بن یوسف» نامیدند که راه را برای ظهور مسیحبن داوود، موجود یهودیان، باز میکند. اکنون، تفکرات و آثار او همشأن ظُهر، بهعنوان یکی از منابع اصلی قبالا دیده میشوند.
▫️ وی به یک خانواده مهم و مشهور یهودی تعلق داشت که شاخههای آن در بسیاری از کشورهای اروپایی و اسلامی گسترده بود. برادر او، مردخای، پیمانکار مالیاتی ثروتمند در فرانسه بود. اسحاق در نوجوانی مصر رفت و مدتی در جزیرهای در نزدیکی قاهره که به عمو و پدر زنش تعلق داشت زیست.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۰۵، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت محمد (صل الله علیه و آله و سلم) :
روز قیامت، بدترین مردم در پیشگاه خدا، کسانی هستند که مردم از ترس گزندشان به آنها احترام بگذارند.
📚 میزان الحکمة، ج۵، ص ۴۹۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠پیامبر رحمت (صل الله علیه و آله و سلم) :
بهدنبال گناه، کار نیک انجام بده تا آنرا محو کند.
📚نهجالفصاحة، ص ۱۶۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
✳️ وظایف فرهنگی_اجتماعی مومنین در بیان نهج البلاغه (قسمت اول)
1⃣ موقعیت شناسی: وَ إِیَّاکَ وَ الْعَجَلَةَ بِالْأُمُورِ قَبْلَ أَوَانِهَا أَوِ التَّسَقُّطَ فِیهَا عِنْدَ إِمْکَانِهَا أَوِ اللَّجَاجَةَ فِیهَا إِذَا تَنَکَّرَتْ أَوِ الْوَهْنَ عَنْهَا إِذَا اسْتَوْضَحَتْ فَضَعْ کُلَّ أَمْرٍ مَوْضِعَهُ وَ أَوْقِعْ کُلَّ أَمْرٍ مَوْقِعَهُ.
🖇 از عجله در مورد کارهایی که وقتشان نرسیده یا سستی در کارهایی که امکان عمل آن فراهم شده با لجاجت در اموری که مبهم است یا سستی در کارها هنگامی که واضح و روشن است برحذر باش و هر امری را در جای خویش و هر کاری را به موقع خود انجام ده»
2⃣ پرهیز از خودمحوری: مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ، وَ مَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ شَارَكَهَا فِي عُقُولِهَا. هرکس خودرای شد به هلاکت رسید و هرکس با دیگران مشورت کرد در عقلهای آنان شد. مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الاْرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَإِ. کسى که از آراى مختلف استقبال کند موارد خطا را خواهد شناخت.
#جامعه
#معارف
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✳️ وظایف فرهنگی_اجتماعی مومنین در بیان نهج البلاغه (قسمت اول) 1⃣ موقعیت شناسی: وَ إِیَّاکَ وَ الْعَ
✳️ وظایف فرهنگی_اجتماعی مومنین در بیان نهج البلاغه (قسمت دوم)
3⃣ بصیرت: بصیر یکی دیگر از وظایف مؤمنین از دیدگاه نهج البلاغه و کلام مولای متقیان است: إِنَّ الْفِتَنَ إِذَا أَقْبَلَتْ شَبَّهَتْ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ، يُنْكَرْنَ مُقْبِلَاتٍ وَ يُعْرَفْنَ مُدْبِرَاتٍ، يَحُمْنَ حَوْمَ الرِّيَاحِ يُصِبْنَ بَلَداً وَ يُخْطِئْنَ بَلَداً.
🖇 بی گمان، فتنهها چون روی میآورند فضا را به شبهه میالآيند (فضا را مشتبه میکنند) و چون پشت میکنند، آگاهی میبخشند. به هنگام روی آوردن - در آغاز - ناشناخته اند، اما به هنگام رفتن -و بروز آثار- شناخته میشوند هجومشان همانند گردبادی کور میماند که به شهری فرود میآیند و شهری دیگر را نادیده میگیرند».
#جامعه
#معارف
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
💠رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) :
هرکس دوست دارد خداوند هنگام سختیها و گرفتاریها دعای او را اجابت کند، در هنگام آسایشژ بسیار دعا کند.
📚نهجالفصاحه، حدیث ۳۰۲۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
✳️ دیدگاههای مختلف درباره اهداف انقلاب اسلامی (قسمت اول)
🔷 تحقق حاکمیت یک جریان فکری در جامعه که بتواند در ادامه آن انسانی متناسب با همان تفکر تربیت شود چند مرحله نیاز دارد. به نظر میرسد ما تمام این مراحل را در عالم اسلام طی نکردیم و مراحلی از آن هنوز باقی مانده است.
🔲 در بحث انقلاب اسلامی، سؤال مهمی مطرح میشود که چرا امام حکومت اسلامی تشکیل دادند؟ چه هدفی از این کار داشتند؟ در بحث تمدنی نظرات مختلفی است
1⃣ برخی میگویند که انقلاب اسلامی برای این بود که شاه برود و ما حکومتی تشکیل بدهیم که مردم در آن حاکم باشند و به احکام اسلام عمل شود. این یک نگاه حداقلی است که فقط در درون جامعه ارزشهایی پیاده
شود؛ ولی دیگر نگاه جهانی ندارد.
🎙 برشی از مصاحبه با آقای مهدی مشگی
#جامعه
#انقلاب_اسلامی
#معارف
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✳️ دیدگاههای مختلف درباره اهداف انقلاب اسلامی (قسمت اول) 🔷 تحقق حاکمیت یک جریان فکری در جامعه که ب
✳️ دیدگاههای مختلف درباره اهداف انقلاب اسلامی (قسمت دوم)
2⃣ یک نگاه وسیع تر است که نگاه جهانی نیز دارد و میگوید این ارزشها باید به کل جهان سرایت کند
3⃣ نگاه سوم به هدف انقلاب اسلامی که یک نگاه وسیع تر و عمیق تر و مدعی است انقلاب اسلامی مقدمه ایجاد تمدن اسلامی است و تمدن موجود را تمدن اسلامی و متناسب با غایت اسلام که تولید انسان موحد است، نمیداند.
🎙 برشی از مصاحبه با آقای مهدی مشگی
#جامعه
#انقلاب_اسلامی
#معارف
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
❎ اصلیترین عامل ورود فرهنگ غرب (قسمت اول)
🔍 اگر سرچشمههای اصلی ورود فرهنگ غرب را پی جویی کنیم، به روشنی درمییابیم که یکی از ریشههای اصلی نفوذ فرهنگ غرب در ایران، مواجهه نزدیک و ارتباط تنگاتنگ و طولانی مدت ایرانیان با غربیها بوده است.
🖇 این مسئلهای است که شاهدان عینی و صاحب نظران اوضاع ایران در آستانه انقلاب مشروطه تصریح کردهاند؛ به عنوان نمونه، مرحوم کربلایی معتقد است که دو عامل «معاشرت و تربیت»، در بروز فرنگی مآبی و تغییر فرهنگ اصیل ایرانی نقش کلیدی ایفا کردهاند.
🖌 ایشان مینویسد:
هر صاحب وجدانی را در عالم، بالعيان مشهود است که هریک از دو سبب معاشرت و تربیت را جداگانه و مستقلا در تغییر اخلاق و آداب انسانی تأثر تام و تمامی است.»
📘 برگرفته از کتاب استحاله نهضت های مشروطه
#تاریخ
#جامعه
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❎ اصلیترین عامل ورود فرهنگ غرب (قسمت اول) 🔍 اگر سرچشمههای اصلی ورود فرهنگ غرب را پی جویی کنیم، به
❎ اصلیترین عامل ورود فرهنگ غرب (قسمت دوم)
◼️ وقتی دو انسان با اندیشه و آداب و رسوم مختلف با یکدیگر دمساز شوند، بی تردید پس از مدتی یکی در دیگری یا هر دو در همدیگر تاثیر خواهند گذاشت؛ بنابر این رابطه آنها از دو همسر یا دو همسفر، به تابع و متبوع مبدل میشود.
◾️ در این شرایط اگر متبوع درصدد سلطه و استفاده از دیگری باشد، سعی میکند با نشان دادن جلوههای زیبا و فریبای خود، تابع را مجذوب خود سازد. از اینرو شاید در مراحل نخست، محبتهایی نسبت به تابع ابراز کند تا در دل خود جای گیرد.
📘 برگرفته از کتاب استحاله نهضت های مشروطه
#تاریخ
#جامعه
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) :
هر چیز دارای سیماست و سیمای دین شما نماز است.
📚 میزان الحکمه، ج۶، صفحه ۲۷۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
🌹حاضرم در راه دین از تن جدا گردد سرم
🌹من بمیرم باک نیست، اما بماند رهبرم
✅ #بصیرت ربطی به میزان تحصیلات ندارد؛ گاهی یک راننده کامیون سنگین از صدها دکتر و مهندس و آخوند بیشتر بصیرت دارد و با تمام مشکلات پای انقلاب و رهبری میایستد.
🌺 رهبرمعظم انقلاب چند روز پیش فرمودند برخی خواص اول قصه از روی احساسات موضع اشتباه گرفتند و بعد از اینکه فهمیدند قصه این جماعت حجاب و... نیست باید اعلام موضع بکنند؛ حقیقتا رهبری لطف کردند این را به خواص گفتند، کسی که الان هم نفهمیده است قصه چیه و جبران موضع اشتباه اولیه خود را نمیکند، عوام هم نیست چه رسد به خواص بودن و حتی ممکن است مشمول آیه ... بل هم اضل باشد.
🆔 @difqom
⁉️ انقلاب اسلامی عامل بیدینی مردم (قسمت اول)
🎙 فرهنگ پویا: برخی شبهه مطرح میکنند که در چهل سال پیش حداقل دینداری مردم بهتر بود، حداقل افراد متدین در خانه خود تلویزیون نداشتند؛ اما امروز متدینین هم در خانه خود تلویزیون دارند و آهنگ گوش میکنند.... در زمان گذشته حوزه دین دارها از حوزه بی دینها جدا بود.... آنها این وضعیت را تقصير امام میدانند؛ چون با این انقلاب و آزادی که برای جامعه آورده این بی دینی بیشتر رواج پیدا کرده است.
💬 استاد مشگی: این سوال دو جواب دارد؛ یک جواب جزئی و یک جواب کلی. جواب جزئی آن این است که انقلاب اسلامی نرخ رشد بی دینی را کند کرد؛ چون ما با یک جریان فکری درگیر هستیم که این جریان به صورت یک تمدن درآمده و وقتی به صورت تمدن درآمد برای تثبیت جریان فکری خود باید قدرتمند عمل کند.
🎙 مصاحبه با مهدی مشگی
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#فرهنگ
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ انقلاب اسلامی عامل بیدینی مردم (قسمت اول) 🎙 فرهنگ پویا: برخی شبهه مطرح میکنند که در چهل سال پی
⁉️ انقلاب اسلامی عامل بیدینی مردم (قسمت دوم)
⭕️ ما خود را با این جریان فکری و تمدنی درگیر کردیم. ما کاری که در این چهل ساله توانستیم انجام دهیم، این است که فقط رشد بی دینی را کم کردیم؛ ولی نمیتوانیم آن را متوقف کنیم و هیچ ادعایی هم در این مورد نداریم.
🔘 اما جواب کلی این است که ما با انقلاب اسلامی، خود را درگیر جریانی کردیم که با تمدن خود و از طریق سخت افزار و نرم افزار بر دنیا مسلط شده است و برخورد با آن بسیار سخت است ما باید متوجه نقطه در گیری انقلاب اسلامی باشیم در غیر این صورت نمیتوانیم از انقلاب اسلامی و حکومت دفاع کنیم.
🎙 مصاحبه با مهدی مشگی
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#فرهنگ
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ انقلاب اسلامی عامل بیدینی مردم (قسمت دوم) ⭕️ ما خود را با این جریان فکری و تمدنی درگیر کردیم. م
⁉️ انقلاب اسلامی عامل بیدینی مردم (قسمت سوم)
🔶 قبل از انقلاب و حتی در ابتدای انقلاب برخی از علما اشکالاتی را بر امام وارد می کردند و بحث میکردند که حکومت اسلامی نباید برقرار شود؛ چون با توجه به جریانهای بی دینی مسلط در کشور، شما با تشکیل حکومت نمیتوانید احکام را پیاده کنید.
🔸 اما ادعای امام این بود که هر چند نمیشود احکام دینی را به صورت کامل پیاده کرد؛ ولی میتوان و باید وارد یک جریان دینی حداقلی شد. سپس آرام آرام مقابله خود را با بی دینیها شروع کرد.
❇️ این یأس و ناامیدی که در کشورهای اسلامی و در میان متفکرهای دینی وجود داشت، امروزه با استقرار حکومت اسلامی برطرف شده و فهمیدهاند که میشود کاری کرد و میشود جلوی مخالفان دین اسلام و آمریکا ایستاد و ادعای تمدن اسلامی کرد.
🎙 مصاحبه با مهدی مشگی
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#فرهنگ
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
🔰 از مهمترین عوامل پیروزی مردم ایران بر دشمن
🔆 هوشیاری مردم در وضع فعلی یکی از عوامل پیروزی آنان بر باطل است و مردم تصور نکنند ایادی نفوذی استکبار و آمریکا دست از شیطنت برداشتهاند، در هر جا و در هر مقولهای احتمال حضور و کارشکنی آنان هست.
🔺 من دست و بازوی همه کسانی که بی ادعا و مخلصانه درصدد استقلال و خودکفایی کشورند را میبوسم. باز سفارش میکنم که به خدا متكی باشید و برای همیشه زیر بار شرق و غرب نروید.
☑️ مردم باید تصمیم خود را بگیرند: یا رفاه و مصرف گرایی و یا تحمل سختی و استقلال و این مساله ممکن است چند سالی طول بکشد؛ ولی مردم ما يقينا دومین راه را که استقلال و شرافت و کرامت است، انتخاب خواهند کرد.
💬 بیانات امام خمینی (ره)
#امامین_انقلاب
#انقلاب_اسلامی
#اقتصاد
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
خرمندترین مردمان، کسانیاند که بیشتر در عواقب کارها بیندیشد.
📚 غررالحکم، حدیث ۳۳۶۷
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
هرگز به دوستی با کسی که او را خوب نشناختهای، رغبت مکن.
📚 غررالحکم، حدیث ۱۰۱۶۷
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💡 میزان تاثیر اسلام در ارزشها، علوم و ابزار (قسمت اول)
🔳 اینکه ما ادعا داریم اسلام دارای تمدن است. این به معنای این نیست که عین آنچه که ما برای تمدن اسلامی از ارزشها، علوم و ابزار داریم، همانند فقه اسلامی تک تک گزارههای آن از روایات برگرفته شده است.
🔺 یکی از این روشنفکران در مقالهای برخی از علما را به سخره گرفته بود که اینها حتی میگویند: «ما تراکتورسازی اسلامی داریم و از آیات میتوانیم تراکتورسازی در بیاوریم!»
☑️ ما وقتی میگوییم تمدن اسلامی؛ یعنی دین در سه حوزه ارزشها، علوم و ابزار، دخالت میکند. میزان دخالت دین در این حوزهها دخالت حداکثری نیست و متفاوت است؛ مثلا در فقه اسلام، تمام گزارههای آن از متن خالص دین استخراج میشود.
🎙 مصاحبه با مهدی مشگی
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#علوم_انسانی
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 میزان تاثیر اسلام در ارزشها، علوم و ابزار (قسمت اول) 🔳 اینکه ما ادعا داریم اسلام دارای تمدن است
💡 میزان تاثیر اسلام در ارزشها، علوم و ابزار (قسمت دوم)
◼️ شاید نقش دین در تولید و استنباط یک
گزاره فقهی، حداکثری باشد اما میزان دخالت دین در اخلاق اسلامی با فقه اسلامی فرق میکند. در سایر حوزههای علوم انسانی نیز این اتفاق میافتد و نقش دین در تولید علوم انسانی نیز متفاوت است.
🔸 به هر حال در تمدن اسلامی، دین در سه حوزه ارزشها، علوم و ابزار نیز دخالت میکند و این دخالت در این سه حوزه، یکسان و حداکثری نیست، بلکه در بعضی موارد حداقلی و در برخی موارد هم حداکثری است.
🔚 به هر حال با دخالت دین، ارزشها، علوم و یا ابزاری تولید میشود. آخرین مرحله در مراحل تثبیت دین، ایجاد تمدن در جامعه است. از این رو دین برای ساختن یک جامعه با تمدن اسلامی، در ارزشها، علوم و ابزاری که این جامعه را میسازد، دخالت دارد.
🎙 مصاحبه با مهدی مشگی
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#علوم_انسانی
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
برترین ادب، آن است که انسان در حد خود بایستد و از اندازه خویش فراتر نرود.
📚 غررالحکم، حدیث ۳۲۴۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💡 وظایف سیاسی مومنین در نهجالبلاغه (قسمت اول)
⚔ جهاد: فَإِنَّ اَلْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ اَلْجَنَّةِ فَتَحَهُ اَللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِيَائِهِ وَ هُوَ لِبَاسُ اَلتَّقْوَى وَ دِرْعُ اَللَّهِ اَلْحَصِينَةُ وَ جُنَّتُهُ اَلْوَثِيقَةُ فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اَللَّهُ ثَوْبَ اَلذُّلِّ وَ شَمْلَةَ اَلْبَلاَءِ وَ دُيِّثَ بِالصَّغَارِ وَ اَلْقَمَاءِ - وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالْأَسْدَادِ وَ أُدِيلَ اَلْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْيِيعِ اَلْجِهَادِ وَ سِيمَ اَلْخَسْفَ وَ مُنِعَ اَلنَّصَفَ.
🖇 جهاد لباس تقوا زره محکم و سپر مطمئن خداوند است مردمی که از جهاد روی برگردانند خداوند لباس ذلت بر تن آنها میپوشاند و بلا به آنان هجوم میآورد حقیر و ذلیل میشوند عقل و فهمشان تباه میگردد و به خاطر تضییع جهاد حق آنها پایمال میشود و نشانههای ذلت در آنها آشکار میگردد و از عدالت محروم میشوند)
#معارف
#جامعه
#سیاست
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 وظایف سیاسی مومنین در نهجالبلاغه (قسمت اول) ⚔ جهاد: فَإِنَّ اَلْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ اَل
💡 وظایف سیاسی مومنین در نهجالبلاغه (قسمت دوم)
2⃣ عدم سکوت در برابر ظلم: وما أخذ الله على العلماء أن لا يقاروا على كظة ظالم و لا سغب مظلوم. خداوند از دانایان پیمان گرفته تا در صورت قدرت - در مقابل شکمباره ستمگران و بینوایی ستمدیدگان خموش ننشینند.
3⃣ امر به معروف و نهی از منکر:
وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَكُنْ مِنْ أَهْلِهِ وَ أَنْكِرِ الْمُنْكَرَ بِيَدِكَ وَ لِسَانِكَ وَ بَايِنْ مَنْ فَعَلَهُ بِجُهْدِكَ، وَ جَاهِدْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ وَ لَا تَأْخُذْكَ فِي اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ: امر به معروف کن تا خود اهل معروف باشی با دست و زبانت منکرات را انکار نما و از کسی که عمل بد انجام میدهد به سختی دوری گزین و در راه خدا تا سر حد توان تلاش کن و هرگز سرزنش سرزنشگران تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد.
#معارف
#جامعه
#سیاست
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
👥 در دهه پنجم انقلاب به حرکتهای فردی و جمعی نیازمندیم (قسمت اول)
🔳 نیروهای انقلابی به خوبی میدانند که تبدیل وضعیت موجود به وضعیت مطلوب نیازمند به اقدامات فردی و جمعی است آن هم در یک نظم قاعده مند. لذا همواره به دنبال شکلدهی به یک روح جمعی بر اساس ربوبیت الهی هستند.
🔹 توضیح مطلب این که در قلمروی نسبت انسان و جامعه پرسشی مطرح است و آن این که فرد اصالت دارد یا جامعه، منظور از اصالت در این جمله منشأ اثر بودن است، بنابر تفکر اسلام ناب اصالت از آن فرد و جامعه توأمان است، اصالت توأمان فرد و جامعه، دقیقا به معنای فلسفی مورد نظر است.
✍ سید مجید اشکوری
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#فرهنگ
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
👥 در دهه پنجم انقلاب به حرکتهای فردی و جمعی نیازمندیم (قسمت اول) 🔳 نیروهای انقلابی به خوبی میدان
👥 در دهه پنجم انقلاب به حرکتهای فردی و جمعی نیازمندیم (قسمت دوم)
✳️ آنچه گفتیم به این معنا است که در قرآن کریم گاه به مردمی اشاره میشود که دارای یک تفکر اجتماعی و اراده جمعی و به اصطلاح دارای یک روح جمعی هستند؛ مانند آیه مبارکه
۵ سورة غافر (وَهَمَّتْ كُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ لِيَأْخُذُوهُ ۖ وَجَادَلُوا بِالْبَاطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ فَأَخَذْتُهُمْ ۖ فَكَيْفَ كَانَ عِقَابِ) که براساس آن
روح جمعی، قومی به گناهی و یا ناحقی خشنود و یا به عکس به حقی و معروفی خشنود میگردند.
🔳 در این صورت یک فرد از افراد اجتماع خشنودیش جزئی از خشنودی جمع و تصمیمش تحت تأثیر این جو اجتماعی جزئی از تصمیم جمع است. در این صورت این روح جمعی باعث ارتکاب گناه و یا معروفی میشود، در این جاست که گناه فرد، گناه جمع است؛ لذا در قرآن کریم گاه کار یک نسل را به نسلهای بعدی نسبت میدهد.
✍ سید مجید اشکوری
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#فرهنگ
#شماره_39
🆔 @farhang_puya