🎙اینجا صدای ایران است
📻 تعطیلی چند برنامه رادیویی در یک شبکه رادیویی به علت تخلف در پخش ترانه مبتذل در ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ از یک شبکه سراسری رادیویی علیه مصالح نظام و انقلاب به بهانه ایجاد تحول در طبیعت! تبلیغ برخی سایتهای سیاسی در برنامههای رادیو، توهین به خانواده شهدا و ایثارگران، بهکار بردن عبارات زشت و ناپسند در یک برنامه رادیویی و الگوگیری از غرب صداهایی هست که از رادیو جمهوری اسلامی ایران شنیدهاید.
📡 قرار دادن موضوع ولنتاین در یک برنامه مهم و پر شنونده رادیو، پخش آیتمهای نیمساعته برنامههای انقلابی در ساعت پایانی شب که کم شونده است همه و همه از انتقادهایی است که میتوان به رادیو جمهوری اسلامی ایران وارد کرد.
🖌 فاطمه زهرا علوی| #شماره_8و9
#سیاست
🆔 @farhang_puya
⚠️ به لجنزار نزدیک میشوید
‼️ اقدام عجیب آقای کارگردان سینما در صحنه فیلمبرداری شگفتی همه را برانگیخت. این کارگردان در اقدام عجیب از همه هنرپیشههای زن خواسته بود در زمان حضور در اردوی فیلمبرداری کشف حجاب کنند!
💢 سردار سید اصغر حسینی رئیس پلیس آگاهی ایران گفته بود: چندین برابر قتلهای واقعی در فیلمها و سریالها به نمایش گذاشته میشود و این علاوه بر آسیب زدن به بهداشت روانی جامعه باعث خشونت گرایی میشود.
🎥 فیلم نیوه مانگ ساخته بهمن قبادی که با سرمایه کشور اتریش در کردستان ایران ساخته شد و به امنیت ملی ایران و نظام جمهوری اسلامی خدشه وارد کرده است. این فیلم در لایه دوم خود دغدغه اصلی کردها را تشکیل کشور کردستان بزرگ مطرح می کند.
🖥 هم اکنون ۱۷۶۶۶ شبکه ماهوارهای در ایران قابل دریافت است که از این تعداد ۲ هزار شبکه به خوبی در ایران دریافت میشود. ۳۸۰ شبکه به موسیقی اختصاص دارد که ۲۴ ساعته موسیقی پخش میکند. ۷۴ شبکه مدل لباس، ۲۷۳ شبکه به مسائل تاریخی، ادیان و تروریسم، ۴۱۹ شبکه ورزش، ۲۵۲ شبکه به کودکان و نوجوانان و ۹۲ شبکه به مقوله اقتصادی اختصاص دارد.
📺 تعداد شبکههای فارسی زبان ۳۲ شبکه است که به مسائل سیاسی، تجزیهطلبی، قومیت گرایی و تبلیغات ضد دینی میپردازند. کارشناسان یکی از مهمترین علل افزایش طلاق و توسعه فحشا در ایران را نفوذ شبکههای ماهوارهای میدانند.
🗣 فیلم فریاد مورچهها که تایید نگاه شرک آمیز و بتپرستی است توسط یک کارگردان برجسته ایرانی ساخته و به همراه فیلم مستهجن و فلسفه به صورت CD و DVD در بین خانوادهها منتشر شد حالا در درون خودت فریاد بزنی اینها چه بود؟
🖌 فاطمه زهرا علوی| #شماره_8و9
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 وظایف مومنین از دیدگاه نهجالبلاغه (قسمتسوم) 📿 وظایف عبادی 3⃣ پرهیز از دنیا گرایی 📣 فان الدنی
💠 وظایف مومنین از دیدگاه نهجالبلاغه
(قسمت چهارم)
📿 وظایف عبادی
4⃣ تقوا
❇️ اعلموا عبادالله ان التقوی دار حصن العزیز.
بدانید ای بندگان خدا، تقوا دژی مستحکم و غیرقابل نفوذ است.» « واتق الله فی کل صباح و مساء و خف علی نفسک الدنیا الغرور و لا تأمنها علی حال ... فکن لنفسک مانعا رادعا ولنزوتک هند الحفیظه واقعاً قامعا.
🔻 هر صبح و شام خدا ترس باش و از دنیای فریبنده بر نفس خویش بترس و در هیچ حال از آن ایمن مباش... محافظ و مانع نفس خویش از هوای نفسانی باش و به هنگام خشم و غضب، شکننده نفس خویش و غالب باش.»
📖 نهجالبلاغه نامه ۵۶ #شماره_39
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 وظایف مومنین از دیدگاه نهجالبلاغه (قسمت چهارم) 📿 وظایف عبادی 4⃣ تقوا ❇️ اعلموا عبادالله ان الت
💠 وظایف مومنین از دیدگاه نهجالبلاغه
(قسمت پنجم)
📍 وظایف اجتماعی و فرهنگی
5⃣ حق گرایی
🔆 ولا تظنوا بی استثقالا فیحق قیل لی، ولا التماس اعظام لنفسی، فانه من استثقل الحق ان یقال له اولعدل ان یعرض علیه، کان العمل بهما اثقل علیه فلا تکفوا عن مقاله بحق، او مشوره بعدل،... فانما انا وانتم عبید مملوکون لرب لا رب غیره؛ یملک منا لا نملک من انفسنا؛
💡 و چنین میپندارید که اگر با من سخن حقی گفته شود مرا گران میآید و نیز گمان میبرید که من خواهان بزرگداشت خویش تملق هستم زیرا آن که از شنیدن حق و یا از پیشنهاد عدالت احساس سنگینی کند، عمل به آندو، برایش سنگینتر خواهد بود. پس، از گفتن سخن حق و ارائه نظر ادله دریغ نکنید... واقعیت این است که من و شما همگی بندگان پروردگاری هستیم که جز او خدایی نیست و بیش از آنچه ما نسبت به خود مالکیم بر ما تملک دارد.»
📖 نهجالبلاغه نامه خطبه ۲۱۶
#شماره_39
#فرهنگی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 وظایف مومنین از دیدگاه نهجالبلاغه (قسمت پنجم) 📍 وظایف اجتماعی و فرهنگی 5⃣ حق گرایی 🔆 ولا تظنوا
💠 وظایف مومنین از دیدگاه نهجالبلاغه
(قسمت ششم)
📍 وظایف اجتماعی و فرهنگی
6⃣ تکلیفگرایی
📿 فاتقوا الله عبادالله، و فروا الی الله من الله وامضوا فی الذی نهجه لکم، و قوموا بما عصبه بکم فعلی ضامن لفلجکم آجلا، ان لم تمنحوه عاجلا.
📣 ای بندگان خدا از خدا بترسید از خدا به سوی خدا فرار کنید (از غضبش به سوی رحمتش) از راهی که به سوی شما گشوده بروید و به آنچه از وظایف برای شما تعیین کرده است قیام نمایید اگر چنین کنید علی ضامن پیروزی شماست و اگر امروز به آن نرسید در آینده به آن خواهید رسید.
📖 نهجالبلاغه خطبه ۲۴ #شماره_39
#فرهنگی
🆔 @farhang_puya
🕋 عدالت مهدوی
🔰 قضیه غیبت حضرت صاحب قضیه مهمی است که به ما مسائلی میفهماند. مِنجمله اینکه یک همچو کار بزرگی که در تمام دنیا، عدالت به معنای واقعی اجرا بشود در تمام بشر نبوده الا مهدی موعود -سلام الله علیه- که خدای تبارک و تعالی او را ذخیره کرده است. هر یک از انبیاء برای اجرای عدالت آمدند و مقصدشان هم این بود که اجرای عدالت را در همه عالم بکنند لکن موفق نشدند.
🔹 حتی رسول خاتم -صلی الله علیه و آله و سلم- که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود باز در زمان خودشان موفق نشدند؛ به این معنا. و آن کسیکه به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی بفهمند که فقط قضیه عدالت در زمین برای رفاه مردم باشد؛ بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت.
⬅️ انسان اگر هر انحرافی پیدا کند انحراف عمل، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش این ایجاد عدالت است در انسان. اگر اخلاقش اخلاق منحرفی باشد از این انحراف وقتی به اعتدال برگردد؛ این عدالت در او تحقق پیدا کرده است.
📋صحیفه امام، ج۱۲
#شماره_25
#امامین_انقلاب
#عدالت_مهدوی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 وظایف مومنین از دیدگاه نهجالبلاغه (قسمت ششم) 📍 وظایف اجتماعی و فرهنگی 6⃣ تکلیفگرایی 📿 فاتقوا
💠 وظایف مومنین از دیدگاه نهجالبلاغه
(قسمت هفتم)
📍 وظایف اجتماعی و فرهنگی
7⃣ پیش به سوی هدف نهایی
💡 العمل العمل، ثم النهایه النهایه، والاستقامه الا ءستقامه، ثم الصبر الصبر، والورع الورع! ان لکم نهایه فانتهوا الی نهایتکم، وان لکم علما فاهتدوا بعلمکم و ان الاءسلام غایه فانتهوا الی غایه.
⭕️ عمل، عمل! پس از آن عاقبت، عاقبت!
و نیز استقامت، استقامت! و سپس صبر، صبر! و پارسایی، پارسایی! بیگمان هر یک از شما را نهایت و هدفی معین است، پس راه خود به آخر برید. بیتردید برای شما پرچم و نشان است، بهدنبال پرچم خویش هدایت جوید، اسلام را نیز غایت و هدفی است، شما باید به سوی آن هدفنهایی به پیش روید.
📖 نهجالبلاغه خطبه ۱۷۴ #شماره_39
#فرهنگی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 وظایف مومنین از دیدگاه نهجالبلاغه (قسمت هفتم) 📍 وظایف اجتماعی و فرهنگی 7⃣ پیش به سوی هدف نهایی
💠 وظایف مومنین از دیدگاه نهجالبلاغه
(قسمت هشتم)
📍 وظایف اجتماعی و فرهنگی
8⃣ عبرت گیری
✳️ احی قلبک بالموعظه، وامته بالزهاده، وقوه بالیقین، و نوره بالحکمه و ذلله بذکر الموت، وقرره بالفناء وبصره فجائع الدنیا و حذره صوله الدهر وفحش تقلب اللیالی والایام واعرض علیه اخبار المضامین وذکره بمااعصاب من کان قبلک من الاولین و صرفی دیارهم و آثار هم، فالنظر فیما فعلوا وعما انتقلوا عن الاحبه و حلوا دیار الغربه و کانک عن قلیل قد صرت کاحد هم.
🔅 قلبت را با موعظه و اندرز زنده کن و هوای نفست را با زهد و بیاعتنایی بمیران. دل را با یقین نیرومندساز و با حکمت و دانش نورانینما و با یاد مرگ رامکن و آنرا به اقرار به فناء دنیا وادار و با نشان دادن فجایع دنیا او را بصیر گردان و از حملات روزگار و زشتیهای گردش شب و روز بر حذرشدار.
🔆 اخبار گذشتگان را بر او عرضهنما و آنچه را که به پیشینیان رسیده است یادآوریش کن در دیار و آثار مخروبه آنها گردشنما و درست بنگر آنها چه کردهاند ببین از کجا منتقل شدهاند و در کجا فرود آمدهاند خواهی دید از میان دوستان منتقل شده و به دیار غربت بارانداختهاند گویا طولی نکشد که تو هم یکی از آنها خواهیبود.
📖 نهجالبلاغه نامه۳۱ #شماره_39
#فرهنگی
🆔 @farhang_puya
🔆 حق را بشناس!
📜 در دوران حضرت امیرالمومنین برخی از اصحاب خاص پس از جنگ جمل با حضرت امیر جلساتی بسیاری داشتند انسانهای خوب و انسانهای متدین، انسانهای انقلابی مثل «حارث همدانی» یا «اصبغ بن نبات» که جزء شرطهٔ الخمیس (گروه ضربتی و مقربان آن حضرت) بودند و همیشه شمشیر روی دوش آماده فرمان بودند.
➕ رویشان حسابی میشد. آمدن خدمت حضرت که ما ماندهایم! آن طرف زن پیامبر این طرف داماد پیامبر، آن طرف صحابی بزرگی مانند طلحه این طرف بزرگی چون عمار یاسر، آن طرف زبیر این طرف محمد بن ابی بکر، چه کار باید کرد؟ عبارت این است «انا رجل المرموث» یعنی من مردی هستم که قاطی کردم.
💡حضرت فرمود تو قاطی کردی؟ حق را بشناس آن وقت اهل حق را بشناس. شما اگر حق را بشناسی میبینی که شهید بهشتی روی این میزان است یا نه؟ حق را بشناس بعد ببین بنی صدر روی این میزان است یا نه؟ حق را بشناس، امام خمینی روی این میزان است یا نه؟ حق را بشناس. سخت نیست فهمیدنش؛ رها کن رفاقت را که ما همدرس بودیم اینها که معیار حق و باطل نیست!
🎙 حجتالاسلام دکتر مرتضی آقاتهرانی
#شماره_11
#معارف
#بصیرت
🆔 @farhang_puya
❎ در قیامت سهچشم گریان نیست...
💠 حضرت امام محمدباقر (علیهالسلام):
💥 هر چشمي روز قيامت گريان است، جز سه چشم: چشمي كه در راه خدا شب را بيدار باشد، چشمي كه از ترس خدا گريان شود، و چشمي كه از محرمات الهي و گناهان بسته شود.
📙 كافي ، ج ۲ ، ص ۸۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 فرارسیدن شهادت پنجمین اختر آسمان امامت و ولایت حضرت امام محمد باقر (ع) تسلیت عرض میکنیم.
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
🖥 رسانه یهود
🔻 تصور عمومی از اینکه ما درباره رسانه صاحب قدرت و اختیار هستیم یکی از غلطهای مشهور است. مشهور رسانه را ابزاری میپندارد که ما تامین کننده محتوای آن هستیم و محتوا با ابزار هیچ ارتباطی ندارد.
📹 اولاً رسانه همان پیام است. به زبان طلبگی، هر پدیده یک علت غایی دارد و فقط در صورتی که در راستای آن علت غایی به کار گرفته شود استفاده کامل و درست انجام گرفته است. شما نمیتوانید اقتضائات هر رسانه را نادیده بگیرید و هر پیام دلخواه را داخل آن بریزید.
📺 به طور مثال تلویزیون دعوت به دیدن میکند دیدن یکی از راههای شناخت است؛ ولی اگر اطلاق یابد؛ خصیصه قوم یهود میشود که میگویند ما همه گفتهها و معجزههای تو را باور کردیم؛ فقط باید خدا را به من نشان بدهید تا او را آشکار ببینیم! یعنی هر چیز نادیدنی باورکردنی نیست یا حقیقت ندارد!
🎙 حجتالاسلام عباس محسنی
#شماره_8و9
#سیاست
#رسانه
🆔 @farhang_puya
📸 بمباران تصویر
🛡 نظام سلطه بیشترین مدت را از رسانه میگیرد. دیگر پیامها فقط از طریق گفتار و نوشتار به مخاطب منتقل نمیگردد؛ بلکه تصاویر، نمادها، علامتها و نشانههایی دارد و مخاطب را به قول پاولف به پیام شرطی میسازد یا به تعبیر ما برای او پیامی را تداعی میکند.
📷 "زیگفرید کراکور" نویسنده آلمانی واژه بمباران تصاویر را برای سیاستهای نظام غرب و آمریکا به کار میبرد. یعنی آنان قبل از هرگونه احساس خطری برای کسب منافع بیشتر، پیش از جنگ نظامی و فیزیکی عالم را با تصاویر بمباران میکنند.
🕹 نگاهی به فیلمها بازیها و آثار دیگر، از گستردهای تخریبها و تحریفها آخرالزمان، خشن و پادشاه وحشت نشان دادن مسلمانان و موعود الهی جهان اسلام را حکایت میکند.
📋 حجتالاسلام والمسلمین محمد صابر جعفری
#شماره_8و9
#سیاست
#آخرالزمان
🆔 @farhang_puya
✔️ تا شما ایستادهاید کاری نمیتوانند بکنند
🔷 ملت باید بیدار باشد. از کید آمریکا غافل نباید شد. آمریکایی که سیلی خورده است از شما، آمریکایی که دلبسته بود به ایران و نفت ایران و ذخایر ایران، این آمریکا را شما بیرونش کردید.
🔶 غافل نباشید که یک قدرت است و دارای یک بست و بندهایی هست و یک همچو کارهایی یک وقتی میخواهد بکند، لکن تا شما بیدارید و زندهاید و ایستادهاید، کاری نمیتواند بکند.
📒 صحیفه امام ج ۱۵ ص ۱۰۷ #شماره_39
#امامین_انقلاب
#بیداری_ملت
🆔 @farhang_puya
🎙 توصیههای بنیانگذار انقلاب به نیروهای انقلاب (قسمت اول)
1⃣ احتیاج به دشمن چیزی جز تلخی ندارد!
💢 همهی ما موظفیم به اینکه کشوری را که از گلوی استعمار بیرون کشیدیم؛ حالا خودمان ادارهاش کنیم به طوری که دیگر محتاج به آنها نباشیم. این احتیاج به دشمن؛ تلخترین چیزی است که در ذائقه انسان باید باشد.
⭕️ یک وقتی انسان احتیاج دارد به برادرهای خودش؛ این هم خوب نیست؛ لاکن یک وقت احتیاج داشته باشد به دشمن خودش؛ یعنی آنیکه در طول تاریخ، ما را استضعاف کرده است، در طول تاریخ به ما خیانت کرده است، جنایت کرده است.
📚 صحیفه امام ج ۱۰ ص ۴۴۰ #شماره_39
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙 توصیههای بنیانگذار انقلاب به نیروهای انقلاب (قسمت اول) 1⃣ احتیاج به دشمن چیزی جز تلخی ندارد! 💢
🎙 توصیههای بنیانگذار انقلاب به نیروهای انقلاب (قسمت دوم)
2⃣ حفظ استقلال، حفظ ارزشهای انسانی
⚡️ از جوانان، دختران و پسران، میخواهیم که استقلال و آزادی و ارزشهای انسانی را ولو با تحمل زحمت و رنج، فدای تجملات و شرکتها و بیبند و باریها و حضور در مراکز فحشا که از طرف غرب و عمال بیوطن به شما عرضه میشود نکنند
🔻 که آنان چنانچه تجربه نشان داده جز تباهی شما و اغفالتان از سرنوشت کشورتان و چاپیدن ذخایر شما و به بند استعمار و ننگ وابستگی کشیدنتان و مصرفی نمودن ملت و کشورتان به چیز دیگر فکر نمیکنند و میخواهند با این وسایل و امثال آن شما را عقب مانده و به اصطلاح آنان «نیمه وحشی» نگه دارند.
📚 صحیفه امام ج ۱۵ ص ۴۲۹ #شماره_39
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
📱رسانه در آخرالزمان «بخش یکم»
🔋 حرف آخرالزمان جدای از معناهای درست و نادرست آن، به معنای حرف آخر است. حرف آخرالزمان که بالاتر از آن نیامده و مهمتر از آن نیست؛ این معنا را همراه با سختیها و بدیها و برتریهای اقوام و جریاناتی را میرساند. به همین سبب نظام سلطه میکوشد با استفاده از تمام قوا و روشها حرف آخر را بگوید و خود را گوینده و یگانه پایان دهنده حرفهای بدانند، بخواند و القا کند.
🎛 تبدیل دیدگاه جنگ «تمدنها» هانتینگتونها به نظریه پایان تاریخ فرانسیس فوکویاما مبنی بر برتری نظام لیبرال و اینکه آنرا بدیل و مانند نیست نمونهای از این تلاش به شمار میآید در این راستا غرب به روشهای مختلف روی آورده از جمله انکار، تخریب، تحریف و جایگزین سازی...
📋 حجتالاسلام والمسلمین محمد صابر جعفری
#شماره_8و9
#هنر
#آخرالزمان
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📱رسانه در آخرالزمان «بخش یکم» 🔋 حرف آخرالزمان جدای از معناهای درست و نادرست آن، به معنای حرف آخر اس
📱رسانه در آخرالزمان «بخش دوم»
1⃣ روش انکار
✖️انکار فرهنگ و تمدنهای امروز و فردای جوامع و مکاتب دیگر برای حذف جدی رقیب از همه امروز و فردای جهان.
2⃣ روش تخریب
➕ تخریب فرهنگها و مکاتبی که قابلیت رهبری و مدیریت امروز و یا فردای اندیشهها را دارا هستند؛ یکی دیگر از روشهای غرب برای یگانه پایان دهنده شدن میباشد.
3⃣ روش تحریف
📎 تحریف مقولات و فرهنگ های جوامع تا اگر به طور فیزیکی قابل از نیستند به طور محتوایی بی هویت شوند و از درون فرو ریزند.
4⃣ روش جایگزینسازی
🔗 جایگزین سازی به جای واقعیت تا چهره آن حقیقت به طور کامل مخدوش شود. رسانه جاده صافکُن فرهنگها به ویژه فرهنگ سلطه است که شکلدهنده و مدیر خیمهشببازی آن به شمار میآید.
📋 حجتالاسلام والمسلمین محمد صابر جعفری
#شماره_8و9
#هنر
#آخرالزمان
🆔 @farhang_puya
📽 فیلمی برای تضعیف جوانان
🎦 سیطره دشمن به خصوص در ابعاد فرهنگی بسیار قوی است و ما باید هوشیار باشیم. زیرا ابزاری که آنها برای نشر عقاید و فرهنگشان دارند باعث بروز بحرانهای هویت میشود. شش سال پیش نخست وزیر وقت اسرائیل پیشنهاد کرد؛ شبکههای تلویزیونی در خاورمیانه ایجاد شود که فقط فیلمهای آمریکایی پخش کند. هدف آنهم کمرنگ کردن روحیه انقلابی جوانهای مسلمان خاورمیانه بود.
👤 امروز ما میتوانیم با یک جوان فلسطینی، مصری، ترکیه، آمریکایی، فرانسوی و... احساس واحد داشته باشیم و عملمان هم واحد است. یک ساعتی از روز با هم نماز میخوانیم و امثالهم، ولی آنها این فرهنگ را ندارند. اصلاً بحث جماعت و امت را ندارند. اینکه اینها از کشورهای مختلف با زبانها و فرهنگهای گوناگون یکجا واحد هستند؛ تهدیدی برای دشمنان به شمار میآید و به همین سبب در مقابلش ایستادهاند.
🗓 صحبتهای نادر طالب زاده در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷
#شماره_8و9
#هنر
🆔 @farhang_puya
⚙ رسانه در خدمت صنعت
🌐 داستان توسعه رسانهای که امروز به نام رسانههای لیبرال یا آزادمنش وچدر دنیا و حتی کشور خودمان معروف شده است به تحولاتی برمیگردد که از قرن شانزدهم میلادی تا امروز در رشتههای فلسفی، فکری، اقتصادی و تکنولوژی رخ داده است. رسانههای جمعی یا رسانه به صورت نوین و مدرن تا قرن ۱۷ وجود نداشت تا آن دوران ما از رسانههای انسانی بیشتر صحبت میکردیم.
↗️ البته رسانههای جدید مثل هنر چاپ به جوامع معرفی شده بود و در قرنهای پیشین هم صنایع و علوم کتابداری و کتابخانههای فراوان در شبکههای پستی وجود داشته است. ولی رسانه به معنای امروزی که مردم درک میکنند وجود نداشت. در قرن شانزدهم به بعد در اروپا و سپس در آمریکا افکار و فلسفه آزادمنشی یا لیبرالیسم شکل گرفت. توسعه فکری در قرن شانزدهم و هفدهم یک عامل بود.
🔻عامل دوم را از قرون شانزدهم و هفدهم به ویژه قرن هجدهم میتوان به شمار آورد؛ که ما با انقلاب صنعتی برخورد کردیم. انقلاب صنعتی تحول بسیار بزرگی را به وجود آورد یکی از عواملی که در موضوع انقلاب صنعتی به رسانه مربوط میشود؛ تکثیر فوقالعاده پیام است. یعنی وقتی صنعت را در خدمت رسانی میگذاریم؛ میتوانیم به طور انبوه پیام را تولید کنیم و همینطور هم شد.
🖋 پروفسور حمید مولانا
#شماره_8و9
#هنر
🆔 @farhang_puya
🌙 تاریخ تشیع (بخش اول)
✨ تاریخ تشیع را می توان به سه مرحله تقسیم کرد:
💠 مرحله اول از زمان حضرات معصومین تا دوران صفویه است. در این مقطع شیعه و رهبران شیعی حاکمیت را در اختیار ندارند. البته جریان کلی حرکت اجتهاد شیعی مورد نظر است و الا در هر مقطع استثنا میتوانیم پیدا کنیم. ما حکومت چند ساله حضرت امیرالمومنین را داریم اما وقتی در یک بازه زمانی طولانی نگاه میکنیم این به منزله یک استثنا در روند کلی است.
⏱ این بازه زمانی دارای سه ویژگی است. ویژگی نخست آن است که حکومت در دست شیعیان نیست. البته همانطور که عرض کردم جز آن مقطعهای استثنایی. در کل این دوره روند کلی و سیستم حاکم سیستم اهل سنت است؛ جز استثناء اندکی که گاهی به وجود میآید. آن هم نه به شکل حاکمیت فرهنگ شیعی.
🔷 ویژگی دوم این است که در این مقطع اکثریت هم در میان مردم با اهل سنت است. شیعه همواره اقلیتی در مجموعه امت اسلامی است.
🔶 ویژگی سوم این است که در این مقطع شیعه و عالمان و رهبران شیعی تحت سختترین فشارها و تهدیدها قرار دارند. البته ممکن است در یک مقطع مثلاً در زمان امام صادق (ع) بتوانند آزادانه فرهنگ غنی اسلامی را احیا کنند؛ اما این هم یک استثنا در روند کلی تاریخ است.
🖋 آیتالله محمود رجبی
#شماره_24
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌙 تاریخ تشیع (بخش اول) ✨ تاریخ تشیع را می توان به سه مرحله تقسیم کرد: 💠 مرحله اول از زمان حضرات مع
🌙 تاریخ تشیع (قسمت دوم)
✔️ در دوره دوم رهبران شیعه و یاران وفادارش همت خود را در دو حوزه متمرکز کردند.
1⃣ حفظ میراث و فرهنگ غنی اسلام. در دوران خود ائمه معصومین طراحی دقیق از سوی ایشان صورت میگرفت تا این فرهنگ غنی با سلامت و کمال حفظ شود و به رغم تهاجلمهای شدیدی که وجود داشت؛ دستخوش تحریف و نابودی قرار نگیرد و منتشر شود. بعد از ائمه(ع) در عصر غیبت ما دانشمندان بزرگی داریم که ثروت، توان و یاران خود را به کار گرفتند تا این فرهنگ در برابر تهاجم دشمن محفوظ بماند و دچار تحریف نشود. شخصیتهایی نظیر مرحوم عیاشی، شیخ طوسی، صدوقین، مرحوم نراقی و دیگر بزرگان بر این سخن گواه است.
2⃣ مقابله و مبارزه با جعل و تحریف احادیث توسط دشمنان. گام دوم در جایی که دشمنان به دنبال جعل و تحریف احادیث هستند؛ علما همت گماردند و حساسیت نشان دادند که این روایات با توده مردم است که آنها را تغذیه فرهنگی میکند و مانع تحریف و نابودی این فرهنگ شوند. در مقطع قبل عین روایات است؛ مردم روایات اهلبیت را میپذیرند و طبق آن عمل میکنند. اما در زمان غیبت باید رابطه وثیق بین مجتهدان و مردم شکل بگیرد؛از این رو فرهنگ شیعی باب اجتهاد را باز میداند.
🖋 آیتالله محمود رجبی
#شماره_24
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌙 تاریخ تشیع (قسمت دوم) ✔️ در دوره دوم رهبران شیعه و یاران وفادارش همت خود را در دو حوزه متمرکز کرد
🌙 تاریخ تشیع (قسمت سوم)
🔰 دوره بعدی در تاریخ شیعی دوره مقلد و مرجع تصویب شد. این بازه زمانی که از دوران صفوی تا قاجار است. در این مقطع نیز استثناهایی داریم؛ مثلا شاه طهماسب میگوید که محقق کرکی ولیفقیه و حاکم است و من عامل او هستم. این صرفاً یک مقطع کوتاه است و قبل و بعد از آن این نوع تفکر که ولایت فقیه حاکم باشد وجود ندارد اما رابطه مقلد و مرجع حاکم است. یعنی توده مردم کاملا درک میکند که باید از مجتهد تبعیت کنند.
💠 در این دوره ما محقق کرکی را داریم و برای اولین بار بعد از صدوقین یعنی مرحوم صدوق و فرزند بزرگوارشان که نزدیک به اصل غیبت هستند؛ ایران مرکز تشیع میشود و شیعه نضج میگیرد. مرحوم محقق کرکی هم برای اولینبار از سوی حاکمان وقت به عنوان شیخالاسلام معرفی میشود. یعنی حاکمان جایگاه اجتهاد را در جامعه اسلامی به رسمیت میشناسد و مرجعیت مجتهدان شیعه شروع و تثبیت میشود.
🔻 این اتفاق در یک مرحله به صورت مجتهدان پراکنده در منطقه نمود پیدا میکند و در مرحله بعد مرجعیت عامه با شخصیتی مانند شیخ انصاری تثبیت میشود و این وضعیت ادامه مییابد. یعنی نفوذ اجتهاد شیعه در کل جامعه شیعی و روی آوردن مردم به تشیع و اوج گرفتن شیعه از نظر کثرت و کمیت.
🖋 آیتالله محمود رجبی
#شماره_24
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
💠 از امام صادق (ع) سؤال شد: عرفات را چرا عرفات نامیدهاند؟
🔻 حضرت فرمود:
🔹 جبرئیل، حضرت ابراهیم را روز عرفه به این مکان آورد، چون ظهر فرا رسید، جبرئیل گفت: ای ابراهیم! به گناه خود اعتراف کن و مناسکت را بیاموز! چون جبرئیل گفت اعتراف کن! این سرزمین عرفات نامیده شد.
📙 کافی، ج ۷۴، ص ۴۰۲
#حدیث
#روز_عرفه
🆔 @farhang_puya
🕋 فدائیان اسلام (قسمت یکم)
💠 سید مجتبی نواب صفوی رهبر جمعیت فدائیان اسلام، سال ۱۳۰۳ش، در خانوادهای روحانی در تهران دیده به جهان گشود. دوران تحصیل وی در دبستان حکیم نظامی و دبیرستان صنعتی آلمانیها سپری شد و همزمان در مسجد قندی خانی آباد و مدرسه مروی به فراگیری علوم حوزوی پرداخت. او هر چند با اتمام تحصیلاتش در مدرسه صنعتی به استخدام شرکت نفت درآمد و پس از مدت کوتاهی به آبادان منتقل شد.
🗡 اما پس از چندی به ادامه دروس حوزوی پرداخت و با عزیمت به حوزه علمیه نجف اشرف به تکمیل تحصیلات حوزوی همت گماشت. وی پس از سه سال و اندی حضور در نجف جهت مقابله با افکار کج اندیشانه منحرفانه از قبیل کسروی، به ایران بازگشت و سال ۱۳۲۴ جمعیت فدائیان اسلام را پایه ریزی و بنا نمود.
🖋 هادی مازندرانی|#شماره13
#تاریخی
🆔 @farhang_puya