eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
987 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃﷽🍃🌸 1_ تبیان گناباد https://eitaa.com/Tabyingonabad/39880 2_عفاف و حجاب https://eitaa.com/Chastity/984 3_جهاد تببین https://eitaa.com/ammaar_gonabad/145 4_فرزند آوری https://eitaa.com/qom1400qom/226 5_ منبرک فاطمی https://eitaa.com/fatemi222/6618 6_خانواده بهشتی https://eitaa.com/fatemi24/13766 7-_احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 8_تخصصی نماز https://eitaa.com/namaz_gonabad/922 9_ قرآن https://eitaa.com/a_fatemi24/652 10_داستانهای شهدا https://eitaa.com/fatemi48/42 11-امربه‌معروف https://eitaa.com/fatemi5/2772 ۱۲_عتبات https://eitaa.com/fatemi414/277 ۱۳_روضه و مداحی https://eitaa.com/fatemi8/100 ↩️و گروه هم اندیشی فعالان فرهنگی http://eitaa.com/joinchat/3049390091C192755f32b ✍️لطفا منتشر بفرمایید
✨ بسم الله الرحمن الرحیم‌✨ سیمای سوره ی شُعراء ✅این سوره 227 دارد که در نازل شده و بعد از سوره ی بقره،دارای آیات است.این سوره به خاطر ستایش از شاعران مؤمن و شاعران بیهوده گوی،که در چهار آیه ی آخر آن آمده،«شعراء» نامیده شده و نام دیگر آن«طسم»است. 🔷سرگذشت پیامبرانی همچون حضرت ،،،،، و علیهم السلام،و برخوردهای ی مردم با آنان در این سوره آمده است و در هر داستان می فرماید: ⏪«إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَهً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنِینَ وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ» لذا این آیه بار تکرار شده تا مایه ی پیامبر اسلام باشد و به او بگوید از لجاجت مردم مکّه نداشته باش،زیرا همه ی انبیا گرفتار چنین مردمی بوده اند. آری ،بهترین وسیله برای مؤمنین،بالا رفتن بصیرت و صعه ی صدر و آینده نگری در برابر تهدید دشمنان است.لذا رهبران جامعه باید از تاریخ جامعه آگاه باشند. 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ به نام خداوند بخشنده مهربان 🔸طسم«1» تِلْکَ آیاتُ الْکِتابِ الْمُبِینِ«2» طا،سین،میم.این است آیات کتاب روشنگر. 🔹لعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ أَلاّ یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ«3» گویی می خواهی به خاطر آن که مشرکان ایمان نمی آورند،خود را به کشتن بدهی. نکته ها: * درباره ی معنای حروف مقطّعه،سخنان بسیاری گفته شده است و شاید بهترین آنها این باشد که خداوند با آوردن این حروف در ابتدای برخی سوره های قرآن(29 سوره)،می خواهد این مطلب را بیان کند که ، ی جاوید من از همین حروف است،شما هم اگر می توانید از همین حروف عربی،کتابی همسنگ آن بیاورید.آیه ی اوّل سوره ی شوری که بعد از حروف مقطّعه می فرماید: «کَذلِکَ یُوحِی» ،این قول را تأیید می کند. *کلمه ی «باخِعٌ» به معنای هلاک کننده است. پیام ها: 1- یک مکتب جامع باید دارای ،،مکتوب و روشمند باشد،به گونه ای که به آن دسترسی داشته باشند. «تِلْکَ آیاتُ الْکِتابِ الْمُبِینِ» 2- قرآن،مقامی بس دارد. «تِلْکَ» ( «تِلْکَ» اشاره به دور است که مقام بسیار بلند را می رساند) 3- هر جا به بن رسیدید،قرآن شماست. «الْکِتابِ الْمُبِینِ» 4- ،یکی از اصول است.(آیه ی «تِلْکَ آیاتُ الْکِتابِ الْمُبِینِ» در ابتدای سوره های یوسف،قصص و شعراء،بدنبال حروف مقطّعه تکرار شده است). 5-تلاش و سوز،در همه جا کارساز نیست. لَعَلَّکَ باخِعٌ ... 6- افراد غمگین،کاری است . تِلْکَ آیاتُ ... لَعَلَّکَ باخِعٌ 7- برای انجام تکلیف خود،بیش از حدّ انتظار می کردند. «لَعَلَّکَ باخِعٌ» 8-یکی از صفات بارز انبیا، است. «باخِعٌ نَفْسَکَ» (سوز،نشانه ی عشق به مکتب و امّت است). 9- اگر ی نباشد،از کتاب و نیز نتیجه و اثری به دست نمی آید. «أَلاّ یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ» 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔹إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِمْ مِنَ السَّماءِ آیَهً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِینَ«4» 🔸اگر بخواهیم ای از آسمان بر آنان فروآوریم،تا در برابر آن،گردن هایشان گردد(وبا اکراه واجبار مؤمن شوند،امّا سنّت الهی چنین نیست). پیام ها: 1- سنّت و قانون خداوند، و دادن به مردم است. «إِنْ نَشَأْ» 2- توجّه به الهی،بهترین وسیله روح است. لَعَلَّکَ باخِعٌ ... إِنْ نَشَأْ 3- ایمان باید و باشد نه اجباری. «فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِینَ» 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔹وَ ما یَأْتِیهِمْ مِنْ ذِکْرٍ مِنَ الرَّحْمنِ مُحْدَثٍ إِلاّ کانُوا عَنْهُ مُعْرِضِینَ«5» 🔸هیچ تازه ای از(طرف)خداوند مهربان برایشان نیامد،مگر آن که از آن روی بودند. 🔹فَقَدْ کَذَّبُوا فَسَیَأْتِیهِمْ أَنْبؤُا ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ«6» 🔸پس آنان تکذیب کردند،و به زودی اخبار(کیفر)آنچه را که به مسخره می گرفتند به آنان خواهد رسید. نکته ها: *در این آیات برای خصلت بیان شده است: اعراض، تکذیب، استهزا. آری انسان به تدریج و به گام به کشیده می شود، 🔸ابتدا به حقّ بی اعتنایی و اعراض می کند، 🔹سپس آن را تکذیب 🔸و آن گاه حقّ را مسخره می کند. ولی حالت و صفت انسان، کردن حقّ است،لذا در این آیه می فرماید:در آینده،خبرهای مسخره کردن آنان به آنها خواهد رسید.و نمی فرماید:کیفر اعراض و تکذیب به آنان خواهد رسید. پیام ها: 1- قرآن به نازل شده است. ما یَأْتِیهِمْ مِنْ ذِکْرٍ ... مُحْدَثٍ 2- قرآن،یکی از دائمی خداوند است. «ذِکْرٍ مِنَ الرَّحْمنِ» 3- هیچ تذکّری در افراد ،کارساز نیست. «مِنْ ذِکْرٍ» 4- خداوند با تذکّر، ونوآوری،با کفّار اتمام می کند. ذِکْرٍ ... مُحْدَثٍ 5-انسان نباید به های کهن خود آن گونه داشته باشد که هر حرف تازه ای را بشنود با آنکه حقّ است،باور نکند. ذِکْرٍ ... مُحْدَثٍ ... عَنْهُ مُعْرِضِینَ 6- دین،عامل است،نه تخدیر. «مِنْ ذِکْرٍ» 7- گروهی از مردم به جای حقّ،از قبل راه را انتخاب کرده اند. (اعراض ودوری از حقّ،شیوه دائمی گروهی از مردم است). «کانُوا» 8-اعراضی که برخاسته از وتکذیب باشد، است. «مُعْرِضِینَ - کَذَّبُوا» 9- بی به خطرها و کیفرهای آینده رمز الهی است. «أَنْباءُ ما کانُوا» 10- آنان که حقّ و پیروان آن را می کنند،کارشان بی نخواهد ماند. «ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ» (یا در دنیا،یا در هنگام مرگ،یا در برزخ،یا در رجعت و یا در قیامت پاسخ کارهای زشت خود را خواهند دید.) 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔹أَ وَ لَمْ یَرَوْا إِلَی الْأَرْضِ کَمْ أَنْبَتْنا فِیها مِنْ کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ«7» 🔸آیا به نگاه نکردند که از هر نوع(روییدنی) چقدر رویاندیم؟ 🔹وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ«9» 🔸قطعاً در این(آفرینش نیکو) و نشانه ای است،ولی بیشترشان ایمان آورنده نیستند.و به راستی پروردگار تو همان نفوذ ناپذیر است. ✔️نکته ها: *اواسط قرن هجده میلادی،«»گیاه شناس معروف برای اوّلین بار به کشف مسأله ی در بعضی گیاهان موفّق شد.او گفت:نر و مادگی در گیاهان نیز هست و برای بارور شدن گیاهان، لازم است.قرآن کریم قانون زوجیّت را شامل گیاهان و غیر گیاهان می داند. [1] پیام ها: 1- درباره ی هستی و زیبایی های آن،بهترین راه است. «أَ وَ لَمْ یَرَوْا» 2- قرآن کسانی را که با به جهان نگاه نمی کنند، می کند. «أَ وَ لَمْ یَرَوْا إِلَی الْأَرْضِ» 3- یکی از نشانه های خداوند، بودن گیاهان است. أَنْبَتْنا ... زَوْجٍ کَرِیمٍ 4- در همه ی هست،گرچه ممکن است فایده ی بعضی برای ما نشده باشد.[2] «مِنْ کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ» 5-اگر قابلیّت و زمینه ی در کسی نباشد،از همه ی هستی نیز درس گیرد. أَ وَ لَمْ یَرَوْا ... ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنِینَ 6- همه جا ،نشانه ی نیست. «ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنِینَ» 7- اکرم صلی الله علیه و آله تحت خاصّ خداوند است. «إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ» 8- خداوند بر اساس نیست،او در حالی که شکست ناپذیر است مهربان است و به مخالفان مهلت می دهد تا شاید برگردند و توبه نمایند. «الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ» 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔹وَ إِذْ نادی رَبُّکَ مُوسی أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظّالِمِینَ«10» قَوْمَ فِرْعَوْنَ أَ لا یَتَّقُونَ«11» قالَ رَبِّ إِنِّی أَخافُ أَنْ یُکَذِّبُونِ«12» 🔸و(یادکن)زمانی که پروردگارت موسی را ندا داد که به سوی قوم ستمکار برو.قوم فرعون؛آیا پروا نمی کنند؟!(موسی)گفت:پروردگارا! می ترسم مرا کنند. نکته ها: *در این سوره، بار این جمله تکرار شده است: «أَ لا تَتَّقُونَ» ، «أَ لا یَتَّقُونَ» آری،اگر تقوا نباشد، پیامبران نیست. پیام ها: 1- انبیا نباید شود.( «إِذْ» یعنی یاد کن آن زمان را) 2- هم هدف و بهم دارد وهم برخوردهای انبیا یکسان است.بنابراین آشنایی با تاریخ آنان می تواند پیامبر اسلام باشد. «وَ إِذْ نادی رَبُّکَ» 3- پیامبران به سوی مردم،از ربوبیّت است. «نادی رَبُّکَ» 4- مبارزه با ،در برنامه های انبیا قرار دارد. «ائْتِ الْقَوْمَ الظّالِمِینَ» 5-در نهی از ،گاهی باید به رفت. «أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظّالِمِینَ» 6- انبیا،بر اساس است،نه کینه و انتقام. «الْقَوْمَ الظّالِمِینَ» 7- کردن و از طاغوت،بزرگ ترین ظلم است. «الْقَوْمَ الظّالِمِینَ» 8-برای نهی از منکر به سراغ سر های بروید. «قَوْمَ فِرْعَوْنَ» 9- طاغوت ها،بدون مردم قدرتی ندارند. «قَوْمَ فِرْعَوْنَ» 10- بی تقوایی ،زمینه ی رشد طاغوت هاست. «أَ لا یَتَّقُونَ» 11- مردم،بار است که به الهی نیاز دارد. رَبِّ إِنِّی أَخافُ ... 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔹و یَضِیقُ صَدْرِی وَ لا یَنْطَلِقُ لِسانِی فَأَرْسِلْ إِلی هارُونَ«13» وَ لَهُمْ عَلَیَّ ذَنْبٌ فَأَخافُ أَنْ یَقْتُلُونِ«14» 🔸و سینه ام می گردد و باز نمی شود،پس هارون را(نیز)رسالت بده(تا مرا یاری کند).وآنان بر(گردن)من(ادّعای)گناهی دارند،پس می ترسم مرا (و این رسالت به پایان نرسد). 🔹قالَ کَلاّ فَاذْهَبا بِآیاتِنا إِنّا مَعَکُمْ مُسْتَمِعُونَ«15» 🔸خداوند فرمود:چنین نیست،پس(تو وهارون)همراه با ما حرکت کنید که ما با شما وشنونده(گفتگوهایتان)هستیم. 🔹فأْتِیا فِرْعَوْنَ فَقُولا إِنّا رَسُولُ رَبِّ الْعالَمِینَ«16» أَنْ أَرْسِلْ مَعَنا بَنِی إِسْرائِیلَ«17» 🔸به سراغ فرعون بروید و بگویید:ما فرستاده ی پروردگار جهانیانیم.بنی اسرائیل را(آزاد کن و)همراه با ما بفرست. ✔️نکته ها: *مراد از حضرت موسی که در آیه ی 14 آمده،ماجرائی است که در سوره ی قصص آیه ی 14 به آن اشاره شده است:موسی قبل از نبوّت وارد شهری شد و دید یکی از طرفدارانش با یکی از(قِبطیان)یاران فرعون شده اند.طرفدار موسی از او کمک خواست و موسی به حمایت از او مشتی بر زد که او جان داد. این ماجرا در منطقه ایجاد کرد که موسی مجبور به شد و این عمل موسی گرچه به کشتن آن شخص نبود،بلکه برای از مظلومی بود،ولی باعث شد تا موسی نزد فرعونیان ای قاتل پیدا نمود،و هنگامی که موسی به مقام نبوّت رسید به خداوند گفت:می ترسم ماجرای کشته شدن آن مرد قِبطی مانع کارم شود.(از کلمه ی «کَلاّ» استفاده می شود که عمل موسی قتل عمد نبوده است و گرنه خداوند به قاتل عمدی نمی فرماید:طوری نیست به تو اطمینان حمایت می دهم.) ✔️پیام ها: 1- افراد حتّی پیامبران است.(جز خداوند،همه کس و همه چیز محدودند). «یَضِیقُ صَدْرِی» 2- به هنگام پذیرش لازم است انسان نقاط خود را بیان کند. «یَضِیقُ صَدْرِی» 3- صراحت و ،از صفات بارز انبیا است. «یَضِیقُ صَدْرِی» 4- رهبری،هدایت،تبلیغ و ارشاد،به سعه ی نیاز دارد. «وَ یَضِیقُ صَدْرِی» 5-در از منکر و مبارزه،گاهی باید نفری حرکت کرد. «فَاذْهَبا» 6- نقاط را کنید،ولی از زیر بار مسئولیّت، خالی نکنید. «یَضِیقُ صَدْرِی وَ لا یَنْطَلِقُ لِسانِی فَأَرْسِلْ إِلی هارُونَ» پذیرش یا اعطای مسئولیّت های بزرگ با وجود ضعف ها و کمبودهای قابل جبران،مانعی ندارد. 7- افراد سالم و بی غرض،انسان های ی دیگر را برای قبول مسئولیّت های بزرگ می کنند. «فَأَرْسِلْ إِلی هارُونَ» 8- افراد،در آنان مؤثّر است. «وَ لَهُمْ عَلَیَّ ذَنْبٌ» 9- قانون ، ای بس طولانی دارد. «وَ لَهُمْ عَلَیَّ ذَنْبٌ فَأَخافُ أَنْ یَقْتُلُونِ» (،آرزوی پیامبران است ولی ترس و نگرانی آنان برای این بود که شاید به مقدّس خود نرسند.) 10- مدیریّت به چند مسأله ی مهم نیازمند است،از جمله:بررسی اوضاع ، نگری وفراهم کردن های مؤثّر تبلیغ. «فَأَخافُ - لَهُمْ عَلَیَّ ذَنْبٌ - فَأَرْسِلْ إِلی هارُونَ» 11- در بیان حقّ،نه از طرفداران حقّ بترسید و نه از مخالفان حقّ. «فَاذْهَبا» 12- و مناسب را خدا هم می پذیرد. فَأَرْسِلْ إِلی هارُونَ ... فَاذْهَبا 13- و کمک به کسانی که نگرانی دارند،کاری است. «إِنّا مَعَکُمْ» 14- خداوند انبیا است. «إِنّا مَعَکُمْ» 15- آگاهی دقیق و به لحظه در های مهم،یک ضرورت است. «إِنّا مَعَکُمْ مُسْتَمِعُونَ» 16- پیامبران،ابزار و و ره توشه ی آنان برای امّت هاست. «بِآیاتِنا» 17- خداوند بر کارهای ما آگاه است. «مُسْتَمِعُونَ» خداوند همه جا حاضر و است. 18- برای مبارزه با نظام های تشکیلاتی و فاسد،اوّل به سراغ# سرچشمه ها بروید. «فَأْتِیا فِرْعَوْنَ» 19- در تبلیغ و دعوت دیگران به حقّ، و داشته باشید. «إِنّا رَسُولُ رَبِّ الْعالَمِینَ» 20- فرستادن پیامبر برای مردم،از شئون ربوبیّت خداوند است. «رَسُولُ رَبِّ» 21- تمام هستی،نوعی رشد دارند. «رَبِّ الْعالَمِینَ» 22- تمام در تحت اوست. «رَبِّ الْعالَمِینَ» 23- همه ی انبیا یک دارند. «إِنّا رَسُولُ» ونفرمود: «إِنّا رَسُولا» 24- در برابر کسی که می گوید: «أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلی»[3]باید گفت: «رَبِّ الْعالَمِینَ». 25- اگر در یک زمان دو پیامبر مبعوث شوند،رهبری با یکی از آنهاست. «إِنّا رَسُولُ» 26- آزاد کردن مردم از اسارت ها،در رأس برنامه های انبیا قرار دارد.«أَرْسِلْ مَعَنا بَنِی إِسْرائِیلَ»
«أَرْسِلْ مَعَنا بَنِی إِسْرائِیلَ» 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔸قالَ أَ لَمْ نُرَبِّکَ فِینا وَلِیداً وَ لَبِثْتَ فِینا مِنْ عُمُرِکَ سِنِینَ«18» وَ فَعَلْتَ فَعْلَتَکَ الَّتِی فَعَلْتَ وَ أَنْتَ مِنَ الْکافِرِینَ«19 🔹(فرعون)گفت:آیا ما تورا در کودکی نپروردیم و سالیانی از را در نزد ما نماندی؟ و با این حال انجام دادی آن کاری را که انجام دادی(و یکی از افراد ما را با مشت کشتی)،در حالی که تو از ناسپاسانی. ✔️نکته ها: *فرعون با دو جمله،نبوّت موسی را زیر سؤال برد: 🔸الف:تو نزد ما هستی و قاتل که پیامبر نمی شود. 🔹ب:ما تو را کردیم،چگونه الطاف ما را کفران و ناسپاسی می کنی، ناسپاس که پیامبر نمی شود.آیات بعد پاسخ موسی را بیان کرده است. ✔️پیام ها: 1- گذاشتن و به رخ کشیدن،از ویژگی های مستکبران است. «أَ لَمْ نُرَبِّکَ فِینا» 2- اراده ی الهی،موسی را در فرعون پرورش می دهد. «أَ لَمْ نُرَبِّکَ» 3- اگر کسی را کردیم،یا حرفه ای به او آموختیم،یا در امر ازدواج و مسکن و امثال آن به او کمکی کردیم،نباید با این دلیل و بهانه،سخن او را نپذیریم. «أَ لَمْ نُرَبِّکَ فِینا وَلِیداً» 4- اولیای خدا گیر نمی شوند و محیط و جامعه در آنها نمی گذارد. «لَبِثْتَ فِینا مِنْ عُمُرِکَ سِنِینَ» (موسی نگفت ما که مدّت ها سر سفره ی فرعون بوده ایم یا حال که همه تسلیم او هستند و جامعه بر محور او می چرخد،کمی کوتاه بیائیم و سکوت اختیار کنیم.) 5- به نابجای مستکبران نکنیم.ناسپاسی در برابر مستکبر،بد نیست. «وَ أَنْتَ مِنَ الْکافِرِینَ» 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔸قالَ فَعَلْتُها إِذاً وَ أَنَا مِنَ الضّالِّینَ«20» فَفَرَرْتُ مِنْکُمْ لَمّا خِفْتُکُمْ فَوَهَبَ لِی رَبِّی حُکْماً وَ جَعَلَنِی مِنَ الْمُرْسَلِینَ«21» 🔹(موسی)گفت:آن(قتل)را زمانی انجام دادم که از سرگشتگان بودم.و چون از شما ترسیدم از نزد شما گریختم،سپس پروردگارم به من حکمت (و دانش)بخشید و مرا از پیامبران قرار داد. ✔️نکته ها: *مراد از«حکم»در آیه؛یا حکومت و سرپرستی بنی اسرائیل است و یا حکمت و دانش. *در این دو آیه،حضرت موسی علیه السلام ایرادهای را که در آیه قبل گفتیم،پاسخ می دهد. *چنانکه گذشت حضرت موسی به خاطر طرفداری از یکی از یاران خود، به مخالف او زد و شخص مخالف با همان ضربه مُرد. این قتل نه از روی عمد بود و نه با آلت قتل انجام گرفت،بلکه یک ی ناخواسته و یک لغزش عملی بدون سوء نیّت بود که قبل از نبوّت موسی آن هم به خاطر طرفداری از یک اتّفاق افتاده بود. بنابراین،«ضال»در آیه ی مذکور،یک انحراف عملی بدون قصد است که ضربه ای به نمی زند و یا به معنای تحیّر است،نظیر آیه ی 7 سوره ی ضُحی: «وَ وَجَدَکَ ضَالاًّ فَهَدی». 👇 *از امیرالمؤمنین علیه السلام پرسیدند:چرا بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خود را با شمشیر نگرفتید،و چرا همان گونه که با طلحه و زبیر و معاویه جنگ کردید با خلفای پیش از خود جنگ نکردید؟ حضرت فرمود:گاهی لازم است.مگر ابراهیم به مردم نفرمود: 🔸من از شما می گیرم: «وَ أَعْتَزِلُکُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ» [4] 🔹مگر هارون نفرمود: «إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِی وَ کادُوا یَقْتُلُونَنِی» [5]مردم مرا به ضعف کشاندند و نزدیک بود مرا بکشند؟ 🔸مگر یوسف نفرمود: «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ» [6]پروردگارا! زندان برای من بهتر از استجابت تقاضای آنهاست؟ 🔹مگر پیامبر اکرم در غار نرفت و من جای او نخوابیدم؟ 🔸 مگر موسی نفرمود: «فَفَرَرْتُ مِنْکُمْ لَمّا خِفْتُکُمْ» همین که ترسیدم فرار کردم، 🔹و مگر حضرت لوط علیه السلام در برابر تقاضای گنهکاران نفرمود: «لَوْ أَنَّ لِی بِکُمْ قُوَّهً أَوْ آوِی إِلی رُکْنٍ شَدِیدٍ»[7]ای کاش قدرتی داشتم(تا شما را از این عمل ننگین باز می داشتم)و یا به جایگاه محکم و أمن پناه می بردم(و از شرّ شما درامان بودم).[8] بنابراین سایر اولیای خدا نیز گاهی در شرایطی مجبور به و انزوا می شدند. ✔️پیام ها: 1- گاهی ،یک ارزش است. «قالَ فَعَلْتُها» 2- فرار از ،مقدّمه ی دریافت الطاف الهی است. فَفَرَرْتُ مِنْکُمْ ... فَوَهَبَ 3- انبیا از الطاف خداوند برخوردارند. «فَوَهَبَ لِی - وَ جَعَلَنِی» 4- ،یک در طول تاریخ است،انبیای بسیاری قبل از موسی بوده اند پس تعجّب فرعون نابجاست. «مِنَ الْمُرْسَلِینَ» 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔸وَ تِلْکَ نِعْمَهٌ تَمُنُّها عَلَیَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِی إِسْرائِیلَ«22» 🔹و(آیا)این که بنی اسرائیل را بنده ی خود ساخته ای نعمتی است که منّتش را بر من می نهی؟(چرا نباید من در خانه ی پدرم رشد کنم؟) 🔸قالَ فِرْعَوْنُ وَ ما رَبُّ الْعالَمِینَ«23» 🔹(فرعون)گفت:پروردگار جهانیان چیست؟ ✅نکته ها: *موسی به فرعون گفت:من باید در خانه ی بزرگ می شدم،چرا پدرم را به کشاندی که من به اجبار در خانه ی تو بزرگ شوم،آیا این،نعمت است که آن را سپاس گزارم و یا است؟! گرچه در کاخ تو همه ی وسائل رفاه برای من بود،ولی من از این که بنی اسرائیل گرفتار بودند،ناراحتم. *از قرآن استفاده می شود که فرعون در درون خود، را می شناخت؛ «قالَ لَقَدْ عَلِمْتَ ما أَنْزَلَ هؤُلاءِ إِلاّ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»[9]ولی به ظاهر خود را ربّ اعلای مردم می دانست، مثل مدیری که بر افرادی تسلّط دارد،ولی در عین حال خود را تحت امر دیگری می داند. [10] ✅پیام ها: 1- ، ها را نزد انسان زیبا می دهد. «تِلْکَ نِعْمَهٌ تَمُنُّها عَلَیَّ» 2- به استکبار و منّت های او با پاسخ دهید. تِلْکَ نِعْمَهٌ ... 3- گاهی به خاطر حفظ تاج و تخت،خود را به می زنند. «وَ ما رَبُّ الْعالَمِینَ» 4- مستکبرین،مغرورانه و همراه با دیگران است.فرعون گفت: «وَ ما رَبُّ الْعالَمِینَ» و نگفت:«و من رب العالمین»(حرف«ما»در زبان عرب برای جمادات به کار می رود.) 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔸قالَ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُمَا إِنْ کُنْتُمْ مُوقِنِینَ«24» 🔹(موسی)گفت:پروردگار آسمان ها وزمین وآنچه میان آنهاست،اگر باور دارید. 🔸قالَ لِمَنْ حَوْلَهُ أَ لا تَسْتَمِعُونَ«25» 🔹(فرعون)به اطرافیان خود گفت:آیا نمی شنوید(چه حرف هایی می زند)؟ 🔸قالَ رَبُّکُمْ وَ رَبُّ آبائِکُمُ الْأَوَّلِینَ«26» 🔹(بار دیگر موسی)گفت:او پروردگار شما و پروردگار نیاکان شماست. ✔️نکته ها: ♦️قرآن می گوید: انبیا با بر سر ربوبیّت خداوند یعنی و قانونگذاری خداوند و لزوم اطاعت از دستورات اوست وگرنه مخالفان آنان، را به عنوان جهان قبول داشتند. ✔️سخن کسانی که امروز می گویند:دین از ،همانند سخن کسانی است که می گویند:حساب جهان به اراده خداوند از حساب کردن آن جداست.(خداوند کند،ولی ما کنیم)قرآن و عقل،حقّ ربوبیّت و تکلیف کردن و اطاعت شدن را تنها از کسی می داند که خالق است،نه دیگران.کسی که آفرید می داند چه قانونی وضع کند. «أَ لا یَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ»[11] ♦️بعضی جمله ی «إِنْ کُنْتُمْ مُوقِنِینَ» را این گونه معنا کرده اند که موسی گفت:من می دانم که شما برای نیست،بلکه برای رفتن است،ولی اگر شما در جستجوی حقیقت باشید،در نظم ونظام هستی فکر کنید،ربوبیّت ویکتایی او را خواهید فهمید. ✅پیام ها: 1- تمام هستی دارد. «رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» (بر خلاف مشرکان که به خدایان متعدّد عقیده داشتند). 2- تمام هستی تحت یک ،نظارت وحرکت قرار دارند. «رَبُّ الْعالَمِینَ» 3- خداوند قابل نیست،باید او را از راه هایش و معرّفی کرد. «رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» (فرعون از چیستی وچگونگی خداوند سؤال کرد،ولی موسی از آفریده های او پاسخ داد چون ذات قابل شناخت نیست) 4-هر کسی نمی تواند تمام هستی را درک کند. «إِنْ کُنْتُمْ مُوقِنِینَ» اهل یقین هرگاه به آفرینش آسمان ها و زمین نگاه عمیق کنند،ربوبیّت الهی را درک می کنند. 5- جوسازی، پوشی و حرف منطقی دیگران را کردن،ابزار کار هاست. «أَ لا تَسْتَمِعُونَ» (مناظره ی موسی و فرعون علنی بود.) 6- خداوند نسبت به انسان های موجود،انسان های گذشته و آسمان و زمین است. رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ... رَبُّکُمْ وَ رَبُّ آبائِکُمُ ...(تدبیر و نظارت ومدیریّت خداوند بر آیات آفاقی(آسمان ها و زمین)،و آیات انفسی (انسان ها)یکسان است.) 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔹قالَ إِنَّ رَسُولَکُمُ الَّذِی أُرْسِلَ إِلَیْکُمْ لَمَجْنُونٌ«27» قالَ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ ما بَیْنَهُما إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ«28» 🔸(فرعون)گفت:قطعاً پیامبرتان که به سوی شما فرستاده شده،سخت دیوانه است. 🔹 (موسی)گفت:(او)پروردگار مشرق و مغرب و آنچه میان آن دو است می باشد،اگر تعقّل کنید. 🔸قالَ لَئِنِ اتَّخَذْتَ إِلهَاً غَیْرِی لَأَجْعَلَنَّکَ مِنَ الْمَسْجُونِینَ«29» قالَ أَ وَ لَوْ جِئْتُکَ بِشَیْءٍ مُبِینٍ«30» قالَ فَأْتِ بِهِ إِنْ کُنْتَ مِنَ الصّادِقِینَ«31» 🔹(فرعون)گفت:(ای موسی!)اگر معبودی غیر از من برگزینی قطعاً تو را از زندانیان قرار خواهم داد.(موسی)گفت:(حتّی)اگر نشانه ی آشکاری برایت بیاورم(که رسالت مرا اثبات کند)؟(فرعون)گفت:اگر راست می گویی آن نشانه را بیاور. ✔️نکته ها: *در آیه ی 27 می بینیم که فرعون برای جبران خود، ترین لحن ها را با ترین نسبت ها در مورد موسی به کار برد.در ادبیات عرب برای تأکید یک مطلب ازحروف و کلماتی استفاده می کنند،کلمه ی «إِنَّ» و حرف«لام»در کلمه ی «لَمَجْنُونٌ» و جمله ی اسمیّه آوردن،نشانه ی تأکید بر نسبت ناروای اوست. ✔️پیام ها: 1- ها هنگام روبرو شدن با حقّ می روند.(هر بار که موسی استدلال و بیانی داشت،فرعون به جای پاسخ دادن به موسی،چون نگران از دست دادن بود،با آنان حرف می زد.) «قالَ لِمَنْ حَوْلَهُ - قالَ إِنَّ رَسُولَکُمُ» 2- مستکبر هرگز را نمی پذیرد و خود را از مردم جدا می داند. «رَسُولَکُمُ - أُرْسِلَ إِلَیْکُمْ» یعنی پیامبر شما،نه من. 3- از قوی ترین حربه های مخالفان انبیا،نسبت جنون است. «لَمَجْنُونٌ» آری کسی که از استدلال عاجز باشد،دست به تهمت و ناسزاگویی می زند. 4- از هماهنگی قوانین و ثابتی که بر زمین و آسمان،مشرق و مغرب و بر همه ی موجودات جهان حاکم است،می فهمیم که جهان هستی با واحدی اداره می شود. رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ ... 5-مبلّغ ومربّی نباید از بحث شود،باید استدلال خود را تکرار کند و سعه ی داشته باشد. «رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» ، «رَبُّکُمْ وَ رَبُّ آبائِکُمُ» ، «رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ» 6- ها،اولیای خدا را از هدف ها نمی کند. رَسُولَکُمُ ... لَمَجْنُونٌ قالَ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ 7- رسیدن به توحید،به نیاز دارد.(کفر و شرک،محصول بی عقلی است). «إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ» (اندیشیدن مردم،بزرگ ترین خطر برای مستکبران است). 8-انبیا سخن می گویند.(فرعون به موسی علیه السلام گفت: «لَمَجْنُونٌ» ،امّا موسی گفت:اگر بیاندیشید سخن مرا می فهمید). «إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ» 9- ، ی دیگر طاغوت هاست. «لَأَجْعَلَنَّکَ مِنَ الْمَسْجُونِینَ» (رهبران دینی باید آماده ی سختی ها باشند). 10- در نظام طاغوتی، و حاکم است و افراد زیادی در زندان به سر می برند. «مِنَ الْمَسْجُونِینَ» 11- آن جا که تأثیر نکرد، لازم است. «بِشَیْءٍ مُبِینٍ» 12- آمادگی قبلی،شرط و پیروزی بر دشمن است.موسی می دانست که عصا را اژدها می کند و کف دستش نورانی می شود،لذا با قدرت گفت: «جِئْتُکَ بِشَیْءٍ مُبِینٍ» 13- معجزه ی انبیا دارد و مردم به خوبی درک می کنند. «مُبِینٍ» 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔸فَأَلْقی عَصاهُ فَإِذا هِیَ ثُعْبانٌ مُبِینٌ«32» 🔹پس عصای خود را بیفکند،پس ناگهان آن عصا آشکار شد. 🔸وَ نَزَعَ یَدَهُ فَإِذا هِیَ بَیْضاءُ لِلنّاظِرِینَ«33» 🔹و دست خود را(از گریبانش)بیرون آورد،پس ناگهان آن دست برای تماشاگران و درخشان نمود. ✅نکته ها: ♦️مراد از کلمه ی «نَزَعَ» در اینجا،بیرون آوردن دست از جیب و گریبان است. ♦️اژدها شدن عصا،ده مرتبه ونورانی شدن دست موسی علیه السلام،پنج مرتبه در قرآن آمده است. ♦️در اوّلین مرحله ای که موسی عصا را رها کرد به صورت مار کوچکی درآمد،چنانکه در سوره نمل آیه ی 10 آمده: «جَانٌّ وَلّی مُدْبِراً» ،ولی در برابر طاغوتِ گردنکش،به صورت اژدها در آمد و این شاید به خاطر آن باشد که برای هر مخاطبی باید حرفی زد وعملی انجام داد. ✅پیام ها: 1- انبیا چون وابسته به الهی است،نیاز به تمرین ندارد و لازم نیست تدریجی باشد. «فَإِذا هِیَ» (یعنی عصا ناگهان مار شد) 2- در برابر افراد سرکش باید کاری چشمگیر و انجام داد. «ثُعْبانٌ مُبِینٌ» 3- معجزات انبیا و روشنگر است،نه وهم و خیال. «مُبِینٌ» 4- در کنار معجزه ای آور،دست و نورانی،رمز و محبّت است. «ثُعْبانٌ - بَیْضاءُ» 5-برای تأثیر کلام حقّ،از همه ی شیوه های صحیح بیم و امید استفاده کنید. «ثُعْبانٌ - بَیْضاءُ» 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔸قالَ لِلْمَلَإِ حَوْلَهُ إِنَّ هذا لَساحِرٌ عَلِیمٌ«34» یُرِیدُ أَنْ یُخْرِجَکُمْ مِنْ أَرْضِکُمْ بِسِحْرِهِ فَما ذا تَأْمُرُونَ«35» قالُوا أَرْجِهْ وَ أَخاهُ وَ ابْعَثْ فِی الْمَدائِنِ حاشِرِینَ«36» یَأْتُوکَ بِکُلِّ سَحّارٍ عَلِیمٍ«37» 🔹(فرعون)به اشرافیان اطرافش گفت:همانا این مرد،ساحری کاردان است. 🔸او می خواهد با سحرش شما را از سرزمینتان آواره کند،پس چه رأی و دستور می دهید؟ گفتند:به موسی و برادرش 🔹فرصت بده و در تمام شهرها افرادی را برای گردآوری(ساحران)اعزام کن.تا هر ساحر ماهری را نزد تو بیاورند. 🔸فَجُمِعَ السَّحَرَهُ لِمِیقاتِ یَوْمٍ مَعْلُومٍ«38» 🔹پس ساحران در موعدِ روزی معلوم،گردآوری شدند. 🔸وَ قِیلَ لِلنّاسِ هَلْ أَنْتُمْ مُجْتَمِعُونَ«39» 🔹و به مردم گفته شد:آیا شما نیز جمع می شوید؟ ✅نکته ها: *فرعون با موسی چند نوع برخورد کرد: ⭕️الف:تحقیر: «أَ لَمْ نُرَبِّکَ فِینا وَلِیداً» آیا ما تو را بزرگ نکردیم. ⭕️ب:استهزا: «لَمَجْنُونٌ» تو دیوانه هستی. ⭕️ج:تهدید: «مِنَ الْمَسْجُونِینَ» تورا زندانی می کنم. ⭕️د:تهمت سحر: «لَساحِرٌ عَلِیمٌ» تو ساحر هستی. ⭕️ه:تهمت توطئه: «یُرِیدُ أَنْ یُخْرِجَکُمْ» تو قصد شورش داری. 🔹*در آیات مربوط به گفتگوی موسی با فرعون،حرفی از هارون نیست و این به خاطر آن است که موضع رسمی باید از طرف رهبر تعیین شود. *🔸مراد از جمله «فَما ذا تَأْمُرُونَ» ،فرمان مشورتی است.چون مشاوران نظر خود را در قالب امر و فرمان می گفتند.مانند: «أَرْجِهْ وَ أَخاهُ» به موسی وبرادرش فرصت بده وبه زندان نیفکن. 🔹*حضرت موسی و فرعون در مورد زمان و مکان مراسمِ مقابله ی ساحران با موسی،با یکدیگر به توافق رسیدند. «لِمِیقاتِ یَوْمٍ مَعْلُومٍ» 🔸*از مردم خواسته شد تا در مکان و زمان موعود حاضر شوند،زیرا این حضور و اجتماع باعث می شد تا موسی و هارون احساس تنهایی کنند و ساحران نیرو گیرند و غوغاسالاری تبلیغاتی به راه اندازند. *🔹اطرافیان بی اراده و متملّق،حتّی در کلمات تقلید می کنند.جمله های «لَساحِرٌ عَلِیمٌ» و «یُرِیدُ أَنْ یُخْرِجَکُمْ مِنْ أَرْضِکُمْ» در این دو آیه از زبان فرعون است،ولی در سوره ی اعراف آیات 109 و 110،همین کلمات از زبان اطرافیان اوست و حتّی حرفی کم و زیاد نکرده اند. ✅پیام ها: 1- طاغوت ها خود را با تأکید و قاطعیّت بیان می کنند. «إِنَّ هذا لَساحِرٌ عَلِیمٌ» ( «إِنَّ» ،حرف«لام»و جمله ی اسمیّه همه نشانه ی تأکید است.) 2- فرعون برای آن که ساحران را در مبارزه با موسی و تحریک کند،از موسی به عنوان«ساحر علیم»یاد کرد. «لَساحِرٌ عَلِیمٌ» 3- دروغگو کم است.فرعونیانی که به موسی نسبت می دادند؛ «لَمَجْنُونٌ» اکنون او را ساحری و آگاه می خوانند: «لَساحِرٌ عَلِیمٌ» 4- وطن دوستی و انگیزه ی مالکیّت،از انسان هاست و فرعون برای تحریک مردم علیه موسی این دو سوژه را بهانه قرار داد و گفت:او شما را آواره و مالکیّت شما را لغو خواهد کرد. «یُخْرِجَکُمْ مِنْ أَرْضِکُمْ» 5-دروغ،تزویر وعوام ،شیوه ی است.(کلمه ی «أَرْضِکُمْ» ،برای عوام فریبی وکلمه ی «بِسِحْرِهِ» دروغی واضح بود.) 6- طاغوت ها هنگام قدرت و تسلّط،همه را از آن خود می دانند، «أَ لَیْسَ لِی مُلْکُ مِصْرَ»[12]ولی هنگام احساس خطر مردم را به صحنه می کشند. «أَرْضِکُمْ» 7- طاغوت ها به زیردستان خود و از آنها راه و چاره می طلبند. «فَما ذا تَأْمُرُونَ» فرعونی که به موسی می گوید:اگر معبودی غیر از من بگیری تو را زندان می کنم،امروز محتاج اطرافیان است. 8-زمان فرعون،دوران رواج سحر و بوده است. «سَحّارٍ عَلِیمٍ» 9- اگر متخصّصین، نباشند در فرعون ها در می آیند. «یَأْتُوکَ» 10- همایش و کارشناسان،سابقه ی طولانی دارد. «یَأْتُوکَ بِکُلِّ سَحّارٍ عَلِیمٍ» 11- طاغوت ها برای رسیدن به خود،از کارشناسان استفاده می کنند ما چرا استفاده ی خوب نکنیم؟ «یَأْتُوکَ بِکُلِّ سَحّارٍ عَلِیمٍ» 12- فرعون تمام خود را بکار گرفت. «بِکُلِّ سَحّارٍ» 13- زمان و مکان در تبلیغی مؤثّر است. «یَوْمٍ مَعْلُومٍ» 14- برای طاغوت ها جلب افکار و حضور مردم در صحنه مهم است. «هل انتم مجتمعون» 🌍 http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
جلسه دوم 👇👇👇
لَعَلَّنا نَتَّبِعُ السَّحَرَهَ إِنْ کانُوا هُمُ الْغالِبِینَ«40» به این امید که اگر ساحران غالب شدند از آنان پیروی کنیم. فَلَمّا جاءَ السَّحَرَهُ قالُوا لِفِرْعَوْنَ أَ إِنَّ لَنا لَأَجْراً إِنْ کُنّا نَحْنُ الْغالِبِینَ«41» قالَ نَعَمْ وَ إِنَّکُمْ إِذاً لَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ«42» 🔸پس همین که ساحران(از شهرها به نزد فرعون)آمدند به او گفتند:آیا اگر ما پیروز شویم داریم؟ فرعون گفت:آری،در این صورت(علاوه بر پاداش)حتماً شما از مقرّبان دربار خواهید بود. ✅نکته ها: *موسی و هارون چون ایمان داشتند در یک طرف ایستادند و داشتند،امّا فرعون و همه ی اشراف و ساحران در طرف دیگر قرار گرفتند و دلهره داشتند و این جاست که نقش ایمان و قدرت آن روشن می شود.از سؤال ساحران که پرسیدند: «أَ إِنَّ لَنا لَأَجْراً إِنْ کُنّا نَحْنُ الْغالِبِینَ» تردید آنان استفاده می شود و از تشویق وجایزه بزرگ فرعون؛ «قالَ نَعَمْ وَ إِنَّکُمْ إِذاً لَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ» دلهره ی او استفاده می شود. ✔️شاید شرط گرفتن مزد،نشانه ی تنگ نظری،بخل و بودن فرعون باشد،زیرا معمولاً مردم با افراد سخاوتمند و دست و دل باز شرط پول نمی گذارند،زیرا می دانند که او خود با معرفت و سخاوتی که دارد همه چیز را در نظر می گیرد. پیام ها: 1- فرعون ادّعای خدایی داشت،امّا با ی حضرت موسی کار به جایی رسید که همه تابع ساحران شدند و حرف اوّل و آخر را حرف ساحران غالب دانستند. «لَعَلَّنا نَتَّبِعُ السَّحَرَهَ» 2- فرعون با دیدن معجزه ی موسی،به پیروزی ساحران نداشت. «إِنْ کانُوا هُمُ الْغالِبِینَ» («انْ»حرف شرط و نشانه ی شک است) 3- به فکر خودشان هستند که بگیرند وکاری به حقّ و باطل بودن آن ندارند. «أَ إِنَّ لَنا لَأَجْراً» شعار انبیا در تمام کارهایشان «ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ» [13]بود،ولی ساحران حتّی برای یک حرکت توقّع اجر داشتند. «لَنا لَأَجْراً» 4-👈انسانی که خدایی ،به درهم فرعون چشم دارد؛ «لَنا لَأَجْراً» ولی همین که خدایی شد،تمام هستی نزد او کوچک است و جانش را به راحتی فدا می کند.چنانکه در آیه ی 50 می خوانیم: «لا ضَیْرَ إِنّا إِلی رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» 🔸دلار آمریکا 5- گاهی مقام و اعتبار از مال تر است. «إِنَّکُمْ إِذاً لَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ» قالَ لَهُمْ مُوسی أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ«43» فَأَلْقَوْا حِبالَهُمْ وَ عِصِیَّهُمْ وَ قالُوا بِعِزَّهِ فِرْعَوْنَ إِنّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ«44» (روز موعود فرارسید و همه ی ساحران جمع شدند،)موسی به آنان گفت:بیفکنید آنچه را می خواهید بیفکنید.پس(ساحران) ها و عصاهای خود را(به زمین)افکندند و گفتند:به عزّت فرعون سوگند که قطعاً ما پیروزیم. پیام ها: 1- مردان خدا به غلبه ی حقّ و سحر ایمان داشته واز موضع و با سخن می گویند،نه از روی ضعف و ترس. «أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ» 👈وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ أَرِني کَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتي قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلي وَ لکِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبي 2- به مخالفان فرصت دهید تا در راه عقیده و هدف خود تلاش و حرکت کنند، «أَلْقُوا ما أَنْتُمْ» ،آنگاه محکم ومنطقی پاسخ آنان را بدهید. 3- کافر از درون متزلزل است و در ظاهر می دهد.ساحران در پیروزی خود داشتند و در آیات قبل می گفتند: «إِنْ کُنّا نَحْنُ الْغالِبِینَ» ولی در حضور فرعون،با خودشیرینی و تملّق گفتند: «بِعِزَّهِ فِرْعَوْنَ» وبه پیروزی می کردند و به اصطلاح جنگ راه می انداختند. «إِنّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ» 🔹فَأَلْقی مُوسی عَصاهُ فَإِذا هِیَ تَلْقَفُ ما یَأْفِکُونَ«45» 🔸سپس موسی عصایش را افکند،پس ناگهان(اژدهایی شد و)هر چه را به نیرنگ ساخته بودند بلعید. فَأُلْقِیَ السَّحَرَهُ ساجِدِینَ«46» قالُوا آمَنّا بِرَبِّ الْعالَمِینَ«47» رَبِّ مُوسی وَ هارُونَ«48» آنگاه ساحران بی اختیار به درافتادند.گفتند:ما به پروردگار جهانیان ایمان آوردیم.پروردگار موسی و هارون. نکته ها: *ساحران همین که اژدها شدن عصا را دیدند فوراً ایمان آوردند.در روایات آمده است: 👈هنگامی که امام زمان علیه السلام نیز کند،متخصّصان شرق و غرب به حضرت ایمان خواهند آورد،چون آنان عظمت کار را از دیگران درک خواهند کرد. پیام ها: 1- معجزه امری و برق آساست،نه تدریجی و تمرینی. «فَإِذا هِیَ تَلْقَفُ» 2- سحر و جادو یک دروغ عملی و به دور از است.( «یَأْفِکُونَ» از«افک»به معنای ساختگی و دروغ است) 3- افراد ،در برابر حقّ طفره نمی روند و تسلیم می شوند. «فَأَلْقی»