#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#معاطات
📚 ۲۹- قوله (ج۳، ص۵۱):... مدفوعة؛ مضافا إلى إمكان دعوى كفاية... .
✅ قسمت دوم: مرحوم آخوند خراسانی در بررسی و ردّ فرمایش مرحوم شیخ انصاری میفرماید: جواز و لزوم در #معاطات، دو معنا میتواند داشته باشد:
🔸️ اگر جواز و لزوم به معنای جواز یا عدم جواز فسخ معامله باشد، مانند آنچه در خیارات مطرح است، روشن است که آن دو، وصف و خصوصیت اسباب (خود معامله) خواهند بود، همان طور که مرحوم شیخ میگوید.
🔸️ و اگر به معنای جواز یا عدم جواز ترادّ (رجوع) و تملّک دو عوض بعد از انجام معاطات باشد بدون آن که معامله فسخ شود و بدون ارتباط مستقیم بین جواز و لزوم و خود معامله، مانند آنچه مرحوم شیخ در مورد هبهی جائزه در بحث ملزمات معاطات (ج۳، ص۱۰۲) فرموده است، اگر به این معنا باشد، لزوم و جواز از احکام مُسبَّبات (ملکیّت) خواهد بود. (زیرا در این جا مستقیماً هیچ کاری با خودِ معامله نداریم، پس به ناچار باید لزوم و جواز را از اوصاف ملکیّت بدانیم)
🔸️ و همچنین بر اساس این معنا، اختلاف احکام شرعی لزوم و جواز نیز کشف میکند که هر کدام از ملکیّت در هر کدام از جواز (ترادّ) و لزوم (عدم ترادّ) دارای خصوصیّت خاصی است که اقتضای چنان حکمی را داشته است؛ البته منشأ اختلاف در این جا نيز اختلاف ذاتى يا عرَضىِ خودِ اسباب و معاملات است، اما در هر حال، خصوصیت ملکیّت، لزوم و جواز را به وجود آورده است، بدون آن که حقیقت ملکیّت در لزوم و جواز تفاوت پیدا کند.
ادامه دارد...
@fegh_osoul_rafiee
8- مصبلح الفقاهة-عمل حر-رفیعی-۱۴۰۲۰۹۱۷.mp3
زمان:
حجم:
14.64M
🎤 تدريس "مصباح الفقاهة"
📖 کتاب البیع
✏️ آیت الله خویی (رحمه الله)
📱درس مجازی هفتهای
#مصباح_الفقاهة
📌 صدق عنوان《مالیّت عرفی》نه متوقف بر وقوع معاوضه است، و نه نیازی به صدق عنوان ملک دارد.
📌 استطاعت در فقه حجّ با《عمل حرّ》تحقق نمیپذیرد؛ یعنی این که حرّی یک عمل و توانایی مثل نقاشی و بنّایی دارد به هیچ عنوان او را مستطیع نمیکند؛ ملکیت مورد نظر در استطاعت حج، ملکیّتهای اعتباریهی فعلیه است.
📌《ذیالمال》کسی است که به صورت ملکیّت اعتباریهی فعلیه مالک مالی باشد؛ پس اگرچه حرّ که قدرت بر عملی دارد مثل خیّاط، مالک ذاتی و اوّلی عمل خود است، اما ذی المال نیست، زیرا《ذیالمال》عنوانی است برای ملکیت اعتباریهی فعلیه.
و البته میتواند عمل خود را معاوضه کند، زیرا آن عمل با خودِ معاوضه، مملوک به ملکیت اعتباری میشود.
❎ جلسه ۸
📆 ۱۷ آذر ۱۴۰۲
@fegh_osoul_rafiee
8-مصباح الفقاهة-ج۲، ص۳۳ تا ۳۶.pdf
حجم:
254.8K
✅ متن pdf مصباح الفقاهة
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🎤 تدريس "مصباح الفقاهة" 📖 کتاب البیع ✏️ آیت الله خویی (رحمه الله) 📱درس مجازی هفتهای #مصباح_الفقاهة
✴️ در کلام مرحوم آیت الله خویی رضوان الله تعالی علیه دقت بفرمایید، هم مبانی بسیار مهم خود در بحث ملکیت را فرموده و هم برخی نکات سوالبرانگیز را ارائه کردند.
#محقق_خویی
#مصباح_الفقاهة
#كتاب_البيع
#چکیدهی_مباحث
📖 ۳- الإضافة الحاصلة بين المال و مالكه: ملكيت، اضافه و نسبتى است بین شیء و مالک، و ۵ قسم دارد:
🔹️ ۱- ملکیت ذاتیهی تکوینیه:
ملکیت شخص نسبت به عمل، نفس و ذمهاش.
این ملکیت از ملکیت حقیقیهی خداوند پایینتر و از ملکیت اعتباری بالاتر است.
🔹️ ۲- ملکیت عرضیهی اوّلیهی اصلیهی استقلالیه:
مانند ملکیّتی که از حیازت ماهیان رودخانه برای انسان حاصل میشود.
🔹️ ۳- ملکیت عرضیهی اوّلیهی تبعیهی غیریه:
مانند ملکیت شخص نسبت به نتاج و ثمرات اموالش.
🔹️ ۴- ملکیّت عرضیهی ثانویّهی قهریّه:
مانند ملکیّت شخص نسبت به مالی که به ارث میبرد.
🔹️ ۵- ملکیت عرضیّهی ثانویّهی اختیاریّه:
مانند ملکیت شخص نسبت به اموالی که از طریق معاملات به دست میآورد.
@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#محقق_خویی #مصباح_الفقاهة #كتاب_البيع #چکیدهی_مباحث 📖 ۳- الإضافة الحاصلة بين المال و مالكه: ملكيت،
✅ در ادمهی ارائه چکیده و توضیح مطالب #مصباح_الفقاهة