eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
324 دنبال‌کننده
342 عکس
78 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️⚠️ ما طلبه‌ایم تا نیاز‌های را برآوَرده کنیم، نه خواسته‌هایمان را.
✅ ادامه‌ی شرح و تبیین مرحوم 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📚 ۱١١- قوله (ج۳، ص۳۰۳): و أما تعيين الموجب لخصوص المشترى المخاطب و القابل لخصوص البائع... . ✅ مرحوم می‌فرماید: وابسته‌ی به دو طرف است؛ یعنی یک امرِ ربطی بین دو‌ نفر است و حقیقتش به همین ربطِ بین الاثنینی است؛ از این رو، تنها زمانی تحقّق می‌یابد که دو طرفِ عقد، توافق و تواطی بر یک چیز داشته باشند؛ اگر یک طرفِ عقد، قصدِ تملیکِ خصوصِ شخصِ مقابلش را داشته باشد، و دیگری عقد را -نه برای خودش- بلکه برای مُوکِّلش یا هر شخصِ دیگری قصد کرده باشد هیچ عقدی بین آن دو واقع نمی‌شود، و این تبدیل به ایقاعِ یک‌طرفه از جانب هر کدام از دو نفر می‌شود. 🔷️🔸️ البته اگر در عقد، یک‌ طرف همان مقصودِ طرفِ دیگر را به صورتِ اجمالی قصد کند و پسندَد آن چه را طرفِ مقابل پسندَد چه بسا عقد صحیح باشد، اگر چه به طور تفصیلی نمی‌داند طرفِ مقابل، عقد را برای چه کسی قصد کرده است. 🔸️ زیرا دلیلی بر لزوم تعیینِ اثباتیِ مَنْ لَهُ الْعَقْدُ در بیع وجود ندارد و همین که تواطی و توافق -اگر چه اجمالاً- در میان باشد کفایت می‌کند؛ این، مانند نیست که زوج و زوجه حتماً باید برای هم تفصیلاً معیَّن باشند، زیرا در دلیلِ خاصّ داریم. 🔹️ از سوی دیگر، دلیل نیز تنها بر لزومِ معیَّن‌بودنِ عوض و معوَّض حکم می‌کند، نه معیَّن‌بودنِ مالکِ آن دو. همچنین توافق و تواطیِ اجمالیِ بایع و مشتری نیز در مورد عوض و معوَّض نمی‌تواند را از بین ببرد. از این، قصد اجمالیِ مَنْ لَهُ الْعَقْدُ صحیح است، اما در مورد عوض و معوَّض خیر. ادامه دارد... ✴️@fegh_osoul_rafiee
آیت الله ابراهیم امینی (رضوان الله علیه) در کتاب خاطراتِ خود در مورد عواملِ موفقیّتِ می‌نویسد: "یکی از عواملِ مهمِّ موفقیتِ یک ، انتخاب روشن و پیمودنِ بهترین و نزدیک‏ترین راه‏ها در رسیدن به مطلوب است. ... بعد از انتخابِ لازم است ضمن ادامه‌ی دروس عمومی و پایه‌ای -مانند و - بیشترین توجّهِ خود را به سوی موردِ نظر مُتمرکز سازد. ..‌. برای طلّابِ بدونِ مشخّص، درس­‌خواندن یک آفت به‌شمار می‏رود و آثار بدی را به همراه خواهد داشت." ✴️@fegh_osoul_radiee
سخت به ذهن می‌آید، و سخت‌تر و دیرتر به دست...
استادِ کلّ، مُجدِّدِ اصول، محمد باقر بهبهانی معروف به در کتاب (ص٣٣۶) در اهمّیّت علم در می‌نویسد: "و من الشرائط ، و الحاجة إلیه من البدیهیّات، کما صرَّح به المُحقِّقون، و کلُّ واحدة واحدة من الفوائد التی ذکرناها تُنادِي بأعلی صوتها بالاحتیاج إلیه من وجوه متعدّدة، و تُنادي أیضاً بخطر الجهل فیه، و ضرر الغفلة، بل شدّة الخطر و عظم الضرر، بل و إنه المیزانُ فی الفقه، و المعیارُ لمعرفة مفاسده، و أعظمُ الشرائط و أهمّها، کما صرَّح به المُحقِّقون الماهِرون الفَطِنون الذین لیسوا بجاهلین و لا غافلین و لا مقلِّدین من حیث لا یشعُرون." ✴️@fegh_osoul_rafiee
6.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سفارش آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) به طلّاب و مبلِّغان علوم و معارف دینی... ✴️@fegh_osoul_rafiee
⚫ بخاری در صحیح خود در حدیث ۳۷۶۷ در باب "مناقب فاطمة عليها السلام" مى‌آورد: و قال النبی (صلی الله علیه و سلّم): "فاطمةُ سيِّدة نساء أهل الجنّة". حدثنا أبوالوليد... أن رسول الله (صلى الله علىه و سلّم) قال: "فاطمةُ بَضعةٌ منّي، فمَنْ أغْضَبَها أغضَبَني". ✴️@fegh_osoul_rafiee
وَ لَسْتُ أدري خبَرَ المِسْمَارِ سَلْ صَدْرَها خزينةَ الأسْرار...
❌❌⛔⛔ نظامِ خُشک و بی‌روحِ بُروکراتیکِ ارتباطِ همه‌جانبه‌ی علمی و معنویِ استاد و شاگرد در را روز به روز ضعیف‌تر و ضعیف‌تر کرده است... ⚠️⚠️ تنها پیکرِ نحیف و لاغری از مانده است.
❌❌❌ نظامِ ترمی‌واحدی آموزش، نمره‌ای‌شدنِ درس‌ها، شروح و ترجمه‌های سطحیِ فارسی، تعطیلیِ درس‌های آزاد، عدمِ انتخابِ آزادانه‌ی استاد، معیارهای حفظیِ درس‌ها، روزانه‌بودنِ بسیاری از مدارس علمیه و... از آسیب‌های جدّیِ است.
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌❌⛔⛔ نتیجه‌ی درس‌نخواندن، اصول‌نخواندن، کلام‌نخواندن، و عوام‌زدگیِ مُفرَط همین خزعبلات و پرت و پلاهاست... العیاذ بالله! ❌❌ اگر وجود مقدَّس مولی امیر المومنین (علیه السلام) -که غیرتُ الله است- این خُزعبلات و کفریّات را ببیند و بشنود چه واکنشی نشان خواهد داد؟!؟!