#کفایة_الأصول
#آخوند_خراسانى
#حاشیة_المشكيني
#میرزاابوالحسن_مشکینی
#المُقدَّمة
📔 ۵- قوله (کفایه/ج۱/ص۲۱): لا یقال: علی هذا یمکن تداخُل عِلمیْن... .
✅ #میرزاابوالحسن_مشکینی در #حاشیة_المشكيني (ج۱/ص۵۱) مینویسد: نسبت هر غرضی از اغراض علوم با غرض دیگر یکی از چهار حالت #تلازم و #تباین و #عموم مطلق و #عموم_من_وجه است.
📌 تلازمِ دو غرض یعنی تعدادی از مسائل و گزارههای علمی دو غرض مستقلّ را حاصل کنند که بر اساس هر کدام از دو غرض میتوانند در علمی تدوین و جمعآوری شوند.
🔶️ شکّی نیست که تدوینِ دو علمِ مستقلّ در فرضی که نسبتِ دو غرض، #تباین یا #عموم_من_وجه است کاملاً صحیح است؛ در صورتِ #تباین که روشن است، اما در صورت #عموم_من_وجه به این خاطر است که بخشی از مسائلی که یکی از دو غرض را حاصل میکند در علم دیگر وجود ندارد، پس تمام مسائل هر کدام از دو علم این گونه نیست که هر دو غرض را حاصل کنند.
🔷️ در صورت #عموم_مطلق نیز تدوین و تکوینِ دو علم صحیح است، زیرا گاه غرض تنها پرداختن به همان مسائلی است که غرض خاصّی را حاصل میکند، نه مسائل دیگر. (مثلاً علم زمینشناسی که مسائلش بخشی از مسائل علم جغرافی است، اما علم مستقلّی تلقّی میشود)
🔶️ اما در فرضی که دو غرضِ مستقلّ داریم که بر تعدادی مساله و گزارهی علمیِ مشخّص مترتّب است -به صورتی که همهی آن مسائل، دو غرض را تامین میکنند- تدوین و تکوینِ دو علم، صحیح نیست.
✴️@fegh_osoul_rafiee
مجتهد و فیلسوف بزرگ، استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در مورد دوران طلبگیشان و احتیاطِ شخصیشان در مورد مصرف سهم امام (علیه السلام) میفرماید:
"من طلبهی موفّقی بوده و از طلبگیام ناراضی نبودم؛ خیلی هم در حوزه درس داشتم؛ منظومه داشتم؛ رسائل داشتم، و منبر هم میرفتم... و طلبهی نسبتاً موفّقی بودم."
✴️@fegh_osoul_rafiee
" هـــیــــئــــت انــــصـــارالــــشــــهــــداء "
🏮مراسم عزاداری شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت ۷۵ روز)
• سخنران : شیخ محمد علی رفیعی
• با نوای ذاکرین اهل بیت (ع)
زمان : پنج شنبه ۲۴ آبان ماه ، شروع مراسم ساعت ۲۰
📌 مکان : سناباد ۴۵ (آبکوه ۱۶) ، شهید ابن الرضا ۵ ، پلاک ۲۴
میزبان : آقای حسن غلامعلیزاده
I هیئتفرهنگیمذهبیانصارالشهداء
l @heyat_ansaro_shohada
✅ یافتنِ اندیشههای کُهَن و ساختنِ اندیشههای نو در #علوم_اسلامی تنها با کار بر روی متونِ قَویم و اَصیل امکانپذیر است...
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ آمدیم برخی مزایای نسبیِ نظام دانشگاهی را به #حوزه اضافه کنیم، اما صدافسوس که از #دانشگاه دانشگاهت
❌❌❌ نظامِ ترمیواحدی آموزش، نمرهایشدنِ درسها، شروح و ترجمههای سطحیِ فارسی، تعطیلیِ درسهای آزاد، عدمِ انتخابِ آزادانهی استاد، معیارهای حفظیِ درسها، روزانهبودنِ بسیاری از مدارس علمیه و... از آسیبهای جدّیِ #حوزه است.
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
❌❌❌ نظامِ ترمیواحدی آموزش، نمرهایشدنِ درسها، شروح و ترجمههای سطحیِ فارسی، تعطیلیِ درسهای آزاد،
⚠️⚠️⚠️ این نظامِ آموزشیِ امروزیِ ماست؛ چارهای جز فهم #ضرورتها و #نیازها و سپس #برنامهریزیِ_شخصی وجود ندارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سفارش اَکید و متواضعانهی حجّت الإسلام و المسلمین راشد یزدی (حفظه الله) به طلّاب علوم دینی
✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ شرح و تبیین بیانات #شهید_صدر در #الحلقة_الثالثة 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#الحلقة_الثالثة
#شهید_صدر
#الاعتراضات_العامة
#برائت_شرعی
#انحلال_حقیقی
✏️ به تقریر دوست گرامی، آقای محمدحسین سلیمی نجف آبادی (از دوستان بحث #الحلقة_الثالثة)
📚 مرحوم #شهید_صدر در #الحلقة_الثالثة (ج۲/ص۳۳۸/چجامعه) در موردِ اعتراضِ دوم -که نسبت به کارآییِ ادلهی #برائت_شرعی وارد شده است- دو جواب را بیان میکنند:
🔵🔷️🔸️ جواب اول: #انحلال_حقیقی
#انحلال_حقیقی یعنی علم داریم ۲ ظرف از میان ۱۰ ظرف -که ۵ عددِ آن چینی و ۵ عددِ آن شیشهای است- نجس است، سپس از طریقی یقین میکنیم که ۲ ظرفِ چینی نجس است. در این حال، #علم_اجمالی_کبیر -یعنی علم به نجاستِ ۲ تا از ۱۰ ظرف- منحلّ میشود به #علم_اجمالی_صغیر -یعنی علم به نجاستِ ۲ تا از ۵ ظرف چینی- و وجودِ ظرف نجس از میان ۵ ظرف شیشهای تبدیل به #شبههی_بدویه شده و #برائت در این ۵ ظرف شیشهای جاری میشود.
در همین مثال، اگر ما علم به نجاستِ تنها ۱ ظرف از ۵ ظرف چینی داشته باشیم انحلالی صورت نگرفته و علم اجمالی سر جای خود باقی خواهد ماند.
🔸️ از این رو، شرط #انحلال_حقیقی این است:
۱- موارد و اطرافِ #علم_اجمالی_صغیر بخشی از موارد #علم_اجمالی_کبیر باشد.
۲- مقدار معلوم به اجمال در صغیر با مقدار معلوم به اجمال در کبیر یکی باشد، مانند مثال اول، و بر خلاف مثال دوم.
🔷️🔸️ اما اصل بحث این است که مثلاً در #شبهات_حکمیّه_تحریمیه ما علم اجمالی داریم که در میان ۱۰۰ شبهه مثلاً ۲۰ حرام واقعی داریم، اما این علم اجمالیِ ما منحلّ به #علم_اجمالی_صغیر میشود، زیرا ما مثلاً ۵۰ امارهی معتبر و حجّت داریم که آن ۲۰ حرام واقعی را برای ما بیان میکند؛ پس، دایرهی علم اجمالیِ ما قهراً همین ۵۰ عدد حُکمی است که اماراتِ معتبَر بیان میکند؛ در این فرض، ما ۲۰ حرامِ واقعیِمان را با اَمارات معتبر به دست میآوریم و در مثلاً ۷۰ موردِ دیگری که امارهی مُعتبَر وجود ندارد #برائت جاری میشود.
🔸️ هر دو شرطِ انحلالِ #علم_اجمالی_کبیر به #علم_اجمالی_صغیر در اینجا متوفّر است؛ پس، #برائت در #شبهات_حکمیّه کارساز است.
🔹️ مرحوم #شهید_صدر این جواب را نپذیرفته و در ادامه نقد میکند.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
تذکرات استاد درایتی.mp3
4.75M
🎤 نصایح شنیدنی و ضروریِ استاد حاج شیخ حمید درایتی (دام ظله) به طلّاب
امام خامنهای (دام ظله) در موردِ اوجِ کارهای تبلیغیِ #علامه_طباطبایی و #شهید_مطهری در قالبِ عمیقترین کارهای علمیِ در تاریخ ۲۱ تیر ۱۴۰۲ میفرمایند:
"#تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست، موضعِ دفاعی نیست؛... یک روز در این کشور تودهایها فعّالیّت میکردند... حزب توده اساساً متّکی بود به یک دستگاهِ فکری و سیاسیِ گستردهای به نام شوروی... ؛ اینجا دانشمندانِ هوشمندِ آن روزِ ما -مثل مرحوم #علامه_طباطبایی- نرفتند سراغِ این که جواب اینها را بدهند، [بلکه] جوابِ مارکسیسم [را دادند]؛ این روش رئالیسم جواب مبانی فکری مارکسیستی است؛ مبنای فکری نقطهی مقابل را پیدا کنند، آن را هدف قرار بدهند؛ بسیاری از کارهای #شهید_مطهری [هم] از این قبیل است."
✴️@fegh_osoul_rafiee
⚫ عالم و ادیب بزرگ مُعتزلی، ابن أبي الحديد در شرح نهج البلاغة (ج١٦/ص٢٢٨) از كتاب السقيفة و فدك أبوبكر عبدالعزيز جوهرى نقل مىكند:
قال أبوبكر (الجوهري): ... و رَوَى هشام بن محمد، عن أبيه قال: قالتْ فاطمةُ لأبي بكر: إنّ أمّ أيمن تشهد لي أن رسول الله (صلی الله عليه و سلّم) أعطاني فدكَ.
فقال لها: يا ابنة رسول الله!... والله لَأن تفتقر عائشة أحبُّ إليّ من أن تفتقري، أتراني أعطِي الأحمرَ و الأبيضَ حقَّه و أظلِمك حقَّك و أنت بنتُ رسول الله (صلى الله عليه و سلّم)؟! إن هذا المال لم يكن للنبي (صلى الله عليه و سلّم) و إنما كان مالاً من أموال المسلمين يحمل النبي به الرجال و ينفقه في سبيل الله، فلمّا تُوُفِّي رسولُ الله (صلى الله عليه و سلّم) وليتُه كما كان يليه.
قالت: والله لا كلَّمتُك أبداً! قال: و الله لا هَجَرتُكِ أبداً.
قالت: والله لأدعُوَنَّ الله عليك! قال: والله لأدْعُوَنَّ الله لكِ.
فلما حضَرتْها الوفاةُ أوصَتْ ألا يُصلِّيَ عليها، فدُفِنتْ ليلاً.
✴️@fegh_osoul_rafiee