۱۳- حلقه اولی-رفیعی-۱۳۰۳۰۷۱۸.mp3
17.64M
🎤 #تدریس_فشرده
📚 #الحلقة_الأولى
✏️ #شهید_صدر
🔹️ جلسهی ۱۳
📆 ۱۸ مهر ۱۴۰۳
🕌 دانشگاه رضوی
✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز
✅ دورهی #تدریس_فشرده کتاب #الحلقة_الأولى در ۱۳ جلسه به پایان رسید.
یاعلی
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#شروط_المتعاقدين
📚 ۱۰۸- قوله (ج۳، ص٢٧۵): و المشهور -کما عن الدروس و الکفایة: بطلانُ عقد الصبيّ... . (قسمت چهارم)
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى در ادامهی حاشیهی ۱۰۸ -در بررسی عدمِ تخصیصِ عمومات و اطلاقاتِ فوقانیِ بابِ معاملات به سبب ادلهای که برای نظریهی مشهور ذکر شده است- میفرماید:
🔸️ همچنین روایات #عمد_صبی نیز نمیتواند مُخصِّصِ آن عمومات و اطلاقات باشد.
ایشان میفرماید: ظهور این روایات این است که فعلی -که حقیقت آن هم به صورت خطایی تحقّق دارد و هم به صورت عمدی و هر کدام حکم متفاوتی دارد (مانند باب جنایات که عمد و خطایش حکم متفاوتی دارد)- چنین فعلی اگر به صورت عمدی و متعمّدانه از صبیّ سر بزند خطایی تلقّی میشود.
🔹️ از این رو، این روایات تنها مربوط به افعالی است که دو ویژگی داشته باشند:
۱- ویژگی اول: حقیقت آن افعال وابسته به عمد و قصد نباشد و حقیقت آن افعال دارای دو حالت عمد و خطا باشد، نه افعالی مانند ایقاعات و عقود که بدون قصد و عمد شخص هیچ گاه عقد و ایقاعی در خارج تحقّق نمییابد.
۲- ویژگی دوم: آن افعال تنها در صورتی دارای حکم شرعی باشد که عمدی و متعمّدانه انجام شود.
📌 از این رو، بر خلاف مرحوم #شیخ_انصاری مرحوم #آخوند_خراسانى روایات #عمد_صبیّ را غیر مرتبط با بحث عقود و ایقاعات میداند.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#شروط_المتعاقدين
#شرط_البلوغ
📚 ۱۰۸- قوله (ج۳، ص٢٧۵): و المشهور -کما عن الدروس و الکفایة: بطلانُ عقد الصبيّ... . (قسمت پنجم)
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى در ادامهی حاشیهی ۱۰۸ -در بررسی عدمِ تخصیصِ عمومات و اطلاقاتِ فوقانیِ بابِ معاملات به سبب ادلهای که برای نظریهی مشهور ذکر شده است- میفرماید:
🔸️ همچنین روایات #جواز_امر_یتیم نیز نمیتواند مُخصِّصِ آن عمومات و اطلاقات باشد.
ایشان میفرماید: ظهور روایات #جواز_امر_یتیم نیز -همان طوری که #شیخ_انصاری فرموده است- مربوط به جایی است که صبیّ به صورت مستقلّ و بدون اذن و نظارت ولیِّ خود وارد معامله شود.
📌 از این رو، این دسته روایات نیز شامل موارد عدم استقلال صبیّ -که صبیّ به عنوان وکیلِ ولیّ صیغهی عقد را جاری میکند و تنها در بهزبانآوردنِ صیغه به منزلهی زبانِ ولیِّ خود است- نمیشود؛ فافهم!
✴️@fegh_osoul_rafiee