eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 🔻لزوم تألیف و تولید کتب سواد رسانه ای به دست اندیشمندان داخلی 🔸سواد رسانه‌ای مهارتی است که اهمیت آن در دنیای امروز کمتر از سواد خواندن و نوشتن نیست؛ زیرا به جهت فراگیری اطلاعات گسترده و در دسترس قرار گرفتن آسان حجم بالای اطلاعاتی، قرار گرفتن در دام معاندان با ترویج اخبار کذب یا اطلاعات مهندسی‌شده، ممکن الوقع است. 🔸این امر نشان از لزوم ترویج مهارت سواد رسانه‌ای برای آحاد جامعه دارد. 🔸با نگاهی دقیق و عمیق به وضعیت موجود کشور در حوزه سواد رسانه‌ای و همچنین با توجه به هجمه گسترده و تلاش شبانه‌روزی شبکه‌های رسانه‌ای بیگانه و بعضاً معاند، روشن است که چندان مطلوب نبوده لذا اهمیت برنامه‌ریزی و اجرای هماهنگ و دقیق برنامه‌ها از سوی تمام آحاد مردم و مسئولان ضروری است. 🎤گفت وگو با: دکتر محمد حسین فرج نژاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2755 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻لزوم تألیف و تولید کتب سواد رسانه ای به دست اندیشمندان داخلی 🔸سواد رسانه ای مفهومی است که ادبیات آن جدید است ولی اندیشه‌ها و افکاری که در رابطه با این موضوع بوده است، خیلی هم جدید نیست. لازم هست که با نگاه بومی به خیلی از این مباحث پرداخت. 🔸تقریباً اکثر کتبی که در این حوزه الآن در کشور موجود هست، ترجمه‌ است و تألیف نیست. 🔸 البته کتاب‌های نسبتاً خوبی هم ترجمه شده است مثل کتاب «رویکردهایی به سواد رسانه‌ای» که اداره کل پژوهش های صداوسیما چاپ کرده یا کتاب سواد رسانه‌ای جیمز پاتر(James Potter) که در سال ۹۲ ، مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما آن را چاپ کرد. چند کتاب تألیفی هم هست ولی باید کارهای جدی تری صورت گیرد. 🔸مفهوم سواد رسانه ای از کانادا و سپس ژاپن شروع می‌شود و رویکردهای مختلفی در آن وجود دارد. چیزی که موجود است خیلی نگاه نومارکسیستی در آن جدی و پررنگ است یعنی یک نوع تفکر انتقادی که از نگاه‌های نومارکسیستی برخاسته است، در آن مشهود است. 🔸البته طبیعی هست که زمانی که بیشتر از دو نظام فکری جدی در دنیا نبود همین نگاه نومارکسیستی علیه نگاه رسانه‌های اصلی که غالباً رسانه‌های سرمایه‌داری آمریکایی یا انگلیسی هستند، ایستادگی کند. 🔸برای ایران که می‌خواهد نگاه دینی تری داشته باشد و از نگاه‌های جدی تری برخوردار باشد، نیاز هست که به این نکات توجه داشته باشد و تفاوت نظریه مطلوب با آنچه که موجود هست را درک کند. 🔸الزاماً نیازی نیست که همان اصطلاح معمول را به کار برد و اصطلاح «بصیرت رسانه‌ای» با نگاه جامعه علمی ایرانی خوانایی بیشتری دارد. 🎤گفت وگو با: دکتر محمد حسین فرج نژاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2755 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻خیزش اجتماعی علیه کودک‌آزاری مدرن نتفلیکس 🔹«نانازها» یکی از فیلم‌های مستعمراتی فرانسه است که با بودجه دولتی این کشور ساخته می‌شود. 🔹کارگردان این نوع فیلم‌ها از بین اتباع آن‌دسته از کشورهای موسوم به جهان سوم انتخاب می‌شوند که تحت نفوذ فرهنگی فرانسه یا مستعمره آن بوده‌اند و مضمون آنها پشت‌کردن یکی از بومیان این کشورها به سنت کشور خودش و شیفتگی او نسبت به فرهنگ مدرن فرانسه است. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2434 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻خیزش اجتماعی علیه کودک‌آزاری مدرن نتفلیکس 🔹نتفلیکس طی سال‌های اخیر مطابق سنت لیبرال خودش شدیدا به تبلیغ یک‌سری هنجارشکنی‌های جنسی خصوصا همجنس‌بازی پرداخته است؛ اما این‌بار با پخش نانازها باعث شد اعتراضات خرد و کلانی که طی این مدت از گوشه و کنار دریافت می‌کرد، تبدیل به یک موج بزرگ شود. 🔹نانازها داستان دختربچه مهاجر ۱۱ ساله‌ای به‌نام امی است که با مادرش مریم و به‌همراه دو برادر کوچک‌ترش در آپارتمانی واقع در یکی از فقیرترین محله‌های پاریس زندگی می‌کند. آنها منتظرند پدرشان از سنگال به خانواده بپیوندد. 🔹امی توسط دختر سرکش همسایه، مجذوب رقص و بعضی جذابیت‌های دیگر زندگی فرانسوی می‌شود و درحالی که اینها با ارزش‌های اسلامی مادرش در تضاد است، راه خودش را می‌رود… . 🔹واکنش‌ها به این فیلم درحدی گسترده و خشمگین بود که نتفلیکس ناچار شد نسبت به نوع انتشار تبلیغات فیلم عذرخواهی کند. 🔹آنها البته تقصیر را به گردن خودشان گرفتند تا خود فیلم تبرئه شود و در ضمن، به این اشاره‌ای نکردند که به هر حال این مواد تبلیغاتی از خود فیلم استخراج شده‌اند و در آنچه دیده می‌شود، عده‌ای دختربچه مجبور به انجام حرکات اغواگرانه جنسی برای تهیه فیلم شده‌اند. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2434 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اختلاف سوسیالیسم و سرمایه‌داری در محاسبه تورم است؟ 🔸آقای هادوی تهرانی با بیان این که بالارفتن و پایین آمدن قیمت‌ها ربطی به اقتصاد اسلامی ندارد، اظهار کرد: 🔸«بنابراین اسلام اقتصادی دارد که نه سوسیالیستی و نه آزاد سرمایه‌داری است؛ اخیرا در برخی مقالات کشورهای پیشرفته دوران معاصر دیدم که حتی [در] ادبیات برخی از مطالب آنان -که جزء مسلمات و مطالب درسی شده است- می‌گویند که اقتصاد نمی‌تواند صدردرصد آزاد یا دولتی باشد.» ✍️نویسنده: سیدحسین امامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2761 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اختلاف سوسیالیسم و سرمایه‌داری در محاسبه تورم است؟ 🔸دوستان چون فرق میان دانش‌های دستوری و توصیفی را نمی‌دانند و شاید در عمرشان به این اصطلاح هم برخورد نکرده باشند مثال‌های نادرستی هم می‌گویند که اشتباه است. 🔸مگر اختلاف سوسیالیسم و سرمایه‌داری بر سر محاسبه نرخ تورم و منحنی فلاکت است؟ 🔸این دو مکتب مهم اقتصادی، بحث‌شان این چیزها نیست؛ سوسیالیسم به اقتصاد دولتی و غیرآزاد معتقد است و نقش بازار را نفی می‌کند و اقتصاد لیبرال و سرمایه‌داری هم اقتصاد دولتی را قبول ندارد و به بازار آزاد اعتقاد دارد.» 🔸 هادوی‌تهرانی اضافه کرد: «اسلام هم در این نوع مباحث نظر دارد؛ مثلا در بحث مالکیت، نقش دولت و… اسلام می‌گوید نه این و نه آن. [اسلام] نقش خاصی برای دولت تعریف و وظایفی را بر دوش آن گذاشته است.» 🔸وی افزود: «بنده ۳۰ سال قبل در مقاله‌ای به اقتصاد در قرآن پرداختم و به کنگره بین‌المللی قرآن و مسائل روز که در مدرسه آیت‌الله العظمی گلپایگانی برگزار شد، ارائه کردم و سال‌ها بعد در قالب کتابی منتشر شد؛ در آن اثر فقط با تکیه بر قرآن، ساختار اقتصادی اسلام تبیین شده است.» 🔸البته برخی دوستان اینقدر صداقت و صراحت دارند که [تلقی‌شان را اعلام کرده و] بگویند اسلام، اقتصاد ندارد -که البته نظر نادرستی است- ولی برخی همین‌قدر صداقت و صراحت را هم ندارند، لذا می‌گویند اسلام اقتصاد دارد، ولی به آن باور قلبی ندارند. 🔸می‌گویند اسلام، اقتصاد دارد، اما گامی در راستای تحقق آن برنمی‌دارند و هر اندیشه‌ای که بتواند اقتصاد اسلامی را محقق [کرده] و به‌نحو جدی مطرح کند، نفی می‌کنند.» ✍️نویسنده: سیدحسین امامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2761 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقاط قوت و ضعف سند الگوی پایه اسلامی‌ایرانی پیشرفت 🔹کشورهای پیشرفته غربی هم الگو دارند و نظام فرهنگی آنها هم متناسب با همین الگوست، یعنی مردم باید مصرف‌کننده باشند و بازارهای جهانی هم باید به تصرف آنها در بیاید؛ 🔹 برای اینکه ویژگی این نظام، مازاد تولید است و همیشه ملزم به فعالیت هستند، پس باید نه‌ تنها کشور خودشان، بلکه کشورهای دیگر هم بازار مصرف آنها شوند. 🔹 تنها خطر پیش روی آنها شوروی بود که فرو پاشید. البته چین هم بود که اینک خودش پاره‌ای از این نظام پیچیده اقتصادی و مالی جهان شده است. 🔹 نظام مالی هم در همین ساختار در غرب شکل گرفته است، بنابراین آنها هم الگو داشته‌اند؛ الگویی است که به اصطلاح، الان در افق آن هستند. 🔹 تا ان‌شاءالله مسائلی جدی برای آنها به‌وجود بیاید و مسیرشان را عوض یا الگویی دیگر برای خود تعریف کنند. فعلا که همه‌چیز نشان می‌دهد آنها براساس این الگو جلو می‌روند. 🎤گفت وگو با: دکتر مسعود درخشان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2763 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقاط قوت و ضعف سند الگوی پایه اسلامی‌ایرانی پیشرفت 🔹در سند الگوی پایه اسلامی‌ایرانی پیشرفت سعی کرده‌اند آرمان‌ها «فرازمانی و فرامکانی» باشد. خود این اصطلاح ایراد دارد: فرامکانی یعنی این متن عینا در آمریکا هم قابل اجراست و اگر دقیق نگاه کنیم، واقعا هم همین‌گونه است؛ جز آن قسمتی که بحث اسلامی در آن هست. 🔹آن‌جایی که فرض بفرمایید مربوط به حیات طیبه است؛ طبعا فرامکانی به این معنا نیست ولی باید ببینیم ظهور آن در قسمت‌های دیگر چگونه است و آیا اثرش تا آن قسمت‌ها هم رسیده است. 🔹اینها معتقدند که آرمان‌هایی مانند ایمان به غیب، مدارا و همزیستی با همنوعان، رحمت و اخوت با مسلمانان، بهره‌برداری کارآمد و عادلانه از طبیعت، تفکر، عقلانیت، آزادی معقولانه، انضباط اجتماعی، قانون‌مداری، تعاون، صداقت، میل به کفاف و… فرامکانی و فرازمانی هستند! بله، تا هنگامی که «ایمان به غیب» نقشی در بهره‌برداری عادلانه و کارآمد از طبیعت نداشته باشد، البته که مهم نیست. مادامی‌که «ایمان به غیب» در بهره‌برداری ما از میادین نفتی تاثیری نداشته باشد، به‌نظر یک آمریکایی یا یک انگلیسی، این مهم نیست و مشکلی ندارد و می‌تواند «ایمان به غیب» هم باشد. 🔹 آن داستانی که می‌گویند اولین‌بار که یک مقام انگلیسی‌ به ایران آمده بود، دید یک نفر بالای مناره‌ای رفته و دارد یک چیزهایی می‌گوید. گفت چه می‌گوید؟ اذان را برایش ترجمه کردند. گفت این اذان به‌منافع انگلیس هم آسیب می‌رساند؟ گفتند: نه! گفت: خب بگویید بلندتر هم فریاد بزند. 🔹 اینجا هم همین‌طور است؛ مادامی‌که «ایمان به غیب» جایی ظاهر نشود، خب باشد یا عقلانیت، انضباط اجتماعی، آزادی معقولانه باشد یا نباشد، هیچ فرقی نمی‌کند. پس کوشش شده آرمان‌ها فرازمانی و فرامکانی باشند! به هرحال آرمان‌های خوبی نوشته شده است. 🎤گفت وگو با: دکتر مسعود درخشان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2763 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نباید رفتار داعشی با علم داشته باشیم 🔸تعبیر «غرب‌شناسی» در آثار مرحوم سیدمنیرالدین حسینی شاید من ندیدم و بنابراین اینکه بگوییم روش غرب‌شناسی ایشان چه بوده است، شاید – به یک معنا- دقیق نباشد. 🔸 اما اگر بخواهم در مورد ایشان و تفکر ایشان توضیح بدهم به ذهنم می‌رسد که بگویم ایشان چه داشته است که از آن تعبیر به غرب‌شناسی می‌شود. 🔸ایشان نگاه خاصی به تمدن و دنیای جدید داشتند؛ واژه تمدن در آثار ایشان – از همان اوایل دهه ۶۰ و اواخر دهه ۵۰- هست. در بحث‌های ایشان این واژه [تمدن] هست و «تمدن مادی» و «تمدن الهی» می‌گویند و – به‌تعبیر من- سعی کردند یک دنیای جدیدی را بشناسند و شناخت خاصی از زمانه و دنیای امروز پیدا کردند. 🔸مستحضر هستید که ایشان در عین‌اینکه اهل مطالعه بودند و دروس حوزوی را نیز گذراندند و پیش اساتید شاگردی کردند، در عین‌حال اهل تامل و تفکر عمیق بودند. برخی افراد خیلی می‌خوانند، ارجاع می‌دهند و متن‌خوان هستند ولی برخی بیش از آنکه متن‌خوان باشند، متفکرند. 🎤گفت وگو با: سیدپیمان غنایی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2765 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نباید رفتار داعشی با علم داشته باشیم 🔸مرحوم آقای منیرالدین عمدتا در فضای «روند پژوهشی» تولید شده است و این برای عرضه‌اش نیازمند تکمیل، تبیین و احیانا در برخی خرده‌بحث‌ها [نیاز به] تصدیق دارند. 🔸ولی اینکه در آن مسیر و مفاهیم اصلی ایشان تجدیدنظری اتفاق افتاده باشد، من که تابه‌حال سراغ ندارم و حتی از آن‌طرف هست یعنی عمدتا – همان سوال اول شما که آیا با همان عمق پیگیری می‌شود یا خیر؟- اساسا دارند تلاش می‌کنند به آن عمق دست پیدا کنند. 🔸 چون واقعیت این است که ایشان یک متفکر عمیقی بود که چهل‌سال پیش وقتی این حرف‌ها را می‌زد – برخی که اساسا درحال حاضر پرچمدار برخی مباحث هستند- در همان زمان در چهل سال پیش این بحث‌ها از طرف آنها مورد تمسخر قرار می‌گرفت اما خوب تدریجا رشد پیدا کرد و ایشان به‌واسطه همین عمق‌اندیشی، کثرت و عمق مطالب‌شان، اساسا در مجموعه فرهنگستان بعد از ایشان تلاش زیادی -حداقل در این دو دهه- می‌شود که عمق حرف‌های ایشان فهمیده شود. 🔸چون اساسا معتقدیم بدون فهم دقیق مباحث ایشان به‌دلیل اینکه این آدم به‌هرحال سطحی از نبوغ را داشته است- [راه به‌جایی نخواهیم برد]. گاهی انسان معمولی است که حرفش سریع و راحت فهمیده می‌شود و من یک‌بار تعبیری می‌کردم و برای برخی شاگردان مرحوم آقای حسینی که گفتم ایشان -به‌نظر حقیر می‌رسد- مثل [این است که در] یک فضاپیمایی شاگردانش را سوار کرد و به یک جایی برد و در این مسیر نیز یک توفانی به‌پا کرد، اینها نیز که همراهش بودند حین حرکت متوجه نشدند که چه شد و با رحلت ایشان گردوغبارها خوابیده است و اینها یک جایی فرود آمده که یک دو دهه‌ای است تلاش می‌کنند بفهمند که چه شد. 🔸یعنی ایشان از کجا بلند شد، کجا نشست، کجاها را هدف قرار داد و چه مفاهیم اصلی‌ای را تاسیس کرد و چفت‌ و بست اینها با همدیگر چه می‌شود و آن‌وقت اینها را با ادبیات علمی رایج حوزه و دانشگاه تطبیق کنیم که البته رگه‌های این همه در حرف‌های ایشان هست. 🔸بنابراین تلاش می‌شود که به آن عمق دست پیدا کنیم و به همان عمق با زبان قابل گفت‌وگو با جامعه تفاهم پیدا کند. در بحث‌های خود ایشان نیز بوده است که باید [زبان گفت‌وگو با جامعه] بتواند با برخی مفاهیم -که بالاخره مفاهیم و ادبیات تاسیسی هست- تطبیق پیدا کند تا قابل گفت‌وگو و تفاهم باشد و تلاش می‌کنند این کار را بکنند. 🎤گفت وگو با: سیدپیمان غنایی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2765 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻«بازار آزاد موجب سعادت همگانی» و «صدور دموکراسی» از هم پاشیده است 🔹برونو لاتور، استاد ممتاز دانشکده علوم سیاسی پاریس می‌گوید که یک رویای مشترکی وجود داشت، رویای جهانی‌شدن که افق مشترک جهانی بود که قرار بود دموکراسی‌ها صادر شوند و همه کشورها دموکراتیک شوند، بازار آزاد همه را به سعادت برساند و… 🔹می‌گوید که این رویا از هم پاشیده است و چند دلیل نیز می‌آورد -از بحران مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۷ گرفته تا مصیبت‌هایی که بر سر نئولیبرالیسم در جهان‌سوم آمده است تا گرمایش زمین- و اینها باعث شده که این رویا از هم بپاشد. 🔹پس ما داشتیم جایی می‌رفتیم که اسمش بود جهانی‌شدن، اسمش بود لیبرال‌دموکراسی ولی حالا دیگر نمی‌توانیم به آنجا برویم. 🔹از یک‌طرف جنبش‌هایی مثل داعش و بومی‌گرایی و بنیادگرایی و… نشان داده است که ما به عقب هم نمی‌توانیم برگردیم؛ یعنی جایی در پشت‌سرمان نیز نداریم که بگوییم حالا یک زمین سفتی نیز هست که برویم آنجا بایستیم. 🔹درنتیجه سوال این می‌شود که «کجا فرود بیاییم؟»، «زمین سفت زیر پای ما کجاست؟» [این وضع] یعنی از بین رفتن آینده جمعی و مضمحل شدن هر نوع بازگشت به گذشته. 🎤گفت وگو با: امیرخراسانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2776 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻«بازار آزاد موجب سعادت همگانی» و «صدور دموکراسی» از هم پاشیده است 🔹لاتور بارها می‌گوید که برای اینکه وسط بایستیم، باید همه آن چیزهایی را که از خودمان رانده‌ایم، بیاوریم و ادغام کنیم؛ مثل طبیعت، مثل زمین. ما فکر می‌کردیم زمین در اختیار ماست و هرچه می‌خواهیم می‌توانیم با زمین بکنیم، اصطلاحا ما فعال مایشاء هستیم. 🔹حالا زمین دارد به ما واکنش نشان می‌دهد، دارد دچار فرسایش خاک می‌شود. اقلیم دارد به ما واکنش نشان می‌دهد. مدرنیزاسیون مبنایش را بر این گذاشت که ما کارمان را همین‌طور می‌توانیم پیش ببریم و طبیعت نیز گنگ و لال است و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. 🔹الان معلوم شد که اتفاقا طبیعت واکنش نشان می‌دهد و همان‌طور که قبلا گفتم، ما در یک شبکه و یک network با طبیعت هستیم و تا حالا این شبکه را به‌درستی درک نمی‌کردیم. 🔹اولین چیزی که لاتور می‌گوید این است که ما باید به network برگردیم و یک اصطلاحی در «Politics of Nature» دارد که می‌گوید به «collectivity» برگردیم. Collectivity پیوند ما با زمین است. من با زمین و طبیعت و پیرامونم پیوند دارم. تغییر آنها من را و سرنوشت من را نیز تغییر می‌دهد. این گزاره بسیار مهمی است. 🔹 از این جهت مهم است که در فلسفه مدرن، در فلسفه روشنگری همه فکر می‌کردند که ما می‌توانیم طبیعت را تغییر دهیم، ما می‌توانیم اشیا را تغییر دهیم. حالا لاتور می‌گوید این نظم اشیا می‌تواند ما را تغییر دهد. 🔹یک مثال خیلی روشن بزنم، مثالی که وجود دارد این است که ایده آزادی در ایران بعد از انقلاب در انتخابات دوم خرداد طرح شده بود، اما بیاییم مرور کنیم قبل از آن یک عده در آن مرکز معروف مجمع، یک عده در نشریه «کیان» و یک عده این طرف و آن طرف و به‌صورت جسته و گریخته درمورد آزادی و مردم‌سالاری حرف می‌زدند. این ایده می‌توانست در همین حد باقی بماند و فراگیر نشود. 🔹یکی از دلایل اینکه فراگیر شده بود، یا حجم بسیار بالای واردات ما بود یا حجم بسیار بالای تولید ما. یک مارک کفش پیدا می‌کردید که این کفش ملی و بلّا بود، حالا ده‌تا برند کفش آمده است. دال آزادی می‌آید و روی این اشیا می‌نشیند. این دومین ایده لاتور است که می‌گوید به این اشیا ترجمه می‌شود و شما رفته‌رفته تبدیل به سوژه‌های آزادی می‌شوید. 🔹اگر این اشیا نبودند، ماشین‌های گران‌قیمت نبودند، اتوبان نبود، احتمال اینکه ایده آزادی، به‌اصطلاح بگیرد بسیار کم بود، چراکه نظم اشیای مهیایی برای آن وجود نداشت. روی همین اصل لاتور اولین پیشنهادش این است که به network برگردیم و شبکه را جدی بگیریم و زمین را جدی بگیریم. 🎤گفت وگو با: امیرخراسانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2776 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻هر رئیس‌جمهوری که بر آمریکا مسلط شد، به ما رحم نکرد 🔸از ابتدای انقلاب اسلامی هر رئیس‌جمهوری که بر آمریکا مسلط شد، چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات، به ما رحم نکردند. 🔸هر رئیس‌جمهوری که آمد، تحریم‌های رئیس‌جمهور پیشین خودش را ادامه و توسعه داد و به آن‌ها افزود. 🔸حتی آقای اوبامایی که مبتکر و پیشنهاددهنده مذاکرات هسته‌ای بود و در نهایت هم برجام را امضا کرد، دیدیم که هیچ تخفیفی که نداد، به آن هم عمل نکرد و حتی در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید زهر خود را ریخت و دَه تحریم اولیه آمریکا را امضا کرد و از کاخ سفید خارج شد. 🎤گفت وگو با:دکتر سید هادی سید افقهی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2789 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻هر رئیس‌جمهوری که بر آمریکا مسلط شد، به ما رحم نکرد 🔸آقای جو بایدن، چندین بار راجع به ایران صحبت کرده است. بنده با دقت متن‌ صحبت‌های ایشان که به زبان عربی و فارسی ترجمه شده را مطالعه کرده‌ام؛ ایشان به هیچ وجه روی خوش به ایران نشان نداده است. 🔸من با کمال اعتماد و هم‌آوردی عرض می‌کنم: آقای جو بایدن اصلاً گوشه چشمی حتی به اندک به ایران نشان نداده است و بلکه عکس آن وجود دارد. موضع‌گیری‌های بسیاری ایشان داشته که دلالت بر ادامه کینه و دشمنی و عداوت با ایران است. 🔸در این بین رفتار افرادی که در داخل هستند و می‌خواهند از این بابت برای انتخابات ۱۴۰۰ برای خودشان کلاهی بسازند، نشان‌دهنده دیوزگی سیاسی‌شان است. 🔸آن‌ها قافیه را باخته‌اند و متأسفانه بعضی از این روزنامه‌ها تبدیل به ستاد انتخاباتی جو بایدن شد‌ه‌اند. همین روزنامه‌ها، حملات شدید بایدن به کشورمان در آخرین نطقش را حذف کردند. 🔸به قول حضرت آقا، ما باید اولاً به امکانات خودمان متکی باشیم. ثانیاً خیلی به حرف‌ها و وعده‌های این‌ها اعتماد نکنیم. حضرت آقا بارها و بارها هشدار دادند، اما مسئولان دولتی توجه نکردند. فرمودند که: من به آمریکا بدبین هستم، من حتی به غربی‌ها هم بدبین هستم. 🔸این‌ها همه یکی هستند؛ منتهی شیوه‌ها و تاکتیک‌هایشان باهم متفاوت است. لذا ملاک ما این است که هرکس می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، چه جو بایدن و چه ترامپ، عملکردشان برای ما ملاک است؛ نه صحبت‌ها و وعده‌های پوچ و اظهارات فریبنده‌ای که برای فریفتن بعضی از جناح‌های سیاسی در داخل ایران می‌کنند. این‌ها برای ما ملاک نیست. 🎤گفت وگو با:دکتر سید هادی سید افقهی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2789 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🔻جانشین امام عسکری(ع) 💠اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (عج) 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻جامعیت، از امتیازهای فلسفه فارابی است 🔹از امتیازهای فلسفه فارابی جامعیت آنست. او فلسفه را از سیاست و زندگی مدنی و گفتار و رفتار مردم جدا نمی­‌دانسته است. 🔹البته سیاستی که او وضع کرده به آسانی قابل تحقق نبوده و شاید به همین جهت اخلافش آن را بسط نداده­‌اند ولی همین که دنباله سعی افلاطون و ارسطو را در عالم غیر یونانی (اسلامی) گرفته و نظر استادان یونانی را بر اساس اصول و درک تازه­ای قرار داده و تفسیر کرده است، اهمیت دارد. ✍️نویسنده: دکتر رضا داوری اردکانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2780 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻جامعیت، از امتیازهای فلسفه فارابی است 🔹تصرفی که فیلسوفان جهان اسلام و در صدر آن فارابی در فلسفه یونانی کردند بر خلاف آنچه در ظاهر فهمیده می‌­شود این نبود که به حکم اعتقاد و بنا بر پیروی از اعتقادات مسلمانی خدای ارسطو را که صرفاً علت غایی بود به صورت خدای قادر مرید و علت فاعلی موجودات تصویر کنند. فارابی و اخلافش با نظری متفاوت نسبت به موجودات می‌­نگریستند. 🔹 آنها موجودات یعنی ماهیات را ممکن به معنی خاص می­‌دانستند و ممکن به معنی خاص چیزی است که می­‌تواند باشد و می­‌تواند نباشد و اگر هست علتی دارد. موجوداتی که هستند علت دارند. به این ترتیب معنی موجود و مقام علت در آغاز فلسفه دوره اسلامی صورت دیگر پیدا کرد. 🔹این فلسفه در آثار فارابی تدوین اجمالی پیدا کرد. فلاسفه­ ای که بعد از او آمدند مطلب را تفصیل دادند و امکان­‌های نهفته در آن اجمال را کشف کردند. کار این فلسفه در بسط خود بالاخره به صورت حکمت متعالیه ملاصدرا در آمد. فارابی مقصد فیلسوفان را رسیدن به حقایق برهانی می­‌دانست و کوشید آراء افلاطون و ارسطو را با هم جمع کند. 🔹او معتقد بود که فلسفه یکی است و علم برهانی است. فلاسفه هم با هم اختلاف ندارند و اختلافشان ظاهریست. زبان­‌ها را نیز تقسیم کرد و زبان برهان را برترین زبان دانست. تا اکنون هم فیلسوفان جهان اسلام، فلسفه درست را فلسفه برهانی می­‌دانند. 🔹اکنون ما از مقام فارابی در تاریخ فلسفه اسلامی و اثری که بر اخلافش داشته است کم و بیش آگاهی داریم یا می­‌توانیم آگاهی داشته باشیم. اما اینکه با او چه نسبتی داریم و از او چه می­‌توانیم بیاموزیم چیز چندانی نمی­‌دانیم. ✍️نویسنده: دکتر رضا داوری اردکانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2780 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ترفندها و روش‌های شیطانی از منظر قـرآن 🔸براساس تعالیم قرآن، شیطان محدود به ابلیس، این شیطان جنی نیست، بلکه شیاطین جنی و انسی بسیاری هستند(انعام، آیه ۱۲۱؛ اسراء، آیه ۳۷؛ انعام، آیه ۱۱۲) که با مکر و کید خویش تلاش می‌کنند تا‌ افراد به ظاهر آزاد، نتوانند مقاصد اصلی خویش را تحقق بخشند، بلکه تنها کاری را انجام دهند که شیاطین، انتظار تحقق آن را دارند. 🔸بر این اساس، هر کسی در دام شیاطین جنی یا انسی بیفتد از مقصد خویش دور شده، گرفتار انحراف و سختی شدید می‌شود و به هدف و مقصدی که داشته نمی‌رسد. 🔸در حالی که در ظاهر آزاد و رها بود تا بر اساس اراده و اختیار خویش عمل کند؛ اما در باطن چنین شرایطی برایش فراهم نبوده است. ✍️نویسنده: مسعود محمدی‌نیک •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2778 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ترفندها و روش‌های شیطانی از منظر قـرآن 🔸از روش‌هایی که شیاطین برای سلطه و چیرگی خویش بهره می‌برند، اسراف و زیاده‌روی در هر کاری است که می‌تواند خروج از حدود الهی را به دنبال داشته باشد. 🔸ابلیس و شیاطین تلاش می‌کنند تا اقتصاد را که مایه قوام اجتماع است از بین ببرند و مردمان دچار فقر شوند؛ زیرا این‌گونه مردمان به کفر نزدیک می‌شوند. 🔸بر این اساس چند برنامه برای نابودی اقتصای دارند که شامل تبذیر و ریخت و پاش مواد غذایی و مانند آن، یا عدم کمک مالی یا گرفتن ربا و مانند آنها است که همگی موجب تضعیف اقتصادی سالم و جریان آزاد و سالم اقتصاد در جامعه می‌شود.(اعراف، آیات ۲۰۱ و ۲۰۲؛ اسراء، آیات ۲۶ و ۲۷؛ اعراف، آیه ۳۱؛ انبیاء، آیه ۹) 🔸همچنین از جمله روش‌های شیاطین برای دستیابی به قدرت و ایجاد سلطه بر دیگران، تحزب‌گرایی و ایجاد شکاف و شقاق میان مسلمانان است؛ زیرا این‌گونه می‌توانند مردم را برده و بنده خویش سازند.(قصص، آیه ۴) احزاب شیطانی مجموعه‌ای از دنیاطلبان و منکران حق و معاد و قیامت هستند(فاطر، آیات ۵ و ۶) 🔸البته در این میان گروه منافق نیز با آنان هستند و جریان داخلی امت را به سمت و سوی منکران و کافران هدایت می‌کنند.(مجادله، آیه ۱۹؛ الکشّاف، ج ۴، ص ۴۹۵؛ مجمع البیان، ج ۹- ۱۰، ص ۳۸۲) ✍️نویسنده: مسعود محمدی‌نیک •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2778 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻خلافت هم مثل امامت تقدس دارد و نباید این دو را تفکیک کرد 🔹دکتر مصطفی محقق داماد طی بیانی اظهار داشتند : «من معتقدم ما باید در شیعه خلافت را از امامت جدا کنیم؛ امامت امری قدسی و متصل به خداوند است و خداوند امام را مشخص می‌کند. جنبه امور دنیوی انسان‌ها هم با بیعت و شوراست و شیعه برای خلافت تقدس قائل نیست». 🔹پاسخ نقضی این ادعا صلح حدیبیه است توسط پیامبر؛ پیامبر با برقراری صلح حدیبیه بین خود و مشرکان پیمان عدم تعرض بست و این بدین معنی است که پیامبر مشرکان را در منطقه خودشان آزاد گذاشت که به شرکشان ادامه دهند. 🔹آیا این آزادی عمل به مشرکان دادن معنی‌اش این است که توحید در عبودیت تقدسی ندارد؟ آیا صرف آزاد گذاشتن مشرکان برای ادامه کارهای مشرکانه معنی‌اش این است که توحید امر قدسی نیست؟! 🔹 مسلماً چنین برداشتی درست نیست؛ پس در صلح امام حسن هم چنین برداشتی درست نیست. ✍️نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین حسین عشاقی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2796 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻خلافت هم مثل امامت تقدس دارد و نباید این دو را تفکیک کرد 🔹دلیل دیگری که بطلان نظر جناب آقای محقق داماد را روشن می‌کند این است که قرآن به مدیریت پیامبر نسبت به امور دنیوی مردم تقدس می‌دهد تا جایی که خداوند کسانی را که مدیریت دنیوی پیامبر را در مشاجرات بین خود نپذیرند از دایره ایمان خارج می‌داند؛ زیرا در باره آنها در سوره (۶۵ نساء) چنین گوید: «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فی‏ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیما» به پرودرگارت قسم؛ مردم ایمان نخواهند داشت، مگر این که در مشاجرات خود حکمیت تو را بپذیرند و تسلیم محض تو باشند. 🔹روشن است مشاجرات مردم عمدتاً به کارهای دنیوی آنان ارتباط دارد اما با این حال طبق مفاد این آیه؛ خداوند این مدیریت دنیوی را چنان تقدس می‌دهد که بدون پذیرش آن، ایمان منتفی است یعنی خدا کسانی را که حکمیت دنیوی پیامبر را قبول نکنند مؤمن نمی‌داند؛ حال آن طبق دیدگاه جناب محقق داماد نفی چنین حکمیتی نباید مشکلی برای ایمان مردم داشته باشد چون این مربوط به کار دنیوی است و نباید تقدس دینی داشته باشد. 🔹روشن است چنین مدیریتی در دوره امام حسن و سائر ائمه به آن حضرات منتقل شده است و در دوره غیبت، طبق ولایت فقیه به حاکمان مشروع دینی می‌رسد؛ و بنابراین مدیریت ائمه و حاکمان کارشناس دینی هم، همان تقدسی دارد که برای مدیریت پیامبر بود (گرچه با اختلاف مرتبه)؛ بنابراین بر فرض که حوزه عمل‌کرد خلافت امور دنیوی باشد اما این ادعا که خلافت چون به امور دنیوی تعلق دارد تقدس ندارد ادعای باطلی است. ✍️نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین حسین عشاقی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2796 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻راه‌های مشترک اثبات امامت شیعی در میان اهل سنت و اهل تشیع 🔸سید مرتضی، یکی از علمای بزرگ شیعه در توضیح دلالت قاعده لطف بر وجوب امامت چنین نوشته است: «می‌دانیم که تکالیف عقلی برای بشر وجود دارد، و نیز می‌دانیم که مکلفان معصوم نیستند. 🔸با توجه به این دو مطلب، دلیل وجوب امامت این است که هر فرد عاقلی که با عرف و سیره عقلا آشنایی دارد می‌داند که هرگاه در جامعه‌ای رهبری باکفایت و تدبیر وجود داشته باشد که از ستمگری و پلیدی جلوگیری و از عدالت و ارزش‌های انسانی دفاع کند، شرایط اجتماعی برای توسعه فضائل و ارزش‌ها فراهم‌تر خواهد بود و این، چیزی جز لطف نیست. 🔸زیرا لطف آن است که با توجه به آن، مکلفان به طاعت و فضیلت روی می‌آورند و از زشتی و تباهی دوری می‌کنند. بنابراین، امامت در حق مکلفان، لطف است» (شریف مرتضی، ۱۴۱۱ ق). ✍️نویسنده: حسن عبدی پور •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2811 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻راه‌های مشترک اثبات امامت شیعی در میان اهل سنت و اهل تشیع 🔸ممکن است کسی سوال کند که اگر ارسال امامان دلیل کلامی دارد و واجب عقلی است پس چرا تنها شیعه به آن معتقد است؟ در پاسخ این سوال باید گفت این تنها شیعه نیست که به وجوب ارسال امامان برای هدایت انسان‌ها معتقد است. سایر فرقه‌های اسلامی نیز به این وجوب اعتقاددارند. به‌عنوان‌مثال معتزله نیز به وجوب امامت اعتقاد دارد. 🔸 البته برخی از اهل معتزله، وجوب امامت را وجوبی عقلی و برخی دیگر از اهل معتزله، وجوب آن را نقلی دانسته‌اند (طوسی، ۱۴۱۳ ق؛ تفتازانی، ۱۴۰۹ ق؛ طوسی، ۱۴۰۵ ق؛ حلی، ۱۳۸۲؛ شریف، ۱۳۲۵). قاضی عبدالجبار (۴۱۵ ق) معتزلی در کتابی که به او نسبت داده‌شده است، امامت را این‌طور تعریف می‌کند: “امام در اصل لغت، همان فردی است که مقام شده است… اما در شریعت، اسمی است که قرار داده‌شده است، برای کسی که ولایت بر امت و تصرف در امور آنها را دارد، به‌گونه‌ای که بالاتر از دست او دستی نیست” (معتزلی، بی تا ). 🔸علاوه بر این، فرقه‌های دیگری مانند اباضیه، ماتریدیه، و گروهی از زیدیه، امامت را واجب دانسته‌اند. برخی دیگر از فرقه‌های اسلامی نیز که با ما اهل تشیع در وجوب عقلی امامت اختلاف دارند، در وجوب نقلی آن با ما موافق و همراه هستند. 🔸به‌عنوان‌مثال اهل اشعریه نیز اصل امامت را واجب می‌دانند ولی به دلیل آن‌ که به اصل حسن و قبح عقلی و واجب بودن امور بر خداوند معتقد نیستند، وجوب امامت را نقلی دانسته و پشتوانه آن را نقل و احادیث می‌دانند. 🔸عضدالدین ایجی اعتقاد دارد که نزد اهل اشعریه، نصب امامان علیهم‌السلام به دلیل نقلی واجب است (شریف، ۱۳۲۵). منظور او از نقلی بودن در اینجا این است که به دلیل آن‌که خدا گفته است، نصب امامان علیهم‌السلام واجب گردیده و نه به دلیل آن‌که عقل ما به آن حکم کرده باشد. ✍️نویسنده: حسن عبدی پور •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2811 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻دیالکتیک صدرایی و تدارک جدایی نظر و عمل 🔹من روش‌شناسی خاصی از صدرا سراغ ندارم، اما حسب «ابتنای روش‌شناسی بر هستی‌شناسی» می‌شود بذرها و جرقه‌هایی را در این میان کشف کرد؛ یعنی همان «هستی‌شناسی صدرایی» یا «وحدت در عین کثرت» یا تشکیک (که به آن دیالکتیک می‌گویم)، می‌تواند مبنای یک روش‌شناسی متناظر باشد و ندیدم کسی این روش‌شناسی را کشف یا ابداع کرده باشد. 🔹معتقدم که می‌شود براساس هستی‌شناسی صدرا یک معرفت‌شناسی ساخت، یعنی این ظرفیت وجود دارد. گرچه هنوز تحقق نیافته است. 🔹کسی که ادعایی در روش‌شناسی دارد، باید تمام مدعیات روش‌شناسی موجود را بشناسد. همان سوالاتی که در معرفت‌شناسی مطرح می‌شود در روش‌شناسی هم مطرح می‌شود: صدق چیست؟ عینیت چیست؟ بیناذهنیت چیست؟ داوری چیست؟ 🎤گفت وگو با: دکتر عماد افروغ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2809 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻دیالکتیک صدرایی و تدارک جدایی نظر و عمل 🔹ما قرائت‌های مختلفی از دیالکتیک داریم؛ دیالکتیک کانتی داریم، دیالکتیک هگلی داریم، مارکسی داریم، دیالکتیک روی بسکار و… داریم، دیالکتیک متجزی داریم، غیرمتجزی داریم، دیالکتیک باز و دیالکتیک بسته داریم. دیالکتیک در یک کلام یعنی کل و جزء، اتصال و عدم اتصال، هم‌وقوعی تمایز درعین اتصال؛ آیا در ملاصدرا، این هم‌وقوعی درمی‌آید یا در‌ نمی‌آید؟ وحدت در کثرت همین است دیگر! وحدت می‌شود همان اتصال و کثرت هم همان تمایز است. 🔹 خودِ آقای بسکار وقتی مراحل دیالکتیکش را مطرح می‌کند، همین بحثِ وحدت در عین کثرت را مطرح می‌کند و مرحله آخرش هم می‌شود Nonduality یا همان نا دوگانه‌نگری و عدم ثنویت. 🔹 آیا در صدرا نادوگانه‌نگری نیست؟ به نظرم هست. چرا؟ چون صدرا اصالت را به‌وجود می‌دهد، نه ماهیت. پس تفکر صدرا دیالکتیکی است. اصالت ماهیت به تعبیر امام خمینی(ره)، می‌شود کثرات پراکنده، ولی وحدت در عین کثرت این‌گونه نیست. 🔹امام در تقریرات فلسفی تصریح دارد که شما با اصالت ماهیت به یک متباینات متکثر می‌رسید ولی با اصلِ شریفِ اصالت‌الوجود به این نمی‌رسید. کل‌گرایی صدرا، چون متاثر از عرفان است، توحیدی است (وحدت در عین کثرت است). در بسکار هم همین‌طور است، به‌ویژه در مرحله آخر که فرا واقعیت مطرح شده، سر از توحید و خدا در می‌آورد. بسکار البته از ماده شروع کرد، لکن در ادامه قرائتی از ماده مبتنی‌بر ضرورت، به مفهومی به‌نام غیاب رسید که درنهایت سر از وجود مطلق خداوند درآورد. 🔹بنابراین اگر دیالکتیک را یک پیوند درونی درعین ارتباطات بیرونی تعریف کنیم، این در تفکر صدرا نیز هست. اتفاقا دیالکتیک صدرایی و بسکاری به‌جهت اینکه جهت خدایی دارند خیلی هم شبیه یکدیگرند! خیلی عجیب است که کسی بداند که ملاصدرا قائل به حرکت جوهری و حرکت آن به آن است و درعین حال بگوید که صدرا دیالکتیک ندارد! 🔹اما درباره حوزه نظر و عمل باید بگویم کسانی که می‌گویند حکمت عملی و حکمت نظری، چگونه می‌خواهند این دوگانگی را تاویل کنند؟ خود این تقسیم‌بندی نوعی دوگانه‌نگری و نوعی ثنویت است. این را چطور توجیه می‌کنید؟ این ثنویت هم ریشه در جدایی نظر و عمل دارد. چه کسی گفته عمل و نظر از هم جدا هستند؟ اصلا چه کسی گفته در نظر، عمل لازم نیست؟ چه کسی گفته شما بدون عمل به نظر می‌رسید؟ شما مثلا در درکی که از حکمت نظری دارید، می‌خواهید عالَم را بشناسید که آن هم بدون عمل و مفهوم امکان‌پذیر نیست. 🔹شما چطور مفاهیم را کنار می‌زنید؟ با عمل. یک مفهوم را می‌بینید کارایی ندارد، آن را کنار می‌زنید و یک مفهوم دیگر را جایگزین می‌کنید. این کار چگونه انجام می‌شود؟ با عمل! اگر عمل نباشد، نه نظر است و نه عمل. 🎤گفت وگو با: دکتر عماد افروغ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2809 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net