📝 #یادداشت
♦️نگاهی تحلیلی-انتقادی به آثار #عبدالکریم_سروش : کتاب «#نهاد_ناآرام_جهان»
✅بخش چهارم
🔷خیزهای ناتمام سروش
🔸در چندین موضع از متن کتاب، میتوان به مواقفی اشاره کرد که #سروش مخاطب را درباره تفسیرش از #حرکت_جوهری_ملاصدرا و نسبت به اصلاح این باور امیدوار میکند اما هربار در کمال ناباوری ملاحظه میشود گام اصلی و نهایی را برنمیدارد.
🔸در اینجا به چند مرحله از خیزهای ناتمامی که او برمیدارد اشاره میشود: در جایی (صص 37 تا 40) به بحث اصالت و #وحدت اتصالی وجود، مساوقت شیئیت و تشخص با وجود و اینکه «قبول نظریه حرکت جوهریه مسبوق به قبول نظریه اصالت وجود است» اشاره میکند، و در موضعی دیگر (ص 74) باز خیز دیگری درخصوص جایگاه حرکت جوهری و برداشتن مرزهای طبیعت و ماوراءطبیعت توسط ملاصدرا برمیدارد اما باز در همانجا متوقف میشود.
🔸سروش در بخش دیگری از کتاب (ص 60) استشهاد صدرا به آیه کلَّ یَومٍ هو فی شأنٍ (29 الرحمن) را که اتفاقا تاییدی بر وجود حرکت در تمام مراتب هستی است و نه صرفا عالم طبیعت، بهطور عجیبی به «دخالت خدا در امور و همهکاره بودن او» و نیز «مشتی بر دهان آنان که خدا را پس از شش روز خلقت به خواب استراحت بردند» فرو میکاهد. و نهایتا در موقفی دیگر (صص 77 و 78) هم قول #ملاصدرا در اسفار درباره حرکت اشتدادی جوهر نفس در مراتب مختلفش را نقل و ترجمه میکند: «چقدر سخیف و سبکمایه است که کسانی تصور کردهاند که نفس، جوهرا و ذاتا از ابتدای تعلق به بدن تا انتهای عمر چیز یکسان و ثابتی است. در حالی که دانستی که نفس در ابتدا هیچ نیست و در اوج خود به مرحله عقل فعال میرسد... .»
🖋 نویسنده: امیر فرشباف،کارشناسارشد فلسفه
🔹منبع: فرهیختگان
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
👥 #گفتگو
♦️ویژه برنامه مداد قرمز
گفتگو با #مهدی_نصیری
🔶موضوع :«دوگانه #آرمان و واقعیت»
🔹با #پیروزی_انقلاب آزمونِ سختِ تحقق #آرمانها آغاز شد. ما بر فراز #چهل سالی ایستادهایم که از آن روزهای آرمانخواهی گذشته است. بعضی معتقدند امروز ما، شبیهِ وضعیتِ آدم میانسالی است که در سالهای پرشور نوجوانی، مطمئن بوده که قرار است «دکتر» و «خلبان» بشود، اما حالا کارمند سادۀ یک اداره است و تنها دغدغهاش اینکه تا آخر ماه چند روز دیگر مانده است.
🔹پس دیگر آرمانی نمانده و هر چه هست، واقعیتهای تلخ است. و بعضی دیگر به یادمان میآورند که نهتنها #جامعۀ ما، که هیچ جامعهای بدون #آرمان زنده نخواهد ماند.
🔹بههرحال سؤالها باقی است: آرمانها چه نقشی در #انقلاب ما و در شیوۀ خاص سیاستورزی در دوران #جمهوری_اسلامی ایفا کردهاند؟
🔹آیا امروز باید دست از آرمانها کشید و به واقعیت چسبید، یا باید واقعیت را در بوتۀ سنجش و نقد آرمانها گذاشت؟
📌 #کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
ویژهبرنامه «مداد قرمز» با حضور مهدی نصیری با موضوع «دوگانه آرمان و واقعیت».mp3
19.87M
👥 #گفتگو
♦️ #ویژه برنامه مداد قرمز
گفتگو با #مهدی_نصیری
🔹موضوع :«دوگانه آرمان و واقعیت»
📌 #کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
👥 #گفتگو
♦️ویژه برنامه مداد قرمز
گفتگو با #مهدی_نصیری
🔶موضوع :«دوگانه #آرمان و واقعیت»
✅نکتههای گزیده:
🔹تغییر در خودم را حتماً میپذیرم و کسی از نفس تغییر نباید نگران باشد بلکه از ثبات بیدلیل باید نگران بود. توجه من به واقعیتها خیلی بیشتر از گذشته شده است. یک دلیل تغییر، اقتضای سن آدمی است. دلایل دیگر تجربیات، مطالعات، باز شدن افقهای نوین در ذهن، تغییرات #جامعه و ... است. برخی از تغییرات هم منفی است. مثلاً اینکه مسلمات عقلی یا دینی را انکار کنیم.
🔹برخی آرمانها قابل عدول نیست و اگر از آنها عدول کنیم از انسانیت خودمان عدول کردهایم. آرمانگرایی در انسان امری فطری است. شاید اگر به انسان بهجای حیوان ناطق بگوییم جاندار #آرمان_گرا بهتر باشد.
🔹انبیا مسیر درست آرمانخواهی و تعالیخواهی انسان را مشخص کردهاند تا انسان مسیر را اشتباه نگیرد. #آرمانهای_انقلاب_اسلامی در 2 آرمان خلاصه میشود:
1️⃣ #معنویت و تقرب به خداوند در حوزه فردی و اجتماعی
2️⃣ #عدالت
🔹هیچ #حکومت_دینی موظف به اجرای همه احکام دینی ولو بلغ ما بلغ نیست. در بحث امربه معروف و نهیازمنکر همه فقها گفتهاند که منوط به تأثیر است. قبلاً هم در برنامه «زاویه» مطرح کردم که چرا نگفتهاند امر به "واجب" و نهی از "حرام" و گفتهاند امربهمعروف و نهیازمنکر؟ این یعنی به واجبی باید امر شود که بهعنوان یک معروف، شناخته شده باشد.
🔹ما در عرصههایی دچار ناکارآمدی در مدیریت هستیم و مردم از این ناکارآمدی آسیب میبینند و اذیت میشوند. ملاک اینکه #مردم با #حکومت هستند یا نیستند فرم عقلایی جهانی دارد که #جمهوری_اسلامی هم پذیرفته است که اکثریت به معنی 50 بهعلاوه 1 درصد است. زمانی که نشریه «#صبح» را منتشر میکردم تقریباً «صبح» و یکی دو نشریه دیگر بودند که در مسیر ایستادگی در برابر مفاسد با ما همراهی میکردند و شاید نشریات دیگر تفکرشان این بود که اینجا واقعبینی اولویت دارد.
🔹در سیره انبیا و اهلبیت این مسئله بسیار کلیدی است که آرمان هیچوقت یک ایدهآل ذهنی محض نبوده است. آرمان با متن واقعیت ارتباط دارد. ما در مبانی دینیمان چیزی به نام قعود نداریم که بگوییم دیگر حرکت ما تمام شده است. بلکه #قرآن میگوید نجات یک انسان میتواند مانند نجات همه انسانها باشد. در تاریخ اهلبیت میبینیم که از یک طرف با چه واقعیات تلخ و سختی مواجه میشوند و آنقدر فشار بنیعباس و بنیامیه زیاد میشود که نمیتوانند تشکیل حکومت دهند. اما درعینحال هیچکدام از اهلبیت جریان آرمانخواهی را متوقف نکردند. ما باید بهاندازه وسعمان آن آرمانها را محقق کنیم.
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
🎤 #مصاحبه
♦️هدف از #عملیات_روانی،فتح معادلات ذهنی و فکری #جامعه
📍موضوع : الگوی عملیات روانی #امام_خمینی (ره) در تحقق #انقلاب_اسلامی
🎙 #گفتگو با حسینعلی رمضانی
✅ بخش اول
🔹انسان دارای سه بعد کالبدی، فکری و قلبی است. ابعاد سختافزاری بر کالبد و جسم انسان نظر دارد و ابعاد نرمافزاری بر فکر و قلب انسان.
🔹خب؛ وقتی صحبت از #جنگ میشود، هدف فتح جسم و فیزیک بوده و وقتی صحبت #دیپلماسی میشود، هدف فتح معادلات ذهنی و فکری میباشد و در نهایت وقتی صحبت #عملیات_روانی میشود، هدف تخریب باورها و آرزوهای قلبی و سست کردن بعد روانی مخاطب است.
🔹عملیات روانی به عنوان یک جنگ شناختی فرض میشود که فکر و قلب #جامعه را هدف قرار میدهد.
📌 #کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
🎤 #مصاحبه
♦️هدف از#عملیات_روانی،فتح معادلات ذهنی و فکری #جامعه
📍موضوع : الگوی عملیات روانی #امام_خمینی (ره) در تحقق #انقلاب_اسلامی
🎙 #گفتگو با #حسین_علی_رمضانی
✅ بخش اول
🔹امروز در محضر حسینعلی رمضانی مدرس #دانشگاه و #پژوهشگر در عرصه #علوم_انسانی هستیم. وی فارغ التحصیل مقطع دکترا در رشته مطالعات فرهنگی و نیز دانشجوی دکترای سیاستگذاری فرهنگی(دکترای دوم) است.
🔹مقالات و تقریرات متعددی در سطوح و لایههای مختلف #علوم_انسانی در سایتهای علمی – تحلیلی به رشته تحریر در آورده و کتبی چند نیز تألیف و به #جامعه علمی کشور تقدیم نموده است. رمضانی ضمن فعالیت در فضای رسانهای؛ در اداره #رسانه و نشریات یکی از نهادهای فرهنگی کشور در حال خدمت است.محور بحث و گفتگوی ما با این پژوهشگر در مورد "الگوی عملیات روانی امام خمینی(ره) در تحقق #انقلاب_اسلامی به این معنا که برای حضور #مردم و ایجاد بصیرت در بین توده و آگاهسازی از چه روشهایی بهره میگرفتند" است.
📍نظر شما راجع به عملیات روانی چیست و چه تعریفی از آن دارید؟
🔹سوال از چیستی و یا تحلیل زوایای مفهومی یک پدیده امری مرسوم در ابتدای یک بحث علمی است. عملیات روانی به عنوان یک مفهوم ترکیبی بین عملیات و روان بوده که در آن یک منبع سعی میکند با ایجاد ارتباط و تولید محتوی و پیام در دستگاه محاسبات فکری جامعه هدف تغییری معنادار ایجاد کرده و در سیر تغییر تفکر جامعه هدف، جهت رفتار آنها را به سوی منافع خود هدایت نماید. عملیات روانی به معنای خسته و ناامید شدن از داشتههای خود و امید داشتن به داشتههای منبع پیام است. تعریف به مثال نیز در منطق مرسوم بوده و در این میان نظر شما را به این مثال برای درک بهتر عملیات روانی جلب میکنم.
🔹انسان دارای سه بعد کالبدی، فکری و قلبی است. ابعاد سختافزاری بر کالبد و جسم انسان نظر دارد و ابعاد نرمافزاری بر فکر و قلب انسان. خُب؛ وقتی صحبت از #جنگ میشود، هدف فتح جسم و فیزیک بوده و وقتی صحبت #دیپلماسی میشود، هدف فتح معادلات ذهنی و فکری میباشد و در نهایت وقتی صحبت عملیات روانی میشود، هدف تخریب باورها و آرزوهای قلبی و سست کردن بعد روانی مخاطب است. عملیات روانی به عنوان یک جنگ شناختی فرض میشود که فکر و قلب جامعه را هدف قرار میدهد.
📍آیا از دید شما عملیات روانی بار منفی و سلبی داشته و نظر #اسلام راجع به آن چیست؟
🔹#علمیات_روانی در تحلیل مفهومی با #جنگ_روانی تفاوت دارد. بدین معنا که در عملیات روانی بار مثبت و منفی با هم در نسبت به جامعه هدف و در نحوه بکارگیری روشها و ترفندها هویت خاصی به خود میگیرد؛ این در حالیست که در جنگ روانی عموماً جامعه هدف شما دشمن بوده و روشها و ترفندهای شما اصولاً منفی فرض میشود. در عملیات روانی شما سه جامعه هدف دارید؛ که عبارتند از خودی، #دشمن و بیطرف که در حوزه عملیات روانی به سه گروه سفید، سیاه و خاکستری مرسوم میباشند.
🔹روشها و ترفندها در عملیات روانی برای جامعه خودی عموماً بر روشهای مثبت و ترغیب و تشجیع استوار بوده و در رابطه با دشمن با روشهای منفی ناامیدی و یأس، تهدید، تخریب و ... و در رابطه با گروههای #خاکستری در دو هویت مثبت و منفی هویت مییابد؛ چراکه گروه خاکستری یا جامعه هدف بیطرف یا باید یکجا بایستد و وارد معادلات جنگ و اختلافات دو طرف نشود؛ یا به نفع خودی یا دشمن وارد عمل شود. با توجه به هویت جامعه هدف و با در نظر گرفتن قاعده هزینه – سود میتوان عرصه خاکستری یا بیطرف را مدیریت روانی کرد.
🔹بنابراین در جمعبندی پاسخ به این سؤال باید اذعان کنم که عملیات روانی الزاماً امری مضموم نبوده و #اسلام نیز آن را تایید میکند. این موضوع را در رابطه با آیات و روایات و سیره نبوی در جنگهایی مثل فتح #کعبه و برپا کردن آتش در اطراف #مکه و ایجاد رعب در دل دشمنان صدق میکند. در سیره معصومین (ع) نیز حضرت #امام_حسین(ع) را میتوان به عنوان الگوی تبلیغ و عملیات روانی (که هر دو مفهوم تبلیغ و عملیات روانی هویتهای متفاوتی دارند) ذکر کرد. حضرت (ع) برای تشجیع نیروهای قلیل خود، پرده از چشمهای سر آنها برداشته و بر داشتههای گذرای عالم دانی مهر پایان زده و با نشان دادن جایگاه آنها در بهشت برین انگیزه جهاد آنها را صد چندان کرد. طیف دشمن و بیطرف نیز در واقعه #کربلا از خطاب و عتاب حضرت (ع) دور نماندند.
👤 مصاحبه گیرنده : سید حسین امامی
📌 #کانال_فکرت:
https://eitaa.com/fekrat_net
#صوت های زیر مربوط به #نشست تخصصی بالاست:
استفاده برای عموم آزاد است.
📌 #کانال_فکرت:
https://eitaa.com/fekrat_net
سیره پژوهی؛ کارکردهای اجتماعی سیره- دکتر احمد پاکتچی 1.mp3
18.42M
♦️سلسله مباحث تخصصی سیره پژوهی
✅کارکردهای #اجتماعی سیره
🎙دکتر #احمد_پاکتچی
📌 #کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
سیره پژوهی؛ کارکردهای اجتماعی سیره- دکتر احمد پاکتچی 2.mp3
28.1M
♦️سلسله مباحث تخصصی سیره پژوهی
✅کارکردهای #اجتماعی سیره
🎙دکتر #احمد_پاکتچی
📌 #کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
🔷خیزهای ناتمام #سروش
🔸نگاهی تحلیلی-انتقادی به آثار #عبدالکریم_سروش :
کتاب «#نهاد_ناآرام_جهان»
بهنظر میرسد یکی از سرچشمههای اشتباهات سروش در فهم و تقریر نظریه #حرکت_جوهری، نگاه گزینشی و تقلیلی بهجای نگاه تالیفی، تاریخی و تحلیلی به مسائل است که البته خود این مساله، خطای کوچکی نیست و دامنه آن را تقریبا در همه آثار و اقوال سروش میتوان دنبال کرد.
📌#کانال_فکرت:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
🔷خیزهای ناتمام #سروش
♦️نگاهی تحلیلی-انتقادی به آثار #عبدالکریم_سروش :
کتاب «#نهاد_ناآرام_جهان»
بخش پایانی
🔹چند ملاحظه
بهنظر میرسد یکی از سرچشمههای اشتباهات سروش در فهم و تقریر نظریه #حرکت_جوهری، نگاه گزینشی و تقلیلی بهجای نگاه تالیفی، تاریخی و تحلیلی به مسائل است که البته خود این مساله، خطای کوچکی نیست و دامنه آن را تقریبا در همه آثار و اقوال سروش میتوان دنبال کرد.
🔸نکته دیگر به بیدقتیهای مفهومی و زبانی بازمیگردد که منشأ سوءفهم شده است، او حرکت را اولا بهعنوان «وصفی در مقولات» آنهم فقط ذیل مرحله «قوه و فعل» اسفار ملاحظه میکند؛ انگار فقط #ملاصدرا یک کتاب دارد و در آن کتاب هم فقط یک فصل را به مبحث حرکت اختصاص داده است! و ثانیا «ثبات» و «تجرد» را ملازم میداند و حرکت را ملازم و مقارن مادیت! در حالی که آنچه ملازم حرکت و شرط ماتقدم آن است، «امکان» است، نه مادیت و جسمانیت.
🔸در بخش «خلاصه و ختام» مینویسد: «حرکت جوهری، موجود مادی را یاری میکند تا به آستانه جهان مفارقات برسد و هویتی روحانی بیابد و حامل و همنشین موجودی مجرد گردد. و چنین است که با نردبان حرکت جوهری ماده میتواند به عالم معنا صعود کند، از #جهان_ شهود پا به جهان غیب بگذارد و از طبیعت تنگ، سر به فراخنای وراء طبیعت بکشد. موجودات غیرمادی، از آنجاکه قوه ندارند، حرکت ندارند، و چون حرکت ندارند بالطبع زمانزده نیز نیستند و به این سبب است که مفارقات از زمان و تغیر یکجا بری و برکنارند.» (ص82)
🔸تقلیل و فروکاست سروش صرفا یک تفسیر بهرأی و مصادره بهمطلوب قابل اغماض نیست؛ بلکه تحریفی عمیق است که از سویدیگر، لوازم و نتایج سوء بهمراتب بزرگتر و عمیقتری نیز بر آن مترتب میشود. لوازم پذیرش نگاه سروش، نادیده انگاشتن یا تحریف این مسائل است: اصالت وجود، وحدت وجود، اشتداد و انبساط وجود، تحلیل معنای وجود، اعتباریت ماهیت، قیام صدوری نفس، معاد جسمانی، اتحاد عاقل و معقول، تجدد امثال، حضور قیومی عقل در عالم، فناء تعینی و سیر تکاملی موجودات و... که هرکدام میتوانند موضوع یک یا چندین فصل از مباحث فلسفی باشند.
🔸سروش همچنین در این کتاب همانطور که اشاره شد، درستی مسائل برهانی را با افتخار، پس از عرضه بر مباحث علمی قرن هفدهمی اعلام میکند و این نیز از رویکردهای قابل نقد و خدشه او است که مقدمات و توالی فاسدی دارد. مثلا او تحول در علوم از عصر #یونان و #قرون_وسطی تا نوزایی و تجدد فرهنگی #غرب را نهتنها گزارش نمیکند؛ بلکه بنا بر شواهد موجود، انگار اساسا نمیبیند و این طرز تلقی، مخاطب را نسبت به تاریخ و سنت فلسفی خویش و نسبت به وضع موجود و اینکه «چه باید کرد؟» گمراه میکند .
👤 نویسنده: امیر فرشباف،کارشناسارشد فلسفه
📍منبع : فرهیختگان
📌 #کانال_فکرت:
https://eitaa.com/fekrat_net
🎤 #مصاحبه
♦️#عملیات_روانی مبنایی کاملا منطقی دارد.
📍موضوع : الگوی عملیات روانی #امام_خمینی (ره) در تحقق #انقلاب_اسلامی
🎙 #گفتگو با #حسین_علی_رمضانی
✅ بخش دوم
🔹مبنای عملیات روانی بر پایه منطق شکل میگیرد. اگر هدف فکر و دستگاه محاسباتی مخاطب باشد، دستکاری کردن فرآیند استدلالی او و در سیر اهداف عملیات روانی برای #دشمن و حریف؛ بهرهگیری از باب مغالطات در منطق بهترین روشها در این حوزه فرض میشود.
📌 #کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net