eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️سه بیراهه فکری جوانان در دنیای امروز 🔹سیدیحیی یثربی، استاد و مفسر قرآن در یادداشتی درباره شرایط فرهنگی کشور چنین می‌نویسد: در کنار کشورهای اسلامی، کشورهای زیادی مدام در حال پیشرفت هستند و روز به روز بر توان و اقتدار خود می‌افزایند. 🔹در نتیجه، با‌‌ داشتن قدرت و امکانات، به غارت منابع ما پرداخته و با بهره‌کشی از ما، روز به روز وضع و حال خویش را بهتر و وضع و حال ما را بدتر می‌کنند. ✍️نویسنده: سیدیحیی یثربی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1488 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️سه بیراهه فکری جوانان در دنیای امروز 🔹ما در قرن بیست‌و‌یکم، همان منطق را که به بیست و چند قرن پیش تعلق دارد، تکرار کرده و با افلاطون، ابن‌سینا و سهروردی خو گرفته‌ایم؛ گویی که وظیفه ما پاسداری از میراث گذشتگان است و بس! 🔹غافل از اینکه بسیاری از بحث‌های آنان، هم‌اکنون محل اشکال جدی قرار گرفته‌اند. 🔹ما نه‌تنها دانش تجربی، ستاره‌‌شناسی و علوم انسانی جدید را جدی نگرفته‌‌ایم، بلکه به تحقیر آنها نیز می‌پردازیم. 🔹هنوز هم از عقول آسمانی و از معقولات کلی خودمان که موجوداتی مجردند و در حافظه مجردات عالم غیب نگهداری می‌شوند، سخن می‌گوییم. 🔹انگار که هنوز از جهان ذرات و وسعت کهکشان‌ها خبر نداریم. 🔹هنوز نتایج و آثار زیست‌‌شناسی جدید را مورد توجه قرار نداده‌ایم. 🔹مدیریت‌های ما هنوز حال و هوای سنتی دارند و آموزش و پژوهش و پرورش ما تحول نیافته است. 🔹ما و مردم ما هنوز به‌روز نشده، با جوانان رابطه مطلوب و اثرگذاری نداریم. 🔹از شرایط ویژه‌ای که نسل جدید، خواسته و ناخواسته، با آن درگیر شده است، خبر نداریم؛ گویی که نمی‌دانیم شرایط فکری و مطالب مطرح‌شده‌مان در دنیای مجازی بازتاب خوشایندی ندارند. ✍️نویسنده: سیدیحیی یثربی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1488 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️افشاگری مردمی، را از چنبره برخی نیروهای خاص، خارج می‌کند. 🔹اخیرا از گزارشگران مردمی به‌عنوان «سوت‌زن» یاد می‌شود که ترجمه‌ای است از whistle blower. 🔹از آنجا که این ایده در کشور ما نیز مانند بعضی دیگر از «ایده‌های بهبود اوضاع» مورد توجه قرار گرفته است، باید به‌نحو علمی نیز در آن دقت شود تا بلکه از مزایای احتمالی آن بهره‌مند شویم و از معایب احتمالی آن در امان بمانیم. ✍️نویسنده: دکتر مهدی جمشیدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1587 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️افشاگری مردمی، را از چنبره برخی نیروهای خاص، خارج می‌کند. 🔹گویا ما مبارزه مردمی با را از آموخته‌ایم و در سنت خویش چنین مقوله‌ای را نداریم، حال ‌آنکه جزء عالی‌ترین سطوح امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، همین امر است؛ دیگر اینکه به‌کارگیری این تعبیر، موضع مقلدانه و وام‌گیرنده ما را نسبت به غرب نشان می‌دهد، به‌طوری‌که گویا ما حتی در ساده‌ترین مساله‌های روزمره زندگی خود نیز ناچار به اخذ و اقتباس از غرب هستیم؛ و در نهایت اینکه استفاده از تعبیر سوت‌زنی، این اقدام را از مقوله‌ای دینی-اخلاقی به مقوله‌ای -شهروندی فرومی‌کاهد. 🔹به‌این‌‌ترتیب، نباید آنچه را که خود داریم، از بیگانه تمنا کنیم و همچون ظرف تهی، تنها درحال گیرندگی و مصرف قرار بگیریم. ✍️نویسنده: دکتر مهدی جمشیدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1587 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️سوت‌زنی یا بینه‌الحسبه 🔹 چندی پیش به مناسبت ایام شهادت و هفته در دیدار خود با مسئولان دستگاه قضا به‌صورت غیرمستقیم به پدیده «سوت‌زنی» اشاره کرده و فرمودند که باید از گزارشگران به‌صورت قانونی حمایت شود. ✍️نویسنده: حسین زمانیان،دانشجوی کارشناسی‌ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1591 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️سوت‌زنی یا بینه‌الحسبه 🔹با نگاهی به آثار و سنت فقهی شیعه می‌توان علاوه‌بر امر به معروف و نهی از منکر عناوین دیگری را یافت که بی‌شباهت با افشاگری علیه نیستند. 🔹در این یادداشت سعی شده «بینه الحسبه» که عنوانی قریب‌المعنی به افشاگری است را مورد بررسی قرار دهیم. 🔹شهید اول در کتاب الشهادات کتاب اللمعه الدمشقیه، تبرّع در اقامه شهادت را به‌عنوان یکی از موانع قبول شهادت، ذکر می‌کنند و مراد از «تبرع در اقامه شهادت» این است که فرد بدون اینکه دادگاه او را برای شهادت خوانده باشد، خود بدوا به دادگاه رفته و علیه شخصی شهادت دهد. 🔹شهید اول بیان می‌کند که چنین شهادتی در حقوق‌الناس مسموع نیست اما در حقوق الهی پذیرفتنی است. 🔹پس مراد ایشان از مانع بودن تبرع در اقامه شهادت، در شهادت علیه مردم در حقوق‌الناس مانند سرقت، غبن و مانند آن است؛ وگرنه در حقوق‌الهی تبرع در اقامه شهادت مردود نیست. ✍️نویسنده: حسین زمانیان،دانشجوی کارشناسی‌ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1591 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نوارهای گمشده: شورش‌های 🔹«تام جنینگز» این را ساخت تا از شبکه اسمیتسونیان پخش شود. 🔹«نوارهای گمشده» همانطور که از اسمش هم پیداست، مواد خام دست اول و دیده ‌نشده‌ای دارد و در۵۰ دقیقه داستان، شورش‌ها را با تصاویر آرشیوی، گرافیک‌ها و کپشن‌هایی روایت می‌کند که در بین‌شان بخش‌هایی از فیلم دادگاه پلیس قاتل رادنی هم موجود است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1390 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نوارهای گمشده: شورش‌های 🔹«تام جنینگز» این را ساخت تا از شبکه اسمیتسونیان پخش شود. 🔹«نوارهای گمشده» همانطور که از اسمش هم پیداست، مواد خام دست اول و دیده ‌نشده‌ای دارد و در۵۰ دقیقه داستان، شورش‌ها را با تصاویر آرشیوی، گرافیک‌ها و کپشن‌هایی روایت می‌کند که در بین‌شان بخش‌هایی از فیلم دادگاه پلیس قاتل رادنی هم موجود است. 🔹اگرچه این مستند زاویه‌دید تحلیلی چندان قابل اتکایی ندارد اما روایت تاریخی روشنی را از مجموعه اتفاقات و تبعیض‌ها و تنش‌هایی ارائه می‌دهد که نهایتا منجر به شورش سال ۹۲ ‌شدند. 🔹مستند بر نزاع آسیایی‌ها و سیاه‌پوستان در لس‌آنجلس نا آرام آن سال هم اشاره می‌کند و تصاویری از ساکنان کره‌ای واتس نشان می‌دهد که در این شورش‌ها، مغازه‌ها و اموال و کسب‌وکارشان آسیب دیدند و سوختند؛ موضوعی که در برخی دیگر از مستندها مورد اشاره قرار گرفته اما اینجا با فیلم‌های دیده ‌نشده‌ای همراه شده‌اند. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1390 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ♦️دیالوگ طنز استعمارگر با کشورهای مستعمره خود از زبان کمدین آمریکایی «Trevor Noah»: 🔹انگلیس خیلی زیرکانه گولمون زد. 🔹اومدن به سواحل آفریقا. 🔹گفتند: ما این سرزمین را کشف کردیم. 🔹اوه نگاه کنید، ما این مردم رو [آفریقایی‌ها] کشف کردیم! 🔹[آفریقایی‌ها] ما اول اینجا بودیم، شما اینجا چی کار می کنید؟!... 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 استاد پارسانیا ♦️ علوم اجتماعی 🔻(جلسه اول) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
مبانی فلسفه علوم انسانی استاد پارسانیا.mp3
20.29M
🎧 🎙 استاد پارسانیا ♦️ علوم اجتماعی 🔻(جلسه اول) 🔶اگر متافیزیک تکان بخورد همه علوم تکان می‌خورد. 🔹تفاوت فلسفه و علم یک تفاوت نو پدیدی است. 🔹فلسفه روش عقل را به کار می‌گیرد و علم روش تجربی را پیگیر می‌شود. 🔹پس نفس تفاوت فلسفه و علم یک روش شد. 🔹فلسفه دو روش را به کار می‌گیرد. 🔹یک عام و یک خاص،معنی عام او یک معرفت علمی بود و عمده روشش برهان بود برهان به معنی عقلی نیست البته بی عقل هم نمی‌توان گفت یعنی در برهان حتماً عقل داریم اینکه مواد برهان چه چیزی باشد دست موضوع علم است. 🔹معرفت علمی حتماً باید برهانی باشد عبور از حسیات مشکل جدی است. 🔹گاهی فلسفه به معنی خاص به کار برده می‌شود. 🔹اگر فلسفه به معنی خاص باشد یک علم خاص است و شامل همه علوم نمی‌شود اما هیچ علمی بی نیاز از او نیست اگر به معنی عام باشد شامل همه علوم می‌شود و علوم تجربی از آن خارج نمی‌شود این معنای جدیدی از فلسفه است. 🔹فلسفه به معنای متافیزیک،یک علمی است که درباره واقعیت بحث می‌کند مستقیماً به بحث حقیقت ورود پیدا می‌کند. 🔹احکام متافیزیک یک احکام کلی است. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️بازنمایی تعریف از 🔰(بخش دوم) 🔹زنان مهمترین نقش را در انقلاب اسلامی داشتند و چه از جنبه پشتیبانی یا در میدان انقلاب حضور جدی داشتند و خانم مرضیه حدیدچی فرمانده سپاه همدان شد و به عنوان اولین زن در عرصه نظامی در کشور حضور جدی پیدا کرد اما مهمترین وظیفه زن را فقط در این عرصه نمی‌توان خلاصه کرد. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1425 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️بازنمایی تعریف از 🔰(بخش دوم) 🔹زنان مهمترین نقش را در انقلاب اسلامی داشتند و چه از جنبه پشتیبانی یا در میدان انقلاب حضور جدی داشتند و خانم مرضیه حدیدچی فرمانده سپاه همدان شد و به عنوان اولین زن در عرصه نظامی در کشور حضور جدی پیدا کرد اما مهمترین وظیفه زن را فقط در این عرصه نمی‌توان خلاصه کرد. 🔹بعد از پیروزی انقلاب، درباره‏ مسأله‏ زن و تلاش برای دفاع از حقوق زنان، فعّالیتهای زیادی شده است. 🔹در حقیقت باید گفت که بعد از انقلاب، از زن ایرانی تجلیل شده است. 🔹پیش‏قراول این تجلیل هم امام بزرگوار بود که با همه‏ وجود برای زن ایرانیِ مسلمان ارزش و احترام قائل بود. همین بینش بود که موجب شد زنان کشور در انقلاب اسلامی سهم بزرگی را ایفا کردند. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1425 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️بحران در کشورهای کاپیتالیستی شدیدتر است. 🔹ادیب‌مقدم بر آن است که گرچه نظام کاپیتالیستی آنگلوساکسون در هر لحظه سعی می‌کند که سیستم بین‌المللی را به جانب ایدئولوژی خود بکشد اما این بحران‌ها ضعف حاکمیت را بیش از پیش آشکار کرده و خصوصا بحران بزرگ‌ترین صدمه را به کاپیتالیسم انگلوساکسون زده است. 🔹به‌علاوه در این شرایط آسیا و به‌طور کل جهان نیم‌کره‌جنوبی(به‌عنوان مثال ونزوئلا و چین) از این جو جدید برای ایجاد یک نظم جدید استفاده خواهند کرد تا امنیت و منافع ملی خودشان را بهتر حفظ کنند. ✍️نویسنده: آرشین ادیب مقدم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1599 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️بحران در کشورهای کاپیتالیستی شدیدتر است. 🔹در دهه اخیر، نظم بین‌المللی به‌شدت دچار تغییر و تحول شده است. 🔹تغییر اول سقوط نسبی قدرت نرم و قدرت نظامی آمریکاست. بحران به این سقوط نسبی شدت بیشتری داده است؛ هم به‌خاطر اینکه ایالات متحده صدمه اقتصادی اساسی خورده است، هم به‌دلیل کمبود [یا ضعف] حاکمیت دولت در فضای داخلی و در خارج که با این [شرایط] بحرانی مشخص‌تر شده است. 🔹آسیا و به‌طور کل جهان [نیم‌کره] جنوبی به‌خصوص کشورهای کلیدی در آمریکای لاتین و شرق آسیا -به‌عنوان مثال ونزوئلا و چین- از این جو جدید برای [ایجاد] یک نظم جدید استفاده خواهند کرد تا امنیت و منافع ملی خودشان را بهتر حفظ کنند. ✍️نویسنده: آرشین ادیب مقدم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1599 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️سقف ‌معیشت بر ستون جامعه شناسی 🔹۸۲ جامعه‌شناس در آستانه انتخابات سال ۸۸- ظاهرا با گرایش‌های مختلف فکری ولی تجددگرا–بیانیه مشترکی با عنوان «پرسش‌ها و ارزیابی‌هایی درباره موقعیت اجتماعی کشور در آستانه‌ انتخابات» منتشر کردند. 🔹به‌دنبال آن، دکتر محمدامین قانعی‌راد (۱۳۹۷–۱۳۳۴)، یکی از امضاکنندگان بیانیه که از جامعه‌شناسان ذی‌نفوذ در انجمن جامعه‌شناسی ایران بود، در دفاع از این اقدام یادداشتی با عنوان «دفاع از توجه جامعه‌شناسان به سیاست» منتشر کرد. ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان (دانشیار و عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1596 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️سقف ‌معیشت بر ستون جامعه شناسی 🔹اگر جامعه‌شناسی را دانشی فرا-ملی بدانیم، که همین‌طور هم هست، در این‌صورت، حضور جهانی امری طبیعی و بلکه ضروری است و چنین انتظاری هم نامعقول نیست. 🔹از این منظر، لااقل، کارنامه ۴۰‌سال اخیر جامعه‌شناسی در ایران جای انتقاد جدی دارد. 🔹عدم‌حضور جهانی جامعه‌شناسی ایران در طول این سال‌ها همواره مساله‌ای جدی و پرسش‌برانگیز بوده است. 🔹تفاوت اساسی ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی در همین درگیر شدن با مباحث فرا-ملی و بین‌المللی است. 🔹ایران تا پیش از ، کنشگری منفعل و در لاک خود بود ولی بعد انقلاب به کنشگری جهانی و مداخله‌گر در تنظیمات و تحولات بین‌المللی تبدیل شد. 🔹درواقع، کنشگری ایرانی در تعامل با نظام بین‌الملل تا پیش از انقلاب یک‌سویه بود و بعد از انقلاب، دوسویه شد. 🔹ایران انقلابی از موضع انفعال به‌در آمده و خواهان تعامل دوسویه و برابر با نظام بین‌الملل است. ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان (دانشیار و عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1596 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️«اجبار در حجاب» یا «الزام در حجاب»، پاسخ کدام است؟ 🔹تفاوت الزام و اجبار در بحث چیست؟ 🔹الزام در لغت به معنی لازم گردانیدن کاری بر عهده خود یا غیر است. 🔹اگرچه این لغت بیشتر برای الزام و عهده دار کردن کاری برعهده دیگری به کار برده می شود ولی الزام داشتن کاری برعهده خود فرد، خلاف عقل و عرف نیست. 🔹معنی لغوی اجبار هم چیزی شبیه معنی الزام است و تفاوت چندانی ندارد. 🔹اهل لغت و ادبیات این دو کلمه را مترادف هم می‌دانند؛ اما به خاطر مواد به کاررفته در این کلمه یعنی “ج.ب.ر” خود به خود در مقابل کلمه “اختیار” قرار می‌گیرد و کمی بار روانی معنای آن را شدید تر می‌کند. ✍️نویسنده: حجت الاسلام سید عباس سیدنژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1609 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️«اجبار در حجاب» یا «الزام در حجاب»، پاسخ کدام است؟ 🔹گاهی فردی را مخاطب قرار داده و به او می‌گوییم “لازم است آن کار را انجام دهی” ولی گاهی می‌گوییم” تو مجبوری آن کار را انجام دهی” همانطور که ملاحظه می‌کنید معنی دو جمله یکی است ولی بارمعنایی جمله دوم شدیدتر است و ممکن است مخاطب را به واکنش وادارد. 🔹مثلا تصور کنید بابت هر کار لازمی که انسان انجام می‌دهد کلمه اجبار اضافه شود، چه پیامی خواهد داشت؟ 🔹مثلا در سنخ آموزش بگوییم مدرسه اجباری، در سنخ تغذیه بگوییم غذا خوردن اجباری، برای درمان بگوییم داروی اجباری و قس علی هذا… همه این کارها به نوعی اجباری است ولی تا حالا دیده ایم کسی این پسوند را برای امور زیر استفاده کند؟ 🔹این شیطنت مخالفان مسایل دینی است که از بار روانی کلمه سوء استفاده می­کنند. 🔹اگر خاطرتان باشد تا همین سال‌های اخیر به کسی که به خدمت مقدس سربازی می‌رفت می‌گفتند “سرباز وظیفه” ولی برای اینکه کشور را در حوزه امنیت وارد چالش کنند مدت هاست از واژه خدمت اجباری استفاده می‌کنند. 🔹مسلم است بار روانی خوشایندی برای هیچ جوانی ندارد. ✍️نویسنده: عباس سیدنژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1609 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ♦️غفلت یا غرض! ✅تماشای این کلیپ را از دست ندهید. 👤دکتر (استاد فیزیک و پدر ایران) 🔶جزؤ ۱۰۰فیزیکدان کوانتومی مطرح در برنامه شوکران: 🔹چرا کتاب‌های فیزیک‌دانان ملحدی مثل ترجمه می شود ولی نقدهایی که در خود به او شده ترجمه نمی‌شود؟! 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 🔹موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: ♦️دومین شماره نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری «» منتشر شد. 🔹دومین شماره نشریه خردورزی در این شماره با تمرکز بر مباحث نظری اندیشه‌ای ویژه روز دختر و مقام پاسداشت و تکریم آن، دارای بخش‌هایی شامل گفتگو، گزارش ویژه و یادداشت برای استفاده فرهیختگان در فضای مجازی منتشر می‌گردد. 🔹«خردورزی» در شماره دو خود به «مقام معیت و تسلیم در اعماق قلب و رسیدن به مقام شفاعت» در بیانات آیت الله میرباقری پرداخته است؛ و همین‌طور به بهانه روز دختر به ابعاد مختلف جایگاه اجتماعی و سیاسی حضرت معصومه سلام الله علیها اهمیت ویژه‌ای داده است. 🔹تبدیل جذابیت‌های جنسی به ارزش اجتماعی، عامل تبعیض علیه زنان است، «اجبار در حجاب» یا «الزام در حجاب»، پاسخ کدام است؟، چالش‌های حجاب و عفاف در مبانی فقهی چگونه قابل پاسخ‌گویی است؟، تاسیس شبکه‌های مجازی ایرانی ـ اسلامی می‌تواند حیازدایی را متوقف کند، بازنمایی دختر در سینما ایران و دیدگاه فمنیسم و نقد آن نیز از مطالب این نشریه می‌باشد. 🌐http://fekrat.net/1622 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
نهایی برای پرونده روز دختر_فکرت.pdf
5.74M
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 🔹موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: ♦️دومین شماره نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری «» منتشر شد. 🔹دومین شماره نشریه خردورزی در این شماره با تمرکز بر مباحث نظری اندیشه‌ای ویژه روز دختر و مقام پاسداشت و تکریم آن، دارای بخش‌هایی شامل گفتگو، گزارش ویژه و یادداشت برای استفاده فرهیختگان در فضای مجازی منتشر می‌گردد. 🔹«خردورزی» در شماره دو خود به «مقام معیت و تسلیم در اعماق قلب و رسیدن به مقام شفاعت» در بیانات آیت الله میرباقری پرداخته است؛ و همین‌طور به بهانه روز دختر به ابعاد مختلف جایگاه اجتماعی و سیاسی حضرت معصومه سلام الله علیها اهمیت ویژه‌ای داده است. 🔹تبدیل جذابیت‌های جنسی به ارزش اجتماعی، عامل تبعیض علیه زنان است، «اجبار در حجاب» یا «الزام در حجاب»، پاسخ کدام است؟، چالش‌های حجاب و عفاف در مبانی فقهی چگونه قابل پاسخ‌گویی است؟، تاسیس شبکه‌های مجازی ایرانی ـ اسلامی می‌تواند حیازدایی را متوقف کند، بازنمایی دختر در سینما ایران و دیدگاه فمنیسم و نقد آن نیز از مطالب این نشریه می‌باشد. لینکدانلود سایت: 🌐http://fekrat.net/1622 لینک شماره اول خردورزی: ♻️https://eitaa.com/fekrat_net/1276 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️فرصتی برای پیدایش تمدنی جدید 🔹در نگاه ابتدایی، ظاهراً نمی‌توانیم بین انواع اندیشه‌‌های فیلسوفان و بحران کرونا رابطه‌ای بیابیم. 🔹درست است که بین آرای فیلسوفان نمی‌توانیم نظری درباره بحران کرونا و فلسفه -که از یک طرف اصالت‌الوجود فلسفه اسلامی است و از طرف دیگر سوبژکتیویسم کانتی- رابطه‌ای عیان بینیم؛ اما اگر بنا باشد که اندیشه‌ورزی کنیم، می‌توانیم با سرمایه‌‌های فلسفیِ قبلیِ خود نگاه‌‌های فلسفی جدیدی را عرضه کنیم. ✍️نویسنده: دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1602 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 ♦️فرصتی برای پیدایش تمدنی جدید 🔹ادبیات رایج این روز‌های جهانی درباره کرونا از دو چیزِ ظاهراً یکسانی سخن می‌گوید، درحالی که تفاوت عمیقی می‌توان بین آن‌ها مشاهده کرد. 🔹 ظاهراً کووید۱۹ همان کروناست ولی به نظر می‌رسد کووید ۱۹ اشاره به یک موجود ویروسی است که ساختار‌های خاصی برای خودش دارد، ولی کرونا این ویروس را در مجموعه آثاری که به‌وجود آورده است مورد بررسی قرار می‌دهد. 🔹اصطلاحاتِ پرکاربردِ «پساکرونا» یا «زندگی کرونایی» یا «دوران کرونا» یا «الهیات کرونا» و بسیاری اصطلاحات جدید در این مدتِ محدود، بخش زیادی از گفتار امروزین بشر را تشکیل داده است. 🔹 به‌کار بردن این اصطلاحات درباره کرونا نشان می‌دهد که کرونا یک ویروس نیست بلکه مجموعه آثار کرونا در جوامع بشری را نیز شامل می‌شود. 🔹 حال اگر بخواهیم پدیدارشناسانه پدیده کرونا را تبیین کنیم باید پدیدار‌های بسیاری را از کرونا مورد توجه قرار دهیم. ✍️نویسنده: دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1602 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 ♦️چالش­های حجاب و عفاف در مبانی فقهی چگونه قابل پاسخ­گویی است؟ 🔹شبهات مربوط به حجاب و عفاف از حیطه موضوعی جنجال­های اجتماعی با محوریت حجاب اجباری، به سمت اصل و ریشه­‌ی حجاب و محدوده حجاب شرعی سوق پیدا کرده است. 🔹این شبهه که بیشتر وجهه فقهی داشته و نیاز به بررسی تاریخی و منابع روایی دارد، در صورت عدم پاسخگویی و تبیین درست آن، موجب گفتمان‌­سازی جدیدی علیه حجاب و عفاف در سطح جامعه خواهد شد. 🎤 گفت‌وگو:حجت الاسلام و المسلمین مصطفی تشیعی 📌ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1605 🔻کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net