eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻«قفس آهنین» جامعه مدرن ✍️محمد زارع شیرین کندی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3587 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻«قفس آهنین» جامعه مدرن ✍️محمد زارع شیرین کندی 🔹ماکس وبر نظام اقتصادی جامعه سرمایه داری مدرن را «قفس آهنینی» می‌بیند که ماهیت و شیوه زندگی انسان‌ها را تعیین می‌کند. اشینگلر از «تمدن فاوستی» غرب سخن می‌گوید. 🔹مارکس، بنا به گزارش مارشال برمن، کارگران صنعتی را «انسان های جدید الولاده» نامید که «مانند ماشین آلات جدید آفریده دوران مدرن هستند». او از ظالمانه بودن روابط طبقاتی در جامعه سرمایه‌داری سخن گفت و تصریح کرد که در درون آن بسا کودکان هفت ساله وجود دارد که پانزده ساعت کار می‌کنند و بسا دختران که بعد از یک شبانه روز کار بی وقفه جان می سپارند تا پیچ و مهره های نظام ستمگر سرمایه داری مستحکم باشد. 🔹مارکس کارگران را به امید دست یافتن به جامعه بی طبقه، به انقلاب بر ضد سرمایه داری فرامی‌خواند. از دیدگاه مارکس ، در جامعه بی‌طبقه هر انسانی می‌تواند قوا، استعدادها، قابلیت‌ها ، علایق و خواست‌های خویش را بدون هیچ مانع و رادعی متحقق سازد. اما انتظار و آرزوی مارکس هیچگاه جامه عمل نپوشید و شاید تحقق‌اش در زمانه مدرن ممکن نباشد. زیرا دیدیم که در بلوک شرق کمونیست مسابقه توسعه و رقابت تسلیحاتی کمتر از بلوک غرب سرمایه‌داری نبود. 🔹میلیون‌ها دهقان و صدها هزار کارگر در طی سال‌های حکومت استالین، با انگیزه توسعه، در روسیه قتل عام شدند. پس، از این حیث فرقی میان کمونیسم و آمریکائیسم و نازیسم و فاشیسم وجود ندارد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3587 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻سردرگمی ایدئولوژیک ✍️حسن گل محمدی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3590 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻سردرگمی ایدئولوژیک ✍️حسن گل محمدی 🔸دولت آبادی این رمان را در هشتاد سالگی نوشته است. (بهمن ۹۸) او از ذهنیت‌های خودش می‌گوید، از گرفتاری‌هایی که داشته، از اندوه درونش و به دنبال آن است تا ریشه این اندوه‌ها را بداند. 🔸از کودکی آنها را پی می‌گیرد و در هشتادمین پله زندگی می‌گوید: «در هشتادمین پله است که احساس می‌کنم چه بسیار آت و آشغال‌هایی که در ذرات مغزم پراکنده شده‌اند که شاید هیچ کدامشان به صنار نیرزند.» 🔸 این یک برگشت نوستالژیک خوب است. در پس ذهن دولت آبادی چه چیزهایی ممکن است وجود داشته باشد؟ خاطرات و مسائل و مشکلاتی که یک فرد اسیر افکار و اندیشه‌های ایدئولوژیک چپ را مدت هشتاد سال همراه خود کشیده است. 🔸از گرفتاری‌های معیشتی در زندگی روستایی گرفته تا کوچ‌ها و دربدری‌های شهری و پرداختن به کارها و مشاغل مختلف، از فریاد روی صحنه تئاتر تا زندان و در گوشه یک سلول، از غرق شدن در خواب‌های پرولتاریایی تا آزادی با سری پرشور، از نوشتن و نوشتن و نوشتن تا مشکل چاپ آثار و نشر آنها، از دلبستگی به گروه‌های سیاسی و کراوات زدن در کنار سفره افطار رئیس جمهور تا ناراحتی و دل مردگی بر اثر عدم صدور مجوز رمان کلنل، از پیری و توقعی که یک نویسنده پس از سپری کردن همه این سال‌ها از جامعه و مردم خود دارد و به آن نمی‌رسد. 🔸خوانندگان خود بخوانند حدیث مفصل از این مجمل که این همه قلم فرسایی، هدف و داستان نویسی استاد دولت آبادی را پس این رمان گنگ و پرایهام اسب‌ها. چیزی جز زنده کردن خاطره کشته شدگان واقعه اتفاق افتاده در شهر آمل به سال ۱۳۶۰ نبوده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3590 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻قدسی‌زدایی از دین ✍️سیدپویا هاشمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3610 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻قدسی‌زدایی از دین ✍️سیدپویا هاشمی 🔹بر اساس تعالیم قرآن و اشاره چندین باره در این کتاب الهی می‌توان به‌خوبی درک کرد که وقتی خداوند در دایره اسلام تمامی ابعاد بشری را از سبک زندگی شخصی تا حکومت‌داری و از فرهنگ یا سیاست و اقتصاد مورد اشاره قرار داده است، این نتیجه به ذهن متبادر می‌شود که سبک زندگی دنیوی هم باید موضوع الهی باشد. 🔹به طور مثال بشرى و دنیوى‌دانستن مقوله حکومت از منظر اسلام، نوعى ظلم و اجحاف در حق این دین محسوب می‌شود و با آیات صریح قرآن در این زمینه مخالف است. 🔹 قرآن کریم حکومتى مانند حکومت لائیک را نمی‏پذیرد و اندیشه سکولاریستى به‌طور اساسى با آیات آن تضاد دارد و نمى‏توان تز سکولاریستى و لائیکى را همسو با مفاهیم قرآنى و سنت نبوى دانست. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3610 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
✳️ 🔻متد بررسی مسائل علمی آیت الله مصباح یزدی (ره) 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
متد بررسی مسائل.mp3
4.72M
✳️ 🔻متد بررسی مسائل علمی آیت الله مصباح یزدی (ره) 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻«معقولیت» مرز میان جامعه‌شناسی فیک و اصیل 🎤میثم مهدیار 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3601 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻«معقولیت» مرز میان جامعه‌شناسی فیک و اصیل 🎤میثم مهدیار 🔸فرمالیسمی که در دانشکده‌های علوم اجتماعی باب شده مبنی بر ارزش گذاری بحث‌ها به جامعه شناسی و غیر جامعه شناسی سالهاست محل سوال است چون در سال‌های اخیر رشته‌هایی مثل جامعه شناسی مردم مدار و اینها هم به وجود آمدند و رشد کردند که رویکردهای کلاسیک قبلی را برنمی تابند. 🔸بنابراین معیاری وجود ندارد که بگوئیم فلان اظهار نظر جامعه شناسی زرد است فلان اظهارنظر جامعه شناسی زرد نیست. به نظر من تنها معیاری که یک اظهارنظر یا اثر را بتوان با ارزش دانست «معقولیت» آن است. 🔸به عنوان نمونه فوکو رمانی با عنوان «این یک چپق نیست» دارد که در آن درباره تاریخ مدرن و گسست آن از تاریخ سنتی بحث می‌کند و هیچ کار میدانی و روشمند گسترده‌ای هم انجام نداده است ولی کار معقولیست که می‌توان آن را یک اثر جامعه شناختی دانست چون گذاره‌های قطعی و تعمیم‌های بیجا نمی‌دهد و بصیرت‌هایی راجع به مدرنیته می‌دهد. 🔸منظورم از معقول بودن این است که افرادی که اثر را می‌خوانند بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و آن را منطقی بدانند پس منطقی دانستن خود اثر واجد ارزش است. کتاب‌هایی مثل آثار آقای زیباکلام کتاب‌های معقولی‌اند . 🔸کپی از آثار و مباحثی است که قبل‌ترها توسط هگل، مارکس، مونتسکیو، آدام اسمیت و.. بیان شده است و این گونه از نویسندگان به همان بحث‌ها یکسری فکت‌های جدید اضافه و آن را بازتولید می‌کنند بدون اینکه پیش فرض‌های بحث را جستجو و یا تلاش کنند بحث را گونه دیگری ارائه دهند در واقع ایشان (آقای زیباکلام) خود تاریخ را نخوانده بلکه یکسری مباحث تکراری را به صورت غیر نظام مند بیان کرده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3601 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻ردپای باورهای وهابیت در عهد عتیق تقابل کلیم‌الله و موسای خشمگین ✍️صادق وفایی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3617 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻ردپای باورهای وهابیت در عهد عتیق تقابل کلیم‌الله و موسای خشمگین ✍️صادق وفایی 🔹نکته جالبی که «فون‌راد» در ‌بحث «شفاعت و توکل در کتاب مقدس» مطرح می‌کند و مخالف افسانه تشکیل قوم یهود است، از این ‌قرار است که از منظر تاریخ متداول، نجات قوم اسرائیل از مصر، واقعه‌ای بسیار بی‌اهمیت و پیش پا افتاده است. 🔹اما جماعت مؤمنان عهد عتیق، از آن روزگار تا زمان حال، این واقعه به ظاهر بی‌اهمیت را موقعیتی دانسته‌اند که در آن، چون یک قوم شکل گرفتند. به‌هرحال با تفسیر این ‌فرمان، فون‌راد معتقد است خدای حاضر در این ‌متن، خدای فیض است و حاکمیت فیض‌بخش و لطف‌آمیز خود را مقابل دیدگان همه و تاریخ بشر نشان داد. 🔹این ‌خدا، خدایی از بین خدایان نیست که ناظر به جادوگری یا نیروهای ارواح و شیاطین باشد. و جالب است که در این ‌فراز بحث، او به مطلبی از عهد عتیق اشاره دارد که می‌توان ریشه‌های صهیونیستی مرام وهابیت را در آن مشاهده کرد. فون‌راد می‌گوید ایمان عهد عتیق، درگیر مبارزه‌ای بی‌امان بوده است. 🔹انسان‌ها هم معمولاً در معرض این ‌وسوسه قرار دارند که بیندیشند ارواح مردگان از برخی جهات، موجوداتی الهی‌اند و سپس به پیشگاه این ‌موجودات قربانی و نذورات اهدا کنند تا آنان را نسبت به خود متعهد و خودشان هم از کمک آن‌ها مطمئن شوند. 🔹فون‌راد می‌گوید این ‌وسوسه برای قوم اسرائیل هم همان‌قدر طبیعی بوده که برای سایر اقوام. اما دین عهد عتیق چنین باوری (یعنی پرستش و قربانی برای ارواح مردگان و نیروهای شیطانی) را گناه دانسته و محکوم کرده است. به‌طور خلاصه این ‌دین، یعنی یهودیتِ عهد عتیق، مُرده و قبر را ناپاک می‌داند و می‌گوید نمی‌توان مُرده را پرستید و قبر هم نمی‌تواند مکان ادای قربانی باشد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3617 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻گذار از فقه فردی به فقه نظام رمز تحقق دولت‌سازی اسلامی 🎤دکتر عبدالحسین خسروپناه 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3614 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻گذار از فقه فردی به فقه نظام رمز تحقق دولت‌سازی اسلامی 🎤دکتر عبدالحسین خسروپناه 🔸توجه داشته باشید ما امروز در سپهر اندیشه‌ورزی با ایدئولوژی‌های متفاوتی رو‌به‌رو هستیم، از ایدئولوژی‌های کمونیستی و سوسیالیستی بگیرید تا ایدئولوژی‌های لیبرالیستی و فمینیستی و… . 🔸این ایدئولوژی‌ها یک گفتمان، یک فضای فکری یا به عبارتی یک زمین بازی خاص ایجاد می‌کنند که اصطلاحا آن را کانتکست (زمینه) می‌نامیم. هر فرد که معتقد به یکی از این ایدئولوژی‌هاست، در کانتکست فکری خودش با پدیده‌ها مواجه می‌شود و پدیده‌ها را تفسیر می‌کند. 🔸یک فرد با کانتکست فکری لیبرالیسم، دخالت دولت در امر فردی‌اش را یک عمل ضدعقلانی توصیف می‌کند، در حالی که کسی با کانتکست فکری سوسیالیستی دخالت دولت در همان امر را تلاش برای اجرای عدالت و یک امر عقلانی ارزیابی می‌کند. 🔸در همین جریان بیماری کرونا، یک جامعه‌ای مثل چین به صورت جدی در امور شخصی و حتی خانه فرد بیمار ورود می‌کند و بیماری را که مبتلا به کروناست اما خود را معرفی نکرده به زور به بیمارستان می‌برد اما در جوامع غربی حتی بر ضد اجبار به ماسک زدن نیز دست به تظاهرات می‌زنند. 🔸چه می‌شود که امری در چین به نظر یک عده عقلانی و به نظر عده‌ای ضدعقلانی می‌شود؟ چه می‌شود تظاهرات در اروپا علیه ماسک زدن اجباری از نظر آنها عقلانی و از نظر شما که در ایران هستید، حماقت و ضدعقلانی جلوه می‌کند؟ علتش این است که افراد در کانتکست‌های فکری و ذهنی مختلف به یک پدیده نگاه می‌کنند و همین امر موجب اختلاف قضاوت آنها می‌شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3614 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻پایان الهی یا بشری تاریخ منتشر شد ✍️داود طالقانی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3623 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻پایان الهی یا بشری تاریخ منتشر شد ✍️داود طالقانی 🔹در نظر بلومنبرگ، تاریخ حول محور کارکرد می‌چرخد و نه ماهیت، و این مساله اصلی‌ترین نقد او به سکولاریزاسیون نیز به شمار می‌رود. 🔹از نظر او، زبان تنها کارکردش ایجاد فاصله است و به همین دلیل نیز زبان فلسفی نمی‌تواند واقعیت را به چنگ بیاورد. بلومنبرگ تکنولوژی را نیز ابزاری می‌دانست که مانند خطابه ابزار چگونگی است. 🔹 بلومنبرگ دوران جدید را در حالی نظاره می‌کرد که باقی‌مانده‌های قرون‌وسطایی به آن سرایت کرده و مسیحیت نیز در هضم و حل این سرریزها ناکام مانده است. حتی علم و ایدئولوژی نیز نتوانستند در طول تاریخ به اندازه کافی جواب‌گو باشند. بلومنبرگ برای حل این بحران، از اندیشه‌های کیهان‌شناختی مدرن بهره می‌برد تا مشروعیت دوران مدرن را اثبات کند. 🔹 مساله اصلی لوویت آن بود که چگونه آموزه رستگاری در مسیحیت به آزادی در فلسفه تاریخ جدید بدل شده است. از نظر لوویت، دوران جدید به همان اندازه نامشروع است که دوران قرون وسطی بود. 🔹لوویت معتقد بود که تنها یک گسست در انتقال از دوران باستان به دوران قرون وسطی رخ داده است. او گسست از طبیعت را معیار مشروعیت می‌داند، حال که هم دوران قرون وسطی و هم عصر مدرن نتیجه این گسست هستند و هر دو به یک میزان نامشروع‌اند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3623 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻خودکفایی جز در سایه تحول در علوم انسانی امکان تحقق نخواهد داشت ✍️سیدمحمدرضا تقوی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3620 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻خودکفایی جز در سایه تحول در علوم انسانی امکان تحقق نخواهد داشت ✍️سیدمحمدرضا تقوی 🔸آنچه در فرهنگ ما از انتقال دانش و تکنولوژی غرب اتفاق افتاده است پیوستن به جریان علم از نیمه راه و بلکه از اواخر راهی است که جوامع پیشرفته از قبل متناسب با بسترهای تاریخی اجتماعی و هم متناسب با اهداف، غایات و مبادی فلسفی خود به عنوان یک نظامواره علمی تنظیم کرده اند، و صد البته که این یک تجربه ارزشمند انسانی است که باید حتماً از آن بهره کافی برد. 🔸ما در شرایط زمانی و مکانی ویژه ای هستیم که با یک انتخاب جدی و تأثیرگذار روبرو هستیم: یا ادامه مسیر فعلی علم که بسترهای آن فراهم است، اما معلوم نیست متناسب با نیازهای واقعی ما باشد را ادامه می‌دهیم؛ و یا بسترهایی که علم متداول را مهیا کرده اند مطالعه می‌کنیم و می‌اندیشیم و آنها را متناسب با نیازهای خود مورد بازآزمون، واکاوی و تنظیم مجدد قرار می‌دهیم. 🔸نکته قابل توجه و قابل استفاده از شکل گیری علم مدرن در غرب، این است که بین فلاسفه و متخصصین علوم، ارتباط مناسبی برقرار گردید که کلید حل این معمای عظیم گشت. بنابراین می‌توان آموخت که برای فراهم آوردن یک بستر مناسب برای شکل دهی جریان علم، ما نیازمند نزدیکی هر چه بیشتر فرهنگ بنیادی و فرهنگ تخصصی در کشور هستیم. 🔸با توجه به این که ۱) علم مجموعه‌ای از تک گزاره‌ها نیست، بلکه یک نظامواره است. ۲) نظامواره علمی به صورت خلق الساعه و در خلاء به دست نمی‌آید بلکه حتماً متأثر از شرایط تاریخی-اجتماعی است، ۳) چنین دانشی، در طول زمان متولد می‌شود و از طریق شکستن بن بست‌های پی در پی مسیر خود را هموار می‌نماید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3620 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یک بام و دو هوای یک روشنفکر و هم‌فکرانش ✍️سید مهدی شرف‌الدین 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3632 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یک بام و دو هوای یک روشنفکر و هم‌فکرانش ✍️سید مهدی شرف‌الدین 🔹بعد از انتقادهای شدید آقای محدثی و همفکرانش می‌توان مهمترین محور ادعاهای ایشان را در مساله تخصصی بودن امر جامعه‌شناسی دین توصیف کرد. 🔹آنها معتقدند که هر حوزه از اندیشه بشری، نیاز به تخصص دارد و غیر متخصصین حق اظهار نظر در باب آن را ندارند چرا که مسائل آن را درک نمی‌کنند. با همین مبنا، آقای محدثی استدلال می‌کند که بحث او در این مناظره در حوزه جامعه‌شناسی دین بوده و لذا آیت‌الله سبحانی که از این حوزه سررشته‌ای نداشته و در حوزه سنتی فقه و اصول فعالیت دارد، نباید در مورد سخنان ایشان اظهار نظر می‌کرده است. 🔹اما از نظر آقای محمد محمد رضایی(استاد فلسفه دین دانشگاه تهران و شاگرد آیت‌الله سبحانی) جامعه‌شناسی دین فرعی از فروع مختلف دین بوده و بحث از آن نیاز به فهم دقیق از دین دارد. 🔹یعنی تا کسی اصل دین و لوازم آن را نشناسد، نمی‌تواند در مورد اجرای آن در جامعه سخن بگوید. خلاصه کلام آقای محمد رضایی این است که جامعه‌شناسی دین نیز که آقای محدثی به آن تمسک کرده‌اند، پیش و بیش از هرچیز نیاز به تخصص در اصل دین دارد. لذا جامعه‌شناسان دین یا باید خودشان تخصص دینی داشته باشند و یا از متخصصان این عرصه کسب تکلیف کنند. 🔹اما از نظر آقای سید جواد میری این بحث یک بحث درون‌دینی است که یکی از طرفین از جانب ساحت هستی‌شناسانه وارد شده و طرف دیگر با دید معرفت‌شناسانه به جریان می‌نگرد. 🔹به عبارت دیگر از نظر آقای میری شکل‌گیری این بحث بخاطر خلط محل نزاع بوده و هر دو طرف(آیت‌الله سبحانی و آقای محدثی) عضوی از جامعه متخصصین دین به شمار می‌آیند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3632 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻تمدن سازی در اندیشه‌ی رهبر انقلاب 🎤دکتر محمدعلی صدر شیرازی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3628 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻تمدن سازی در اندیشه‌ی رهبر انقلاب 🎤دکتر محمدعلی صدر شیرازی 🔸نگاه مقام معظم رهبری به غرب سه وجه دارد؛ اول این‌که نسخه‌ی ایشان در تقابل با غرب «آفندی و انشائی» است؛ یعنی تمدن در برابر تمدن! بدین‌صورت که باید بر اساس ظرفیت‌های بیکران دینی و هویت ایرانی_اسلامی‌، تمدن نوینی بنا کرد، تا با تکیه بر دستاوردهای خیره‌کننده‌ی آن و فطرت جهانیان بتوان تمدن ‌طاغوت را از میان برداشت. 🔸در این مسیر باید تعامل ما با غرب «گزینشی ‌تصرفی» باشد. به ‌عبارت دقیق‌تر باید آگاهانه و از موضع بالا، دستاوردهای آن را قبول، رد و یا مورد هویت‌بخشی قرار دهیم. 🔸دوم این‌که تقابل و تعامل مدنظر ایشان، کاملا «جامع و منظومه‌ای» است؛ یعنی شبکه‌ای دارای ارتباط درونی وثیق که از پارادوکس‌های کاریکاتوری مبرا است. متاسفانه در میان شخصیت‌های سیاسی کم نداریم کسانی را که به ‌خاطر حفره‌های اعتقادی‌شان، نگاهی متناقض‌نما به غرب دارند. در برخی مواضع غرب‌گرا و در دیگر مواضع غرب‌ستیزند. 🔸وجه سوم نگاه ایشان در برخورد با غرب «محوریت صبغه‌ی نرم‌افزاری» است. از آنجا که بنیادهای تمدن ‌غرب و مهلک‌ترین وجوه عینی آن، همه ریشه در نرم‌افزار منحط آن دارد، تقابل با آن نیز به همان نسبت، محوریت نرم‌افزاری و نظریه‌پردازی و تولید فکر می‌طلبد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3628 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔹کتاب “رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر” منتشر شد. 🔸کتاب رابطه علم و دین از منظر چهارحکیم مسلمان معاصر؛ که پاسخ به هشت سؤال در خصوص رابطه علم و دین است و از سوی آقای دکتر مهدی گلشنی طراحی و توسط حکمای بزرگ؛ حضرات آیات علامه جوادی آملی، علامه حسن زاده آملی، علامه سبحانی و علامه مصباح یزدی پاسخ داده شده، توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد. 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🖇سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی 📚با محوریت نقد و بررسی مجموعه «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی» اثر ارزشمند استاد وکیلی 🔷 نشست چهارم ✅ با حضور: حجة الاسلام و المسلمین اسدپور حجة الاسلام و المسلمین وکیلی ✔️ این جلسه به صورت حضوری برگزار شده و از طریق فضای مجازی نیز به صورت زنده قابل مشاهده می‌باشد. 🔹 مکان: قم، میدان معلم، ابتدای بلوار سمیه، خیابان شهیدین، پلاک۶۳، مدرسه فقهی امیرالمومنین (علیه السّلام) 🕧 زمان: شنبه، اول رجب 1442 (25 بهمن 1399)،‌ ساعت 13 لینک شرکت در وبینار: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/religioussciencemeeting ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین شیخ محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
✳️ 🔻نگاه آیت الله مصباح یزدی (ره) به علوم تجربی 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net