eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
423 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️بر اساس آیات قرآنی واکنش به گناه باید قبل از تحقق آن باشد ✅ آیت الله محسن فقیهی در درس خارج «فقه پیشگیری از جرم» بیان کرد: ⬅️ محقق خویی (رحمه‌الله) قائل است که تعاون بر اثم، حرام است اما اعانه بر اثم، حرام نیست؛ زیرا میان باب تفاعل و باب مفاعله تفاوت وجود دارد. باب مفاعله در جایی است که کسی کمک به ظلم می‌کند اما معنای باب تفاعل این است که چند نفر باهمدیگر گناهی را انجام می‌دهند. ⬅️ گروه زیادی از علما مانند شیخ انصاری (رحمه‌الله) و مرحوم امام خمینی و دیگران، معتقد هستند که هم تعاون و هم اعانه بر اثم حرام است. این در صورتی است که شرایط تحقق اعانه وجود داشته باشد. ⬅️ اگر اعانه بر اثم حرام است، وقتی زمینه گناه در خارج محقق شده است باید آن زمینه را از بین برید. اگر حکومت، آن زمینه را از بین نبرد، فساد در جامعه به وجود می‌آید و زمینه گناه در جامعه باعث تحقق گناه است. ⬅️ علما در خصوص اینکه آیا «تعاونوا» دلالت بر وجوب دارد یا نه، گفته‌اند تعاون هرچند امر است اما دلالت بر وجوب ندارد؛ زیرا اموری مانند کمک برای ساخت مسجد، مدرسه، حسینیه و ... واجب نیست. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/m95328 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ اصول اولیه نظام اقتصاد اسلامی ✅ آیت الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بانکداری اسلامی» بیان کرد: 1️⃣ اصل مالکیت برای خداوند متعال: از جمله اصول بنیادی اقتصاد اسلامی این است که همه دارایی‌های انسان متعلق به خداوند متعال است. اینکه گفته می‌شود نظام اقتصادِاسلامی، اسلامی بودن به این معنا است که «وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» خداوند بر نفوس و اموال حاکمیت دارد. 2️⃣ اصل آزادی فردی و اجتماعی: همیشه الفاظ یا اصطلاحاتی که زاویه منحرفه دارند مورد تحریف قرار می‌گیرند؛ بر این اساس است که اموری مانند انسان، اقتصاد و حتی اسلام مورد تحریف قرار گرفته است. آزادی نیز از تحریف مصون نمانده است. ⬅️ در اقتصاد اسلامی آزادی فردی و اجتماعی یعنی نظام اقتصادی در حقوق، تولید ثروت، مالکیت ثروت و در توزیع آنها درای آزادی است. به دیگر معنا انسان می‌تواند بر اساس مالکیت و حاکمیتی که خداوند به او داده است، مشی اقتصادی خود را تنظیم کند. 3️⃣ اصل کار و تلاش: اسلام نیز تقسیم مالکیت به خصوصی، عمومی و دولتی را پذیرفته است اما محور همه آنها را کار و تلاش قرار داده است. همان امری که خداوند متعال در آیه شریفه «وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» به آن اشاره دارد. ⬅️ بهره اگر به معنای ربا باشد، در اسلام وجود ندارد؛ زیرا بهره در اسلام به معنای سود است. نظام اقتصادی اسلام و بانک‌داری بر محور تولید و توزیع عادلانه می‌باشد و بر اساس استفاده و بهره‌ای که مانع حقوق دیگران نباشد، ترسیم می‌شود؛ به تعبیر دیگر نظام اقتصاد اسلامی نظامی است که هر فرد در محدودة خود از منافعی بهره‌مند می‌شود. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/k70394 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری اندیشکده فقه حکومتی برگزار می کند: 🔻سیزدهمین پیش نشست 🔸نشست_علمی:دستیابی به نظریه فقهی؛ با بهره گیری از اصول حاکم بر فقه نظام ساز 🎙 با حضور: استاد محمدحسین ملک زاده استاد ذبیح الله نعیمیان 🕰 دوشنبه 23خرداد 1401، ساعت 11-13 🔻 برنامه به صورت حضوری برگزار می گردد. ↙️ لینک شرکت مجازی در کرسی: 🌐 https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U 📌 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از تلویزیون اینترنتی موسسه امام رضا(ع): 🌐 heyatonline.ir/irsi ============================ 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ ضرورت تشکیل حکومت و دولت در روایات ✅ حجه الاسلام محمد رضا عصمتی در درس خارج «فقه التقنین» بیان کرد: ⬅️ والی ضامن اجرای همه ارزشهای دینی است. اگر والی نباشد این ضمانت نیز وجود ندارد. هرچند ممکن است در این میان عده‌ای هم به احکام و ارزشهای دینی عمل کنند اما به صورت کلی این ارزشها ضامن اجرا نخواهد داشت. ⬅️ گفت زمانی که والی ارزشی باشد، بر آن جامعه ارزشها حاکم می‌شود در غیر این صورت ممکن است هزار نفر نماز بخوانند و چند هزار نفر نیز به حج بروند اما آیا بر این جامعه ارزشهای اخلاقی و اسلامی حاکم می‌شود؟ ⬅️ فقها اصلی را در این خصوص تأسیس کرده‌اند که در هنگام شک به آن رجوع می‌کنند. آن اصل عبارت است از اینکه «عدم ولایه احد علی احد» هیچ کسی بر دیگری ولایت ندارد؛ بر این اساس ولایت نیازمند دلیل است و عدم ولایت دلیل نمی‌خواهد. ⬅️ فقها برای تأسیس اصل «عدم ولایه احد علی احد» به دو حدیث «وَ لَا تَكُنْ‏ عَبْدَ غَيْرِكَ‏ وَ قَدْ جَعَلَكَ اللَّهُ حُرّاً» و«أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ آدَمَ لَمْ يَلِدْ عَبْداً وَ لَا أَمَةً وَ إِنَ‏ النَّاسَ‏ كُلَّهُمْ‏ أَحْرَار» از امیرالمومنین علیه السلام استناد کرده‌اند. ⬅️ اثبات ولایت به وسیله دو روایت مذکور، بعید است؛ زیرا مدعی در این روایات عدم ولایت احدی بر احدی می‌باشد در حالی که مراد از ولایت در این اصل یعنی مدیریت امور مردم. حال با توجه به دو روایت ذکر شده آیا می‌توان گفت حضرت علی علیه السلام گفته است هیچ یک از شما حق ندارد مدیریت امور مردم را به دست بگیرد؟ شما حق ندارید تحت مدیریت شخص دیگری قرار بگیرید؟ 📝 متن کامل: https://b2n.ir/n34484 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
🔰 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری مراکز و نهادی علمی حوزوی و دانشگاهی برگزار می کند: 💢همایش ملی فقه نظام ساز (چیستی، ساختار و رویکردها) 🎙 با حضور: آیت الله میرباقری آیت الله اراکی آیت الله رشاد آیت الله مبلغی حجت الاسلام والمسلمین ارسطا ✔️ همراه با: 🔹 ارائه مقالات برگزیده 🔹رونمایی از مجموعه آثار همایش 🔹 تقدیر از مقالات برتر 🕰 زمان:پنجشنبه 26 خرداد 1401، ساعت 8:30- 13 🏢 مکان: قم- میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه 12، تقاطع اول، سمت چپ، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام 🔻 برنامه به صورت برگزار می گردد. 📌 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از تلویزیون اینترنتی موسسه امام رضا(ع): 🌐 heyatonline.ir/irsi =========================== 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ عدم حمایت مرجعیت از ولی امر شرعی، وهن به دین است ✅ آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «مسائل مستحدثه» بیان داشت: ⬅️ لفظ والی در لغت عرب به معنای امام معصوم نیست، بلکه والی یعنی کسی که زمام حکومت را به دست می‌گیرد. اینکه امام علیه السلام که بر خود لفظ والی را اطلاق می کند به لحاظ همین جهت است. ⬅️ در مقابل والی، رعیت قرار دارد. حضرت می‌گوید: «حَقُّ الْوَالِي عَلَى الرَّعِيَّةِ» در آن زمان هرکسی اعم از فقها، صحابه نبی، قرّاء و هر طبقه وقشر دیگری، داخل در رعیت می‌شدند و امروز نیز همینگونه است. ⬅️ جهت حمایت از ولی امر، شرط در مرجعیت شیعه است. مقصود ما فقیه جامع شرائط فتوی و رهبری که امت با او بیعت کرده‌اند. در اوایل انقلاب امام راحل مصداق این بوده، بعد از او آیت الله خامنه‌ای حفظه الله مصداق است. بعد از ایشان طبعا فقیه دیگر و فقیه دیگر تا این سلسله به امام عصر علیه السلام برسد. ⬅️ در مشروعیت مرجع تقلید، حمایت و مساعدت از ولی امر شرط است. دو تقریب برای اثبات این بحث داریم. یک تقریب که با قطع نظر از اشتراط هر شرط دیگری در مرجعیت، خودش به عنوانه شرط است. تقریب دوم این است که حمایت از ولی امر به دلالت نصوص کتاب و سنت، فی نفسه امری واجب است لذا دخیل می‎شود؛ زیرا ترک واجب حرام است و حرام مضر به عدالت است و سلب عدالت، مضر به منصب مرجعیت است. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/n75015 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ بررسی شرائط صحّت و مشروعیّت مضاربه در بانک‌ها ✅ آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی در درس خارج « بانکداری اسلامی» بیان کرد: ⬅️ در معاملات بانکی بر طبق عقد مضاربه، إشکالاتی مطرح شده که به بررسی این اشکالات پرداخته و برخی از این إشکالات را مرتفع نماییم. 1️⃣ برخی قائل هستند که در صحّت عقد مضاربه شرط است که معامله تنها با نقدین یعنی درهم و دینار انجام پذیرد. بر این مطلب ابوالصلاح حلبی إدّعای إجماع نموده است. با این بیان با نقود رایج فعلی مضاربه صحیح نیست. ⬅️ اولاً در روایات نامی از درهم و دینار در صحّت مضاربه به میان نیامده است. تنها قاضی ابو الصلاح إدّعای چنین إجماعی کرده است. ⬅️ ثانیاً در صورتی که مضاربه تنها با نقدین جائز باشد، درهم و دینار خصوصیّت ندارد بلکه مراد نقد بلد است که ارزش دیگر اجناس با آن سنجیده می‌شود. نقود رایج فعلی، نقد مبادله‌ای است و درهم و دینار در عصر رسول الله و أئمّه دین نقود مبادله‎ای بوده و ارزش کالاهای دیگر با آن سنجیده می‎شده است. 2️⃣ عقد مضاربه از عقود جائز می‌باشد و دلیل بر این جواز، إجماع است. بر این اساس هر یک از عامل و صاحب سرمایه در هر زمان می‌توانند مضاربه را بدون هیچ محذوری فسخ نمایند. لکن در ضمن قرارداد میان بانک و اشخاص، شرط لزوم عقد مضاربه می‌شود. ⬅️ دلیلی بر جواز مضاربه به جز اجماع وجود ندارد. اجماع هم چون منقول است حجت نیست. مرحوم خویی می‌فرماید در جواز مضاربه نیازی به اتّصاف آن ازطریق إجماع نداریم بلکه مضاربه چون از عقود اذنیه است لازمه آن جواز مضاربه خواهد بود. ⬅️ اگر مضاربه از عقود جائزه باشد، منعی نیست که بتوان آن را به واسطه عقد ثانوی لازم نمود؛ مانند وکالت که زن در ضمن عقد خارج لازم می‌تواند از طرف همسرش در صورت عدم عمل به شروط عقد نکاح، وکیل در طلاق شود. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/a96920 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️مهار و مدیریت طبایع منفی، جز به وجود حکومت میسر نیست ✅ آیت‌الله علی‌اكبر رشاد در درس خارج «فقه الولایه» بیان کرد: ⬅️ مراد از آنچه در این مباحث راجع به کلمه «ولایّت» اراده می‌کنیم، «ولایّت سیاسی» است. ولایت سیاسی می‌تواند در سطوح مختلف به کار رود؛ زیرا گاهی مراد از «ولایّت»، حکومت و دولت است. ⬅️ ادله را می‌توان به فطریّه، عقلیّه، عُقلائیّه و شرعیّه تقسیم کرد. به عمومات هم می‌توان تمسک و ضرورت اقامه حکومت را به وسیله آن اثبات کرد. در ادله فطریّه به نحوی متکی بر اقتضای فطرت انسان است و قهراً یک جنبه انسان‌شناختی دارد. در استدلال عقلی قهراً یک تبیین عقلی می‌کنیم که اگر شخصی فطرت را قبول ندارد، عقلاً او را قانع کنیم. ⬅️اصولاً بدون حکومت إعمال نظام، ایجاد انتظام، پدید آوردن امنیت و تدبیر شئون عامه، ممکن نیست. بشر بسیاری از نیازهای خود را نمی‌تواند فردی برآورده کند حتی در مواقعی به صورت اجتماعی هم برآورده نمی‌شود و نیازمند یک قدرت قاهره‌ای لازم است. ⬅️ فرشته‌ها چگونه از این خصوصیت انسان آگاه شدند؟ خداوند می‌فرماید من می‌خواهم و قصد آن را دارم که خلق کنم. هنوز انسانی روی کره زمین وجود ندارد و فرشته‌ها از پیشینه این موجود آگاهی ندارند. به چه صورتی قضاوت کردند؟ 📝 متن کامل: https://b2n.ir/y59722 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com