هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸حق نعمتی که به شما دادیم را به جا آورید🔸
خداوند می فرماید: «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»؛ یعنی چیزی را که به شما دادهایم، محکم بگیریدش!
این جمهوری اسلامی را خدا به ما داده؛ پس «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»!
حق رأی را به ما دادهاند و میتوانیم در یک انتخابات سالم شرکت کنیم؛ پس «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»!
اولاً بیا در رأی گیری شرکت کن، ثانیاً: از این فکرت برای انتخاب اصلح استفاده کن؛ نه اینکه با دو نفر مشورت بکنی، آنها بگویند فلانی خوب است، تو هم بگویی: به همین رأی می دهم!
یک ماه تحقیق کن.
استاد درس میدهد، این درسش «ما آتیناکم» است، خوب گوش کردن و خوب فهمیدنش، به قوت گرفتن است: «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»!
@haerishirazi
#شعر
اوقات نقد عمرم شد از کفم به حسرت
آنات نقد عمرت فرصت شُمار یارا!
(شد: رفت. آنات: لحظات.)
از: مرحوم آیتالله علّامه حسن حسنزادۀ آملی (رضوان الله تعالی علیه).
#عمر
@ghatreghatre
🌷
#شعر
به آهی ریزد از هم تاروپودِ هستیِ ظالم
نسیمی میزند بر یکدگر زُلف پریشان را
(هستی: وجود. یکدگر: یکدیگر. زلف: موی سر، گیسو.)
از: صائب تبریزی.
#آهکشیدن، #ظلم
@ghatreghatre
🌷
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
معیارهای انتخاب
#انتخابات
📱 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم_کوتاه
فضائل حضرت امیرالمؤمنین، #امام_علی، ـ سلام الله تعالی علیه. ـ در منابع اهل خلافت
@ghatreghatre
🌷
#شعر زیبا خطاب به خداوند مهربان ـ جلّ جلاله. ـ :
دیدی که اسماعیلِ خود را هم فِدا کردم؟
دیدی به عهدم با تو ای زیبا! وفا کردم؟
با این که قلبم خانۀ احساس بود، امّا
دیدی سر احساس را از تن جدا کردم؟
دیدی که آخِر، خشت این دل را که از گِل بود
با کیمیای یادت ای یکتا! طِلا کردم؟
صد بند بر پای دلم بود و به عشق تو
از آنهمه دلبستگی، خود را رها کردم
حتماً شنیدی نالههای بیصدایم را!
دیدی تو را از بین هر جمعی صدا کرد
آنقدر گفتم ذکر «یا کافیّ و یا شافی»
تا عاقبت، سجّاده را دارالشِّفا کردم
مانند باران، خیر بر من ریختی دائم
باید ببخشی آنهمه چونوچرا کردم
من از نماز عشق جا ماندم، ولی حالا
با التفاتت آن قضا را هم ادا کردم
از هر طریقی بود ای زیباترین معشوق!
چشمان خود را با نگاهت آشنا کردم
یک عمر خواهش کردهام آغوش گرمت را
امروز هم در زیر این باران دعا کردم
از: زینب نجفی (راجی).
#خدا، #خدادوستی، #ذکر، #شفا
@ghatreghatre
🌷
#نکته
یک استاد داستاننویسی نوشته است:
بنده وقتی متوجّه عمر چنددهمیلیاردسالیِ هستی (بِنا بر روایتی سیزدهوهشتدهممیلیارد سال) میشوم و سهم بینِهایتناچیز خودم را از دنیا میبینم، ناچار و به حکم عقل درصدد بیشترین استفادۀ ممکن از عمر برمیآیم؛ به همین دلیل تلاش میکنم قدرِ حتّی ثانیههای بیبازگشت را هم بدانم و از آنها استفادۀ بهینه کنم.
بنا بر این دغدغه، اطرافیانم را به چند دسته تقسیم میکنم:
گروه اوّل: کسانی که به فرمودۀ حضرت سعدی، به خیرشان امید نیست و از ترس شرّشان باید گریخت؛
گروه دوم: افرادی که از دانش، بهرهای نجستهاند؛ امّا شری همراه ندارند. از این جماعت، ترسی به دل ندارم؛ امّا عمر به هم پایشان صرف نمیکنم.
گروه دیگر، آنانیاند که از دانش لازم، بیبهرهاند؛ امّا سلوک، معرفت و مرامی خوش دارند. اگر جایی مناسبتر نداشته باشم، در همنشینی با اینان، از مرامشان محظوظ میشوم و بیدانشیشان را ندید میگیرم.
گروه چهارم: افرادی که دانش آنها به مرامشان میچربد. در محضر این دسته، زانوی ادب به زمین میزنم، از علمشان میآموزم و از سلوکشان میپرهیزم.
امّا عدّۀ بسیاراندکی را میشناسم که هم از فضل و مرام و سلوک برخوردارند و هم به دانش (بلکه گاه دانشها) آراسته؛ دردانههایی که هم از علمشان بهره میبرم و هم از اخلاقشان خودسازی میآموزم. همراهشدن با این نازنینها را هرگز و به هیچ قیمت از دست نمیدهم. برای دیدارشان، نه شب میشناسم و نه روز، نه خستگی و نه گرسنگی. اینان اکسیریاند که علمشان اندیشهام را مستفیض میکند و همدمیشان روحم را مست فیض.
📖 مثل تیشه در بیستون، ص ۱۵۷ و ۱۵۸.
🌷
آیا ما هم اینچنین هستیم؟
آیا شخص یا اشخاصی را میشناسید که از گروه پنجم باشند؟ اگر آری، لطفاً نام و ویژگیهای آنان را برایم بفرستید.
#تعلم، #عمر، #همنشینی
@ghatreghatre
🌷
یک دریا قطره
#نکته یک استاد داستاننویسی نوشته است: بنده وقتی متوجّه عمر چنددهمیلیاردسالیِ هستی (بِنا بر
#پاسخ
بانویی پاسخ داده است:
بله. همسرم از گروه پنجم هستند.
ایشان به حدّی اهل گذشت و دلسوزی هستند که گاهی احساس میکنم که با کسی زندگی میکنم که قرار است شهید شود.
🌼
خوشا به حال این زن و شوهر!
🌷
#حدیث
رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله. ـ فرمود: «پدری که با نگاه مَحبّتآمیز خود، فرزند خویش را مسرور میکند، خداوند به او اجر آزادکردن بندهای را عنایت میفرماید.»
📖 مستدرکالوسائل، ج ۲، ص ۶۲۶؛ برگرفته از: صد حکایت تربیتی، ص ۵۰.
#شادکردن، #فرزندداری، #نگاهکردن
@ghatreghatre
🌷
#داستان
مردی... فوت کرد؛ در حالی که دارای چند طفل صغیر [= خردسال] بود.
وی اندکسرمایهای را که داشت، قبل از مرگ، به قصد عبادت و جلب رضای خداوند خرج کرده بود؛ برای همین، فرزندانش پس از مرگ او، به گدایی افتادند.
این خبر به اطّلاع پیغمبر اکرم [ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم. ـ] رَسید. ایشان پرسید: «با جنازۀ این مرد چه کردید؟» گفتند: «دفنش نَمودیم.»
فرمودند: «اگر قبلاً میدانستم، نمیگذاشتم او را در قبرستان مسلمانان دفن کنید؛ او مال خود را بدون توجّه به فرزندانش از دست داده و آنها را چون گدایان، بین مردم رها نموده است.»
📖 قربالاسناد، ص ۳۱؛ برگرفته از: صد حکایت تربیتی، ص ۵۶.
#بخشندگی، #فرزندداری
🌷
آری؛ «اندازه نگه دار؛ که اندازه، نکو است.»
@ghatreghatre
🌷
#حدیث
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله. ـ میفرماید: «کسی که دختربچۀ خود را شادمان کند، مانند کسی است که بندهای از فرزندان اسماعیل ذبیحاللّه ـ علیه السّلام. ـ را آزاد کرده باشد و آن کس که پسربچۀ خود را مَسرور [= شاد] کند و دیدۀ [= چشم] او را روشن سازد، مانند کسی است که دیدهاش از خوف خداوند [= ترس از عذابهای خدا] گریسته باشد.»
📖 مکارمالأخلاق، ص ۲۲۱؛ برگرفته از: صد حکایت تربیتی، ص ۵۹ و ۶۰.
#خوف، #شادکردن، #فرزندداری، #گریه
@ghatreghatre
🌷
#داستان
شخصی در مدینه مدرسهای تأسیس کرد و به آموزش کودکان، مشغول بود.
روزی یکی از فرزندان امام حسین ـ علیه السّلام. ـ به مدرسۀ وی رفت و آیۀ شریفۀ «الحمد للّه ربّ العالمین» را آموخت.
وقتی به منزل برگشت، آیه را تلاوت کرد و معلوم شد آن را در مدرسهای از معلّم آموخته است.
امام حسین ـ علیه السّلام. ـ هدایای زیادی برای معلّم فرستاد؛ به طوری که موجب شگفتی عدّهای از یاران آن حضرت گردید.
آنها نزد امام آمدند و عرض کردند: «آیا آنهمه پاداش به معلّم، روا است که شما در برابر آموزش یک آیه، اینهمه هدیّه برای معلّم فرستادهای؟» حضرت فرمود: «آنچه که دادم، چگونه برابری میکند با ارزش آنچه که او به پسرم آموخته است؟»
📖 تفسیر برهان، ج ۱، ص ۴۳؛ برگرفته از: صد حکایت تربیتی، ص ۱۰۶ و ۱۰۷.
🌷
اگر ارزش کسی که فقط «یک آیه» را آموخته، اینقدر بالا است، ارزش علمای ربّانی، سخنرانان دینی و اشخاص دیگری که «یک دنیا معارف قرآنی و حدیثی» را با زبان، قلم و رسانه، به دیگران میآموزند، چقدر است؟!
آیا ما ارزش آنان را میدانیم و آنان را از نظر احترام، مهربانی و مسائل مالی، به اندازۀ توان خود تأمین میکنیم؟
@ghatreghatre
🌷
#حدیث
🌼 حضرت فاطمۀ معصومه، دختر امام کاظم، از فاطمه، دختر امام صادق، از فاطمه، دختر امام باقر، از فاطمه، دختر امام سجّاد، از فاطمه، دختر امام حسین، از امّکُلثوم، دختر امیرالمؤمنین، از حضرت فاطمۀ زهرا ـ سلام الله تعالی علیهم. ـ :
🔹«أَ نَسيتُم قَولَ رَسولِ الله ـ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ و ٰالِهِ و سَلَّمَ. ـ يَومَ غَديرِ خُمٍّ: "مَن كُنتُ مَولاهُ فَعَلِىٌّ مَولاهُ." و قَولَهُ ـ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ و ٰالِهِ و سَلَّمَ. ـ : "اَنتَ مِنّى بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسىٰ."؟؛
🔸آیا (این) فرمودۀ رسول خدا در روز غدیر خم را فراموش کردید: "کسی که من مولایش هستم، علی مولای او است." و این را که (به امیرالمؤمنین، امام علی،) فرمودند: "تو نسبت به من در جایگاه هارون نسبت به موسی (یعنی: وزیر و جانشینم) هستی"؟
#امام_علی (علیه السّلام)، #عید_سعید_غدیر
@ghatreghatre
🌷
#حدیث
🌼 حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم. ـ :
🔹«علیّ مع الحقّ، و الحقّ مع علیّ؛
🔸علی با حق است و حق با او است.»
#امام_علی (علیه السّلام)، #حق
@ghatreghatre
🌷
#حدیث
🌼 حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم. ـ :
🔹«اِنَّ اللهَ ـ عَزَّ و جَلَّ. ـ يُباهی بِعَلِیِّ بنِ اَبي طالِبٍ كُلَّ يَومٍ عَلَی المَلائِكَةِ المُقَرَّبينَ؛ حَتّیٰ يَقولَ: "بَخٍّ بَخٍّ! هَنيئًا لَکَ يا عَلِيٌّ!"؛
🔸خداوند، هر روز بر فرشتگان مقرّبش به علیّ بن ابیطالب افتخار میكند تا این که میفرماید: "بهبه! ای علی! (نعمتهای ویژۀ من) بر تو گوارا باد!"»
📖 فردوسالأخبار، ج ۱، ص ۱۹۱؛ برگرفته از: یک کانال.
#امام_علی (علیه السّلام)
@ghatreghatre
🌷
#حدیث
🌼 حضرت امام محمّد باقر ـ سلام الله تعالی علیه. ـ :
🔹«کانت فی علیّ سُنّة الف نبیّ؛
🔸ویژگی هزار پیامبر در علی است.»
#امام_علی (علیه السّلام)
@ghatreghatre
🌷
#حدیث
🌼 حضرت امیرالمؤمنین، امام علی، ـ سلام الله تعالی علیه. ـ :
🔹«انا الاٰیة العظمی؛
🔸من بزرگترین نشانه(ی خدا) هستم.»
📖 اقبالالأعمال، ص ۶۰۸ و بحارالأنوار، ج ۹۷، ص ۳۷۳؛ برگرفته از: جام عرفان، ص ۴۰۱.
#امام_علی (علیه السّلام)
@ghatreghatre
🌷
#حدیث
🌼 حضرت امیرالمؤمنین، امام علی، ـ سلام الله تعالی علیه. ـ :
🔹«يَنحَدِرُ عَنِّی السَّيلُ، و لايَرقىٰ اِلَیَّ الطَّير؛
🔸سیل (علوم و معارف) از من سرازير میشود و (هیچ) پروازکنندهای (در فضا و امواج دانشها،) به بلندای من نمیرَسد.»
📖 نهجالبلاغه.
#امام_علی (علیه السّلام)
@ghatreghatre
#حدیث
🌼 حضرت امام محمّد باقر ـ سلام الله تعالی علیه. ـ :
🔹«عَلِیٌّ اَوَّلُنا و اَفضَلُنا و خَيرُنا بَعدَ النَّبِیِّ ـ صلّی الله علیه و آله. ـ :
🔸علی نُخستین ما (اهل بیت) و برترین ما و بهترین ما پس از پیامبر است.»
📖 الکافی، ج ۱، ص ۲۲۹؛ برگرفته از: یک کانال.
#امام_علی (علیه السّلام)
@ghatreghatre
🌷
تصاویری زیبا از حرم مطهّر حضرت امیرالمؤمنین ـ سلام الله تعالی علیه. ـ ؛ تقدیم به چشمان زیبایتان که انشاءالله زیارتش روزی همۀ شما و آرزومندان شود: