دل شهزادهی روم، آینهی دلبریت
تاکها مست تو و این لقب عسکریت
پسر حضرت هادی! به فدایت پدرم
پدر حضرت مهدی! به فدایت پسرم
#شعر
@hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 روش و منش تربیتی #مادر رهبر انقلاب از زبان خودشان و فرزند گرامی شان 👌
🔹با اشعار حافظ مانوس بود
🔹برای بچه ها قرآن می خواند
🔹مهربان بود
🔹داستان های قرآنی را برای بچه ها می گفت
پ ن:
شخصیت، روش و منش صحیح مادر در تربیت جایگزین ندارد
#تربیتی
@hadianeha
📌یک نکته #تربیتی #آموزشی
*مادام که #سوال ها طرح نشده
و فکر ضربه ندیده،
جواب ها جایگاهی نخواهند داشت*
علی صفایی _ مسئولیت و سازندگی _ ص ۳۴۸
📌 چه در کار آموزشی و چه در کار تربیتی هنگام مواجهه با متربی اولین کار ریخت و پاش مطلب نیست
آقای مبلغ، آقای مربی 👨🏫👳♂
در دادن محتوا عجله نکن
گام اول = طرح سوال + تخلیه ذهن مخاطب در موضوعی که نیاز اوست
🔹این روش دو فایده داره:
۱_ باعث میشه مخاطب رو بهتر بشناسی و با روحیات و طرز فکر و جو جمعشون بیشتر آشنا بشی
۲_ مخاطب برای دریافت محتوای مورد نیازش آماده تر میشه
#گزیده_کتاب
@hadianeha
48.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهابی از #نور
برشی از جنس #معرفت
رایحه ای از جنس #ایمان
مصاحبه این مادر سه شهید، فرزند شهید و جانباز لبنانی سراسر نور بود و یک دور کلاس اعتقاد و ایمان و پایداری
این چند دقیقه ذهن و دل آدم رو درگیر می کنه و با اشکی در گوشه چشم بیننده رو در فکری ژرف رها می کنه
خدایا دست ما رو هم بگیر
به رزمندههای جبهه حق قدرت و پیروزی عنایت کن
@hadianeha
✍ دیروز در دانشگاه قم جلسه ای با موضوع *#تحول_در_علوم_انسانی* با حضور رییس و اساتید دانشگاه و استاد خسروپناه برگزار شد
بنده هم بواسطه لطف دوستان توفیق حضور در این جلسه را پیدا کردم
🔹استاد تکیه بر #عقل_جمعی را رویه خود دانست و بر تغییر رویکرد از #تصدی_گری به #تنظیم_گری اشاره کرد _ ایشان اضافه کردند در رویکرد گذشته حدود ۶۰ کتاب درسی در این زمینه تولید شد که اگر رویکرد تنظیم گری حاکم بود با به کارگیری اساتید کشور چه بسا ۶۰۰ کتاب تولید شده بود و همین امر باعث رشد اساتید هم می شد
🔹جناب #خسروپناه
گزارشی از وضعیت گذشته و حال #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی ارایه دادند و به وظایف دهگانه ای اشاره کردند که عمدتا روی زمین مانده
وظایفی چون:
_ تنظیم برخی اسناد
_ نظارت گری
_ تامین نیروی انسانی
_تولید علم و ...
🔹اساتید حاضر هم بعضا نکات خوبی طرح کردند؛ به نظرم دو امر زیر باید مورد توجه قرار بگیرند:
_ #جذب_استعدادها به علوم انسانی اسلامی
_ تقویت و #حمایت_افراد و گروه هایی که خارج از سیستم با انگیزه در حال دنبال کردن تولید و نشر این علوم هستند
📌دو امر فوق را به استاد عرض کردم و ایشان درباره اولی متواضعانه گفتند اگر طرحی دارید برسانید و درباره دومی فرمودند کسانی که هستند را معرفی کنید
@hadianeha
🔹اخیرا در مورد استدلال مباشر ابزاری طراحی شده که با دادن یک قضیه منطقی(اعم از حملیه و شرطیه) موارد زیر را یکجا نشان میدهد
۱_عکس مستوی
۲_عکس نقیض موافق/مخالف
۳_نقض موضوع/مقدم
۴_نقض محمول/تالی
۵_نقض طرفین
🔹با تبدیل آیات و روایات به گزاره و قرار دادن در این ابزار همه گزارههای متفرقه که لزوما صادق هستند و چه بسا مورد توجه نیستند به راحتی به دست میآید.
💢این ابزار را اینجا میتوانید مشاهده کنید💢
🌱پ ن:
با این بساط کامپیوتر و هوش مصنوعی، شکل و محتوای آموزش در سطوح مختلف باید یک خانه تکانی حسابی بکنه و بجای نفی این ابزار به استقبال بره و به فکر بهره از اون باشه
منتظر چنین برنامه هایی در علوم مختلف هستیم
📌سوال :
به نظر شما اگر مثل این ابزار در منطق انواع عکس و نقیض ها را می دهد و در صرف انواع صیغه ها و ... پس
1-چرا من طلبه باید این ها را یاد بگیرم❓
2- من برنامه ریز آموزشی در کارم و در کتابم چه تغییری باید ایجاد کنم❓
به نظرم خوبه روی این چالش ها که دیر یا زود سراغ جامعه علمی ما خواهد آمد فضای گفتگو و بررسی و مداقه باز شود
#علمی
@hadianeha
✍ اخیرا #معاونت_تهذیب حوزههای علمیه کشور با فعالان عرصه تربیت جلسهای برگزار کرد
پس از گزارش از فعالیت های مفصل معاونت در طول سالیان گذشته نوبت به اظهار نظر حضار رسید
کم و بیش مطالب قابل استفاده ای طرح شد - مطالب مرتبط با کارهای پژوهشی که در عرصه تربیت طلاب شده بود پررنگ بود
نوبت به حقیر که رسید بحث خود را با این خطاب آغاز کردم که آقای #عالم_زاده شما چشم و چراغ ما هستید و نسبت به حضورشان در این منصب اظهار خرسندی کردم؛ سپس چند نکته ای درباره معاونت تهذیب عرض کردم که به برخی از آن ها اشاره می کنم:
۱_ چالش حضور برخی از #مدیران که با حضورشان کار تهذیب ثمری نخواهد داشت
۲_ نبود #ظرف_زمان کافی برای اقدامات تربیتی در مدرسه
۳_ اولویت بسترسازی و #عملیاتی کردن ایده های تهذیبی با سلایق مختلف بجای پژوهش روی پژوهش و کشف مکرر چرخ!
۴_ پیگیری طرح بسترسازی برای #ارتباط مدارس صاحب ایده با مدارس دیگر
۵_ ضرورت #تأمین_هزینه جهت به کارگیری کنشگران تربیتی و دعوت به همکاری از ایشان
@hadianeha
به اخمت خستگی در می رود،
لبخند لازم نیست..
کنار سینی چای تو اصلا قند لازم نیست☕️
📌شما نقش #چای اونم از نوع #لیوانی رو در رشد و پیشرفت مملکت و افراد دست کم نگیر
ما #ترک_ها بهتر حرف همدیگر رو می فهمیم😉
باید مقاله ای راجع به نقش حضور چای در حجره طلاب موفق و علما و بزرگان نوشت
#طرائف
خدایا این نعمت رو از ما نگیر
@hadianeha
🔸اهمیت ورود حوزه به عرصه تعلیم و تربیت در نگاه مقام معظم رهبری
🔖اگر ما در داخل حوزه👇
🔸 #رشته_تعلیم_و_تربیت داشته باشیم،
🔸 در زمینه ی تعلیم و تربیت متخصص تربیت کنیم؛
🔸بحث اخلاق و تعلیم و# تربیت در حوزه جدی گرفته شود،
👤آن وقت #حوزه علمیه و روحانیت می تواند آموزش و پرورش را عرصه حضور خودش قرار دهد.
❌نه اینکه ما برویم بشویم وزیر آموزش و پرورش؛ این اصلا کارساز نیست.
📚بحث آموزش و پرورش، کتاب درسی است و ساختن معلم، تربیت معلم، تربیت دینی معلم و تولید کتابهای دینی و کتابهای غیردینی؛ یعنی کتاب فیزیک یا کتاب ریاضیات هم می تواند درس توحید بدهد، میتواند انسانها را بی دین کند؛ هم میتواند توحید و تدین و تعبد را به دانش آموز القا کند، هم میتواند او را بی دین کند، به مبدأ و معاد بی اعتنا کند.
📍ما باید بتوانیم #حوزهی_علمیه را آماده کنیم. الان حوزهی علمیه آماده نیست. من هیچ گلهای از آموزش و پرورش ندارم؛ این را به شما عرض کنم. من حوزهای هستم، خودم دارم حوزه را میبینم؛
〽️حوزه الان آمادگیای ندارد که ما بگوئیم آقا بیا وارد شو، مواد لازم را برای تربیت معلم و مواد لازم را برای تنظیم کتاب درسی بر طبق تفکر دینی و راهنمائیهای دینی آماده کن. این کار هم جزو #کارهای_لازم_حوزه است.
🗓بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم
۱۳۸۹/۰۸/۰۲
@nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ #علوم_انسانی شامل (تربیت، مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، سیاست، حقوق و ...) پایه و اساس یک #تمدن و ساخت و اداره یک #حکومت هستند
🔹در سال ۵۷ نظام شاهنشاهی ساقط شد ولی تا زمانی که در زمینه #تولید_علم و #اجرای علوم انسانی اسلامی موفق نشویم نمی توانیم بگوییم از نظام تمدنی غرب عبور کردیم و به معنایی ذیل آن حرکت می کنیم و شاهد این مطلب، ظهور و بروز گسترده سبک زندگی غربی در میان صدر تا ذیل ما است
🔹 *نکته مهم این است که من طلبه یا دانشجو برای تکمیل انقلاب ۵۷ در این عرصه چگونه می توانم نقش آفرین باشم و راه ۳۰۰ هزار شهید را ادامه بدم*
📌پ ن:
فیلم های بالا مروری است بر نظرات صریح و چالشی
حضرت آیتالله #خامنهای
و آیة الله #حائری_شیرازی
و آیة الله #مصباح_یزدی
درباره ضرورت احتراز و دوری از #علوم_انسانی_غربی و تولید #علوم_انسانی_اسلامی
👌نکات ناب این کلیپ ها را از دست ندهید👌
#علمی
@hadianeha
2.06M
#ایده_تربیتی اردوی قم
✍ یکی از فعالان تربیتی اصفهان می خواست بچه های کانون شون رو اردو بیاره قم و از من برای برنامه ریزی راهنمایی خواست
در این صوت ایده ها و کدهای متعددی که به ذهنم رسید برای #برنامه_سازی و برنامه ریزی متناسب با ظرفیت های اردوی قم عرض کردم
📌ظرفیت های زیر بررسی شده👇
1⃣_ شخصیت حضرت معصومه س و ارتباط با اهل بیت ع و حمایتشان از امام رضا ع
2⃣_ ظرفیت حضور طلاب و معرفی گزینه حوزه برای بچه ها در کنار دانشگاه
3⃣_ قبرستان شیخان و بحث سلسله علما و حفاظت از دین در طول قرون
4⃣_ ریشه های انقلاب در قم و فیضیه
5⃣_ قبر شیخ فضلالله نوری در حرم و شیخ بافقی و روحیه مبارزه
6⃣_ جمکران و کوه خضر با محوریت مباحث مرتبط با امام زمان عج و انس با ایشان
🔹از لیزرتگ و آب و تاب تو اردو قم استفاده کنیم یا نه؟!
#تربیتی
@hadianeha
🔺انجمن علمیدانشجویی تاریخ و فلسفۀ آموزشوپرورش دانشگاه تهران برگزار میکند:
فقه و تعلیم و تربیت
جایگاه معارف وحیانی در تربیت
ارائهدهنده: حجت الاسلام محمدهادی قراباغی
🔺معاونت تولیدات پژوهشی موسسه فقه تربیت مصباح الهدی قم و دانش پژوه دکتری فقه تربیتی جامعه المصطفی
🔺مکان: اتاق گروه فلسفۀ تعلیموتربیت؛ دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
📆: دوشنبه ۱۳ آذرماه ساعت: ۱۰ تا ۱۲
لینک حضور مجازی:
https://gharar.ir/r/2c2951dd
🌷🇮🇷🌷
#علمی
#فقه_تربیت
@hadianeha
📌 این ترم توفیق دارم برای درس #فقه_تربیت در خدمت طلاب خواهر حوزه علمیه حضرت آمنه س در رشته سطح سه تربیت دینی کودک و نوجوان هستم
اخیرا به مناسبت مباحث تربیت اعتقادی چندتا از کتب مرتبط از آقای #حیدری_ابهری را در کلاس بررسی کرده و حاصل را به نویسنده محترم تقدیم کردیم
ایشان متواضعانه از نقدها استقبال کردند و قبول زحمت کرده و در جلسه کلاس امروز ما برای گفتگو تشریف آوردند
در پست بعدی صوت قابل استفاده این جلسه را تقدیم می کنم
#تربیت
#کتاب_کودک
@hadianeha
recording-20231202-074844.mp3
39.38M
جلسه گفتگو با جناب استاد #حیدری_ابهری
🔹موضوع:
نقد و بررسی کتاب کودکانه خاطرات خدا و خاطرات شیطان
🔹 اهم موضوعات گفتگو:
🌷 آیا با توجه به سن شکل گیری تفکر انتزاعی مورد ادعای برخی روانشناسان رشد، طرح مباحث انتزاعی دین در سنین پایین امر صحیحی است؟
🌷 آیا تراکم القای مفاهیم دینی در این کتب آسیب ندارد؟
🌷 تفاوت قلم و ناهمسانی مطالب برای بچه های سنین مختلف در این کتب را چگونه پاسخ می دهید؟
🌷 چرا در این کتاب ها بجای القای مطالب تفکرزایی نکردید؟
🌷 ...
📌 مباحث چالشی مهمی در این جلسه مورد گفتگو قرار گرفت __ امیدوارم برای شما هم مفید باشد
#تربیتی
@hadianeha
#گزارش_جلسه_دانشگاه_تهران ۱
الحمدلله زودتر از موعد رسیدیم به *دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران*
اینم عکس یادگاری از حضورمان در این دانشکده
ان شاءالله ساعت ده و ربع نشست ( *جایگاه وحی در تربیت* ) آغاز میشود
لینک مجازی:
https://gharar.ir/r/2c2951dd
@hadianeha
#گزارش_جلسه_دانشگاه_تهران ۲
📌 #حواشی قبل جلسه
🔹قبل جلسه یک دوری در #کتابخانه_دانشکده زدیم
🔹سپس دیدار کوتاهی با #دکتر_مصطفی_مرادی در اتاق کارشان
داشتیم
ایشان از اعضای جدید هیأت علمی دانشگاه هستند
اهل مطالعه متراکم و آشنا با مباحث و شاگردان آقای #علی_صفایی _ همانطور که در عکس قابل مشاهده است یک ردیف از قفسه کتاب دم دست ایشان به آثار آقای صفایی اختصاص دارد
این استاد دانشگاه که خود حافظ قرآن است از جاذبه مباحث تفسیری عین صاد میگفت _ تعریف میکرد از اولین آشنایی اش با آثار استاد صفایی ؛ می گفت بعد از خواندن اکثر کتب آقای مطهری و دکتر شریعتی، احساس خلأی داشتم؛ وقتی با قلم صفایی مواجه شدم آن را طور دیگری یافتم و این شد آغاز مطالعاتم
دکتر از آشنایی اش با استاد #غنوی هم گفت _ وقتی از استاد #هادیزاده و تحقیقات جدیدشان در مباحث روش شناسی فقه معارف و به تعبیری #اصول_فقه_معارف گفتم؛ مشتاقانه پیگیری مطالعه آثار شدند
دکتر از روی علاقه اش، به قدری با آثار و نزدیکان شیخ انس پیدا کرد که تایپ یکی از آثار را عهده دار شد
در ادامه پیشنهاد کردند جلسه ی گفتگویی بین #دکتر_خسرو_باقری و استاد هادیزاده هماهنگ کنیم که هماهنگی با دکتر باقری را خود عهده دار شدند
@hadianeha
#گزارش_جلسه_دانشگاه_تهران ۳
📌گزارش متن جلسه
🔹حدود ساعت ۱۰ و ربع جلسه آغاز شد
تقریبا ۱۵ نفر به صورت حضوری
و در همین حدود به صورت مجازی در جلسه حاضر بودند
🔹#دکتر_وحدتی از اعضای جدید هیأت علمی دانشکده نیز از ابتدای جلسه حاضر شدند
🔹خانم #دکتر_شهین_ایروانی از اعضای باسابقه هیأت علمی دانشکده و دارای آثار گرانسنگ هم تا نیمه ارائه من، متواضعانه جلسه را همراهی کردند
🔹بحث با سوال درگیر کننده #جایگاه_وحی_در_تربیت آغاز شد و بعد از اظهار نظر نیمی از اعضای جلسه و ترسیم سه رویکرد متفاوت در نگاه مخاطب ادامه پیدا کرد
🔹با بیش از یک ساعت #ارائه بحث همراه با رفت و برگشت برخی سوالات، تجربه زنده و با نشاطی از جلسه را تجربه کردیم _ به لطف خدا در این زمان تقریبا بخش عمده ای از آنچه لازم بود ارائه شد
🔹ادامه جلسه میدان رد و قبول های جدی و چالشی مورد انتظار بود؛ دانشجویان اهل فکر به واکاوی جدی و #طرح_سوالات قوی و پایه ای مباحث پرداختند _ انتظار هم از بچه های نخبه فوق لیسانس و دکتری دانشگاه تهران همین بود
🔹#جمع_بندی حقیر از فضای جلسه و گفتگوهای فردی بعد از آن در مجموع مثبت بود؛ البته منتظر رسیدن بازخوردهای بعدی هستم
🔹به نظر زمینه آشنایی و پیگیری برخی (که مبنای مخالف جدی اتخاذ نکردند) با #گفتمان_تربیت_وحیانی فراهم شد؛ از جمله این افراد یکی از دانشجویان نخبه ارشد بود که در نمازخانه منبع مطالعاتی بیشتر برای دین حداکثری طلب می کرد
📌در پست های بعدی
۱_فایل صوتی ارائه بحث
۲_فایل پرسش و پاسخ ها
۳_ تصویر پاور ارائه شده
را تقدیم میکنم
@hadianeha
recording-20231204-101230.mp3
33.27M
🎙 *صوت ارایه بحث* حجت الاسلام محمد هادی قراباغی در جلسه دانشکده فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران
با موضوع #جایگاه_وحی_در_تربیت
@hadianeha