🔸اهمیت ورود حوزه به عرصه تعلیم و تربیت در نگاه مقام معظم رهبری
🔖اگر ما در داخل حوزه👇
🔸 #رشته_تعلیم_و_تربیت داشته باشیم،
🔸 در زمینه ی تعلیم و تربیت متخصص تربیت کنیم؛
🔸بحث اخلاق و تعلیم و# تربیت در حوزه جدی گرفته شود،
👤آن وقت #حوزه علمیه و روحانیت می تواند آموزش و پرورش را عرصه حضور خودش قرار دهد.
❌نه اینکه ما برویم بشویم وزیر آموزش و پرورش؛ این اصلا کارساز نیست.
📚بحث آموزش و پرورش، کتاب درسی است و ساختن معلم، تربیت معلم، تربیت دینی معلم و تولید کتابهای دینی و کتابهای غیردینی؛ یعنی کتاب فیزیک یا کتاب ریاضیات هم می تواند درس توحید بدهد، میتواند انسانها را بی دین کند؛ هم میتواند توحید و تدین و تعبد را به دانش آموز القا کند، هم میتواند او را بی دین کند، به مبدأ و معاد بی اعتنا کند.
📍ما باید بتوانیم #حوزهی_علمیه را آماده کنیم. الان حوزهی علمیه آماده نیست. من هیچ گلهای از آموزش و پرورش ندارم؛ این را به شما عرض کنم. من حوزهای هستم، خودم دارم حوزه را میبینم؛
〽️حوزه الان آمادگیای ندارد که ما بگوئیم آقا بیا وارد شو، مواد لازم را برای تربیت معلم و مواد لازم را برای تنظیم کتاب درسی بر طبق تفکر دینی و راهنمائیهای دینی آماده کن. این کار هم جزو #کارهای_لازم_حوزه است.
🗓بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم
۱۳۸۹/۰۸/۰۲
@nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ #علوم_انسانی شامل (تربیت، مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، سیاست، حقوق و ...) پایه و اساس یک #تمدن و ساخت و اداره یک #حکومت هستند
🔹در سال ۵۷ نظام شاهنشاهی ساقط شد ولی تا زمانی که در زمینه #تولید_علم و #اجرای علوم انسانی اسلامی موفق نشویم نمی توانیم بگوییم از نظام تمدنی غرب عبور کردیم و به معنایی ذیل آن حرکت می کنیم و شاهد این مطلب، ظهور و بروز گسترده سبک زندگی غربی در میان صدر تا ذیل ما است
🔹 *نکته مهم این است که من طلبه یا دانشجو برای تکمیل انقلاب ۵۷ در این عرصه چگونه می توانم نقش آفرین باشم و راه ۳۰۰ هزار شهید را ادامه بدم*
📌پ ن:
فیلم های بالا مروری است بر نظرات صریح و چالشی
حضرت آیتالله #خامنهای
و آیة الله #حائری_شیرازی
و آیة الله #مصباح_یزدی
درباره ضرورت احتراز و دوری از #علوم_انسانی_غربی و تولید #علوم_انسانی_اسلامی
👌نکات ناب این کلیپ ها را از دست ندهید👌
#علمی
@hadianeha
2.06M
#ایده_تربیتی اردوی قم
✍ یکی از فعالان تربیتی اصفهان می خواست بچه های کانون شون رو اردو بیاره قم و از من برای برنامه ریزی راهنمایی خواست
در این صوت ایده ها و کدهای متعددی که به ذهنم رسید برای #برنامه_سازی و برنامه ریزی متناسب با ظرفیت های اردوی قم عرض کردم
📌ظرفیت های زیر بررسی شده👇
1⃣_ شخصیت حضرت معصومه س و ارتباط با اهل بیت ع و حمایتشان از امام رضا ع
2⃣_ ظرفیت حضور طلاب و معرفی گزینه حوزه برای بچه ها در کنار دانشگاه
3⃣_ قبرستان شیخان و بحث سلسله علما و حفاظت از دین در طول قرون
4⃣_ ریشه های انقلاب در قم و فیضیه
5⃣_ قبر شیخ فضلالله نوری در حرم و شیخ بافقی و روحیه مبارزه
6⃣_ جمکران و کوه خضر با محوریت مباحث مرتبط با امام زمان عج و انس با ایشان
🔹از لیزرتگ و آب و تاب تو اردو قم استفاده کنیم یا نه؟!
#تربیتی
@hadianeha
🔺انجمن علمیدانشجویی تاریخ و فلسفۀ آموزشوپرورش دانشگاه تهران برگزار میکند:
فقه و تعلیم و تربیت
جایگاه معارف وحیانی در تربیت
ارائهدهنده: حجت الاسلام محمدهادی قراباغی
🔺معاونت تولیدات پژوهشی موسسه فقه تربیت مصباح الهدی قم و دانش پژوه دکتری فقه تربیتی جامعه المصطفی
🔺مکان: اتاق گروه فلسفۀ تعلیموتربیت؛ دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
📆: دوشنبه ۱۳ آذرماه ساعت: ۱۰ تا ۱۲
لینک حضور مجازی:
https://gharar.ir/r/2c2951dd
🌷🇮🇷🌷
#علمی
#فقه_تربیت
@hadianeha
📌 این ترم توفیق دارم برای درس #فقه_تربیت در خدمت طلاب خواهر حوزه علمیه حضرت آمنه س در رشته سطح سه تربیت دینی کودک و نوجوان هستم
اخیرا به مناسبت مباحث تربیت اعتقادی چندتا از کتب مرتبط از آقای #حیدری_ابهری را در کلاس بررسی کرده و حاصل را به نویسنده محترم تقدیم کردیم
ایشان متواضعانه از نقدها استقبال کردند و قبول زحمت کرده و در جلسه کلاس امروز ما برای گفتگو تشریف آوردند
در پست بعدی صوت قابل استفاده این جلسه را تقدیم می کنم
#تربیت
#کتاب_کودک
@hadianeha
recording-20231202-074844.mp3
39.38M
جلسه گفتگو با جناب استاد #حیدری_ابهری
🔹موضوع:
نقد و بررسی کتاب کودکانه خاطرات خدا و خاطرات شیطان
🔹 اهم موضوعات گفتگو:
🌷 آیا با توجه به سن شکل گیری تفکر انتزاعی مورد ادعای برخی روانشناسان رشد، طرح مباحث انتزاعی دین در سنین پایین امر صحیحی است؟
🌷 آیا تراکم القای مفاهیم دینی در این کتب آسیب ندارد؟
🌷 تفاوت قلم و ناهمسانی مطالب برای بچه های سنین مختلف در این کتب را چگونه پاسخ می دهید؟
🌷 چرا در این کتاب ها بجای القای مطالب تفکرزایی نکردید؟
🌷 ...
📌 مباحث چالشی مهمی در این جلسه مورد گفتگو قرار گرفت __ امیدوارم برای شما هم مفید باشد
#تربیتی
@hadianeha
#گزارش_جلسه_دانشگاه_تهران ۱
الحمدلله زودتر از موعد رسیدیم به *دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران*
اینم عکس یادگاری از حضورمان در این دانشکده
ان شاءالله ساعت ده و ربع نشست ( *جایگاه وحی در تربیت* ) آغاز میشود
لینک مجازی:
https://gharar.ir/r/2c2951dd
@hadianeha
#گزارش_جلسه_دانشگاه_تهران ۲
📌 #حواشی قبل جلسه
🔹قبل جلسه یک دوری در #کتابخانه_دانشکده زدیم
🔹سپس دیدار کوتاهی با #دکتر_مصطفی_مرادی در اتاق کارشان
داشتیم
ایشان از اعضای جدید هیأت علمی دانشگاه هستند
اهل مطالعه متراکم و آشنا با مباحث و شاگردان آقای #علی_صفایی _ همانطور که در عکس قابل مشاهده است یک ردیف از قفسه کتاب دم دست ایشان به آثار آقای صفایی اختصاص دارد
این استاد دانشگاه که خود حافظ قرآن است از جاذبه مباحث تفسیری عین صاد میگفت _ تعریف میکرد از اولین آشنایی اش با آثار استاد صفایی ؛ می گفت بعد از خواندن اکثر کتب آقای مطهری و دکتر شریعتی، احساس خلأی داشتم؛ وقتی با قلم صفایی مواجه شدم آن را طور دیگری یافتم و این شد آغاز مطالعاتم
دکتر از آشنایی اش با استاد #غنوی هم گفت _ وقتی از استاد #هادیزاده و تحقیقات جدیدشان در مباحث روش شناسی فقه معارف و به تعبیری #اصول_فقه_معارف گفتم؛ مشتاقانه پیگیری مطالعه آثار شدند
دکتر از روی علاقه اش، به قدری با آثار و نزدیکان شیخ انس پیدا کرد که تایپ یکی از آثار را عهده دار شد
در ادامه پیشنهاد کردند جلسه ی گفتگویی بین #دکتر_خسرو_باقری و استاد هادیزاده هماهنگ کنیم که هماهنگی با دکتر باقری را خود عهده دار شدند
@hadianeha
#گزارش_جلسه_دانشگاه_تهران ۳
📌گزارش متن جلسه
🔹حدود ساعت ۱۰ و ربع جلسه آغاز شد
تقریبا ۱۵ نفر به صورت حضوری
و در همین حدود به صورت مجازی در جلسه حاضر بودند
🔹#دکتر_وحدتی از اعضای جدید هیأت علمی دانشکده نیز از ابتدای جلسه حاضر شدند
🔹خانم #دکتر_شهین_ایروانی از اعضای باسابقه هیأت علمی دانشکده و دارای آثار گرانسنگ هم تا نیمه ارائه من، متواضعانه جلسه را همراهی کردند
🔹بحث با سوال درگیر کننده #جایگاه_وحی_در_تربیت آغاز شد و بعد از اظهار نظر نیمی از اعضای جلسه و ترسیم سه رویکرد متفاوت در نگاه مخاطب ادامه پیدا کرد
🔹با بیش از یک ساعت #ارائه بحث همراه با رفت و برگشت برخی سوالات، تجربه زنده و با نشاطی از جلسه را تجربه کردیم _ به لطف خدا در این زمان تقریبا بخش عمده ای از آنچه لازم بود ارائه شد
🔹ادامه جلسه میدان رد و قبول های جدی و چالشی مورد انتظار بود؛ دانشجویان اهل فکر به واکاوی جدی و #طرح_سوالات قوی و پایه ای مباحث پرداختند _ انتظار هم از بچه های نخبه فوق لیسانس و دکتری دانشگاه تهران همین بود
🔹#جمع_بندی حقیر از فضای جلسه و گفتگوهای فردی بعد از آن در مجموع مثبت بود؛ البته منتظر رسیدن بازخوردهای بعدی هستم
🔹به نظر زمینه آشنایی و پیگیری برخی (که مبنای مخالف جدی اتخاذ نکردند) با #گفتمان_تربیت_وحیانی فراهم شد؛ از جمله این افراد یکی از دانشجویان نخبه ارشد بود که در نمازخانه منبع مطالعاتی بیشتر برای دین حداکثری طلب می کرد
📌در پست های بعدی
۱_فایل صوتی ارائه بحث
۲_فایل پرسش و پاسخ ها
۳_ تصویر پاور ارائه شده
را تقدیم میکنم
@hadianeha
recording-20231204-101230.mp3
33.27M
🎙 *صوت ارایه بحث* حجت الاسلام محمد هادی قراباغی در جلسه دانشکده فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران
با موضوع #جایگاه_وحی_در_تربیت
@hadianeha
جایگاه معارف وحیانی در تربیت.pdf
3.71M
📌 تصویر اسلایدهای ارایه بحث
در جلسه دانشکده فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران
با موضوع #جایگاه_وحی_در_تربیت
@hadianeha
recording-20231204.mp3
16.59M
🎙 صوت *پرسش و پاسخ *
بحث حجت الاسلام محمد هادی قراباغی در جلسه دانشکده فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران
با موضوع #جایگاه_وحی_در_تربیت
@hadianeha
#گزارش_جلسه_دانشگاه_تهران ۴
📌حاشیه بعد جلسه
بالاخره جلسه تمام شد و به نماز جماعت دوم رسیدیم؛ حاج آقای نمازخانه دانشکده پس از نماز، رو به جماعت کرد و حدیثی از نهج البلاغه درباره تصمیم ما و تقدیر خدا خواند و مختصر توضیحی و دعایی در پی اش
مخاطب که ترکیبی بود از دانشجو و استاد شروع کردند به پرسش و اشکال و گفتگو
*اهل بحث و تحلیل و گفتگو بودن* را باید جزء شرایط آخوندی برای این محیط و این جماعت به حساب آورد
پ ن:
تصویر شهدای دانشکده روانشناسی از جمله شهید دقایقی، زینت بخش نمازخانه بود
@hadianeha
#گزارش_جلسه_دانشگاه_تهران ۵
📌مسیر برگشت
بعد جلسه یکی از دانشجویان دکتری که خود یکی از اساتید دانشگاه بود گفت سوالاتی دارد
بعد از نماز متوجه شدم که او هم با اندکی فاصله راهی قم است و پیشنهاد دادم با هم برگردیم تا فرصت گفتگو داشته باشیم
چشمتان روز بد نبیند
بعد از کلی طی مسیر با پای پیاده، به ماشین پراید دانشجوی نخبه رسیدیم ولی ...
ولی ماشین روشن نمی شد😬
خب آشنایی اینجوری بیشتر تو ذهن میمونه
هیچی دیگه، منم مردم دار 😎
عبا قبا رو در آوردم و دو تایی با هل دادن بالاخره ماشین رو روشن کردیم
خب آغاز جالبی بود😬
گفتگو در هوای آلوده تهران آغاز شد
بعد از کمی آشنایی وارد بحث جدی و عمیقی شدیم که از نزدیک دانشکده در تهران تا دم در مدرسه ملاصادق در قم بیش از دو ساعت نفهمیدم کی تمام شد
ماشاءالله ذهن دقیق او باعث شد کلی فسفر بسوزونم🧐 و چیز یاد بگیرم؛ گاهی عمق بحث که زیاد می شد می گفتم پراید ظرفیت نداره یه موقع کم نیاره!
سرخط بعضی بحثامون:
+ روش شناسی تربیت وحیانی
+ مقایسه تربیت وحیانی با تربیت در فلسفه اسلامی
+ چگونگی دلیل یابی در مسائل مختلف تربیتی
+ آیا برای فهم عمیق تر متون دینی داشتن نگاه و نظام اندیشه فلسفی معهود لازم است؟
+ آیا پیش فرض گرفتن اندیشه فلسفی برای فهم دین صحیح است؟
+ اصلا می توان از پیش فرض فارغ شد؟
+ و ...
نکته جالب این که از یک جایی به بعد تازه فهمیدیم رفیقمون #طلبه درس خارجه و در کنار حوزه دانشگاه رو در این سطح داره میخونه __ 😏
مترجمی دو زبان هم از هنرهای او بود
بگو ماشاالله
از کل این سفر اگر هیچ چیز جز این رفاقت جدید گیرم نمی اومد ضرر نکرده بودم
#دوست_خوب
@hadianeha
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
"در زمینههای گوناگون، امروز نیاز وجود دارد؛ هم برای نظام اسلامی، هم در سطح کشور، هم در سطح جهان. تبیین معرفتشناسی اسلام، تفکر اقتصادی و سیاسی اسلام، مفاهیم فقهی و حقوقیای که پایههای آن تفکر اقتصادی و سیاسی را تشکیل میدهد، #نظام_تعلیموتربیت، مفاهیم اخلاقی و معنوی، غیره، غیره، همهی اینها باید #دقیق، #علمی، #قانعکننده و #ناظربه_اندیشههایرائج_جهان آماده و فراهم شود؛ این کار #حوزههاست. با #اجتهاد، این کار عملی است. اگر ما این کار را نکنیم، به دست خودمان کمک کردهایم به حذف دین از صحنهی زندگی بشر؛ به دست خودمان کمک کردهایم به انزوای روحانیت. این، معنی تحول است. این حرکت نوبهنوی اجتهادی، اساس تحول است."
📆۱۳۸۹۰۷۲۹
https://farsi.khamenei.ir/amp-content?id=10357
◼️ مراسم یادبود سندتحول بنیادین آموزش و پرورش
🔸به گزارش پایگاه خبری رستا، دانشجومعلمان مرکز شهید شرافت تهران در اقدامی نمادین نسبت به عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بعد از گذشت ۱۲ سال، واکنش نشان داده و نوشتند:
«دوازدهمین سالگرد اجرایی نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به جامعه تحویل خواه به خصوص معلمان و دانشجومعلمان، تسلیت عرض مینماییم.»
✔️رستا، رسانه تعلیم و تربیت ایران
#تربیتی
#آموزش_و_پرورش
@rastaa_news
*مداح و روضه خوان و سخنران و چای ریز
کارِ تمام ما درِ این خانه #نوکری است
شاهان روزگار به ما غبطه می خورند
این نوکری خودش به خدا عین سروری است*
✅به لطف خدا و حضرت زهرا س توفیق نوکری حضرت مادر نصیب شد
📌 لیست برخی برنامه های این سفر تبلیغی
🔹 #منبر پنج شب با موضوع محبت دو طرفه ما و اهل بیت ع و فرصت نوکری
🔹 کارگاه روش تربیتی مواجهه با مسأله #حجاب در سه جلسه
🔹 جلسه ویژه مباحثه بخشی از کتاب #نامه_های_بلوغ با تعدادی از جوانان مسجد
🔹 پیگیری اقدامات تربیت فردی سال های گذشته و مشاوره های #تربیتی
🔹 کمک به ریل گذاری برنامه های #فرهنگی مسجد فاطمیه
🔹 گفتگو و هم افزایی با فعالان تربیتی و فرهنگی شهر ___ و ...
@hadianeha
recording-20231214-101807.mp3
37.6M
🎙 صوت *کارگاه روش تربیتی مواجهه با مسأله حجاب* _ حجتالاسلام قراباغی
جلسه 1⃣
از سه جلسه کارگاه تربیتی حجاب
مسجد فاطمیه سیرجان
✅ *سرخط مباحث*
🔹 مرور و #آسیب_شناسی_روش های متداول مواجهه با حجاب
🔹 مرور #چالش های زنده خانواده ها و مربیان در بحث حجاب
🔹 #سرخط_بسته_راهکارها و سهم تاثیرگذاری هریک
🔹 #دسته_بندی_راهکارها در قالب #تمثیل_درخت (و ریشه و خاک و آفت زدایی و میوه)
📌 نکته این جلسه زنده بودن بحث با *مثالهای واقعی فراوان + مشارکت جدی مخاطب بود*
(نکته: از حدود دقیقه ۳۰ تا ۵۶ به خاطر مشارکت مخاطب کیفیت صوت پایین است)
👈 گوش دادن این فایل به #مادران دغدغه مند و #مربیان و #معلمان دلسوز توصیه می شود
#حجاب
#تربیتی
@hadianeha