eitaa logo
هادیانه ها
687 دنبال‌کننده
564 عکس
186 ویدیو
29 فایل
بیشتر از #اخلاق، #تربیت، #فقه_تربیت و مسایل #طلبگی و #حوزوی می نویسم ... #محمدهادی_قراباغی طلبه و استاد حوزه علمیه قم دانشجوی دکتری فقه تربیت دبیر کمیته فقه تربیت موسسه فقهی مصباح الهدی @H_Gharabaghi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ روش های تدریس به دو قسمت مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند مهم ترین انواع روش های غیر مستقیم عبارت اند از:👇 1⃣ بحث گروهی 2⃣ اکتشافی 3⃣ حل مسئله 4⃣ مشارکتی 5⃣ ایفای نقش 6⃣ پروژه یا واحد‌کار 7⃣ بدیعه‌پردازی ♦️روش از بهترین های این روش هاست که در کلاس های مختلف فقه، اصول، عقاید، تاریخ و ... قابل استفاده است 👈 در جدول فوق، چگونگی استفاده از این روش و ویژگی های مثبت و محدودیت های آن را مشاهده کنید ♦️ با توجه به مزیت های ویژه این روش از طرفی، و محدودیت های زمانی استفاده از آن از طرف دیگر، به اساتید گرامی پیشنهاد می شود حداقل در بعضی از بحث های مناسب درس خود، از این روش استفاده نمایند 🆔 @hadianeha
✅ روش های تدریس به دو قسمت مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند مهم ترین انواع روش های غیر مستقیم عبارت اند از:👇 1⃣ بحث گروهی 2⃣ اکتشافی 3⃣ حل مسئله 4⃣ مشارکتی 5⃣ ایفای نقش 6⃣ پروژه یا واحد‌کار 7⃣ بدیعه‌پردازی ♦️روش یکی از بهترین های این روش هاست و شاید بگوییم از جهت آثار تربیتی عالی ترین روش هاست. استفاده از این روش در امور تربیتی متعدد آثار درمانی دارد 👈این روش در دروس مختلفی قابلیت اجرا دارد. از کلاس های صرف و نحو تا فقه و اصول و فلسفه و علوم انسانی و غیر آن در سطوح مختلف قابل استفاده است 👈 در جدول فوق، چگونگی استفاده از این روش و ویژگی های مثبت و محدودیت های آن را مشاهده کنید ♦️ با توجه به آثار ویژه تربیتی در این روش، به اساتید گرامی پیشنهاد می شود حداقل در بعضی از بحث های مناسب درس خود، از این روش استفاده نمایند 🆔 @hadianeha
عظمت شب نیمه شعبان.mp3
5.7M
♦️عظمت شب ♦️ 🌺 مرور فرمایشات و اشارات اهل بیت ع درباره عظمت این شب🌺 👇امشب چه شبی است👇 🔹شب تقسیم ارزاق 🔹شب تعیین مقدرات 🔹شب باز شدن درهای آسمان 🔹بالاترین شب بعد از شب قدر 🔹شب تعیین مرگ ها و اجل ها 🔷 شب میلاد منجی عالم ❇️ مروری بر دو کتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی و مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی 🆔 @hadianeha
حالات سالک در شب نیمه شعبان.mp3
4.37M
♦️حالات سالک در شب♦️ 🌺 توصیه های مرحوم ملکی تبریزی به سالکین در شب نیمه شعبان🌺 👈 کناره گیری از لذت های دنیا 👈 این شب را شب وداع خودت از دنیا بدان 👈 در آخر شب اعمالت را محاسبه کن 🔰 برای این که نفس من با من در انجام اعمال این شب همراه بشه چه باید بکنم❓ ❇️ پاسخ این سوال رو از عارف بزرگ، مرحوم ملکی تبریزی بگیر 🆔 @hadianeha
مرور سریع اعمال شب نیمه شعبان.mp3
7.39M
♦️مرور اعمال شب ♦️ 🌺 مرحوم ملکی تبریزی: اعمال فاخره ای برای این شب وارد شده و ممکن است گفته شود که در شب‌های قدر، مانند آن یا افزون تر از آن وارد نشده. (المراقبات، ص۱۸۰)🌺 لیست کلی اعمال شب نیمه شعبان👇 🔹غسل 🔹زیارت سیدالشهدا (افضل اعمال) 🔹احیاء به عبادت 🔹دعاهای متعدد با مضامین ناب 🔷 نمازهای متعدد با فضیلت و آثار فوق العاده ♦️دو سوال: 1⃣ دعاهای این شب چه مضامینی دارد❓ 2⃣ ثواب ویژه نمازهای این شب چیست❓ 👈 پاسخ این دو سوال را در صوت بشنوید 🔺مروری بر دو کتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی و مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی 🆔 @hadianeha
🌼 عیدتون مبارک🌼 🌱این بیت زیبا تقدیم شما🌱 ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد تمام هستی زهرا نصیب نرجس شد @hadianeha
مختصری درباب روش تدریس.pdf
580.2K
🌺عیدی به اساتید محترم🌺 ♦️ ♦️♦️ ♦️♦️♦️ ✅ آنچه در این فایل می بینید ✅ 1⃣ نمای کلی از نکات روشی تدریس 2⃣ اهمیت شناخت روش های تدریس 3⃣ ملاک های روش خوب و مناسب 4⃣ توضیح مهم ترین روش های تدریس 🔷🔶🔸 ✍ در این فایل در قالب جدولی منظم، با چیستی و ویژگی ها و محدودیت های ۱۱ روش تدریس آشنا می شوید 🔰مهم ترین روش های مستقیم: 1-سخنرانی 2-توضیحی 3-حفظ و تکرار 4-آموزش برای یادگیری در حد تسلط 🔰 مهم ترین روش های غیر مستقیم: 1- بحث گروهی 2- اکتشافی 3- حل مسئله 4- مشارکتی 5- ایفای نقش 6- پروژه یا واحد‌کار 7- بدیعه‌پردازی 👈 این فایل خلاصه ای دقیق و جذاب از ۴۰ صفحه یک کتاب علمی درباب روش های تدریس است 🆔 @hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺زندگی ما و زندگی بعضی ها🌺 ✅ برداشت اول: زندگی ما (داخلی_شب_با حالت هیجان_باصدای بلند) مامااان، بابااا، همسر خووبم، رفقای عزییزم ... خبر دارید...📣📣📣 🔹امروز ۲۰ شدم 🔹امروز سه تا گل زدم 🔹امروز اعضا و دنبال کننده های کانال و پیجم به ۱kرسید! 🔹امروز تو دانشگاه اول شدم 🔹امروز مقاله ام چاپ شد 🔹امروز تو کلاس ترکوندم و همه دهنشون باز موند 🔹امروز کتابم چاپ شد 🔹امروز به عنوان استاد دعوت شدم 🔹امروز به معاونت ... منصوب شدم 🔹امروز به ریاست ... منصوب شدم 🔹امروز ... ✅ برداشت دوم: زندگی بعضیا (داخلی_شب_با حالت انکار_با تلاش برای عوض کردن حرف) پدر: ؛ كاش مثل عبدالرزاقِ مسئله گو مى‌شدى و مى توانستى منبر بروى و از اين كتاب(منازل الآخره) كه او براى ما مى خواند، تو هم مى‌خواندی 👈چند بار خواستم بگويم پدرجان؛ اين كتاب از آثار و تأليفات من است اما هر بار خوددارى كردم و چيزى نگفتم و فقط گفتم: دعا بفرمائيد خداوند توفيقى مرحمت نمايد ♦️ فرمود: انما الاعمال بالنیات🤔 برای همین، انگیزه شاد کردن دل پدر و مادر در گفتن موفقیت ها به اونها رو رد نمی کنم ولی با وجود فریب پنهانی و پیچیده و شیطان، -م آرزوست @hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پاسخ هنرمندانه به یک سوال مهم♦️ اگه کسی پرسید FATF چی هست ؟ به زبان ساده چجوری جوابش بدیم❓ میخوان سفره مردم رو کوچک کنند‌‌‌.... ✍ این که میگیم صدا و سیما باید دانشگاه عمومی باشه یعنی همین😊😎چقدر جای اینجور کارها تو صداو سیما خالیه 🔹بیان یک مسأله مهم سیاسی روز 🔹در قالب هنر 🔹در یک فیلم پر بیننده 🔹از زبان شخصیت اول و محبوب فیلم 🔹با بیان روان و صریح 🙏واقعا دست مریزاد🙏 🤔واقعا علت این همه دفاع دولت از FATF و معطل موندن و تعیین تکلیف نشدن اون در مجمع تشخیص مصلحت نظام چیه؟🧐 @hadianeha
🌺گزارش یک دیدار🌺 ♦️ روز ۱۲فروردین، طبق قرار ساعت ۱۱ صبح مدیر حوزه‌های علمیه، حضرت آیت الله اعرافی در برنامه سرکشی خود از مدارس، وارد مدرسه علمیه ملاصادق شدند 🔹 حدود ۴۵ دقیقه از این دیدار به گزارش فعالیت های مدرسه گذشت و کمتر از ۱۵ دقیقه از فرمایشات ایشان استفاده کردیم 🔸ایشان خیلی منظم با اولویت بندی مسائل و با نظارت بر گزارش مدرسه، ۶ مسأله بسیار مهم مدیریتی، تربیتی را بیان فرمودند. 🔰 در این پیام، سرتیتر فرمایشات ایشان، و در پیام های بعدی، تفصیل سخنان را تقدیم می کنم؛ 👇 ۶ موضوع سخنان ایشان 👇 1⃣ طرح ها و اسناد کلان حوزه 2⃣ اهمیت نگاه راهبردی برای حوزه 3⃣ راهبرد مهم تربیتی 👈 و طلبه 4⃣ ضرورت کار روی نظام جامع اندیشه اسلامی در ۶ سال اول 5⃣ ضرورت کار جدی روی تاریخ و تبار حوزه و کار روی ده پیچ تاریخی که بزرگان حوزه در آن ایفای نقش کردند 6⃣ ضرورت توجه به و های گوناگون از جمله استعدادها در بخش های هنری حوزه ♦️ایشان را در این دیدار اینگونه یافتم👇 منظم، دارای ذهنی دقیق و منسجم، مسلط بر مباحث و مسائل حوزه، دارای کلام و برخوردی متواضعانه ❇️ آیةالله اعرافی ساعت ۱۲ جلسه را تمام کردند و دقایقی بعد پراید حامل ایشان از جلو مدرسه حرکت کرد توفیقشان مستدام🤲 📣 تفصیل مطالب مهم، جالب و کاربردی ایشان در پیام های بعدی در 👈 @hadianeha
هادیانه ها
🌺گزارش تفصیل سخنان مهم آیت الله اعرافی درباره حوزه علمیه در بازدید از مدرسه علمیه ملاصادق🌺 شماره1⃣ : طرح ها و اسناد کلان حوزه 🔹در این دوره ی مدیریت حوزه، 200 طرح کلان که دارای منظومه ای واحد است به صورت جهادی کار شد 🔹20 سال را هدف گیری کردیم و با چند برنامه 5 ساله به دنبال رسیدن به آن هستیم 🔹 این طرح ها شامل منشور، چشم انداز، 15 نظام جامع و برنامه 5 ساله (محتوی 500 عنوان) است 🔹این طرح ها را از حفظ در 1ونیم ساعت برای حضرت آقا توضیح دادم و ایشان فرمودند راه همین است 🔹 ایشان این کارها را نیازمند گفتمان سازی دانستند و توصیه کردند که این منظومه در جمع مسئولین، اساتید و حتی طلاب مدرسه مورد بررسی و نقد قرار گیرد ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ @hadianeha
هادیانه ها
🌺گزارش تفصیل سخنان مهم آیت الله اعرافی درباره حوزه علمیه در بازدید از مدرسه علمیه ملاصادق🌺 شماره2⃣ : اهمیت نگاه راهبردی برای حوزه 🔹در سفرهای خارجی که رفتم شاهد ده ها مورد از اندیشکده هایی بودم که روی حوزه علمیه ما کار می کردند! 🔹متاسفانه ما اهل مطالعات راهبردی نیستیم؛ باید در برنامه ریزان، اساتید و طلبه ها نگاه راهبردی ایجاد شود 🔹البته ما با مشکلات مالی این کار را شروع کردیم ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ @hadianeha
هادیانه ها
🌺گزارش تفصیل سخنان مهم آیت الله اعرافی درباره حوزه علمیه در بازدید از مدرسه علمیه ملاصادق🌺 شماره3⃣ : راهبرد مهم آزادی و انتخاب گری 🔹آزادی و انتخاب گری که در صحبت های شما (حاج آقای وافی) بود، یک اصل مهم تربیتی و یک راهبرد مهم است و باعث رشد انسان های بزرگ می شود 🔹 این نظم ها اگر درون زا و با مشارکت و انتخاب طلبه و دادن آزادی هایی با نظارت هوشمند نباشد آدم های متوسط تربیت می کند 🔹 مجموعه ها به خاطر حرصی که بر پیشرفت دارند سراغ این نظم موزائیکی جدولی می روند؛ البته شاید در کوتاه مدت جواب دهد ولی بازدهی مطلوب را ندارد 🔹 البته تحقق عملی این راهبرد خیلی پیچیدگی دارد و ابعاد گسترده ای دارد ولی شدنی است 🔹 این که در سطح 1 همه کتب دارای بدیل شدند (غیر مواردی که دارای مانعی بودند) در راستای همین مطلب است 🔹 در پایه 5 و 6 طلبه باید بتواند در حوزه آزاد استادش را انتخاب کند و مدرسه ناظر و مشاور او باشد ... ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ @hadianeha
هادیانه ها
🌺گزارش تفصیل سخنان مهم آیت الله اعرافی درباره حوزه علمیه در بازدید از مدرسه علمیه ملاصادق🌺 شماره4⃣: ضرورت کار روی نظام جامع اندیشه اسلامی در 6 سال اول 🔹یکی از ضرورت های مهم برای طلاب ما داشتن یک نظام جامع از اندیشه اسلامی است 🔹 برخی از طلبه ها مخصوصا طلاب مقطع دیپلمی و دانشگاهی وقتی وارد حوزه علمیه می شوند آمالی دارند و انتظاراتی، ولی با صرف و نحو مواجه شده و آنچه می خواستند را نمی یابند و دچار سرخوردگی می شوند 🔹 دیدن یک دور نظام جامع یا طرح ولایت یا غیر آن (که رویکرد گشتالتی به کل اندیشه داشته باشد و حاوی ارتباط این پایه های علمی و نظام درسی با آن آمال باشد)، در طول ۶سال، معالجه ای برای این درد خواهد بود 🔹 در همین راستا(اهمیت داشتن نگاه کلی به اندیشه) است که گوییم در شش سال طلاب به راهیان نور بروند و اگر امکانات داشتیم قائل بودم باید به مرز لبنان و اسرائیل می رفتند و نمایشگاه آن جا را تماشا می کردند ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ @hadianeha
هادیانه ها
🌺گزارش تفصیل سخنان مهم آیت الله اعرافی درباره حوزه علمیه در بازدید از مدرسه علمیه ملاصادق🌺 شماره5⃣: ضرورت توجه به تاریخ حوزه که هویت جمعی ماست 🔹 مساله تبیین تاریخ و تبار حوزوی مخصوصا تبیین سرفصل های مهم و تاریخی حوزه بسیار مهم است 🔹 ده پیچ تاریخی که بزرگان حوزه در آن نقش ایفا کردند مثل کارهای حساس و کلیدی شیخ طوسی ها و علامه حلی ها و ... باید در قالب مطالعات، مسابقات و تابلوها کار شود 🔹 خود بنده در این موضوع ده ها سخنرانی داشتم و در کتاب حوزه علمیه بخشی از آن ها آمده است 🔹 این ها هویت واقعی و جمعی ماست و باید موزه های بزرگ تاریخ حوزه داشته باشیم 🔹در اردوگاه مفتاح مشهد و در مهدیه زیرساخت های این کارها فراهم شده ضمنا کارهای زیرساختی سنگین و مهمی در این دوره انجام شده که در دوره های بعدی ثمراتش دیده خواهد شد ان شاءالله ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ @hadianeha
هادیانه ها
🌺گزارش تفصیل سخنان مهم آیت الله اعرافی درباره حوزه علمیه در بازدید از مدرسه علمیه ملاصادق🌺 شماره 6⃣: ضرورت توجه به استعدادها ضرورت توجه به هنرهای حوزوی 🔹در بخش مهارتی ضمن تایید فرمایش شما (حاج آقای وافی) به بخش های هنری حوزه مخصوصا شعر و ادبیات و برخی هنرهای جدید تاکید می کنم 🔹 استعدادهای خاص و ویژه که آینده ساز هستند در عرصه های علمی، اجتماعی و هنری باید خود را کشف کنند و کسانی سر راه آن ها باشند و با ایشان همراهی نمایند 🔹حضرت آقا در جلسات، بارها به اهمیت این مساله (توجه به استعدادهای ویژه) اشاره فرموده اند ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ @hadianeha
⌛️ برا مهمونی آماده ای❓ ♦️ ماه رو به پایانه 🔹قرار بود این ماه و ماه رجب فرصتی باشن برای آمادگی دل من برای مهمانی 🔹قرار بود اعمال و توسلات و مناجات های شعبانیه وسیله آمادگی من باشن 😢اما نشد؛ 😢 در دلم بود که آدم شوم اما نشدم ♦️خدای من اقرار می کنم به کم کاری و به همین اقرار امید دارم اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلي وَلَمْ يُدْنِني مِنْكَ عَمَلي، فَقَدْ جَعَلْتُ الإِقْرارَ بِالذَّنْبِ اِلَيْكَ وَسيلَتي (اگر اجل من نزدیک شده و اعمالم مرا به تو نزدیک نکرده، پس اقرار به گناهم را وسیله قرار می دم) مناجات شعبانیه ♦️ خدای من آره به تو نزدیک نشدم و هنوز هم از تو دورم، خیلی هم دورم😭 وَاَبْلَيْتُ شَبابي في سَكْرَةِ التَّباعُدِ مِنْكَ و جواني ام را در مستي دوري از تو پير نمودم. مناجات شعبانیه ✨ولی میام مهمانی تو با اشتیاق هم میام چون میزبان تویی امیدوارم به روم نیاری خودم فهمیدم مهربان من❤️ 🔸 فدای امام رضاع که حال این روزهای آخر شعبان مثل مرا دید و چنین توصیه‌ فرمود👇 🔅ای اباصلت، بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است، ، استغفار و تلاوت قرآن را افزون کن و به سوى خدا از گناهان خود توبه کن تا وقتی ماه مبارک فرا رسید، خود را براى خدا خالص کرده باشى و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را: ✨«اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ» 🌱(خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده‌اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان) 🔸به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند. 📚عیون اخبار الرضا، ج2، ص 51 @hadianeha
🔸️🔹️🔸️ 📝 ثبت نام و گزینش سال تحصیلی جدید 🔸️🔹️🔸️ 📌مدرسه_علمیه ✅ با رویکرد تربیت محور و برنامه های ویژه💯 اطلاعات تکمیلی در پوستر👆🏻 🆔️ https://eitaa.com/mojtahedqomi
هدایت شده از راه رُشـد🌱
✨فعال تربیتی...از توهم تا واقعیت...✨ 🔻وقتی با مطالعه چند کتاب و شرکت در چند دوره برچسب مربی میگیریم. 🔻وقتی راحت با چند سال طلبگی آن هم با خواندن سیوطی و رسائل و مکاسب و... از تربیت حرف می‌زنیم و تحلیل میکنیم. 🔻وقتی وارد یک مجموعه تربیتی می شویم و مشغول مربیگری می شویم و متربی پیدا میکنیم. 🤔ممکن است دچار این توهم بشویم که دیگر در حوزه تربیت جزو فعالین تربیتی شده ایم یا دارای جایگاه و سمتی شده ایم به نام که در زمینه تربیت فعالیت می‌کنیم. 😕خیلی راحت اظهار نظر میکنیم و طرح می دهیم و عمل می‌کنیم. و اسم تمام این رفتارها را تربیت میگزاریم. ❗️ولی آیا واقعیت نیز همین‌گونه است ⁉️آیا امر تربیت دیگران به همین راحتی است که سریع در زمینه های مختلف برای کودک و نوجوان وحتی بزرگسالان نسخه بپیچیم؟ و داروخانه ی دواهایی که تجویز میکنیم را شنیده ها و تجربیاتی که داشته ایم قرار بدهیم؟ برای تربیت انسان ها تجویز می کنیم ⛔️بدون شناخت صحیح از انسان و روحیاتش ⛔️بدون شناخت جایگاه او در هستی و هدف خلقتش ⛔️بدون اتخاذ مبنا واصول صحیح در تربیتش ⛔️بدون استفاده از منبع قرآنی وگفتار خالقش 💠 به راحتی با توهمی که داریم جلو می رویم وتربیت می کنیم واز واقعیت ها دورتر می شویم. ▫️▪️▫️▪️▫️ 🖊سری به قلمدان ما بزنید. 🎲🎲🎲