eitaa logo
هادیانه ها
687 دنبال‌کننده
564 عکس
186 ویدیو
29 فایل
بیشتر از #اخلاق، #تربیت، #فقه_تربیت و مسایل #طلبگی و #حوزوی می نویسم ... #محمدهادی_قراباغی طلبه و استاد حوزه علمیه قم دانشجوی دکتری فقه تربیت دبیر کمیته فقه تربیت موسسه فقهی مصباح الهدی @H_Gharabaghi
مشاهده در ایتا
دانلود
مدیران _ اساتید _ طلاب _ دانشجویان 👳‍♂ 🎓 👨‍🏫 🤓 ✍ هریک از حواس ۵گانه، در یادگیری ما سهمی دارند که در کلاس درس باید مورد توجه قرار گیرند 👈 طبق تحقیقات علمی، سهم حس بینایی👀 از چنان اهمیت ویژه ای برخوردار است که چشم پوشی از آن معقول نیست ✅ آشنایی اساتید با های متنوع تدریس و به کارگیری آن ها و نیز استفاده صحیح از حداقل مثل تخته، می تواند تاثیر بسیار مثبتی در روند علم آموزان داشته باشد 👨‍🏫 _ 👨‍💻 متاسفانه علیرغم پیشرفت های علمی روز در ، شاهد دوری بسیاری از کلاس های علمی از آن ها هستیم😔 ✅ نکته قابل توجه این است که شاهد رعایت بعضی از قواعد خوب روش های آموزشی در بعضی از سوابق درخشان آموزشی در حوزه علمیه بودیم؛ از جمله این موارد می توان به روش تدریس شاگرد محور موسوم به ، مباحثه و پیش مطالعه اشاره نمود ♦️👈 در پیام های بعدی بیشتر به موضوع روش های تدریس می پردازیم 🆔 @hadianeha
✅ روش های تدریس به دو قسمت مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند مهم ترین انواع روش های غیر مستقیم عبارت اند از:👇 1⃣ بحث گروهی 2⃣ اکتشافی 3⃣ حل مسئله 4⃣ مشارکتی 5⃣ ایفای نقش 6⃣ پروژه یا واحد‌کار 7⃣ بدیعه‌پردازی ♦️روش از بهترین های این روش هاست که در کلاس های مختلف فقه، اصول، عقاید، تاریخ و ... قابل استفاده است 👈 در جدول فوق، چگونگی استفاده از این روش و ویژگی های مثبت و محدودیت های آن را مشاهده کنید ♦️ با توجه به مزیت های ویژه این روش از طرفی، و محدودیت های زمانی استفاده از آن از طرف دیگر، به اساتید گرامی پیشنهاد می شود حداقل در بعضی از بحث های مناسب درس خود، از این روش استفاده نمایند 🆔 @hadianeha
✅ روش های تدریس به دو قسمت مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند مهم ترین انواع روش های غیر مستقیم عبارت اند از:👇 1⃣ بحث گروهی 2⃣ اکتشافی 3⃣ حل مسئله 4⃣ مشارکتی 5⃣ ایفای نقش 6⃣ پروژه یا واحد‌کار 7⃣ بدیعه‌پردازی ♦️روش یکی از بهترین های این روش هاست و شاید بگوییم از جهت آثار تربیتی عالی ترین روش هاست. استفاده از این روش در امور تربیتی متعدد آثار درمانی دارد 👈این روش در دروس مختلفی قابلیت اجرا دارد. از کلاس های صرف و نحو تا فقه و اصول و فلسفه و علوم انسانی و غیر آن در سطوح مختلف قابل استفاده است 👈 در جدول فوق، چگونگی استفاده از این روش و ویژگی های مثبت و محدودیت های آن را مشاهده کنید ♦️ با توجه به آثار ویژه تربیتی در این روش، به اساتید گرامی پیشنهاد می شود حداقل در بعضی از بحث های مناسب درس خود، از این روش استفاده نمایند 🆔 @hadianeha
عظمت شب نیمه شعبان.mp3
5.7M
♦️عظمت شب ♦️ 🌺 مرور فرمایشات و اشارات اهل بیت ع درباره عظمت این شب🌺 👇امشب چه شبی است👇 🔹شب تقسیم ارزاق 🔹شب تعیین مقدرات 🔹شب باز شدن درهای آسمان 🔹بالاترین شب بعد از شب قدر 🔹شب تعیین مرگ ها و اجل ها 🔷 شب میلاد منجی عالم ❇️ مروری بر دو کتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی و مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی 🆔 @hadianeha
حالات سالک در شب نیمه شعبان.mp3
4.37M
♦️حالات سالک در شب♦️ 🌺 توصیه های مرحوم ملکی تبریزی به سالکین در شب نیمه شعبان🌺 👈 کناره گیری از لذت های دنیا 👈 این شب را شب وداع خودت از دنیا بدان 👈 در آخر شب اعمالت را محاسبه کن 🔰 برای این که نفس من با من در انجام اعمال این شب همراه بشه چه باید بکنم❓ ❇️ پاسخ این سوال رو از عارف بزرگ، مرحوم ملکی تبریزی بگیر 🆔 @hadianeha
مرور سریع اعمال شب نیمه شعبان.mp3
7.39M
♦️مرور اعمال شب ♦️ 🌺 مرحوم ملکی تبریزی: اعمال فاخره ای برای این شب وارد شده و ممکن است گفته شود که در شب‌های قدر، مانند آن یا افزون تر از آن وارد نشده. (المراقبات، ص۱۸۰)🌺 لیست کلی اعمال شب نیمه شعبان👇 🔹غسل 🔹زیارت سیدالشهدا (افضل اعمال) 🔹احیاء به عبادت 🔹دعاهای متعدد با مضامین ناب 🔷 نمازهای متعدد با فضیلت و آثار فوق العاده ♦️دو سوال: 1⃣ دعاهای این شب چه مضامینی دارد❓ 2⃣ ثواب ویژه نمازهای این شب چیست❓ 👈 پاسخ این دو سوال را در صوت بشنوید 🔺مروری بر دو کتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی و مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی 🆔 @hadianeha
🌼 عیدتون مبارک🌼 🌱این بیت زیبا تقدیم شما🌱 ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد تمام هستی زهرا نصیب نرجس شد @hadianeha
مختصری درباب روش تدریس.pdf
580.2K
🌺عیدی به اساتید محترم🌺 ♦️ ♦️♦️ ♦️♦️♦️ ✅ آنچه در این فایل می بینید ✅ 1⃣ نمای کلی از نکات روشی تدریس 2⃣ اهمیت شناخت روش های تدریس 3⃣ ملاک های روش خوب و مناسب 4⃣ توضیح مهم ترین روش های تدریس 🔷🔶🔸 ✍ در این فایل در قالب جدولی منظم، با چیستی و ویژگی ها و محدودیت های ۱۱ روش تدریس آشنا می شوید 🔰مهم ترین روش های مستقیم: 1-سخنرانی 2-توضیحی 3-حفظ و تکرار 4-آموزش برای یادگیری در حد تسلط 🔰 مهم ترین روش های غیر مستقیم: 1- بحث گروهی 2- اکتشافی 3- حل مسئله 4- مشارکتی 5- ایفای نقش 6- پروژه یا واحد‌کار 7- بدیعه‌پردازی 👈 این فایل خلاصه ای دقیق و جذاب از ۴۰ صفحه یک کتاب علمی درباب روش های تدریس است 🆔 @hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺زندگی ما و زندگی بعضی ها🌺 ✅ برداشت اول: زندگی ما (داخلی_شب_با حالت هیجان_باصدای بلند) مامااان، بابااا، همسر خووبم، رفقای عزییزم ... خبر دارید...📣📣📣 🔹امروز ۲۰ شدم 🔹امروز سه تا گل زدم 🔹امروز اعضا و دنبال کننده های کانال و پیجم به ۱kرسید! 🔹امروز تو دانشگاه اول شدم 🔹امروز مقاله ام چاپ شد 🔹امروز تو کلاس ترکوندم و همه دهنشون باز موند 🔹امروز کتابم چاپ شد 🔹امروز به عنوان استاد دعوت شدم 🔹امروز به معاونت ... منصوب شدم 🔹امروز به ریاست ... منصوب شدم 🔹امروز ... ✅ برداشت دوم: زندگی بعضیا (داخلی_شب_با حالت انکار_با تلاش برای عوض کردن حرف) پدر: ؛ كاش مثل عبدالرزاقِ مسئله گو مى‌شدى و مى توانستى منبر بروى و از اين كتاب(منازل الآخره) كه او براى ما مى خواند، تو هم مى‌خواندی 👈چند بار خواستم بگويم پدرجان؛ اين كتاب از آثار و تأليفات من است اما هر بار خوددارى كردم و چيزى نگفتم و فقط گفتم: دعا بفرمائيد خداوند توفيقى مرحمت نمايد ♦️ فرمود: انما الاعمال بالنیات🤔 برای همین، انگیزه شاد کردن دل پدر و مادر در گفتن موفقیت ها به اونها رو رد نمی کنم ولی با وجود فریب پنهانی و پیچیده و شیطان، -م آرزوست @hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پاسخ هنرمندانه به یک سوال مهم♦️ اگه کسی پرسید FATF چی هست ؟ به زبان ساده چجوری جوابش بدیم❓ میخوان سفره مردم رو کوچک کنند‌‌‌.... ✍ این که میگیم صدا و سیما باید دانشگاه عمومی باشه یعنی همین😊😎چقدر جای اینجور کارها تو صداو سیما خالیه 🔹بیان یک مسأله مهم سیاسی روز 🔹در قالب هنر 🔹در یک فیلم پر بیننده 🔹از زبان شخصیت اول و محبوب فیلم 🔹با بیان روان و صریح 🙏واقعا دست مریزاد🙏 🤔واقعا علت این همه دفاع دولت از FATF و معطل موندن و تعیین تکلیف نشدن اون در مجمع تشخیص مصلحت نظام چیه؟🧐 @hadianeha
🌺گزارش یک دیدار🌺 ♦️ روز ۱۲فروردین، طبق قرار ساعت ۱۱ صبح مدیر حوزه‌های علمیه، حضرت آیت الله اعرافی در برنامه سرکشی خود از مدارس، وارد مدرسه علمیه ملاصادق شدند 🔹 حدود ۴۵ دقیقه از این دیدار به گزارش فعالیت های مدرسه گذشت و کمتر از ۱۵ دقیقه از فرمایشات ایشان استفاده کردیم 🔸ایشان خیلی منظم با اولویت بندی مسائل و با نظارت بر گزارش مدرسه، ۶ مسأله بسیار مهم مدیریتی، تربیتی را بیان فرمودند. 🔰 در این پیام، سرتیتر فرمایشات ایشان، و در پیام های بعدی، تفصیل سخنان را تقدیم می کنم؛ 👇 ۶ موضوع سخنان ایشان 👇 1⃣ طرح ها و اسناد کلان حوزه 2⃣ اهمیت نگاه راهبردی برای حوزه 3⃣ راهبرد مهم تربیتی 👈 و طلبه 4⃣ ضرورت کار روی نظام جامع اندیشه اسلامی در ۶ سال اول 5⃣ ضرورت کار جدی روی تاریخ و تبار حوزه و کار روی ده پیچ تاریخی که بزرگان حوزه در آن ایفای نقش کردند 6⃣ ضرورت توجه به و های گوناگون از جمله استعدادها در بخش های هنری حوزه ♦️ایشان را در این دیدار اینگونه یافتم👇 منظم، دارای ذهنی دقیق و منسجم، مسلط بر مباحث و مسائل حوزه، دارای کلام و برخوردی متواضعانه ❇️ آیةالله اعرافی ساعت ۱۲ جلسه را تمام کردند و دقایقی بعد پراید حامل ایشان از جلو مدرسه حرکت کرد توفیقشان مستدام🤲 📣 تفصیل مطالب مهم، جالب و کاربردی ایشان در پیام های بعدی در 👈 @hadianeha
هادیانه ها
🌺گزارش تفصیل سخنان مهم آیت الله اعرافی درباره حوزه علمیه در بازدید از مدرسه علمیه ملاصادق🌺 شماره1⃣ : طرح ها و اسناد کلان حوزه 🔹در این دوره ی مدیریت حوزه، 200 طرح کلان که دارای منظومه ای واحد است به صورت جهادی کار شد 🔹20 سال را هدف گیری کردیم و با چند برنامه 5 ساله به دنبال رسیدن به آن هستیم 🔹 این طرح ها شامل منشور، چشم انداز، 15 نظام جامع و برنامه 5 ساله (محتوی 500 عنوان) است 🔹این طرح ها را از حفظ در 1ونیم ساعت برای حضرت آقا توضیح دادم و ایشان فرمودند راه همین است 🔹 ایشان این کارها را نیازمند گفتمان سازی دانستند و توصیه کردند که این منظومه در جمع مسئولین، اساتید و حتی طلاب مدرسه مورد بررسی و نقد قرار گیرد ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ @hadianeha
هادیانه ها
🌺گزارش تفصیل سخنان مهم آیت الله اعرافی درباره حوزه علمیه در بازدید از مدرسه علمیه ملاصادق🌺 شماره2⃣ : اهمیت نگاه راهبردی برای حوزه 🔹در سفرهای خارجی که رفتم شاهد ده ها مورد از اندیشکده هایی بودم که روی حوزه علمیه ما کار می کردند! 🔹متاسفانه ما اهل مطالعات راهبردی نیستیم؛ باید در برنامه ریزان، اساتید و طلبه ها نگاه راهبردی ایجاد شود 🔹البته ما با مشکلات مالی این کار را شروع کردیم ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ @hadianeha
هادیانه ها
🌺گزارش تفصیل سخنان مهم آیت الله اعرافی درباره حوزه علمیه در بازدید از مدرسه علمیه ملاصادق🌺 شماره3⃣ : راهبرد مهم آزادی و انتخاب گری 🔹آزادی و انتخاب گری که در صحبت های شما (حاج آقای وافی) بود، یک اصل مهم تربیتی و یک راهبرد مهم است و باعث رشد انسان های بزرگ می شود 🔹 این نظم ها اگر درون زا و با مشارکت و انتخاب طلبه و دادن آزادی هایی با نظارت هوشمند نباشد آدم های متوسط تربیت می کند 🔹 مجموعه ها به خاطر حرصی که بر پیشرفت دارند سراغ این نظم موزائیکی جدولی می روند؛ البته شاید در کوتاه مدت جواب دهد ولی بازدهی مطلوب را ندارد 🔹 البته تحقق عملی این راهبرد خیلی پیچیدگی دارد و ابعاد گسترده ای دارد ولی شدنی است 🔹 این که در سطح 1 همه کتب دارای بدیل شدند (غیر مواردی که دارای مانعی بودند) در راستای همین مطلب است 🔹 در پایه 5 و 6 طلبه باید بتواند در حوزه آزاد استادش را انتخاب کند و مدرسه ناظر و مشاور او باشد ... ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ @hadianeha
هادیانه ها
🌺گزارش تفصیل سخنان مهم آیت الله اعرافی درباره حوزه علمیه در بازدید از مدرسه علمیه ملاصادق🌺 شماره4⃣: ضرورت کار روی نظام جامع اندیشه اسلامی در 6 سال اول 🔹یکی از ضرورت های مهم برای طلاب ما داشتن یک نظام جامع از اندیشه اسلامی است 🔹 برخی از طلبه ها مخصوصا طلاب مقطع دیپلمی و دانشگاهی وقتی وارد حوزه علمیه می شوند آمالی دارند و انتظاراتی، ولی با صرف و نحو مواجه شده و آنچه می خواستند را نمی یابند و دچار سرخوردگی می شوند 🔹 دیدن یک دور نظام جامع یا طرح ولایت یا غیر آن (که رویکرد گشتالتی به کل اندیشه داشته باشد و حاوی ارتباط این پایه های علمی و نظام درسی با آن آمال باشد)، در طول ۶سال، معالجه ای برای این درد خواهد بود 🔹 در همین راستا(اهمیت داشتن نگاه کلی به اندیشه) است که گوییم در شش سال طلاب به راهیان نور بروند و اگر امکانات داشتیم قائل بودم باید به مرز لبنان و اسرائیل می رفتند و نمایشگاه آن جا را تماشا می کردند ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ @hadianeha
هادیانه ها
🌺گزارش تفصیل سخنان مهم آیت الله اعرافی درباره حوزه علمیه در بازدید از مدرسه علمیه ملاصادق🌺 شماره5⃣: ضرورت توجه به تاریخ حوزه که هویت جمعی ماست 🔹 مساله تبیین تاریخ و تبار حوزوی مخصوصا تبیین سرفصل های مهم و تاریخی حوزه بسیار مهم است 🔹 ده پیچ تاریخی که بزرگان حوزه در آن نقش ایفا کردند مثل کارهای حساس و کلیدی شیخ طوسی ها و علامه حلی ها و ... باید در قالب مطالعات، مسابقات و تابلوها کار شود 🔹 خود بنده در این موضوع ده ها سخنرانی داشتم و در کتاب حوزه علمیه بخشی از آن ها آمده است 🔹 این ها هویت واقعی و جمعی ماست و باید موزه های بزرگ تاریخ حوزه داشته باشیم 🔹در اردوگاه مفتاح مشهد و در مهدیه زیرساخت های این کارها فراهم شده ضمنا کارهای زیرساختی سنگین و مهمی در این دوره انجام شده که در دوره های بعدی ثمراتش دیده خواهد شد ان شاءالله ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ @hadianeha
هادیانه ها
🌺گزارش تفصیل سخنان مهم آیت الله اعرافی درباره حوزه علمیه در بازدید از مدرسه علمیه ملاصادق🌺 شماره 6⃣: ضرورت توجه به استعدادها ضرورت توجه به هنرهای حوزوی 🔹در بخش مهارتی ضمن تایید فرمایش شما (حاج آقای وافی) به بخش های هنری حوزه مخصوصا شعر و ادبیات و برخی هنرهای جدید تاکید می کنم 🔹 استعدادهای خاص و ویژه که آینده ساز هستند در عرصه های علمی، اجتماعی و هنری باید خود را کشف کنند و کسانی سر راه آن ها باشند و با ایشان همراهی نمایند 🔹حضرت آقا در جلسات، بارها به اهمیت این مساله (توجه به استعدادهای ویژه) اشاره فرموده اند ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ @hadianeha
⌛️ برا مهمونی آماده ای❓ ♦️ ماه رو به پایانه 🔹قرار بود این ماه و ماه رجب فرصتی باشن برای آمادگی دل من برای مهمانی 🔹قرار بود اعمال و توسلات و مناجات های شعبانیه وسیله آمادگی من باشن 😢اما نشد؛ 😢 در دلم بود که آدم شوم اما نشدم ♦️خدای من اقرار می کنم به کم کاری و به همین اقرار امید دارم اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلي وَلَمْ يُدْنِني مِنْكَ عَمَلي، فَقَدْ جَعَلْتُ الإِقْرارَ بِالذَّنْبِ اِلَيْكَ وَسيلَتي (اگر اجل من نزدیک شده و اعمالم مرا به تو نزدیک نکرده، پس اقرار به گناهم را وسیله قرار می دم) مناجات شعبانیه ♦️ خدای من آره به تو نزدیک نشدم و هنوز هم از تو دورم، خیلی هم دورم😭 وَاَبْلَيْتُ شَبابي في سَكْرَةِ التَّباعُدِ مِنْكَ و جواني ام را در مستي دوري از تو پير نمودم. مناجات شعبانیه ✨ولی میام مهمانی تو با اشتیاق هم میام چون میزبان تویی امیدوارم به روم نیاری خودم فهمیدم مهربان من❤️ 🔸 فدای امام رضاع که حال این روزهای آخر شعبان مثل مرا دید و چنین توصیه‌ فرمود👇 🔅ای اباصلت، بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است، ، استغفار و تلاوت قرآن را افزون کن و به سوى خدا از گناهان خود توبه کن تا وقتی ماه مبارک فرا رسید، خود را براى خدا خالص کرده باشى و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را: ✨«اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ» 🌱(خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده‌اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان) 🔸به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند. 📚عیون اخبار الرضا، ج2، ص 51 @hadianeha
🔸️🔹️🔸️ 📝 ثبت نام و گزینش سال تحصیلی جدید 🔸️🔹️🔸️ 📌مدرسه_علمیه ✅ با رویکرد تربیت محور و برنامه های ویژه💯 اطلاعات تکمیلی در پوستر👆🏻 🆔️ https://eitaa.com/mojtahedqomi
هدایت شده از راه رُشـد🌱
✨فعال تربیتی...از توهم تا واقعیت...✨ 🔻وقتی با مطالعه چند کتاب و شرکت در چند دوره برچسب مربی میگیریم. 🔻وقتی راحت با چند سال طلبگی آن هم با خواندن سیوطی و رسائل و مکاسب و... از تربیت حرف می‌زنیم و تحلیل میکنیم. 🔻وقتی وارد یک مجموعه تربیتی می شویم و مشغول مربیگری می شویم و متربی پیدا میکنیم. 🤔ممکن است دچار این توهم بشویم که دیگر در حوزه تربیت جزو فعالین تربیتی شده ایم یا دارای جایگاه و سمتی شده ایم به نام که در زمینه تربیت فعالیت می‌کنیم. 😕خیلی راحت اظهار نظر میکنیم و طرح می دهیم و عمل می‌کنیم. و اسم تمام این رفتارها را تربیت میگزاریم. ❗️ولی آیا واقعیت نیز همین‌گونه است ⁉️آیا امر تربیت دیگران به همین راحتی است که سریع در زمینه های مختلف برای کودک و نوجوان وحتی بزرگسالان نسخه بپیچیم؟ و داروخانه ی دواهایی که تجویز میکنیم را شنیده ها و تجربیاتی که داشته ایم قرار بدهیم؟ برای تربیت انسان ها تجویز می کنیم ⛔️بدون شناخت صحیح از انسان و روحیاتش ⛔️بدون شناخت جایگاه او در هستی و هدف خلقتش ⛔️بدون اتخاذ مبنا واصول صحیح در تربیتش ⛔️بدون استفاده از منبع قرآنی وگفتار خالقش 💠 به راحتی با توهمی که داریم جلو می رویم وتربیت می کنیم واز واقعیت ها دورتر می شویم. ▫️▪️▫️▪️▫️ 🖊سری به قلمدان ما بزنید. 🎲🎲🎲