eitaa logo
حلقۀ رندان
337 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
731 ویدیو
35 فایل
تجربۀ زندگی در باغ معارف آل الله علیهم صلوات الله أجمعین از دریچۀ هنر و ادب درگاه دریافت پیشنهادات و انتقادات شما: @halghe_rendan_admin جهت مشارکت بیشتر در گروه «حلقۀ رندان» عضو شوید: https://eitaa.com/joinchat/1185873964Cab5f90b3dd
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: / / قالب شعر: وزن: شاعر: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ این همه آتش خدایا شعله اش از گور کیست؟ شهوت این بی نمازان، نشئه ی انگور کیست؟ پرده دانان طریقت در صبوری سوختند این صدای ناموافق زخمه ی تنبور کیست؟ شیخ بازیگوش ما از بس مرید خویش بود عطسه ای فرمود و گفت این جمله ی مشهور کیست! پنج استاد حقیقت حرف شان با ما یکی ست راستی در پشت این دستورها دستور کیست؟ آب نوشان ادّعای خضر بودن می کنند رنگ پیراهان اینان وصله ی ناجور کیست؟ دست این پاسور بازان هر که دل را داد باخت دوستان چشم شما در انتظار سور کیست؟ دین و دل دادند یارانم در این شرب الیهود شیخ ما در باده گم شد ، مست ما مستور کیست؟ این که خضرش خوانده اید، اسکندر مقدونی است این که دریایش لقب دادید چشم شور کیست؟ این که بر آن گوش خود بستید، صور محشر است این که شیطان می دمد دائم در آن شیپور کیست؟ آن که می زد روز و شب پیوسته لاف اختیار این زمان ترس از که دارد؟ این زمان مجبور کیست؟ بعد طوفان جز کفی در کیسه ی امواج نیست شاه ماهی های این دریا ببین در تور کیست! 🆔@halghe_rendan
موضوع: / / قالب شعر: وزن: شاعر: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ... بعد از نبی ندیده به خود شیعه روز خوش دیده‌ست اگر، به ناله و اندوه و چشم تر تاریخ شاهدست که در این معادلات هرگز نمی‌کند علی و آل او ضرر پنداشتند شاخه طوبیٰ شکستنی‌ست دست که می‌‌رسد به بلندای این شجر؟ کار بشر گشوده نگردد به هیچ وجه جز با گشاده‌رویی مهدی منتظر آزادگان گدایی هر در نمی‌کنند الّا درِ نبی که بر آنیم مفتخر 📃گوشه‌ای از قصیدهٔ ودایع... 🆔@halghe_rendan
هدایت شده از بافتار
🔸اشعاری با رنگ و بوی حکمت از محمدمهدی سیّار 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
هدایت شده از بافتار
اشعاری با رنگ و بوی حکمت از محمدمهدی سیّار 🔹«محمدمهدی سیار» شاعر نام‌آشنایی است که در بین مخاطبانِ جدی شعر با غزل‌ها و نیمایی‌هایش شناخته می‌شود و در بین عموم مردم با ترانه‌ها و نوحه‌هایش. «حالا که می‌روی» و «گزینه‌های روی میز» و «مرگ بر آمریکا» از ترانه‌های معروف او در خاطر مردم است. او فارغ‌التحصیل دکترای فلسفه است و به تدریس در دانشگاه اشتغال دارد. چندین سال قبل در مصاحبه‌ای خبر از چاپ کتابی با عنوان «بوطیقای صدرایی» داده بود که نظریه ادبی مبتنی بر حکمت متعالیه صدرا بود، اما هنوز منتشر نشده است. 🔹در عمده اشعار سیّار، نحوی از جهان‌بینی توحیدی را حس می‌کنیم یا نوعی از نگاه فسلفی عرفانی. این نگاه لزوما اصطلاحات علمی فلسفی یا عرفانی نیست (گرچه در برخی اشعار همین را هم شاهد هستیم)، بلکه یک نحوه‌نگاه به جهان هستی و اتفاقات پیرامونیِ شاعر است. 🔹در روز حکمت و فلسفه، بافتار به سراغ برخی از اشعار محمدمهدی سیّار رفته که رنگ و بوی از حکمت و فلسفه دارد و شاید به تعبیر دقیق‌تر می‌توان آنها را عرفانی قلمداد کرد. البته حکمت و عرفان، لایه‌ها و سطوح مختلفی دارند و ظهور آن‌ها در شعر نیز می‌تواند به گونه‌های بسیار متفاوتی رخ دهد. شعر حکمت‌آمیز در اینجا لزوماً آن شعری نیست که با زبانی پیچیده و آمیخته با اصطلاحات فلسفی و عرفانی سروده شود یا حکیمانه بودن خود را جار بزند! اما آشنایی و انس با میراث تفکر و فلسفه‌ اسلامی می‌تواند برای شاعر، بسیار مفید و الهام‌بخش باشد و به صورت مکنونی در اشعار او هویدا شود. 🔹 برای فهم و حظ بیشتر از جهان معنایی شاعر، نیاز است که شعر کاملِ ابیات گلچین‌شده را بخوانید. اشعار از کتاب‌های «رودخوانی»، «یادآوری»، «بی‌خوابی عمیق» و «حق‌السکوت» انتخاب شده‌اند. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🖼 | توجه به شعر و ادب در عصر ایلخانان 🔺 شعر و ادب صوفیانه در عصر ایلخانان منبع ارزشمندی برای بررسیهای تاریخی، اجتماعی و سیاسی است. حجم عظیم آثار تولید شده در این عصر در مقایسه با ادوار تاریخی قبل و بعد از خود بسیار شگفت‌انگیز و مهم‌تر پرسش‌برانگیز است. اینکه صوفیان و شعرای عصر ایلخانی در دورانی می‌زیستند که حمایت از هنر گسترده بود و در عالی‌ترین محافل مورد تشویق قرار می‌گرفت، در نوع خود ماهیت این دوران را آشکار می‌کند. 🔺 خاندان جوینی حامیان جدی تعدادی از شعرا بودند که شخصیت شاخص آنها سعدی شیرازی است. مکاتبات میان شمس‌الدین صاحب دیوان (وزیر اعظم) و برادرش عطاملک جوینی حاکم بغداد با سعدی شیرازی قابل ملاحظه و بیانگر روابط صمیمی مابین آنها بوده است. عنایت آنها بر این شاعر در داستانی درباره ملاقات سعدی با آباقا نمود یافته است. 📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان (دفتر دوم)، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel
هدایت شده از هیئت اندیشه‌ورز هنر و رسانه
💠 به مناسب 30 آبان‌ماه؛ «روز حکمت و فلسفه و روز بزرگداشت ابونصر فارابی» 💠 موضوع: «نظریه هنر فاضله فارابی و رهیافت های معاصر» 🔰دوفصلنامه علمی-پژوهشی پژوهش‌های عقلی نوین، دوره 3، شماره 6، پاییز و زمستان 1397، صص 117-97. ☑️چکیده: فیلسوفان مسلمان همچون فارابی در آثار گوناگون خود به هنر و کارکردهای سیاسی و اجتماعی و اخلاقی آن توجه داشته اند. در آثار اندیشمندان معاصر مانند مرتضی مطهری، محمدتقی جعفری و جوادی آملی نیز مطالب قابل توجهی به چشم می خورد که بتواند مبنای یک نظریه هنر و زیبایی قرار گیرد. در نظریه هنر فاضله فارابی هنرمند در طبقه دوم مدینه فاضله و حامل حقایق دینی و سعادت معقول است. این به معنای نفی ویژگی های زیباشناختی و خلاقیت هنری نیست، بلکه همه ارزش های هنری پیش فرض هنر بودن هنر فاضله است. نظریه هنر فاضله فارابی از محاکات صور حسی و خیالی تا محاکات معقولات یا رهیافت هنرحکمت را شامل می شود. هنر سرگرمی با توجه به لزوم آن در مسیر سعادت غایی در حدود و اندازه های معینی مورد قبول فارابی است. در آثار متفکران معاصر نیز مراتب مختلف زیبایی و هنر نفی نمی شود، بلکه تاکید می شود که زیبایی و هنر منحصر در انواع حسی و مادی و حتی زیبایی فکری نیست و شامل زیبایی معقول هم می شود. به عنوان نمونه مطهری در مقدمه داستان راستان به رهیافت هنرحکمت و انتقال معارف به جامعه توجه داشته غفلت از آن را به عنوان بیماری اجتماعی یاد می کند. 🆔@foaam_f
هدایت شده از هیئت اندیشه‌ورز هنر و رسانه
نظریه هنر فاضله فارابی و رهیافت های معاصر.pdf
590.1K
💠 به مناسب 30 آبان‌ماه؛ «روز بزرگداشت فارابی» 💠 موضوع: «نظریه هنر فاضله فارابی و رهیافت‌های معاصر» 🖊نویسنده: دکتر نادیا مفتونی* *دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه تهران. 🆔@foaam_f
خدا عاجز ز تکرار علی هرگز نخواهد بود ولی قرآن کجا دیده‌ست با خود جلد دوم را ؟! 🆔 @halghe_rendan_channel
حلقۀ رندان
خدا عاجز ز تکرار علی هرگز نخواهد بود ولی قرآن کجا دیده‌ست با خود جلد دوم را ؟! #علیرضا_اطلاقی #امیر
موضوع: گونه: قالب شعر: وزن: شاعر: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دو قسمت کرده ایزد دانه‌های زرد گندم را که تو مهمان کنی بر سفره نان خویش مردم را من از چشم کسی آموختم پیمانه‌داری‌ ها که بخشش می‌کند تا آخرین جانمایه‌ی خم را چو نامش بر زبان آید به تن نیرو می‌افزاید چو یادش می‌کنم یاد آورم سازد ترحم را اگر در آسمان شب به جای ماه بنشیند دگر پایان دهد چشمک پرانی‌های انجم را هلال ماه از نعل سمندش نور می‌نوشد اگر سرمه کند بر چشم شب خاک کف سُم را سمرقند و بخارا جای خود دارد که مولایم اگر لب تر کند تبریز و تهران و ری و قم را ... سیه‌رویی نصیب ما نشد تا قنبرش باشیم و لیکن روسیاهانیم کفران تنعم را بیا تا بر تو ثابت سازم اینکه تیغ می‌خندد به شمشیر علی بنگر شکوفای تبسم را تصور کن علی سیر زمان کرده‌ست و می‌بیند به دشت کربلا بازو و دستِ از بدن گم را💔 اگرچه دین همان دین است لیکن دین بدون او ... تصور کن فقط طاووسِ با دم را و بی دم را اگر چه قافیه مانع شده دورت بگردم من پذیرا باش از من نازنین دورت بگردوم را ! یل خیبرشکن! دنیا پر از فرعون گردیده‌ست بنهْ با تیغ خود زیر سر اهرام اهرم را ! خدا عاجز ز تکرار علی هرگز نخواهد بود ولی قرآن کجا دیده‌ست با خود جلد دوم را ؟! 🆔 @halghe_rendan_channel
از خویش می گریزم در این دیار، باران دلتنگ روزگارم بر من ببار، باران بغض گلوی ما را باری تو ترجمان باش ای بی شکیب، باران ای بی قرار، باران 🆔@halghe_rendan
موضوع: / / / / قالب شعر: وزن: شاعر: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بعد از دو ماه خون جگر خوردن در عصر سرد جمعه‌ی آذر ماه لبخند بر لبان وطن گل کرد با عزم تان به عرصه‌ی میدانگاه بسیار طعنه ها که ز نامردان دیدید و بغض خویش نهان کردید شیطان هزار وسوسه کرد اما وجدان هر آنچه گفت همان کردید در اشتیاق گلشن بیگانه خود را به منجنیق نیفکندید وقتی وطن در آتش و خون می سوخت هیزم در این حریق نیفکندید جرم شما چه بود: چرا خواندید با هم سرود ملی ایران را؟! یا این که روی دوش چرا بردید با خود، درفش خاک دلیران را؟! از دست نارفیق نمک نشناس خنجر ز پشت گرچه بسی خوردید نوکیسه بود و باخت در این میدان اما در این قمار شما بردید کاری که در زمین قطر کردید مرهم به جان زخمی میهن شد بدخواه تان شکار نگون بختی در تور پاره پاره‌ی دشمن شد