📌کار فیلسوف
کار فیلسوف در عرصهی حکمت عملی، ایجاد یک عمل و پرسش از چند و چون آن و برنامهریزی نیست؛ بلکه کار فیلسوف تعالی دادن به ماهیت یک عملِ جاری و ساری در جامعه از طریق تأمل فلسفی در معانی موجود در ذهنیت کنشگران و ظرائف معنایی نهفته در فرهنگ عمومی است.
به تعبیر دیگر کار فیلسوف پرسش از بنیادهای عمل و بنیانهای فکری و معنایی کنشگر است.
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
بسمه تعالی
📌فلسفهی مسئولیت اجتماعی در حکمت متعالیه
(مقدمهای بر بنیانهای عقلانیت فطری)
✍ سید مهدی موسوی
⭐️ بخش اول...
۱. براساس حکمت قرآنی و فلسفه ی متعالیه، مهمترین سنت الهی و قانون ذاتی حاکم بر جهان طبیعی، این است که اینجا دار تزاحم و تضاد و حرکت است و همهی امور اینجهانی همواره در حال تغییر و تحوّل و صیرورتند. این امر ذاتی این جهان است و هیچگاه و در هیچ دورهای تبدّل نپذیرد؛ مگر هنگامی که خداوند متعال اراده کند که «یوم تبدّل الارض غیر الارض» و آن پایان این جهان و آغاز قیامت کبری است.
۲. به ارادهی الهی، بخشی از رسالت صیرورت، پرورش و ساخت این جهان به انسانِ درحال صیرورت واگذار شده است. (خلافت بر روی زمین) چرا که خداوند متعال انسان را از میان جمیع موجودات برای ایفای این رسالت بزرگ برگزید و او را خلیفه خود بر روی زمین و امانتدار خود قرار داد.
۳. به ارادهی الهی، همهی انسانها به واسطهی داشتن عقل و اراده، در پرورش و ساخت و بهرهمندی از این جهان سهیم هستند. در واقع همگان از این حق برخوردارند و اختصاص به هیچ فرد و گروهی ندارد.
۴. سعادت و موفقیت (رشد) انسان در این جهان در گرو پرورش و ساخت خود و همچنین حفظ، امانتداری، پرورش و ساختن این جهان و بهرهبرداری و استفاده صحیح از منابع موجود در آن است.(فساد در این جهان نیز موجب فساد در سعادت و زندگی انسان میشود.) به همین جهت همه انسانها به اقتضای استعداد و ظرفیت وجودی و به میزان بهرهمندی از مواهب طبیعی دارای مسئولیت (۱. حفظ و امانتداری و ۲. پرورش و بهرهبرداری) هستند و مورد بازخواست قرار میگیرند.
۵. اصل این مسئولیتمندی انسان قابل واگذاری به غیر نیست و هر فردی خود او باید پاسخگو باشد. چرا که #رشد_جامع و فعلیت انسانیت انسان و همچنین سعادت و پیشرفت وجودی او در گرو پذیرش این مسئولیت است.
«احساس مسئولیت و به تعبیر قرآن استعداد و لیاقت حمل امانت، خود یک معیار بزرگ برای شخصیت انسانی و تفاوت انسان اخلاقی با انسان زیستشناسی است.» استاد مطهری، یادداشتها، ج 4، ص136
۶. پاسخگویی انسان نه به حرف و کلام بلکه به رشد وجودی و فعلیت انسانیت در اوست.
۷. این مسئولیت به نحو فردی و جزیرهای نیست و مفید فایده هم نیست؛ بلکه به نحو جمعی و مشارکتی است. چرا که شبکههای از فعالیتها و مسئولیتهای به هم پیوسته و همافزا موجب آبادانی طبیعت و پیشرفت زندگی انسان میشود. همچنان که فساد معلول شبکهای از علل و عوامل به هم پیوسته است که توسط جمع به وجود آمده است.
۸. مسئولیت مفهومی اعتباری است و در شرایط مختلف اعتبار می شود. لذا انواعی از مسئولیت انسانی ممکن است:
فردی،
خانوادگی
و اجتماعی.
دو مسئولیت اول ریشه طبیعی و غریزی و محبتی دارد. اما جنس مسئولیت اجتماعی متفاوت است لذا «مسئولیت اجتماعی، انسانیترین مسئولیتهاست»
مسئولیتهای اجتماعی نیز بر دو گونه است:
الف: مسئولیتهای همگانی
ب: مسئولیتهای تخصصی.
همچنین مسئولیت اجتماعی همگانی به دو قسم تقسیم میشود:
الف: اخلاقی (الزام درونی)
ب: حقوقی (الزام بیرونی)
۹. انسانها در عین اینکه موجود اجتماعی هستند از سلایق و استعدادهای مختلف و سطوح ادراکی متفاوت از موجودات و نیازها برخوردارند از این رو آرمانهای مختلف و نظام رفتاری متنوع دارند که در بسیاری از امور مشترک موجب اختلاف و درگیری میشود. بر اساس «نقش غیرقابل پیشبینی افراد و درگیری ارادهها بر مبنای آرمانها» فعالیتها و مسئولیتهای انسان در امور اجتماعی بسیار مشکل و پیچیده و ذوابعاد میشود و همواره انسان در معرض آزمون و خطا، ابتلا به گرفتاری و تردید، شکست و پیروزی است. از این رو، ملاک و میزان در مسئولیت اجتماعی ایجاد تعادل و توازن در جامعه است به نحوی که همگان بتوانند به منافع و مصالح خود دست پیدا کنند. بنابراین در میدان تضاد منافع و تزاحم آرمانها توجه دائمی به منافع عمومی و مصالح نوعیه در متن مسئولیت اجتماعی نهفته است.
🛑 ادامه دارد ...
#مسئولیت_اجتماعی
#مصالح_نوعی
#منافع_عمومی
#عقلانیت_فطری
#حکمت_قرآنی
#حکمت_متعالیه
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
بسمه تعالی
📌 فلسفهی مسئولیت اجتماعی در حکمت متعالیه
(مقدمهای بر بنیانهای عقلانیت فطری)
✍ سید مهدی موسوی
⭐️ بخش دوم ...
۱۰. اشتباه بزرگ یک مکتب فکری این است که وعده بهشت زمینی و زندگی بدون دردسر و بدون ابتلا و شکست، بدون مسئولیت و تکلیف را در این جهان، به پیروان خود وعده دهد. وعدهای که هیچگاه در دنیا که دار تزاحم و صیرورت دایمی است محقق نخواهد شد. لذا هرچند در ابتدا برای جلب نظرها و بسیج مردمی کارآمد است اما بعد از مدتی موجب سرخوردگی، ناامیدی و احساس خسارت میشود.
رسالت یک مکتب متعالی این است که به پیروان خود چگونگی مواجههی بهتر با ابتلائات و مشکلات و مسئولیت در برابر حوادث را برای رسیدن به یک زندگی مقاوم پیشنهاد دهد. جامعه مطلوب، جامعهی نفی ذاتی طبیعت و از بین رفتن اختلافات و تنوعات و ابتلائات نیست. جامعهی مطلوب و مدینه فاضله، جامعهای است که انسانها به واسطه عقل و ایمان، بهتر میتوانند ابتلائات و مشکلات و اختلافات را مدیریت مسئولانه کنند. در واقع سعادت حقیقی و پیشرفت واقعی همین رسد عقلانی و معنوی و بلوغ فکری و قلبی در مواجههی با پیشامدها و حوادث و ابتلائات است.
۱۱. در این میدان کار و رقابت و عرصهی تضادها و همآوردیهای اجتماعی، حب نفس، میل به راحتی و رفاه شخصی، انسان را به بیتفاوتی در نسبت با دیگران و منفعت طلبی شخصی میکشاند و دایره مسئولیت را در حد کسب سود و منفعت شخصی محدود میکند. هر چند ممکن است روتوش اخلاقی و قدسی هم بر آن بکشد. در این صورت یک نظام ارزشی، هنجاری و رفتاری شخصی متولد میشود. نظامی که محوریت آن را کسب منفعت شخصی، سعادت و موفقیت فردی شکل میدهد. در صورت قدسی و دینی آن، رستگاری فردی و بهشت رفتن خود، غایت حاکم و اصلی است و حتی خیرات و صدقات هم به همین جهت است هرچند خیر آن به دیگران هم میرسد. در صورت دنیوی آن نیز کسب سود بیشتر در معاملات اقتصادی و روابط انسانی معیار است هر چند اگر لازم باشد که برای رسیدن به این غایت مقداری از سود خود را به عنوان مالیات و یا حق بیمه و امثال اینها به دیگران واگذار کند اما غایت اصلی همان کسب سود شخصی و منافع فردی خود است.
۱۲. اما یک احساس اخلاقی ویژهای در انسان وجود دارد که دایرهی مسئولیت اجتماعی را توسعه میدهد و انسان را از فردانیت خودساخته خارج میکند و به اجتماع و سرنوشت جمعی پیوند میزند. نوعی درد و دغدغه اجتماعی دارد و از مشکلات و سختی های دیگران رنج میبرد و از رشد و خوشحالی آنها خوشحال میشود.
این واقعیتیی فطری و قطعی و غیر قابل انکار است و هر کس با مراجعه به درون خود و مطالعهی تاریخ بشری میتواند نشانههای بسیار واضح و روشنی بر این احساس اخلاقی و همسرنوشتی اجتماعی بیابد.
۱۳. منشأ این احساس اخلاقی و پیوند اجتماعی چیست که بدین وسیله آدمی میتواند بر حب نفس و رفاه طلبی و منفعت طلبی شخصی خود غلبه کند و منافع عمومی و مصالح نوعیه را هم در قلمرو فعالیتها و برنامههای خود لحاظ کند و دایرهی مسئولیت اجتماعی خود را وسعت ببخشد. حداقل پنج نظریه مهم در این زمینه وجود دارد که عبارتند از:
۱. قرارداد اجتماعی برای کسب سود بیشتر
۲. حس ملی و تعصبات قومی
۳. وجدان
۴. آرامش درونی
۵. ایمان به خدا و معاد
۱۴. از میان نظریههای ذکر شده، آنچه میتواند تبیین گر احساس اخلاقی بشر و پشتوانهی مسئولیت اجتماعی باشد ایمان حقیقی و عمیق به مبدا و معاد است. چرا که «مسئولیت یک احساس است، یک وجدان است، به یک معنی یک امر وجدانی و ذهنی است و وابسته به یک سلسله علل دیگر است و به عبارت دیگر وابسته به چندین ادراک دیگر است و آن اینکه یک فرمان (یک امر اعتباری، یک باید از یک مقام مافوق) هست که به من فرمان میدهد، مرا مکلف میشمارد، ولو آن مقام مافوق، خودش درونی و وجدانی باشد.» استاد مطهری، یادداشتها، ج 4، ص135
۱۵. بر این اساس، «دین برای مسئولسازی انسان است و فلسفه بعثت پیغمبران این است که بشر را متوجه مسئولیتهایش بکنند و دین نیامده که به بشر تأمین بدهد و از او رفع مسئولیت نماید، بلکه برعکس آمده است که مقام مسئول او را به خودش ارائه دهد. دین منهای مسئولیت، دین منهای دین است.» همان، ص132«هر چیزی میتواند به دو شکل جریان یابد: مسئول و غیر مسئول، الّا دین. مثلًا ادب مسئول و ادب غیر مسئول، علم مسئول و علم غیر مسئول، هنر مسئول و هنر غیر مسئول، حتی سیاست مسئول و غیر مسئول، اقتصاد مسئول و غیر مسئول، اما دین غیر مسئول معنی ندارد. ممکن است دین مسئول خود و غیر مسئول از غیر خود فرض شود، اما دین غیر مسئول معنی ندارد زیرا جوهر دین تکلیف، وظیفه، امانتداری، مسئولیت سالم تحویل دادن است.» همان ص133
🛑 ادامه دارد...
مطلب بعد: نظریهی فقهی مسئولیت اجتماعی
#مسئولیت_اجتماعی
#مصالح_نوعی
#منافع_عمومی
#عقلانیت_فطری
#حکمت_قرآنی
#حکمت_متعالیه
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌بررسی پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
آیت الله العظمی نجفی مرعشی
کیهان اول مرداد ۱۳۵۸
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
چگونگی تبدیل #اجتماع_جاهلهی_بدوی به #مدینهی_فاضلهی_نبوی بزرگترین درس از سیرهی نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (صلوات الله علیه وآله) است.
رحلت پیامبر اسلام تسلیت باد ⚫️
هدایت شده از از مدیریت مسجد, تا مدیریت اجتماع
📌دشواریهای اجرای عدالت
🔹دسته بندی ها در مسجد ما حکایت جالبی دارد.
خیلی محترمانه و دوستانه از بعضی افراد و گروه ها خواستم که عقب بکشند و پایشان را از گلیمشان درازتر نکنند و به حد شأن قانع باشند.
هدف از این کار هم ایجاد فضایی بازتر برای افراد و گروه های کوچکتر بود تا قدری راه تنفس پیدا کنند.
آنها هم طوعا او کرها پذیرفتند و بساطشان را کم و بیش جمع کردند و مجموعا اوضاع آرام است. بحمدلله
حالا اخبار و نشانه های دارد بروز می کند که آن گروه هایی قبلا مقابل هم بودند، به هم نزدیکتر شده اند.....
گویی ترجیح می دهند مدیری نباشد و خودشان با مبارزه و نزاع مشکلشان را حل کنند. ظاهراً این طوری برایشان جذابتر است.
این یکی از چالش های جدی اجرای عدالت در هر جامعه ایست که وقتی مدیر جامعه میخواهد هرکسی را در جای متناسب خودش قرار دهد تا عدالت اجرا شود، همه (یعنی همه) حتی آنهایی که شرایط به ضررشان است، در مقابل اجرای عدالت می ایستند، چون به آن شرایط نابرابر خو گرفته اند، در نتیجه همه در مقابل مدیر و مصلح اجتماعی متحد می شوند.
مدیر عدالتخواه هم که متعهد است زیر بلیط کسی نرود و به کسی باج ندهد، به زیر کشیده می شود و دوباره دوره ای از فساد و نزاع و قدرت طلبی و استضعاف آغاز می شود.
این سزای ملتی است که تاریخ نخواند و سنت های تاریخ را نادیده بگیرد.
#عدالت
#مسجد
#جامعه
#تاریخ
@modmasjed
مشتی خاک به پیشگاه خداوند متعال
قزوین : حرم حضرت حسین بن علی بن موسی الرضا
گلزار شهدا
۲۵ شهریور ۱۴۰۲
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
🟠ما در نقطه کور مسئولیت هستیم!
🖊جایگاه مسئولیت اجتماعی، مردم و دولت در اندیشه سیاسی شیعه در گفتگو با منصور میراحمدی؛
🔸برخی از دیدگاههای اجتماعی یا سیاسی، سعی دارند که یکی از دو مسئولیت سیاسی و اجتماعی را به دیگری مقدم دارند. زاویه نگاه ما در این بحث اما، مبتنی بر دیدگاه تعاملی است. مردم نسبت به دولت و دولت نسبت به مردم، رابطه تعاملی برقرار کرده و مسئولیت سیاسی یا اجتماعی شان را در فضای تعامل ترتیب دهند. از یکسو مردم نسبت به دولت دو نقش اساسی بر عهده داشته و همچنین دولت نسبت به مردم، نقش آفرینی مهمی را دارد.
🔸مسئولیت سیاسی و اجتماعی زمانی منجر به موفقیتهای اجتماعی خواهد شد که زمینه تعامل در میان مردم و دولت فراهم باشد. دولت زمینههای نقش آفرینی برای مردم را فراهم کند، مردم نیز نقش حمایت و نظارت شان در برابر دولت را به درستی انجام دهند تا رابطه تعامل به درستی در این جامعه برقرار شود. نکته مهم آنکه؛ ما نمیتوانیم از جایگاه مسئولیت اجتماعی مردم سخن بگوئیم، مگر اینکه توجه ویژهای به مسئولیت سیاسی دولت نیز مبذول بداریم.
📎https://farhangesadid.com/0002Ff
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 قدرت رهبری
آیت الله خمینی، با بیانی متهورانه و لحنی آرام، به مدت دو ساعت با ما سخن گفت.
حتی وقتی به این مطلب و تکرار آن میپرداخت که ایران باید خود را از شر شاه خلاص کند و *نیز هنگامی که به مرگ پسرش اشاره میکرد، نه آثار هیجان در صدایش دیده میشد و نه در خطوط چهرهاش حرکتی ملاحظه میگردید.*
آیت الله به جای آنکه با فشار بر روی کلمات، ایمان و اعتقاد خود را به مخاطبش ابلاغ کند، با نگاه خود چنین میکرد.
نگاهی که همواره نافذ بود؛ *اما هنگامی که مطلب به جای حساس و عمدهای میرسید، تیز و غیر قابل تحمل میشد.*
این خانه [خانه امام ره] *نظیر فقیرترین افراد نجف است.*
در این مسکن محقر، از قدرت رؤسای شورش و یا رؤسای جبهه مخالف که در تبعید به سر میبرند، هیچ نشان و علامتی دیده نمیشود *و اگر آیت الله خمینی قدرت آن را دارد که ایران را به حرکت درآورد و قیام برانگیزد، این قدرت مسلما ناشی از تسلط و اقتدار وی بر افکار مردم است.*
به نقل از: لوسین ژرژ (خبرنگار روزنامه فرانسوی لوموند) ؛ ۶ مه ١٩٧٨ م.
#عقلانیت_فطری
#مکتب_امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 تحریف یا تفسیر
🔸پرسش:
آیا هر کسی که کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنهای را تدریس میکند را میتوان مفسر اندیشههای ایشان بدانیم و به برداشتهای او اعتماد کنیم؟
🔹پاسخ:
ابتدا لازم است به یک نکته کلی اشاره شود و آن این است که:
صرف خواندن و تدریس کردن و بازگویی یک متن، دلیلی بر اعتقاد خواننده و گوینده به آن متن و ارایه تفسیر صحیح نیست. بلکه در بسیاری از اوقات، آن متن بهانه است تا گوینده بتواند مقاصد و اهداف خود را از طریق آن متن ترویج کند. بخصوص اگر نویسنده و خالق متن دارای اعتبار دینی و یا جایگاه اجتماعی و سیاسی باشد. در این حالت #تحریف و تفسیر به رأی رخ میدهد. به طور نمونه کم نبودهاند افرادی که به تفسیر و تحلیل قرآن و حدیث پرداختهاند اما با استناد به برداشتهای شخصی از متن، زمینهساز انحرافات بزرگ دینی بودهاند که شاید از ابتدا چنین قصدی هم نداشتند.
در مقابل این تحریفگری، تفسیر و تحلیل عمیق وجود دارد که در آن سعی میشود هر متنی در فضای فکری و مبانی ذهنی مؤلف و شرایط اجتماعی زمانهی صدور متن فهم و تحلیل عمیق شود.
مفسر واقعی کسی است که به هیچ وجه مبانی و بنیانهای فکری خود را به متن تحمیل نکند بلکه همواره تلاش داشته باشد تا متن را در چهارچوب فکری و ذهنی مؤلف بازخوانی و تفسیر کند. البته این حق برای مفسر همواره وجود دارد که پس از تفسیر و تحلیل، به نقد و بررسی کل متن و یا برخی از مدعاها و استدلالهای مؤلف بپردازد.
🛑 در مورد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی، هم این قاعده باید رعایت شود، بخصوص اگر تفسیر و تحلیل از جایگاه منبر و تدریس عمومی باشد.
اما برخی از افراد و سخنگویان تلاش داشته و دارند که از فرصت نفوذ و اقبال عمومی به این متن استفاده کنند و آن را در چهارچوب فکری خود تفسیر و مویدی بر مبانی فکری و اصول عملی خود معرفی کنند در حالی که در مبنای فکری و اصول بنیادین متفاوت از مبانی حضرت آیتالله خامنهای هستند و بسیاری از مبانی فلسفی ایشان -همچون معرفتشناسی، هستیشناسی و انسانشناسی- را قبول ندارند ولی در این حال اینگونه به مخاطب القا میکنند که این اثر همسو و برآمده از مبانی فکری خودشان است.
آیت الله العظمی خامنهای از جمله متفکران انقلاب اسلامی و نهضت احیای تفکر دینی است و در ادامهی جریان فکری و فلسفی امام خمینی، علامه طباطبایی و استاد شهید مطهری قرار دارد و بر همان اساس فکری و فلسفی به تبیین الهیات اجتماعی اسلام برای ارائهی دکترین اجتماعی و ترسیم ساختار حیات طیبه و جامعهی فاضلهی اسلامی پرداختهاند.
عنایت به این ویژگی و این مبانی و اصول فکری، شرط اصلی ورود به تفسیر و تحلیل آثار مکتوب و بیانات ایشان است و الا به تحریف و تفسیر به رأی خواهد انجامید.
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
🥀عِشق را #عِشق میفهمَد فقَط !
✍ نوشتهای از طلبه جوان کربلایی محمد حسین خانجانی (رحمة الله علیه) در ۱۷ سالگی
گاهی بیخوابی به سرم میزند ؛ گاهی به عِشق فکر میکنم !
براستی عشق چطور معنا میشود ؟🍂
راستش دلم میخواهد عشق را در چند کلمه خلاصه کنم . . .
دلم میخواهد عِشق را #خلاصه کنم در پرستیدن !
خلاصه اش کنم در خواستنِ با تمامِ وجودِ او !
عِشق را خلاصه کنم در راضیِ به امرِ معشوق بودن ؛ در اینکه او را بخواهی حتی اگر تورا نخواهد !
خلاصه اش کنم در آغوشِ او بودن در تمامِ عمر !
خلاصه اش میکنم در سوره ی حمد !
خلاصه اش میکنم در کمیل !
و عِشق ، این کلمه ی وصف ناپذیر را خلاصه میکنم در تمامِ اسئلک الامان های مناجاتِ مولای مولای . . .
خلاصه اش میکنم در ماهِ رمضان !
میخواهم عِشق را خلاصه کنم در طلبگی !
و میخواهم خلاصه اش کنم در شهادت !
و خلاصه کنم عِشق را در بهار . . . فصلی که به ما گفته اند بسیار از قیامت یاد کنید !
و و و هزاران خلاصه ی دیگر ؛ آه ! و شاید کلمه ی خلاصه با عِشق در تضاد است ! و شاید هم اصلا #کلمات از بیانِ معنای عِشق عاجزند !
ولی خب بالاخره ماییم و همین ضعف ها دیگر !
اگر نبود که ما انسان نبودیم !
اصلا شاید عِشق را بتواند خلاصه کرد در #انسان !
مگر نه ؟🙃
گاهی بیخوابی به سرم میزند ؛ گاهی به #انسان فکر میکنم . . .
که شاید
تنها
مترادفِ
کلمه ی
#عِشق باشد . . .❤️
یالطیف🦋
✍#خان
۳۱ فروردین ۱۴۰۰
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
🥀نترس !
✍ نوشتهای از طلبه جوان کربلایی محمد حسین خانجانی (رحمة الله علیه)
و ما آفریده شده ایم . . .
فکر میکنم آفرینش یعنی خلاقیت !
خلاقیت یعنی تنوع !
و تنوع یعنی تغییر . . .
پس
یاد میگیرم تا
از تغییر نترسم !
چرا اگر قرار بود از تغییر ترسید ، حسینِ فاطمه (ع)هرگز قیام نمیکرد !
اگر قرار بود از تغییر ترسید ، سلمان پیشنهادِ خندق نمیداد !
اگر قرار بود از تغییر ترسید ، برق اختراع نمیشد !
اگر قرار بود از تغییر ترسید ، خمینی (ره) انقلاب نمیکرد . . .
و بدانیم این را !
که اگر قرار باشد از تغییر بترسیم ، باید هرروز ، از شنیدنِ صدای فحش های پی در پیِ مردمِ بی سوادِ کوچه و خیابان ، به مسئولین و حتی دین و خدا ، بترسیم !
چرا که از هر دست که بدهی ، از همان دست میگیری !
و میخواهم این را بگویم :
که خدا
مارا
نترس آفریده است . . . !❤️
یالطیف🦋
#خان
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 جوان سرمایه است، اعتراض کنیم❗️
بزرگترین سرمایه برای هر کشور جان و عمر جوانان آن کشور است که باید به چنگ و دندان از آن مراقبت و بهرهبرداری کرد.
همهی ما نسبت به این سرمایهی بزرگ اجتماعی مسئولیت اجتماعی داریم و باید جلوی هرگونه اتلاف این سرمایهی بیبدیل را گرفت؟
چرا ما به راحتی از کنار #مرگ_جوان در حوادث مختلف رد میشویم؟
چرا اتلاف عمر جوانان و از بین رفتن استعدادهای آنها را جدی نمیگیریم و هیچ مطالبه و برنامهای برای حفاظت از این سرمایههای عظیم نداریم؟
چرا به قصورها و تقصیرهای افراد در پدیدهی #جوان_مرگی و یا اتلاف عمر و استعداد جوانان اعتراض جدی، واقعی و اصلاحجویانه نمیکنیم؟
اعتراض حکیمانه و مطالبهگری صادقانه کوچکترین حد از مسئولیت انسانی و اجتماعی و شرعی تک تک افراد جامعهای است که به پیشرفت و عزت خود میاندیشند.
#مسئولیت_اجتماعی
#جوان
#اعتراض
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 جوان سرمایه است، اعتراض کنیم❗️ بزرگترین سرمایه برای هر کشور جان و عمر جوانان آن کشور است که باید
📌جوانها میتوانند مشکلات را حل کنند
ما الان با اتّکاء به آن کارهایی که جوانهای ما آن روز در دفاع مقدّس انجام دادند، میتوانیم با اطمینان بگوییم امروز جوانهای ما میتوانند همهی مشکلات این کشور را حل کنند.
اینکه گفتهاند: «فی تَقَلُّبِ الاَحوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجال» ــ در دگرگونیهای بزرگ گوهر انسانها شناخته میشود ــ این [فقط] مخصوص افراد نیست، جامعه هم همینجور است؛ یک جامعه را در حوادث سخت و سنگین میشود شناخت.
ما خودمان را نمیشناختیم، دیگران هم ما را نمیشناختند، دنیا هم ما را نمیشناخت؛ در دفاع مقدّس، هم ما خودمان، خودمان را شناختیم و هم دیگران ما را شناختند؛ آنهایی که در دنیا صاحب ادّعا بودند فهمیدند.
✔️بیانات در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
#مکتب_انقلاب
#جوانان
#دفاع_مقدس
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 اخوان الصفا و خلّان الوفا
🔹آنچه تمدن اسلامی را از سایر تمدنها در عرصهی اجتماعی ممتاز و متمایز میکند فرهنگ #اخوّت است به همین جهت قرآن کریم مؤمنین را به این ویژگی مهم وصف میکند (حجرات ۱۰) و آن را نعمت بزرگی میداند (آل عمران ۱۰۳) و رسول اعظم (صل الله علیه وآله) در بدو تأسیس مدینهی فاصله نبوی پیوند اخوت را میان همهی شهروندان برقرار ساخت.
🔸 اخوّت یکی از مولفههای مهم فکری و نظری در قرن سوم و چهارم هجری قمری و محور تشکیلات شیعیان و شبکهی وکالت اهلبیت(علیهم السلام) بود و متفکران و حکیمان و محدثان و عارفان هر کدام به نحوی به تبیین نظری و ترسیم راهبردی آن پرداختهاند. از آن جمله، حکیمان گمنامی که خود را «اخوان الصفا و خلّان الوفا » نامیدند و در اطراف امتداد فلسفی و اجتماعی اخوت آثار ارزشمندی را به جای گذاشتند. این سنت حسنه تا کتاب #شذرات_المعارف حکیم متأله و عارف یگانه آیت الله العظمی شاه آبادی ادامه یافت و در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شکوفا شد.
🔹بدون تردید ایجاد تمدن نوین اسلامی در گرو بازخوانی دقیق فلسفی و الهیاتی از مفهوم محوری اخوّت و همچنین التزام عملی به مسئولیت اجتماعی برآمده از اخوّت است.
رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻣﺎ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﺎ ﭘﻴﺸﻲ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯ ، ﻭ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﻤﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ، ﺧﻴﺎﻧﺖ ﻭ ﻛﻴﻨﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﺪﻩ . ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺗﻮ ﺭﺅﻭﻑ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ .(الحشر١٠)
#اخوت
#تمدن_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#مسئولیت_اجتماعی
#مدرسه_تربیتی_انقلاب_اسلامی
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 اخوت و مصلحت عمومی
ثبات و قرار جامعه به تقدم مصلحت عمومی بر منافع شخصی است. چرا که بدین واسطه، اعتماد عمومی و همزیستی مسالمت آمیز بر جامعه حاکم میشود و تمام تلاشها و کنشگریها بر حول یک حقیقت واحد -یعنی مصلحت عمومی- سامان مییابد. بدون توجه به مصلحت عمومی و منافع نوعی و ملی، تعارض منافع و درگیریهای اجتماعی در جامعه رشد مییابد در نتیجه بنیانهای عقلانیت اجتماعی و اعتماد عمومی تضعیف میشود و تمایل به جوامع بیگانه گسترش مییابد در چنین وضعیتی امیدی به استمرار و بقای عزتمندانهی جامعه نیست.
در جامعه اسلامی، آنچه میتواند بنیانی برای مصلحت عمومی و منافع جمعی باشد مفهوم #اخوت و برادری است.
اخوت به معنای تعارفات دروغین و رودربایستی های بی منطق و یا گردهماییهای دوران خوشی نیست. اخوت یک سبک زندگی و شیوه رفتاری بر پایه نوع خاصی از مسئولیت اجتماعی است که در دوران سخت و گرفتاریها نشانههای آن آشکار میشود و برادر از غیر برادر شناخته میشود.
#اخوت
#تمدن_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#مسئولیت_اجتماعی
#مدرسه_تربیتی_انقلاب_اسلامی
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 غیرت دینی امام خمینی
آیه الله شبیری زنجانی حفظه الله:
🔹مرحوم آقای آمیرزا مهدی اصفهانی [که] ضد فلسفه بود، در نهایت ضدیت؛ با این اختلاف سبک و مشرب [با امام خمينی ره] وقتی کتاب کشف الاسرار آقای خمينی را دیده بود، با اینکه هفده _ هجده سال از آقای خمينی بزرگتر بود، در مشهد دستِ آقای خمینی را بوسید.
📚جرعه ای از دریا ج۲ ص ۵۴۳.
#امام_خمینی
#کشف_الاسرار
#میرزا_مهدی_اصفهانی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 عقل و مسئولیت
فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری:
🔹حیوان مکلّف نیست؛ یعنی مسئولیت روی دوش حیوان گذاشته نشده است، یک ماشین خودکار است، ولی انسان مسئول کار خودش است.
🔸تکلیف، وظیفه و مسئولیت، همان چیزی است که قرآن از آن به نام «امانت» یاد کرده است: امانت را بر زمین و آسمانها و کوهها عرضه داشتیم، هیچ کدام حاضر نشدند که آن را بپذیرند چون استعدادش را نداشتند. تنها انسان بود که حاضر شد بار امانت تکلیف و مسئولیت را به دوش بگیرد، یعنی گفت: خدایا! #مسئولیت را من به عهده میگیرم، آن راه کمال و سعادت را من با پای خودم طی میکنم به حکم این نیروی عجیبی که به من دادهای که نیروی ابتکار است، نیروی عقل است، نیروی خلاقیت است.
✍ استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج 1، ص29
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 انتخابش کرده بود
(به یاد کربلایی محمد حسین خانجانی
طلبهی دوستداشتنی که پس از اولین زیارت نجف و کربلا در ایام اربعین، آسمانی شد)
کربلایی بود و حالش آسمانی گشته بود
نوبت اول که رفت یار انتخابش کرده بود
در لباس رزم علمی بود و اندر راه دین
جامی از اهل ولا با معرفت بگرفته بود
با نگاهی عاشقانه، مبتهج از لطف یار
در تمنای وصالش او پیاده رفته بود
در قدمهای طریق عاشقی مسرور شد
شورمندانه ز جان بیولا دست شسته بود
زیر لب از عشق میخواند و میکرد شستشو
آن دلی را که به مولا عاشقانه بسته بود
ناگهان در صحن نوری آمد و او را گرفت
بیخود از خود گشت و هم از خان و جان بگذشته بود
در حریم یار چرخی زد و خود را کرد عیان
از میان جمع یاران انتخابش کرده بود
هجر سخت است، میدهد آرامشی را این خبر
در کلاس درس اکبر روزها بنشسته بود
✍ سید مهدی موسوی
شام جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121