📌 منطق بنیادین «نظریه مقاومت»
۲ از ۳
نظریه مقاومت در مکتب حکمی و فقاهتی معمار مقاومت حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و در نظام فکری شارح و بسط دهندهی آن حضرت آیت الله العظمی خامنهای (دامت برکاته) بر چند اصل محوری استوار است.
۱. حکمتبنیانی
امام خمینی و آیت الله العظمی خامنهای بارها فرمودهاند که تمام مناسبات سیاسی و اجتماعی در اسلام بر پایه حکمت، عقلانیت و فقاهت سامان یافته است و از بنیانهای محکم عقلانی برخوردار است و در همه محاسبات داخلی و بینالمللی میبایست به عنصر زمان و مکان توجه شود و با دقت علمی و بهرهگیری از مشاوره کارشناسان و متخصصین تصمیمی انتخاب شود که به تحقق منافع ملی و اهداف متعالی اسلامی منتهی شود.
در درک و فهم نظریه مقاومت نیز باید به این نکته توجه شود که مقاومت برآمده از فطرت و ریشه دار در عقل و برآمده از عقلانیت اجتماعی و عملی است و کاملا در نسبت به عنصر زمان و مکان و هماهنگ با منافع ملی، اهداف اسلام، مصالح مسلمین و آینده نگری تدبیر و طراحی شده است.
لذا حرکت مقاومت همواره سعی در باز خوانی و بازسازی خود در نسبت با شرایط زمانی و مکانی با بهرهگیری از اصول فقاهتی اسلام و مشورت خبرگان و کارشناسان امور مذهبی، سیاسی، امنیتی و نظامی است.
۲. مصلحت بینی
در نظریه مقاومت، شناخت مصالح اسلام و مسلمین یک اصل مبنایی و واقعگرایانه است. بر این اساس، در نظریه مقاومت، هرگونه افراط و تفریط و هرگونه تعلل و شتاب در کنشها و واکنشها نفی میشود و صرفا براساس مصالح اسلام و مسلمین با ملاحظه شرایط مختلف تصمیمگیری لازم گرفته میشود. لذا مقاومت بر پایه مصلحت به تنظیم عهدها و پیمانها، پذیرش آتشبس و صلح یا جنگ میپردازد.
۳. دفاع از حقوق، ابرو، مال و جان مردم
یکی از بزرگترین اهداف و آرمانهای مقاومت دفاعاز حقوق، آبرو، جان و مال عموم مردم و اهالی جامعه است. از اینرو، در همه تصمیمگیری های جبهه مقاومت یکی از اصول مهم و اساسی حفاظت از جان و مال و آبروی غیرنظامیان و کاهش تلفات انسانی و مالی از مردم غیرنظامی حتی از جبهه دشمن است. در منطق قرآن و اسلام هرگونه کشتار جمعی، سپر انسانی از انسانها، تصمیمگیریهایی که به کشتار جمعی منتهی شود جایز نیست. البته رژیمهای سفاک مثل رژیم صهیونیستی به هیچ اصل انسانی و اخلاقی پایبند نیست و در هر شرایطی به کشتار جمعی غیرنظامیان دست میزند اما با همین وجود میبایست براساس عقلانیت و مصلحت تصمیمگیری و اقدام لازم انجام گیرد. ۴. حفاظت از عزت مسلمین از جمله اصول محوری در نظریه مقاومت، توجه به عزت و عظمت مسلمین و مستضعفان عالم است و براساس قاعده «نفی سبیل» هرگونه اقدامی که موجب ضعف مسلمین و مستضعفین و برتری سران سلطه و استکبار بشود نفی میشود. از اینرو، در همه تصمیمات، اظهارات و اقدامات لازم است عزت اسلام و مسلمین حفظ شود و از اقدامات شتابزده و افراط و تفریطهای که موجب میشود جبهه مقاومت تضعیف شود و یا مورد شماتت دیگران قرار گیرد باید پرهیز شود. چرا که گاه اظهارات نسنجیده و شعاری موجب بدنامی جبهه مقاومت و اندیشه متعالی مقاومت میشود و نااهلان از آن سوءاستفاده میکنند. ۵. مردممحوری در مکتب انقلاب اسلامی، محور اصلی جبهه مقاومت، مردم منطقه و نسل جوان و مردان مقاوم همان منطقه هستند و دولتهای کشورهای دیگر نقش حمایت کننده و پشتیبان را بر عهده دارند. چرا که اگر مردم منطقه خود به میدان نیایند و فرماندهی میدان را بر عهده نگیرند، دخالت دولتها راه به جایی نخواهد برد. از اینرو، حضرت امام و مقام معظم رهبری، بر راهکار اساسی #بسبج_مردمی و تشکیل جبهه مستضعفان عالم تأکید دارند زیرا میدان دار همه پیروزیها مردم و بخصوص نسل جوانِ مقاوم هستند. ۶ و ۷. وحدت امت اسلامی و جبهه مستضعفان عالم از منظر امام خمینی و آیت الله العظمی خامنهای، جبهه مقاومت متعلق به هیچ مذهب و آیین و دینی نیست بلکه یک اصل فطری و فراگیر جهانی است که بر سنتهای الهی تاریخ و ثابتات دین و عقل استوار است. و از آنجا که جبهه استکبار میان خود اتحاد بر قرار ساختهاند و از همه ظرفیتهای موجود برای بسط سلطهی خود استفاده میکند در برابر آنها باید همه مستضعفان عالم و بخصوص همه مسلمین باید در یک جبههبندی واحد علیه ظلم و استکبار متحد شوند و با هم افزایی و همبستگی حداکثری زمینه را برای انزال رحمت الهی و حرکت در مسیر سعادت فراهم کنند. بنابراین وحدت اسلامی پیش شرط شکلگیری جبهه مقاومت است. در این مکتب متعالی، وحدت یک امر حقیقی و واقعی است و میبایست ریشه در جان آدمی داشته باشد و الا به صرف قرارداد و تقیه نمیتوان موجبات وحدت را فراهم کرد و چرا که قراردادها و امر تقیهای کاملا شکننده است. 🛑 ادامه دارد ... ✍سیدمهدی موسوی ۲۹مهر۱۴۰۳ #مقاومت #نظریه_مقاومت #معمار_مقاومت •┈┈••✾••┈┈• ❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه https://eitaa.com/hekmat121/2155
📌 منطق بنیادین «نظریه مقاومت»
۳ از ۳
۸. ولایت اجتماعی و کار تشکیلاتی
مقاومت یک فعالیت جمعی و شبکهای است که از اتصال قلبی و همبستگی اجتماعی جمعی از انسانها به وجود میآید اصلی که در فرهنگ قرآنی و مکتب انقلاب اسلامی به «ولایت» نام برده میشود. ولایت آن ساختار وجودی و اجتماعی جبهه مقاومت است که از سه لایه اصلی تشکیل شده است: ۱. همبستگی درونی نیروها؛ ۲. مرزبندی دقیق با دیگران؛ ۳. رعایت سلسله مراتب فرماندهی و رهبری.
۹. تجهیز به پیشرفتهترین ابزارها و فنآوریها
در مکتب فکری انقلاب اسلامی، علم و فناوری یک واقعیت مهم در زندگی بشر است و در هیچ سطحی، گریزی از آن نیست بلکه باید براساس عقلانیت حکمی و اجتهادی، علوم و فنآوریهای قدرت ساز و امنیت بخش را به دست آورد و اگر لازم است باید از جوامع دیگر اقتباس و در منظومه فکری خود هضم کرد. این مقوله کاملا امر اجتهادی و حکمی است و اصلا تحت عناوین ثانوی و مفاهیمی چون عصر اضطرار و عصر حیرت در نمیآید. به تعبیر دیگر با نگرش اضطرای و اکل میتهای آنچنان که برخی از افراد نواخباری میگویند نمیتوان زیرساختهای علمی و فناوری جبهه مقاومت را به وجود آورد. لذا به هیچ وجه نباید به تضعیف علم و فنآوری پرداخت و به بهانههای مختلف، دانشمندان و پشتیبانان علمی جبهه مقاومت را دلسرد کرد.
۱۰. تقویت بنیانهای اعتقادی و ایمانی
از مهمترین اصول نظریه مقاومت، تقویت بنیانهای اعتقادی و ایمانی است چرا که در نظریه مقاومت، «انسان» و «اگاهی و اراده» او، اساس همه تصمیمات و کنشگری هاست. این انسان است که با آگاهی و باور و با ایمان و ارادهی پولادین میتواند همه بنبستها را بشکند و در برابر همه موانع تاریخی، اجتماعی، ساختاری بایستد و جوامع را متحول کند. آن چه، شخصیت انسان را میسازد و سکوی حرکت و پرش بلند انسان است اعتقادات و باورهای مذهبی و ایمان قلبی به خداوند متعال و نظام الهی حاکم بر طبیعت و تاریخ است.
اگر انسان عاقل و مؤمن باشد و به خداوند متعال توکل و به نصرت الهی امیدوار باشد چنین انسانی همچون جبل راسخ و کبریت احمر است و میتواند همهی ساختارها و موانع مختلف را از سر راه بردارد و در سختترین شرایط زندگی و حرکت کند. انسان مؤمن، انسان در حال حرکت و خیزش است و بواسطه امید و ایمان خود به خداوند متعال، اطراف خود را نور میبخشد و رستاخیزی در اجتماع به وجود میآورد.
بنابراین قدرت و قوت اصلی جبهه مقاومت در نیروی اعتقاد و ایمان و معنویت و اتصال وجودی با خداوند متعال است که نتیجه آن پایبندی به اصول اخلاقی و انسانی در همهی ساحت های زندگی آنها و در نسبت با همه انسانهاست انسان مجاهد همچون پیامبر اسلام هم مظهر رحمت وعطوفت نسبت به انسانها و بیگناهان و مطهر خشم الهی در برابر کفار و ظالمان هستند تا بشریت را از ظلم و جور آزاد کنند. برخلاف جبهه استکبار که تهی از معنا و اخلاقند و به قدرت ابزار و فناوری تکیه دارند.
از اینرو، تقویت بنیانهای فکری و شاکله معنوی همه افراد جبهه مقاومت یک اصل محوری و بنیانی است و برای این مهم لازم است که یک حکیم مرشد و انسان خودساختهی جامع محل رجوع جبهه مقاومت باشد و به تربیت عقلانی و ایمانی تک تک نیروهای مقاومت بپردازد.
جمع بندی:
نظریه مقاومت، نظریه ای برآمده از پشتوانههای عقلانی، انسانی و الهی است و هماهنگ با همهی هنجارهای دینی، اخلاقی وحقوقی است و اختصاصی هم به یک مذهب و آیین خاص ندارد بلکه مسئولیت همگانی بزرگ است که همگان با هر آیین ومذهبی درقبال آن وظیفه دارند.
این نظریه متعالی، هیچ نسبتی بامنطقهای جدلی و تضادگرا (دیالکتیکی) ندارد و ازآنها هیچ بهرهای نبرده است بلکه کاملا برآمده از انسان شناسی فطری و اصول اخلاقی وهنجاری عقلانی در دفاع از حقوق حقه انسانها همچون حفظ جان، مال و ابرو و پاسداری از عزت و کرامت انسانی، حفظ امنیت و دفاع از مسکن و وطن است که شریعت اسلام آن را به بهترین نحو برای بشریت تبیین کرده است. از اینرو، هیچ قرابتی با نظریههای جنگطلبانهی برآمده از منطق قدرت و ارادهگرایی ندارد چراکه خواستگاه هرگونه جنگطلبی در دنیای معاصر، فلسفه و فرهنگ غربی ومنطقهای ارادهگرا وتضادگرا است. طبیعتاً این منطق و نگرش ارادهگرایانه بیگانه از اصول اولیه اسلام و مکتب انقلاب اسلامی است.
نظریه مقاومت بر یک سلسله اصول مبنایی عقلایی و شرعی استوار است که بواسطهی آن جلوی هرگونه بدفهمی غلط ازآن را میگیرد نه در تلهی محافظهکاری وسازشکاری میافتد و نه هر گونه تفسیر تضادگرایانه و جنگطلبانه را تحمل میکند.
نظریه مقاومت درمیانه افراط وتفریط بر شریعت و عقلانیت ناب امام خمینی و آیت الله العظمی خامنهای استوار است و فقط از همین راه باید آن را فهمید وعظمت شهدای مقاومت را شناخت.
✍️سیدمهدی موسوی
۲۹مهر۱۴۰۳
🛑پایان
#مقاومت
#نظریه_مقاومت
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2156
هدایت شده از بینش راهبردی
می دانید مشکل کجاست؟
مشکل آنجاست که عقلانیت انقلابی در حوزه ها به محاق رفته است
وقتی در فقدان شخصیت هایی چون علامه مصباح به علت رحلت و علامه جوادی به علت کهولت، صحنه برای جولان حرف های آنچنانی به اسم انقلابی گری گشوده می شود
طبیعتا در این سو نیز حرف های این چنینی به اسم عقلانیت باب می شود
فضای مجازی چند روزی سرگرم افاضات زید بود و حال چندرزوی هم مشغول افاضات عمرو
@Binesh_Rahbordi
📌ضرورت خروج از دوگانه تقدیس و تخریب
🔹متاسفانه سیاستزدگی در جامعه ما موجب شده است که هیچ گاه نقد و انتقاد شکل نگیرد و همهی امور در دو گانه #تخریب و #تقدیس فهم شود.
به طور مثال یک طیف حرفهای غلط یک شخص را سریع به کل یک جریان سرایت میدهند و آنها را جنگطلب میخوانند و همه را تخریب کنند و همچنین طرف مقابل به جای نقد حرف.های اشتباه آن شخص و مرزبندی با حرفهای غلط او، به تقدیس آن شخص میپردازند و سریع به دنبال یک نقطه ضعف و سخن اشتباه از طرف مقابل است تا آن را تکفیر و تحریم کند.
🔸تفسیر جنگ طلبانه از مقاومت و تعیین مرز قانونی برای رژیم سفاک صهیونیستی دو لبه یک قیچی برای بریدن عقلانیت انقلاب اسلامی و تحریف نظریه مقاومت است.
🔹خلاصه #چپ_اسلامی_تضادگرا با #راست_اسلامی_سازشگرا هر دو بر دوگانه تقدیس و تخریب متفقند و جامعه را به انحطاط و انحراف میکشانند.
🔸راه حل بازگشت به عقلانیت انقلاب اسلامی و خروج از دو گانه تخریب و تقدیس و دوگانه چپ_اسلامی (اسلام تضادگرا) و راست_اسلامی (اسلام رحمانی) است.
🔹عقلانیت انقلاب اسلامی، فهم عمیق مسائل بر پایه حکمت و فقاهت اسلام و درک کرامت انسانی و عزت اسلامی در مسیر تحقق توحید و عدالت در جامعه است. نظریه مقاومت بر پایه عقلانیت و حکمت و عزت و مصلحت بر پایه تمامیت خاک عزیز فلسطین و نابودی کامل رژیم سفاک اسرائیل تنها راه حل قطه فساد و تباهی در منطقه است و پیش شرط آن وحدت اسلامی و احترام به ارزشهای مشترک اسلامی و اخلاق انسانی است.
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2158
1.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 سرنوشت منطقه غرب آسیا
🎥 رهبر انقلاب: مجاهدت مقاومت و بزرگان آن همچون سیدحسن نصرالله و سنوار سرنوشت منطقه را تغییر داد:
جهاد
عقل
مجاهدت
فداکاری
#مقاومت
#نظریه_مقاومت
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2159
📌 پیوند خونی تفکر مقاومت
تفکر مقاومت با پیوند خونی فرماندهان مقاومت از مذاهب مختلف اسلامی آبیاری شده است.
شهیدان بزرگ و رهبران درخشان جبهه مقاومت هنیه و سید حسن نصرالله، السنوار و سید هاشم صفی الدین و حاج قاسم سلیمانی یک حقیقت واحد در چند چهره الهی است و هر کدام تجلی نام و تمام تفکر مقاومت و اسطورهی بشریت کمالخواه و حقیقتجو هستند.
اللهم ارزقنا الحشر معهم
و
اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الشَّهادَةِ فِی سَبِیلِکَ تَحْتَ رایَةِ قائدنا الامام الخامنئی
#مقاومت
#نظریه_مقاومت
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2164
📌 چگونگی نقد نظریهها
🔹هر نظریهای مبتنی بر یک مبادی معرفتی، وقایع را به گونه ای تحلیل و شواهد را به طوری تنظیم میکند که از انسجام درونی برخوردار باشد و برای مخاطب قابل پذیرش باشد. لذا هر نظریه اجتماعی را فی نفسه بنگریم میبینم که کاملا درست است اما اگر با مبانی هستی شناسی و انسان شناسی خودمان بدان نظریه نظر کنیم، با تضادها و تناقضهای مختلفی در متن آن نظریه با مبانی ما و یا با ناکارآمدی آن در حل برخی از جوانب مسائل روبرو میشویم و ضرورتا به ناقص بودن و ناکارآمدی آن نظریه در تحلیل پدیدهها میرسیم.
🔸بنابراین بهترین روش برای نقد نظریهها و تحلیل اندیشهها، مراجعه به مبانی فکری و زیرساختهای نظری آن است تا میزان استحکام نظریه و ساختمانی که بر آن بنا شده است را بتوان تحلیل و ارزیابی کرد.
🔹متاسفانه امروز در تحلیل نظریهها، صرفا به روبناها و خروجیها توجه میشود و بر اساس همان افراد و نظریهها تقدیس و تخریب میشوند. این مسیر صحیحی نیست و امکان فهم و تحلیل نظریهها و اندیشهها را فراهم نمیکند که هیچ، موجبات گمراهی و اشتباه در تحلیل و محاسبات را هم در پی خواهد داشت.
🔸 بنابراین برای تحلیل و سنجش افراد، نظریهها و جریانها، ابتدا باید مبانی معرفتی و زیرساختهای نظری (معرفت شناسی، هستیشناسی، انسانشناسی) خودمان را از منابع اصیل و دقیق مشخص کنیم. در گام دوم به شناخت مبانی معرفتی نظریه و جریان مورد مطالعه، بپردازیم و در کام سوم به مقایسه و تحلیل بپردازیم.
🔹 مقام معظم رهبری بارها فرمودهاند که بهترین منبع برای شناخت مبانی معرفتی و زیرساختهای نظری انقلاب اسلامی، مجموعه آثار استاد شهید آیت الله مطهری است و با مراجعه عمیق و مطالعه مداوم آن میتوان به نظام فکری انقلاب دست یافت تا با درک صحیح از هستی و انسان شناسی اسلامی، امکان تحلیل پدیدههای اجتماعی و انقلاب اسلامی فراهم شود.
#نقد
#انتقاد
#تفکر_انتقادی
#جریان_شناسی
#شهید_مطهری
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2167