eitaa logo
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
538 دنبال‌کننده
231 عکس
57 ویدیو
133 فایل
مباحث و یادداشت‌هایی هم‌سو با حسینیه اندیشه در موضوع جبهه مقاومت ✔️آدرس وب سایت: http://hosseiniehandisheh.ir ✔️آدرس کانال رسمی حسینیه اندیشه: https://eitaa.com/HossiniehAndisheh ✅ ارتباط با مدیر کانال: @azn1360
مشاهده در ایتا
دانلود
📝به مناسبت دهه اول ذی الحجه و ایام اقامه در مکه مکرمه سلسله یادداشت هایی در تبیین «جایگاه حج و مناسک آن در اقامه کلمه حق» که برگرفته از آثار می باشد؛ به زودی تقدیم می گردد. این مباحث در کتاب«بررسی سه تئوری تولید «قدرت-اطلاع-ثروت» در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی» مطرح شده است. @hoseiniyehandisheh
🔻 برش اول: سه قوه‌ی «، و » نعمت‌هایی نورانی هستند که در به بشر عطا می‌شوند و با کمک و های خاصی که از طریق عبادات برای رشد این قوا إعمال می‌شود، انسان می‌تواند از خطرها و انحرافاتی که در دار بلاء و امتحان وجود دارد نجات پیدا کند. اما احکامی مانند نماز و روزه و حج و...، تنها به آحاد مکلفین اختصاص ندارد بلکه آنها باید از منزلت و کلمه‌ی حق (جریان پرستش خدای متعال) نیز مورد ملاحظه قرار گیرد. بر همین اساس، به‌عنوان عبادتی که در پایان سال قمری قرار گرفته، برآیند تمام عبادت‌هایی است که نسبت به خدای متعال و انجام شده و در مقابل برآیند همه‌ی سجده‌هایی که برای واقع شده، قرار می‌گیرد. لذا تعبیر قرآن کریم پیرامون حج به «قیاماً للناس» به اجتماع بزرگ امت اسلام برای برائت از مشرکین و و تحقق اشاره می‌کند که لعن ابلیس و بیزاری از زشتی‌ها و سلام بر پاکی‌ها را با خود به همراه دارد. از این‌رو در احادیث وارد شده که ابلیس در روز ، در خشمناک‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد و دستگیر می‌گردد و سپس در روز «رمی» می‌شود. @hoseiniyehandisheh
☑️تردیدهایی درباره یک صورت مساله ی معروف صورت مسأله، یک استاد شهیر و شاگردان متعدّد و کرسی تدریس معروفش نبود؛ چون حقیقتِ کار کسی که علم پیامبر را می‌شکافد و مرزهای دانش دین را جابجا می‌کند، به لزره درآوردنِ هویت یک جامعه و شکستن زنجیرهایی است که افکار عمومی را به بند کشیده است. قضیه برای اهل نفاق این‌قدر خطرناک بود که وقتی جابربن‌عبدالله انصاری در مسجد پیامبر می‌نشست و به امید وعده‌ی پیامبر و در انتظار دیدنِ محمدبن‌علی فریاد می‌کشید که: «یا باقر العلم... یا باقر العلم...»، مردم مدینه تمام‌قدّ جلویش ایستادند و گفتند: «صحابی پیامبر هم به هذیان‌گویی افتاده...» اما وقتی اباجعفر به امامت رسید، نه فقط نگرانیِ مردم مدینه که کابوس‌های دستگاه حاکم هم به یک واقعیت تمام‌عیار تبدیل شد. مردم در موسم حج هم محمدبن‌علی را حتی در حال دعا رها نمی‌کردند و به سوی او سرازیر می‌شدند و سوال می‌کردند و پاسخ می‌شنیدند. مسلمانان با این‌که در مقابل مکتب سقیفه و سلطنت اموی و دربار مروانی تسلیم شده بودند، اما در مقابل چشمان هشام‌بن‌عبدالملک هم از حضرت باقر جدا نمی‌شدند و خلیفه که برای نمایش قدرت به خانه‌ی خدا آمده بود، مسجدالحرام را دید که در سیطره‌ی علم محمدبن‌علی است. تمامی اهل اسلام در مکّه حاضر شده بودند اما او مجبور شد برچسب «پیامبر کوفه» و «فریب‌دهنده‌ی مردم عراق» را به امام بچسباند و به خیال خودش نفوذ حضرت را به یک منطقه محدود کند اما وقتی در مناظره‌ای که وسط صحن مسجدالحرام به راه افتاد، از محمدبن‌علی شکست خورد، معلوم شد که شکافنده‌ی علم، هویت جامعه‌ی نفاق را به تزلزل درآورده است. صورت مسأله، یک استاد شهیر و شاگردان متعدّد و کرسی تدریس معروفش نبود؛ که اگر بود هشام، اباجعفر را تا شام نمی‌کشاند و یک نمایش اموی به راه نمی‌انداخت و به اطرافیان نمی‌گفت: «هر وقت تمام سرزنش‌هایم را نثار محمدبن‌علی کردم و ساکت شدم، تک‌تک شما شروع به توبیخش کنید.» اما اباجعفر وقتی وارد قصر شد، معادله را تغییر داد و در همان ابتدا ابهت مادّیِ خلیفه را مبهوت خود کرد: به جای آن‌که به خلیفه سلام دهد، به تمامی اهل مجلس سلام داد و بدون اجازه‌ی هشام‌بن‌عبدالملک، بر جای خود نشست. ضربه‌ای که هشام دریافت کرد، حقد و کینه‌اش را شعله‌ورتر کرد و بی‌ادبی‌های او و یارانش به امام بیشتر شد. اما حضرت باقر صبر کرد تا تک‌تک دشنام‌ها تمام شود و پاسخی داد که از قصر، راهی زندان شد. تاریخ گزارشی از مباحث علمیِ باقرالعلم در زندان دمشق برای ما نقل نکرده اما حال زندانیان در برابر اباجعفر را با یک کلمه‌ی عجیب توصیف کرده: هیچ مردی در زندان نبود مگر این‌که نسبت به محمدبن علی در «تَرشُّف» بود که در فارسی همان «مکیدن شدید» است. محبوسین طوری علمِ باقرالعلم را می‌مکیدند که رئیس زندان نزد خلیفه آمد و گفت: «می‌ترسم که اهل شام بین تو و تخت‌ت جدایی بیندازند.» هشام راهی نداشت جز این‌که امام و یارانش را به مدینه بازگرداند و همه‌ی بازارهای بین‌راه را تعطیل کند تا زلزله‌ی بنی‌هاشم بیش از این مروانیان را نلرزاند... در «کافی شریف باب مولد ابی‌جعفر» نقل شده که حضرت باقر با چه معجزه‌ای حتی بازارهای بین‌راه را هم از تعطیلی درآورد اما قضیه‌ی مهم‌تر آن است که وقتی علمِ حضرت باقر در پایتخت شرارت یعنی شام، انقلاب به راه انداخته و از زندان دمشق، قصر امپراطوری مروانی را تکان داده، باید قبول کنیم که تعریف‌مان از «علم دین» تجدیدنظرهایی اساسی لازم دارد... پی نوشت: امیدوارم که اباجعفر این متن دست‌وپاشکسته را ـ که ترکیبی از چند روایت در کافی و الارشاد و مناقب آل ابی‌طالب بود ـ به عنوان قصد و أمل و رجاء از من بپذیرد و نمی از یم علمش را صله‌ی امروزم قرار دهد؛ که درباره‌اش گفته‌اند: کان لایملّ من صله قاصدیه و مؤمّلیه و راجیه خسته نمی‌شد از بخشش به کسانی که قصد او را کرده بودند و به او امید بسته بودند... @hoseiniyehandisheh
🔻برش دوم: تحلیل از سه نوع برخورد با :«ابراهیمی،سنتی،گردشگری» اساساً حقیقی، همان است که را به دنبال دارد. در مقابل آن، قرار دارد که توسط منافقین، به مناسکی بی‌معنا و تهی از تبدیل شده و با جداکردن آن از اعتقادات و توحید، مکّه را به معبدی برای سنگ‌پرستان تنزّل داده است. چالش دیگری که در مقابل قرار گرفته، است که سیاحت و تفریح و خرید و عبادت را گردهم می‌آورد! اما حقیقت اولاً عبادتی است که مکان خاص در آن موضوعیت دارد و ثانیاً باید به شعار و فریاد و نمایش برای اسلام تبدیل شود و ثالثاً لعن و نسبت به بدی‌ها و زشتی‌ها ابراز شده و ابلیس به‌عنوان محور زشتی‌ها سنگسار می‌شود. البته طبق روایات، در رَمی ابلیس تنها سنگ‌های شیعیان و محبّین اهل‌بیت به او اصابت می‌کند و در این میان، اگر حاجیان پس از انجام اعمال و بازگشت به وطن دوباره مرتکب گناهان شوند، زخم‌هایی که از اصابت سنگ‌های آنان بر پیکر ابلیس وارد شده بهبود می‌یابد. اما آثار رَمی حضرت ولی‌عصر(عج) و اصحاب خاص آن حضرت که به عصمت اکتسابی رسیده‌اند، در بدن ابلیس باقی می‌ماند. @hoseiniyehandisheh
یک گواهی همه‌جانبه یک فراز از دعای هست که عبارات سختی دارد و آدم را مجبور می‌کند که به سراغ ترجمه برود. همان تکه‌ای که حضرت می‌خواهد شهادت بدهد به این‌که اگر در تمام طول عمر هم تلاش کند تا شکرِ فقط یکی از نعمتهای خدا را انجام دهد، باز هم موفق نمی شود و اصلا این کار، محال است. گواهی به این ناتوانی را از «حقیقت ایمان و یقین و توحید صریح و بی‌شائبه»اش آغاز می‌کند و بعد آن را در سرتاسر جسمش جریان می‌دهد: راه‌های نور چشم/چین‌های صفحه‌ی پیشانی/روزنه های تنفس/پره‌های نرمه‌ی بینی/حفره‌های پرده‌ی شنوایی/حرکت‌های زبان/ فرورفتگی سقف دهان/محل روییدن دندان/مغز سر/رگ‌های طولانی گردن/آنچه قفسه‌ی سینه را در بر گرفته/بندهای پی شاهرگ/پرده‌ی قلب/کناره‌های کبد/سرِ انگشتان/جایگاه‌های مفاصل/آنچه را دنده‌ها در برگرفته /گوشت و خون و مو و پوست و عصب و رگ‌ها... در عصر روزعرفه به خدا می گوید: «من با همه‌ی این اعضای بدنم گواهی می دهم که نمی‌توانم از پس شکر یکی از نعمت‌هایت هم بر بیایم» ولی بعید است که بهترین بنده‌ها برای اعتراف به عجز خودشان فقط به دعا اکتفا کنند. یعنی گمان می‌کنم شهادت دادن و گواهی کردن، فقط با زبان نیست چون بعضی موقعها هم هست که عمل انسان بهترین گواه است و سیدالشهدا احتمالا داشته درصحرای عرفه از رفتار آینده‌اش خبر می‌داده و گواهیِ عملی‌ش را حکایت می‌کرده. چون یک ماه بعد در یک عصرگاه ِ غبار آلود و داغ و حوالی یک گودال در ... ـ اصلا تقصیر من است که سراغ ترجمه‌ی دعا رفتم. بعضی روضه‌ها را باید عربی خواند تا همه نتوانند بفهمند. چه کسی فکر می‌کرد ربط بین دعا در صحرای عرفه و عمل به آن در بیابان غاضریه را بتوان در لابه‌لای سطور «لهوف» پیدا کرد: «وُجد فی قمیص الحسین مائه و بضع عشره ما بَيْنَ رَمْيَةٍ وَ طَعْنَةٍ وَ ضَرْبَةٍ» @msnote @hoseiniyehandisheh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🕋 پیام رهبرانقلاب اسلامی به کنگره عظیم حج | ۹۸ 🔻 بسم‌الله الرّحمن‌الرّحیم والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی رسوله الکریم الامین، محمّد خاتم النّبیّین، و علی آله المطهّرین سیّما بقیّة الله فی الارضین، و علی اصحابه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین. 🔸️ موسم در هر سال، میعاد رحمت پروردگار بر امّت اسلامی است. فراخوان قرآنیِ «وَ اَذِّن فِي النّاسِ بِالحَج»، دعوت همگان در طول تاریخ بر سر این سفره‌ی رحمت است تا هم دل و جان خداجوی و هم نگاه و اندیشه‌ی خردورز آنان از برکات آن بهره‌مند گردد و هر سال درسها و آموخته‌های حج، به وسیله‌ی جماعاتی از مردم به سراسر جهان اسلام برسد. 🔹️ در حج، و عبودیّت که عنصر اصلی در تربیت و پیشرفت و اعتلای فرد و جامعه است، در کنار اجتماع و که نماد امّت واحده است، و همراه با حرکت بر گرد مرکز واحد و در مسیری با هدف مشترک که رمز تلاش و تحرّک امّت بر پایه‌ی توحید است، و با یکسانی آحاد حج‌گزار و نبود تمایز که نشانه‌ی برداشتن تبعیض‌ها و همگانی کردن فرصتها است، مجموعه‌ای از پایه‌های اصلی جامعه‌ی اسلامی را در نمایی کوچک نشان میدهد. هر یک از احرام و طواف و سعی و وقوف و رمی و حرکت و سکون در اعمال حج، یک اشاره‌ی نمادین به بخشی از بدنه‌ی تصویری است که اسلام از اجتماع مطلوب خود ارائه کرده است. 🔸️ تبادل دانسته‌ها و داشته‌ها میان مردم کشورها و مناطق دور از هم، و تعمیم آگاهی‌ها و تجربه‌ها، و خبرگیری از وضع و حال یکدیگر، و زدودن بدفهمی‌ها و نزدیک کردن دلها و انباشتن توانها برای مقابله با دشمنان مشترک، دستاورد حیاتی و بسی بزرگ حج است که با صدها گردهمایی مرسوم و معمول نمیتوان آن را به دست آورد. 🔹️ آئین برائت که به معنی بیزاری از همه‌ی بی‌رحمی‌ها و ستمها و زشتی‌ها و فسادهای طواغیت هر زمان و ایستادگی در برابر زورگویی و باج‌گیری مستکبران دورانها است، یکی از برکات بزرگ حج و فرصتی برای ملّتهای مظلوم مسلمان است. 🔸️ امروز برائت از جبهه‌ی شرک و کفر مستکبران و در رأس آن آمریکا، به ‌معنی برائت از مظلوم‌کشی و جنگ‌افروزی است؛ به ‌معنی محکوم کردن کانونهای تروریسم از قبیل داعش و بلک‌واتر آمریکایی است؛ به ‌معنی نهیب امّت اسلامی بر سر رژیم کودک‌کش صهیونیست و پشتیبانان و کمک‌کنندگان آن است؛ به ‌معنی محکومیّت جنگ‌افروزی‌های آمریکا و دستیارانش در منطقه‌ی حسّاس غرب آسیا و شمال آفریقا است که رنج و مرارت ملّتها را به نهایت رسانده و هر روزه مصیبت‌های سنگینی بر آنان وارد کرده است؛ به معنی بیزاری از نژادپرستی و تبعیض بر اساس جغرافیا و نژاد و رنگ پوست است؛ به‌ معنی بیزاری از رفتار استکباری و خباثت‌آمیز قدرتهای متجاوز و فتنه‌انگیز دربرابر رفتار شرافتمندانه و نجیبانه و عادلانه‌ای است که اسلام، همه را به آن دعوت میکند. 🔹️ اینها اندکی از برکات حجّ ابراهیمی است که ، ما را به آن فراخوانده است؛ و این، نماد مجسّمِ بخش مهمّی از آرمانهای جامعه‌ی اسلامی است که هر سال به وسیله‌ی آحاد مردم مسلمان، به کارگردانی حج، نمایشی عظیم و پُرمضمون پدید می‌آورد و با زبانی گویا، همه را به تلاش برای ایجاد چنین جامعه‌ای فرا میخواند. 🔸️نخبگان جهان اسلام که جمعی از آنان از کشورهای مختلف هم‌اکنون در مراسم حج حضور دارند، وظیفه‌ای سنگین و خطیر بر دوش میکشند. این درسها باید به همّت و ابتکار آنان به مجموعه‌ی ملّتها و افکار عمومی منتقل شود و دادوستد معنوی اندیشه‌ها و انگیزه‌ها و تجربه‌ها و آگاهی‌ها به‌دست آنها تحقّق یابد. امروز یکی از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام، مسئله‌ی فلسطین است که در رأس همه‌ی مسائل سیاسی مسلمانان با هر مذهب و نژاد و زبان قرار دارد. 🔹️ بزرگ‌ترین ظلم قرنهای اخیر در فلسطین اتّفاق افتاده است. در این ماجرای دردآور، همه چیزِ یک ملّت ــ سرزمینش، خانه و مزرعه و دارایی‌هایش، حرمت و هویّتش ــ مصادره شده است. این ملّت به توفیق الهی شکست را نپذیرفته و از پا ننشسته و امروز از دیروز پُرشورتر و شجاعانه‌تر در میدان است؛ ولی نتیجه‌ی کار نیازمند کمک‌ همه‌‌ی مسلمانان است. 🔸️ ترفند معامله‌ی قرن که به ‌وسیله‌ی آمریکای ظالم و همراهان خائنش زمینه‌سازی میشود، جنایتی در حقّ جامعه‌ی بشری و نه ‌فقط ملّت فلسطین است. ما همگان را به حضور فعّال برای شکست این کید و مکر دشمن فرا میخوانیم و به حول و قوّه‌ی الهی آن را و همه‌ی ترفندهای دیگر جبهه‌ی استکبار را در برابر همّت و ایمان جبهه‌ی مقاومت، محکوم به شکست میدانیم. 🔺️ قال الله العزیز: اَم يُ‍ريدونَ كَيدًا فَالَّذينَ كَـفَروا هُمُ ال‍مَكيدون. صدق الله العلیّ العظیم. توفیق و رحمت و عافیت و قبولی طاعات را برای همه‌ی حجّاج محترم از خداوند مسئلت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴مردادماه۱۳۹۸ مصادف با ۳ذی‌الحجّه۱۴۴۰ 🔖 هشتگ‌ اختصاصی:
10.docx
32.2K
این فایل، بحثی است از کتاب «بررسی سه تئوری تولید «قدرت-اطلاع-ثروت» در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی» اثر ؛ که به تبیین «جایگاه حج و مناسک آن در اقامه کلمه حق و جریان آیات الهی برای هدایت انسان‌ها با شروع از «عبادات» و ختم به «زیارات» در منزلت تمدن اسلامی » می پردازد و می توان در آن نکات قابل توجهی در تبیین پیام سالانه حج رهبری یافت.
13980518-S_Allameh-ImamBaqer-01Heydari_0.mp3
21.18M
✅ سخنرانی پیرامون سیره امام محمدباقر علیه السلام در درگیری با و نکاتی پیرامون ◀️ 18 مردادماه 1398 شهادت امام محمد باقر صلوات الله علیه و سالگرد قمری ارتحال @hoseiniyehandisheh
🔰 : زمانی که ، سرعت جریان پیدا می کند نمی تواند از عهده آن برآید. لذا کنترل را از دست خواهد داد. شما تصور نکنید که با بالا رفتن توسعه ، قادر خواهد بود به ارتقاء حضور خود در جهان همپای توسعه مزبور اقدام کند. اصولا کلمه‌ی دارای ظرفیت مشخصی است لذا زمانی که در چنین شرایطی واقع می‌شود با همان ابزاری که ساخته نظام اوست شکست خواهد خورد. به بیان بهتر عملی او نیز همچون نظریش ظهور پیدا می کند و وقتی که چنین شد انفجار از درون آن صورت می‌گیرد. لذا مطمئن باشید که پیروزی کامل، از آن شماست. @hoseiniyehandisheh
مرحوم استاد صدوق رحمه الله علیه: حسینیه اندیشه یعنی کسانی که وقف هستند برای این که پرچم عاشورا را بخواهند در افق یک نظام زنده نگه دارند. کانال حسینیه اندیشه مجالی برای مطلع کردن نخبگان، مسئولین و مردم از محصولات علمی( کتب تدوین شده، بیانیه ها...) ، فعالیت ها و برنامه های حسینیه اندیشه و همچنین مجالی برای آشنایی اجمالی با اندیشه ی مرحوم علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی(رحمه الله علیه) و شاگرد بزرگوارشان مرحوم استاد صدوق (رحمه الله علیه) @hoseiniyehandisheh
🔸دو گفتار زیبا از مرحوم ، در توضیح شاخصه‌های تقدیمتان می گردد.👇🏻 @hoseiniyehandisheh
🔰ولی اجتماعی چه شاخصه هایی باید داشته باشد؟ 🔻گفتار اول: ظرفيت يا بايد در مرتبه اي باشد كه لازم را در هدايتِ نتيجه بتواند بدست بگيرد. يعني چه؟ يعني آنجا آدميزاد است نه كامپيوتر-در باب صحبت مي‌كنيم- يعني در آنجا، خوف و طمع برابر با فشارِ مواجه شدنِ كل(نظام اسلام) با كل ديگري(نظام کفر) است. نه تنها(باید) شهوت و غضبش بر محور خود گرائي نباشد(بلکه باید) بر محور گرايش او برمحور و عظمت بر ، و پيروزي بر (باشد). بلكه يك چيز ديگري هم هست. در آن منزلت-نه در منزلتهاي كوچك- اگر(او) ملكه‌ي اصل بودن نسبت به همه شئون در او حصول پيدا نكرده باشد يعني نظرش به رأي مردم و برگزيدن خودش باشد نمي‌تواند موضوعاً منتجه كل(یعنی نظام اسلام) را در برابر كل(نظام کفر) نگهداري كند. مثال: شما در قله يك كوهي مي‌خواهيد يك نفر را وادار به ماندن كنيد. سوز سرمايي كه در آنجاهست ديگر سوز دامنه نيست. جريان هوايي كه آنجا هست جريان هواي در دامنه نيست. شدتي را كه براي گرفتن آن پرچم در قله آن كوه لازم است مثل گرفتن پرچم در دامنه نيست. اين، (درمورد) امر. (اما) امر در تصميمش، وابسته به اوست يعني در او منشأ نشود. @hoseiniyehandisheh
میلاد پربرکت حضرت هادی علیه السلام را به تمامی محبین و شیعیان حضرتش تبریک عرض می کنیم.
برای حضرت علیه السلام مکاتبه با قطب قدرت یا نامه ای از یک خلیفه ی مستأصل مرحوم کلینی در کافی نقل کرده از یکی از اصحاب که: نسخه ای از نامه متوكل به عليه السلام را در سال 243 از يحيى بن هرثمه گرفتم. اينست متن آن نامه: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ اما بعد، همانا امير المؤمنين، قدر تو را ميشناسد و خويشاوندى تو را رعايت ميكند و حق تو را لازم ميداند و براى اصلاح حال تو و خاندانت و عزت و خوشبختى و آسودگى تو و ايشان هر چه لازم باشد، فراهم ميكند و از اين رفتار خشنودى پروردگار و انجام دادن حقى كه از تو و ايشان بر او واجب است، طلب ميكند. امير المؤمنين عقيده دارد «عبد اللَّه بن محمد» را از توليت جنگ و نماز در مدينه پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله عزل كند، زيرا چنان كه تذكر داده بودى، حق شما را نشناخته و ارزشت را سبك گرفته و شما را بكارى متهم ساخته و نسبت داده كه امير المؤمنين بركنارى و درستى نيت شما را در عدم اراده براى آن كار ميداند و امير المؤمنين منصب و مأموريت عبد اللَّه را به «محمد بن فضل» داد و او را باحترام و تعظيم و شنوائى از شما و اينكه با اين رفتار تقرب بخدا و امير المؤمنين جويد دستور داد. امير المؤمنين مشتاق ديدار و تجديد عهد با شماست. شما هم اگر ديدار و اقامت نزد او را تا هر مدتى كه خواهى، حركت كن و هر كس را كه دوستدارى از خانواده و غلامان و اطرافيانت همراه بياور، و مسافرتت با مهلت و آرامش باشد، هر زمان خواهى كوچ كن و هر زمان خواهى بار انداز و هر گونه خواهى راه بپيما. و اگر دوست دارى «يحيى بن هرثمه»، پيشكار امير المؤمنين و سربازانى كه همراه او است، پشت سرت بيايند و در كوچ كردن و راه پيمودن دنبال شما باشند، باختيار و دستور شماست، هر گونه خواهى حركت كنيد تا نزد امير المؤمنين برسيد. كه هيچ يك از برادران و فرزندان و اهل بيت و ويژگانش منزلتى پرمهرتر و حسب و شرافتى پسنديده‏تر از تو ندارند و امير المؤمنين نسبت بايشان دلسوزتر و مهربانتر و خوش رفتارتر و خاطرجمع‏تر از تو نيست. ان شاء اللَّه تعالى و السلام عليكم و رحمة اللَّه و بركاته. نويسنده ابراهيم بن عباس و صلّى اللَّه على محمد و آله و سلم. ـ در حدیث دیگری در کافی هم نقل شده که متوکل به اطرافیانش گفت: «لقد اعیانی امر ابن الرضا...؛ مساله ی ابن الرضا [] مرا درمانده کرده است!» معلوم است که ائمه معصومین در طول زمان و برآیند ، پیروز بوده اند اما مهم این است که گزارشهای تاریخی را بر این اساس تحلیل کنیم که در وهله و در زمان حیات خودشان هم، بزرگترین ضربه ها را به نقاط ثقل ِ وارد کرده اند و بارها و بارها در مقابل چشم همه، آنان را به افتضاح و کشانده اند در موضوعات و قضایای مختلف. و با موضع گیری های رسوا کننده، کرده اند برای همه. چنین ی را که در مقابل داشته باشی، باید هم در مقابل ، اینطور نامه بنویسی؛ حتی اگر به یک خطش هم ایمان نداشته باشی و سرتاسرش را دروغ گفته باشی! اگر این نگاه بعنوان یک اصل قرار گیرد باید گزارشهای تاریخی از زندگی را دوباره و بسیار دقیقتر از اینها معنا کرد.... راستی چقدر عبارات نامه‌های جدیدشان به ادبیات پر از استیصال و درماندگیِ متوکل شبیه است: «امریکا قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد؛ آماده‌ی صادقانه با ایران است و با آمریکا موجب ایران خواهد شد.» سپاسگزار ساحت مقدس حضرت که نور قدرت و هدایتش از فراز و و فراتر از ، بر قلب می‌تابد و و را به قطب تبدیل می‌کند که سلاطین در برابرش زانوی عجز به خاک می‌سایند... @hoseiniyehandisheh
🔰مقام رهبری اعدل است یا یک عالم درجه یک خوب درقم؟؟ 👈( بیان جدیدی از تعریف ) 🔻گفتار دوم: اگر كسي سؤال كند كه «اعدل» مقام است يا يك عالم درجه يك خوبي كه زهد دارد و در قم است (در عين حال كه شرافت و مقام اين بزرگواران خيلي زياد است. من نمي‏خواهم خداي ناخواسته تنقيص و تضعيف كنم بلكه مي‏خواهم مثال بزنم) اگر بگويند آقاي فلان مرجع عارف اعدل است يا «»؟ مي‏گويم را كه از اول عمر خود تا به حال كرده است. خيلي عظيم بوده است. ❓ حالا اگر كسي بخواهد براساس آن قواعد بسنجد مي‏گويد كه را كه (بلانسبت حضرت ) مبارزين كمونيست هم كرده‏اند خوب اين چه ربطي به دارد؟! مي‏گوئيم آنها در هستند و حضرت ايشان در ، است. دلخوشي ايشان به اين نبوده است كه معروف شود بلكه دلخوشي ايشان به اين بوده است كه در برابر جَدَّش چگونه كار كرده است. الان مخاطراتي كه روبروي ايشان قرار دارد، مسأله كوچكي نيست. بهرحال جزئي، من و شما را تكان مي‏دهد اما به ايشان مهم مي‏رسد. اينكه حملات سختي كه دشمنان دارند ايشان از جا تكان نخورد. اگر زن شما بر عليه شما ادعاي تندي كند، حداقل يك ساعت در فكر مي‏رويد (حالا چه جواب به او بدهيد چه جواب ندهيد) كساني كه از كلينتون تا ديگران به سوي مقام توپ بسته و مي‏كنند در موضوع كار خودشان صاحب هستند؛ يعني كه بر عليه ايشان وارد مي‏شود فشارهاي زيادي است. از داخل گرفته (كه پشتيبانها و دوستهاي هستند) تا آنهايي كه هستند، اينكه ايشان بتواند استعانت خود را به خداي متعال محكم نگه دارد، در مظان عقلي خيلي بيشتر از كسي است كه مواظبت مي‏كند كه در ‏ اش چيست و در باره شخصي خودش مي‏كند. ‏_الله_خامنه‏اي نيز طبيعي است كه آن وضع شخصي خود را مراقبت كند. ولي آنها در و برخوردهايي است كه شعاع و و آن بسيار و گسترده ‏تر است. » منبع: جلد 2 مبادی علم اصول فقه احکام حکومتی جلسه 26 @hoseiniyehandisheh
🎥به مناسبت سالگرد گشايش مجلس خبرگان براي بررسي نهايي قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در 28 مرداد ماه سالِ 1358؛ فیلمی از سخنان مرحوم آیت الله در مجلس خبرگان قانون اساسی در مورد « ضرورت انسجام بین قوا بدون ادغام آن ها در یكدیگر»👆 @hoseiniyehandisheh
ولتنصرنه خدا که برای بنده‌هایش جز لذّت و سرور و ، چیز دیگری نخواسته. برای همین از همه‌شان خواسته تا زیر بار هر کسی نروند و بارکشِ دیگران نشوند. «» را برای‌شان خواسته که یک‌تنه به دل طوفان‌ها و بحران‌ها می‌زد و به جای این‌که باری به دوش بقیه بگذارد، راه را برای بقیه باز می‌کرد و بعد دست‌شان را می‌گرفت تا به راه بیایند. البته که نگذاشتند مردم طعم را بچشند و به جایش جرعه‌جرعه در حلقوم‌شان ریختند. اما مردتر و امیرتر از این حرف‌هاست. خودش گفت: «ما یزیدنی کثره الناس حولی عزّه» جمع‌شدن مردم دور من، چیزی به عزّتم اضافه نمی‌کند. با کم و زیاد شدن مردم، نه کم می‌شود نه اضافه می‌شود و نه حتی هرز می‌رود. مگر می‌شود خدا همچین و برای بشریت بفرستد و بعد نافرمانی مردم، جلوی تابیدنِ نور علی را بگیرد؟! و مؤمنین زیر سایه‌ی او باشند اما به لذت و بهجت و سرور نرسند؟! اگر شک دارید، بیایید برویم سراغ تفسیری که حضرت صادق از آیه‌ی هشتادویکِ سوره‌ی آل عمران به یادگار گذاشته. همان‌جایی که خدا برای‌مان از میثاق و عهد انبیائش حرف می‌زند و خبر می‌دهد که «و اذ اخذالله میثاق النبیین... ثم جاءکم رسول مصدّق لما معکم لتؤمنّن به و لتنصرنّه» «اباعبدالله این آیه را خواند و گفت: همه‌ی انبیاء پیمان بستند که به محمّد ایمان بیاورند و وصیّ او را یاری کنند... والله که خدا هیچ نبیّ و رسولی را نفرستاده مگر این‌که همه را به دنیا باز می‌گرداند تا در رکاب علی‌بن‌ابی‌طالب بجنگند.» مومنین که هیچ؛ حتی رشد و هم، کنار رکاب و در جوار نعلینِ پُر وصله‌ی او رقم خورده تا علی به رخ تمامی کشیده شود. خدا «عالَم » را به راه انداخته تا بندگانش ذرّه‌ای از «» را بچشند و زندگی با او و فرزندانش را کنند. خدا که برای بنده‌هایش جز لذّت و سرور و ، چیز دیگری نخواسته... ـ در این دنیای و ، آدم خوش‌سلیقه باید به چه عشقی زندگی کند جز عشقِ حضور در عالم و شمشیر زدن در رکاب ؟! این بزم برای اهل رزم است و می‌گویند فقط «مؤمنین محض» را به آن لشگرِ رجعت‌کرده راه می‌دهند... به امید گرفتن یک عیدی بزرگ در این روز عید، صلواتی هدیه می‌کنم به روح پرفتوحِ «سعد بن عبدالله قمی» که با کتاب «»، این حدیث و بسیاری از روایات کم‌نظیر در وصف مقامات حضرت حیدر و آقازاده‌هایش را برای‌مان باقی گذاشت و مثل بقیه‌ی ی عظام شیعه ثابت کرد که نور علی از طریق پیرغلام‌هایش به دیگران می‌رسد... عیدتون مبارک التماس دعا @msnote @hoseiniyehandisheh
🔸نمی توان مکاتب پوچ و بی هویتی مانند ،قادیانی و غیره را اصلی در صحنه عملی و میان و فرض کرد. ما آن است که از عهده ایجاد اجتماعی بر می‌آید و می تواند به تخصیص«،،» بپردازد و الگوی مصرف و جامعه را شکل دهد. چنین جریانی از یک سو می‌تواند بر محیط پرورشی جامعه و جهت‌دهی به آن فائق شود و از دیگر سو به تعریف -آن‌‌گونه که خود می‌خواهد- بپردازد و همچنین به ارائه تعاریف نظری مبادرت کند. امروز این جریان خطرناک اصلی ماست، نه چند فرقه و . اگر ما بتوانیم متاع خود را به اهل دنیا عرضه کنیم این عناصر عملا به حاشیه رانده می‌شوند. 🔸چرا ما با وجود این‌که امروزه در اختیارماست باید به صورت و برخورد کنیم؟! اگر قرار باشد در عرصه و میدانی وارد شویم دیگر از محدودیتهای سابق رنج نمی بریم و نمی‌توان ادعا کرد که با محدودیتهای شدید مواجه هستیم، هرچند که سلف صالح ما می توانستند بگویند که اگر ما نتوانستیم را به دست بگیریم، به دلیل نبود بوده است. @hoseiniyehandisheh
نماز 📝 وقتی که دلت پیش کسی است و دوست داری که دل او هم پیش تو باشد، چه کارهایی که نمی‌کنی! از انتخاب کلمات خاص و ترکیب ویژه‌ای از واژه‌ها تا مانور چشمها و جابجایی‌های ابرو و کنترل حرکات دست و تکان‌های سر؛ از احتمالهای مختلفی که بخاطر هر جمله‌ی او در ذهن کله شقت می‌نشیند تا ناچاری برای انتخاب یک یا دو تا از آنها که سررشته‌ی کار در این میدان جاذبه از دستان لرزانت در نرود؛ از ارزیابی دقیقی که باید بعد ِ هر تکه از بده بستان داشت که باعث شود نقشه‌های بعدی بهتر از آب دربیاید تا بازسازی خرابکاری‌هایی که گونه هایت را قرمز و داغ کرده و نوک انگشتانت را سرد تر از یخ! و من اعتراف می‌کنم که در تمام این سالها و موقع دیدن تو، هیچ کدام از این پیچیدگی‌ها را رعایت نکردم، با اینکه روزی 5 بار و در هفده تکّه به سراغم آمده بودی…! - فَأَمَّا حَقُ‏ الصَّلَاةِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهَا وِفَادَةٌ إِلَى اللَّهِ وَ أَنَّكَ قَائِمٌ بِهَا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ فَإِذَا عَلِمْتَ ذَلِكَ كُنْتَ خَلِيقاً أَنْ تَقُومَ فِيهَا مَقَامَ الذَّلِيلِ الرَّاغِبِ الرَّاهِبِ الْخَائِفِ الرَّاجِي الْمِسْكِينِ الْمُتَضَرِّعِ الْمُعَظِّمِ مَنْ قَامَ بَيْنَ يَدَيْهِ بِالسُّكُونِ وَ الْإِطْرَاقِ وَ خُشُوعِ الْأَطْرَافِ وَ لِينِ الْجَنَاحِ وَ حُسْنِ الْمُنَاجَاةِ لَهُ فِي نَفْسِهِ وَ الطَّلَبِ إِلَيْهِ فِي فَكَاكِ رَقَبَتِكَ الَّتِي أَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُكَ وَ اسْتَهْلَكَتْهَا ذُنُوبُكَ اما حق این است که بدانی ، وارد شدن به بارگاه خداوند است و ایستادن در برابر او که اگر این را بدانی، شایسته است که ذلیل باشی و مایل و ترسان و امیدوار و بیچاره و زار. با آرامش و خشوع و افتادگی و نجوای زیبا و درخواست اینکه آزادت کند از گناهانی که فرا گرفته تو را و نابودت کرده! رساله حقوق حضرت سجاد @hoseiniyehandisheh @msnote
کلون بهشت 📝 این در‌بازکن‌های مدرن با این‌که تصویری شده‌اند ورنگ و لعاب بهتری نسبت به «اف اف»ها پیدا کرده‌اند، هیچ‌وقت به دل من یکی که ننشسته. چرا؟ چون وقتی دکمه را فشار می‌دهی، یک صدای روتین و تکراری و همیشگی ازشان در می‌آید. انگار نه انگار که آدم ِ پشت در؛ بعضی موقع‌ها خسته‌است و گاهی عجله دارد و پاری‌وقت‌ها هم عاشق است. باز خدا رحمت کند کلون‌های سنّتی و کوبه‌های قدیمی را. می‌توانستی با محکم‌زدن یا آرام تکان‌دادن‌شان، بخشی از حسّت را به آن طرف در منتقل کنی. اما اگر منصف باشیم، آن کلون‌ها هم انتخاب خوبی نبودند. صدایی مثل «تق تق» ظرافت و زیبایی خاصی ندارد. قبول دارم که نمی‌شود از اصابت یک تکّه‌ی آهنی به یک صفحه‌ی چوبی انتظاری بیشتر از این داشت؛ اما چوب و آهن و صدای زمخت هم نمی‌تواند اولین گزینه برای آدم‌های خوش‌سلیقه‌ای باشد که هیچ‌وقت به تناسبات موجود در این دنیا رضایت نمی‌دهند. راه حل؟ به نظرم می‌توانید سراغ «امالی شیخ صدوق» بروید و اواسط ِ هشتاد و ششمین جلوس ِ شیخ، گمشده‌تان را پیدا کنید: پیامبر فرمود کلون و کوبه‌ی در بهشت، از *یاقوت سرخ* است که روی صفحه‌ای از *طلا* قرار می‌گیرد. هنگامی که آن را بر در بکوبند، بانگ بر می‌آورد که: *یا * دیدید راست می‌گفتم! «تق تق»، زیبایی و ظرافت خاصی ندارد اگر پای طنین ِ «یا» در میان باشد... پی‌نوشت: برای این روزها که وقت ِ از علی نوشتن است. بجز معجزه‌ی مباهله، همین روزها بود که سوره‌ی «هل اتی» در وصف علی و خانواده‌اش نازل شد. پارسال درباره‌ی یکی از آیات این سوره، این را نوشتم: 👇🏻 @hoseiniyehandisheh @msnote
نور لبخندت 📝 همین روزها بود که مسکینی، یک شبه ثروتمند شد و داستانش همه ی ما مسکین ها را امیدوار کرد. همین روزها بود که یتیمی، طعم محبت پدر را چشید و ماجرایش، همه ی بی کس ها را نوید داد. همین روزها بود که اسیری، فقط با کوبیدن یک در، طعم آزادی را چشید و حکایتش، همه ی غل و زنجیرها را یاد گسسته شدن شان انداخت. و همه ی اینها تقدیر هر کسی است که لیاقت پیدا می کند تا به در خانه ی پناه ببرد. خب خدا هم میخواست این همه فرصتی را که برای بندگانش فراهم کرده، به یادشان بیاورد و تاریخ را امیدوار کند. بخاطر همین گفت: «هل اتی علی الانسان حین من الدهر....» تا وصف بهشتی را که برای علی آفریده، همه بدانند. گفت و گفت و گفت تا رسید به اینجا که: لا یرون فیها شمساً و لا زمهریراً در ؛ نه خورشید را می بینند و نه سرما را معلوم است که عشاق حتی در بهشت هم، حرفهایی را که خدا درباره ی معشوق شان زده، فراموش نمی کنند. برای همین وقتی می بینند نوری را که همه ی را روشن کرده، به خدا می گویند: این نور از کجاست؟ مگر خودت در کتابت نگفتی که ما در بهشت تو خورشید را نمی بینیم؟ خدا هم جبرئیل را به سوی شان می فرستد تا جوابشان را بدهد و مدح ، را هم فرا بگیرد. جبرئیل می گوید: این نور خورشید نیست. بلکه این و بودند که خندیدند و با خنده شان، روشن شد... پ.ن: حدیث را مرحوم بحرانی در کتاب شریف البرهان نقل کرده از قول ابن عباس. @hoseiniyehandisheh @msnote
🔰شاخصه‌ ی یک طلبه ی مطلوب چیست؟ 🔸بنابراين شما بايد شرايط مطلوب را به اين تعريف كنيد كه آيا در شرايط مطلوب كافي است كه فرضا طلاب درسهاي دانشگاهي را بخوانند؟! به نظر ما ابتدا بايد مد نظر باشد و سپس امور را نسبت به هم بسنجند و ببينند كه چگونه اين واقع مي‏شود؟ و سپس سراغ امور بيايند. اين امر محوري‏ترين امري است كه مثل اصول (نه عين اعتقادات) بايد براي حوزه پذيرفته شده و تمام شده باشد. يعني چگونه الان حوزه در اين اختلاف ندارد كه وقتي ظهر شد 4 ركعت نماز واجب مي‏شود بايد براي آنهااين امر جزو بديهيات باشد و اگر كسي هم مخالفت كرد، مخالفت او، مخالفت با ضروريات دين قلمداد گردد. بنابراين بايد همچنانكه منطق جزو مقدمات كار مي‏باشد، دارا شدن قدرت امور و مشخص كردن در ، جزو مقدمات كار قرار بگيريد. به تعبير ديگر ما در آينده را مي‏خواهيم كه نه با يك قوره دچار سردي و نه با يك كشمش دچار گرمي بشوند! را كه مي‏خواهم خدمت شما بيان كنم سر جاي خودش خطر خيلي بدي مي‏باشد. نوع آقاياني كه در شهرستانها مي‏روند، بوسيله مريدانشان قابل تحريك مي‏باشند و همچنين نوع آقاياني كه در حوزه هستند به وسيله بيوت و شاگردانشان قابل تحريك مي‏باشند. (در حالی که) محال است شما بتوانيد اينها را نسبت به يك تحريك كنيد و برگردانيد. يعني با يك قاعده‏اي كه براي ايشان مقدمات عملي‏اش تمام شده (فرضا قابل به ترتب باشد يا نباشد) حتي از طريق شاگردانش نمي‏توان او را برگرداند! بله اگر تنها هم وزن خودش يعني يك مرجع ديگر با او درگير شود و كاملا او را به تكان بيندازد در او حاصل مي‏شود. ولي در امور از اين حرفها نمي‏باشد، همين آقا اگر در يك شهرستان برود حتي آن كسي كه مسجد را اداره (می کند) و بلندگو و روضه و منبر آقا را آماده مي‏كند مي‏تواند آقا را بگرداند و يا احيانا منبري و بعضي از مريدانِ آقا مي‏توانند براحتي او را برگردانند يعني در آنجايي كه مي‏خواهد وزن_اجتماعي‏اش خرج بشود، ديگران او را اداره مي‏كنند و ايشان وسيله مي‏شود. اگر اين مطلب كه از اعظم امور مسلمين مي‏باشد مباديش تمام بشود همه امور حول محور مهيا مي‏شود. منبع:( الگوی تنظیم برنامه حوزه جلسه 13 استاد مرحوم حسینی الهاشمی) @hoseiniyehandisheh
سوگواری سراسری وقتی برای از دست رفتن عزیزی، در غم غوطه‌ور می‌شویم، حداقل انتظارمان از دوستان و نزدیکان این است که احترام غم ما را نگه دارند و هوای حزن ما را داشته باشند. حالا را در نظر بگیرید که در حدّ ِ «اعظم رزیتها فی الاسلام و فی جمیع السماوات و الارض» باشد. کسانی که در چنین با صاحب‌عزا همراهی کنند و به هر روزشان رنگ اشک و آه بزنند، به بزرگترین حقائق احترام گذاشته‌اند و به عمیق‌ترین ـ که هر روز توسط آسمان و زمین برگزار می‌شود ـ ادب کرده‌اند. درست است که فلاسفه‌ی مسلمان قرن‌ها تلاش کرده‌اند تا با ‌شان حقیقت هستی را کشف کنند؛ اجرهم عندالله! اما قوی‌ترین ها‌ روزیِ کسی می‌شود که با این «سوگواریِ سراسری در هستی» همنشین شود و با صد و صد روزانه‌اش، همیشه به یاد ریشه‌ی باشد و جریان آن در زندگی امروز را ببیند و در برابر خیمه‌ی خضوع کند و نشانه‌های آن را در همین حالا بشناسد. آنوقت است که آدم می‌فهمد که هستی صحنه‌ی درگیری دائمی بین و است و آرزویش همگامی با کسانی می‌شود که با «بذل مهجه» خون قلب‌شان را فدای کردند تا برای مومنین، سدّی در مقابل نفرت و انکار بنا شود: «و ثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین و اصحاب الحسین الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علیه السلام» فرارسیدن ایام عزاداری حضرت را محضر شما تسلیت عرض میکنم. التماس دعا. در عزاداری هاتون به یاد پیرغلامان اباعبدالله که امسال محرم رو بین ما نیستند، خصوصا همه خدمتگزاران به دین باشید. اللهم صلی علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم # ابا_عبدالله_الحسین_علیه_ السلام @msnote @hoseiniyehandisheh