eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
479 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌در تکریم انسان و اخلاق ✍️ علی‌خسروی 🔻دهه کرامت فرصت پاسداشت و بازگویی عناصر مهم دربارۀ کرامت انسانی است. 🔻شهید مطهری در بحث فلسفۀ اخلاق کرامت انسانی را گوهر اصلی اخلاق تلقی کرده‌اند. پیامبر گرامی هم سخن اصلی‌اش این است: «آمده ام تا کرامت‌های اخلاقی را کامل کنم.» 🔻خداوند کریم است. رسول‌ کریم او فرشته وحی، بر پیامبر اکرم نازل شده است. مؤمنان از رزق کریم بهره‌ور می‌شوند و به مقام کریم می‌رسند. همه این نکته‌ها تعابیر قرآنی‌ست. 🔻حافظ تعبیر غریبی دارد: با لبی وصد هزاران خنده آمد گل به باغ از کریمی گوئیا در گوشه‌ای بویی شنید! 🔻کرامت دنیا را رنگ و بوی دیگری می‌دهد، فضای زندگی را خندان و گلستان می‌کند. کینه‌ها را از بن می‌شوید و با خود می‌برد. کرامت دشمن را تبدیل به دوست صمیمی می‌کند: «فَإِذَا اَلَّذِی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمیم.»(۳۴/فصلت). این آیه از زمره آیات فراموش شده قرآن است. کرامت، سخت‌ترین دشمنی‌ها را تبدیل به نرم‌ترین دوستی‌ها می‌کند. 🔻در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که برخی به انواع حیل می‌کوشند دوستی‌ها را به دشمنی مبدل کنند. فضای سیاسی‌اش‌ فراتر از دوقطبی است و هرکس به بهانه‌ای، دیگری را که چون او نمی‌اندیشد به انواع تازیانه می‌نوازد. در شوره‌ زار مجازستان آبروی افراد به تاراج گذاشته می‌شود، انصاف به محاق رفته و بی‌اخلاقی سکه رایج می‌شود. در این فضا و زمانه کشته آنقدر زیاد است که کفن نتوان کرد. حاصل این جامعه بی‌کرامت و پرکینه هم پیش روی ماست: جز قلب تیره هیچ نشد حاصل و هنوز باطل در این خیال که اکسیر می کنند! @HOWZAVIAN
🌻سمبل حیا ✍️سعید کرمی مرد که باشی در زندانت اندازند و در آن خلوات زندان زن بدکاره همجوارت کنند فاتح و سربلند از زندان خارج شوی، باید هم دخترت سمبل حجب و حیا باشد و فاطمه ثانی لقب بگیرد. باید هم بزرگ مرجع تقلید قم، جناب عیسی خزرجی افسار مرکب دختری اینچنین را بگیرد و تا منزل خویش همراهی کند... هر کجا دختری با حیا و با متانت دیدی پدر با غیرتش را تحسین کن... @HOWZAVIAN
🔺برای اولین بارهای انتخابات ۱۴۰۲ ✍️ دکتر محمدرضا باقرزاده، استاد حوزه و دانشگاه نوشت: 1. برای نخستین‌بار الزام رأی دادن با شناسنامه برداشته شد و مردم این امکان را یافتند که با مدارک هویتی ۵گانه اعم از شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، گواهی‌نامه و کارت خدمت دوره ضرورت نظام وظیفه، در انتخابات شرکت کرده و رأی خود را به صندوق بیاندازند. 2. برای اولین بار بود که خبری از مُهر انتخابات نبود و مردم بی‌آنکه نشانی از شرکت در انتخابات در شناسنامه‌شان ثبت شود تنها با خلوص نیت و با هدف ادای وظیفه دینی و ملی خویش به پای صندوق‌های رأی رفتند و گزینه‌های مورد نظر خود را انتخاب کردند، بدان امید که منتخبانشان نیز با عمل مخلصانه به وظایف نمایندگی پاسخ این اعتماد بی‌شائبه را بدهند. 3. برای اولین بار سامانه «مردم‌ناظر» ایجاد شد که با هدف بالا بردن امنیت انتخابات راه‌اندازی شد و برای نخستین بار این امکان را فراهم آورد که مردم در لحظه و به صورت برخط بر انتخابات نظارت داشته و تخلفات احتمالی را به مسئولان ذیربط گزارش کنند تا هیچ شک و شبهه‌ای بر سلامت انتخابات وارد نشود و یکی از موارد چهارگانه مورد تأکید رهبر انقلاب این‌گونه تحقق یابد. 4. برای اولین بار در حوزه‌های اخذ رأی صندوق‌های سیار غیر از مکان‌های صعب‌العبور و بیمارستان‌ها و مکان‌هایی از این دست، به ایستگاه‌های مترو و سواحل دریاها از خلیج فارس تا خزر اعزام شد تا مردم در هر گوشه و کناری امکان مشارکت در انتخابات را داشته و بی‌ آداب و ترتیب خاصی در سرنوشت‌سازترین رویداد مملکت مشارکت کنند تا بستر تحقق «مشارکت حداکثری» به‌مثابه یکی دیگر از مؤلفه‌های مورد تأکید رهبر معظم انقلاب فراهم آید. 5. برای اولین بار شرایطی مهیا شده که آمارها به صورت برخط به ستاد انتخابات ارسال شود و از این طریق اطلاعاتی در مورد تعداد شرکت‌کنندگان، ترکیب سنی و موارد دیگر به دست آید. @HOWZAVIAN
😍 یکی بوی و یکی هم بوی تازه از چاپ درآمده! ✍️ محمدرضا حدادپور جهرمی، نویسنده حوزوی نوشت: هر دو در تهِ مغز و احساس هر آدمی چنان اثر جذابی می‌گذارد که انسان دلش می‌خواهد او را بخورد بخورد نه یعنی که بِجَوَدَش تا خون بیاید نه یعنی ببلعدش جوری که بشود جزئی از خودش همان قدر که لب گذاشتن روی لپ‌های گوگولیِ نوزادان و مغز و روح و روان را از یک نفس عمیق پر کردن حال می‌دهد... به همان اندازه، چشم دوختن به ذره ذره کتاب نو و جذابی که تازه از چاپخانه زاده شده و به دستت رسیده.. هر دو به همان اندازه سر کِیفَت می‌آوَرَند البته بی دلیل هم نیست هر دو بسی رنج‌ها برده شده تا به قابِ نگاهِ مهربان‌مخاطبان برسند و چه لحظات مشقت‌آوری که آدمی را به فراموشی از خود و پیرامونش رساند تا وقتی فرزندش به دنیا آمد و جلوی چشمش خودنمایی کرد، دل آدمی غَنج برود از شیرین کلامی‌اش حالا چه فرزندش کودکی باشد از جنس تن و بدن و وجودش و چه کتابی باشد از جنس روح و روان و افکارش... شما را به لذت بوییدن و روئیدن و جوشیدن و خروش از صفحه صفحه کتابها در دعوت میکنم. جایی که گاهی حتی میشود با باباها و مامان‌های کتابها دَمی نشست و از لذت و مِهر و قهر و رنج این مسیر با آنها سخن گفت. ☑️ اگر قدم رنجه کردید و تا نمایشگاه آمدید، پذیرای مِهر و توجه شماییم در غرفه نشر حداد: راهروی شماره ۹ غرفه ۱۷۵ @HOWZAVIAN
. 👤طلبگی خود را روایت کنید 💎بنویسید از بهترین رویدادی که انگیزه شما را برای ماندن در حوزه و ادامه دادن درس و بحث بیشتر کرده است، از همراهی با استاد تا زیست طلبگی و تا طنزهای حجره و حیاط حوزه .... ✍️ برای ما بنویسید و به جهاد روایت @Jahaderevayat ارسال کنید. @HOWZAVIAN
📌تیغ سانسور رسانه داران بر بیانات مراجع معظم تقلید 🔻طی سفر دو روزه رئیس دولت سیزدهم به شهر قم، علاوه بر استقبال گرم و صمیمانه اقشار مختلف مردم، جامعه روحانیت، علما و مراجع معظم تقلید نیز با آیت‌الله رئیسی دیدارهایی داشتند. مراجع معظم تقلید در این دیدارها علاوه بر بیان انتقادات سازنده، از خدمات چشمگیر دولت سیزدهم تقدیر کردند. ⁉️ اما برخی افراد و جریانات، حمایت‌های مراجع معظم تقلید از آیت‌الله رئیسی و اقدامات انقلابی دولت سیزدهم، را سانسور کرده و انتقادات سازنده‌ مراجع معظم تقلید را طوری برجسته کردند که گویی مراجع عظام در این دیدارها چیزی غیر از بیان انتقاد نداشته‌اند. ♨️ عمده این افراد و جریانات همان کسانی هستند که نسبت به عملکرد نامطلوب اقتصادی در دولت تدبیر و امید مهر سکوت بر دهان زده بودند، اما این روزها با کنش‌گری‌های آمیخته با لجاجت سیاسی‌شان مشغول سیاه نمایی علیه دولت سیزدهم هستند. ⭕️ به‌تبع متولیان این رسانه‌ها، حامیان حوزوی این رسانه‌داران نیز همین خط رسانه‌ای را دنبال کردند. به‌عنوان نمونه حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی در توئیتی چنین متذکر شده است ... ✍️حسین حیدری 📎متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید @HOWZAVIAN @antisecular_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه آیت الله العظمی خامنه‌ای ✍️ حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی موسوی ناشر: انقلاب اسلامی اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۸۳۲ صفحه و ۱۱ فصل ❇️ امتداد حکمت و فلسفه @HOWZAVIAN
💠 لذت از زندگی ✍️محمدمهدی دستورانی 🔹یکی از عوامل عمل نکردن ما به مطلبی که می‌دانیم یا آرام نبودن و لذت نبردن از نعمتی که داریم، این است که تصویری از یک حالت و شرایط و نعمت خاصی را در پَسِ ذهنمان تصور کرده‌ایم و دائما منتظریم آن نعمت و شرایط مطلوب برایمان پیش بیاید؛ به خاطر همین به طور ناخودآگاه، لذت و حرکت ما مشروط به آمدن آن حالت و نعمت می‌شود و در ناخودآگاهمان اینگونه نوشته می‌شود: «تا به این شرایط و این نعمت نرسم، خوشحال نمی‌شوم و احساس خوشبختی نمی‌کنم. تا این شرایط برایم پیش نیاید، فلان کار را شروع نمی‌کنم، درس نمی‌خوانم، فلان رفتارم را ترک نمی‌کنم، فلان حرفه را یاد نمی‌گیرم». 🔸این مطلوب ما، گاهی شکل کمال‌گرایانه و افراطی نیز به خود می‌گیرد، بدون اینکه متوجهش بوده باشیم. 🔹این تصویر مطلوب ما، گاهی کاملا واضح و روشن است، گاهی هم به طور مرموزی، یک تصویر مبهمی است و باید کمی به آن فکر کنیم تا بفهمیم چه تصویری است. 🔸یکی از جلوه‌های این تصویر توهمی کمال‌گرایانه نیز همین است که دائما هرروز و در هر شرایطی که هستیم، منتظریم وضع بهتری پیش بیاید. وضع کنونی را دلمان نمی‌پذیرد و دنبال چیزی جدید و بهتر و کامل‌تر است. این یعنی وضع و نعمت‌های حاضرمان را به صورتی معمولی و پیش‌فرض تصور می‌کنیم؛ درحالی که توجه نداریم این حالت و شرایط و نعمت‌های کنونی ما، چقدر مطلوب و سرشار از نعمت و آرامش است؛ و چه بسا ممکن بود روزی آرزویشان را داشته باشیم. 🔹همین توهم ما باعث می‌شود از زندگیمان لذت نبریم، آرامش نداشته باشیم. یعنی مانعی کاملا توهمی و پوچ و غیرواقعی برای زندگی و رشد خودمان ساخته‌ایم! 🔸باید هر از گاهی بنشینیم با خودمان فکر کنیم چقدر از ناراحتی‌ها، بدحالی‌ها، دغدغه‌ها، نگرانی‌ها (استرس)، تلاش‌ها، حرص‌ها و عصبی شدن‌های زندگیمان از این جنس است؟ که به طرز عجیبی خواهیم دید بخش زیادی از آرامش زندگیمان را اینگونه هدر داده‌ایم. @HOWZAVIAN
💠 تناقض شراب‌خواری سالم و بدن‌نمایی ایمن ✍️ احمد فربهی، استاد حوزه نوشت: ⬅️ برخی از کارهایی که در جوامع غربی انجام می‌شود، نتیجه ناآگاهی و دوری از آموزه‌های دینی است و چون کار فرهنگی ما نیز ضعیف است، گاه همان کارها و فرهنگ‌های آسیب‌زا در جامعه ما نیز سرازیر می‌‌شود. از جمله آن‌ها مسأله شراب‌خواری است که برخی تصور می‌کنند، می‌توان شراب‌خواریِ سالمی داشت؛ در صورتی که شراب‌خواری خودش «بی‌راهه» و عامل «فساد» است. 👌 هم‌چنین خیال می‌کنند، زن و مرد می‌توانند روابط آزادِ امن داشته‌باشند، در صورتی که خودِ روابط جنسیِ آزاد، بی‌ضابطه و بدون تعهد، نوعی «آلودگی» و عامل «ناامنی» برای خانم‌ها و خانواده‌هاست. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ راهکار عین صاد برای نویسنده‌شدن👆 🔸 خاطره‌ی حجت‌الاسلام والمسلمین موسی صفایی حائری از پدرشان مرحوم شیخ علی صفایی حائری ✔️ عین صاد @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 فیلم کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون کتاب و کتابخوانی_ ۱۴۰۳/۲/۲۴ اعتقاد من این است که همه آحاد مردم در طبقات مختلف سنی و علمی نیازمند به کتاب هستند و هیچ چیزی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد. نباید فضای مجازی جای کتابخوانی را بگیرد و کتاب باید همواره در سبد خرید و در مجموعه اوقات مردم جای خاص خود را داشته باشد. مسئولان وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی باید به کسانی که در کار نشر و تولید کتاب فعال هستند کمک کنند. البته در این بخش کمک‌هایی می‌شود و این روند باید ادامه یابد اما کار مهم دیگر این است که فعالان فضای مجازی، ترویج کتاب و کتابخوانی را از جمله وظایف خود بدانند. دستگاه‌هایی همچون ، و باید در زمینه برای نسل جوان و «وزارت آموزش و پرورش» و «وزارت علوم» نیز باید در زمینه ترویج کتابخوانی میان نوجوانان و جوانان بیش از پیش تلاش کنند. در زمینه قضایایی همچون ، ، و همچون (ره) یا کتاب مناسب وجود ندارد و یا کتاب «خواندنی» بسیار کم است که باید در این موضوعات تولید کتاب مناسب برای نسل جوان انجام گیرد. ✍️حاشیه روزنه الحمدلله که چنین رهبر حکیم و دوراندیشی داریم این گفتگو حاوی دغدغه‌های چندساله تاریخ‌پژوهان متعهد است. حالا دیگر تکلیف مشخص شد العاقل یکفیه الاشاره! بسم‌الله ببینیم متولیان امر چه خواهند کرد... @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 💎روز پاسداشت زبان فارسی ✍️ محمدامین رضایی 📚امروز روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت است. آشنایی با قله ها در عرصه ادبیات فارسی افق نگاه انسان را بلند و نگاه انسان را به پدیده ها عمیق می‌کند. آشنایی با چهار استوانه ادبیات فارسی مولوی، حافظ، سعدی و فردوسی می‌تواند این امر را تامین کند و در زندگی علمی و شخصی ما بسیار مؤثر باشد. بخشی از سطحی زدگی امروز نسل جوان و جامعه ما بخاطر عدم ارتباط گیری و انس با این قله هاست. 🔻در این چهار شاعر احتمالا ارتباط گیری با فردوسی سخت تر است. لااقل خودم دچار این هستم؛ اخیرا با پادکست فردوسی را در پادکست رخ گوش دادم، در جهت آشنایی با فردوسی و محتوای شاهنامه خیلی قابل استفاده است. @HOWZAVIAN
🔘 دنبال موش‌ها ندویم ✍️ هاشم کامکار این روزها که دولت جعلی و اشغالگر صهیونیستی بی آبروتر از همیشه در جهان مورد هجوم تمام انسانهای آزاده جهان است و آخرین نفسهایش را می کشد، آزادی فلسطین درخواست تمام ملتهاست و عنوان اول در فضای مجازی شعار Free Free Palestine است؛ تمام سعی رسانه های تحت نفوذ ایپک این است که با خبرسازی های جدید این عنوان خبری را از صدر اخبار به زیر بکشند. حالا در هر منطقه و هر کشوری بنوعی. و به قول معروف درست وقتی که در جلسه بحثهای منطقی در جریان است و درست هنگامی که زمان نتیجه گیری است چند تا موش رها ساخته تا توجه ها از موضوع اصلی منحرف گردد و همه بدوند این طرف و آن طرف عده ای دنبال موشها می دوند و عده ای هم جیغ می زنند و از موشها فرار می کنند خلاصه جلسه به هم می ریزد. به اخبار انحرافی این روزها دقت کنید. عده ای این روزها شروع کرده اند به محکوم کردن مرحوم هاشمی رفسنجانی! الان؟؟ چه فایده ای دارد؟ عده ای دنبال اثبات فساد فلان آدم انقلابی و مذهبی هستند. یکی هم امروز نامه نوشته که مردم بذارین بگم چرا مرا رد صلاحیت کرده اند؟ و . . . همه ی اینها و نظایر اینها نباید ما را از مبارزه ی اصلی و حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین دور کند. اینکه فلانی چه کرده و چه کسی قراره رئیس مجلس بشه ؟ و یا . . . مگر رهبر هوشمند ما امام خامنه ای نفرمودند: وحدت. بله الان در مقابل دشمن اصلی فتنه گر همه باید در داخل کشور دنبال وحدت و همگرایی باشیم. لذا الان اینکه دختر فلانی با بهائیت مرتبط است و یا پسر فلانی دزدی کرده و یا . . . به کارِ ما نمی آید و نباید دنبال این موشها بدویم و هدف اصلی را گم کنیم. بله به اینگونه موارد هم باید حواسمان باشد ولی نباید تمام انرژی ما را دعواهای سر لیست حزب فلان با سرلیست حزب بهمان بگیرد. @HOWZAVIAN
💢درب بسته و جذب طلبه! ✍️ سید جواد محمدزاده این روزها حوزه‌های علمیه، شب و روز ندارند. بندهای پوتین را محکم بسته‌اند و برای جذب طلبه سعی مشکور به راه انداخته‌اند! ابزارهای مدرنیته هم به کمک آمده‌اند. از نصب بنر، اینستاگرام، شبکه‌های مجازی و صدا و سیما و مدارس آموزش و پرورش گرفته تا هزار ترفند مزایا و امکانات و خوابگاه و بیمه و تضمین آینده شغلی! 📌درب بسته! در حوزه‌های علمیه در مرکز شهر و میانه شلوغ‌ترین و پر رفت و آمدترین مکان مردم بود؛ بازار. کنار حرم امام یا امامزاده یا نزدیک مسجد جامع شهر و یا در گذر بازار یک مدرسه علمیه ساخته می‌شد که درب آن باز بود و مردم برای نماز جماعت، درون حوزه می آمدند. عالم شهر نیز درس مکاسب خود را از حوزه به بازار می‌کشاند و کاسب‌ها و متدینین را پای رساله کسب می‌نشاند. 📌درب بسته! این روزها درب حوزه‌های علمیه بسته شده است! گاهی برخی برای وجوهات به حوزه مراجعه می‌کنند که این هم به برکت اپلیکیشن‌های بانکی نیاز به حضور و مراجعه ندارد. مردم درس اخلاق خود را از آمدن به حوزه می‌گرفتند که الان درب بسته است و علمیه مخصوص طلبه‌ها است همانند دانشگاه که اگر کارت ورود ارائه ندهید؛ شما را راه نمی‌دهند! 💠 طعم شیرین طلبگی یک طعم شیرین دارد و آن هم چشیدنی است. هزار مثنوی در وصف آن گفتن؛ جان نمی بخشد. حوزه؛ دانشگاه نیست تا انتخاب واحد کند و مدرک بگیرد و دکتر و مهندس بشود! حوزه؛ بیمارستان نیست تا درد آپانتیس بگیرد و سراسیمه خودش را به آن برساند! حوزه؛ آموزشگاه رانندگی نیست که برای گواهینامه خودش را به آب و آتش بزند! حوزه؛ مدرسه و کلاس نیست تا پدر و مادر مجبور باشند، بچه را مدرسه بفرستند! 🔸حوزه؛ حوزه است. 🔸حوزه؛ طعم دارد و آن هم طعم شیرین طلبگی. @HOWZAVIAN
. 💎 از تکثّر به وحدت 🌻 نمی‌دانم در کجای ایران زندگی می‌کنی، کدام شهر، دهستان و روستا؟ 📌 اما می‌دانم سمت شما، نزدیک شما، اطراف شما، استان شما؛ امامزادگانی سو می‌دهند، نور می‌پاشند و ملجأیی می‌شوند برای دلتنگی‌هایت. ✨ بقاع متبرکه هر کدام‌شان مسیرهای متفاوتی هستند تا به دامن اهل بیت طاهرین(ع) بیفتیم. ✔️ سادات جلیلی که راهنمایان و واسطه‌ی پاکی و کرامت معصومان عالم‌اند. ♨️ مسیرهای زندگی‌ات را گم نکن؛ ستاره‌های سبزپوش ایران همیشه می‌درخشند. 🌱 در هر کجای ایران هستی، زیارتت قبول. ✍️ علی اسفندیار @HOWZAVIAN
🔴 تبعیض در غیرت! ✍️ احمد محبوبی به نویسندگان حوزوی پیوست: 🔹در اتوبوس خط واحد در قسمت انتهایی بخش آقایان نشسته بودم. دانشگاه تعطیل شده بود و دانشجویان هم در میانه مسیر سوار شدند. دو دانشجوی دختر (به احتمال زیاد مجرد) مقداری با صدای بلند صحبت می‌کردند که من ناخواسته حرف‌های آنان را می‌شنیدم. یکی از آن‌ها به دیگری گفت: "برادرم فقط نسبت به ما غیرت داره ولی خانمش رو به شمال می‌بره، لباس‌های آنچنانی براش می‌خره و ... " شاید این جمله به دلیل رقابت پنهان داخل خانواده و یا حسادت زنانه باشد؛ ولی می‌خواهم از این زاویه به قضیه نگاه کنم که احتمال دارد ما در کارها و عملکردهای خود، نسبت به افراد مختلف تبعیض و تفاوت اعمال کنیم اما به آن التفات نداشته باشیم. 🔹عرصه‌های اجتماعی و سیاسی نیز این‌گونه است اگر خطایی بزرگ از نورچشمی یا خودی سر بزند آن را در پستو قایم می‌کنیم و صدایش را در نمی‌آوریم اما در صورتی که دیگری همان کار را در مقیاسی کوچک‌تر انجام دهد، فرصت را غنیمت می‌شمریم، با بلندگو چنان آن را جار می‌زنیم که تزلزل در ایوان کسری می‌افتد. یا اگر در واحد آپارتمانی خود سر و صدا کنیم کک‌مان نمی‌گزد ؛اما اگر همسایه‌ بالایی اندکی روی اعصابمان رژه برود، انگار آسمان به زمین آمده است. مصادیق زیادی شبیه این‌ها در زندگی همه‌ی ما وجود دارد که درباره خودمان حساس نیستیم، خود را زود می‌بخشیم اما درباره دیگران رگ گردن‌مان متورم می‌شود و غیرت می‌ورزیم. @HOWZAVIAN
📌 ذهن تک ساحتی نمایندگان مجلس ✍️ حجت الاسلام سیدمهدی موسوی، استاد حوزه و دانشگاه نوشت: 🔹بزرگترین آفت برای یک جامعه، ذهن تک ساحتی مدیران و برنامه‌ریزان آن جامعه است که موجب تخریب زیرساخت‌های فکری و فرهنگی به بهانه‌ی روساخت‌های اقتصادی است. به تعبیر دیگر بنیان‌های فکری و فرهنگی را تغییر می‌دهند تا شاید یک سود مادی و اقتصادی بیشتری به دست آورند. 🔸 ذهن تک ساحتی، فقط یک بخش و یک لایه از وقایع و پدیده‌ها را می‌بیند و از مشاهده و درک عمیق لایه‌های دیگر عاجز است و حتی به نقص و عجز خود نیز آگاه نیست. ذهن تک ساحتی، همه‌ی لایه‌ها و جوانب مختلف پدیده‌های ذوابعاد و چند لایه‌ی انسانی و اجتماعی را فدای یک لایه و حیثیت می‌کند و چشم و گوش خود را هم بر نقد ناقدان می‌بندد. 🔹 متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس که باید انقلابی و فعال و تهاجمی باشد، بی‌توجه به لوازم فرهنگی و اجتماعی تصمیمات خود به تعطیلی روز شنبه رای دادند و از سود اقتصادی آن سخن گفتند. در حالی که غافل از این هستند که این یک انفعال فکری و وابستگی فرهنگی است و که زمینه‌ساز تغییر جهان معنایی مردمان این مرز و بوم خواهد شد. 🔸 ترویج تعطیلی بیش از حد و تغییر تعطیلات بدون توجه به هویت تاریخی و فلسفه‌ی انسانی تعطیلات، ضربه‌ای به پیکره‌ی یک جامعه است چرا که حقیقت هر جامعه‌ای به جهان معنایی و فرهنگ تاریخی و بنیان‌های فلسفی و اعتقادی آن جامعه است. تغییر در نمادها و نشانه‌های اجتماعی به تغییر در بنیانها و زیرساخت‌ها می‌شود. تغییر این گونه‌ای موجب از جاکندگی معرفتی و بی جهانی انسان می‌شود. 🔹تعطیلی فقط یک تعطیلی نیست بلکه بخشی از نظام معنایی و زیست جهان انسانی با نقشی بسیار مهم و پررنگ در سبک زندگی و نگرش‌های آدمی است. تعطیلی یک معنا است، یک هویت است و یک نحوه زندگی. بنابراین تعطیلی صرفا بی‌کاری و خوشگذرانی و لذت جویی نیست. 🔸 تعطیلی روز شنبه خبط و ضرر بسیار بزرگی است و اگر خوب بنگریم به وضوح می‌بینیم موجب تخریب جهان معنایی انسان ایرانی و حیات مذهبی تک تک ماست و هیچ سود مادی و اقتصادی هم نمی‌تواند مستمسکی برای این ضرر و خطای بزرگ باشد. 🔹 این تصمیم ناصواب و ناسنجیده، برآمده از ذهن تک ساحتی و تکنیک‌زده‌ی برخی از نمایندگان، عیناً شبیه تصمیمات دولت سازندگی در اوایل دهه هفتاد و ترویج اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی است که موجب کنار رفتن ارزش‌های انقلابی و اسلامی شد و زمینه‌ساز ناهنجاری‌های مختلف فکری و فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شد. @HOWZAVIAN
🔻 حضرت شاهچراغ، علمدار نهضت رضوی 🔸 حضرت احمد بن موسی(ع) بزرگ‌ترین مدافع حریم امامت امام رضا(ع) بود و اصلا برای دفاع از امام و حریم ولایت به ایران آمده بود؛ همان نقشی که حضرت ابوالفضل(ع) در دفاع از امام حسین(ع) داشت و سردار او در نهضت عاشورا و کربلا بود. 🔸 اگر زندگی حضرت ابوالفضل(ع) را مطالعه کنیم، می‌بینیم که ایشان در نهضت امام حسین(ع) تسلیم محض بودند؛ برخلاف رفتار محمد بن‌ حنیفه که رفتارش با حضرت بعضا دستوری بود. 🔸 یعنی موضعش در برابر امام مانند کسی بود که انگار داشت امام را هدایت و راهبری می‌کرد؛ مثلا خطاب به امام حسین(ع) می‌گفت: بهتر است به یمن بروی و در آن‌جا پناه بگیری یا بهتر است رفتار مسالمت‌آمیز یا سازش‌کارانه داشته باشی! 🔸 در صورتی که حضرت ابوالفضل(ع) در همه زمینه‌ها تسلیم محض امام خود بودند و در انجام کارها هیچ بهانه و چانه‌زنی نداشتند؛ همین ویژگی و خصوصیات را کاملا در رفتار حضرت احمد بن موسی(ع) می‌بینیم. 🔸 وی تسلیم محض امام خویش بود، هرگز برای امام خود خط و نشان نکشید و کاری مشابه آنچه محمد حنفیه کرد، انجام نداد، بلکه دقیقا شبیه حضرت ابوالفضل العباس(ع) بود. @HOWZAVIAN @ahvaalehowze
🔳 آیا بوی سرمایه‌سالاری به مشام می‌رسد؟ ✍ علی عسگری تعطیل شدن شنبه برای تطبیق پیدا کردن با معادلات(علی الظاهر اقتصادی) جهانی بر محور سرمایه‌داران غربی است که این امر هر چند ظاهرش نشان می‌دهد که مسئولین امر قصد تعلل در انجام عقود دیپلماتیک و لوازم آنرا(مثل نامه دادن و فکس کردن) را ندارند ولی خود به خود تحت سیطره بودن خواسته‌ی سرمایه‌دارانی را می‌رساند که اساسا نه تنها با استقلال سیاسی ما بلکه با استقلال هویتی ما هم مشکل دارند و این یعنی مسئولین جمهوری اسلامی نه تنها درک کافی از دشمن ندارند، بلکه استقلال هویتی ملتشان نیز برایسان فاقد اهمیت است. واین یعنی تا زمانیکه مسئولین کشور، نظام جمهوری اسلامی را در تقابل هویتی با نظام سرمایه‌داری جهانی نبینند، بی چون و چرا و با توجیهات به ظاهر درست، از تصمیمات تعداد انگشت‌شماری سرمایه‌دار صهیونیستی تبعیت می‌کنند و همین امر سبب بروز انفعال هویتی ملت در برابر خواست صهیونیزم جهانی می‌شود. تعطیلی شنبه‌ها چه در شوری نگهبان تایید بشود یا نشود، تفکر حاکمیت مقنِّن در جمهوری اسلامی را رسوا کرد، و بیش از پیش نشان داد، مظلومیت گفتمان جمهوری اسلامی که انقلاب ۵۷ را رقم زد، نه تنها شعار نیست، بلکه در مقام حکمرانی عینیت یافته است. به راستی تا رسیدن به دولت و تمدن اسلامی چقدر باید صبر کرد؟! @HOWZAVIAN
📌 جذابیت به چه قیمتی؟!بابک شکورزاده 🔹چند وقتی هست که در ساخت سرودها و کلیپ‌های مذهبی اصراری وجود دارد که حتما این سرودها آمیخته با موسیقی باشد و بعضا موسیقی که استفاده می‌شود، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، حداقل شبهه حرمت دارد. این کار هم معمولا به بهانه جذابیت بیشتر برای مخاطبین انجام می‌شود. 🔹این مسئله به قدری فراگیر شده که با اعتراض برخی از کارشناسان مذهبی حوزه تربیت مواجه شده است. 🔹سؤال این است که چرا باید برای ساخت کلیپ مذهبی، به اسم جذابیت، مرتکب کاری شویم که شبهه حرمت دارد و یا اینکه حداقل، اولویت شرعی ندارد؟! آیا قرار است که هدف وسیله را توجیه کند؟! 🔹علاوه بر این، مثال‌های نقضی وجود دارد که نشان می‌دهد موسیقی، نقش آنچنانی در گُل کردن و دیده شدن یک اثر نداشته است؛ برای نمونه سرود "سلام فرمانده" که بسیار دیده شد و حتی جنبه بین‌المللی پیدا کرد و از نظر برخی‌، یکی از شاخصه‌های اصلی این دیده شدن، موسیقی بوده است؛ درحالی که اگر چنین باشد چرا سلام فرمانده ۲ و ۳ با اقبال خاصی روبه رو نشد و انگار که اصلا اثر دیگری به این نام ساخته نشده است! 🔹مثال دوم، کلیپ " به طه، به یاسین... " است که بدون موسیقی با استقبال زیادی مواجه شد؛ ولی آثار دیگر خواننده این اثر، هیچکدام به آن اندازه گل نکرد. 🔹این مثال‌ها نشان می‌دهد که برای ماندگاری اثر، باید دنبال شاخصه‌های دیگر بود. معمولا آثار اول بهتر دیده می‌شود و شاید دلیلش اخلاص و نیت صاحبان اثر باشد. البته منظور این نیست که در آثار بعدی نیت سوئی وجود داشته، بلکه چه بسا آن نیت اولیه نبوده و شاید همین عامل، ریزش مخاطب را به دنبال داشته است. @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی درصدد بازنشر آراء و دیدگاه‌ حوزویان است؛ زین رو در بسیاری از موارد خواندن زوایای دید تحلیل‌گران حوزوی را فرصتی ارزشمند می‌داند. انتشار یادداشت حوزویان به منزله تأیید صددرصد آثار نیست. در مسأله "تعطیلی شنبه‌" نیز آماده یادداشت‌های نقضی و ایجابی هستیم. @HOWZAVIAN