eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
479 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻عمل به ظاهر شریعت، لازمه‌ی سلوک است ♻️ علامه طباطبایی: سالک از ابتدای سیر تا مقام وصول، باید ملازم شرع باشد و سر سوزنی از ظاهر شریعت تجاوز ننماید و چون کسی این چنین نباشد منافق است، مگر به عذر و یا خطا و نسیان باشد. این که شنیده شده و به بعضی نسبت داده‌اند که چون شخص به کمال رسید، تکلیف از او ساقط می شود افترا و کذب محض است، زیرا رسول الله صلی الله علیه و آله با این که اشرف موجودات بوده، تا آخرین لحظه حیات، تابع و ملازم احکام الهیّه بودند. 📚ثمرات حیات/ج۱/ ص ۴۰ 💠۲۴ آبان، سالگرد وفات علامه طباطبایی، مفسر و فیلسوف بزرگ معاصر و صاحب کتاب شریف "تفسیر المیزان" @howzavian_tehran
. 🖍پندار ناقص روشنفکران از علامه طباطبایی انتشار یادداشت حجت الاسلام دکتر شریفی از نویسندگان حوزوی در خبرگزاری تسنیم متن کامل https://tn.ai/3199359 @howzavian
❤️ علامه ✍️ علی خسروی چهل‌وسه سال پیش در چنین روزی سجاده‌نشینی باوقار و عالمی پراعتبار و شهسواری سبک‌بار و فلک‌پیمایی گلیم‌پوش از اهالی شهر فرزانگی، یعنی بزرگِ حکمت الهی و عرفان اسلامی، حضرت علامه طباطبایی درگذشت. علامه عالِم امروز بود، اما هیچ‌گاه به سنت پشت نکرد و استوارترین پیوندهارا با آن داشت. اهل گفت‌وگو بود و جستجوگر حقیقت. قرآن را در مرکز منظومه فکری حوزه نشاند و تفسیرش (المیزان) ناسخ‌التفاسیر شد و با زبردستی تمام ماتریالیسم تقی ارانی و یارانش را بی‌اعتبار کرد و مقدمات کلام جدید را فراهم نمود. بخلاف سیره سلف پیوسته جان خود را به فضیلت دمخوری و گفت‌وگو با هانری کربن[مسیحی] و دیگر استادان پایتخت‌نشین آراسته کرد و هر هفته رنج سفر را بر خود هموار نمود و در خانه ‌ننشست تا دیگران به سراغ او بیایند و سخنانش را بشنوند؛ بلکه بیشتر گوش شد تا زبان. بی‌بدیل در فلسفه و قرآن‌شناسی و تفقه و تصفیه حدیث بود اما در عرفان و اخلاق تا می‌توانست برخود سنگ تمام گذاشت و پس از فراغت از علم نحو و بالاتر از آن «نحومحو» آموخت و یزید نفسش را «بایزید» کرد و کفّه افلاکی و آسمانی ترازوی وجود خود را سنگین‌تر‌ نمود و خاک ساحل تن را به امواج دریای اشراق فرو شست و بر فربهی جثّه باطن‌ افزود تا چونان مرغ باغ ملکوتی که در محبس تنگ خاک افتاده بود ازخود روحی بی‌تن و خورشیدی بی‌سایه و تندیسی بی‌تاریخ و بی‌جغرافیا بر جا نهد. غزل‌های عاشقانه‌ و مثنوی باقی مانده از او که گویا بسیار بیش این بوده، به گواهی اهل فن، از ذوقی سرشار و مهارتی کم‌نظیر در غزل‌سرایی سنتی با محتوای عرفانی خبر می‌دهد. یکی از این غزل‌ها با صدای شهرام ناظری در آلبوم «کیش مهر» رشک آسمانیان است: همی گویم و گفته‌ام بارها بُوَد کیش من مهر دلدارها پرستش ز مستی‌ست در کیش مهر برون‌اند زین حلقه هشیارها حکمت را به قدرت نفروخت و دکان ایمان فروشی دایر نکرد. از فقر و فاقه ننالید و از نجف به روستای شادآباد تبریز برگشت تا ده سال کشاورزی کند و از دست‌رنج خود استفاده کند. وقتی به قم آمد، به ترویج و تدریس علوم عقلی همت گمارد و به همین دلیل مغضوب پاره‌ای از روحانیون شد. آنها گمان می‌کردند کار او بی‌راهه یا کج‌راهه‌ است که جا را بر نَقل و حدیث تنگ می‌کند و گشتگان را اسیر غولان و گرگان کرده و به مقصودی نمی‌رساند. به گفته شاگردانش غروب خورشید معنویت از آسمان انسانیت را تا اعماق استخوانش احساس می‌کرد و سرزدن دوباره این آفتاب را از مشرق انتظار می‌برد. او به حقیقت «روحانی‌ترین» شخصیت‌ صد سال اخیر بود. یاد این «گونۀ در حال انقراض» به خیر و روانش شاد. @howzavian_hamedan
علامه طباطبائی؛ معمار فکری انقلاب اسلامی ✍️ دانیال بصیر 🔻یکی از کلیدواژه‌های که معمولا در ایام رحلت علامه طباطبایی از سوی جریان نواندیشی و سکولار مطرح می‌شود، انتساب سخنی به مرحوم علامه است که ایشان فرموده‌اند «اولین شهید در این انقلاب، اسلام است». از این جمله به عنوان یک ابزار برای نشان دادن مخالفت علامه با اصل و اصول انقلاب از سوی این طیف به کار گرفته می‌شود. افرادی چون محسن کدیور و سیدحسین نصر به فراوانی از این نقل قول استفاده کرده و تلاش کرده‌اند تا تصویر منفی از علامه به نمایش بگذارند. ▪️کدیور در آثار خود این ادعا را مطرح کرده که علامه طباطبایی با امام خمینی (ره) و دیگر شخصیت‌های انقلابی زاویه داشته و حتی به نوعی مخالف جریان انقلاب بوده است. او همچنین اشاره می‌کند که برخی از علمای فلسفه، به ویژه علامه، به دلیل مواضع تحت الشعاع قرار گرفتن این علم، نقدهایی به انقلاب داشتند. در این بین، به نقل قول مرحوم حکیمی نیز ارجاع داده می‌شود که از علامه به عنوان کسی که گفته «اولین شهید در این انقلاب، اسلام است» یاد می‌کند. ▫️با بررسی زندگی و فعالیت‌های علامه طباطبائی پیش و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اهمیت و تأثیرگذاری ایشان در جریان‌های اجتماعی و سیاسی آن دوران را بیشتر پی خواهیم برد. به ویژه رابطه ویژه‌ای که بین ایشان و حضرت امام خمینی (ره) وجود داشت، گواهی بر همسویی فکری و نظری این دو شخصیت در زمینه‌های دینی، سیاسی و اجتماعی می‌باشد. ▪️علامه طباطبائی توانست با تولید آثار علمی غنی و تربیت شاگردان اندیشمند، نقش بی‌بدیلی در ترویج فلسفه و تفسیر قرآن در حوزه‌های علمیه ایفا کند. این تلاش‌ها به منظور ایجاد مبانی فکری مستحکم برای حرکت انقلاب اسلامی، در برابر چالش‌های فکری و فرهنگی دوره پهلوی که خود مروج این فرهنگ غربی بود، صورت می‌گرفت. تألیف کتاب راجع به حکومت اسلامی به فارسی و عربی بیانگر دغدغه‌مند بودن ایشان در خصوص مباحث تئوریک اسلام سیاسی است. 🔻علاوه بر فعالیت‌های علمی، علامه طباطبائی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی نیز حضور فعالی داشت. حمایت صریح ایشان از آرمان فلسطین و امضای اعلامیه‌هایی که به شکل‌گیری نظرات عمومی در مورد انقلاب اسلامی کمک کرد، نشان‌دهنده موضع‌گیری روشن و قاطع ایشان در این زمینه است. به عبارت دیگر، علامه دفاع از مرزهای ایدئولوژیک اسلام و ترویج مبارزه فرهنگی و علمی را به عنوان بخشی از مسؤولیت‌های خود می‌دانست. ▫️علامه از جمله علمای بود که به مبارزه فرهنگی به عنوان یک عامل اثرگذار در ایجاد تغییرات سیاسی اعتقاد داشتند. به تعبیر مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی: «حرکت انقلاب که در حوزه علمیه قم به راه افتاد و به پیروزی انقلاب اسلامی منتهی شد، دو رکن و دو مبدأ سیاسی ـ فرهنگی داشت: یکی از این دو، شخصیت و آموزش‌های حضرت امام بود و دیگری مرحوم علامه طباطبائی که یکی صبغه سیاسی و دیگری صبغه فرهنگی داشت و هر دو مکمل یکدیگر بودند.» @howzavian_hamedan
ساکنانِ ساحلِ بی‌تفاوتی... ✍🏼 امیر خندان دنیای امروز دنیای درصدهاست. درصد سود در بورس، درصد چربی و درصد قند خون! یا درصدِ شارژ باتری وسایل الکترونیک. خواه‌ناخواه هرروز با درصدها سروکار داریم. درصدها گاهی خطرناک هستند. گاهی عددِ درصد سرآغاز هشدار است. گاهی از درصدها می‌ترسم. مخصوصاً آمارها و درصدهایی که مربوط به جنگ و کشتار در دنیاست. به نظرتان چند درصد از مردم ایران درگیر جنگ هشت‌ساله‌ی ایران با حزب بعث عراق به حمایت استکبار جهانی بودند؟ آیا کل مردم درگیر بودند؟ مثلاً چند درصد از افراد سرمایه‌دار کشور پای‌کار جنگ بودند؟ فکر می‌کنید چند درصد از مردم مقداری از تفریحات و سرگرمی‌های خود کمتر کردند تا کشور بتواند در برابر دشمن متجاوز ایستادگی کند؟ مثلاً چند درصد از مردم سفر تفریحی و سیاحتی خود را رها کردند تا با مشارکت در کمک به جبهه، شاید کشور بتواند سریع‌تر دست متجاوز را کوتاه کند؟ چند درصد شبانه‌روز درگیر جنگ و حواشی آن بودند؟ آنچه در میان تاریخ شفاهی و مشاهدات رزمندگان بیان می‌شود، عددی کمتر از پنجاه‌درصد است! عدد حقیقی نصف همین پنجاه هست. برخی حتی ده درصد از جمعیت کل کشور و کمتر از آن را بیان کرده‌اند! در خاطرات و کتب دفاع مقدس این مسئله را به‌وضوح می‌توان مطالعه کرد. در کتاب خاطرات «نورالدین پسر ایران»، این مسئله به‌طور واضح بیان‌شده است. رزمندگانی که برای چند روزی استراحت، درمان و یا دیدار خانواده از دل جنگ برمی‌گشته‌اند، بی‌تفاوتی برخی از مردم را به‌خصوص در شهرهای بزرگ به‌راحتی احساس می‌کرده‌اند. سخنان آقای رحیم‌پور ازغدی در مورد درصد مشارکت مردم در جنگ شنیدنی است. ایشان هم رقم خیلی کمی را اعلام می‌کنند. سپس خاطراتی از یکی از آشنایان خود بیان می‌کنند که واقعاً جای تأمل دارد. پدر شهیدی می‌گفت، در همان زمان دفاع مقدس که شور انقلابی در کشور حاکم بود، بعد از شهادت پسرم حرف‌های ناگواری به ما می‌زدند. شبیه این‌که برای پول رفته شهید شده...نمی‌خواست نمی‌رفت...و... کتاب‌های دفاع مقدس نیز چه از زبان همسران شهدا و چه با قلم خود جانبازان و مجاهدان و... همه مربوط به همان درصد کمی است که شاید به عددی دورقمی نرسیده است. درصدی که شاید اگر کمی افزایش می‌یافت، دفاع ایران از مرزهای خود تا هشت سال طول نمی‌کشید. چه می‌خواهم بگویم؟ روی سخنم باکسانی است که نه سن و سالشان با دفاع مقدس هم‌طراز است و نه مطالعاتی در این زمینه داشته‌اند. گمان نکنید که در دفاع مقدس همه‌ی مردم پای‌کار بودند. عده‌ای غرق لذات و سرگرمی‌های روزانه، روز خود را به شب می‌رسانده‌اند. عده‌ای از گرانی و تحریم در بازار جیب خود را پر می‌کرده‌اند. عده‌ای دیگر...اما همان درصدِ کم، پای‌کار جهاد و دفاع از کشور ایستادند. چه در جبهه نظامی و چه در پشتیبانی مردمی در پشت جبهه. داستان مدافعان حرم و سوریه را که فراموش نکرده‌اید! مدافعانی که باوجود همسر و فرزند، جان خود را کف دست گرفتند و عاشقانه مجاهدت کردند. ابتدا عده‌ای مخفیانه برای دفاع از حرم راهی شدند. نامی از آن‌ها در میان نیست. «نخسا» رمزی است برای پیدا کردن این افراد. نیروهای خودجوش سپاه اسلام (سرزمین‌های اسلامی). کم‌کم پای نیروهای داوطلب مردمی و نهادهای رسمی کشور به میان آمد؛ اما باز هم در این میان درصدها قابل‌توجه هستند. درصدها در زمان فعلی هم نقش مهمی بازی می‌کنند. چند درصد از مردم ایران در حمایت از لبنان و فلسطین وارد میدان شده‌اند؟ شاید کمترین کار، اعلام حمایت خود در فضای مجازی و کمک‌های مالی برای کمک به زنان و کودکان رنج‌کشیده از این ظلم اسرائیل باشد. سکوت در برابر ظالم، به‌گونه‌ای یاری‌کردن او در تداوم ظلمش بر عالم است. چند درصد از مسلمانان کشورهای اسلامی، این ظلم آشکار در حق مردم مسلمان فلسطین و لبنان را دیده و ندای دفاع از مظلوم سر داده‌اند؟ ما کجای این درصدها هستیم؟ به ضریب بخشی کدام دسته از درصدها کمک می‌کنیم؟ حالا که در بسیاری از کشورهای جهان، ندای یاری فلسطین بلند شده است، ما چکاره هستیم؟ ساکنانِ ساحل بی‌تفاوتی هستیم و یا سوار بر کشتی متلاطمِ مبارزه برای رسیدن به نجات؟ 🆔 @howzavian_isfahan
✍🏼 سعید کریمی 📌 براى يک ملت، خسارتى بزرگ است كه افراد آن، با سر و كارى نداشته باشند، و براى يک فرد، توفيق عظيمى است كه با كتاب، مأنوس و همواره در حال بهره‌گيرى از آن، يعنى آموختن چيزهاى تازه باشد. با اين ديدگاه، به روشنى ميتوان ارزش و مفهوم رمزى عميق اين حقيقت تاريخى را دريافت كه اوّلين خطاب خداوند متعال به پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم) اين است كه: بخوان! و در اولين سوره‌يى كه بر آن فرستاده‌ى عظيم‌الشأن خداوند فرود آمده، نام قلم به تجليل ياد شده است: «اِقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ‌، اَلَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ‌» 📚 برشی از کتاب 🆔 @howzavian_isfahan
خدایا ، از حوادثی که در ماه ها و سالهای گذشته رقم زده ای ، میدانیم که اراده کرده ای تحول عظیمی را رقم بزنی. اتفاقات بزرگ ،قربانی های بزرگ میخواهد، ففدیناه بذبح عظیم ، وبزرگان نهضت اینگونه به قربانگاه آمده اند. خدایا ، در فتح مبین، سایه بزرگ پرچمدار توحید در عصر ما را مستدام بدار. سعید غفاری @howzavian_zanjan
🔹🔹🔹🔹 🖌 تفکر «موفقیت چندنسلی» چند وقت پیش درباره جایگاه خانواده در یهود، پژوهش میکردم. یافته ها حیرت انگیز بود. اگر بتوانی از جنگل وحشی انواع خانواده در جهان امروز، که ساخته مغرضانه برخی از یهود است، بگذری، شاید به دهکده امنی که یهود برای خانواده خود پسندیده، برسی. مفاهیمی از خانواده که در جهان امروز تخریب میشود، در بین یهودیان همچون امری مقدس، حفظ و حراست شده است؛ مفاهیمی مثل «پدرسالاری»، «کثرت فرزندان» و «موفقیت چندنسلی» عکس منتشر شده از ایلان ماسک، در حالی که در میان تعجب حضار در یک مهمانی، پسرش را بر دوش گذاشته و لبخند بر لب دارد، این روزها توجه ها را به خود جلب کرده‌ است. در این عکس آنچه در نگاه اول به چشم می‌آید، اهمیت فرزند و فرزندآوری و کثرت فرزندان است؛ اما دقیقتر نگاه کنید، با عینک قوم یهود، تفکر «موفقیت چندنسلی» را خواهید دید. اینکه ۲ درصد یهودی ساکن در آمریکا، مالک ۴۰ درصد منابع این کشور هستند، مرهون همین تفکر است. پدرسالاری چندنسلی، شیوه ای است که یهود در پیش گرفته، پدری که خود را وقف خدمت به خانواده میکند و فرزندانی که راه پدر را ادامه میدهند تا نتیجه آن بعد از چند نسل، میراثی عظیم باشد. نمونه این سبک خانواده را میتوان در خانواده «کندی» دید که گفتند ما باید قدرت سیاسی را به دست بیاوریم و بعد همه دنبال آن رفتند. و یا خانواده «راکفلر» که گفتند ما باید روی تجارت کار کنیم و ثروت و منابع مالی بسیار به دست آوردند. درک این میراث عظیم، معادله پیچیده ای نیست. فرض کنید یک مشاور اقتصادی به شما بگوید من یک برنامه برای تو دارم، اگر تو 10 هزار تومان هر روز پس‌انداز کنی، وقتی به 80 سالگی برسی، میلیون‌ها تومان داری. شما می‌گویید من نمی‌خواهم در 80 سالگی میلیون‌ها تومان داشته باشم، من می‌خواهم همین الان داشته باشم! این دقیقا همان بینش فردگرایی است که در جهان ما غالب شده است. اما وقتی به خانواده‌های پدرسالار چندنسلی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم آنها در 80 سالگی میلیون‌ها تومان دارند، و بعد در 100 سال و 150 سال بعد چه اتفاقی می‌افتد؟ میلیاردها تومان برای نسل‌های بعدی پس‌انداز کرده‌اند. این همان ایده خانواده چندنسلی است؛ نسلی از ایلان ماسک، که بر شانه های ثروت و قدرت نسل قبل می نشیند... ✍ فرشته زارعی @AFKAREHOWZAVI
. ✍ شعر جانانه‌ی علامه طباطبایی مهرخوبان دل و دین از همه بی پَـــروا برد رُخ شَــطرنج نبُرد آنــچه رخ زیبـــا برد تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت از سَمَک تا به سُهایش کشش لیلی برد من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه ذرٌه یی بودم و مِهــــر تو مــرا بالا برد من خَس بی سر و پایم که به سیل افتادم او که می رفت مرا هـــم به دل دریا برد جام صَهبا ز کجا بود مگر دست که بود که درین بزم بگردید و دل شیـــدا برد؟ خَمِ ابروی تو بود و کف مینوی تو بود که به یک جلوه زمن نام و نشان یکجا برد خودت آموختِیَم مِهر و خودتِ سوختِیَم با برافروختــه رویی که قــرار از ما بــرد همه یاران به سر راه تو بودیم ولی خـــم ابروت مــرا دید و زمن یغمـا برد همه دل باخته بودیم وهراسان که غمت همه را پشت سـر انداخت مرا تنـها برد @HOWZAVIAN
اللهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَةِ فَاطِمَةَ الزَّکِیَّةِ حَبِیبَةِ حَبِیبِکَ وَ نَبِیِّکَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِکَ وَ أَصْفِیَائِکَ الَّتِی انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ اللهُمَّ کُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ کُنِ الثَّائِرَ اللهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِهَا اللهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ الْأَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِیلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْکَرِیمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى فَصَلِّ عَلَیْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا صَلاةً تُکْرِمُ بِهَا وَجْهَ مُحَمَّدٍ [أَبِیهَا] صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْیُنَ ذُرِّیَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّی فِی هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَ السَّلامِ ▪️@howzavian_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا فاطر بحق فاطمه(سلام الله علیها) تا گفت السلام علی...، روضه پا گرفت قلب رئوف حضرت صاحب عزا، گرفت ازمیخ گفت و از در و دیوار و دود گفت از گرد و خاک چادر و روی کبود گفت از دست بسته‌ی یل‌خیبر، میان خلق افتادن عمامه حیدر میان خلق لرزید شانه‌های قرار و امان ما بی‌تاب شد ز گریه امام زمان ما از روضه‌خوان بخواه سخن مختصر کند آری بگو رعایت حال پسر کند از شهر غربت پدرش زود بگذرد نام مغیره را به زبان کمتر آورد ... قدری درنگ کرد و از آنجا گریز زد از فاطمه به زینب‌کبری گریز زد از کوچه‌ی مدینه گذشت و به شام رفت با کاروان به کوچه‌ی پر ازدحام رفت یابن الحسن! به خاطر مادر ظهور کن آقا تو را به زینب مضطر ظهور کن @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️ مادری تمام عیار " ای جابر! سوگند به خداوند که فاطمه در آن روز شیعیان و محبان خود را جدا می‌کند، همانند پرنده‌ای که دانه‌های خوب را از دانه‌های بد جدا می‌کند. چون فاطمه با شیعیان خود به در بهشت رسند خداوند در دل آنها می‌اندازد که نگاهی به اطراف بیندازند و چون به اطراف نظر کنند، خداوند می‌فرماید: ای محبان من! سبب التفات و توجه شما چیست؟ من که فاطمه دختر حبیب خود را شفیع شما قرار دادم. شیعیان می‌گویند: ای پروردگار! ما دوست داریم که قدر و منزلت ما امروز شناخته شود. خداوند می‌فرماید: ای حبیبان من! بازگردید و نظری بیفکنید و ببینید که هر کس شما را به سبب محبت به فاطمه دوست داشته است و هر کس شما را به سبب محبت به فاطمه غذا داده است و هر کس شما را به سبب محبت فاطمه پوشانده است و هر کس به سبب محبت فاطمه شما را سیراب کرده است و هر کس به سبب محبت به فاطمه زشتی و غیبتی را از شما برگردانیده است، دست او را بگیرید و داخل در بهشت نمایید. امام باقر(ع) در ادامه روایت نکته ای می فرمایند که نشان می‌دهد حضرت مادر برای تمام بشریت مادری می‌کنند. می فرمایند: "سوگند به خدا که در میان مردم غیر از کافر و منافق و شک کننده در امر توحید هیچ‌کس باقی نمی‌ماند." حضرت زهرا(س) این‌گونه مادری را در حق همه جهانیان ادا می‌کنند. ✍صدیقه طهماسبی @howzavian_khuzestan
فاطمه زهرا (س) ، بانوی بیداری و پاسدار ولایت 🔹️حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بانویی است که نام و یادش با مفاهیمی چون ایثار، ایمان و دفاع از حقیقت گره خورده است. او نه تنها همسر و مادری نمونه، بلکه مدافعی خستگی‌ناپذیر از ولایت و رسالت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بود. پس از رحلت پیامبر، حضرت زهرا (س) در برابر سختی‌ها ایستاد و با خطبه‌های روشنگرش پرده از انحرافات برداشت و نشان داد که ولایت تنها امانت الهی است که نباید آن را به هیچ قیمت از مسیرش منحرف کرد. او برای حفظ اسلام حقیقی و روشن ساختن حق و باطل، شجاعانه ایستاد و برای همیشه به تاریخ آموخت که سکوت در برابر انحرافات، خیانت به حقیقت است. 🔹️این بانوی بزرگوار، با تحمل مصائب فراوان و ایثار تمام وجود خویش، اسوه‌ای از استقامت و وفاداری به ولایت شد. او نشان داد که ایمان و محبت به اهل بیت (علیهم‌السلام) تنها در سخن و احساس نیست، بلکه در اقدام و حمایت عملی از ولایت تجلی می‌یابد. فاطمه زهرا (س) با دفاع از امام علی (علیه‌السلام) و ایستادگی در برابر ناعدالتی‌ها، به همه نسل‌ها آموخت که مسئولیت حق‌گویی و حمایت از عدالت، وظیفه‌ای است که بر دوش هر مؤمن است. ایام فاطمیه فرصتی است تا این الگوی بی‌بدیل را یاد کنیم و با اندیشه و عمل خود به راه و مسیر او پایبند بمانیم. ✍ موسی آقایاری @howzavian_zanjan
📌 روایات جعلی با چاشنی هوش مصنوعی! ✍ مجتبی پورموسی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث با ظهور و گسترش فضای سایبری در جهان و نیز کشور عزیزمان، مخاطبان زیادی به آن جذب و سعی در برآورده ساختن نیازها یه وسیله این تکولوژی جدید کرده‌اند. شاید بسیاری از ما نیز برای یافتن روایات یا مطالعه در این زمینه به این بستر مراجعه کنیم. تُحفه جدید این فضا، هوش مصنوعی است. شاید باورمان نشود، اما روایات متعددی از ترکیب متن چند روایت توسط هوش مصنوعی تولید و با ذکر عنوان کتاب و حتی جلد و صفحه به مخاطب داده می شود! و مخاطب از همه جا بیخبر هم ممکن است این موارد را در چندین گروه و ... نقل کند! در ادامه چند نمونه ارسال میکنم: مورد اول: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) قَالَ: "إِنَّ لِشِيعَتِنَا ثَلَاثَ خِصَالٍ يُؤْمَنُونَ بِهَا مِنَ الْجُنُونِ وَالْجُذَامِ وَالْبَرَصِ: الْوَرَعُ عَنِ الْمَعَاصِي، وَالتَّوَكُّلُ عَلَى اللَّهِ، وَالرِّضَا بِالْقَضَاءِ". مورد دوم: عن علي بن أبي طالب قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "يا علي، بشر شيعتك بعشر خصال: الأمن من الفزع الأكبر، والأمن من عذاب القبر، والميزان القسط يوم القيامة، والنور التام يوم القيامة، والحساب اليسير، والجنة بغير حساب، والشفاعة، والرضا من الله، والأمن من اللعن والسخط، والأمن من الجنون والجذام والبرص." الترجمة الفارسية: از علی بن ابی طالب روایت است که پیامبر اکرم (ص) فرمود: "ای علی! شیعیان تو را به ده خصلت بشارت ده: امنیت از ترس بزرگ (قیامت)، امنیت از عذاب قبر، ترازوی عادلانه در روز قیامت، نور کامل در روز قیامت، حساب آسان، بهشت بدون حساب، شفاعت، رضایت خداوند، امنیت از لعن و خشم، و امنیت از جنون، جذام و برص." المصادر: کتاب "بحار الأنوار" اثر علامه مجلسی (ج 8، ص 38) کتاب "کنز العمال" اثر علامه متقی هندی (ج 11، ص 610) کتاب "مستدرک الوسائل" اثر میرزا حسین نوری (ج 11، ص 233) کتاب "مسند أحمد" اثر امام احمد بن حنبل (ج 1، ص 84) کتاب "الجامع الصغیر" اثر سیوطی (ج 1، ص 74) با جستجو در منابع و نرم افزارهای شیعه و اهل سنت، چنین متون روایی به این شکل، نقل نشده است. بلکه تکه‌هایی از این متون را در ضمن روایات مختلف می بینیم. عجیب اینکه در مورد دوم آدرس‌های به ظاهر دقیقی هم ارائه شده که در مواجهه اولیه، بسیار رهزن بوده و به ذهن ولو یک پژوهشگر چنین القا می‌کند که با متن یک روایت که در منابع متعدد نقل شده، مواجه است. حال آنکه یک تولید جدید توسط هوش مصنوعی رخ داده و آدرس های ساختگی هم چاشنی کار شده است. پیشتر این موارد را در سوالات دیگری از هوش مصنوعی دیده بودم که به مقالات و کتاب های فرضی و خیالی ارجاع می دهد، در حالیکه با یک جستجوی ساده در نت، متوجه می شویم که چنین کتاب هایی وجود خارجی ندارند! در آخر باید گفت، با توجه به امکان جهت‌دهی و مدیریت نوع پاسخ‌های هوش مصنوعی توسط مدیران این سایت‌ها و گردانندگان آنها، در آینده‌ای نه چندان دور با یک جنگ تمام عیار داده‌ها و اطلاعات در فضای سایبری مواجهیم که لزوم اعتبارسنجی و مشخص کردن صحت و سقم اطلاعات حاصل از فضای سایبری را بیش از پیش می‌سازد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @howzavian_hamedan
☑️ طلبه و روانشناسی اسلامی ✍مجیدابطحی "پس اسلامی کجاست؟" این سوال را بارها شنیده‌ایم؛ سوالی که بسیاری از طلاب پس از وارد شدن به برخی از رشته‌ها می‌پرسند. رشته‌هایی مانند «روانشناسی و قرآن»، «مشاوره‌ی اسلامی» و... در سال‌های اخیر این رشته‌ها با استقبال خوب طلاب مواجه شده، رشته‌هایی با عناوین اسلامی اما با داده‌های غربی، خالی از مباحث دینی و یا حتی متضاد با آن‌ها! 🔹در پاسخ به این سوال باید گفت: برای اسلامی کردن روانشناسی و مشاوره دو مولفه، ضروری است: ۱. آگاهی با منظومه‌ی معارف دین ۲. ایمان به این منظومه! سوگمندانه باید اعتراف کنیم بسیاری از طلابی که مشغول رشته‌های روانشناسی و مشاوره می‌شوند اولی را ندارند و دومی را هم از دست می‌دهند! می‌پرسید چرا ؟ 🔹لازمه‌ی آگاهی از معارف دینی، اُنس دائم با آیات و روایات و غور و تامل درآنهاست که غالب ما طلبه‌ها به دلیل اشتغالات فراوان (و دلایل دیگر!) این توفیق را از خود سلب کرده‌ایم. غور در منابع دینی هم وقتی مفید خواهد بود که به همراه تخصص در فقه و اصول و کلام و... باشد. حال آنکه برخی از طلاب مشغول در روانشناسی و مشاوره، اساساً حوزه را بوسیده و کنار گذاشته‌اند و با این وجود انتظار شدن این علم را هم دارند! 🔹اما مولفه‌ی ایمان؛ یقینا همه‌ی طلاب، ایمان به آموزه‌های دینی دارند اما ایمانی که با آن بتوان به جنگ روانشناسی غربی رفت، ایمانی متفاوت است! فرض کنیم روایتی می‌فرماید: "ایستاده شلوار پوشیدن باعث غم و حزن می‌شود" یا "کفش زرد سبب شادی است " و در مقابل، درمان شناختی_رفتاری(CBT) در روانشناسی غربی می‌خواهد با تکنیک Rumination و Distraction و... افسردگی را درمان کند؛ در این میان مشاور چه می‌کند؟ مشاوری که به آموزه‌های دینی دارد بدون ذره‌ای ، روش اهل بیت علیهم السلام را ترجیح داده و تجویز می‌کند! و مشاوری که فقط ایمان حداقلی را دارد می‌گوید: "قرآن و اهل بیت بسیار مقدس و خوب‌اند، اما در روانشناسی نمی‌شود از آنها استفاده کرد! " مطرح کردن مثال شلوار و کفش زرد از این حیث است که ، به همه‌ی توصیه‌های دینی ایمان دارد، حتی اگر آن توصیه به ظاهر ساده‌ و سطحی‌ باشد! وگرنه در آموزه‌های دینی، دستورات بسیار عمیق و دقیق‌تری برای درمان بیماریهای روانی داریم که مشکل را از ریشه حل می‌کنند. 🔹ناگفته پیداست استفاده از روایات (از جمله دو روایت فوق) و تجویز آن در درمان و مشاوره، وقتی صحیح است که تمامی مراحل تخصصی حدیث‌شناسی انجام شده و روایت از حیث سند و دلالت و جهت صدور بررسی حدیثی_فقهی شده باشد. سخن در این است که مشاور (روانشناس) تا وقتی ایمانی قوی به معارف دین نداشته باشد، دستورات دینی را به تجربیات غربی ترجیح نخواهد داد؛ بمانَد که برخی از نظریات غربی حتی هم نیست!!! و صرفا ادعاست! پ.ن: بحمدلله در بین حوزویانِ روانشناس، هستند کسانی که بدون وادادگی به غرب توان وجرأت استنباط مسائل روانشناختی از معارف دین را دارند. @howzavian_eastazarbaijan
❗️ناگهان سازش! با مرور تاریخ خط سازش در مسئله فلسطین، معلوم می‌شود که اگر غفلت کنیم ممکن است سر از پیمان ابراهیم و برجام۲ در بیاوریم! رهبر حکیم انقلاب اسلامی آنچه از محکمات و تصریحات که برای آگاهی و تحرک نخبگان متعهد و برای صیانت از آرمان‌های انقلاب اسلامی و منافع ملت و حفظ مقاومت که لازم بوده، صادر فرموده‌اند. اما کو گوش شنوا؟ در این هیاهو روزهای پرحادثه، خیانت‌بارترین کارها تفسیر به رأی بیانات آقاست، و البته به فراموشی سپردن فرامین جاویدان امام خمینی. این روزها یک گوشی و کمی جهالت یا دنیاطلبی کافیست تا هر غلطی که به ذهن خودشان خطور می‌کند را به نام آقا و امام القا کنند و هر حریم‌شکنی غربگراها را با کرشمه وفاق و ناز و ادا و نیرنگ، به نام تصمیم نظام جا بزنند! تصمیم نظام منهای محکمات امام و رهبری، تصمیم کارگزاران نظام است که اگر بر خلاف نظر رهبر بر آن اصرار کنند یا بدون رضایت رهبر آن را پیش ببرند می‌شود جام زهر.... 🆔 @howzavian_fars
📮معناشناسی در اندیشه‌ورزیاصغر آقائی 🔻 هرگاه هر فردی تنها خود را بداند، و بر این اساس با تحکّم با دیگران برخورد کند و از آنان مطالبه دلیل نکند، و یا دلیل آنان را روشمند نکند؛ چنین فردی مرتبه‌ای از را دارد؛ و این استکبار عامل استهزاء و دیگر صفات منفی اخلاقی خواهد شد. 🔻نشانه در مسیر حق بودن آن نیست که خود را فقط حق بدانی، که نشانه‌اش این است که اهل باشی؛ و این استماع به حکم یستمعون القول، امری مستمر و از روی است. 🔻 و این استماع برای فهم خواهد بود؛ نه صرفاً برای ردّ، که از ابتدا موضع‌گرفتن، ممکن است ، باشد؛ چراکه ممکن‌ است‌ برتر از آنچه تو حق می‌پنداری نیز وجود داشته باشد‌. 🔻 بارها گفته‌ام میان و و ، این‌همانی در مصداق وجود دارد؛ و بر این اساس، هر مقدار بر عبودیت فرد افزوده می‌شود، استماع او حتی نسبت به دشمن نیز بیشتر می‌شود؛ چه رسد نسبت به اهل حق؛ و این حالت است که پیامبر ص را به اُذُنُ خیر لکم مفتخر می‌سازد. @howzavian_alborz
این همه کتاب خوندی ... ✍🏼 سعید کرمی _ این همه کتاب خوندی مثلا چی شد؟ _ چخبره انقد سرت تو کتابه؟ _ کجا رو می‌خوای بگیری با این همه کتاب خوندنت؟ _منم خیلی دوستدارم کتاب بخونم، ولی وقتشو ندارم. بیکار نیستم که! _همه کتاب خون‌ها یه کمی خل وضعن! البته دور از جونِ تو ها! _انقد پولاتو نریز دور! (با اشاره به کتاب‌ها) _ای ای ای! این چه طرز حرف زدنه! تو کتابا یادت دادن؟ _کتاب کنکوری خوب چی بخرم؟ _به جای این همه کتاب، کتاب درسی‌هات رو خونده بودی یه چیزی می‌شدی! _برو نونوایی بگو هزارتا کتاب خوندم! اگه یدونه نون بهت داد! _حالا این همه کتاب می‌خونی تهش چی میشه؟ «روز کتاب و کتاب‌خوانی بر اونایی که از این حرفا زیاد شنیدن، مبارک! » 📚 🆔 @howzavian_isfahan
🍃 جایی است برای هم اندیشی، نوشتن و نقد کردن... جایی برای آگاه سازی ... محفلی‌ست که بانوان طلبه و اساتید حوزه و دانشگاه با سلاح قلم به جنگ دشمن میروند...✍ شما هم به این محفل دعوتید... کانال هم قلم برای هم صداشدن👇 https://eitaa.com/joinchat/3157918277Cde3f56c11d منتظرتون هستیم👆😊
✔️حضرت زهرا(س) از نگاه قرآن کریم ✍️ حجت‌الاسلام رضایی تربقان ◾️السَّلامُ عَلَيک يا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَيک يا سِيدَةَ نِسآءِ الْعالَمينَ، اَلسَّلامُ‏ عَلَيک اَيتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ 🔻1ـ آیه مباهله (سوره آل‌عمران آیه 61) مباهله آن است که دو طرفی که با هم موضوعی اختلاف و تخاصم دارند علیه هم نفرین کنند و از خدا بخواهند که لعنت و عذاب را بر طرفی که باطل است فرود آورد و این کار فقط از پیامبران راستین که ارتباط واقعی با خدا دارند؛ بر می‌آید. گروهی از مسیحیان نجران نزد پیامبر(ص) آمدند و در مورد حضرت عیسی(ع) گفتگو کردند. مسیحیان ادعا می‌کردند که عیسی خدا یا پسر خدایای سومین نفرات (خدایان سه‌گانه، خدای پدر، خدای پسر، روح القدوس) است. پیامبر(ص) این آیه را خواند (إِنَّ مَثَلَ عِيسَی عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ /آل عمران 53) مثل خلقت عیسی که بدون پدر خلق شده نزد خداوند هم‏چون مثل خلقت آدم است که خداوند او را بدون پدر و مادر از خاک آفرید. مسیحیان قانع نشدند و اعتراض کردند و آیه مباهله بر پیامبر(ص) نازل شد و حضرت زهرا(س) یکی از 5 نفری بود که در مباهله پیامبر با مسیحیان شرکت داشته، هنگامی‌که پیامبر(س) برای مباهله آماده شدند به همراه اهل‌بیتش فاطمه(س)، امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بودند، نصاری که چنین منظره‌ای را دیدند با توجه به عظمت همراهان پیامبر و یقین به اجابت نفرین آن‌ها، از مباهله صرف‌نظر کردند. 🔻2ـ آیه تطهیر (سوره احزاب آیه 32) اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا (خداوند اراده کرد تا هرگونه رجس و پلیدی را از اهل‌بیت بردارد و به پاکی ابدی پاکیزه گرداند) این امتیاز و خصوصیت ذاتی فقط به این خانواده که فاطمه(س) محور اصلی آن است داده شده و پیامبر (ص) فرمود: این آیه در شأن من، علی و فاطمه، حسن و حسین، نازل شده است. 🔻3ـ آیه مودت (سوره شوری آیه 23) قُل لا أَسأَلُكُم عَلَيهِ أَجرًا إِلَّا المَوَدَّهَ فِي القُربى؛ ای پیامبر بگو از شما در برابر رسالتم اجری نمی‌طلبم مگر در دوستی صاحبان قرابتم؛ نقل است که وقتی پیامبر (ص) وارد مدینه شدند؛ بزرگان انصار گفتند یا رسول‌الله شما در راه دین رهبر ما هستید و چون مخارجمان زیاد است اجازه فرمائید از اموال خود تقدیم شما کنیم. پیامبر فرمود من از شما اجر رسالت نمی‏خواهم و به ثروت شما نیاز ندارم، من به معنویت و کمال شما علاقه‌مندم؛ بدین‌جهت شما را پس از خود به عترت پاکم سفارش می‌کنم تا آن‌ها را نه‌فقط مورد مهربانی و محبت قرار دهید، بلکه از ایشان پیروی کنید. ابن عباس پرسید یا رسول‌الله خویشان شما که مودت و پیروی آن‌ها واجب است چه کسانی هستند؟ فرمود: علی، فاطمه، حسن و حسین. 🔻4ـ سوره دهر(انسان یا هل اتی) در مقام ایثار و انفاق زهرا(س) وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا، نقل است که امیرالمؤمنین علی(ع) و فاطمه(س) نذر کردند که بیماری حسنین شفا یابد سه روز روزه گرفته. شب اول هنگام افطار فقیری در زد اهل خانه افطار خود را به او دادند و با آب افطار کردند؛ شب دوم یتیمی در زد و باز افطار خود را به او دادند و با آب افطار نمودند؛ شب سوم اسیری آمد و چیزی طلبید که باز هم غذای خود را به او دادند. این حکایت نهایت ایثار و از خود گذشتگی حضرت زهرا(س) است، ایثاری که فقط به جهت تحصیل رضای خداوند صورت گرفته؛ زنان پیرو زهرا(س) هم باید این‌گونه باشند. زنانی که فارغ از ارزش‌های انسانی فقط به خود می‌اندیشند و توجهی به مشکلات و گرسنگی هم نوعان ندارند؛ هرگز نمی‌توانند ادعای پیروی از حضرت زهرا(س) داشته باشند چرا که فاطمه(س) پس از سه روز گرسنگی آن‌چنان رنگش از ضعف متغیر شد که پیامبر(ص) از دیدنش به‌سختی گریست. زن نمونه جامعه اسلامی همواره در اندیشه دستگیری از درماندگان است نه صرفاً به دلیل رحم و عطوفت زنانه خویش بلکه به سبب کسب رضایت پروردگار. 🔻5ـ سوره کوثر (فاطمه خیر کثیر) إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ما به تو کوثر دادیم و این عطا پیوسته رو به افزایش است. این سوره در شأن حضرت زهرا(س) نازل شده زمانی که عاص بن وائل که پس از فوت پسران پیامبر(ص) (قاسم، عبدالله و ابراهیم) حضرت را ابتر و منقطع النسل خواند، نازل شده و به پیامبر امر می‌شود در مقابل این عطا بی‌پایان و کوثر جاودان، خدای را سپاس گوید و نماز بگذارد و قربانی کند. https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
📮فاطمه زهرا؛ نمونه آرمانی زن در اسلام ✍️ احمدحسین شریفی هر بعدی از ابعاد زندگی سلام الله علیها را مطالعه کنیم، با یک بانوی اعجاب‌انگیز مواجهه خواهیم شد: یک. از نظر عبادت و معنویت، یکی از عابدترین و زاهدترین انسان‌های همه روزگاران بود: آنقدر در حال ایستاده به دعا و عبادت به درگاه خدا مشغول بود که «تورّم قدماها؛ ساق‌های پایش ورم کرده بود» دو. از نظر فصاحت و بلاغت، خطبه فدکیه، که آن ارتجالاً در مسجد النبی ایراد فرمود، بدون تردید در سطح فصیح‌ترین و بلیغترین خطبه‌های امیرمؤمنان، امیر بیان، است. علامه مجلسی درباره خطبه فدکیه می‌گوید: «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند.» این خطبه هم از لحاظ زیبایی‌های ادبی و هم از حیث محتوا همچون زیباترین و پرمغزترین خطبه‌های نهج البلاغه است. درسنامه‌ خداشناسی و پیامبرشناسی و شریعت‌شناسی و سیاست اسلامی است. سه. از نظر معرفت و دانش، سخنان و خطبه‌های برجای مانده از او نشان می‌دهد که در بالاترین درجات معرفت و دانش اسلامی بود. چهار. از نظر هوشمندی و حکمت سیاسی و اجتماعی، رفتارها و عملکرد او، از جمله وصیت‌نامه بسیار هوشمندانه او، نشان می‌دهد که یکی از حکیم‌ترین، سیاستمدارترین و هوشمندترین زنان عالم بوده است. پنج. از جهت رفتار همسرانگی، الگوی همسرداری مجاهدانه بود. امیرمؤمنان می‌فرماید: «ما اغضبنی و لا خرج من امری؛ در طول مدت زندگی مشترک، هرگز مرا به خشم نیاورد و هرگز از خواسته من سرپیچی نکرد. شش. از جهت مادرانگی و تربیت فرزند، فرزندانی مثل امام حسن و امام حسین و زینب کبری علیهم‌السلام را تربیت کرد. هفت. از جهت خانه‌داری، محیط خانه را برای رشد و تعالی فرزندان و همچنین برای آرامش و آسایش همسر جهادگر خود، علی‌ابن ابی‌طالب، به بهترین وجه ممکن مدیریت می‌کرد. هشت. از حیث وظیفه‌شناسی اجتماعی و موقعیت‌سنجی سیاسی، محور دفاع از ولایت و مبارزه با غصب حکومت اسلامی بود. نه. از جهت عفت و عصمت و طهارت، چنان عظمتی داشت که به خودی خود چشم و نظر هرزه افراد بیگانه را دفع می‌کرد. 🔸او حقیقتاً یک شخصیت جامع‌الاطرف بود. او نمونه آرمانی زن طراز اسلام است. @howzavian_hamedan
🔍حاشیه های یک دیدار تایید نشده ✍️مرتضی بذرافشان خبر دیدار «ایلان ماسک» میلیاردر و همه کار «ترامپ» با «ایروانی» سفیر ایران در سازمان ملل را شنیدید؛ اما طنز ماجرا از زبان سفیر: ✓قرار نبود این ملاقات رسانه ای شود؛ نامرد «ایلان ماسک» از ذوق زدگی زد زیر قرارمان. ✓«ایلان» بدون هماهنگی و وقت قبلی، اول صبح آمده دفترم و منتظرم بود. من که رسیدم از جا برخاسته؛ گفت:«محمدجواد» جان منم «ایلان». حالا مهمان بود و رسم ما مهمان نوازی. ✓حرف و صحبت خاصی بین ما رد و بدل نشد. ناگفته نماند از بالا به ما گفتند: نگویید یا نگفتند بگویید. مامور بودم و معذور. ✓«ایلان» از مسائل سیاسی حرفی نزد. فقط گفت: ما صهیون ها فرزند دوستیم. ۱۲ فرزند دارم و برای اینکه اموالم بی صاحب نماند، قرار است ۱۲ تای دیگر بیاورم. بیچاره ایرانی ها از بی فرزندی به سگ و گربه پناه آورده اند. ✓گزارشی هم از اموال خودش ارائه داد و گفت: اگر با ما کار نداشته باشید، این پول ها همه صرف امور خیریه؛ دلار و قیمت گوشت هم کاهشی خواهد شد. ✓کمی هم در باره اسرائیل و کنار گذاشتن اسلحه و مدارای با دشمن حرف زد. گفتم: این حرف مربوط به سفر رئیس جمهور ما به نیویورک است. فعلا بی خیال. ✓«ماسک» قول داد اگر با سربازان آنها کاری نداشته باشیم «نتانیاهوی» بی شرف را ۲۴ ساعته و کت بسته تحویل ایران می دهد. من هم زود باور. ✓از جمله قول داد مدیریت ایکس (توئیتر سابق) را به یک فرد ایرانی واگذارد و حداقل بخشی از مشکل فیلترینگ و وعده دولت حل شود. ✓ایشان ۵ دقیقه حق ملاقات داشت. اما آنقدر صمیمی و پسرخاله شده بودیم که متوجه زمان نشدیم. وقت نماز همراه من وضو گرفت و گفت: مسلمان شده؛ پشت سرم نماز خواند. جل الخالق. ✓از استرس زیاد داشتم قالب تهی می کردم که مبادا این خبر به روزنامه کیهان برسد و از نان خوردن بیفتم. ✓موقع خداحافظی گفتم:«ایلان» جان! شتر دیدی ندیدی. مبادا رسانه ای و کار خراب شود. گفت: نگران نباش. مومن و وعده اش. خاطرت جمع. ✓حالا این آقا مصاحبه کرده و اصلاح طلبان از وعده دولت که با دنیا دعوا ندارد خوشحال و دلواپسان نگران اینهمه نکبت و خفت. ✓خوشبختانه سخنگوی خارجه این ملاقات را تکذیب کرده؛ امید است جریان «مک فارلین» سال ۶۴ تکرار نشود. پس از چند بار تایید و تکذیب، عاقبت تایید و رسوایی شد برای آمریکا این بار برای ایران. @howzavian_golestan
زیّ آخوندی ▫️ مرحوم میرزامحمدتقی نوری، عالم بزرگی بود و در فن تعبیر خواب، ابن‌سیرین زمان خود نام داشت. ▫️ معروف است که مردی قبل از کشته شدن ناصرالدین شاه او را در خواب، به لباس اهل علم دید! وی تعبیر خواب خود را از مرحوم نوری خواست. ایشان فرمود: ناصرالدین شاه کشته می‌شود! 💢 پس از وقوع قضیّه (کشته شدن ناصرالدین شاه)، دلیل تعبیر را از او پرسیدند، «فمن خرج عن زیّه فدمه هدر» را فرموده بود! ✍ پی‌نوشت: «نقطه قوت روحانیت، مجموعه صفات برجسته‌ای است که از آن به آخوند بودن تعبیر می‌کنیم! کسی که از آخوند بودن فاصله گرفت و با عمامه فروشنده شد، با عمامه کاسب شد، با عمامه دوره‌ فروش زرد شد، از زیّ خود خارج شده است! 🆔 @howzavian_fars
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا