eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
475 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
◼️عاشقی را با شما تجربه کرده ایم ◼️ای خاندان فضل و احسان ◼️قلب های ما را احیا کنید ◼️سوگ عزیزترین خاندان عالم ◼️چه سنگین است و جانگداز... ◼️ای مرهم انسان های امروزی ◼️جان ما، تشنه کام معرفت است ◼️اندکی بنوشانید ما را. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 پاسخ معاویه به همسر و قاتل امام حسن 🔻معاویه امیدوار بود که دسیسه اش جواب دهد. مخفیانه مقداری سمّ برای همسر امام مجتبی علیه السلام که جُعده نام داشت، فرستاد و به او خبر داد که اگر این زهر را به حسن بن علی بنوشانی تو را به همسری پسرم یزید در می آورم. ♦️پس از شهادت امام مجتبی علیه السلام، جُعده به دیدار معاویه رفته و گفت: مرا به همسری یزید در آور! 🔸رفقای عزیزم! پاسخ معاویه درس بزرگی برای همۀ آنانی است که خدای نکرده دل به وعده های دشمن خوش نموده اند. دشمنی که سعی دارد با نشان دادن درب باغ سبز ما را فریب دهد. 🔻مرحوم طبرسی از قول معاویه گزارش کرده که او در پاسخ به خواستۀ جُعده می گوید: برو! زنی که شایستۀ حسن بن علی نباشد، برای پسرم یزید نیز شایسته نیست (فإنّ امرأة لا تصلح للحسن بن عليّ، لا تصلح لابني يزيد). 🔹مسعودی، تاریخ نگار مشهور نیز از قول معاویه نوشته که ما زندگی یزید را دوست داریم و اگر چنین نبود، تو را به همسری او در می آوردیم (انّا نحبُّ حیاه یزید و لولا ذلک لوفینا لکِ بتزویجه). 🔻ابن ابی الحدید نیز در شرح نهج البلاغه اش از قول معاویه در جواب به خواستۀ جُعده خانم نوشته که می ترسم با فرزندم همان کاری را کنی که با فرزند پیامبر خدا کردی! (أخشى أن تصنعی بابنی ما صنعت بابن رسول اللّه). ❌جعده خانم دست از پا درازتر برگشت. @talabehtehrani ✍️ علیرضا نظری خُرّم https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📌با بلوغ فرزندان چه کنیم؟ سؤال: ببخشید، خواستم بدونم، چطور باید بفهمیم که پسر ۱۳ساله ی ما به بلوغ رسیده یا نه؟!! آیا مستقیماً خودمان از او بپرسیم کار صحیحی است؟ چگونه خطرات و تهدیدات دوران بلوغ را برایش تبیین کنیم؟ ✅پاسخ: با سلام. علائم بلوغ که علائم مشخصی است و برخی را در ظاهر نوجوان می‌توان مشاهده نمود مانند تغییر در حالت چهره، اندام، صدا، و حتی تغییرات خلقی که از این طریق می‌توان به اصل بلوغ هم اطلاع پیدا کرد اما اساس بلوغ، فعال شدن غده‌های جنسي است كه در اثر اين فعاليت، دگرگوني ویژه‌ای در نوجوان پديد می‌آید، و با يك سري علائم و تظاهرات جسماني و رواني توأم است. نوجوانان غالباً با والدين و مربيان رابطه مناسبي ندارند و نمی‌توانند سؤالات خويش را با آنان بی‌پرده در ميان بگذارند، درنتیجه يا مشكلات خود را در دل نگه می‌دارند يا از دوستان و معاشران خود سؤال می‌کنند.بايد بدانيم كه رفتار جنسي و احساس نياز و تمايلات جنسي، فقط منحصر به بيداري اين غريزه نيست، بلكه رفتار جنسي در انسان‌ها تحت تأثیر دو عامل هورمون‌ها و تجربه و يادگيري است. 🔅درباره بلوغ و مسائل آن می‌توان از واسطه‌های مطمئنی استفاده نمود که این مطالب را به‌صورت دقیق، با حیاء و البته کامل برایش تبیین کند اما نهایتاً اگر کسی پیدا نشد و این مسئولیت به عهده خودتان افتاد نباید از زیر بار آن شانه خالی کنید آغاز بيان مسائل جنسي هنگامی‌که غريزه جنسي نوجوان تا حدي بيدار گشته و در معرض انقلاب و دگرگوني است، می‌توان به مناسبت‌هایی رشته سخن را در دست گرفته و به زبان ساده و اما درعین‌حال در لفافه و سربسته، به بيان مسائل جنسي پرداخت. به‌عنوان‌مثال می‌توان گفت: می‌دانم كه اكنون به‌جایی رسیده‌ای كه شايد افكار گوناگوني در مغزت ايجاد می‌شود، گاهي حالت تحريك به تو دست می‌دهد. این‌ها هيچ مانعي ندارد و مقدمه‌ای براي كامل شدن توست، اما شرايط زندگي و تحصيلات تو اكنون اجازه ازدواج نمی‌دهد، مواظب باش به دام فساد نيفتي. 🔆به‌منظور اجتناب از برخورد غیرمنتظره، علامت‌های بلوغ و احتلام‌های شبانه و وجوب غسل را می‌توان براي او تشريح كرد و به او گفت كه این‌گونه رؤياها و احتلام‌ها طبيعي است، و هیچ‌وقت نبايد احساس گناه كند. اولياء و مربيان بايد عواقب و خطرات انحرافات جنسي را براي نوجوانان خود توضيح دهند. بايد بدانيم كه برخي از نوجوانان در اثر معاشرت با دوستان ناباب و آلوده، استمنا را تجربه کرده‌اند، و يا در آستانه ابتلا به آن هستند، ولي درعین‌حال فراموش نكنيم كه بايد به آن‌ها حسن ظن داشت و با سعه‌صدر با آن‌ها رفتار كرد. برخي از آن‌ها به‌غلط می‌اندیشند كه بر اساس يك نياز جسمي و جنسي و ناخودآگاه به اين كار دست می‌زنند، درحالی‌که در بررسی‌های پزشكي و روان‌شناسی نشان داده‌شده است كه نه‌تنها خودداري از ارضاء تمايلات جنسي تا دوره روابط زناشويي و ازدواج، مطلقاً ضرري ندارد، بلكه سبب کامل‌تر شدن رشد جسمي و رواني شخص می‌گردد. @tasahele_aramesh ✍️مصطفی_راهی کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره اسلامی @HOWZAVIAN
💢 اهل سنت کتاب های حدیثی زیادی دارند؛ ولی دو کتاب حدیثی برایشان خیلی اهمیت دارد: ۱-صحیح بخاری ۲-صحیح مسلم سوال این است مگر خلیفه دوم کنار بستر پیامبر اکرم(ص) نگفت: حَسبُنا کتاب الله! ✍️سیدجعفر حسینی @HOWZAVIAN
⁉️ چرا امام رضا غریب‌الغربا نامیده شد 🌹از امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) روایت شده که می‌فرمایند: «به زودی مردی از فرزندان من در خراسان به‌وسیله‌ی زهر کشته خواهد شد. ألا فَمَن زارَهُ فِی غُربَتِهِ غَفَرَ اللهُ لَه ذُنُوبَه؛ آگاه باشید کسی که در غربتش او را زیارت کند، خداوند گناهان او را بیامرزد» 🌹امام رضا(علیه السلام) خود می‌فرمایند: «یدفننی فی بلاد غربهٍ إلّا مَن زارَنی فی غُربتی، وَجَبَت لَهُ زیارَتی یومَ القیامهِ»: مرا در بلاد غربت به خاک می‌سپارند. همانا هرکس مرا در این غربت زیارت کند، قطعاً من او را در روز قیامت زیارت می‌کنم. برای عبارت «غربت» می‌توان معانی زیر را در نظر گرفت: ۱) غریب کسی است که از وطن خود دور افتاده باشد. بنابراین این وصف شامل امام رضا(علیه السلام)نیز می‌شود که مجبور شدند شهر مدینه را به تنهایی ترک کنند. ۲) غریب به معنی فردی است که از خانواده و نزدیکترین خویشان خود دور است. ۳) با استناد به فرمایش حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) که «الغَریبُ من لیس لَهُ حَبیبٌ»، غریب کسی است که یار و دوست‌داری ندارد. امام رضا(علیه السلام) نیز سال‌های پایانی عمر با برکت خویش را در مرو در میان افرادی سپری کردند که هچ سنخیتی با ایشان نداشته و منافقانه اطراف ایشان جمع شده بودند. ۴) خود این غربت، این پرسش را در میان مردم به‌وجود می‌آورد که چرا امامی که به ظاهر مسند ولایت‌عهدی را دارا بودند، خود را غریب می‌خوانند؟ به دیگر سخن، غربت یعنی ابتلای امام(علیه السلام) به سیاست مزوّرانه‌ی مأمون که با نقشه‌ای حضرت(علیه السلام)را تحت‌الحفظ از وطن خویش حرکت داد تا تمامی رفتارها، فعالیت‌ها و اقدامات آن حضرت را کاملاً زیرنظر داشته باشد و در آخر به زهر جفا به شهادت برساند. 🔅کدام غربت ازين بالاتر که امامی که به ظاهر ولایت عهدی به عهده دارد در جمع منافقان محصور است، دشمنش دخترش را بالاجبار به عقد فرزندش امام جواد علیه السلام در می آورد، محبین و دوست دارانش جز شیعیانش خالص، علت پذیرش ولایت عهدیش را درک نمی کنند و متفرق شده و جذب فرقه های انحرافی چون واقفیه می شوند حتی به امام تهمت ها و نسبت های ناروا می دهند... @Mokebonline https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
☑️شاعرانه با آقای غریب ای پادشه تمام خوبان مددی سلطان رئوف اهل ایمان مددی دیو آمده پشت برج و باروی وطن ای وارث حشمت سلیمان مددی در مشرقی و وطن ز نورت روشن خورشید صمیمی خراسان مددی زنجیر گنه به دست و پایم دارم ای ضامن آهوی پریشان مددی آیند به محضر تو از تمام عالم محبوب تمام حق پرستان مددی یک تکه ز جنت است آن صحن و سرا ای عطر خوش باغ و گلستان مددی مانند امام مجتبایی با خلق ای جود و عطای تو فراوان مددی ما مشتری پنجره فولاد توایم ای شهره در آفاق به احسان مددی جنت بود آن جا که تو در آن باشی ای زائر تو لایق رضوان مددی میل است مرا به آب سقاخانه ای معنی چشمه سار و باران مددی. ✍️بیژن شهرامی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️اینجا شب است و پشت بام ◼️ از دور یک سلام ◼️من راضی ام به رضا ◼️ از دور یک سلام @pooyanevisi @Howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 تفاوت نگاه مسلمانان (شیعه و اهل سنت) با سلفیت در زیارت امام رضا علیه السلام 🔷 جایگاه ویژه زیارت امام رضا علیه السلام نزد بزرگان علمای اهلسنت 🔶 دعا نزد مرقد مطهر امام برای بر طرف شدن مشکلات توسط علمای بزرگ اهل سنت @mazahebslamic نویسندگان_حوزوی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔅چندی پیش، برای امام مجتبی علیه السلام شعری سرودم که به «شعر نوجوان» تنه می زد. با خود گفتم که در این روزها که فصل عزای آن امام کریم است، بد نیست که اینجا بگذارمش: زمستان بود و سرما استخوان سوز صدای زوزه ها بیداد می کرد هراسان از زمستان یاکریمی بروی شاخه ای فریاد می کرد به گرمای دعایی سبز خوش بود به لب میخواند بر دستان بیدی: «خدایا آه...فرزندم گرسنه ست غذایی، دانه ای، آبی، امیدی» هراسان بود و حیران بود، ناگاه درخت بید، دستش را تکان داد کمی لرزید و با انگشت سردش مسیر مسجد دِه را نشان داد دو بال یاکریم از شوق جان یافت به سوی مسجد دِه شد روانه نگاهی سوی بید پیر انداخت نگاهی هم به سوی آشیانه چراغ سبز گنبد، آسمانی صدای دیگِ مسجد آشنا بود به دور دیگ نذری عاشقانه هیاهوی کبوترها به پا بود... پس از چندی به سوی لانه برگشت به فکر با کریمان زیستن بود به دستش رزق یک شب، رزق یک عمر غذا نذر محبّان الحسن بود @moayedialiqom ✍علی مؤیدی @HOWZAVIAN
🔻نقدی بر سریال آقازاده 🔸یکی از اشتباه‌های فاحش سریال آقازاده این است که حتی انحرافات فرهنگی را نیز تحت تأثیر اقتصاد معرفی می‌کند. 🔸یعنی برای هر انحراف فرهنگی در سریال ریشه‌های اقتصادی معرفی می‌کند و اذعان می‌دارد که تحت تأثیر اقتصاد و جریان‌های اقتصادی هستند. 🔸تأثیر اقتصاد بر فرهنگ و حتی انحرافات فرهنگی را نمی‌شود نادیده گرفت، اما ولنگاری فرهنگی که امروز شاهدش هستیم یا جریان خزنده‌ای که می‌بینیم در جامعه وجود دارد همه‌اش ریشه‌ی اقتصادی و آن‌هم توسط یک عده افراد معلوم‌الحال داخلی و آقازاده ندارد. ✍️ علی قهرمانی 🔻متن کامل: 🌐http://fekrat.net/2700 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
❓برای ازدواج موفق از کجا شروع کنیم؟ 🔻طلاق در بسیاری موارد ریشه در ازدواج های غلط دارد، ازدواج‌های ناآگاهانه، احساسی با عشق‌های توهمی یا تحمیلی بدون شناخت لازم و داشتن مهارت اولیه ازدواج صورت گرفته است. 🔻ازدواج زمانی آرامش بخش است و امید را در انسان زنده می کند که من بدانم از این زندگی مشترک چه می خواهم برای چه چیزی تلاش می کنم در اصطلاح روانشناسان عدم خود اگاهی در ازدواج، نشاط و امید واری را از زندگی سلب می کند و بعد از مدتی زندگی را کسل کننده و تکراری جلوه می دهد و زوجین این باور را از دست می دهند که در کنار یکدیگر به خوشبختی و آرامش نمی رسند و امان از روزی که این آرامش و خوشیختی را در زندگی اطرافیان به مشاهده می نشینند. 🔻قرآن کریم هدف از ازدواج را در آیه 21 سوره روم چنین معنا می کند: وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَة یعنی یکی از نشانه هایی خداوند این است که از جنس انسان همسری را آفریده برای اینکه زوجین به آرامش برسند و بعد از این ارامش، خداوند مودت و محبت را بواسطه انتخاب آگاهانه در بین آنها قرار می دهد. 🔸اما جوانی که خودآگاهی های اولیه را نسبت به خود ندارد، نمی داند واقعاچه شخصیتی دارد آستانه تحمل او تا کجاست وچه زمانی از کوره در می رود اصلا خود را چگونه توصیف می کند. 🔹معمولا جوانان وقتی قرار است خود را توصیف کنند به حقائق نمی پردازند و خود واقعی خود را به تصویر نمی کشند؛ بلکه بیشتر خودی را بیان می کنند که دوست دارند باشند و احساس می کنند و قدرت رسیدن به آن را دارند. ✍️سیدپیمان هژبری https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏰بازخوانی یک خطبه متفاوت |توصیه دلسوزانه حجت الاسلام حاج علی اکبری به دختران جوانی که پوششی متفاوت دارند. ⁉️ آیا از امثال من دلخور هستید؟ 🚫 این دلخوری شما سبب نمی شود که یک راه خطرناک را ادامه بدهید ✅ شما جوان عصر انقلاب هستید 💠 حجاب را دوباره ببینید از خودتان بپرسید👇 ⁉️چرا دشمن قسم خورده ملت ما برای از بین بردن حجاب و عفاف اینقدر در ایران سرمایه گذاری می کند؟ @salamatejensi https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📜 بیانیه جمعی از علما، فضلا طلاب و روحانیون سراسر کشور در اعتراض به سوءمدیریت دولت بسم الله الرحمن الرحیم "العالِمُ مَن عرِفَ قَدرَه و کَفی بِالمرءِ جَهلاً اّن لایَعرِفَ قَدرَه": عالم آن است که جایگاه و اندازه خود را بشناسد و برای اثبات جهالت فرد همین بس که جایگاه خود را نشناسد.(نهج البلاغه، خطبه ۱۰۳) یکی از روشهای غلط دولتمردان در ادوار مختلف این بوده است که بجای پرداختن به وظایف اجرایی خود اعم از اقتصاد و معیشت و اشتغال و ... به نظریه پردازی ؛ بلکه نظریه پراکنی های فلسفی و جامعه شناختی آن هم بدون پشتوانه علمی و مطالعاتی مکفی و عمیق مشعول شده و ملت را مشغول کرده اند و جالب است که همواره این ژست ناجور در برهه هایی اوج گرفته که دولت ها در اوّلیات تکالیف خود عاجز بوده اند و در واقع نوعی فرافکنی و فرار به جلو را دستور کار خود قرار داده اند. رییس دولت سازندگی در دوران تورّم ۵۲٪ از رنگ و شکل پوشش بانوان سخن می گفت، دولت اصلاحات از جامعه مدنی و گفتگوی تمدنها،دولت عدالت از انسان کامل و منجی و امروز رییس ضعیف ترین دولت تاریخ انقلاب در شرایط تورم واقعی بالای ۴۰۰٪ از صلح امام حسن علیه السلام و ملاک مشروعیت امام و...سخن می گوید. آقای روحانی! آیا این ملت به شما رای دادند تا بجای حل مشکلات آنها به تئوری بافی مشغولشان کنید؟ چه صلح امام حسن محصول نامردی و بی کفایتی کارگزاران و یارانش بوده باشد و چه چیز دیگری، دخلی به ناتوانی شما در انجام وعده های چرب و شیرین انتخاباتی و حتی حفظ وضع موجود اقتصاد کشور در زمان تحویل گرفتن دولت ندارد. آقای رییس جمهور! شمادلار۳۵۰۰ تومانی تحویل گرفتید و امروز به مرز ۳۵۰۰۰ تومان رسانده اید! پراید ۱۷میلیون تومانی تحویل گرفتید و امروز به ۱۱۷ میلیون رسانده اید. مگر نگفتید:" دولت برنامه ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات مردم دارد"؟ پس چه شد؟ مگر نگفتید با تصویب برجام، دیوار تحریم ها تِرِک خورد و همه مشکلات حل شد؟ پس چه شد؟ یکبار به اسم توافق ، پالس اشتباه به دشمن فرستادید و شد آنچه می بینید چرا دوباره با تحریف تاریخ، به دشمن گِرا می دهید که فشارها را بر ملت عزیز ما بیشتر کند؟ عقلا از جملهء " آمریکا اگر بتواند مذاکره را بر ما تحمیل کند نمی تواند جنگ را بر ما تحمیل کند!" چه برداشتی دارند؟ کمی از لاک مشاوران نفوذیتان بیرون بیایید تا ببینید و بشنوید لعلکم تعقلون. سخن شما به وضوح گرای تحریم بیشتر به نظام سلطه است؛ یعنی ای آمریکا! ما از جنگ می ترسیم اگر می خواهی تسلیم شویم و در پوشش مذاکره باقیمانده عزت و شرف و منافع ملت مان را هم تقدیم کنیم، ما را تهدید به جنگ کن! چرا ترس را جای عقلانیت جامی زنید؟ البته از کسی که در زمان حیات حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در مجلس لابی تسلیم و پایان دادن به جنگ را با نام دروغین " مجمع عقلا" راه انداخت و علیرغم دستور اکید امام مبنی بر تعطیل کردن آن تا یکسال بعد هم به کار خود ادامه داد ( ر.ک: خاطرات هاشمی رفسنجانی) دور از انتظار نیست. آقای روحانی! شما اول شجاعانه و صادقانه منافع و گلابی های باغ برجام را به این مردم مظلوم نشان بدهید،بعد به دنبال تحمیل برجامی دیگر باشید. ما طلاب و فضلای سراسر کشور بدینوسیله از مراجع عظام تقلید درخواست می کنیم تا همانند همیشه به وظیفه تاریخی خود در پاسداری از مرزهای دین در برابر تحریف های مکرر رییس جمهور و عمّال وی عمل فرمایند و پرچم مطالبه حقوق مردم را بر دوش بکشند. و از ریاست فقیه، انقلابی، شجاع و مردمی قوه قضاییه تقاضا می کنیم تکلیف قانونی خود را علاوه بر مبارزه با فساد و تبعیض در دستگاههای اجرایی، نسبت به پیگیرد قانونی سخنان تحریف آمیز و مشوّش کننده اذهان عمومی رییس جمهور قاطعانه انجام بدهند. از نمایندگان محترم مجلس خواهانیم با رعایت همه مصالح نظام اسلامی از تمام ظرفیت قانونی خود برای اصلاح رویه آقای رییس جمهور و پیشگیری از خسارتهای برجام احتمالی بعدی بهره ببرند. و مردم عزیز و غیور ایران بدانند فرزندان شما در حوزه های علمیه مانند همیشه تحت علم ولایت، پیشقراولان مطالبه گری از مسئولین بوده خادمان دین و دنیای شما خواهند بود . والسلام علی من اتبع الهدی 🗓 27 مهرماه 99 @eitaa.com/joinchat/728039441C2e847df137
من و تنهایی ام در این خیابان تو و فرش و اثاثت خیس و حیران چگونه زیر چترم باشم اما تو سقفت چکه چکه زیر باران..؟ ✍عاطفه جوشقانیان https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
⁉️اسم این حرکت را چه باید گذاشت؟ 🌱یک روز از جمعیت می ترسیم یک روز از مقاومت؛ جالب اینجاست که آدم هایی هستند که این اندیشه را در بطن و متن حوزه علمیه نمایندگی می کنند و دل منبری ها خوش است که به مردم می گویند از فرزند نترسید روزی رسان خداست. 🔺کتابی که سرتاپا کج فهمی از آیات قرآن را به خورد مخاطب می دهد. ✔️به آسمان و ریسمان می بافد تا بگوید هدف از ازدواج، فرزندآوری نیست! ⛔️در بخشی از این کتاب می خوانیم: «در مروری به آیات قرآن کریم، دریافتیم که خداوند متعال، نه تنها شوق انگیز بندگان خود برای داشتن فرزندان بسیار نبوده و برتری به دارندگان فرزندان بسیار نمی دهد، بلکه نازندگان به فرزندان بسیار را سرزنش کرده است.» ❎ اگر اسم این گونه نشرها را نفوذ تمدنی و ریشه کنی نسلی نگذاریم، چه خواهیم گذاشت. همراه شماست👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
نویسندگان حوزوی
⁉️اسم این حرکت را چه باید گذاشت؟ 🌱یک روز از جمعیت می ترسیم یک روز از مقاومت؛ جالب اینجاست که آدم ها
سلام نظرات این بزرگواران هم در این کتاب آمده است. ضمنا این کتاب را دفتر تبلیغات منتشر کرده است و خبرگزاری حوزه هم ان را معرفی کرده است. به نظر می رسد در آن زمان تحدید نسل ضرورت داشته و کار خوبی بوده چون هنوز که هنوز است دارند با مشکلات دهه شصتی ها دست و پنجه نرم می کنند. 👇👇👇 حسینعلی منتظری: «اگر حاکم شرع خبیر، احیاناً مصلحت جامعه را در کنترل و تنظیم خانواده تشخیص دهد، تشویق جامعه نسبت به آن مانعی ندارد، ولی با راهنمایی نسبت به راه های حلال و منع از راه های حرام از قبیل سقط جنین و امثال آن و الزام به تحدید نسل جایز نیست.» آیت الله مکارم شیرازی با استناد به قرآن کریم، کیفیت و صلاحیت فرزندان را بر کمیت آنها ترجیح می دهد: «اصولاً یکی از اصول شناخته شده در قرآن، توجه زیاد به کیفیت است و بر روی فرزندان صالح تأکید شده است. آنچه اسلام برای آن صلاحیت قایل شده، فزونی شایستگی و کیفیت ها است...»(ص 43) محمد یزدی هم با توجه به نیاز جامعه اسلامی که در حال توسعه و بازسازی است، این طور می گوید: فرزندانی بپروریم که هر چند از نظر تعداد قلیل؛ اما ولی از نظر کیفیت و بهره دهی از توان بالایی برخوردار باشد. سید حسن خرازی با تصریح بر کثرت اولاد به عنوان افتخار پیامبر و تقویت مسلمانان، معتقد است که «البته اگر وضعیت مسلمانان به صورتی باشد که جمعیت زیاد موجب اختلال در نظام جامعه یا سبب به وجود آمدن مفاسد می شود، فراوانی فرزند، رجحان و برتری خود را از دست می دهد». @HOWZAVIAN
✳️واکنش «خسروپناه» به نامه آیت‌الله استادی 🔹ظهر یکشنبه، یادداشتی از به دست تحریریه حوزه‌نیوز رسید که جنس این نامه با بقیه نامه‌ها و پیام‌های مطبوعاتی کمی فرق داشت. این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر سابق شورای عالی حوزه‌های علمیه به استقبال نقد آراء فرزندش از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه آمده و برای این یادداشت خودش تیتر انتخاب کرده و به ما تاکید کرده بود همین تیتر منتشر شود یعنی: «نوشته آقای استادی در تشکر از استاد خسروپناه»... https://hawzahnews.com/x9RMj 🔹این یادداشت به سرعت جزو پربازدیدهای خبرگزاری حوزه شد و در شبکه‌های اجتماعی نیز انعکاس یافت اما حالا و پس از چند ساعت از مرقومه آیت‌الله استادی، جناب یادداشتی ارسال فرموده است که عینا تقدیم می‌شود: ✍️بسم الله الرحمن الرحیم حضرت آیت‌الله استادی مازال مکرما سلام علیکم ابراز تشکر و محبت معظم له که نوعی شاگرد پروری برای این کمترین است، باعث هدایت و دلگرمی شد. روحیه پاسخ به پرسشها و شبهات دینی را از نوجوانی و جوانی از طریق ارتباط با موسسه در راه حق آموختم؛ موسسه ای که نسل جوان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب را رشد معرفتی می داد؛ موسسه ای که با دستان مبارک جنابعالی و استادان فرهیخته دیگر تاسیس گردید. بنده هم با توجه به درس آموزی از مدرسه حکیمانه جنابعالی بدون ذکر نام مستشکل به اصل اشکال پرداختم و پاسخی نگاشتم. درخواست این مسکین با توجه به دقت ها و نکته سنجی ها و ابداعات تاریخی و معرفتی و حدیثی و فقهی جنابعالی این است که هر لغزش و خطایی در نگاشته ها و گفته های بنده یافتید؛ ارشاد نمایید و هدایت کنید که با جان دل پذیرایم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ارادتمند همیشگی شما عبدالحسین خسروپناه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ https://hawzahnews.com/x9RNR
اما حوزه باید درایت بیشتری درباره اتخاذ می کرد این کتاب زمانی منتشر شده که اهل سنت وقعی به مصالح حکومت اسلامی نمی نهادند و همین طور زاییدند و زاییدند موافقت با تحدید نسل یک چیزی است موافقت با تحدید شیعه چیز دیگری. ان شاءالله بیدار شویم @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
⁉️اسم این حرکت را چه باید گذاشت؟ 🌱یک روز از جمعیت می ترسیم یک روز از مقاومت؛ جالب اینجاست که آدم ها
🔴 از تحریم نخ بخیه تا واردات لوازم پیشگیری از بارداری علامه طهرانی(ره) در کتاب «کاهش جمعیت؛ ضربه ای سهمگین بر پیکر مسلمین» می نویسد: 📌«مگر در مدّت‌ جنگ‌ تحميلي‌ مشاهده‌ نكرديد كه‌ دنياي‌ صهيونيزم‌ و استكبار با تحريم‌ اقتصادی، دروازه‌ها را به‌ روي‌ ايران ‌مسدود نمود و حتی‌ دارو و وسائل‌ جراحي‌ را براي‌ مجروحان‌ جنگي‌ منع‌ كرد؛ با آنكه‌ در تمام‌ دنيا هلال‌ احمر موظف‌ است‌ براي‌ مجروحان‌ غذا و دارو ببرد و هيچ‌ قوه‌ عمليه‌ نمي‌تواند مانع‌ گردد. ماهها و سالها گذشت‌ و مجروحان‌ ما براي‌ عمل‌ جراحي‌ نخ‌ بخيه‌ نداشتند و مجروحان‌ مي مردند. روزي‌ در بيمارستان‌ حضرت‌ امام‌ رضا عليه‌السلام‌ در همين‌ خيابان‌ كشي هاي‌ ممتد آن‌ مي رفتم؛ ناگاه‌ يك‌ خانم‌ پرستاري‌ از داخل‌ كه‌ مرا ديده‌ بود، دهشت‌ زده‌ به‌ سوي‌ من‌ دويد و گفت‌: آقا چكار بكنيم؟! نخ‌ بخيه‌ نداريم و مجروحان‌ قابل‌ معالجه‌ در برابر چشمان‌ ما به واسطه‌ كمبود نخ‌ بخيه‌ جان‌ مي‌سپارند. 📌اين‌ صندوق‌ جهاني‌ پول‌ و خانم‌ دكتر نفيس‌ صديق‌ پاكستاني‌ـ آمريكایي‌ كجا بود آن وقت‌ كه‌ اين‌ صندوق‌ را نه‌ اينكه‌ به‌ كمك‌ بطلبد، بلكه‌ فقط‌ يك‌ ندا كند كه‌: اجازه‌ ورود نخ‌ بخيه‌ و آلات‌ جراحي‌ پزشكي‌ را به‌ ايرانيان‌ بدهيد! اينك‌ قدم‌ بر چشم‌ ما گذارده، و ايران‌ ما را چندين‌ بار منوّر فرموده و وسائل‌ پيشگيري‌ از آبستني‌ را، از آمپولهاي‌ گرانقيمت‌ و دستگاههاي‌ آی يو دي‌ و انواع‌ قرص‌ و كاندوم‌ و غيره‌ به‌ اقصي‌ نقاط‌ روستاها مي‌رساند و براي‌ هر عمل‌ بستن‌ لولۀ زنان (توبكتومي) و بستن‌ لوله‌ مردان (وازكتومي)‌ پاداش هاي‌ فراوان‌ مي دهد و آنان‌ را در امور زندگي‌ در اولويت‌ قرار مي‌دهد.» @dotakafinist1 همراه شماست👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📣 اطلاعیه ✅ دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی (ره) جهت تکمیل تیم تدوین کتب، نیازمند همکاری با فضلای آشنا و دارای تجربه در این حیطه است. @haerishirazi جزئیات بیشتر👈👈 @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
⁉️اسم این حرکت را چه باید گذاشت؟ 🌱یک روز از جمعیت می ترسیم یک روز از مقاومت؛ جالب اینجاست که آدم ها
درباره صدمات کنترل جمعیت و بی هوشی سامانه تبلیغ و پژوهش دینی در آن زمان 1⃣ حوزه باید هوشیارتر از دولتمردان باشد، آن زمان می توانست دامن نزند به هر سیاست مبهم و مشکوکی. 2⃣ قرار نیست روحانیت برای کارهای غلط دولت وجه قرآنی پیدا کنند... 3⃣ این فضلا باید در دام همایش ها و دبیرخانه های سفارشی نیفتند باید نوشت اما نه به هر قیمتی. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
✴️ چگونه فحاشی نکنم؟ سلام. من فردی بد دهن و فحّاش هستم چندین بار تصمیم به ترك فحّاشی گرفته‌ام، اما موفق نشدم و ناخواسته به سبب چیزهای بی‌ارزش و كوچك دعوا و نفرین می‌كنم، با بیشتر افراد این گونه رفتار دارم، مرا راهنمایی كنید؟ ✅ پاسخ کارشناس سلام خدمت شما و مخاطبین گرامی. هرچند مختصات سؤال (مثل سن، موقعیت‌های بددهنی، عادت داشتن یا نداشتن به بددهنی،...) بر ما پوشیده است اما به‌طورکلی مطالبی عرض خواهد شد. احتمالاً شخصی هیجانی و درعین‌حال اجتماعی باشید. جای تحسین دارد که شما، هم به قبح بددهنی اذعان دارید و هم تصمیم بر ترک داشته‌اید.اینکه تصمیم بر ترک داشته‌اید بر این حکایت می‌کند که خود را قیمتی میدانید و بددهنی را برای خود زیبنده نمی‌دانید، و برای اصلاح شدن تلاش و اراده کرده‌اید و همین اراده شماست که تمام‌کننده کار است و می‌تواند شما را موفق بدارد. و ما صرفاً راهکاری که ارائه می‌دهیم جهت تسهیل در این موفقیت است. معجزه به دست شما محقق می‌شود و دیگر هیچ. اما بددهنی، نشان از وجود نقطه‌ضعفی است که شخص برای جبران آن به این اهرم متوسل می‌شود. مثلاً شخص، گاهی ضعف در قدرت و یا اندیشه را با بددهنی جبران می‌کند تا دیگران با این عملیاتِ هجومی به خواسته‌اش سر بنهند. 1- گاهی بددهنی در شرایط خشم و غضب اتفاق می‌افتد (بقول معروف از کوره درمی‌روید). که لازم است حتی‌الامکان از زمینه‌های خشم‌آلود جلوگیری کنید. 2- در مواقع خشم حالت خود را از ایستاده به نشسته یا بالعکس عوض کنید، یا زیر زبان صلوات بفرستید. یا هر کاری که ذهن یا زبان شما به آن مشغول شود. 3- اگر بر بددهنی عادت دارید (و لو بدون علت یا کوچک‌ترین مورد)، سعی کنید در ابتدا برای شکستن عادت از الفاظ جایگزین که قبحی ندارد یا قبح کمتری دارد استفاده کنید. 4- اگر باوجود تلاش و اراده بازهم بددهنی کردید برای خود مجازات تعیین کنید. نوع مجازات هم در همان راستای پاک‌سازی باشد(مثلاً 100 بار صلوات) 5- گاهی با حق مدار بودن می‌توانید تا حدودی خویشتن‌دار باشید. اگر با بددهنی می‌خواهید باطلی را حق جا بزنید، حق مدار بودن شما جلوی پیشروی را خواهد گرفت. اگر با بددهنی می‌خواهید حقی را بر کرسی بنشانید که خود بددهنی باطل است و هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند. 6- برای خود ارزش قائل شوید. لذا مروری بر آثار بددهنی بر اطرافیان خود و اینکه تنهایی، و افتادن از انظار دیگران نتیجه این ناهنجاری است را در نظر بگیرید. 7- راهکار عمیق و کاری اما درازمدت که برای رفع خیلی از ناهنجاری‌ها مفید است این است که آستانه تحملتان را بالا ببرید. برای این کار لازم است روحتان را بزرگ کنید. روح با "مخالفت با نفس" و "تفکر درمانی" توسعه می‌یابد. برای مخالفت با نفس، خواندن نمازهای روزانه در اول وقت توصیه می‌شود(که لازم هست هر کاری را و لو اشتیاق وافر به آن داشته باشید، به خاطر نماز ترک کنید). و برای تفکر، تفکر روزانه 10 دقیقه در مورد خود، هستی و نظام آفرینش، تاریخ گذشتگان و آینده آفرینش و ...توصیه می‌شود. روح کوچک با کوچک‌ترین ناسازگاری از کوره در می‌رود اما روح بزرگ کظم غیض می‌کند و خود را برای هر چیزی مشغول و هزینه نمی‌کند. به‌عنوان‌مثال: چرخ دوچرخه به خاطر کوچکی، با گذر از جوی، تمام اسکلتش دچار تکانه می‌شود اما چرخ تراکتور به خاطر بزرگی چطور..؟ ✍مهدی روئین تن، کارشناس ارشد اخلاق و تربیت اسلامی @tasahele_aramesh کانال تخصصی مشاوره نویسندگان_حوزوی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
نویسندگان حوزوی
✳️واکنش «خسروپناه» به نامه آیت‌الله استادی 🔹ظهر یکشنبه، یادداشتی از #آیت‌الله_استادی به دست تحریریه
🔴 رفتار رسانه‌های سکولار؛ نامه‌هایی که خوانده نشد! 🔻این روزها خبرِ نامه‌نگاری‌ آیت الله استادی و استاد خسروپناه در بین طلاب و گروه‌ها و کانال‌های حوزوی دست به دست می‌چرخد، این رویداد مبارک از چند منظر درخور بررسی و یادآوری است. نخست: این گفت‌وگوی کوتاه و گویا نشان داده است که در اوج کرونازدگی نظام آموزشی کشور می‌توان باب سخن آغازید و روابط چند سویه استاد و شاگرد، استاد و استاد، شاگرد و شاگرد، و مخالف و موافق علمی را در زمین وِب طراحی و اجرا کرد. می توان آموزش را ارتقا بخشید و مباحثات عالمانه و اخلاقی را به دنیای اندروید و شبکه‌های اجتماعی کشاند. می توان چرخه تربیت را تعطیل نکرد و در رویارویی با حوادث، پا پس نکشید. ترویج و تحکیم این نگاه و رفتار در گرو تعامل سامانه رسانه و علمِ حوزه علمیه است. دوم: پیشنهاد آیت الله استادی به تحریریه خبرگزاری حوزه جهت انتشار متن سپاسگزاری و انتخاب تیتر این نامه و تأکید به تحریریه مبنی بر عدم تغییر تیتر؛ جای خرسندی و مباهات است. اینجا مجال بررسی رسانه‌ای این رفتار نیست، بلاشک شایسته تشریح و تفصیل است؛ اما این را باید گفت که عصر اطلاعات و ارتباطات امروز و چیرگی عنصر سرعت بر فرایند تولید و مصرف پیام، مصرف‌کنندگان محتوای رسانه‌ها را در هر سطح و صنفی، به کاربرانی فعال و کنشگرانی تأثیرگذار و پیام‌ساز تبدیل کرده است. بی تردید اقدام آیت الله استادی در عیار رسانه‌های امروزین گامی به سوی تشکیل «تحریریه‌ی آزاد» است. نگارنده بر این باور است که چگونه مردمان عادی جامعه در نظرگاه خبرگزاری‌ها، «شهروند خبرنگار» نام می‌گیرند؟ در رسانه‌های تخصصی و صنفی همچون خبرگزاری های حوزوی هم جای طراحی سامانه «عالِم‌خبرنگار»، «اندیشمندخبرنگار» و یا هر نام دیگری خالی است. رفتار آیت الله استادی در حقیقت گشودن افقی جدید پیش روی تحریریه‌های حوزوی است تا نهاد حوزه و روحانیت در سرعت پیام‌های دیگر رسانه‌ها و جریان‌ها، هضم نشود و پرچم پویایی و نوآوری‌های گفتمانی را برافراشته نگاه دارد. سوم: سیره سلف حوزه علمیه بر مباحثه‌ی درون‌زا تأکید می‌کند، تا هم بتواند علوم خود را به درستی فهم کند و هم بتواند زمینه‌ساز مفاهمه با مخاطبان فردا باشد؛ اما افرادِ خارج از گود، هماره دست تحریف‌شان را رو می‌کنند تا نکند دلی به بیان و بنان حوزه متمایل شود. نقد علمی استاد خسروپناه به فرزند یک آیت الله و نامه‌نگاری‌های پس از آن، متأسفانه به مذاق برخی رسانه‌ها خوش نیامد و سکوتی عجزآمیز اختیار کرده‌اند، همان رسانه‌هایی که برای رصد حوزه و در جهت مطامع سیاسی و حزبی، پول و بودجه و امکانات می‌گیرند؛ اما در مواجهه با نامه‌نگاری‌های اخیر دو شخصیت برجسته حوزه، زبان تحلیل مهر کرده‌اند؛ چون بازنشر این گونه اخبار، نمی‌تواند بازارشان را داغ کند و نانی به کف آرند. آنچه سال‌هاست طلابِ حیاط و مَدرس فیضیه و دارالشفا می‌دیدند، رسانه‌های فرصت‌طلب ندیدند و نخواهند دید. همانانی که چشم‌شان از بدبینی پر نمی‌شود و از شنیدن صدای مباحثه‌ی صمیمانه استاد و شاگردی می‌رَمند، بر این باورند«تا آبرو نریزی این آسیا نگردد». بی‌تردید روحانیتِ امروز با جبهه سخت و سنگینی از رفتار غیرحرفه‌ای رقبا روبه‌روست که با نمایان‌سازی و آشکارگی سیره اصیل عالمان و فقها، بساط هر سوء استفاده‌ای جمع خواهد شد. چهارم: استاد خسروپناه می‌توانست در نقد فرزندِ آیت الله استادی، در دام ارزش‌های خبری بیفتد و از «شهرتِ»پدر در داغ کردن نقد علمی خود بهره بگیرد و همچون سیاست‌بازان رسانه‌ای، آبرو ببرد و توجه اغیار بخرد؛ اما استاد، رویکردی کاملاً آگاهانه در نقد خود اتخاذ کرده است. این شیوه‌ از بررسیِ دیدگاه دیگران، آن هم با پرهیز از فرصت‌طلبی و بدون بیان ملاکات خانوادگی، درسی معیار برای رسانه‌ها، گردانندگان کرسی‌های نظریه‌پردازی و گفت‌وگوی حوزوی_دانشگاهی است. از سویی دیگر چنین مباحثه‌ای نشان داده است «اخلاق» در شبکه مفهومی علوم حوزوی و دینی، نقطه مرکزی یادگیری و یاددهی محسوب می‌شود. با کاوش اندکی در سیره بزرگان حوزه به درستی مشهود می‌شود که بی‌اخلاق و سلوک معنوی، کُمیت دانش و دانایی، لنگِ لنگ است. نقد عالمانه‌ی استاد خسروپناه نشان از اخلاقی راست‌اندیش دارد و مصداق بارز این شعرِ نظامی است: «راستی آور که شوی رستگار/ راستی از تو، ظفر از کردگار». ✍علی اسفندیار https://hawzahnews.com/x9RSt نویسندگان_حوزوی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔅حاجت‌های عارفانه 🔸نزدیک طلوع آفتاب، در ایوان مسجد گوهرشاد نشسته بود... چند نفر از زائران، که از لهجه‌شان برمی‌آمد اصفهانی‌اند، آمدند و کنارم نشستند. یکی از آنها که بزرگ‌تر بود، خطاب به من گفت: «این چه رازی است که آدم، در اینجا که هست، اصلاً در فکر کارگاه و کارخانه، کارگر و کارفرما، و ثروت و شهرت خود نیست؟ گویا اینجا با دنیای بیرون، متفاوت است؟» 🔸گفتم: «بله؛ هرچه آدمی به معنویات روی آورد، از مادیات فاصله می‌گیرد. جهان چنان آفریده شده که غوطه‌وری در شهوات و خواهش‌های نفسانی، آدمی را از معنویات، دور می‌کند. و نیز شناوری در شط معنویات، انسان را از آلودگی‌های مادیات، پاکیزه می‌سازد. اینجا محل نزول ملائکه الله است؛ فرشتگان، گروه گروه، به این سرا فرود می‌آیند و بالا می‌روند.» 🔸خواستن بهترین‌ها زائران امام رضا علیه‌السلام بهتر است که در حرم ایشان، از خداوند چه بخواهند؟ پاسخ این است: نمی‌توان برای کسی تعیین کرد که از خداوند چه بخواهد و امام را برای چه حاجتی به درگاه خدای رحمان، شفیع کند. هر کس نیازهایی دارد و همان‌ها را می‌طلبد. اما می‌توان گفت که در حاجت خواستن، باید که «بهترین‌ها» را خواست. چه‌ چیز بهتر از خود خدا و خود امام؟! هر چند که خواستن این حاجات، هیچ منعی ندارد؛ اما همت عالی داشتن و «حاجت‌های عارفانه» طلبیدن، چیز دیگری است. چنگ‌زدن به دامان پرمهر خداوند و خود او را از او خواستن، چه خواستهٔ فرخنده‌ای است! و پنجه در پنجرهٔ بارگاه حضرت رضا افکندن و خود او را از او خواستن، چه خواهش خجسته‌ای است! در ضمیر ما نمی‌گنجد به غیر دوست کس هر دو عالم را به دشمن ده که ما را دوست بس. @Mazaheriesfahani ✍علی‌اکبر مظاهری @HOWZAVIAN
👌عاشقان نویسندگی بخوانند 👇💐 خواهش می کنیم بنویسید به ویژه طلبه ها💐👇 درباره بازخورد گرفتن برای نوشته‌ها (همان نقد کردن) روزانه پیام‌های متعددی دریافت می‌کنم تا دربارۀ انواع مختلفی از مطالب بازخورد بدهم، از شعر و داستان کوتاه تا یادداشت و مقاله؛ و طبعاً فرصت پاسخگویی به همۀ این پیام‌ها را پیدا نمی‌کنم. نکته‌ای که در این یادداشت می‌خواهم بگویم، از جایگاه یک شیفتۀ یادگیریِ نوشتن است، نه کسی که مطالب زیادی را برای اظهارنظر دریافت می‌کند. من تلاش برای بازخورد گرفتن را سم مهلکی می‌دانم که در ابتدای مسیر نویسندگی احتمالاً مضر و گمراه‌کننده خواهد بود. این را بگویم که منظور ابتدای مسیر نویسندگی، یکی دو سال قلم‌زدن تفننی نیست، گاهی ده سال اول فعالیت یک نویسنده را می‌تواند ابتدای مسیر طولانی زیست نویسندگی او در نظر گرفت. وقتی یک نویسندۀ تازه‌کار به‌اندازۀ کافی ظرفیت‌های زبانی و نگارشی خودش را گسترش نداده؛ چرا باید انتظار داشته باشد نویسندۀ حرفه‌ای‌تری زمانش را برای تذکر بدیهیات به او تلف کند؟ اصولاً توقع داریم پس از نشان دادن متن‌های نیم‌بند خودمان چه بازخوردی بگیرم؟ به‌عنوان نابغه‌ای نوظهور مورد تحسین واقع شویم؟ یا دنبال شنیدن وردی جادویی هستیم که یک‌شبه نوشته‌های ما را دگرگون کند؟ اصولاً فقط و فقط خود ما هستیم که از روند رشد خودمان آگاهی داریم، هیچ‌کس دیگری از جایگاهی که در آن قرار داریم آگاه نیست. در چنین شرایطی شنیدن تجویزی که هنوز توان اجرای آن را نداریم می‌تواند ناامیدکننده و بی‌اثر باشد. نویسندۀ تازه‌کاری که هنوز دامنۀ واژگانش به‌قدر کافی غنی نشده، چه نیازی دارد که نکات پیشرفته‌ای را دربارۀ ساختار روایت بشنود؟ گاهی حس می‌کنم وسوسۀ بازخورد گرفتن نوعی بهانه برای فرار از نوشتن است. کسی که عاشق نوشتن است، بیش از هر چیز باید درگیر نوشتن باشد، باید در خلوت خودش بنویسد و دور بریزد و فقط و فقط از یک طریق بازخورد بگیرد: 🙏خواندن. به‌عنوان داستان‌نویس، قبل از اینکه دنبال بازخورد گرفتن برای چرک‌نوشته‌های خودمان باشیم، آیا سروانتس و فلوبر و چخوف را دوره کرده‌ایم؟ به‌عنوان شاعر جوان، قبل از اینکه دنبال بازخورد باشیم، آیا خواندن درست یا حتی کم غلط سعدی و حافظ و نیما را آموخته‌ایم؟ نوشتن با خواندن عجین شده. بزرگ‌ترین نویسندۀ دنیا هم بعد از خواندن نوشته‌های ما صادقانه‌ترین جوابی که می‌تواند بدهد همین است: 🙏بیشتر بخوان. اصرار برای بازخورد گرفتن مثل این است که میوه‌های کال را به‌زور بکنیم توی حلق دیگران. تو درختت را آبیاری کن، به وقتش بار می‌دهد و حتی اگر آن‌ها را نچینی، دیگران سراغش را می‌گیرند، یا از فرط رسیدگی روی زمین می‌افتد. غالباً نوقلم‌هایی که مشکل عزت‌نفس دارند دنبال بازخورد (بخوانید: تأیید) می‌گردند، اصلاً طی چند سال اول نویسندگی نوشته‌های ما چندان جدی نیستند که ارزش گرفتن وقت دیگران داشته باشند. این روزها برای خواندن سرسری شاهکارها هم وقت پیدا نمی‌شود، چطور توقع داریم دیگران حوصلۀ خواندن نوشته‌های کم‌مایۀ ما را داشته باشند؟ مسیر یادگیری نویسندگی روشن است، بازخورد گرفتن اصولاً کار بی‌اثر آماتورهاست. اگر دنبال شنیدن مبادی کار هستید که مطالعه کتاب‌های آموزشی یا شرکت در دوره‌ها و کلاس‌ها کافی است. چه نیازی هست که اصول اولیه را بعد از خوانده شدن چرک‌نوشته‌هایتان بشنوید. اگر هم نیاز به تشویق دارید، یاد بگیرید خودتان، خودتان را تشویق کنید، یا کتاب انگیزشی بخوانید، وگرنه آدم معتاد به تشویق ممکن است با شنیدن یک بازخورد منفی نوشتن را برای همیشه ببوسد و بگذارد کنار. اصلاً آدم می‌نویسد که با نوشتن خودش را تشویق کند دیگر، پس این یکی را هم از خود نوشتن طلب کنید نه دیگران. بگذارید مخاطب به‌صورت ارگانیک سراغ شما بیاید. من همیشه در جواب کامنت‌هایی که دنبال یک نشانی برای فرستادن متن هستند می‌گویم یک وبلاگ راه‌اندازی کنید و مطالبتان را روی آن بگذارید؛ قطعاً من هم از خواننده‌های شما خواهم بود. به دو دلیل این روش مؤثر است: اولاً بسیاری از افراد متوجه می‌شوند که نوشته‌هایشان هنوز در این حد نیست که خودشان مجوز انتشار عمومی آن را بدهند. پس چه نیازی به بازخورد هست؟ ثانیاً متوجه می‌شوند، بازخورد گرفتن عرق ریختن می‌خواهد، ماه‌ها و بله سال‌های اول پشه هم در وبلاگ آدم کامنت نمی‌زند! باید آن‌قدر بنویسی و بنویسی و بنویسی تا برای بازخورد دادن به سراغت بیایند. مسیر نویسندگی میانبر ندارد. شاهین کلانتری/ مدرسه نویسندگی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6