اربعینی و یک کلمه حرکت
چه غوغایی برپا شده است!
صدای هل من ناصر ینصرنی حسین بن علی به گوش می رسد!
زینب کبری بالای تلّ به نظاره نشسته ایستاده!
زمین تاب این همه عاشقی را ندارد!
خورشید می تابد! گرمای خود را به اوج رسانده! آغوش گرم باز کرده!
جبرئیل امین نازل شد؛ فاخلغ نعلیک را فریاد می زند!
چه غوغایی برپا شده است!
اربعین یعنی حرکت و #توقف_ممنوع است.
ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را از همان خُطوه اول و گام نخست ملائکه می نویسند!
بال پهن می کنند.
آسمان را ریسه و چراغانی می سازند.
برای حرکت من و تو!!!
زیارت برگردان همان کلمه توقف ممنوع است.
اربعین یعنی بلند شوید و حرکت کنید.
راه بروید.
زن و مرد و بچه ها را بیاورید.
اربعین یعنی حرکت از امام تا امام!
کعبه تا کعبه!
حرم تا حرم!
نجف تا کربلا!
اربعین یعنی حرکت از علم به عشق!
از باب العلم امیر المومنین علی علیه السلام تا سید الشهدا حسین بن علی علیه السلام!
از محراب عبادت ابوتراب تا دشت خونین و سر جدا نینوا!
از چکاچک شمشیر صفین و نهروان تا اسارت آل الله!
✍ حجتالاسلام والمسلمین سیدجواد محمدزاده
#حرکت
#اربعین
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
آقای پزشکیان
با تمام اختلاف نظر هایی که با شما داریم...قلبا مشتاق پیشرفت های ایران در دولت شماییم...
چرا که کارآمدی و ناکارآمدی شما پای نظام نوشته میشه...
دیگه بهونهای برا کار نکردن وجود نداره...
دیگه کسی نمیتونه بگه نذاشتن...مانع شدن...
طبق ادعای آقای رئیس جمهور، رهبری که تأیید کردن، نهادهای امنیتی هم موافقت کردن، سپاه هم که همراهه، مجلس هم که یه جا رأی اعتماد داده...
خودتون هم گفتید وفاق ایجاد شده...
مشتاقانه منتظریم...
به قول خودتون بسم اللّه...
✍️بدرلو
#کابینه
#پزشکیان
@howzavian_hamedan
.
جای نظامی خالی
✍فاطمه میریطایفهفرد
"صحنه" عجب صحنههایی در تاریخ ثبت کردهاست، تاریخ و تمدنی مکتوب که تنه به تنه با کتیبههای جیرفت میتازد و من دنبال یک مکان برای خوابیدن در این شهر ویژه هستم. چندباری در این شهر خوابیدهایم، اما اینبار مدرسه همیشگی را پیدا نمیکنیم، شهر پر بود از هوای اربعین و معرفی شماره تلفنی برای پاسخگویی، شماره را میگیرم، پشت خطم، هی بوق میخورد و هی زنگ. عجیب بود برایم که این موقع هم پاسخگو هستند؛ این موقع یعنی بیش از ۱۲ نیمه شب.
کسی از آن طرف سلام میکند، من هم علیک میگویم و تا بخواهم توضیح دهم میگوید حاج خانم بفرمایید. توی دلم میگویم خدا از دهنت بشنود، یعنی میشود من هم حاج خانم شوم؟
توضیح میدهم دنبال موکبم برای اسکان، همان لحظه بلوار امام خمینی شهر را به سمت بیستون ترک میکنیم. پس یعنی نمیشود صحنه خوابید. مرد پشت خط توضیح میدهد و اصرار دارد تا کرمانشاه برویم و آنجا ساکن شویم.
سوال پیچش میکنم:
_خود بیستون جایی نداره؟ هَرسین چی؟
_نه خانم بیستون نه، هرسین هم از راه شما دوره، اصلا اون ور نمیرید.
_امامزاده باقر چی؟
_ بله بله اونم هست ولی شلوغه برید موقعیت عبدالمحمد چراغی، چون خلوته، تحویلتون میگیرن، اگر نپسندیدید برید دانشگاه صنعتی. این موقع بود که لهجه با شیب ملایمی، کرمانشاهی میشود.
موقعیت مکانی هردو جا را ارسال میکند.
گوشی را که قطع میکنم پسرم میپرسد:
_مامان نگفت شما که خودتون همه رو بلدید.
خندهام میگیرد. من دنبال خوابیدن یک شب در کنار کتیبه بیستون بودم و نمیشد این را بگویم.
از مجموعه جهانی بیستون رد میشویم، کتیبه را نور پردازی کردهاند. از دور هم قشنگ است در شب هم قشنگ است، قشنگ که چه عرض کنم فوقالعاده است.
از خودم میپرسم پس چرا دستکندههای فرهاد را نورپردازی نکردهاند؟!
دنبال وجه شبه هستم از این راه، از عشق و از دیرینگیاش.
حتما باید دلیلی باشد که من تاریخ بلد، نابلدم، که این جاده، از قبل آمدن حضرت عشق، میزان و تراز دلدادگی بودهاست.
ترازی که برای محک عاشقان برای عرض دلدادگی و ارادت، از اینجا طی طریق میکنند به سمت مشایه و نهایت به سمت حسين(عليه السلام).
این خاک جذبهای دارد که عاشق شناس است.
به سمت مرز خسروی میرویم، البته باید #بان_قلعه و #چهارقاپی و #عمارت_خسرو را هم رد کنیم. ببین الان چقدر جای نظامی خالیست!
نظامی کجایی که مروارید عشق و علاقه را رشته کنی و هفت پیکر بنویسی، دیوان غزلیات بسرایی؟! آنقت بنشینی کناری و به هنر عشق آفرین بگویی...
#سفرنامه #یکم
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
💢 کنار قـــــــدمهای جابــــــــــر
از قبیله خزرج بود و فرزند شهید. پدرش در غزوه اُحُد به شهادت رسید. رشته محبت میان او و پیامبر در اولین سالهای رسالت گره خورده و از زبان مبارک پیامبر مژده عمری طولانی را شنیده بود. آنقدر طولانی که سلام پیامبر را به امام باقر علیهالسلام رساند. جابر بن عبدالله انصاری، پیرمردی که عمر طولانیاش را با محبت علی و فرزندانش سپری کرده و بر سینهاش مُهر «علیٌّ خَیر البشر» حک شده بود. هنگام وقوع حادثه کربلا، جابر در مدینه بود و کهولت سن، دستش را از میدان رزم کوتاه کرده بود اما پس از شهادت فرزند رسولالله به قصد زیارت تربت سیدالشهداء از مدینه راهی کربلا شده و بنیانگذار زیارت اربعین شد. در روزگاری که رسانه و تبلیغات، فرزند پیامبر را خارجی و شورشی خوانده و حتی از دفن شهدای کربلا خودداری کردند، جابر بن عبدالله که مسلمانی سرشناس و معتبر است برای زیارت همان شهید رها شده در صحرای کربلا به جاده میزند و آبرو خرج میکند تا همه بدانند که این مدفون در کربلا نور چشم پیامبر و همان سرور جوانان اهل بهشت که رسولالله روی دوشش نشاند و مردم را به محبت او سفارش کرد.
جابر، این صحابی معمر پیغمبر در سالهای آخر عمر خود و بنا بر روایاتی با چشمانی نابینا، علناً اعلام میکند که به نیت زیارت تربت حسینبنعلی(ع) رهسپار کربلا میشود. جابر با آدابی شبیه آداب حج به زیارت میرود. در فرات، غسل میکند و لباس احرام میپوشد و مُحرِم محبت حسین میشود. قدمها را آهسته برمیدارد تو گویی نفسهای رسیدن به قطب عالم را میشمارد. «عطیه عوفی» همسفر و همقدم اوست، علت را جویا میشود که چرا این گونه میروی؟ جابر جواب میدهد از پیامبر شنیدم «هر قدمی در راه زیارت سیدالشهداء ثواب چندین حج و چندین عمره را دارد.»[۱]
پیامبر در مقام یک خارجی که با او رفتار غیر مسلمان کردهاند این روایت را بیان فرموده است؟ خیر، جابر بلندگوی جهاد تبیین را برداشته و به تمام تاریخ اعلام میکند که این حسین که من به زیارتش آمدهام ذریه فاطمه زهرا (س) و نسل پیغمبر است. جابر به کمک عطیه، مرد همراهش خودش را به قبر میرساند و دستش که به تربت حسین علیهالسلام میرسد بیهوش بر روی قبر میافتد. عطیه میگوید به صورت جابر آب پاشیدم تا به هوش آمد آنگاه سه بار صدا زد: «یا حسین» و ادامه داد: «حَبيبٌ لا يُجيبُ حَبيبَهُ»؛ آيا دوست، پاسخ دوستش را نمى دهد؟!
سپس با خودش گفت: «چگونه (حسين) پاسخت را بدهد، در حالى كه ميان خون آغشته شده و بين بدن و سرش جدايى افتاده است؟».[۲]
و حالا یک اربعین است و خیل سیاهپوشانی که پشت حکومت استکبار را به لرزه درآورده و تیتر اخبار آزادگان جهان است. این کشتی نجات به راه افتاده و هر سال دست هزاران رنگ و نژاد و تفکر را گرفته و تا مقصد آزادگی میرساند.
پیام خیل زائران پیاده اربعین ادامه بانگ «اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعروف و اَنهی عَنِ المُنکَر» امام حسین علیهالسلام است. معروف چیست که سیدالشهداء به خاطر احیای آن ترک وطن کرده و شهید غربت شد، آن معروف، همان ولایت و حکومت صالحی است که در طول تاریخ زیر چکمههای ظلم له شده و حالا نفیر فریادش از حنجره مردم ستمدیده غزه و فلسطین بلند است. معروف، محفوظ نگه داشتن هیهات منالذله است که ابی عبدالله با نثار خون خویش بر آن مهر زده است. اما منکر چیست؟ منکر همان حکومت ظالم و غاصبی است در مقابل آزادگی انسانها و ارزشهای الهی قد علم میکند، منکر همان وحوشی هستند که از کودکان و نوزادان غزه سر بریده و با ناله مادران بی دفاعشان سمفونی مرگ و حسرت مینوازند. این است پیام سیاهی لشکران مشایه که ما میآییم و هر ساله میآییم تا در این مسیر، علَم امر به حکومت صالح و نهی از ستم ستمگران صهیون را بر نقطه نقطه عالم کوبیده و در این راه صدها هزار جان میدهیم.
پینوشت:
[۱]. کاملالزیارات، ص۱۳۳.
[۲]. مجلسی، بحارالانوار، ج۹۸، ص۱۹۶.
✍نرگس ایرانپور
#طریقالحسین
#طریقالقدس
#طریقالیالاقصی
#اربعینتمدنساز
@yekAsemankhial
@howzavian_hamedan
🌹تا اربعین... "شوق دیدار"
✍️منصور منشی زاده
حسین را که بشناسی، به معیارِ "من عرفنی عشقنی" عاشقش می شوی و عاشق که شدی بی قراری رهایت نمی¬کند.بی چاره ات می¬کند، گریزی از جان و تن سپردن به قواعد عشق را نخواهی داشت.
به قول حضرت حافظ:
بحری است بحر عشق که هیچش کناره نیست
آنجا جز آن که جان بسپارند، چاره نیست
مولای من! قرار و آرامش مال کسی است که تو را نشناسد و تب عشق تو به جانش نیفتاده باشد.
بی قرارِ تو شدن هزینه ای است که پاس عشق تو باید پرداخت و چه میفهمد بی قراری را آن که در امواج مرد افکن عشق تو گرفتار نشده ست؟
شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل
کجا دانند حال ما سبکباران ساحل¬ها؟
آقا جان! بی قرارمان کن که قالب ها بشکنیم و مرزهای خودبینی را در نوردیم و معادلات عقلانی و محاسبات نفسانی را فرو گذاریم،
که عشق:
خطی کشید روی تمام سوال¬ ها
تعریف ¬ها معادله ¬ها احتمال¬ ها
خطی کشید روی تساوی عقل و عشق
خطی دگر به قائده ¬ها و مثال ¬ها
خطی دگر کشید به قانون خویشتن
قانون لحظه ¬ها و زمان¬ ها و سال¬ها
از خود کشید دست و به خود نیز خط کشید
خطی به روی دفتر خط ¬ها و خال ¬ها
خط¬ها به هم رسید و به یک جمله ختم شد
با عشق ممکن است تمام محال¬ها
بی قراری اما علامتی با خود دارد به غایت آشکار! عاشقِ بی قرار، گریان است دلش ذره ذره در فراق معشوق می گذازد و به هیئت اشک بر گونه نزارش می غلطد.
کار که به این نقطه رسید، با معشوقت نجوا کن که:
یا أبا عبدالله الحسین!
تو در اِزای اشک به من کربلا بده !
من در اِزای کرب و بلا گریه می کنم.
التماس دعا
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
@HOWZAVIAN_khorasan
560.4K
متن فوق با خوانش هنرمندانه
#روحالله_سلیمانی
#رادیو_ماوا
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
🖋️زیبایی :
علامه مصباح یزدی:
از آنجا که زیبایی را در بیش از یک مقوله مییابیم، نتیجه میگیریم که زیبایی از سنخ وجود است، نه از سنخ ماهیت، و از این جهت شبیه علم و وحدت میباشد. و نفس در هر مرتبهای که قرار گیرد،؛ مجذوب زیبایی موجود در همان مرتبه از وجود میشود، لذا این گونه نیست که اگر نفس از ماده و لوازم آن مجرد شود، از زیبایی و لذت حاصل از آن محروم شود، بلکه با زیبایی عقلی، شگفتی و لذتش افزون میگردد. و مقصود ما از زیبایی عقلی، نوعی زیبایی است که در اموری فراتر از حسیات و معانی جزئی وجود دارد.
✍️استاد شهیدمطهری بیانی دارند که زیبایی قابل درک است و قابلیت و ظرفیت وصف را ندارد.
مشایه، مسیری که طی می شود قطعا سختی های دارد به صورتی که بعد از سه روز پیاده روی آبله های پا یکی از این نشانی ها می باشد و برای این موارد اضافه کنیم بحث گرما را و همه مشکلات دیگر باز اگر از آن کسانی که مسیر را طی کردند بپرسید از حال و هوای مسیر غالبا اقرار می کنند که زیبایی خاصی دارد و این زیبایی شوق آفرین است و دوباره تکرار خواهد شد ، خیلی از این مقوله ها و عناوین متفاوتی وجود دارند که قابل درک است و ظرفیت بیان و وصف را ندارد مانند شهادت!
✍ جواد جعفری
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
🗞 در زیارت اربعین میخوانیم:
وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلاَلَةِ
و خون پاکش را در راه تو به خاک ریخت تا بندگانت را از جهالت و حسرت و گمراهی نجات دهد.
🔸عبارتی که به تنهایی بیانگر هدف، انگیزه و غرض حسین بن علی علیهالسلام از قیام است.
اجسامِ مملو از عطوفت، احساس و تلطیف را که بویی از تعقل، تفکر و تحلیل حوادث نبردهاند را میتوان جهالت نامید.
جهالتی که در طول تاریخ اسلام، اذهان و اجسام اکثریت جامعه را فرا گرفته، حماقتی که چهبسا به دلیل چیره شدنش بر عقلانیت، گاهی حق به حساب آورده شده.
🔹حسین بن علی، برای جهالتی که جامعهی کنونی در آن غوطهور است، خودش و خانوادهاش را فدا کرد!
به قول شهیدمرتضی آوینی:«در عالم رازی هست كه جز به بهای خون فاش نمیشود»
به راستی که برای حماقت و جهالت عدهای، گاهی باید خونها ریخته شود!
✍ علی رشیدی
#اربعین
#زیارت_اربعین
#نویسندگان_حوزوی_کرمان
@andar_tamolat
@HOWZAVIAN_kerman
"راهی که طی شد "
روایتی ازسفر تبلیغی محرم ۱۴۰۳
شهرستان بشاگرد ، حومه ی خمینی شهر
✍️علی بختیاری
👇👇👇
فهرست روایت
@Serat1357talabe
@howzavian_hamedan
خسروی
سفر اربعین ۲
✍️سعید احمدی
🌱
سنگینی خورشید که افتاد سمت مغرب، رفتیم به طرف میدان فردوسی و بعد آزادگان و بعدترش جاده اسلام آباد غرب که بعدتر از آن برسیم به خسروی. قطاری از ماشینها با ما میرفت و ما هم یک واگن بودیم از آن همه. برخی با احتیاط و آرام و برخی عجول و پرشتاب. کموبیش موکبهایی در اطراف جاده بودند. نماز مغرب و عشا را در یکی از آنها خواندیم. بعد نماز سفره پهن کردند و برای هر نفر بهاندازه یک کفگیر عدسپلو داخل ظرف پلاستیکی با کمی نان گذاشتند روی سفره. به زور و زحمت آن را قورت میدادم. یک استکان چای هم خوردم. دنبال جایی میگشتم که قهوه هم بدهند، نبود که نبود؛ حتی لب مرز در میدان اول قصرشیرین از جوانی پرسیدم: کدوم موکب اینجا قهوه میده؟ چشمهای نیمدرشتش را چهارتاق باز کرد و با صدای صاف و بلند با چاشنی لهجه کردی گفت: والاه شارمانده این یک قلمش را نداریم. خندید و خندیدیم. رفتیم سمت جایی که روی بنر نوشته بودند: خسروی. این نام مرا یاد چندتا چیز میاندازد؛ اول خسروپرویز؛ دوم کلاه خسروی بختیاریها؛ سوم دودمان برباد رفتهی خسروان ساسانی؛ چهارم آدم مجهول و نامعلومی که روزگاری شاید در اینجا جلال و جبروتی داشت و خودش را مرزبان میپنداشت و چندمتر هم «مغازه سیرابی» که خودم جنس و جناس آن را با این اسم نمیفهمم. توی دلم به خودم میخندم که چرا یاد شکمبه حیوانات میافتم و دکانهای کوچکی که سیراب شیردان میفروشند؟ من البته خوشم میآید از این غذا اگر خوب و تمیز درست شده باشد. بار اول است که از این در و دروازه میخواهم پا به خانهی عراق بگذارم. پانزده کیلومتر مانده به خط مرزی عدهای با علامت ایست و های و هوار، سر راهمان را گرفتند. آقا! بفرما پارکینگ ماشینت را بگذار و برو. ماشینهایی هم بودند. نگهبانی هم داشت. قبض هم میدادند. گفتم: برای چه اینجا؟ گفت: جلوتر هیچ جا نیست و راهور (پلیس) راه را بسته. پیاده شدم؛ دیدم حال و هوایشان کاسبی است تا خدمت. نایستادیم. راه که نیفتادیم؛ گریختیم؛ مثل فرار گوسفند از چنگ و دندان تیز گرگ. تا خود مرز اگر همه چیز دیده باشم راست گفتهام؛ ولی اگر پلیس راهور دیده باشم، دروغ گفتهام. نزدیک نصف شب بسیجیهایی را دیدیم سر خط که با تفنگ و بیسیم مردم را هدایت میکردند به پیچی که سر از پارکینگی خیلی بزرگ در میآورد. تا چشم سو داشت ماشین کاشته بودند. میان تپههایی که با ابزارهای راهسازی صاف و صوف شده بود؛ مانند سیرابی که پرزهایش را ساییده بودند. .
ادامه این روایت زیبا و خواندنی را اینجا بخوانید.
#اربعین #روایت_اربعین
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
واجب فراموش شده
بسم الله الرحمن الرحیم
گاهی صحبت در مورد بعضی مطالب، برای انسان خوشایند نیست؛ چون میخواهد انسان را بر خلاف میل و اعتقاد قبلی خودش به حرکت در بیاورد ولی از طرفی چارهای جز بیان آنها نیست!
اگر گفته شود که هر کدام از ما در شبانهروز، چند ده واجب خود را ترک میکنیم، چه میگویید؟! باور میکنید؟
متأسفانه این، حقیقتی است غیر قابل انکار؛ جامعهی ما در شبانهروز، شاهد صدها گناه است، ولی به وظیفهای که دین و شریعت در قبال آنها مشخص کردهاند، عمل نمیشود. آن وظیفه، چیزی نیست جز "بی تفاوت نبودن نسبت به گناه" که در آموزههای دینی به آن "امر به معروف و نهی از منکر" میگویند.
شاید گفته شود که خوب! خیالم راحت شد! این دو واجب شرایطی دارند که آن شرایط وجود ندارند و من وظیفهای ندارم و در نتیجه گناهی هم نمیکنم! اما باید بدانیم که اینطور نیست؛ این دو واجب، فقط چهار شرط دارند که همهی آنها در بیشتر موارد (اگر نگوییم همهی موارد) وجود دارند که آن چهارتا عبارتند از: "علم و آگاهی آمر و ناهی یعنی کسی که میخواهد نسبت به گناه عکسالعمل نشان بدهد و امر به معروف و یا نهی از منکر کند (نه علم و آگاهی خودِ گناهکار) به وقوع منکر (ترک شدن واجب یا انجام شدن حرام)" و "احتمال تأثیر (نه تأثیر قطعی و البته احتمال تأثیر به هر یک از معانی و مصادیق هفتگانه آن!)" و "ادامه پیدا کردن گناه تا زمانی که میخواهیم امر به معروف و یا نهی از منکر کنیم" و "نبودن ضرر و مفسدهی جانی، مالی یا آبرویی برای خودمان یا یک مسلمان دیگر، البته ضرر و مفسدهی مهمتر از ضرر تذکر ندادن و ادامه یافتن آن منکر".
همانطور که روشن است، همهی این شرایط در بیشتر موارد (اگر نگوییم همهی موارد) وجود دارند.
مقام معظم رهبری حفظه الله میفرمایند: همه جا، جای نهی از منکر است. یا میفرمایند: من میگویم احتمال تأثیر همه جا قطعی است.
پس بیایید بیشتر فکر کنیم!
✍️ اباصلت
✒️✒️✒️ارسال یادداشتها و نظرات 👇
🗂 @Admin_nevis
لینک عضویت👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2436235532C22aa1c547d
#نویسندگان_حوزوی_یزد
@howzavian_yazd
🔻 سایه بیداری
• مقدمهای برای تفکر
▫️ خواب و بیداری، دو ساحت متفاوت از تجربه انسانیاند که هر یک به شکلی، پردهای بر حقیقت میکشند. در خواب، تصاویر و تصورات ذهنی بدون محدودیت واقعیت، رها میشوند؛ جهانی بیمرز و نامحسوس که در آن، تشخیص واقعیت از توهم دشوار میگردد. اما در بیداری نیز، آیا ما از خواب دیگری بیدار نمیشویم؟ آیا آنچه بیداری مینامیم، خود پردهای نیست که چشم حقیقتبین ما را کور کرده و در تاریکی جهل فرو برده است؟
▫️ فلاسفه از دیرباز، این سوال را مطرح کردهاند که آیا میتوان به یقین گفت آنچه بیداری میپنداریم، خود خوابی نیست؟ یا به بیانی دیگر، آیا بیداری جز خوابی سنگینتر و پردهای بر حقیقت ناب است؟ در اینجا، قدرت تشخیص حقیقت از واقعیت به میان میآید؛ حقیقت، جوهر ناب و تغییرناپذیری است که از هرگونه نمود و خیال آزاد است، اما واقعیت، تصویری است که با حواس ما درمیآید و اغلب، با حقیقت فاصلهای ژرف دارد.
▫️ انسان، در میانه این دو خواب سنگین، نیازمند تفکری عمیق است تا بتواند این پردههای خیال را کنار بزند و به جوهر حقیقت نائل آید. تفکر، همان نور بیداری است که از ظلمت خوابهای تو در تو، ما را به روشنایی حقایق میرساند. تنها با تفکر است که میتوان این لایههای تودرتوی واقعیت را شکافت و به ساحتی رسید که در آن، حقیقت برهنه و ناب جلوهگر شود.
▫️ در تبیین این مطلب، خودآگاهی و توجه به مسیر ذهنی اهمیت ویژه دارد. انسان باید به درون خویش نگاهی ژرف اندازد و از خواب غفلت بیدار گردد؛ خوابی که گاه در پس واقعیتهای روزمره و ظواهر فریبنده، ما را از حقیقت دور میکند. پس تفکر، نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی است که بدون آن، انسان در دام خوابهای رنگارنگ واقعیت اسیر خواهد ماند.
▫️ این ضرورت تفکر، همواره بر انسان فرض است تا با آن، از خوابهای پیدرپی بیدار شده و به نور بیداری حقیقی دست یابد؛ نوری که در سایه آن، حقیقت را به وضوح و به دور از هرگونه حجاب و پرده، مشاهده میکند.
✍🏼 نورالدین حافی
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
#معرفی_کتاب
🔘 پیام اصلی کتاب مهندسی اجماع
▪️کتاب "تولید اجماع" (Manufacturing Consensus) که در ایران به نام مهندسی اجماع توسط عباس رضایی ثمین ترجمه شده از نوشته های دکتر ساموئل وولی است که در مورد نحوهٔ استفاده شبکههای اجتماعی برای ایجاد تصویر مخدوش از جامعه است.
▪️نویسنده، دکتر ساموئل وولی، استادیار دانشکدهٔ روزنامهنگاری دانشگاه تگزاس در آستین، در این کتاب بحث میکند که چگونه شبکههای اجتماعی میتوانند برای ایجاد یک نظر همگانی مورد استفاده قرار گیرند، حتی اگر آن نظر با واقعیت منطبق نباشد.
▪️وولی در این کتاب سعی دارد این موضوع را روشن کند و به خوانندگان کمک کند تا بهتر متوجه شوند چگونه میتوان در برابر چنین تلاشهایی ایستادگی کرد.
▪️نویسنده در این کتاب معتقد است:
▫️شبکههای اجتماعی میتوانند بهطور مصنوعی حس "اجماع" در مورد موضوعات مختلف را ایجاد کنند.
▫️این تلاشها میتواند به منظور جهتدهی افکار عمومی و دستکاری انتخابات و امور سیاسی باشد.
▫️خوانندگان باید هوشیار باشند و به دنبال شواهد و منابع معتبر بگردند تا بتوانند حقایق را از تصاویر مخدوش تشخیص دهند.
▪️ بهطور خلاصه، این کتاب به بررسی نقش شبکههای اجتماعی در ایجاد یک نظر همگانی میپردازد.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
📚@dostaneketab | دوستان کتاب
💫پیشفروش شماره یک فصلنامه «حکمت و بیان» مجله اختصاصی تبلیغ
«بازشناسی خلأهای تبلیغ از منظر شهید صدر(ره)»
نگاهی به تحول تبلیغ از منظر شهید صدر(ره)
تبلیغ مرسوم در ترازوی نقد
هنگامهی پوستاندازی در تبلیغ فرارسیده
📝 تبلیغ رضاخانی!
نگاهی به رعایت عدم استقلال در تبلیغ دین
. تبلیغ تراز، خلاق و محرک
.ضرورت تکامل در تبلیغ دین
.بررسی تفاوت دو رویکرد از معنای دین و دین داری
.تبلیغ هالیوودی آری یا خیر؟
.بررسی آسیبی مهم در امر تبلیغ
.آخرین زنگ خطر
.نگاهی به ضرورت تبلیغ برای دوری از استحاله فرهنگی
.تحول تبلیغ از«گذشته نهضت» تا «آینده نظام»
.نگاهی به ضروت تحول تبلیغ در نهاد حوزه
.شناخت متن دین، مخاطب دین و روش دین
.فقه تبلیغ پیچیدهتر از فقه رایج!
.چرایی اصالت محتوا در تبلیغ بر روش
.شروعی تازه در ادبیات دینی!
.گذر از مفهوم به تصویر در تبلیغ
💬 کاری از «مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه» باتولیت استاد علیرضا پناهیان
🟥پیش فروش از سایت انتشارات حکمت و بیان (ناشر آثار استاد علیرضا پناهیان)
✅ مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه
📗 @HEKMATVABAYAN_ir
👌@howzavian
نویسندگان حوزوی
#پست_ثابت | در حال به روزرسانی ✍️ پویش نوشتن #بانک_صفحات_نویسندگان_حوزوی👇 جواد محدثی | حمید پارسا
.
.
📘بانک صفحات استادان، فضلا و طلاب نویسنده و کنشگر در این پیام👆👆 بهروزرسانی میشود
🔻شما هم میتوانید صفحه خود را به اشتراک بگذارید.
#رایگان
#تبلیغ_مکتوب
«درستایش قلم»
🌿📝 زمانیکه تنها هستید، قلم به دست بگیرید. زمانیکه خوشحال هستید بازهم قلم به دست شوید، حتی درناراحتی و غم نیز مسلح به قلم باشید و پیوسته بنویسید. قلم رهایتان نمیکند مگر آنکه روزی آن را کنار بگذارید. وقتی به دستان خویش هنرِ قلم زنی بیاموزید، آرام آرام قلم به کمک شما میآید تا اندکی از درد و دغدغههای روزانه شما بکاهد، پس واژگان به راحتی از جوهر قلم روی کاغذ نقش میبندند و از آن لحظه شما دیگر تنها نیستید و قلم، همراه همیشگی و یار با وفای شماست.
🌿📝 میگویند؛ نوشتن یکی از سختترین و دشوارترین زمان برای کسی است که مینویسد. من اما، لحظاتی را که مشغول قلم زدن هستم از زمین و زمان منقطع و گویی در دنیایی زیبا و پُر از حروف و واژگان سیر میکنم. قلم را با دست راست گرفته و صفحه سفیدی را باز میکنم تا جوانههای کوچک ذهنم شروع به شکوفه زدن کنند.
🌿📝 سایه تو هرگز تو را ترک نخواهد کرد؛ دقیقا زمانیکه تصمیم به نوشتن کنید این قلم و نوشتن است که سایه به سایه شما را همراهی میکند. همراه و همرازی آرام، صادق و بی سروصدا که فقط باید آن را حق جو و حقیقت طلب بار بیاورید. تا مبادا تیزی و بُرَندگیاش همچون زبان آدمیزاد کسی را زخمی و آزار دهد.
🌿📝 شاید هم درست باشد این جمله که؛ «نویسندگان دوبار زندگی میکنند» جملهی عمیق و زیبایست، اما انسان زمانی میتواند نویسندهی واقعی باشد که به نویسنده اصلی ایمان و باور داشته باشد، پس وقتی نویسنده خداست از چیزی نهراسید.
🌿✍🏻سیده ناهید موسوی
#نویسندگان_حوزوی_خوزستان
@howzavian_khuzestan
🔻 احیای نماز جمعه توسط آیتالله سیدمحمدتقی خوانساری
🔸 آیتالله خوانساری بعد از رحلت شیخ عبدالکریم حائری، سلسله دروس «صلاه» را در مدرسه فیضیه دایر کردند.
🔸 وقتی بحث به نماز جمعه کشید، با توجه به بررسیهایی که معظمله در این زمینه داشتند، به این نتیجه میرسند که نماز جمعه بنابر احتیاط، واجب است.
🔸 از همین رو در سال ۱۳۲۰ بعد از آن که سالیان سال، این نماز عبادی ـ سیاسی متروک و مهجور مانده بود توسط این فقیه بزرگ در مدرسه فیضیه برگزار میگردد.
🔸 تأثیر اقامه نماز جمعه به امامت ایشان بهقدری بود که بهدنبال آن در اغلب شهرستانها نماز جمعه برپا گردید و نشاط معنوی را در دل مردمِ مسلمان زنده کرد.
🔸 هزاران نفر از مردم متدین قم، طلاب، علما و فضلا در این آیین عبادی و سیاسی و اجتماعی شرکت میکردند و بهتدریج ازدحام مردم به حدی رسید که مدرسه فیضیه گنجایش نداشت، لذا محل نماز جمعه را به مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) انتقال دادند.
🔸 نماز جمعهای که آیتالله خوانساری در قم بنیاد گذاشت تا انقلاب اسلامی و بعد از آن نیز همچنان ادامه یافته است.
✍ محمدجواد ابراهیمزاده
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
✍عارفِ مبارز
_ در مسجد سهله امام زمانش را دیده بود، با ایشان راه رفته بود،حضرت برایش شام داده بودند و توصیههایی کرده بودند.
_ از کریمهی اهل بیت سلام الله علیهم شنیده بود که "همان وقت که به قم آمدی مورد نظر ما بوده ای!"
_ از شوق امامش به سرداب مقدس رفته بود ، در تاریکی شب قصد جانش را کرده بودند، با «فریاد یا امام زمان» امام عج نجاتش داده بود.
🔹اینها فقط بخشی از کرامات «شهابالدین» بود، دفتر زندگیاش ورقهای دیگری هم داشت، که مردم کمتر شنیدهاند.
ورقهایی از بصیرت و قیام!
_ شاید بعضیها نمیدانند سال ۴۲ برای آزادی امام خمینی بیانیهای داده و حتی تا تهران سفر کرده ؛
_ یا برای شهدای ۱۵ خرداد مجلس یادبود برگزار کرده؛
_ یا اینکه در جریان دستگیری امام گفته «خون ما رنگینتر از خون برادر عزیزمان آیتا... خمینی نیست و مادامی که ایشان را صحیح و سالم به دست ما ندهند، دست از اقدام برنمیداریم و تا آخرین قطره خون خود از حریم اسلام دفاع خواهیم نمود.»
🔹آری همان عارفی که به دیدار ولیعصر عج نائل شده بود و در دامان حضرت خوابیده بود، #مبارزه با طاغوت را فراموش نکرده بود، به مردم میگفت "بدانید که دستگاه #جبار برای رسیدن به مقاصد شوم خود از هیچگونه ظلم و ستم و تعدی و تجاوز دریغ نمینمایند."
او همان عارفی است که هدایای شاه را نمیپذیرد و ساواک اعتراف میکند از "هیچگونه مخالفتی با خواستههای دولت کوتاهی نمیکند" !
🔹 آری مردان خدا، اینچنین جامعند؛ عرفان و مبارزه را به هم آمیختهند و از تشرف به محضر امام برای کمک به جامعهی اسلامی کمک میگیرند.
#آیتالله_مرعشی_نجفی
#عارف_مبارز
هفتم شهریور، سالگرد درگذشت آیتالله العظمی سید شهابالدین مرعشی نجفی
🖌مجید ابطحی
#نویسندگان_حوزوی_آذربایجان_شرقی
@howzavian_eastazarbaijan
🔘 جای مجرمان زندان نیست؟!!!
از جناب دکتر پزشکیان و رئیس دادگستری و مسئول زندانها، درخواست میکنیم: دکتر خاوری، دکتر شهرام جزایری اقتصاددان خبره بابک زنجانی و سایرین...(و مسئول دبش) را پیگیری شخصی کنید تا ایشان ابتدای مهرماه سر کار اقتصادیاش حاضر باشد و تاخیر نخورد.😂
جای اقتصاد دان منتقد ساختار اقتصادی (از جمله دبش)، تو زندان نیست.😂
✍️ مهدی_پورمهدی
#نویسندگان_حوزوی_کرمان
@HOWZAVIAN_kerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ_تصویری
⚠️ نزد هر کسی حکمت نخوانید
📌 حکیم کسی است که بعد از درس خواندن، به فطرت اولیه اش برگشته است.
#علاقهبند
#نویسندگان_حوزوی_یزد
@howzavian_yazd
▪️دومین سالگرد رحلت حضرت آیت الله محمد علی ناصری
🗓پنجشنبه ۸ شهریورماه
⏰ ساعت ۱۶
🔘مکان: خیمه گلستان شهدا اصفهان
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
💠دختران خوب به آسمان می روند
دختران بد به همه جا!
✍قاسم يزدانی
یکی از مهم ترین موضوعات تاریخ پربرکت جمهوری اسلامی، #حجاب است و مایتعلّق به! از آنجا که همیشه در صدر گفت و گوهای مردم، مسئولین، نخبگان و دشمنان بوده. از آنجا که یکی از اصلی ترین بازیگران افزایش و کاهش رای یک نفر، حتی در سطح ریاست جمهوری ها بوده و گاهی تعیین کننده تر از #اقتصاد!
اما به همان اندازه که شاهد این حساسیتها در موضوع #حجاب بوده ایم، به همان اندازه هم ناقص و سطحی با این پدیده مقدس مواجه شده ایم.
بگذارید مثالی بزنم که بدانیم امثال این مواجهه های بخشی و ناقص، تنها محدود به حجاب نیست و حکایت از یک ضعف جدی در #نظام_اندیشه ما دارد.
همین #نان را دل بدهید. بارها و بارها درباره میزان هدررفت آن شنیده ایم و فراوان از مسئولین امر که: مردم نان را درست مصرف کنند، #اسراف بد است و حرفهایی از این دست. می خواهند هدر رفت سالانه دو میلیون تن!!!!!!!! نان، که معادل سی درصد تولید نان کشور است را با #نصیحت حل کنند(اینجا).
#ضعف_اندیشه یعنی اینکه در میان این همه موعظه، یکی نمی گفت جدای از بی توجهی های مردم، آیا خود #مدل_تولید_نان هم در ماندگاری آن تاثیر دارد یا خیر؟ آیا نمی توان تولید نان را به سمتی برد که بیشتر و بهتر بماند، ولو اینکه مردم اهل رعایت و مصرف صحیح نباشند؟ ضعف عمیق اندیشه یعنی اینکه بسیار کم می شنیدیم: مشکل نانی که هنوز از نانوایی به خانه نرسیده خشک میشود را نمی توان با نصیحت و موعظه حل کرد. تاااااازه بعد از چندین دهه، #دستگاه_کارشناسی کپی کار ما به چند کارخانه محدود اجازه تولید #آرد_کامل_سبوس دار داده و گامی به رهنمودهای پیشرفته اسلام، در تولید نان سالم ماندگار نزدیک تر شده (اینجا)
حجاب نیز به همین اندازه بلکه بیشتر، گرفتار مواجهه های #تک_بعدی و صرفا #بیانی حتی در سطح نخبگانی ماست. این را پس از بررسی بیش از ده جلد کتاب بسیار مهم که در تاریخ مبارک جمهوری اسلامی برای مدیریت #مسئله_حجاب نوشته شده می گویم. بعد از دیدن مهم ترین مناظره های سالهای اخیر که درین خصوص برگزار شده. بعد از بررسی حرفهای #کارشناسان بارز این عرصه و....
نکته مغفول داستان حجاب، تفکر در باب این پرسش بسیار مهم است: آیا میان عفیف بودن مردم و #ساختارهای_اجتماعی ما نسبتی وجود دارد یا خیر؟
حقیقتا چگونه می توان دغدغه مند موضوع #عفت_و_حیا بود و یکبار نپرسید: آیا میان #۱۶هزارساعتی که آموزش و پرورش از بهترین ایام زندگی فرزندان ما می گیرد، و عفیف بار آمدنشان نسبتی وجود دارد یا خیر؟ اگر دارد که قطعا چنین است، آیا این #محتوای_آموزشی در جهت تقویت عفت و حیاست یا تضعیف آن؟ اگر در جهت تضعیف است که هست، آیا می توان با کارهایی واقعا مبارک و ارزشمند مانند #تذکر_لسانی، جلوی تاثیر شانزده هزار ساعت محتوای آموزشی را گرفت؟
چقدر عجیب بود که در همان ده جلد کتاب برتر حجاب، حتی یک سرفصل ندیدم که به بررسی نسبت میان #مدل_معماری و عفت و حیا پرداخته باشد، یا نسبت میان نوع #تغذیه و تاثیرش در عفت، غیرت و حیا. همین طور بررسی دیگر شاخصه ها و #زیرساختهای_غیربیانی تربیت انسان.
در همین راستا از سه هفته پیش، مباحثه و همخوانی کتاب « نظام سازی برای عفاف و حجاب» را آغاز کرده ایم. کتابی که علاوه بر ارج نهادن به تاثیر فعالیتهای بیانی و لسانی، به بررسی زیرساخت های #غیربیانی موثر در #مسئله_حجاب هم پرداخته. مهمتر اینکه از شرح و توصیف مشکل فراتر رفته و #تصمیم هایی مشخص برای مدیریت این موضوع بنیادین و حیاتی ارائه داده.
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
️https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b