فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏰بازخوانی یک خطبه متفاوت #فیلم|توصیه دلسوزانه حجت الاسلام حاج علی اکبری به دختران جوانی که پوششی متفاوت دارند.
⁉️ آیا از امثال من دلخور هستید؟
🚫 این دلخوری شما سبب نمی شود که یک راه خطرناک را ادامه بدهید
✅ شما جوان عصر انقلاب هستید
💠 حجاب را دوباره ببینید
از خودتان بپرسید👇
⁉️چرا دشمن قسم خورده ملت ما برای از بین بردن حجاب و عفاف اینقدر در ایران سرمایه گذاری می کند؟
@salamatejensi
#عفاف
#حجاب
#سلامت_جنسی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📜 بیانیه جمعی از علما، فضلا طلاب و روحانیون سراسر کشور در اعتراض به سوءمدیریت دولت
بسم الله الرحمن الرحیم
"العالِمُ مَن عرِفَ قَدرَه و کَفی بِالمرءِ جَهلاً اّن لایَعرِفَ قَدرَه": عالم آن است که جایگاه و اندازه خود را بشناسد و برای اثبات جهالت فرد همین بس که جایگاه خود را نشناسد.(نهج البلاغه، خطبه ۱۰۳)
یکی از روشهای غلط دولتمردان در ادوار مختلف این بوده است که بجای پرداختن به وظایف اجرایی خود اعم از اقتصاد و معیشت و اشتغال و ... به نظریه پردازی ؛ بلکه نظریه پراکنی های فلسفی و جامعه شناختی آن هم بدون پشتوانه علمی و مطالعاتی مکفی و عمیق مشعول شده و ملت را مشغول کرده اند و جالب است که همواره این ژست ناجور در برهه هایی اوج گرفته که دولت ها در اوّلیات تکالیف خود عاجز بوده اند و در واقع نوعی فرافکنی و فرار به جلو را دستور کار خود قرار داده اند.
رییس دولت سازندگی در دوران تورّم ۵۲٪ از رنگ و شکل پوشش بانوان سخن می گفت، دولت اصلاحات از جامعه مدنی و گفتگوی تمدنها،دولت عدالت از انسان کامل و منجی و امروز رییس ضعیف ترین دولت تاریخ انقلاب در شرایط تورم واقعی بالای ۴۰۰٪ از صلح امام حسن علیه السلام و ملاک مشروعیت امام و...سخن می گوید.
آقای روحانی! آیا این ملت به شما رای دادند تا بجای حل مشکلات آنها به تئوری بافی مشغولشان کنید؟ چه صلح امام حسن محصول نامردی و بی کفایتی کارگزاران و یارانش بوده باشد و چه چیز دیگری، دخلی به ناتوانی شما در انجام وعده های چرب و شیرین انتخاباتی و حتی حفظ وضع موجود اقتصاد کشور در زمان تحویل گرفتن دولت ندارد.
آقای رییس جمهور! شمادلار۳۵۰۰ تومانی تحویل گرفتید و امروز به مرز ۳۵۰۰۰ تومان رسانده اید!
پراید ۱۷میلیون تومانی تحویل گرفتید و امروز به ۱۱۷ میلیون رسانده اید.
مگر نگفتید:" دولت برنامه ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات مردم دارد"؟ پس چه شد؟
مگر نگفتید با تصویب برجام، دیوار تحریم ها تِرِک خورد و همه مشکلات حل شد؟ پس چه شد؟
یکبار به اسم توافق ، پالس اشتباه به دشمن فرستادید و شد آنچه می بینید چرا دوباره با تحریف تاریخ، به دشمن گِرا می دهید که فشارها را بر ملت عزیز ما بیشتر کند؟ عقلا از جملهء " آمریکا اگر بتواند مذاکره را بر ما تحمیل کند نمی تواند جنگ را بر ما تحمیل کند!" چه برداشتی دارند؟ کمی از لاک مشاوران نفوذیتان بیرون بیایید تا ببینید و بشنوید لعلکم تعقلون.
سخن شما به وضوح گرای تحریم بیشتر به نظام سلطه است؛ یعنی ای آمریکا! ما از جنگ می ترسیم اگر می خواهی تسلیم شویم و در پوشش مذاکره باقیمانده عزت و شرف و منافع ملت مان را هم تقدیم کنیم، ما را تهدید به جنگ کن! چرا ترس را جای عقلانیت جامی زنید؟ البته از کسی که در زمان حیات حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در مجلس لابی تسلیم و پایان دادن به جنگ را با نام دروغین " مجمع عقلا" راه انداخت و علیرغم دستور اکید امام مبنی بر تعطیل کردن آن تا یکسال بعد هم به کار خود ادامه داد ( ر.ک: خاطرات هاشمی رفسنجانی) دور از انتظار نیست.
آقای روحانی! شما اول شجاعانه و صادقانه منافع و گلابی های باغ برجام را به این مردم مظلوم نشان بدهید،بعد به دنبال تحمیل برجامی دیگر باشید.
ما طلاب و فضلای سراسر کشور بدینوسیله از مراجع عظام تقلید درخواست می کنیم تا همانند همیشه به وظیفه تاریخی خود در پاسداری از مرزهای دین در برابر تحریف های مکرر رییس جمهور و عمّال وی عمل فرمایند و پرچم مطالبه حقوق مردم را بر دوش بکشند.
و از ریاست فقیه، انقلابی، شجاع و مردمی قوه قضاییه تقاضا می کنیم تکلیف قانونی خود را علاوه بر مبارزه با فساد و تبعیض در دستگاههای اجرایی، نسبت به پیگیرد قانونی سخنان تحریف آمیز و مشوّش کننده اذهان عمومی رییس جمهور قاطعانه انجام بدهند.
از نمایندگان محترم مجلس خواهانیم با رعایت همه مصالح نظام اسلامی از تمام ظرفیت قانونی خود برای اصلاح رویه آقای رییس جمهور و پیشگیری از خسارتهای برجام احتمالی بعدی بهره ببرند.
و مردم عزیز و غیور ایران بدانند فرزندان شما در حوزه های علمیه مانند همیشه تحت علم ولایت، پیشقراولان مطالبه گری از مسئولین بوده خادمان دین و دنیای شما خواهند بود .
والسلام علی من اتبع الهدی
🗓 27 مهرماه 99
#بیانیه_روحانیت #حوزه_علمیه #دولت_روحانی
@eitaa.com/joinchat/728039441C2e847df137
#آسیب_های_اجتماعی
من و تنهایی ام در این خیابان
تو و فرش و اثاثت خیس و حیران
چگونه زیر چترم باشم اما
تو سقفت چکه چکه زیر باران..؟
✍عاطفه جوشقانیان
#شاعران_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
⁉️اسم این حرکت را چه باید گذاشت؟
🌱یک روز از جمعیت می ترسیم یک روز از مقاومت؛ جالب اینجاست که آدم هایی هستند که این اندیشه را در بطن و متن حوزه علمیه نمایندگی می کنند و دل منبری ها خوش است که به مردم می گویند از فرزند نترسید روزی رسان خداست.
🔺کتابی که سرتاپا کج فهمی از آیات قرآن را به خورد مخاطب می دهد.
✔️به آسمان و ریسمان می بافد تا بگوید هدف از ازدواج، فرزندآوری نیست!
⛔️در بخشی از این کتاب می خوانیم: «در مروری به آیات قرآن کریم، دریافتیم که خداوند متعال، نه تنها شوق انگیز بندگان خود برای داشتن فرزندان بسیار نبوده و برتری به دارندگان فرزندان بسیار نمی دهد، بلکه نازندگان به فرزندان بسیار را سرزنش کرده است.»
❎ اگر اسم این گونه نشرها را نفوذ تمدنی و ریشه کنی نسلی نگذاریم، چه خواهیم گذاشت.
#نویسندگان_حوزوی همراه شماست👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
نویسندگان حوزوی
⁉️اسم این حرکت را چه باید گذاشت؟ 🌱یک روز از جمعیت می ترسیم یک روز از مقاومت؛ جالب اینجاست که آدم ها
#با_کاربران
سلام نظرات این بزرگواران هم در این کتاب آمده است. ضمنا این کتاب را دفتر تبلیغات منتشر کرده است و خبرگزاری حوزه هم ان را معرفی کرده است. به نظر می رسد در آن زمان تحدید نسل ضرورت داشته و کار خوبی بوده چون هنوز که هنوز است دارند با مشکلات دهه شصتی ها دست و پنجه نرم می کنند.
👇👇👇
حسینعلی منتظری:
«اگر حاکم شرع خبیر، احیاناً مصلحت جامعه را در کنترل و تنظیم خانواده تشخیص دهد، تشویق جامعه نسبت به آن مانعی ندارد، ولی با راهنمایی نسبت به راه های حلال و منع از راه های حرام از قبیل سقط جنین و امثال آن و الزام به تحدید نسل جایز نیست.»
آیت الله مکارم شیرازی با استناد به قرآن کریم، کیفیت و صلاحیت فرزندان را بر کمیت آنها ترجیح می دهد: «اصولاً یکی از اصول شناخته شده در قرآن، توجه زیاد به کیفیت است و بر روی فرزندان صالح تأکید شده است. آنچه اسلام برای آن صلاحیت قایل شده، فزونی شایستگی و کیفیت ها است...»(ص 43)
محمد یزدی هم با توجه به نیاز جامعه اسلامی که در حال توسعه و بازسازی است، این طور می گوید: فرزندانی بپروریم که هر چند از نظر تعداد قلیل؛ اما ولی از نظر کیفیت و بهره دهی از توان بالایی برخوردار باشد.
سید حسن خرازی با تصریح بر کثرت اولاد به عنوان افتخار پیامبر و تقویت مسلمانان، معتقد است که «البته اگر وضعیت مسلمانان به صورتی باشد که جمعیت زیاد موجب اختلال در نظام جامعه یا سبب به وجود آمدن مفاسد می شود، فراوانی فرزند، رجحان و برتری خود را از دست می دهد».
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✳️واکنش «خسروپناه» به نامه آیتالله استادی
🔹ظهر یکشنبه، یادداشتی از #آیتالله_استادی به دست تحریریه حوزهنیوز رسید که جنس این نامه با بقیه نامهها و پیامهای مطبوعاتی کمی فرق داشت. این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر سابق شورای عالی حوزههای علمیه به استقبال نقد آراء فرزندش از سوی حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه آمده و برای این یادداشت خودش تیتر انتخاب کرده و به ما تاکید کرده بود همین تیتر منتشر شود یعنی: «نوشته آقای استادی در تشکر از استاد خسروپناه»...
https://hawzahnews.com/x9RMj
🔹این یادداشت به سرعت جزو پربازدیدهای خبرگزاری حوزه شد و در شبکههای اجتماعی نیز انعکاس یافت اما حالا و پس از چند ساعت از مرقومه آیتالله استادی، جناب #خسروپناه یادداشتی ارسال فرموده است که عینا تقدیم میشود:
✍️بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیتالله استادی مازال مکرما
سلام علیکم
ابراز تشکر و محبت معظم له که نوعی شاگرد پروری برای این کمترین است، باعث هدایت و دلگرمی شد.
روحیه پاسخ به پرسشها و شبهات دینی را از نوجوانی و جوانی از طریق ارتباط با موسسه در راه حق آموختم؛ موسسه ای که نسل جوان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب را رشد معرفتی می داد؛ موسسه ای که با دستان مبارک جنابعالی و استادان فرهیخته دیگر تاسیس گردید.
بنده هم با توجه به درس آموزی از مدرسه حکیمانه جنابعالی بدون ذکر نام مستشکل به اصل اشکال پرداختم و پاسخی نگاشتم.
درخواست این مسکین با توجه به دقت ها و نکته سنجی ها و ابداعات تاریخی و معرفتی و حدیثی و فقهی جنابعالی این است که هر لغزش و خطایی در نگاشته ها و گفته های بنده یافتید؛ ارشاد نمایید و هدایت کنید که با جان دل پذیرایم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
ارادتمند همیشگی شما
عبدالحسین خسروپناه
۲۷ مهر ۱۳۹۹
https://hawzahnews.com/x9RNR
#با_کاربران
اما حوزه باید درایت بیشتری درباره #کنترل_جمعیت اتخاذ می کرد
این کتاب زمانی منتشر شده که اهل سنت وقعی به مصالح حکومت اسلامی نمی نهادند و همین طور زاییدند و زاییدند
موافقت با تحدید نسل یک چیزی است موافقت با تحدید شیعه چیز دیگری.
ان شاءالله بیدار شویم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
⁉️اسم این حرکت را چه باید گذاشت؟ 🌱یک روز از جمعیت می ترسیم یک روز از مقاومت؛ جالب اینجاست که آدم ها
🔴 از تحریم نخ بخیه تا واردات لوازم پیشگیری از بارداری
علامه طهرانی(ره) در کتاب «کاهش جمعیت؛ ضربه ای سهمگین بر پیکر مسلمین» می نویسد:
📌«مگر در مدّت جنگ تحميلي مشاهده نكرديد كه دنياي صهيونيزم و استكبار #آمريكا با تحريم اقتصادی، دروازهها را به روي ايران مسدود نمود و حتی دارو و وسائل جراحي را براي مجروحان جنگي منع كرد؛ با آنكه در تمام دنيا هلال احمر موظف است براي مجروحان غذا و دارو ببرد و هيچ قوه عمليه نميتواند مانع گردد. ماهها و سالها گذشت و مجروحان ما براي عمل جراحي نخ بخيه نداشتند و مجروحان مي مردند. روزي در بيمارستان حضرت امام رضا عليهالسلام در همين خيابان كشي هاي ممتد آن مي رفتم؛ ناگاه يك خانم پرستاري از داخل كه مرا ديده بود، دهشت زده به سوي من دويد و گفت: آقا چكار بكنيم؟! نخ بخيه نداريم و مجروحان قابل معالجه در برابر چشمان ما به واسطه كمبود نخ بخيه جان ميسپارند.
📌اين صندوق جهاني پول و خانم دكتر نفيس صديق پاكستانيـ آمريكایي كجا بود آن وقت كه اين صندوق را نه اينكه به كمك بطلبد، بلكه فقط يك ندا كند كه: اجازه ورود نخ بخيه و آلات جراحي پزشكي را به ايرانيان بدهيد! اينك قدم بر چشم ما گذارده، و ايران ما را چندين بار منوّر فرموده و وسائل پيشگيري از آبستني را، از آمپولهاي گرانقيمت و دستگاههاي آی يو دي و انواع قرص و كاندوم و غيره به اقصي نقاط روستاها ميرساند و براي هر عمل بستن لولۀ زنان (توبكتومي) و بستن لوله مردان (وازكتومي) پاداش هاي فراوان مي دهد و آنان را در امور زندگي در اولويت قرار ميدهد.»
@dotakafinist1
#کنترل_جمعیت #تحدید_نسل
#نویسندگان_حوزوی همراه شماست👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📣 اطلاعیه
✅ دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی (ره) جهت تکمیل تیم تدوین کتب، نیازمند همکاری با فضلای آشنا و دارای تجربه در این حیطه است.
@haerishirazi جزئیات بیشتر👈👈
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
⁉️اسم این حرکت را چه باید گذاشت؟ 🌱یک روز از جمعیت می ترسیم یک روز از مقاومت؛ جالب اینجاست که آدم ها
#با_کاربران درباره صدمات کنترل جمعیت و بی هوشی سامانه تبلیغ و پژوهش دینی در آن زمان
1⃣ حوزه باید هوشیارتر از دولتمردان باشد، آن زمان می توانست دامن نزند به هر سیاست مبهم و مشکوکی.
2⃣ قرار نیست روحانیت برای کارهای غلط دولت وجه قرآنی پیدا کنند...
3⃣ این فضلا باید در دام همایش ها و دبیرخانه های سفارشی نیفتند باید نوشت اما نه به هر قیمتی.
#کنترل_جمعیت
#تحدید_نسل
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#مشاوره
✴️ چگونه فحاشی نکنم؟
سلام. من فردی بد دهن و فحّاش هستم چندین بار تصمیم به ترك فحّاشی گرفتهام، اما موفق نشدم و ناخواسته به سبب چیزهای بیارزش و كوچك دعوا و نفرین میكنم، با بیشتر افراد این گونه رفتار دارم، مرا راهنمایی كنید؟
✅ پاسخ کارشناس
سلام خدمت شما و مخاطبین گرامی. هرچند مختصات سؤال (مثل سن، موقعیتهای بددهنی، عادت داشتن یا نداشتن به بددهنی،...) بر ما پوشیده است اما بهطورکلی مطالبی عرض خواهد شد.
احتمالاً شخصی هیجانی و درعینحال اجتماعی باشید. جای تحسین دارد که شما، هم به قبح بددهنی اذعان دارید و هم تصمیم بر ترک داشتهاید.اینکه تصمیم بر ترک داشتهاید بر این حکایت میکند که خود را قیمتی میدانید و بددهنی را برای خود زیبنده نمیدانید، و برای اصلاح شدن تلاش و اراده کردهاید و همین اراده شماست که تمامکننده کار است و میتواند شما را موفق بدارد. و ما صرفاً راهکاری که ارائه میدهیم جهت تسهیل در این موفقیت است. معجزه به دست شما محقق میشود و دیگر هیچ.
اما بددهنی، نشان از وجود نقطهضعفی است که شخص برای جبران آن به این اهرم متوسل میشود. مثلاً شخص، گاهی ضعف در قدرت و یا اندیشه را با بددهنی جبران میکند تا دیگران با این عملیاتِ هجومی به خواستهاش سر بنهند.
1- گاهی بددهنی در شرایط خشم و غضب اتفاق میافتد (بقول معروف از کوره درمیروید). که لازم است حتیالامکان از زمینههای خشمآلود جلوگیری کنید.
2- در مواقع خشم حالت خود را از ایستاده به نشسته یا بالعکس عوض کنید، یا زیر زبان صلوات بفرستید. یا هر کاری که ذهن یا زبان شما به آن مشغول شود.
3- اگر بر بددهنی عادت دارید (و لو بدون علت یا کوچکترین مورد)، سعی کنید در ابتدا برای شکستن عادت از الفاظ جایگزین که قبحی ندارد یا قبح کمتری دارد استفاده کنید.
4- اگر باوجود تلاش و اراده بازهم بددهنی کردید برای خود مجازات تعیین کنید. نوع مجازات هم در همان راستای پاکسازی باشد(مثلاً 100 بار صلوات)
5- گاهی با حق مدار بودن میتوانید تا حدودی خویشتندار باشید. اگر با بددهنی میخواهید باطلی را حق جا بزنید، حق مدار بودن شما جلوی پیشروی را خواهد گرفت. اگر با بددهنی میخواهید حقی را بر کرسی بنشانید که خود بددهنی باطل است و هدف، وسیله را توجیه نمیکند.
6- برای خود ارزش قائل شوید. لذا مروری بر آثار بددهنی بر اطرافیان خود و اینکه تنهایی، و افتادن از انظار دیگران نتیجه این ناهنجاری است را در نظر بگیرید.
7- راهکار عمیق و کاری اما درازمدت که برای رفع خیلی از ناهنجاریها مفید است این است که آستانه تحملتان را بالا ببرید. برای این کار لازم است روحتان را بزرگ کنید. روح با "مخالفت با نفس" و "تفکر درمانی" توسعه مییابد. برای مخالفت با نفس، خواندن نمازهای روزانه در اول وقت توصیه میشود(که لازم هست هر کاری را و لو اشتیاق وافر به آن داشته باشید، به خاطر نماز ترک کنید).
و برای تفکر، تفکر روزانه 10 دقیقه در مورد خود، هستی و نظام آفرینش، تاریخ گذشتگان و آینده آفرینش و ...توصیه میشود.
روح کوچک با کوچکترین ناسازگاری از کوره در میرود اما روح بزرگ کظم غیض میکند و خود را برای هر چیزی مشغول و هزینه نمیکند.
بهعنوانمثال: چرخ دوچرخه به خاطر کوچکی، با گذر از جوی، تمام اسکلتش دچار تکانه میشود اما چرخ تراکتور به خاطر بزرگی چطور..؟
✍مهدی روئین تن، کارشناس ارشد اخلاق و تربیت اسلامی
@tasahele_aramesh کانال تخصصی مشاوره
نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
نویسندگان حوزوی
✳️واکنش «خسروپناه» به نامه آیتالله استادی 🔹ظهر یکشنبه، یادداشتی از #آیتالله_استادی به دست تحریریه
🔴 رفتار رسانههای سکولار؛ نامههایی که خوانده نشد!
🔻این روزها خبرِ نامهنگاری آیت الله استادی و استاد خسروپناه در بین طلاب و گروهها و کانالهای حوزوی دست به دست میچرخد، این رویداد مبارک از چند منظر درخور بررسی و یادآوری است.
نخست: این گفتوگوی کوتاه و گویا نشان داده است که در اوج کرونازدگی نظام آموزشی کشور میتوان باب سخن آغازید و روابط چند سویه استاد و شاگرد، استاد و استاد، شاگرد و شاگرد، و مخالف و موافق علمی را در زمین وِب طراحی و اجرا کرد. می توان آموزش را ارتقا بخشید و مباحثات عالمانه و اخلاقی را به دنیای اندروید و شبکههای اجتماعی کشاند. می توان چرخه تربیت را تعطیل نکرد و در رویارویی با حوادث، پا پس نکشید. ترویج و تحکیم این نگاه و رفتار در گرو تعامل سامانه رسانه و علمِ حوزه علمیه است.
دوم: پیشنهاد آیت الله استادی به تحریریه خبرگزاری حوزه جهت انتشار متن سپاسگزاری و انتخاب تیتر این نامه و تأکید به تحریریه مبنی بر عدم تغییر تیتر؛ جای خرسندی و مباهات است. اینجا مجال بررسی رسانهای این رفتار نیست، بلاشک شایسته تشریح و تفصیل است؛ اما این را باید گفت که عصر اطلاعات و ارتباطات امروز و چیرگی عنصر سرعت بر فرایند تولید و مصرف پیام، مصرفکنندگان محتوای رسانهها را در هر سطح و صنفی، به کاربرانی فعال و کنشگرانی تأثیرگذار و پیامساز تبدیل کرده است. بی تردید اقدام آیت الله استادی در عیار رسانههای امروزین گامی به سوی تشکیل «تحریریهی آزاد» است. نگارنده بر این باور است که چگونه مردمان عادی جامعه در نظرگاه خبرگزاریها، «شهروند خبرنگار» نام میگیرند؟ در رسانههای تخصصی و صنفی همچون خبرگزاری های حوزوی هم جای طراحی سامانه «عالِمخبرنگار»، «اندیشمندخبرنگار» و یا هر نام دیگری خالی است. رفتار آیت الله استادی در حقیقت گشودن افقی جدید پیش روی تحریریههای حوزوی است تا نهاد حوزه و روحانیت در سرعت پیامهای دیگر رسانهها و جریانها، هضم نشود و پرچم پویایی و نوآوریهای گفتمانی را برافراشته نگاه دارد.
سوم: سیره سلف حوزه علمیه بر مباحثهی درونزا تأکید میکند، تا هم بتواند علوم خود را به درستی فهم کند و هم بتواند زمینهساز مفاهمه با مخاطبان فردا باشد؛ اما افرادِ خارج از گود، هماره دست تحریفشان را رو میکنند تا نکند دلی به بیان و بنان حوزه متمایل شود. نقد علمی استاد خسروپناه به فرزند یک آیت الله و نامهنگاریهای پس از آن، متأسفانه به مذاق برخی رسانهها خوش نیامد و سکوتی عجزآمیز اختیار کردهاند، همان رسانههایی که برای رصد حوزه و در جهت مطامع سیاسی و حزبی، پول و بودجه و امکانات میگیرند؛ اما در مواجهه با نامهنگاریهای اخیر دو شخصیت برجسته حوزه، زبان تحلیل مهر کردهاند؛ چون بازنشر این گونه اخبار، نمیتواند بازارشان را داغ کند و نانی به کف آرند. آنچه سالهاست طلابِ حیاط و مَدرس فیضیه و دارالشفا میدیدند، رسانههای فرصتطلب ندیدند و نخواهند دید. همانانی که چشمشان از بدبینی پر نمیشود و از شنیدن صدای مباحثهی صمیمانه استاد و شاگردی میرَمند، بر این باورند«تا آبرو نریزی این آسیا نگردد». بیتردید روحانیتِ امروز با جبهه سخت و سنگینی از رفتار غیرحرفهای رقبا روبهروست که با نمایانسازی و آشکارگی سیره اصیل عالمان و فقها، بساط هر سوء استفادهای جمع خواهد شد.
چهارم: استاد خسروپناه میتوانست در نقد فرزندِ آیت الله استادی، در دام ارزشهای خبری بیفتد و از «شهرتِ»پدر در داغ کردن نقد علمی خود بهره بگیرد و همچون سیاستبازان رسانهای، آبرو ببرد و توجه اغیار بخرد؛ اما استاد، رویکردی کاملاً آگاهانه در نقد خود اتخاذ کرده است. این شیوه از بررسیِ دیدگاه دیگران، آن هم با پرهیز از فرصتطلبی و بدون بیان ملاکات خانوادگی، درسی معیار برای رسانهها، گردانندگان کرسیهای نظریهپردازی و گفتوگوی حوزوی_دانشگاهی است. از سویی دیگر چنین مباحثهای نشان داده است «اخلاق» در شبکه مفهومی علوم حوزوی و دینی، نقطه مرکزی یادگیری و یاددهی محسوب میشود. با کاوش اندکی در سیره بزرگان حوزه به درستی مشهود میشود که بیاخلاق و سلوک معنوی، کُمیت دانش و دانایی، لنگِ لنگ است. نقد عالمانهی استاد خسروپناه نشان از اخلاقی راستاندیش دارد و مصداق بارز این شعرِ نظامی است: «راستی آور که شوی رستگار/ راستی از تو، ظفر از کردگار».
✍علی اسفندیار
#خبرگزاری_حوزه
https://hawzahnews.com/x9RSt
نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔅حاجتهای عارفانه
🔸نزدیک طلوع آفتاب، در ایوان مسجد گوهرشاد نشسته بود... چند نفر از زائران، که از لهجهشان برمیآمد اصفهانیاند، آمدند و کنارم نشستند. یکی از آنها که بزرگتر بود، خطاب به من گفت:
«این چه رازی است که آدم، در اینجا که هست، اصلاً در فکر کارگاه و کارخانه، کارگر و کارفرما، و ثروت و شهرت خود نیست؟ گویا اینجا با دنیای بیرون، متفاوت است؟»
🔸گفتم: «بله؛ هرچه آدمی به معنویات روی آورد، از مادیات فاصله میگیرد. جهان چنان آفریده شده که غوطهوری در شهوات و خواهشهای نفسانی، آدمی را از معنویات، دور میکند. و نیز شناوری در شط معنویات، انسان را از آلودگیهای مادیات، پاکیزه میسازد.
اینجا محل نزول ملائکه الله است؛ فرشتگان، گروه گروه، به این سرا فرود میآیند و بالا میروند.»
🔸خواستن بهترینها
زائران امام رضا علیهالسلام بهتر است که در حرم ایشان، از خداوند چه بخواهند؟
پاسخ این است: نمیتوان برای کسی تعیین کرد که از خداوند چه بخواهد و امام را برای چه حاجتی به درگاه خدای رحمان، شفیع کند. هر کس نیازهایی دارد و همانها را میطلبد. اما میتوان گفت که در حاجت خواستن، باید که «بهترینها» را خواست. چه چیز بهتر از خود خدا و خود امام؟!
هر چند که خواستن این حاجات، هیچ منعی ندارد؛ اما همت عالی داشتن و «حاجتهای عارفانه» طلبیدن، چیز دیگری است.
چنگزدن به دامان پرمهر خداوند و خود او را از او خواستن، چه خواستهٔ فرخندهای است! و پنجه در پنجرهٔ بارگاه حضرت رضا افکندن و خود او را از او خواستن، چه خواهش خجستهای است!
در ضمیر ما نمیگنجد به غیر دوست کس
هر دو عالم را به دشمن ده که ما را دوست بس.
@Mazaheriesfahani
✍علیاکبر مظاهری
#اخلاق #مشاوره
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👌عاشقان نویسندگی بخوانند
👇💐 خواهش می کنیم بنویسید به ویژه طلبه ها💐👇
درباره بازخورد گرفتن برای نوشتهها
(همان نقد کردن)
روزانه پیامهای متعددی دریافت میکنم تا دربارۀ انواع مختلفی از مطالب بازخورد بدهم، از شعر و داستان کوتاه تا یادداشت و مقاله؛ و طبعاً فرصت پاسخگویی به همۀ این پیامها را پیدا نمیکنم.
نکتهای که در این یادداشت میخواهم بگویم، از جایگاه یک شیفتۀ یادگیریِ نوشتن است، نه کسی که مطالب زیادی را برای اظهارنظر دریافت میکند.
من تلاش برای بازخورد گرفتن را سم مهلکی میدانم که در ابتدای مسیر نویسندگی احتمالاً مضر و گمراهکننده خواهد بود.
این را بگویم که منظور ابتدای مسیر نویسندگی، یکی دو سال قلمزدن تفننی نیست، گاهی ده سال اول فعالیت یک نویسنده را میتواند ابتدای مسیر طولانی زیست نویسندگی او در نظر گرفت.
وقتی یک نویسندۀ تازهکار بهاندازۀ کافی ظرفیتهای زبانی و نگارشی خودش را گسترش نداده؛ چرا باید انتظار داشته باشد نویسندۀ حرفهایتری زمانش را برای تذکر بدیهیات به او تلف کند؟
اصولاً توقع داریم پس از نشان دادن متنهای نیمبند خودمان چه بازخوردی بگیرم؟ بهعنوان نابغهای نوظهور مورد تحسین واقع شویم؟ یا دنبال شنیدن وردی جادویی هستیم که یکشبه نوشتههای ما را دگرگون کند؟
اصولاً فقط و فقط خود ما هستیم که از روند رشد خودمان آگاهی داریم، هیچکس دیگری از جایگاهی که در آن قرار داریم آگاه نیست. در چنین شرایطی شنیدن تجویزی که هنوز توان اجرای آن را نداریم میتواند ناامیدکننده و بیاثر باشد. نویسندۀ تازهکاری که هنوز دامنۀ واژگانش بهقدر کافی غنی نشده، چه نیازی دارد که نکات پیشرفتهای را دربارۀ ساختار روایت بشنود؟
گاهی حس میکنم وسوسۀ بازخورد گرفتن نوعی بهانه برای فرار از نوشتن است.
کسی که عاشق نوشتن است، بیش از هر چیز باید درگیر نوشتن باشد، باید در خلوت خودش بنویسد و دور بریزد و فقط و فقط از یک طریق بازخورد بگیرد:
🙏خواندن.
بهعنوان داستاننویس، قبل از اینکه دنبال بازخورد گرفتن برای چرکنوشتههای خودمان باشیم، آیا سروانتس و فلوبر و چخوف را دوره کردهایم؟ بهعنوان شاعر جوان، قبل از اینکه دنبال بازخورد باشیم، آیا خواندن درست یا حتی کم غلط سعدی و حافظ و نیما را آموختهایم؟
نوشتن با خواندن عجین شده. بزرگترین نویسندۀ دنیا هم بعد از خواندن نوشتههای ما صادقانهترین جوابی که میتواند بدهد همین است:
🙏بیشتر بخوان.
اصرار برای بازخورد گرفتن مثل این است که میوههای کال را بهزور بکنیم توی حلق دیگران.
تو درختت را آبیاری کن، به وقتش بار میدهد و حتی اگر آنها را نچینی، دیگران سراغش را میگیرند، یا از فرط رسیدگی روی زمین میافتد.
غالباً نوقلمهایی که مشکل عزتنفس دارند دنبال بازخورد (بخوانید: تأیید) میگردند، اصلاً طی چند سال اول نویسندگی نوشتههای ما چندان جدی نیستند که ارزش گرفتن وقت دیگران داشته باشند. این روزها برای خواندن سرسری شاهکارها هم وقت پیدا نمیشود، چطور توقع داریم دیگران حوصلۀ خواندن نوشتههای کممایۀ ما را داشته باشند؟
مسیر یادگیری نویسندگی روشن است، بازخورد گرفتن اصولاً کار بیاثر آماتورهاست. اگر دنبال شنیدن مبادی کار هستید که مطالعه کتابهای آموزشی یا شرکت در دورهها و کلاسها کافی است. چه نیازی هست که اصول اولیه را بعد از خوانده شدن چرکنوشتههایتان بشنوید.
اگر هم نیاز به تشویق دارید، یاد بگیرید خودتان، خودتان را تشویق کنید، یا کتاب انگیزشی بخوانید، وگرنه آدم معتاد به تشویق ممکن است با شنیدن یک بازخورد منفی نوشتن را برای همیشه ببوسد و بگذارد کنار.
اصلاً آدم مینویسد که با نوشتن خودش را تشویق کند دیگر، پس این یکی را هم از خود نوشتن طلب کنید نه دیگران.
بگذارید مخاطب بهصورت ارگانیک سراغ شما بیاید.
من همیشه در جواب کامنتهایی که دنبال یک نشانی برای فرستادن متن هستند میگویم یک وبلاگ راهاندازی کنید و مطالبتان را روی آن بگذارید؛ قطعاً من هم از خوانندههای شما خواهم بود.
به دو دلیل این روش مؤثر است: اولاً بسیاری از افراد متوجه میشوند که نوشتههایشان هنوز در این حد نیست که خودشان مجوز انتشار عمومی آن را بدهند. پس چه نیازی به بازخورد هست؟
ثانیاً متوجه میشوند، بازخورد گرفتن عرق ریختن میخواهد، ماهها و بله سالهای اول پشه هم در وبلاگ آدم کامنت نمیزند! باید آنقدر بنویسی و بنویسی و بنویسی تا برای بازخورد دادن به سراغت بیایند. مسیر نویسندگی میانبر ندارد.
شاهین کلانتری/ مدرسه نویسندگی
#ادبیات #نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠آینده ی نگران کننده اخلاق
🔻برداشتم از آخرین کلام در سکانس سرقت این است که ابدی زیستن حتی اگر به قیمت مرگ یک نفر تمام شود، نیز نمیارزد. این فلسفه میگوید: مرگ انسانهای بیگناه در فرض مرگ اخلاق رخ میدهد. به انسان میآموزد که بخش زیادی از مرگ و میرها ناشی از فاصلهی طبقاتی است. فاصلهای که گاه منجر به یأس و ناامیدی و پوچی میشود. کودک میکشد و استثمار را به نام توازن بین نسلها و ایجاد نظم نوین جهانی تمام میکند.
🔻روشن است که فیلم یادشده مانند دیگر آثار آمریکایی فلسفه دارد. فلسفهای که علیالقاعده مروج ارزشهای آمریکایی است. بهرغم اینکه اساسا مخالف دیدن چنین فیلمهایی-البته مشروط به تحلیل محتوا-نیستم. و بلکه آن را برای ایجاد مفاهمه و همدلی بیشتر بین ملتها و زندگی بهتر در کره خاکی ضروری میدانم. اما ابا ندارم بگویم فیلمهای خوب و اخلاقی آمریکا و حتی فیلمهای آمریکایی که ضد سیاستهای پنتاگون و کاخ سفید تولید میشود، نیز به صورت نرم در حال ترویج فلسفهی آمریکایی است و به جان میخرم نقد دوستان را و میگویم: هر فیلمی که از دنیای غرب پخش میشود، اگر با بصیرت بینندگان و تفکر نقادانه همراه نباشد، یک قدم جوانهای ما را به آمریکایی شدن و اخلاق آمریکایی نزدیکتر میکند.
🔻فیلم«سر وقت» در قامت یک فیلسوف اخلاق ظاهر شده است. در غیاب فیلمهای پرمایه و عمیق ایرانی، که میتواند، اندیشههای دینی و فلسفهی ایرانی- اسلامی را در قالب هنری و جلوههای بصری و پر محتوا منتشر کند، در وضعیتی خوشبینانه جوان ایرانی با چنین فیلم هایی سرگرم میشود. حال یا همراه با تفکر انتقادی و یا بدون نگرش سنجشگرانه و با آسیبهای احتمالی اش.
نوشته ها و دیدگاه های ✍محمدصدرا مازنی را می توانید در این صفحه پیگیری کنید
👇👇👇
@masaelepazuheshi
#نقد_فیلم
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📑به زودی صفحات مجازی علما و فضلای نویسنده را در کانال #نویسندگان_حوزوی معرفی می کنیم.
گرده ی مستضعفین نه! نرده بان عده ای
تنگناهای زمین نه! آسمان عده ای
نانشان باید که در روغن بماند تا ابد
گیرم آجرتر شود هر لحظه نان عده ای
تا همیشه چرخشان باید بچرخد؛ باک نیست
خرد اگر شد زیر چرخی استخوان عده ای
سینه مردم پر از بغض فروخورده ست؛ آه
وا نشد حتی به افسوسی زبان عده ای
✍سیدعلیرضا شفیعی
@shafiepoems
#اقتصاد
#شاعران_حوزوی
#آسیب_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💢 وقتی هنوز #بی_تفاوت نیستند و نسبت به اتفاقات و ناهنجاریها، مسیر درستشان را میروند.
شهادتت مبارک عزیزم
❤️ پاسدار شهید #محمد_محمدی هنگام مزاحمت اراذل و اوباش به ناموس مردم، دخالت میکند و خونش این درخت را آبیاری میکند.
@ponezs
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎چالش مومو، چالشی پست مدرن و لزوم پاسخگویی سه نهاد مسئول!
◀️چالش #مومو و چالش هایی مشابه در فضای مجازی را نباید دست کم گرفت و اگر مواجهه دقیق در عرصه #حکمرانی_فضای_مجازی با این پدیده ها صورت نگیرد، جهان ذهنی مردم را بدون شک به نفع رقیب غربی و فرهنگ پست مدرنِ تهی از معنا و بی رگ نسبت به ایدئولوژی و باورهای بنیادین خالی خواهیم نمود.
🔸وضعیت پست مدرن اینطور برنامه ریزی شده است که قطعیت و یقین را سرکوب نموده و شک و نسبیت و سرگردانی در همه ساحت های زندگی را به بهانه آزادی حداکثری جاری و ساری نماید.
🔸این وضعیت در ادامه #دگماتیسم_مدرنیته که همه ساحت های بشری را از کانال تجربه داوری می کرد و در غیراینصورت آن را عاری از معنا و هویت درجه بندی می نمود ایجاد شد.
🔸افراط در تجربه گرایی و پس زدن دین و عرفان و فلسفه و حتی محدودنمودن علوم انسانی به آزمون تجربی، نتیجه ای جز این نداشت که بشر امروز دچار #بحران_هویت شد و دیگر تخدیر سبک زندگی و زندگی مک دونالدی و مصرف زدگی و اوقات فراغت آنچنانی، توان مقابله با لحظات خلوتِ خالی از باور را نداشت.
🔸نتیجه چنین فضایی که عقلانیت را کنار زده و غرایز را بطور حداکثری آزاد و رها ساخت تا از #تک_ساحتی_بودن_پوزیتویکال و تجربه گرا بگریزد، رو آوردن به فانتزی بازی ها و تفریحات متلون و بی پشتوانه، جهت پرکردن خلاهیجانی و عاطفی در زندگی خواهد بود که بن بست عقلانیت باچاشنی خشونت و بازی با ترس نیز همراه خواهد بود.
🔸در چنین فضایی که #بحران_هویت در نتیجه فضای مجازی رها و مهارنشده، بخش معتنابهی از بدنه نوجوان و جوان جامعه را درگیر کرده، سه نهادبالادستی وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فناوری، مسئول اصلی و مستقیم حل ماجرا هستند و توقع اقدام جدی و در راستای پیشگیری از اینگونه آسیب ها بطور اپیدمیک می باشند.
🔸ساختار آموزشی، فرهنگی و ارتباطاتی، مثلث حل چالش های مجازی همچون مومو است که بنوعی پاشنه آشیل کشور در ساحت حکمرانی فضای مجازی را رقم می زنند و درحالیکه ماموریت درونی سازی فرهنگ اسلامی_ایرانی در نسل نوجوان و جوان جامعه را جهت مصونیت بخشی و تقویت این قشر بر عهده دارند، راهبرد خاصی در این باب، از این سه نهاد خاص مسئول شاهد نیستیم.
@andisheengelabi
✍علیرضامحمدلو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
‼️شعر اختصاصی شاعر قرن دهمی برای رییسِ بدون جمهور ما😊
💐دوستان! در حال خواندن دیوان هلالی جغتایی بودم که به این بیت رسیدم:
ترحمي بکن، اي پادشاه کشور حسن
که غير ظلم و ستم نيست در زمانه تو
📌 کشورِ حُسن را اینگونه بخوانید فقط؛ ترحمی بکن ای پادشاه کشور، حَسَن (و برادران😊) تفاسیر دیگر با خودتان
🤺حالا زبان حالتان را بخوانید👇👇😉
نميکشيم سر از آستان خانه تو
کجا رويم؟ سر ما و آستانه تو
ترا بهانه چه حاجت براي کشتن من؟
مکن، مکن، که مرا ميکشد بهانه تو
ترحمي بکن، اي پادشاه کشور حسن
که غير ظلم و ستم نيست در زمانه تو
از آن سمند تو برميجهد گه جولان
که رقص ميکند از ذوق تازيانه تو
سفيد گشت مرا استخوان و خوشحالم
بدان اميد که روزي شود نشانه تو
شب از فسانه بروز آورند و اين عجبست
که روز خود بشب آرم من از فسانه تو
👈 سمند رو خوب اومده شاعر قصه و غصه ما😭😭 یعنی بازار خودرو😁
@pooyanevisi پویانویسی#
#طنز
#رئیس_جمهور
#شعر #سیاست
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔶سازمان بهداشت جهانی اعتراف کند؛
حسین(ع) معجزه کرد یا کرونا دروغ بود؟!
حدود دو ماه از دهه اول محرم و بیش از ده روز از ایام اربعین گذشت؛ اما پیشبینیهای مراکز بهداشتی از وضعیت کرونا در عراق هرگز بهدرستی محقق نشد.
طبق برخی از آمارها در تاسوعا و عاشورای امسال حدود ۵ میلیون زائر در کربلا حضور داشتند و سرشماریهای الکترونیکی عتبه عباسیه در ایام اربعین، کربلا را میزبان حدود ۱۵ میلیون زائر اعلام کرد.
ازسویی در چند سال اخیر با توجه به حضور و دخالتهای امریکا و ایجاد ناامنی و عقبافتادگیهای تحمیلی توسط غربیها در عراق، وضعیت این کشور از نظر بهداشتی و درمانی بسیار اسفناک، و شمار بیمارستانها، پزشکان، پرستاران و دارو بسیار کمتر از استانداردهای جهانی است.
پس در اینجا با سه عامل روبهروییم: جمعیت متراکم زوار در عاشورا و اربعین؛ وضعیت اسفناک بهداشتی در عراق؛ و گذشت بیش از ده روز از ایام اربعین که زمان کافی برای بروز علائم و انتشار ویروس است. گویا این سه مقدمه سازمانهای بهداشتی را باید به این نتیجه برساند که کرونا سرتاسر کشور عراق را فراگرفته است و بهزودی از کشته پشته میسازد.
اما جمعبندی اخبار "شبکه السومریه" عراق در خلال این روزها، نشان داد که آمار مبتلایان به کرونا و تلفات ناشی از آن دقیقا خلاف این پیشبینیهاست و سیر پیشرفت این ویروس در عراق بسیار طبیعی و باثبات گزارش میشود و وضعیت عراق برخلاف پیشبینیها هرگز بحرانی نشد و بلکه بیماری در کربلا بهشدت فروکش هم نمود.
بدیهی است که نگارنده قصد ندارد رعایت دستورالعملهای بهداشتی را زیر سوال ببرد و اتفاقا باور دارد که حفاظت از جان خود و دیگران شرعا و عقلا واجب است.
پرسش ما از سازمان بهداشت جهانی و متخصصان امر این است: چرا کرونا در عراق آنطور که شما پیشبینی میکردید، رشد نکرد؟
آیا سیدالشهدا علیهالسلام معجزه کرده، یا واقعیت کرونا چیزی است غیر از آنچه تاکنون شما به جهانیان دیکته کردهاید؟
ازسویدیگر متاسفانه در این روزها کشورمان با وجود تعطیلی اماکن زیارتی، مساجد، نماز جمعه، و محدودیتهای فراوان در عزاداری ایام محرم و بهرغم رعایت بیش از ۹۰درصد پروتکلهای بهداشتی توسط مومنان و عزاداران، با موج سوم و شدید کرونا روبهروست.
واقعیت چیست؟!
سازمان بهداشت جهانی تاکنون تجمعات و رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی را مهمترین عامل شیوع ویروس کرونا اعلام میکرد. همچنین مدیران وزارت بهداشت کشورمان که بعضا مریدان بیچونوچرای آرای آن سازماناند، همین حرفها را تکرار میکردند. حال باید پاسخگوی این ادعاها در برابر افکار عمومی باشند، و اگر پاسخی قانعکننده ندارند پس باید بهصراحت اعتراف کنند که این اتفاق در عراق معجزه بیبدیل اهلبیت علیهمالسلام بوده، و یا کرونا آنچیزی نیست که تاکنون میپنداشتند.
✍محمدصادق ناطقی
#کرونا #کربلا
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم
🔴 سلام به ما «آدمهای شهیدپرور»
روزگاری شهیدپرور بودیم الان هم هستیم؛ آن کجا و این کجا؟!
روزگاری بعثی ها بچه های مان را می زدند این روزها خودمان می زنیم؛
روزگاری فرانسه و آلمان و آمریکا کینه بچه ها به دل می گرفتند این روزها خودمان کینه می کنیم؛
روزگاری شاه و ساواک از دست این بچه ها دلهره می گرفتند این روزها خودمان دلهره آوریم؛
روزگاری انگلیسی ها از دست دلواریها مثل نهنگ تیرخورده بودند این روزها خودمان به روی بچه ها قمه می کشیم.
🔻چه شده است ما را؟
روزگاری شهر شهید پرور بوده ایم؛ اما این روزها خودمان بچه های مان را در شهر می کشیم تا شهیدپرور بمانیم.
از این درد باید به که پناه برد و این سر را کدام آستان یارای گریستن است!
«ای شهید، ای آنکه بر کرانه های ازلی و ابدی وجود برنشسته ای، دستی بر آر و ما قبرستان نشینان عادات سخیف را نیز از این منجلاب بیرون بکش»
آوینی! سید مرتضای هنرمند! کجایی که این کوچه ها را روایت زجر شایسته است، مبادا فرهنگمان فتح شود و هیچ روایتی برای فجر و فتح نماند.
سلام خدا بر آمران و ناهیان شهید، سلام بر شمایی که به دست خودمان شهید و مجروح شده اید و خودمان درِ باغ شهادت را به روی تان گشوده ایم تا شهیدپرور بمانیم.
#شهید_محمد_محمدی
#امر_به_معروف #نهی_از_منکر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 پایه های اقتصاد اسلامی
🔹میانه روی
🔹عدالت
🔹تولید
🔹 گردش سرمایه و ثروت می شود.
❇️ از میان این موارد عدالت به عنوان یک اصل مهم در اقتصاد اسلامی بشمار می رود که در سطح تولید، توزیع و مصرف گسترش دارد.
❇️کار و تولید هم از ارزش بسزایی برخوردار است و خداوند کارگر را دوست دارد.
❇️ از نشانههای اقتصاد سالم، سرعت گردش سرمایه و ثروت و رشد و نمو آن است.(چرخه سرمایه که در مورد آن مفصل بحث مطلب نوشتیم)
@hamdan110
✍️حمدان مقدم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔺برخی از روزنامههای #آلسعود در اقدامی هماهنگ اقدام به انتشار مقالهای درخصوص رشد جمعیت اهل سنت ایران کرده و اذعان داشتند:
«شیعیان دریافتهاند که اگر اقدام به تولید نسل نکنند، تا ۳۰سال آینده جمعیت غالب ایران از اهل سنت است. آمارهای خوبی بهدست ما رسیده و توقع داریم شیعیان به زودی سرنگون شده و ایران دوباره کشور اهل سنت شود.»
پ.ن: #کاهش_رشد_جمعیت_ایران، دشمنان ما را برای رسیدن به اهداف استراتژیک تاریخی شان امیدوار کرده!
✍️ محمد عبدالهی
#تحدید_نسل
#سقط_جنین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
1_538047130.pdf
126.3K
💠 منطق جنگ و صلح در اسلام👆
🔹هرگاه در شرایط سیاسی و اجتماعی امام حسن (ع) قرار گرفتیم ما هم باید صلح کنیم؛ اگر در شرایط امام صادق (ع) قرار گرفتیم باید تقیه کنیم. اما اگر در شرایط امام حسین (ع) قرار گرفتیم باز هم باید صلح کنیم؟ اگر در شرایط بدر و خیبر بودیم آیا باز هم باید صلح کرد؟
🔹مبتنی بر تعالیم و آموزههای اسلامی، نه جنگ اصل است نه صلح، بلکه با توجه به شرایط زمان و مکان و اقدامات دشمن باید تصمیم گرفت؛ همیشه صلح بهترین تصمیم نیست، همچنان که همیشه جنگ بهترین تصمیم نیست.
🔹پذیرش مذاکره با دشمن در شرایط کنونی، براساس موازین اسلامی و سیرهی معصومین(ع) اگر مبتنی بر عزت باشد؛ مبتنی بر عدالت باشد؛ امری پذیرفتنی و معقول است. در نقطهی مقابل، شعار صلح و مذاکره اگر مقدمهای برای تسلیم، تاراج عزت مسلمین و زمینهای برای زیربار ظلم رفتن باشد، قطعاً پذیرفتنی نیست.
@shorayeaali
#شورای_عالی_حوزه_های_علمیه
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 سندرم تحلیل زدگی در جامعه ایرانی
🔅گفتاری ار حجت الاسلام علی سرلک، عضو هیأت علمی دانشگاه هنر
👈موضوعی که در فضای مجازی شاهد هستیم سندرم تحلیل زدگی است؛ برای مثال اتفاقی رخ میدهد و ما یاد گرفتهایم که اتفاقات ساده را به مسائل عجیب نسبت دهیم و جامعه را دچار بیماری سوءظن و باورناپذیری کنیم؛ این اتفاقی را در فوت مرحوم شجریان شاهد بودیم که ذهنها درگیر این موضوع میشد که چرا پیکر ایشان را در آن نقطه به خاک سپرده شد و هزاران موضوع دیگر و انگار ذهنها پیچیده بودن موضوعات را دوست دارند و افراد میخواهند همه موضوعات را پیچیده نشان دهند که این امر بسیار خطرناک است.
👈اگر فرد میخواهد کنشگری در فضای مجازی داشته باشد، چیزی جز زلالی، حوصله داشتن و مدارا نمیتواند به او کمک کند و او را به سمت جلو سوق دهد. شاید بسیاری بهواسطه داد و بیداد، حرفهای رادیکالی را پست کردند و به اشتراک گذاشتند، اما مورد تأکید این است که خود گوینده که کنش میکند، باید سعه صدر را سرلوحه خود قرار داده و رفتارهای شبیه او را انجام ندهد تا به تقابل و توهین و فحاشی بیانجامد.
@soogvareh_Eshragh
#هنر #رسانه
#نویسندگان_حوزوی
#سوگواره_مجازی_اشراق
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6