🔆 ضرورت اصلاح سامانه فرهنگ
🔻در شرایط فعلی که به دلیل تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، کشور ما با مسائل فرهنگی بسیاری روبرو شده، لازم است افرادی مانند سردار سلیمانی در بخش مدیریت فرهنگی ما ظهور کنند، ریشهی مشکلات را بیابند، در قلوب مردم نفوذ کرده و از این طریق نظام فرهنگی را تکانی داده و به سمت بهبود و اصلاح رهنمون سازند.
👈متن کامل👉
✍ مریم غازی اصفهانی
#خبرگزاری_حوزه
#راهبرد_فرهنگ
#مدیریت_فرهنگ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 نویسندگان ایران و باخت فرهنگی
🔸من سالهاست با نویسندگان این ملت محشورم و با خیلیها نشستهام وساعتها و روزها حرف زدهام. شاید اگر بخواهم مهمترین ویژگی نویسندگان ایران را در یک جمله به زبان بیاورم، وجه "منتقد بودن" آنان است. آنان دائم در حال نقد فرهنگ و مردم و حکومتند، و برای همهکس و همهچیز ایده دارند؛ از صدر تا ذیل! کوتاه بیا هم نیستند. بر کرسی حق و حقیقت نشستهاند و عالم و آدم را جاهل و معطل میدانند و بیوقفه مینوازندشان با کلامی بُرّنده.
🔹بله؛ آنان حق دارند. و چه کسی است در میان ما که کارش بیعیب و ایراد و کاستی باشد. ولی این تمام ماجرا نیست. ما در این مملکت و در این چهل سال عمر خود لااقل دیدهایم که مثلا وضعیت جادهها از کجا به کجا رسیده. دیدهایم که وضعیت امنیتمان چقدر متحول شده. دیدهایم که خدمات اجتماعی چه تحول بزرگی از سر گذراندهاند. و دیدهایم که بهداشت و درمان و آموزش و ارتباطات و... چقدر هول آور رشد کردهاند. حال سوال اینجاست؛ آیا نویسندگان ایران در طول این صد سال _و نه فقط چهل سال_ کار خودشان را درست و بقاعده انجام دادهاند؟ آیا آنان وظیفهی حفاظت از فکر و بنیانهای فرهنگی ملت و کشورشان را به جاآوردهاند؟ و آیا تلاشی برای جبران اشتباهات مهلک خود در واگذاری زمین بازی به بیگانگان کردهاند؟
🔸واقعیت این است که اگر سری به بازار کتاب، بخصوص در دو حوزهی ادبیات و فلسفه بزنید، خواهید دید که ما در آنجا به چه روز فلاکتباری افتادهایم. کار کاملا از دست رفته و جز چند بارقهی خرد اثری از آتش شعلهور ادب فارسی باقی نمانده. بله، این وضعیت حاصل کار نویسندگان ایران است که آنقدر سرگرم نقد و انکار فعالین سیاست و اقتصاد و اجتماع بودهاند که از زمین بازی خود غافل افتادند و شد آنچه نباید میشد. و جالب اینکه مرغ فرهیختگان ما همچنان یکپا دارد و عیب و ایراد بیچونوچرا از دیگری است، و آنان منزهترین زادههای آدمی هستند بیهیچ قصوری در رخ نمودن وضعیت امروز فرهنگ کشور.
🔹نخیر؛ بازی را اتفاقا ما باختهایم! و کار از دست ما رها شده است، و نه غیر ما. اگرچه میدانم که بهانههای قدرتمندی همچون سانسور و نبود آزادی بیان و محدودیتها تا هنوز زندهاند... اما کجاست اهل عملی که در این میان، و علیرغم هر مشکلی که ناحقش میداند، به مسئولیت خود فکر کند؟
✍علی اصغر عزتی پاک
#نویسندگان_ایران
#ادبیات #فلسفه
#ادبیات_فارسی
#ادبیات_داستانی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
⁉️ما خرابِ خرابیم چه کنیم؟
🔻شب گذشته به منزل عالم ربانی حضرت آیت الله خرازی رفته بودم. همنشینی و معاشرت با چنین انسانی و لو کوتاه مدت، غبار غفلت را از دل و جان انسان پاک می کند. مانند شهری که ریزگردها فضای آن را غبارآلود کرده اند. اما بارش باران، علاوه بر اینکه گرد و غبار را از بین می برد، هوا را نیز لطیف و دلنشین می سازد. هرگاه به دیدار ایشان می روم دل و جانم حیاتی دوباره می یابد. افسوس که دوستان و عزیزانم در دور دست ها هستند و از دیدار ایشان محروم.
🔻برای یک بار هم که شده تعارفات و ملاحظات معمول را کنار گذاشتم و به مانند فرزندی که با پدر خود درد و دل می کند، به ایشان عرض کردم: "حاج آقا! ما از اوضاع و احوال خودمان اصلاً رضایت نداریم. به انواع و اقسام گناهان آلوده شده ایم. زبانمان هرزه گو شده، چشمانمان هرزه بین شده، مراعات خدا را نمی کنیم. انواع آلودگی ها در قلب و روح ما وجود دارد. گرفتار عُجب و غرور شده ایم. زود رنج هستیم. آستانۀ تحملمان بسیار پایین آمده، در خلوت ها مراعات حضور خدا را نمی کنیم. نمازمان که قضا می شود دیگر غصه نمی خوریم. حق الناس به گردنمان می آید عین خیالمان نیست. انگار نه انگار ما مسلمان و پیرو اهل بیتیم. خلاصه اینکه حاج آقای خرازی! ما خرابِ خرابیم. چه کنیم؟ امیدی هست؟ بدون تعارف، به فرمودۀ آقا امیرالمومنین ما شدیم به مانند الاغی که به سنگ آسیاب بسته شده و یک گونی به سرش کشیده اند و این الاغ بیچاره گمان می کند که از صبح تا به غروب راه بسیاری را رفته است. اما وقتی گونی را از سرش بر می دارند متوجه می شود که عجب! درجا زده است. حاج آقا آیا امیدی هست؟ چه باید بکنیم؟ به دنبال تحولی هستیم که حالمان عوض شود."
🔻حضرت آیت الله خرازی که با آرامش وصف نشدنی به سخنانم گوش می داد وقتی مطمئن شد که دیگر حرف هایم را زده ام، نگاهی مهربانانه و محبت آمیز توام با لبخندی ملیح به من انداخت و فرمود: شما ناامید نباشید ...
👈صفحه یادداشت کامل👉
✍علیرضا نظری خرّم
#مشاهیر #اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_کاربران
🙏سرور غریبم حاج قاسم
مدتی است لبخند آسمانیات را نمی بینم، اکنون دردی در دل و حسرتی بر لب است. تو عزت ما بودی، وجودت گویای حماسه سبز مقاومت برای تمام اعصار و قرون شد.
آه که ناجوانمردانه تو را از ما گرفتند و ما اکنون قصه رشادت و دلاوریهایت را برای فرزندانمان باشوق بازگو میکنیم. تو به حق وارث شهدا و مظلومانی، ای کاش بار دیگر قامت رعنا و دلجویت را می دیدم و خاک پایت را توتیای چشمم میکردم.
✍وصال دارابی
#حاج_قاسم #شهادت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚 آسیبِ انبوهخوانی
📝 کتابها وقتی به کار میآیند که فرد پرسشی داشته باشد و برای دستیابی به این پرسشها کتاب بخواند، وگرنه صِرف کتاب خواندن، آن هم انبوهخوانی، میتواند یک عادت باشد، یک اعتیاد؛ گیرم که اعتیاد به یک کار خوب.
حتماً کتابخوانی کار خوبی است، وقتی متربی پرسش دارد و به دنبال پاسخ آن در حال تفکر است و حتماً کتاب میتواند یکی از ابزارهای گردآوری منابع و داده های خام برای تفکر باشد؛ ولی اینها وقتی است که ما در نظام تربیتی خود، ذهن متربیان را با سؤال درگیر کنیم تا خودشان برای یافتن پاسخ، تشنهی مطالعه شوند؛ نه اینکه آنها را به ضرب و زور مسابقه و جایزه کتابخوان کنیم تا نه خودشان بفهمند چرا این کار را میکنند و نه جامعه از برآیند این کتابخوانی بهرهی خاصی ببرد.
به قول شاعر:
آب کم جو، تشنگی آور به دست
تا بجوشد آب، از بالا و پست
👈 متن کامل یادداشت 👉
✍ مدرسه تراز انقلاب اسلامی
#کتابخوانی #فرهنگ
#مصرف_فرهنگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب_ما
🔖 فیلمنامه «موسی» در دستان ابراهیم
🎥 مرحوم سلحشور به آرزویش میرسد
👈 کام صهیونیستها تلختر میشود، وقتی تاریخ را فرزندان قرآنی ما به روایت بنشینند.
پ ن:
خبرگزاری تسنیم نوشت: حاتمیکیا درباره پذیرفتن کارگردانی سریال موسی(ع) گفت: پذیرفتن کارگردانی این سریال را نوعی ادای دین به مرحوم سلحشور میدانم.
#سریال #فیلم
#ترور_بیولوژیکی
#سلحشور #حاتمی_کیا
#سریال_عظیم_حضرت_موسی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 تخفیف ۲۵ درصدی مؤسسه بوستان کتاب
🔸همزمان با روز کتاب و کتابخوانی و #هفته_کتاب و همچنین آغاز طرح #پاییزه کتاب، مؤسسه بوستان کتاب در تمامی شعب، آثار خود را با ۲۵ درصد تخفیف و همچنین آثار ناشران همکار را با ۱۵ درصد تخفیف ارائه می کند.
@tablighnews
#فرهنگ #کتابخوانی
📝 امتداد؛ آلترناتیو فرهنگی
💠واکاوی مدل موفقیت تمدنی اسلام
🔻تغییرات فیزیولوژیک و هورمنی در بافت فکری انسانها، انجام فعالیت های فرهنگی را دشوار و صعب العبور کرده است. ابزارها هر چند، ساعات روشنایی را افزایش داده اند اما قدرت مطالعه نسل ها به شدت سقوط کرده و متخصصان نیک اندیش فرهنگی با تبحر و ایجاد هرمهای کمی و کیفی: مدارس و دانشگاهها، حوزههای علمیه، مساجد، هیأتها، تشکلها، کانونها، انجمن ها، موسسات، ... هنوز در پله اول ایستاده اند. اما پیامبر اکرم (ص) با قدرت نرم فرهنگی، موفق به برافراشتن تمدن اسلامی گشتند. موفقیت در عصر جاهلیت را باید در مدل؛ امتداد فرهنگی جستجو کرد.
🔻امتداد فرهنگی؛ پیوستگی، داشتن نظام جامع برنامه ریزی، ستونی حرکت کردن، کار تشکیلاتی و منسجم انجام دادن، گره زدن اقتصاد و فرهنگ، زندگی، ازدواج، شغل، درس و علم با هم، جریان الکتریسته معنویت و علم در مدار معرفت، انسان سازی با نابودی خط استوای قبیله و شهر، پله پله، همانند سیرو سلوک همراه ساختن جامعه با خود، من ها را به ما مبدل ساختن.
🔻امتداد یعنی همان تعداد اصحاب صفه که در قسمت شمالی مسجد النبی با رها کردن خانه، دارایی، جایگاه و منزلت اجتماعی به دور پیامبر اکرم(ص) حلقه زدند. همان اوس و خزرجی که پوست انداختند و انصار نام گرفتند.
👈 صفحه مجازی نویسنده👉
✍ سید جواد محمدزاده
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
خوب نگاه کنین👆
یک #کتاب در سخت ترین شرایط هم میتونه اثر خودش را بذاره
زیر خروارها بی مهری و فشار طاقت فرسا هم که باشه، میتونه اثرگذار باشه
ذهن و روان و تصورات من و شما که از این دیوارها و آجرها سخت تر نیست
هست؟
👈متن کامل👉
✍حدادپور جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#حدادپور نمونهای موفق در ایدهپردازیهای فرهنگی است و نویسندهای حرفهای و پرمخاطب... بخوانیدش.
🔫 چرا حمل و نگهداری اسلحه در آمریکا حق شهروندی است؟
🔸واگذاری #سلاح به دست مردم غیر نظامی یک اصل ثابت در مدیریت کشورها نیست، بلکه تنها در مواقع ضرورت که #التهابات_امنیتی خاصی وجود دارد، می توان از ظرفیت های مردم با چارچوبهای مشخص بهره برد. مثل کمیته انقلاب اسلامی در اوایل انقلاب برای استقرار امنیت در مقابل ترورهای منافقین یا دفاع مقدس و ... .
🔸حدود 220 سال پیش (سال 1789) در آمریکا قانون اساسی نوشته شد و تا چند سال بعد متمم های ده گانه به آن اضافه شد. در سال 1791 متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا تصویب شد:
▪️ «از آنجا که داشتن یک نیروی شبه نظامی برای امنیت یک کشور آزاد ضروری میباشد، حق ملت برای نگهداری و حمل اسلحه نباید نقض شود.»
❓نیروی شبه نظامی در چه صورتی می تواند امنیت یک کشور آزاد را تأمین کند؟
❓آیا دادن حق نگهداری و حمل اسلحه به مردم می تواند امنیت آن ها را تضمین کند؟
😳 طبق اخبار رسمی در سال ۲۰۱۲ هر روز بهطور متوسط ۳۲ نفر در آمریکا به علت شلیک گلوله کشته شدند و بیشتر سلاحهای به کار گرفته شده در اتفاقها، بهطور قانونی تهیه شدهاند.
🔸بنظر شما مواجه جمهوری اسلامی ایران در 40 سال تجربه حاکمیت از نظر تأمین #امنیت مردم ایران منطقی تر بوده یا پافشاری دولت فدرال آمریکا بر قانونی که بیش از دو قرن از تصویب آن می گذرد؟
🔸گروه شبه نظامی (مثل بسیج و کمیته) در جمهوری اسلامی امری داخل ساختار و محدود به چارچوب های امنیتی است ولی در قانون اساسی آمریکا، گسترش سلاح میان مردم به عنوان یک #حق_شهروندی و ضد ساختار یا آنارشیستی است.
🔸چرا دولت فدرال آمریکا 220 سال تغییرات انسانی را ملاحظه نکرده و به فکر بازنگری در قانون اساسی نمی افتد؟
👈 متن کامل 👉
✍سید مجتبی امین جواهری
#بسیج #امنیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍ من تیتر یادداشتهای شما هستم
برخی کاربران میگویند: آقای مدیر کانال #نویسندگان_حوزوی، چرا خودت نمینویسی؟
از این مطالبه چند برداشت میشود که اینجا مجال گمانهزنی نیست.
اما امشب با خودم کلنجار رفتم که واقعا چه پاسخی باید بدهم به کاربر جستجوگر و ماجراجو؟👇
من روزی نیست که ننویسم و شبی نیست که فکر نکنم؛ اما به سبک و سلیقه خودم رفتار میکنم👇
📣 من #تیتر یادداشتهای شما هستم
و این که تجربهی خبری و رسانهایام را پای همین ترغیب و تشویق نویسندگان حوزوی گذاشتهام تا حوزه و حوزویان خوانده شوند.
البته بخش مهم این کانالِ خودجوشِ تنها، انتخاب #سوتیتر از دل نوشتههای شماست.
✓ سخن گفتن از «تیترزنی» و این که چه مهارتهای بین رشتهای پیشنیازش هست، بماند وقت دگر.
✍ علی اسفندیار
#پیام_مدیر
#به_عشق_نوشتن_طلاب
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 وزارتخانه خودکشی و تنهایی در انگلیس نشانه چیست؟
🔸دوری غرب از روش مردمدارانه آخرین پیامبر خدا
🔴 از مسائلی که اومانیست و انسانمحوری دنیای امروز برای انسانها به ارمغان آورده است، فاصله گرفتن مردم از همدیگر و فرورفتن آنها در دنیای تنهاییهایشان است. فرهنگ غربی که بهجای ترویج تعهد و مسئولیتپذیری، بر طبل احقاق حقوق یا بهتر بگوییم خودخواهیها و هوسها و خواهشهای دل میکوبد، بهشدت جوامع انسانی را به سمت فروپاشی و از هم گسستگی سوق داده است.
🔶برای اثبات این مدعا که قوانین دنیای امروز که خاستگاه آن دنیای غرب و فکر اومانیستی است، بیان یک مطلب کافی است که در کشوری که الان در حال صادر کردن فرهنگ خود به کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای جهان سوم است، دو وزیر در کابینهی دولتش رونمایی میشود که تابهحال نمونهی پیشین نداشته است؛ "وزیر پیشگیری از خودکشی" و "وزیر امور تنهایی" دو سِمت جدیدی است که در کشور انگلیس طی سالهای اخیر از آن رونمایی شده است.
💫در دنیای غرب، با عنوان آزادی انسان، کرامت انسانی لگدمال شده است و این باعث ایجاد تشنگی در بین مردمان آن سرزمین گشته است تا بدان جا که به دنبال راه فراری از این مهلکه میگردند.
👈 متن کامل👉
✍️ مصطفی راهی
#سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅ ویژه طلاب برادر سراسر کشور
🔹دوره آموزش مجازی زبانهای اسپانیایی، پرتغالی و فرانسوی با همکاری معاونت ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه سراسر کشور برگزار میشود.
🔹برای کسب اطلاعات بیشتر و نامنویسی به نشانی زیر مراجعه بفرمایید:
https://nassimrahmat.ir
#تبلیغ_بین_الملل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔕 کلیشهها ما را از حقیقت دور میکند
مردم رعایت نمیکنند
مردم مسافرت نروید
مردم مراسم نگیرید
مردم ...
از زمان آمدن کرونا این👆 جملات را زیاد شنیده ایم.
جریمه میکنیم، تعطیل میکنیم، توبیخ میکنیم.
همه تقصیرها گردن مردم است!
آیا واقعا همین طور است؟
آیا عملکرد صدا و سیما درست است؟
آیا عملکرد بخش درمانی و پزشکی ما بی عیب است؟
ما چطور میتوانیم ثابت کنیم جاهای دیگری هم عیب و ایراد دارد؟
کسی هست که جرأت کند به جای جمله تکراری «کادر درمان خسته شده اند» «از کادر درمان تشکر می کنیم» جملات دیگری بگوید؟!
مثلا بگوید روش درمانی شما کاستی دارد؟ یا غلط است؟
با "همه تقصیرها را گردن مردم انداختن" واقعیات عوض نمیشود.
تا صدا و سیمای ما، دولت ما، وزارت بهداشت ما و... متوجه اشکالات خودشان نباشند و فقط مردم را متهم کنند، چیزی عوض نمیشود، بدتر هم میشود.
👈منبع👉
#کرونا
#طب_مدرن
#طب_سنتی
#سیاست_دولت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅ روایت امام موسی صدر از زندگی و اندیشههایش در «آنچه خود گفت»
🔹 انتشارات مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی #امام_موسی_صدر کتاب «آنچه خود گفت: روایت امام موسی صدر از زندگی و اندیشههای خود» با ترجمۀ #مهدی_فرخیان را منتشر کرد.
🔹 کتاب ترجمۀ متن مصاحبهای ۱۱۰ دقیقهای است که امام موسی صدر در نیمۀ دوم دهۀ هفتاد میلادی با مونا مکی داشته است. هدف مکی نوشتن پایاننامۀ کارشناسی ارشد خود دربارۀ امام صدر و شیعیان بود. امام صدر در این گفتوگو از خانواده، دوران کودکی و تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و هجرت به لبنان و وضعیت آن زمان ایران و لبنان و تلاشها و اقدامات و دستاوردهایش سخن گفته است.
👈 منبع 👉
#مشاهیر
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔍کرونا و اثبات حقانیت دین
🔹وقتی کرونا در جامعه ظهور و بروز پیدا کرد حملات به دین و مذهب از سمت مدعیان روشنفکری دینی شروع شد و آنچنان دین را مورد سخره قرار دادند که گویی گمان می بردند، می توانند تفکر و تمدن غرب را دوباره با مغزهای کوچک غرب زده شان زنده کنند، لکن ورق برگشت و تمدن پوچ غرب از پوسته خود خارج شد و حقیقت خود را به جهانیان نشان داد و این ویروس به ما گفت: که اخلاق بدون دین فقط توهم اخلاق است و هیچ ضمانت اجرایی ندارد و کرونا شاخ امانیسم{انسان محوری} غرب را شکست.
🔹کرونا واقعیت ها را عریان تر کرده است و به ما مردمانی را نشان داد که از ترس این ویروس، حمله و یورش به فروشگاه های بزرگ بردند و با خرید انواع سلاح ها، خواستند تا بتوانند کمی در زندگی مادی خود به سر کنند.
👈 متن کامل👉
✍ یوسف فشکی
#کرونا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔄 تحلیل اجتماعی مفهوم «کار» از نگاه علامه جعفری
علامه جعفری به عنوان فلیسوفی که اندیشه های عمیق فلسفی او در حوزه جامعه و فرهنگ امتداد یافته، به ابعاد این موضوع توجه کرده است. وی در خلال اندیشه های خود به مسئله نسبت امر اجتماعی و اقتصاد توجه نموده است. از پیامدهای دیدگاه او می توان به تحلیل مفهوم «کار» اشاره کرد.
علامه جعفری کار را بر اساس دو مؤلفه ی الف) حركتِ واجد آثار مفید و ب) متضمن هدف گیری آگاهانه تعریف می کند. تلازم مفهوم کار با هدفمندی، ظرفیت توسعه این مفهوم را از تعریفی اقتصادی فراهم می آورد. در نتیجه جدای از حیات انسان و جهان اجتماعی او نیست.
👈 متن کامل 👉
✍️محمد وحید سهیلی
#مشاهیر
#علامه_جعفری
#علوم_انسانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نهج_بلاغت
💠 آن كس كه كردارش او را به جايی نرساند، بزرگی خاندانش، او را به پيش نخواهد راند.
در نقل ديگر آمده: آن كس كه ارزشِ خويش را از دست بدهد، بزرگیِ خاندانش، او را سودی نخواهد رساند.
@ali_and_me حکمت 389
#نهج_البلاغه
#امیر_مؤمنان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_کاربران
📍 از چاپلوسان فاصله بگیرید
واژههایی که ما در زندگی روزمره بر زبانمان جاری میکنیم، مثل بخاری به سوخت نیاز دارند تا انرژیبخش باشند. کلماتی که با سوخت «اخلاص» و «عشق» شعلهور میشوند، میتوانند گرمابخش فضای جامعه باشند؛ اما الفاظی هستند که از محبت و خیرخواهی تهی هستند و مانند بخاری بی سوخت، گرماده نیستند. واژههایی که از سَرِ چاپلوسی از نهرِ زبان جاری میشوند، از جمله این الفاظ هستند. چنین سخنانی همانند بخاری خاموشی هستند که منشأ انرژی و نیرو نیستند و اینگونه است که پیامبر مهربانیها فرمودهاند:
«احثوا فی وجوه المداحین التراب»؛ به صورت چاپلوسان خاک بپاشید.
✍ رضا قلی زاده مرزونی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔍 انسان غربی/ جستاری درباره تاریخ تمدن غرب
🔻"بزرگی اروپا روبهزوال میرود و درعینحال آسیا مشغول به تجدید حیات است."
🔻این جملهای است که ویل دورانت، فیلسوف و تاریخنگار آمریکایی (درگذشته 1981 میلادی) در مقدمه کتاب تاریخ تمدن نوشته است.
ازنظر او تمدن شرق خمیرمایه و شالوده فرهنگ یونان و روم محسوب میشود.
🔻ماجرا اما این است که امروز روایتها درباره غرب بزک و اصلاح میشود و تعداد کمی هستند که برای پی بردن به حقیقت و سابقه تمدن غرب کنکاش کنند.
🔻غرب با استفاده از ابزار رسانه و البته بهکارگیری شیفتگانش تلاش میکند تا همواره این روایتهای خوشایند را بهروز نگاه دارد و تمایل چندانی به نمایش ذات خود نشان نمیدهد.
لینک مستقیم یادداشت
#غرب #هویت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 تشییع یا نبش قبر؟!
🔻به بهانه فوت دکتر فیرحی🔻
🔸تشییع میت سنتی پذیرفته شده و ممدوح در عمده جوامع بشری است. تشییع میت اصطلاحا بدرقه میت و حضور در مراسم دفن و کفن وی است. از آن جهت که می توان برای انتقال مقصود، مفاهیم را توسعه داد، می توان گفت تشییع گاهی فراتر از پشت سر جنازه راه رفتن است و آن زمانی است که پس از مرگ میت او را با ایدهها، نظرات، طرفداریها، اعلام برائت ها و یا سرزنشهایمان بدرقه میکنیم. این مدل تشییع وقتی پشت سر یک عالم، اندیشمند، متفکر و طالب علم باشد اهمیت بیشتری پیدا میکند.
🔹 این روزها شاهد اظهار نظرهای مختلف و متفاوت درباره دکتر فیرحی، عقاید و مسلک وی هستیم. نگارنده به هیچ عنوان در این نوشته به دنبال طرفداری و تأیید و یا رد دکتر فیرحی نیست چرا که اساسا نه سواد اینکار را دارد و نه انگیزه اش را. این یادداشت مبتنی بر کلان پروژه «روش شناسی انتقادی مواجهه جبهه انقلاب با مخالفان فکری و سیاسی» به عنوان یک نقد درون گفتمانی، به دنبال تخطئه اظهار نظر های تک بعدی، سوگیرانه، و مهم تر از همه دیرهنگام بعضی اساتید است. کاری که به مانند نبش قبر میت است که نه تنها سودی ندارد؛ بلکه چیزی جز کمکاری همین اساتید در زمان حیات آن میت را اثبات نمیکند. اگر او (فیرحی یا هر اندیشمندی که مرده است) چنین گمراه و فاسدالفکر بوده پس کجا بودید در زمانی که او مینوشت و تدریس میکرد و سخنرانی مینمود؟ چرا هیچگاه ملتفت به اندیشههایش نبودید تا در همان زمان با او گفتوگو کنید و اگر لازم است چنین بر او بتازید؟ آیا اساسا ایدههای علمی محکمی داشتید که قد علم کند؟ اگر داشتید که چرا در زمان حیاتش روی میز گفتوگو با او نگذاشتید و اگر نداشتید که او بر قدرت ایدههایش در عرصه دانش تاخته است و ملامتی نیست.
☑️ نکته این است؛ اگر قرار است فضای اندیشه را محافظت کنیم، سه کار باید انجام شود؛ جریانشناسی دائمی اندیشه و اندیشمند در ایران معاصر، سپس گفتوگو با اندیشمندان جریانات مختلف وقتی زنده و پویا هستند و در نهایت اگر لازم شد اعلام برائت و روشنگری و مانند اینها. این سه کار میتواند سه شرط مواجهه عادلانه با اندیشمند و اندیشه باشد.
✔️ اما ظاهرا کاری که ما میکنیم و عموما بعد از هر فوتِ اندیشمند و عالمی -به خصوص وقتی با جریان سیاسی ما همراه نباشد- شاهد آن هستیم، حمله به اندیشمند بعد از فوت اوست که نه یک الگوی مناسب برای تشییع در وادی علم بلکه فقط یک نبش قبر دیرهنگام است.
✍️احمد اولیایی
#مباحثه
#تولید_علم
#داود_فیرحی
#کرسی_نظریه_پردازی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#با_شاعران
در اين حريم، هيچكسی بیمراد نيست
بازار اهل معرفت اینجا کساد نیست
همواره بیحساب فقط لطف میكند
بيهوده نام او كه امامِ "جواد " نيست
ديدم كه در تمامی حاجتگرفتهها
فرقی ميان مجتهد و بیسواد نيست
از كشور امام رضاييم و بين ما
كمتر كسی به لطف شما، خانهزاد نيست
بغضی نشسته در دل شبهای اين حرم
برعكس مشهد است و زائر زياد نيست
پرسيدم از حوائج و بين جوابها
حتی يكیش، "حاجت ما را نداد"، نيست
نامی برای درب ورودی مرقدش
درخور تر از ورودی "باب المراد" نيست
✍نفیسه سادات موسوی
#امام_رضا_علیه_السلام
#امام_جواد_علیه_السلام
#شعر #ادبیات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 صدور زبان فارسی
🔸اگر کسی با مسائل مربوط به حوزه فرهنگ آشنایی داشته باشد میداند که اهمیت این خبر به ظاهر ساده از بسیاری از اخبار سیاسی و نظامی بیشتر است.
🔹بهترین راه استقرار و استمرار ریشه دار یک فرهنگ در یک جامعه، انتقال زبان آن فرهنگ است.
🔻نه تنها در فرهنگ بلکه در علم هم همینطور است. اگر امروز فهم جامعه علمی ما از فیلسوفان آلمانی، عموما بر اساس قرائت انگلیسی از آنهاست، مهمترین دلیلش ارتباط بیشتر ما(کما و کیفا!) با زبان انگلیسی است.
✓ من فکر می کنم حتی صدور انقلاب اسلامی هم وابسته به صدور زبان فارسی است.
✍ سیدمحمدمهدی شفیعی
#فیلم #یمن #ادبیات
#تبلیغ_بین_الملل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚙️ نقش دولت در اقتصاد اسلامی
🔧 دولت باید خیرخواه جامعه باشد و گرنه اسلامی نیست. دولت نباید تصدیگری و دخالت مستقیم در اقتصاد داشته باشد، چون کارایی اقتصاد را پایین میآورد. اما با هدایت اقتصاد به سمت اهداف مورد نظر، نظارت بر عملکرد آن و حمایت از آن در برابر مشکلات و موانع به سلامت و شکوفایی اقتصاد کمک میکند.
🔨 مسئولیتهای مستقیم دولت در زمینهی اقتصاد این است که امنیت اقتصادی را به تمام معنا تأمین نماید. توزیع را در دو مرحله توزیع منابع و فرصتها(توزيع اولیه و توزیع مجدد) درآمد در جهت عادلانه شدن و رسیدن فاصله طبقاتی به حداقل ممکن هدایت کند، برای به حد كفاف رساندن سطح معیشت کسانی که توانایی کار و ایجاد درآمد ندارند تدبیر بسنجد و امور زمینمانده را عهدهدار شود.
✍ نصرالله انصاری/ فرهنگ پویا
#دولت
#اقتصاد
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📛 خطر اخباریگری
🔅 در محضر #استاد_مطهری
🔰 پنج اصل مهم و خطرناک اندیشه اخباریگری
💠در اينجا يك جريان مهم و خطرناكى را كه در عالم تشيع در چهار قرن پيش تقريباً، در موضوع اجتهاد پيدا شد بايد ذكر كنم و آن موضوعِ «اخباريگرى» است. و اگر گروهى از علماى مبرّز و دلير نبودند و جلوى اين جريان نمى ايستادند و آن را نمى كوبيدند معلوم نبود كه امروز چه وضعى داشتيم.
💠مكتب اخباريگرى بيش از چهار قرن از عمرش نمى گذرد. مؤسس اين مكتب مردى است به نام #ملا_امين_استرآبادى كه شخصاً مرد باهوشى بوده و اتباع زيادى از علماى شيعه پيدا كرد.
💠خود اخباريّين مدعى هستند كه قدماى شيعه تا زمان «صدوق» همه مسلك اخبارى داشتند. ولى حقيقت اين است كه اخباريگرى به صورت يك مكتب با يك سلسله اصول معين كه:
1️⃣ #منكر_حجيت_عقل باشد
2️⃣ حجيت و سنديت قرآن را به بهانه اينكه فهم قرآن مخصوص اهل بيت پيغمبر است و وظيفه ما رجوع به احاديث اهل بيت است منكر شود
3️⃣ بگويد اجماع بدعت اهل تسنن است،
4️⃣ از ادلّه اربعه يعنى #كتاب و #سنت و #اجماع و #عقل، تنها سنت حجت است
5️⃣ همه اخبارى كه در كتب اربعه يعنى #كافى و #من_لا_يحضره_الفقيه و #تهذيب و #استبصار آمده صحيح و معتبر بلكه قطعى الصدور است، پيش از چهار قرن پيش وجود نداشته است.
👈 متن کامل 👉 / بینش مطهر
#اخباری_گری
#شهید_مطهری
#جریان_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN