📣 سکوت یا اشاعه حرف غیر مطمئن
✍️محمدرضا میرزائی اصفهانی
◼️فضای مجازی زمینه ای را فراهم کرده تا اخبار و اطلاعات و مطالب گوناگون را بدون دقت و با سرعت برای دیگران ارسال کنیم. لابلای این مطالب سرعت گردش اخبار دروغ، تهمت و توهین بسیار بیشتر است، چون همه می خواهند جزو اولین نفراتی باشند که این اطلاعات را مخابره می کنند. به جای فاستبقوا الخیرات به فاستبقوا الشرّات رسیده ایم و نسبت به عواقب دنیوی و اخروی آن بی توجهیم.
💠گاهی انتشار این اخبار، موجب تشویش اذهان عمومی می شود، گاهی آبروی خانواده یا صنفی را می برد، گاهی ممکن است کانون خانواده ای را متلاشی کند. به نظر می رسد، در برابر چنین اخبار و اطلاعاتی باید صبوری کرد و از اصل و منبع آن مطلع شد، حتی گاهی پس از بررسی صحت آن نیز لزومی نداره آن را بازنشر کنیم. اول بودن در همه جا الزاما به معنای زرنگ بودن یا خوب بودن نیست. آنچه انسان را به سر منزل مقصود می رساند و با خدا پیوند می دهد، در بسیاری از مواقع سکوت است، نه سخن.
◽️آیت الله بهاء الدینی می فرمودند:
من سیزده ساله بودم، سیدی در کوه خضر می نشست که به او می گفتند:سید سکوت!
◽️بیست سال بود که حرف نمی زد.
من با بعضی بچه ها رفته بودیم کوه خضر و او را دیدیم. شخصی از روستائی آمد گفت:
مریض داریم او را دعا کنید!
◽️سید با حرکاتِ دست و اشاره به او تفهیم کرد که مریض خوب شد، بعد معلوم شد که مریض خوب شده است!
◽️استاد فاطمی نیا می فرمودند:
خدمت آیت الله بهاءالدینی رسیدم گفتم:
آقا!راز و رمزِ رتبه، و مقامِ سیدِ سکوت چه بود؟
◽️آقا دست شان را بردند به طرف لب شان و فرمودند: درب آتش را بسته بود!
#به_انتخاب_تو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔷 کتاب «ارزیابی انتقادی مبانی سبک زندگی زن مدرن از منظر اسلام» منتشر شد
🔹 کتاب «ارزیابی انتقادی مبانی سبک زندگی زن مدرن از منظر اسلام» اثر فاطمه معصومی به همت نشر دانشگاه باقرالعلوم(ع) از چاپ خارج شد.
🔹 متن کامل خبر:
yun.ir/63ima8
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⁉️ سکوت یا سخن؟
✍️ سیدجعفر حسینی
خداوند نعمتهای بی شماری به انسان داده است. قدرت سکوت یا سخن گفتن نیز از نعمتهای ارزشمند الهی است که از هر کدام باید در جای مناسب بهره گرفت.
نه سخن گفتن و نه سکوت، هیچ کدام حُسن ذاتی ندارد. حسن و قبح این دو تابع اغراض آن است .
گاهی سخن بر سکوت ترجیح دارد و گاهی سکوت بر سخن.
همان طور که نباید جانب سخن را همیشه ترجیح داد جانب سکوت هم همیشه ترجیح ندارد.
بزرگی بزرگان مانع اشتباهشان نمی شود. گاهی داستانهایی از بزرگان نقل میشود که مثلا در مواجهه با فلان شخصی که از راه دور و از روستا آمده بود، اصلا سخن نگفت و با دست اشاراتی کرد و تمام.
آیا در نظام تعاملات اسلامی ما توصیه به چنین رفتاری شدهایم؟ آیا افراد هنگام مواجهه با چنین رفتاری حُسنِ برخورد اسلامی را بیشتر احساس میکنند یا کمتوجهی و بی اعتنایی را؟
غرضم این است گاهی بزرگی بزرگان مانع از دیدن یک اشتباهشان میشود و بعد قرار است آن اشتباه به عنوان یک مدل رفتاری ترویج هم بشود.
حرف آخر: خوبی و زشتی سخن یا سکوت در گرو غرضها است و هیچ کدام حسن و قبح ذاتی ندارد.
#اخلاق_عملی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📷✅دومین دوره مسابقه عکس همه جا در دسترس
مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور بازنمایی توسعه سریع ارتباطات درکشور و دستاوردهای آن دومین دوره مسابقه عکس «همه جا دردسترس» را برگزار میکند.
از تمامی هنرمندان حرفهای و آماتور عکاس برای شرکت در این رویداد ملی دعوت میشود تا آثار خود را منطبق با شرایط ذیل به دبیرخانه مسابقه ارسال نمایند.
🔵 عکسهای گرفته شده با تلفن همراه (موبایل) در صورت دارا بودن شرایط فنی مناسب پذیرفته میشود.
⬇️
https://www.ict.gov.ir/fa/photo
#عکس
#عکاس
#مسابقه
#عکاسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
📷✅دومین دوره مسابقه عکس همه جا در دسترس مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت ارتباطات و فناوری اط
.
📸چرا عکس و عکاسی با نویسندگی رسانهای ارتباط دارد؟
#سخن_مدیر
🔦 شاید بگویید بعضی از پیام های صفحه نویسندگان حوزوی چندان با فضای نوشتن مرتبط نیست، دغدغه کاملا بجایی دارید؛ اما بدانیم که ارزش و ویژگی ساحت نویسندگی، جامع الاطراف بودنش است.
⏳حالا عکاسی چه ارتباطی با نویسندگی دارد؛ طبیعی است که مدیریت نویسندگان حوزوی، با عکاسان حرفهای رفاقت دیرینه دارد، چه بسا دست به دوربین هم شده است، و چه بسا در جاهایی هم رتبه عکاسی هم به دست آورده است؛ چون می داند عکس بخش مهمی از روزنامه نگاری است، بسیاری از مواقع، «عکس» بن مایه تصویرسازیها در یادداشتهاست و شما را به واقعیت نزدیکتر میکند.
⌛️علاقه ندارم مزاحم وقت شریفتان شوم، فقط بدان رفیق! بیعکس نتوان در بحر واژهها شنا کرد😊(این هم مینیمال امشب من برای شما)
حالا کمی جدیتر شوم:
🔑خوب است دربارهی رابطه عکس و نویسندگی بخوانیم و بدانیم، به نظرم خواندن 👈«جستاری در رابطۀ عکاسی و نویسندگی» برای همه بد نیست.
✍️ علی اسفندیار
#عکس
#عکاسی
#یادداشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
202030_1397349291.docx
15.9K
.
💎 تأملی درباره «زندگی پس از زندگی»
✍️ بابک شکورزاده، پژوهشگر و نویسنده حوزه
یکی از اهداف مهم زندگی پس از زندگی این است که به صورت تجربی اثبات کند که عالم غیبی وجود دارد و مشاهدات این افراد نتیجه عملکرد مغز نیست. این نکته، کلیدی ترین هدف برنامه زندگی پس از زندگی است. از طرفی درصدد تقدس سازی افراد هم نیست؛ مویدش هم بیانات آیت الله تحریری، یکی از کارشناسان این برنامه هست که در خلال یکی از قسمتهای برنامه بیان شد و پخش این بیانات از ایشان در این برنامه گویای این است که موضع سازندگان آن نیز همین است.
✍️ متن کامل را می توانید در فایل بالا 👆بخوانید.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
⁉️ سکوت یا سخن؟ ✍️ سیدجعفر حسینی خداوند نعمتهای بی شماری به انسان داده است. قدرت سکوت یا سخن گفت
.
#گفت_گوی_مکتوب
✍️ محمدرضا میرزایی اصفهانی
❇️"عزیزی نوشته بودند نه سخن گفتن و نه سکوت، هیچ کدام حُسن ذاتی ندارد. حسن و قبح این دو تابع اغراض آن است."
❓ایشان سراغ دارد، گوینده سخنی را که سخنش منجر به قتل، بی آبرویی، فتنه و... شده باشد و بگوید قصدم فتنه بوده؟ تقریبا همه می گویند: قصدم خیر بوده، اما چون تشخیص خیر و شر به دلیل عدم آگاهی همه جانبه از مسایل برایش وجود نداشته، نیت خیرش آتشی ساخته و عده ای را در آن سوزانده.
🔵در داستان حضرت موسی و حضرت خضر در قرآن کریم دقت کنید، آنچه باعث جدایی موسی از خضر شد، فقط سخن گفتن بود و اگر سکوت می کرد، حکمتهای بیشتری نصیبش می شد.(دستور به سکوت حضرت زکریا و حضرت مریم هم هست)
⏺در روایات، باب "صمت" داریم و از صمت تعابیری اینگونه شده است:الصمت حكم، والسكوت سلامة؛ إن كان في الكلام البلاغة، ففي الصمت السلامة من العثار؛لا حافظ أحفظ من الصمت و....(میزان الحکمه/ج2/ص1667و...)
💠بله گاهی هم باید سخن گفت و نگفتنش گناه است، مثل شهادت دادن برای احقاق حق مظلوم. اما مواردی که باید سخن گفت بسیار کمتر از مواردی است که باید سکوت کرد، چون نوع انسانها فاقد درک و بینش کافی برای بیان جایگاه سخنی که می گویند، هستند و بسیاری از عوام بدون تفکر و اندیشه سخن می گویند. وگرنه هیچ کس به واعظی که قصد موعظه مردم را دارد، نمی گوید "سکوت کن"
در پایان ذکر این نکته هم ضروری است:
نه در هر سخن بحث کردن رواست
خطا بر بزرگان گرفتن خطاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✉️پ.ن: شما هم با ارائه نقد و نظر(در قالب یادداشت یا یادداشتک) در ترویج گفتوگوی مکتوب این کانال می توانید مشارکت کنید.
فراخوان نهمین جشنواره استانی علامه حلی حوزه علمیه قم
🔹آثار ثبتنام شده توسط طلاب خواهر و برادر هر استان، ابتدا در دبیرخانههای مدرسهای جشنواره در هر دو مرکز بررسی شده و سپس، آثار برتر هر مدرسه ضمن تجلیل در همان مدرسه، جهت رقابت استانی به دبیرخانههای جشنواره در مراکز استانها ارسال میشود.
🔹آثار برگزیده مرحله استانی نیز ضمن تجلیل در مراسم اختتامیه جشنواره در همان استان، جهت رقابت کشوری به دبیرخانه مرکزی جشنواره در قم ارسال میشوند.
🔹همچنین آثار علمی باید با محتوای پژوهش، تألیف، تصحیح و ترجمه و در قالب مقاله، کتاب، تحقیق پایانی و پایاننامه باشد و حداکثر سن عمومی شرکتکنندگان در سیزدهمین جشنواره علامه حلی (ره)، ۳۵ سال (متولدین اول فروردین ۱۳۶۵ و بعد از آن) است.
🔹گروههای علمی پژوهش، در این دوره از جشنواره عبارتند از: تفسیر و علوم قرآنی، علوم حدیث و درایه، کلام، اخلاق و تربیت، فقه و حقوق اسلامی، فلسفه و منطق، اصول فقه، تاریخ اسلام و تشیع، ادبیات، علوم انسانی (مرتبط با حوزه دین).
@riismc I معاونت پژوهش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ بصیرت تداومی است نه تقاطعی!
📌 هر روز میگذرد و انتظار می رود #حاج_باقر به مانند روزهای جنگ تحمیلی باز هم در هجمه به #انقلاب_اسلامی نقش مدافع را ایفا کند.
🔗 یادداشت امیر احتشام را اینجا بخوانید.
#قالیباف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️راهپیمایی روز قدس؛ سیاسی یا تربیتی؟!!
✍️ امیر احتشام
🔻 در اندیشه نورانی حضرت امام(ره) بالاترین هدف در نظام آفرینش، #هدایت_انسان است و تمام ارسال رُسل و انزال کُتب به همین منظور صورت گرفته است.
هدایت انسان زمانی محقق می شود که انسان #توحیدی شود.
🔻 در مسیر انسان به سمت الله موانعی وجود دارد که برخی درون انسان و برخی بیرون از انسان هستند.
حضرت امام در مورد این موانع، تعبیرِ طاغوت درون و طاغوت بیرون را به کار می برند.
و البته کار هر دو یکی است؛ جلوگیری از توحیدی شدن انسان.
🔴 انسان اگر بخواهد بمانند روز نخست در برابر سؤالِ "الستُ بربکم" بی درنگ شهود کند و "بلیٰ" بگوید، باید بر ضد موانع #قیام کرده و این حجاب های مانعِ شهود را یکی پس از دیگری به خاک ذلت بکشاند.
لذا یکی از آیه های پر تکرار در کلمات ایشان آیه ی شریفه" قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ" می باشد.
قیام جمعی و فردی است که باعث غلبه بر جنود جهلِ درون و شکست طواغیت اجتماعی می شود و تازه اینجاست که ظرف وجود فرد و اجتماع آماده ی شهود توحید می شود.
پس واضح است که در اندیشه تربیتی حضرت امام، هر حرکت انسان باید در راستای #شهود_الله و رفع حجب فردی و اجتماعی باشد.
🔷 حال با این نگاه روز قدس را تحلیل کنیم؛
حضرت امام، جمعه پایانی "شهرالله" یعنی ماهی که اساسا قرار است در آن انسان تمام تلاشش را در جهت رفع حجاب های ظلمانی برای شهودِ نورانیت الله به کار گیرد را روز #قدس اعلام کرده و برای آن یک منسک خاص تعریف میکنند یعنی حضور در #راهپیمایی.
🔹 راهپیمایی به چه معناست؟
راهپیمایی یعنی قیام جمعی بر ضد مرکزیت جبهه اجتماعیِ طاغوت یعنی صهیونیزم جهانی.
سخن در این زمینه فراوان است ولی
خلاصه آن که اگر پذیرفتیم هدف تربیت انسان و مقصد الله است، مسیر پر است از موانع فردی و جمعی و چاره ای نیست جز زدودن هر دوی آن ها و الا زمینگیر خواهیم شد.
⚠️ پی نوشت:
اگر نگاهمان با نگاه حضرت #امام و حضرت #آقا هماهنگ شود یقینا شبکه مسائل، راهکارها، اولویت ها و قالب های تربیتی ما هم تغییر خواهد کرد.
#فلسطین
#نابودی_صهیونیزم
#تربیت_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
♦️راهپیمایی روز قدس؛ سیاسی یا تربیتی؟!! ✍️ امیر احتشام 🔻 در اندیشه نورانی حضرت امام(ره) بالاترین
با توجه به شبهاتی که امسال درباره روز قدس مطرح شده بود و هنوز در حال انتشار است خواندن این نکته👆 خالی از فایده نیست👆
🔄 تناسب معکوس
✍️محمدجوادمحمودی
♾عدد #بینهایت ویژگیهای عجیبی دارد!
مثلا هر عددی به او اضافه یا کم شود،
حاصل، همان بینهایت است...
بینهایت به اضافه یک؛
به اضافه ده؛
به اضافه یک میلیون؛
به اضافه یک میلیارد و هر عدد دیگری؛
نتیجهاش یکسان خواهد بود.
⚠️به عبارت دیگر،
اثر یک با یک میلیارد در پیشگاه بینهایت برابر است!
🌱رفیق!
عبادتهای من و تو هم در برابر #خدا،
مثل این اعداد در مقابل بینهایت هست!!!
👈🏻فکر نکنیم اگر کار خوبی انجام میدهیم؛
چیزی به خدا اضافه کردیم؛
⛔️یا اگر عبادتش رو نکنیم،
چیزی از اون کم میشه!
نکته مهم اینکه هر چه قدر بیشتر عبادت کنی،
باید خودت رو کوچکتر ببینی.
چون عدد یک وقتی به بینهایت اضافه میشود
و میبیند اتفاقی نیفتاد،
گمان میبرد که اگر دو بشود، شاید تاثیری بگذارد،
و این خیال ادامه دارد تا اعداد بزرگتر...
🛎وقتی به یک میلیارد رسید؛
میفهمد که واقعا #هیچ است!!!
💢هر چه بزرگتر میشود و میبیند
اثری در بینهایت رخ نمیدهد،
به کوچکی خود و بزرگی او بیشتر پی میبرد!
✅در نتیجه اگر عبادتمون درست باشه؛
هر چه که بیشتر باشد؛
باید #فقر وجودی بیشتری در ما ایجاد کند...
💠#عبادت، یک تناسب معکوس است!
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا»
«كسي كه عمل صالحي بجا آورد نفعش برای خود او است
و هر كس بدی كند به خویشتن بدی كرده.»
سوره مبارکه #فصّلت، آیه46
#سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تسلیت
🌹طالبزاده یک عمّار بود
وفات نادر طالب زاده یک خسران بزرگ برای جریان اصیل انقلاب است.
نگاه عمیق او به حقیقت پوشالی آمریکا و صهیونیسم، و ارائه تصویری روشن از پشت صحنه واقعی دشمنان انقلاب اسلامی و ایجاد یک جبهه هوشمند در مقابل جریان فریبکار و غرب پرست داخلی، اوج هنروری این مرد عمّارمشرب بوده است. اندیشه توحید ناب، سلوک انقلابی و باورمندی به حاکمیت سیاسی اسلام و ولایت فقیه، و بهره گیری از زبان هنر در انعکاس ارزش های دینی و انقلابی، طالب زاده را به عمّاری تیزبین و جسور در میدان عظیم جنگ رسانه ای تبدیل ساخت و عیاری برای تشخیص انقلابی واقعی از انقلابی نماها و جریان استحاله شده داخلی قرار داده است.
فراخنای وجود و ژرفای اندیشه او در فروپاشی تمدّن فرعون مأبانه غرب و احیای تمدن اسلامی وعده داده شده از سوی مولا و مقتدایش امام خامنه ای بوده است.
بارالها، حشر او را با خمینی کبیر و یاران شهیدش قرار ده...
حوزه علمیه قم، شکریان آملی
#نادر_طالب_زاده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
◼️گرامیداشت هنرمند انقلابی
💠مرحوم استاد نادر طالبزاده در قم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️آقا نادر، طالب بود
✍️محمدجواد محمودی
✅آقا نادر؛ طالب بود.
طالب حقیقت،
او نشان داد برای یافتن حقیقت،
هیچ مانعی وجود ندارد حتی زندگی در آمریکا!
✅آقای طالبزاده؛ نادر بود.
نادر در شناخت تهاجم فرهنگی،
نادر در عرصه جنگ نرم،
او از نوادر عرصه شناخت
تفکر ایدئولوژیک #انقلاب_اسلامی بود!
💐#نادر_طالبزاده
هم اسمش با مسمّی بود؛
هم رسمش...
▪️خداحافظ رفیق آقا مرتضی▪️
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#یادداشت_رسیده
📌آیا پاسخهای آیت الله اعرافی در نشست خبری، اصحاب رسانه و مطبوعات را قانع کرده است؟
✍️ سیدمحمدحسین دریاباری
روزیکشنبه پنجم اردیبهشت آیت الله اعرافی نشستی با اصحاب رسانه استان قم برگزار کرد. در این نشست که شماری از همکاران وی درعرصههای خبر و فرهنگی حضور داشتند اصحاب رسانه ابتدا پرسشها و دیدگاههای خود را با ایشان در میان گذاشتند. اگرچه دقیقا روشن نبود که این نشست برای چه موضوعی است ولی این نشست نشست صمیمی اصحاب رسانه با مدیر حوزه علمیه قم نامیده شد وبرخی آن رانشست خبری عنوان کردند. در این نشست اصحاب رسانه با علم به این که این نشست نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه بود مطالبشان را با وی در میان گذاشتند. مهمترین موضوعاتی که همکاران مطبوعاتی ورسانه ای فهرست کردند به قرارزیر است : نارسایی هایی که حوزه علمیه در عرصه اطلاع رسانی دارد، زیرا حوزه هم رسانه مکتوب در اختیار دارد وهم رسانه در فضای مجازی که مهمترین آن خبرگزاری حوزه میباشد که با وجود چنین امکاناتی در تولید محتوا ضعیف اند حداقل انتظار آن است که حوزه علمیه باید رسانه های قم را به لحاظ مفاهیم دینی و اندیشهای تغذیه کند، نه رسانه های قم بلکه رسالت جهانی دارد. در حالی که خبرگزاری وسایررسانه های این نهاد عظیم علمی و فرهنگی و دینی در ابعاد مختلف نارساییهای فراوانی دارند و در عرصه خبر نیز با مشکلاتی مواجه است. شماری از دوستان موضوع حوزه انقلابی و انتظارات ازآن را مطرح کردهاند. حوزه انقلابی چه شاخص هایی باید داشته باشد ؟ یکی از موضوعاتی که مطرح گردید این بود که حوزه علمیه باید مطالب کارشناسی و کاربردی برای جامعه ارائه دهد. مباحث نظری شاید نتواند مشکلاتی از جامعه را حل کند. عدهای دیگر به مباحث هویت معنوی حوزه علمیه پرداختند و آن را در راس امور دانستند که حوزه علمیه هویت معنوی آن باید حفظ شود. جمعی از اصحاب رسانه موضوع آفتها را مطرح کردند که حوزه باید از آفت ها وآسیب ها مصون بماند و یکی از مهمترین آفت های احتمالی ورود و حضور حوزه علمیه در جناح بندی های سیاسی عنوان شده است که با آرمان های حوزه همخوانی ندارد. زیراحوزه باید رسالت خویش که تقویت بنیه دینی مردم است انجام دهد و پشتیبانی از جناح خاص با آرمان و نگاه کلی همخوانی ندارد. در نتیجه حوزه باید از گروه گرایی و جناح بندی های سیاسی فاصله یابد. شمار دیگری از دوستان موضوع فعالیت های فوقالعاده روحانیت در مقاطع حساس جامعه را مورد ارزیابی قرار داده و بر این باورند که طلاب حوزههای علمیه کارهای جهادی و دشواری انجام می دهد نباید گذاشت بعضی از موضع گیری های نامناسب وجهه حوزه علمیه را مخدوش کند آیت الله اعرافی مجموعه مطالب مطرح شده را گوش داده و حتی انتقاداتی که به شخص ایشان شده بود به برخی از آن ها پاسخ داد و ابراز امیدواری کرد که در جلسات بعدی بتواند به بخش دیگری از پرسش ها پاسخ دهد. به نظر نمی رسد پاسخ های آیت الله اعرافی اصحاب رسانه و مطبوعات را قانع کرده باشد. اوبه تاریخچه کارهایی پرداخت که شاید دریک یا دو دهه ی بعد تاثیر گذار باشد. بعید است صحبت ها و مطالب بیان شده ایت الله اعرافی بتواند آثار چندانی در زمان کوتاه داشته باشد در حالی که مشکلات جامعه الان به طور محسوس و ملموس دیده می شود.
چاپ شده درروزنامه گویه شماره 1929مورخ 6/2/1401
#رسانه
#آسیب_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#دلنوشت
😔 ماهی که می رود..
✍️ آمنه شهبازی
روزها در پی هم میآیند و میروند و تو به قراری میاندیشی که در نهانخانه دلت رسوخ کرده است. بالاخره در نفسهای آخر شعبان، نَفَست به شماره میافتد. چشم به آسمان میدوزی. محبوب من! آیا چون منی را هم در مهمانیِ چون تویی بار هست؟ آه از این کوتهی اندیشه! لیس کمثله شیء. اذن دخولی میدهند و تو ناباورانه بر بساط کریمانهاش قدم مینهی. اما هنوز قرار نیافتهای! هنوز محصور عالم مادهای و در تسخیر زمان. به دلت وعده میدهی قرارمان شب قدر. ولی هر چه به قدر بیشتر نزدیک میشوی بی قرارتر..
..قدر میرسد اما تو همچون زائری که پس از سالها عشق و گداز و آرزو به پای ضریحی رسیده است تا از او بخواهد آنچه را میخواهد، مبهوت، فقط به نگاه ایستاده است و خواستهای درخواست نمیکند..
قدر آمد و تو بیقرارتر از همیشهای و شگفت آنجاست که ازمحبوب بیقراری طلب میکنی! معشوق من! این تو بودی که مرا بی قرار خودت کردی. اقرار میکنم که جز در آغوش خودت قرار نخواهم یافت؛ به این مقرّ بیمقدار قربت را مقرر فرما. از تو خواستهام مرا در آتش بیقراری و شوق قربت بسوزانی تا وصل شرینتر شود.
مگر نه این است که شب قدر پیمودن ره ۸۰ ساله دریک شب است اینک به شهیدان راهت میاندیشم. کسانی را میمانند که به درک شب قدر رسیدهاند. طوبی لهم و حسن مآب؛ چگونه متاعشان را خریدنی کردند...
خدای من! اینک که ماه تو در حال پیوستن به توست دستم از توشه تهی و پشتم از کِشته شکسته. چگونه است حال آنکه حلاوتِ با تو بودن چشیده است؟ بعد از آن چه چیزی کامش را شیرین خواهد ساخت؟ بعد از آن چه جای عقاب؟ فراق تو بزرگترین عذابش خواهد بود او را در این عذاب جانکاه نپسند وبه خود پیوند...
یا ارحم الراحمین! در کدام مهمانی، میزبان به مهمانی کردن میآید؟ چقدر دلبرانه از بندهات دل بردی! و بی جهت نیست که تو دلدار شدی و آن بی چاره بی دل. چگونه بی دل شده به اغیار دل دهد؟ او را در وحشت این غربتکده تنها نپسند. به فقر و مسکنتش رحم نما ای آنکه در خزانه کرمش هرگز نقصی پدید نمیآید. لله خزائن السموات و الارض..
من از عشق تو بی خوابم
من از شوق تو بی تابم
من آن مخلوق طمّاعم
که ما را از تو میخواهم
تو را بر عصمت پاکان
تو را بر عشق ناکامان
تو را بر عزّ خوش نامان
مرا اذنی ده ای جانان
که دیده است که صید عاشق صیاد شود
جامه درد جان بدهد یکسره فریاد شود
«ما از تو به غیر تو نداریم تمنای دگر»
بی دلِ دلدار را، صبح دگر نیست که فردای دگر
با نگهت به نشود طالب تبدار تو
با نگه افسون کنی یوسف بازار من
بی سر و سامان شدیم، زار و پریشان شدیم
آنکه رسیده است گو، از چه پریشان شدیم
#عید_فطر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔆 دلواریهای دیروز و امروز
✍️ فاطمه میری
آمده بودند بمانند. پرتغالیها را میگویم. این از قلعههایشان پیدا بود، از استحکام و زیبایی چیزی کم نگذاشته بودند، برای خود زمین بازی، کلیسا و... ساخته بودند.
نه یکی، نه دوتا، بلکه در بهترین و استراتژیکترین مناطق خلیج فارس، فرقی نمیکرد خاکش سرخ باشد مانند جزیره هرمز یا مستحکم باشد مثل جزیره قشم. توپهای جنگیشان را با کبر و غرور، در اطراف قلعهها مستقر کرده بودند و در خیال خام سلطه بر این دریای باشکوه غرقه بودند.
اما امامقلی رویای سروری بر خلیج فارس را برایشان به کابوسی هولناک تبدیل کرد... و دست آخر هم آنان را برای همیشه از خلیج همیشهفارس بیرون کرد...
شاخابپارس باشی یا خلیج فارس یا بحر ایران، فرقی ندارد، زیرا همیشه هویتت را با نامت حفظ کردهای.
همیشه، تاریخ اسنادی به یادگار میگذارد که به مزاج تحریفکنندگان خوشایند نیست، مثل قدیمیترین نقشههای جهان که نام زیبای تو را فریاد میکنند. مثل قدیمیترین کتب که در تاریخ مکتوب، استواری تو را نمایش میدهند. ایران پر است از مردانی چونان رئیسعلی که حتی تاب دیدن پرچم بیگانه را بر روی باروهای تو نداشتند. فرق نمیکرد که بیگانه از جنس دولت غیرفخیمه باشد یا دیگر همدستانش. خون ریختهشده یاران رئیسعلی بر کرانه خلیج همیشه فارس، نشانه مظلومیت، اما اقتدار نام ایران دارد.
کم نیستند همانند نادر مهدویها که خواب از چشم متجاوز بگیرند.
«کجاست آن شجاعت و توکل و عشقی که مثل «نادر مهدوی» یا «بیژن گرد» بر یک قایق موتوری بنشیند و به قلب ناوگان الکترونیکی شیطان در خلیج فارس حمله برد؟ میپرسد این شجاعت و توکل و عشق به چه درد میخورد؟ هیچ! به درد دنیای دنیاداران نمیخورد اما به کار آخرت عشاق میآید که آنجاست دار حاکمیت جاودانه عشاق».(سید مرتضی آوینی)
خلیج فارس یعنی تمام زیبایی جزیره هفترنگ هرمز، یعنی بزرگی و صلابت قشم، یعنی همه صفای مردم لارک، یعنی نجابت زنانی با پوشش جنوب، یعنی همه خندههای کودکانه بچهها در کوچهپسکوچههای بندرعباس. یعنی دستان پینهبسته مردان غیور این سرزمین بعد از چیدن خرمای نخلستان، یعنی زبان فارسی با لهجه جنوبی، یعنی بوم سبز، بوموسی، یعنی بزرگی و کوچکی تنبهایت، یعنی زردکوه و آریانا، یعنی دفاع و صیانت از جایی به نام پارس.
چقدر در اوج مظلومیت، زیبایی! دریای اردیبهشتی!
#خلیج_فارس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#گفت_و_گو
🔶 ترویج فمینیسم افراطی مهمترین اقدام فرهنگی میسیونرها در دوره پهلوی
🔹قیامهای زنان علیه وضعیت اسفناک زنان در جامعه مسیحی خارجی رخ داد. همسر فروشی از مصادیق نقض حقوق زنان تا اوایل قرن ۱۹ در جوامع مسیحی مثل انگلستان و آمریکا رواج داشت. مردان به جای طلاق در روزنامه ها یا بازار همسران خود را با مشخصات به فروش می رساندند و زنان هیچ حقی نداشتند و به راحتی با یک جفت کفش تعویض می شدند که در تاریخ ذکر شده است، تاریخ همسر فروشی در قرن ۱۹ دردنیای غرب برای ما مسلمانان مورد غفلت قرار گرفته و گرنه باید قدر اسلام را که ۱۴۰۰ سال است به زنان مسلمان عزت و منزلت داده بیشتر می دانستیم.
🔻میسیونرها با شکست در مناظرات الهیاتی به فکر شکست اسلام با تضعیف ساختار جامعه اسلامی افتادند. میسیونرها در اواخر قاجار تلاش کردند تا اسلام را ناقض حقوق زنان معرفی کنند و با تاسیس مدارس و اعزام میسیونرهای زن به جوامع اسلامی تلاش کردند زنان مسلمانان را از اسلام بیزار نمایند.
🔸اما جای سوال این است چطور مسیحیت تبشیری خارجی که در کارنامه خود همسر فروشی را در چندین قرن دارد و اسلامی که ۱۴۰۰ سال حقوق زنان را به رسمیت می شناسد، اسلام را ناقض حقوق زنان معرفی کرد؟!
🔗 دریافت متن کامل گفتوگوی خبرگزاری حوزه با هاتف الحسینی، نویسنده کتاب میسیولوژی
#مسیحیت #ادیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
1_1355646511.pdf
5.82M
#معرفی_کتاب👆 دریافت
📕 موضوعشناسی رقص
🔖بر اساس فقه جعفری
✍️ پژوهشگر: علی رضایی، نویسنده حوزوی
📌امسال روز جهانی رقص(۹اردیبهشت) همزمان با سالروز به جهنم رفتن ابن ملجم و عید فطر شده. به این مناسبت کامل ترین تحقیق رقص بر اساس فقه شیعه و پاسخ به دهها شبهه جدید، تقدیم می گردد. بازنشر آن در فضای مجازی مجاز است.
#پژوهش #رقص
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 ضرورت تداوم فریاد علیه جنایات رژیم صهیونیستی و حاکمان سازشکار عرب
✍️ حجت الاسلام دکتر محمد ملکزاده
«غازی خورشید» در کتاب خود «تروریسم صهیونیستی در فلسطین اشغالی» در مورد تنها یکی از جنایتهای رژیم صهیونیستی در قتلعام موسوم به صبرا و شتیلا مینویسد:
قتلعام در صبرا و شتیلا را میتوان یکی از سیاهترین نقاط تاریخ رژیم_صهیونیستی دانست. جنایتکاران صهیونیستی از عصر روز پنجشنبه ۱۶ سپتامبر ۱۹۸۲ با محاصره کامل اردوگاه صبرا و شتیلا به آن یورش برده تا صبح روز شنبه به فجیعترین شکل به جنایتهای خود در این اردوگاه ادامه دادند... قتلعام فلسطینیها به این ترتیب آغاز شد و حتی در شب نیز با روشن کردن محوطه اردوگاه توسط اسرائیلیها ادامه داشت…
او سپس در تشریح برخی از صحنه های این جنایت فجیع مینویسد:
در خیابانی جسد ۵ زن و چند کودک روی تلی از خاک افتاده بود … از جمله یک زن که مثله شده بود و در کنارش سر بریده دخترکی با نگاهی خشمگینانه به قاتلانش دیده میشد... زن جوانی را دیدم در حالی که کودک شیرخواره خود را در آغوش گرفته، گلولهها از بدنش عبور کرده و در بدن کودک شیرخوار او نشسته بود... مقامات ارتش رژیم صهیونیستی، از جمله ژنرال آموس یارون فرمانده این نیروها در لبنان، بر بالای بام ساختمانی ۷ طبقه در ۲۰۰ متری اردوگاه مستقر شده و از نزدیک بر این فاجعه نظارت میکردند… آریل شارون که در آن زمان وزیر دفاع رژیم صهیونیستی بود و بعدها به قَصّاب صبرا و شتیلا معروف شد، دستور مستقیم این حمله را داده بود...
این تنها گوشهای از جنایات رژیم صهیونیستی در اشغال ۷۰ ساله فلسطین است. بيش از 70 سال از تشكيل دولت غاصب صهيونيستي در سرزمين فلسطين ميگذرد 70 سال جنايت و خون، 70 سال وحشيگري، 70 سال قتل عام زنان و كودكان بيگناه، 70 سال حبس و شكنجه جوانان فلسطيني و... حاصل شكلگيري نامشروع اين دولت است. بيش از 70 سال است كه غاصبان صهيونيست در پناه حمايت استكبار جهاني، ملت مظلوم فلسطين را از خانه و كاشانه خود آواره ساخته و آنان را از ابتداييترين حقوق انساني خويش محروم نمودهاند. 70 سال است كه طراحان هولوكاست با طرح ادعايي اثبات نشده و مظلومنمايي ابلهانه، تاوان محروميتهاي ادعايي ناشي از جنگ و اختلاف ميان قدرتهاي سرمايهداري با فاشيسم و نازيسم و كمونيسم را از ملت بيگناه فلسطين طلب ميكنند. بيش از 70 سال است كه مدعيان دموكراسي و دفاع از حقوق بشر در برابر نقض آشكار حقوق انسانها و آوارگي، شكنجه و قتل عام مردان و زنان فلسطيني سكوت نمودهاند و از واگذاري سرنوشت مردم فلسطين به دست ايشان هراس دارند. بيش از 70 سال است كه گوش حاكمان بيدرد عرب در برابر ضجه و ناله كودكان آواره فلسطيني سنگين شده است. هرچند براي حاكمان مرفه و رياستطلب كشورهاي عربي ظلم و ستم غاصبان صهيونيست عليه ملت مسلمان و زجركشيده فلسطين چندان به چشم نيايد اما تداوم اين درد و رنج براي ملتهاي اسلامي، ديگر قابل تحمل نيست.
روز قدس تا نقطه پیروزی ادامه مییابد؛ روز جهاني قدس روز فرياد ملتهاي مسلمان عليه ظلم و بيداد سران استكبار و صهيونيسم است. فرياد يكپارچه ملل مسلمان در راهپیمایی اين روز ثابت ميكند كه امت اسلامي سكوت و سازش حاكمان مستبد و پيرو استكبار را تحمل نميكنند و ديگر حاضر نيستند براي دفاع از حقوق مردم فلسطين و پاكسازي سرزمينهاي اسلامي از متجاوزان اشغالگر منتظر عكسالعمل حاكمان سازشکار خود بمانند.
#فلسطین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
🔄 تناسب معکوس ✍️محمدجوادمحمودی ♾عدد #بینهایت ویژگیهای عجیبی دارد! مثلا هر عددی به او اضافه یا ک
#نقد_و_نظر #با_کاربران
در این👆 متن، با عنوان گیرایی مواجه شدم امّا، متأسّفانه، نوشتهٔ رفیق عزیزمان چنان نامفهوم نمود که متحیّرم کرد.
عنوان نوشته به «عدد بینهایت» اشاره دارد امّا در ادامه، ما با بینهایت مواجهیم و نه عدد بینهایت. به علاوه، اضافه کردن چیزی به بینهایتٰ ناممکن است؛ در حالی که نویسنده طوری نشان داده که گویا جمع عدد و بینهایت ممکن بوده و حاصل آن بینهایت است! در واقع، خوانندهٔ فرهیخته گمان میبرد که نویسنده درک صحیحی از مفهوم بینهایت ندارد.
همچنین شایسته است که نویسندهٔ محترم به تفاوت مفهومی دو تعبیر «اضافه کردن» و «مقابل بودن» عنایت فرماید.
خلط این دست مفاهیم، خواننده را سردرگم میکند.
امید که به این موجز بیمقدار عنایت فرمایند که حال و مجال اطاله و تبیین و تفسیر نبود.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌐 فضای مجازی؛ سازگاری یا ناسازگاری
✍️ سیده زهرا عابدیان
عصر حاضر، عصرِ تکنولوژی و محصول تلاش انسان با هدف زندگی برتر است. تکنولوژی و لوازمش به کمک انسان آمده و دستاوردهایی ویژه، تقدیم او کرده است: رفاه، آسایش، صرفهجویی در زمان و هزینه، سهولتِ دسترسی به اطلاعات، نوآوری در زمینههای مختلف و... . در یک کلام، تکنولوژیِ عزیز، غیرممکنها را ممکن کرده است. این امر سبب شده انسان به او همچون دوستی وفادار اعتماد کند و اجازه ورودش را به همه عرصهها صادر کند.
گاهی نتیجه اعتماد بدون شناخت، شکست است. موجودی که روزی به دنیا آمد تا در خدمت انسان باشد و نیازهای او را تأمین کند، امروز با نفوذ بدون نظارت در برخی عرصهها، به موجودی سرکش تبدیل شده است و ابلیسگونه حاضر به تعظیم در برابر انسان نیست؛ رعایت مصالح انسان را نادیده میگیرد و با شناختی که از زوایا و ابعاد مختلف انسانی دارد، همه تلاش خود را میکند تا انسان را زیر سلطه خود بگیرد. هربرت ماركوزه در كتاب انسان تك ساحتي تحت عنوان منطق سلطه از عقلانيت تكنولوژي بحث ميكند. وی معتقد است پيشرفت فني تكنولوژي در جامعه بجاي اينكه به آزادي و تسلط انسان بر طبيعت منجر شود به عاملي در بهرهكشي بيشتر انسانها تبديل شده است. از نظر او انسان داراي يك بعد ماشيني شده و ابعاد ديگر شخصيت انسان از بين رفته است. اخلاق، زبان فرهنگ، هنر، عواطف همه از حاكميت تكنولوژي متأثر گرديدهاند و در نتيجه تفكر تك ساحتي در جامعه تك ساحتي ايجاد گرديده و حقوق و آزاديهاي فردي از مفهوم سنتي گذشته دوري جسته و جاي خود را به فرهنگ مادي سپرده است.* ممکن است انسانها توسعهی فناورانه را آغاز کرده باشند، اما فناوری، بصورت خودمختار در حال پیشروی است.
بهترین راه برای رسیدن تکنولوژیِ به اهدافش، شبکهای عظیم است که آدمیان گرد هم درآمده باشند و جذب زیباییهای خیرهکننده آن شوند؛ فضای مجازی به مثابه ابزاری از خانواده تکنولوژی که فرهنگ خاص خود را به همراه داشته و به خودی خود موجب تحول فرهنگی در جامعه شده است، این فرصت را فراهم کرده است و انسان چنان مجذوب و غرق زیباییهای آن شده است که به از دست رفتن و شاید مرگ داشتههایش بیتوجه شده است؛ مرگِ اخلاق، فرهنگ و انسانیت. از جمله مهمترین مسائلی که فضای مجازی بر آن تأثیر گذاشته است، ارتباطات خانوادگی است.
افراد با وجود امکانات ارتباطی در فضای مجازی، دیگر اهمیتی به کیفیت روابط نمیدهند و این مسئله، به کاهش بیشتر احساسات منجر میشود.* از نظر هايدگر، خانه، «يكی از بزرگترين قدرتهای يكپارچهسازی انديشهها، خاطرهها و رؤياهای نوع بشر»- است. با ورود فضای مجازی و حضور افراد در آن، اعضای خانوادهها به جای برقراری ارتباطات کلامی که منجر به ايجاد ارتباطات صميمانه میشود، صرفاً به يک نقطه خيره شده وگويی از جهان واقعی که در آن قرار دارند خارج میشوند. برتون در پژوهشی با عنوان "آيين اينترنت؛ تهديدی برای پيوند اجتماعی"، به پيامدها و آثار مخرب اينترنت، پرداخته است که در ايالات متحده روی 216 نفر در طی دو سال انجام شد. نتايج پژوهش نشان داد که استفاده از اينترنت حلقهی روابط اجتماعی دور و نزديک را کاهش داده، گوشهگيری و در نتيجه، افسردگی، را افزايش میدهد. در نتيجه، نوع جديدی از گوشهگيران در همه جا ظاهر میشوند که فقط دارای ارتباط اطلاعاتی و ابزاری هستند. اين افراد يک پيوند اجتماعی را بنا میکنند که ديگر شباهتی به پيوند اجتماعی جامعهی بشری ندارد.* جامعهگریزی، انزواطلبی و احساس بیگانگی با خود و دیگران، تغییر و اختلال در سبک زندگی در زمینههای مختلف، منجر به پیامدهای جبرانناپذیرِ کاهش روابط خانوادگی، تنهایی و آسیبهای جسمی و روانی شده و در نتیجه هر نوع خدشه بر پیکره خانواده، سلامت جامعه را در معرض خطر قرار میدهد.* ثمره گسترش شبکههای مجازی و استفاده بیش از حد آن بیهیچ محدودهی زمانی و مکانی، فردگرایی بوده و همین امر، روابط خویشاوندی و اهمیت موضوع صله رحم را که ریشهای عمیق در فرهنگ و دین ما دارد، مورد غفلت و تسامح قرار داده است.
در دنیایی زندگی میکنیم که توجه به فضای مجازی و بهکارگیری آن در زندگی غیرقابل انکار است، اما برای غلبه بر آسیبها و معایب آن باید ضعفهای خود را شناخته و به صورت هدفمند و آگاهانه در این عرصه حضور پیدا کنیم. به نظر میرسد حضور هدفمند به صورت فردی در این مسیر، چندان راهگشا نیست، بلکه حضوری اثرگذار خواهد بود که با همکاری و تلاش همه مجموعههای مهم جامعه از جمله سازمانها و نهادهای دولتی، فرهنگی و اسلامی، مدارس، خانواده اعم از پدر، مادر و فرزندان و... همراه باشد.
حضور هدفمند و آگاهانهی همگانی دست هر موجودی را از سلطه و نفوذ کوتاه خواهد کرد؛ حتی اگر این موجود، بیگانهای مجازی باشد. ماهی را هر وقت از آب بگیریم، تازه است!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چاپ چهلم
پرتیراژترین کتاب حجاب
🔺#ترگل پرتیراژترین کتاب سالهای اخیر در حوزهی عفاف و حجاب است؛ کتابی که هرچندماه تجدید چاپ شده و اکنون به چاپ چهلم رسیده. این کتاب برخلاف خیلی از کتابهای دیگر، مبحث حجاب را از نگاه عقلی بررسی کرده است.
🔺کتابی ساده و دوست داشتنی، که بعد از خواندنش، همهی نگاه خواننده به پوشش، حجاب، غرب و فرهنگ غربی تغییر خواهد کرد.
اعلام سفارش 👈 @sabehat
☎️ 09031007019
#فایل_کتاب در کانال نذر کتاب 👇
eitaa.com/joinchat/3540123659C99964b6104
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️پشت پرده گرانی ها
✍️ محمدامین رضایی
🔹مساله صرفا اطلاع رسانی به مردم برای آزادسازی قیمت ها نیست. مساله این است چون ما در #تقسیم_منابع که اصل ماجراست عادلانه رفتار نکردیم در جامعه طبقاتی شده برای تحقق برابری دست به #توزیع_منابع میزنیم اما چون سیستم درست توزیع منابع به دست مردم خصوصا دهک های پایین را نداریم غالبا اختصاص منابع( یارانه پنهان) به فساد و قاچاق منتهی میشود. این وضعیت بهانه به دست بعضی میدهد به اسم اصلاح اقتصادی نسخه های بازر آزاد را اجرا و تصدی گری دولت بر امر معیشت را به حداقل برسانند. کم کم تصمیم درباره کالاهای اساسی دست کارتل های اقتصادی می افتد و نقش دولت کمرنگ میشود. مردم دهک های پایین در بین "دولت ضعیف و "سرمایه داری قوی" هیچ پشتیبانی ندارند و عملا له میشوند.
🔻البته بازار به این اکتفا نمیکند در فرایندی جداگانه علاوه بر حذف دولت از تصدی گری کالاهای اساسی، خدمات عمومی نیز کالا میشود و نقش دولت بی فایده جلوه میکند و عملا بازار بر دولت پیروز میشود. اینجاست که اقتصاد( بازار) به جای سیاست( دولت) نه در اقتصاد که در تمامی امور میدان داری میکند.
#گرانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN