eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
479 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
| ✅ تفسیر‌های لیبرالیستى و عرفی‌گرایانه از معنویت و دیانت عمیقترین کار نظرى و تئوریکى است که غرب مدرن در شرایط فعلى براى استحاله‌ی حرکت انقلاب اسلامی مىتواند انجام دهد. 🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید @HOWZAVIAN @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔴 خشم «برادران لیلا» از جامعه‌ی ایرانی 🔺 فیلم برادران لیلا؛ خشمی که کارگردان در مقابل نقد سیاست و فرهنگ اشتباه جامعه از خود بروز می‌دهد. 🔻معرفی: برادران لیلا فیلمی ایرانی در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی است که در ۲۰۲۲ به نمایش درآمد. سعید پورصمیمی، نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، محمد علی‌محمدی، نیره فراهانی و مهدی حسینی نیا از بازیگران فیلم هستند. ♦️خلاصه داستان: لیلا ، (ترانه علیدوستی) زنی چهل ساله و مجرّد است که در خانواده‌ای درگیر با بحران اقتصادی زندگی می‌کند. او در دفتر اداری یک پاساژ کار می‌کند و تنها درآمد ثابت خانواده را دارد اما نه پدر و نه چهار برادرش به حرف او گوش نمی‌دهند. ✍️علیرضا لطفی 🎙س.کمالی @HOWZAVIAN @savad_rasaneh
. کیزیلجیک شربتی* ✍🏻زهرا کبیری پور، عضو تحریریه مجتهده امین ترک‌های استانبول یک ضرب‌المثلی دارند با این مفهوم که ما باید مشکلات شخصی خود را در درون خود نگه داریم و نگذاریم دیگران متوجه مشکلات ما بشوند. علاوه بر این، باید سعی کنیم وضعیت بدمان را تحمل کنیم و خم به ابرو نیاوریم، آن‌ها برای رساندن مفهوم این ضرب‌المثل از کلمه‌ی کیزیلجیک شربتی (Kızılcık şerbeti) استفاده می‌کنند. من به واسطه‌ی تخصصم در زبان ترکی استانبولی، سال‌هاست اخبار و برخی از سریال‌های این کشور را دنبال می‌کنم و البته ترجیحم برای تماشای سریال‌های ترکی، سریال‌هایی است که از شبکه‌های دولتی آن (TRT) پخش می‌شود و سریال‌های شبکه‌های خصوصی آن، حقیقتا غیرقابل تماشاست. اخیرا سریالی در ترکیه در حال پخش است با همین عنوان، که کنجکاو شدم ببینم قرار است چه بگوید. در این سریال دو خانواده‌ی ثروتمند، یکی به شدت متدین و به قول ترک‌های ترکیه، محافظه‌کار و پولدار، دیگری به شدت مدرن و به قول خودشان امروزی که آن‌ نیز تقریبا از وضعیت مالی خوبی برخوردار است، به نمایش گذاشته شده‌اند. جدای از بحث که در تمام متن این سریال جاری است، تقابل این دو خانواده بر سر مذهب قابل تأمل است. در بیست قسمتی که از این سریال پخش شده است، کارگردان و نویسنده به خوبی توانسته‌اند، چهره‌ی منفوری از خانواده‌ی در ذهن بینندگان ایجاد کنند. همچنین این سریال در تلاش است تا به مردم که بیش از نود درصد آن‌ها مسلمان هستند، بقبولاند که این کشور است و افراد مدرن و بی‌حجاب آن‌ها هر غلطی دلشان بخواهد می‌توانند بکنند و به کسی مربوط نیست اما اگر یک خانواده‌ی متدین بخواهد دعایی بخواند یا روزه‌ای بگیرد باید در چهاردیواری خود این کار را انجام دهد و این مسائل دینی را به بطن جامعه نکشاند. در یکی از سکانس‌های قسمت اول، مادر خانواده‌ی مدرن همراه با دخترش برای خرید وارد یک فروشگاه می‌شوند و با دو خانم مواجه می‌شوند، این خانم مدرن با صدای بلند به طوری که آن‌ها بشوند، می‌گوید: این‌ها هم که در همه جا هستند و با گفتن این جمله ناراحتی خود را از حضور بانوان محجبه در اجتماع ابراز می‌کند. این تنشِ بین دینداری و بی‌دینی آنقدر در سر تا سر سریال جریان دارد که خواه ناخواه برای تماشاگران ابهاماتی را ایجاد می‌کند. در طول این سریال افکار خانواده‌ی متدین پوسیده و قدیمی خوانده می‌شود و در لفافه به عقب‌افتادگی تعبیر می‌شود و تمام سنت‌های موجود در خانواده‌های متدین و با اصل و نسب ترکیه‌ای به سُخره گرفته می‌شود و این کار آنقدر هنرمندانه انجام می‌شود که ببیننده خواه ناخواه با خانواده‌ی مدرن همراه می‌شود و حق را به آن‌ها می‌دهد. به گمانم این اولین سریالی است در ترکیه، که تا این حد صریح و بی‌پروا به تقابل دینداران با افراد بی‌دین پرداخته است. هرچند که در توضیح این سریال از طرف تهیه‌کننده به تفاوت فرهنگی دو خانواده، اشاره شده است، اما بیننده در تمام سریال تقابل دین و بی‌دینی را می‌بیند. از طرفی با پرس و جویی که انجام دادم متوجه شدم، نسبت به رسم و رسومات و عقاید این خانواده‌ی متدینِ نمایش داده شده، با خانواده‌های متدین ترکیه، تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد. اما انتخاب این عنوان برای سریال بسیار زیرکانه بوده است، چون در تمام سریال شما دوست دارید به خانواده‌ی متدین بگویید، مشکلاتت را برای خودت نگهدار و کاری به کار افراد لااُبالی نداشته باش و اگر هم وضعیت افراد بی‌دین تو را آزار می‌دهد، تحمل کن و واکنشی نشان نده. این سریال که پُر است از بازیگران مطرح ترکیه، همچنان در حال پخش بوده و به پایان نرسیده است؛ اما از همین حالا می‌توان متوجه شد که سریال قرار است به نفع کدام خانواده‌ تمام شود. *شربت زغال‌اخته @AFKAREHOWZAVI
🔶 تأملات قرآنی درباره «روابط انسانی» 🔸بخش اول ✍️ حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی مسلمانان باید الهیات‌شان را در باب «روابط اجتماعی» و «مناسبات انسانی» از قرآن آغاز کنند. جهان اسلام سایه‌های سنگین فرهنگی برخاسته از دنیای امروز را احتمالا نمی‌تواند با فلسفه‌های برگشته از جهان غرب (فلسفه‌های تکنولوژی و رسانه) و یا حتی الهیات‌های مضاف و مدرن (مثل «Theology of the Internet») و یا بلکه با موجودی‌های کلام و فلسفه رایج در امروز جامعه مسلمانان تفسیر و تدبیر کند. در این باره به نظر می‌رسد، دنیای اسلام در مواجهه با موج تحولات فرهنگی خود، در کنار فقه و کلام و فلسفه و عرفان، باید اصل «فاقروا ما تیسر من القرآن» را به مثابه یک روشِ مسلمانی برای فکرکردن در نظر بگیرد و پیوسته قرآن را ملتمسانه بخواند، نکته‌های فرهنگی متناسب با فضای جدید را از نو استظهار و استنطاق کند و عمل به آن را در نقطه‌های عطف و دشوار تمرین کند تا بلکه اعجاز قرآن را این بار در عبور از نظام هژمون فرهنگی تجربه نماید. ضرورت این تأمل برای مخاطبان تمدن‌اندیش از آن رو است که تصور «تمدن نوین اسلامی» و تمهید آن، بدون اندیشۀ اصیل در بارۀ فرهنگ جدید جهانی و نظام روابط انسانی کنونی میسور و ممکن نخواهد شد. آنچه در این سلسله یادداشت‌های ماه مبارک تقدیم خواهم کرد «تأملات قرآنی» و بیان برخی تک‌نکته‌ها در باب روابط انسانی و ارتباطات اجتماعی در دنیای کنونی است. در این میان، صرفا تلاش می‌کنم به برخی «مفاهیم»، «مبانی»، «آیه‌ها»، «سنت‌ها»، «راهکارها» و احیانا «آسیب‌ها»ی موجود در مناسبات اجتماعی اشاراتی بکنم و آن را در معرض توجه و تأمل قرار بدهم. شاید از تکرار تأملات بتوان به سمت ایده و یا ایده‌هایی در زمینه تنظیم روابط انسانی جدید در دنیای اسلام پیش رفت. @HOWZAVIAN
💐 دعای تربیتی ✍️ مرتضی رجایی، مدیر کانون نویسندگان تربیتی یکی نوشت: خدایا، اگر همین یک دعا را در حقم اجابت کنی، برایم کافی است: "سَيِّدي اَخْرِجْ حُبَّ الدُّنْيا مِنْ قَلْبي". ظریفی دقیق در پاسخش نوشت: اجابت همین یک دعا به‌تنهایی کافی نیست؛ که اگر بود، امام زین العابدین (سلام‌الله‌علیه) بلافاصله نمی‌فرمود: "وَاجْمَعْ بَيْني وَبَيْنَ الْمُصْطَفي وَآلِهِ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ، وَخاتَمِ النَّبِيّينَ مُحَمَّد صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ". راست گفت؛ قلبی که از محبت دنیا خالی شود، ولی با محبت و ولایت محمد و آل محمد پر نشود، معلوم نیست عاقبت به خیر شود. @HOWZAVIAN
. 🔻پیام مهم تعطیلی رادیوی انگلیسی @HOWZAVIAN
🔸انتشار یادداشت علی‌رضا مکتب‌دار، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء در خبرگزاری حوزه 📌بازیابی هویت صنفی طلبه https://hawzahnews.com/xby37 📌اهانت دیوانه‌وار https://hawzahnews.com/xc5LK @HOWZAVIAN
علم ومعنویت-نهایی.mp3
6.57M
📻 نسبت علم و معنویت 🔸پیشینه و وجه تاریخی تقابل دو مقوله علم و معنویت از جهان غرب و دین مسیحیت آغاز شده و بصورت نسبی در سایر جوامع و ادیان دیگه تسری پیدا کرد. 🔸در واکاوی مفاهیم دینی اسلام، هیچ مسلمان روشنفکری به واگرایی امور علمی و معنوی ترغیب و تشویق نشده. اما مبشرین دین مسیحیت به خاطر اتخاذ روش‌های افراط‌گونه کلیسا در قرن هفدهم، به صورت ناخودآگاه موجب نوعی شک‌گرایی همگانی به مسایل دینی و تقابل آن در مواجهه با امور دنیوی شدند. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat @HOWZAVIAN
برای دوستان شهیدم دانیال رضازاده و حسین زینال زاده🌹🌹 آن تشنگی... در جست و جوی آب بودن را از ابتدا می‌خواستم بی تاب بودن را تقدیر من با ترس در ساحل نشستن نیست امید دارم غرقه در گرداب بودن را حتی اگر سخت و اگر تاریک... باید رفت چشم انتظاری تا کجا مهتاب بودن را؟ ای ماهی شوریده باید دل به دریا زد راضی مشو بازیچه‌ی قلاب بودن را من زنده رودم! ای زمین پست میخواهی از من چگونه ماندن و مرداب بودن را؟ چیزی نمانده تا سحر... حالا بیا ای مرگ... من خوش ندارم زندگی را... خواب بودن را... 💠 @shaeranehowzavi
💠 گفت‌و‌گوی شهری با یک راننده نیسان ✍️ جواد رستمی نیسان آبی بود که روی درب اتاقک پشت نوشته بود《خدایا آرامشی عطا فرما!》 سمت راست جاده با یک سرعت معمول در حال حرکت بود که به او نزدیک شدم، کنجکاو بودم ببینم راننده یا نویسنده این دعا کیست؟! هنگام سبقت چشمم افتاد به یک شخص به اصطلاح کامل مرد که به صندلی تکیه داده بود دست چپ روی فرمان و دست راست هم قوطی آب معدنی.. نگاهمان که بهم گره خورد آب را پایین آورد بی مقدمه گفتم خدا گفته یاد من آرامش میده {أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ} ذکر و یاد خدا یعنی فرمانبرداری، انجام وظیفه! یعنی عمل به واجب و ترک معصیت! از تعجب و نگاهش خواندم که تو باغ نیست لبخندی زدم گفتم نوشتی خداوندا آرامشی عطا فرما! سوالی گفت خب؟! در همان حال حرکت و نیم نگاهی به جلو گفتم {كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم} ترجمه اش را که خواندم متوجه ماجرا شد بلافاصله گفت من مسافر بودم روزه نداشتم هر روز مجبورم از شهر خارج بشم بار ببرم و بیارم... گفتم خسته نباشی خدا قوت روزیت حلال، اما این شغل تو مانع روزه گرفتن نیست! وظیفه تو گرفتن روزه است مسافر محسوب نمیشی... حرفم تمام نشده بود که گفت ان شالله از فردا میگیرم... گفتم به سلامت... خدا نگهدار... دستی بلند کرد و خدا حافظی و از من دور شد.. به خود که آمدم دیدم وسط جاده ام به سمت راست متمایل شدم و به این مکالمه کوتاه ناخواسته فکر کردم که خیلی راحت تر از آنچه فکر می کردم در شرایطی غیر عادی با یک گفت و گوی ساده در حال حرکت در جاده، امربه معروف و نهی از منکر داشتم.. به خودم گفتم آیا در شرایطی آسان تر از این هم انجام وظیفه(امربه معروف و نهی از منکر) کردم؟ همین تذکری که به او دادم خودم هم عامل بودم؟! تلنگری که به او زدم زنگ صدایش در گوش خودم بیشتر پیچید و مرا به فکر فرو برد. غرق فکر بودم که رشته افکارم از هم گسیخت وقتی به مقصد رسیدم و چشمم به گنبد طلای حضرت رضا روشن شد. یادم آمد که امروز هم یکی از اون سال جدیدِ که توفیق شد منِ مجاور هم زائر باشم. به نیت همهِ آنها که به گردنم حق دارند به ویژه پدر و مادر مرحومم دست به سینه گفتم: السلام علیک یا علی بن موسی الرضا السلام علیک یا غریب الغربا السلام علیک یا معین الضعفا..ورحمه الله و برکاته. @HOWZAVIAN
. 🍃 مستندی برای «عین صاد» نویسندگان حوزوی https://virasty.com/HOWZAVIAN
🔖شاهراهی برای بندگی ✍زينب نجیب، عضو تحریریه مجتهده امین بندگی خدا، یا عبودیت، در گرو میزان اجتماعی بودن بشر و نقش‌آفرینی او در اجتماعات است. به این دلیل که بندگی یعنی، نفی طاغوت و پرستش خدای یکتا به طور کامل. مسلماً برای تحقق این امر، ما نیازمند تشکیل حکومت هستیم تا نفی طاغوت اتفاق بیفتد. چراکه سلطه‌ی طاغوت و رسیدن او به اهداف شومش بیش از آنکه با سلطه‌ی بر ابعاد فردی نتیجه دهد با سلطه‌ی بر جوامع بشری مؤثر بوده است. به همین ترتیب تحقق اهداف توحیدی نیز منوط به جذب جماعت و پذیرش و حرکت آن‌ها به این اهداف والاست و البته این مهم، تنها با رعایت یکسری احکام فُرادی محقق نمی‌شود. کوتاه سخن اینکه، تا حکومت اسلامی نباشد و امت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی شکل نگیرد، نفی طاغوت اتفاق نخواهد افتاد یا به معنایی دیگر تا همه با هم زیست موحدانه نداشته باشیم، غایت آفرینش شکل نخواهد یافت. حال یک زن برای نقش‌آفرینی در جامعه و مساعدت در تشکیل حکومت اسلامی و به دنبال آن نفی طاغوت، نیازمند خروج از منزل و حَرم خود است؛ اما با توجه به فیزیک زن و بسیاری از تأثیرات و تأثرات محتملِ روحی که به‌سبب رفتارهای مخاطبان مرد در او ایجاد می‌شود؛ اگر پوششی مناسب نداشته باشد قطعاً نمی‌تواند نتیجه‌ی مطلوبی از حضور خود در جامعه کسب کند چراکه او را به بیراهه می‌کشانند و چه‌بسا او را ابزار بهره‌مندی خود قرار دهند و در نهایت مانع ظهور و بروز او و استعدادهایش در جامعه می‌شوند. هرچند در ظاهر امر در جامعه حاضر باشد اما حضورش بدون الزامات پوششی، منتهی به سعادت او و جامعه نخواهد شد. آمار آزار و تعرض و اسارت زنان در جوامع مختلف گواه این اصل خواهد بود. البته همیشه استثنائاتی وجود دارد اما برای رسیدن به هدفی به بزرگی هدف آفرینش باید بر قواعد کلی تکیه کرد تا بتوان برای همه‌ی جوامع نسخه پیچید. نکته آخر اینکه فلسفه حجاب زن، تنها برمی‌گردد به حضور او در اجتماع و لاغیر. به عبارتی حجاب دستور داده نشده مگر برای تجویز حضور زن در جامعه. یعنی نه‌تنها اسلام با حضور زنان در جامعه مخالف نیست بلکه خودش شرایط مساعد را تعبیه کرده و بدان امر می‌کند. به‌عبارتی گویا وجه اصلی دستور به حجاب، دستور به نقش‌آفرینی زن در جامعه است. پس اگر قرار باشد یک زن اجتماعی باشد و نقش‌آفرینی کند باید به دلیل ساختار فیزیکی خود مقید به پوششی خاص باشد تا با این چهره در اجتماع حاضر شده و وظیفه‌ی خود را مبنی بر تشکیل جامعه‌ی اسلامی والبته بندگی، به منصه ظهور رساند. 🔗متن کامل در صفحه نویسنده @AFKAREHOWZAVI
🔶 دیالکتیک امید و ایمان ✍️ حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی برخی از الهی‌دانان تأکید می‌کنند که بدون ایمان و معرفت ایمانی، امید تبدیل به یک اتوپیای مبهم و نامعلوم می‌شود، و بدون امید هم ایمان پاره پاره شده، و تبدیل به باوری ضعیف و زبون (fainthearted) و ایمانی مرده (dead faith) می‌گردد. تنها از طریق ایمان است که می توان راهی به سوی زندگی حقیقی پیدا کرد و تنها از طریق امید است که فرد می تواند خود را در چنین طریقی حفظ نموده و در آن استوار بماند. از این نظر، اگر ایمان منوط به امید می‌شود، آنگاه گناه بی‌ایمانی در ناامیدی نیز معلوم می-گردد. در واقع خدا با وعده‌ای که به انسان می‌دهد او را گرامی می‌دارد، ولی آنگاه که انسان چنین وعده ممکن در آینده را باور نمی‌کند، دچار گناه شده و باور خود را در معرض بی‌ایمانی قرار می‌دهد. در این بیان، ناامیدی برخاسته است از انتظار عجولانه و بی حساب از آنچه که خدا وعده داده ولی هنوز به نقطه کمال لازم نرسیده است. هر دو شکلِ ناامیدی که گاه به صورت توهم کمال ظاهر می-شود و گاه به صورت سرخوردگی خود را نشان می‌دهد، موجب می‌شود که امید کارکرد موثر خود را از دست بدهد و اساسا ایمان نیز از وجود آدمی رخت بربندد. این مضمون از «امید» و نسبت بین ایمان و امید و ربط بین کفر و ناامیدی در قرآن کریم نیز آمده است آنجا که می‌فرماید: «لا تیأسوا من روح الله انه لا ییأس من روح الله الا القوم الکافرون» (87 / یوسف). هرچند این آیه در مورد برادران حضرت یوسف علیه السلام است، لیکن تعبیر «انه» اشاره به کبرای کلی و اصل دینی دارد که شامل همه در همه زمان‌ها و مکان‌ها می‌شود. شایان ذکر است اساسا «قلمرو احتمالات و امکانات» در این دنیا با «قلمرو امید به تغییرات و تحولات» ملازم و منطبق است. هر میزان امید بیشتر و هرکجا خوش‌بینی به آینده عمیق‌تر باشد، تحولات و تغییرات رو به رشد هم بیشتر و رهایی از مشکلات ممکن‌تر خواهد بود. از سوی دیگر، هرمیزان ناامیدی‌ها (با تصور اینکه امور به پایان رسیده است) بیشتر شود، ممکن‌ها تبدیل به ناممکن می‌شود و بنیان هرتغییر و تحول بزرگی هم ویران می‌شود. امیدهای بزرگ به تحولات بزرگ و به رهایی از مشکلات بزرگ راهی خواهد بود برای تغییرات بزرگ در عرصۀ جهانی. چنین امیدی مبتنی بر ایمان‌های بزرگی است که می‌تواند در میان مردم بزرگ و یا انسان‌های بزرگ ظاهر شود و حرکت‌ها و جسارت‌های بزرگ و تطورات تاریخی را در مقیاس جهانی موجب شود. در مقابل، ناامیدی‌های بزرگ و یأس‌های کبیره نیز عملا اقدامات کلان را ناممکن نموده و راه‌های دشوار را عملا به راهی محال تبدیل می‌کند. تمدنی بودن مسئلۀ «امید» از همین‌رو حائز اهمیت است که تمدن‌ها همواره در بسترهای بحرانی و در نقطه‌های بزرگی از دشواری‌ها و سختی‌ها بروز و ظهور پیدا می‌کنند و اساسا گذر از این دیواره‌های ضخیمِ انباشته از ترس و یأس، جز با «ایمان و امید» شدنی نیست. بدین‌سان، در فرایند تمدن دینی باید بتوان امید را در مقیاس جهانی و در اندیشۀ معطوف به این جهان و مسئله‌های دنیوی ایجاد کرده و فرد و جامعه را نسبت به کنشگری در عرصه‌های تمدنی جسورتر و توانمندتر ساخت. @HOWZAVIAN
🔍 خمس تلویزیونی ✍️ علی بهاری سحرگاه اول رمضان هم‌زمان با خوردن سحری، برنامه شبکه قم را نگاه می‌کردم. البته نه به قصد بهره‌مندی از محتوا، به خاطر آگاهی از اذان. کارشناس محترم داشت مردم را به پرداخت خمس توصیه می‌کرد و می‌گفت هرگز این حق الله را نادیده نگیرید. ضمن احترام به دیدگاه ایشان و جایگاه مهم خمس در نظام مالیاتی اسلام باید عرض کنم این قبیل توصیه‌ها چندان کارآمد نیست. اگر می‌خواهید مردم خمس بدهند، باید کارکرد خمس را در زندگی روزمره‌شان به آنها نشان دهید. باید افکار عمومی را قانع کنید که چگونه پرداخت خمس می‌تواند درد و رنج مردم را کاهش دهد و سفره فقر را جمع کند. باید به مردم گزارش داد که چگونه خمس‌های پرداخت‌شده‌شان توانسته از نیروهای نخبه و موثر حمایت کند و آنان هم به خوبی نیازهای فرهنگی جامعه را پاسخ گفته‌اند. در غیر این صورت این قبیل تبلیغات با همان ضد تبلیغ معروف «کار کنم بدم شیخ بخوره؟» خنثی خواهد شد. @HOWZAVIAN
🔴 راهکاری برای مواجهه با پدیده بی‌حجابی 🔻 گاه باشد که کودکی نادان/ به غلط بر هدف زند تیری ✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رییس دانشگاه قم 🔶وضعیت جامعه از نظر پوشش و رعایت ارزش‌های ایرانی و اسلامی، متأسفانه وضعیت مناسبی نیست و به نظر می‌رسد در روزها و ماه‌های آینده نیز به مراتب بدتر خواهد شد؛ ظواهر نشان می‌دهد «انگیزه‌ها»، «خواسته‌ها» و «اراده‌های» تجمیع‌شده‌ای در حال سوق دادن عده‌ای از دختران و زنان این سرزمین به سوی برهنگی کامل هستند. 🔶احساس این بنده، به عنوان یک ناظر بیرونی این است که مسؤولان فرهنگی کشور و نهادهای مسؤول در حوزه فرهنگ نیز هیچ طرح و برنامه مشخصی در این زمینه ندارند. البته جز «صدور بیانیه‌ها» و «تولید آیین‌نامه‌هایی» در حوزه حجاب و عفاف؛ و پر واضح است که چنین بیانیه‌ها و آیین‌نامه‌هایی نه تازگی دارند و نه تأثیری! 🔶این بنده بر این باورم که «از جمله مهم‌ترین» عوامل شیوع و گسترش این وضعیت ناهنجار، که در تغایر آن با فرهنگ چندهزارساله ایرانی ما و همچنین در تضاد آن با ارزش‌ها و آموزه‌های دینی و اخلاقی ما و حتی در تضاد آن با فطرت انسانی، جای هیچ شکی نیست، «اراده»، «جدیت»، «همت» و «خستگی‌ناپذیری» یک نفر را هرگز نباید نادیده گرفت! (خانم علینژاد). کسی که به هر دلیلی، سالیانی است تصمیم گرفته است علیه ارزش‌های اسلامی قیام کند. او کسی است که چندین سال است همه زندگی خود را برای این هدف نامبارک، یعنی برهنه‌سازی زنان ایران، وقف کرده است. البته نیاز به گفتن نیست که بخشی از تواتمندی‌های مالی و رسانه‌ای و فکری دشمنان ایران و اسلام نیز در خدمت او بوده‌ و هست. اما این زن در راه رسیدن به مقصود خودش از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نکرده و نمی‌کند و هم‌اکنون نیز بخشی از میوه‌های این تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش را همگان مشاهده می‌کنیم. 🔶بنده هر چند شخصاً از چنین وضعیتی ناراحتم، اما این وضعیت فرهنگی را برای ارزش‌های اسلامی و باورمندان به جهانی و جاودانگی ارزش‌ها و آموزه‌های اسلامی، یک وضعیت مبارک و مغتنم می‌دانم! و معتقدم ما باید بتوانیم و حتماً می‌توانیم بر این وضعیت فایق آییم: حجاب و عفاف یک امر فطری و انسانی است، بی‌حجابی و بی‌عفتی خلاف فطرت انسانی است افزون بر اینکه یک سنت و ارزش چندهزار ساله در ایران عزیز بوده است. و اگر یک امر خلاف فطرت توانسته است خودش را به این شکل در دنیا و ایران رواج دهد و یک فرهنگ ریشه‌دار را با چالش مواجه کند، حتماً‌ یک امر فطری و انسانی و تاریخی و ریشه‌دار، اگر به درستی تبلیغ شود و به درستی معرفی شود، بهتر و سهل‌تر می‌تواند رواج یابد. 🔶پیشنهاد این بنده این است که در کنار همه کارهایی که در موضوع عفاف و حجاب در حال انجام است، یکی از مراکز فرهنگی ما، درباره نحوه عملکرد این زن (علینژاد) یک کار تحقیقی و علمی دقیق انجام دهد و تکنیک‌ها و تاکتیک‌های تبلیغی او را استخراج کند و سپس به صورت مهندسی معکوس همان تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها توسط چند چهره جهادی و خستگی‌ناپذیر و معتقد به حجاب، در ترویج عفاف و حجاب زنان و مردان ما به کار گرفته شود. (کاری که چند سال قبل خانم الهام چرخنده در کشور شروع کرد اما متأسفانه به هر دلیلی نتوانست ادامه بدهد). بنده شخصاً هیچ تردیدی در نتیجه‌بخش بودن چنین کاری ندارم. خدا رحمت کند آن مبلغ بزرگ شیعی، علامه سیدعبدالحسین عاملی، را که حاصل یک عمر تجربه تبلیغی‌اش را چنین بیان کرد: «لایَنْتَشِرُ الْهُدی الاَّ مِنْ حَیثُ اِنْتَشَرَ الضَّلال؛ هدایت رواج پیدا نمی‌کند مگر از همان‌جایی و به همان روشی که ضلالت رواج یافته است» @HOWZAVIAN
❌کُپ‌کردن مدیران تصمیم‌گیر ✍ محسن مهدیان 🔸نظرسنجی ارشاد میگه 80 درصد موافق الزام حجاب اند، 🔹میگن دروغه 🔸حداقل ده نظرسنجی ملی میگه بالای 75 درصد اعتقاد به حجاب دارند. 🔹میگن دروغه 🔸نظرسنجی همشهری میگه 79 درصد گفتن بدون قانون هم حجاب برنمی دارند 🔹میگن دروغه 🔸میگیم خب چشم باز کنید شهرو ببینید. اکثریت با کیست؟ الان که بی‌حجابی آزاد است چرا اکثریت حجاب دارند؟ 🔻واقعیت اینست که مشکل حجاب نیست. مشکل مسخ شدن ذهنی عده ای، توسط رسانه های خارجی است. مسوولی که واقعیت را از دریچه رسانه های خارجی می بیند، نمی تواند تصمیم بگیرد. شرع و قانون و خواست اکثریت را می بینند، اما دچار کُپ کردن در تصمیم‌گیری هستند. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📌از موهای سرگردان تا مافیای اقتصاد برهنگی ✍️ مرتضی رجایی 🎥 موهایی که از هند به چین برده می‌شوند و سرانجام در آمریکا و اروپا و حتی ایران به فروش می‌رسند! آیا از گردش مالی چیزی می‌دانید؟! مثلاً می‌دانید ارزش بازار در سال ۲۰۱۷ چیزی حدود ۲.۷ میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۷ به ۷میلیارد دلار برسد؟! به نظر شما، چند درصد از فروش این بازار برپایه یک است؟! یعنی اگر در جوامع بشری ترویج نمی‌شد و زنان مجبور به بیشتر در سطح جامعه و تازه و متنوع ماندن در نگاه اطرافیان نبودند، و مثلاً موهای بانوان را فقط محارم می‌دیدند، فروش هر ساله کلاه‌گیس تا چند درصد میزان فعلی آن کاهش می‌یافت؟! در نظام ، چیزی ارزش است که به و منتهی شود و هر چیزی که سبب کاهش این سود شود، ضد ارزش است و باید با آن مبارزه کرد؛ این چنین است که بی‌حجابی و ارزش به شمار می‌آید و برای آن فرهنگ‌سازی می‌شود. @HOWZAVIAN
🚘 حذف واردات خودورهای دست دوم به کشور از بودجه 1402 ✍️ محمد صادق خرسند ⛔️خبری که امروز در فضای مجازی سرو صدا به پا کرد، حدف واردات خودروهای دست دوم به کشور از بودجه سال 1402 است. این مصوبه در بررسی بودجه سال جاری در مجلس، وقت زیادی را به خود اختصاص داد و اتفاقاً بیشترین اختلاف نظر دولت و نمایندگان مجلس بر سر این بخش بود. ⭕️به هر حال حذف این مصوبه توسط شورای تشخیص مصلحت نظام به رغم تأیید آن توسط شورای نگهبان نشان می دهد، ناهماهنگی زیادی بین نهادهای تصمیم ساز در زمینه خودرو وجود دارد که در نهایت دود آن به چشم مردم خواهد رفت. بی کیفیتی و قیمت بالای خودروهای ایرانی که حتی توسط رهبر انقلاب هم مورد انتقاد قرار گرفته است، نیازمند راهکاری جامع و همه جانبه توسط همه مراجع تصمیم گیر در سطح قوای سه گانه است. 💢آنچه که خبر حذف این مصوبه را بیشتر برجسته می کند، استقبال میرسلیم نماینده پرحاشیه مخالف این طرح از حذف آن است که با ادبیاتی نه چندان عامه پسند مطرح شده است. به نظر می رسد، صدور اطلاعیه ای برای آگاهی افکار عمومی توسط مرجعی که این تصمیم را اتخاذ کرده است، راه را برای موج سواری و تحریک مردم توسط رسانه های معاند مسدود خواهد کرد. @HOWZAVIAN
🍃 تفسیر کوتاه و کاربردی آیات اقتصادی قرآن کریم 2️⃣جلسه دوم، جزء دوم 🔻صوت و فیلم جلسه دوم تفسیر 🎙eitaa.com/m_amin_rezai/3152 🎥eitaa.com/m_amin_rezai/3153 ▪️توسعه مفهوم خرید و فروش در قران أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ (۱۷۵بقره) مصداق این آیه را بعضی از علمای یهود ثل کعب بن اشرف و..نامیدند که توقع داشتند پیامبرص از انها باشد لذا کتمان ما انزل الله کردند و خدا میگوید با این کار [یشترون به ثمنا قلیلا] (آیه ۱۷۴ بقره) یک حداقلی به دست آوردند و در حقیقت آتش نوشیدند! ♦️نکات تفسیری ۱: خرید و فروش در قران با واژه های مختلف آمده است. تجارت، کسب، ربح،بیع و شرا-اشتری ۲: کلمه اشتری در سه معنی استفاده شده الف: خریدن وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِنْ مِصْرَ ب: فروختن بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ(۹۰بقره) ج: معنای استعاری مثل همین آیه۱۷۵،۱۶بقره و.. در حقیقت ضلالت و هدایت، عذاب و مغفرت قابل خرید و فروش نیست و خدا تشبیعه معقول به محسوس کرده برای فهم مخاطب و رساندن یک مفهوم تربیتی-معرفتی و آن توسعه مفهوم خرید و فروش از کالاهای مادی به سایر امور است ۳:خرید و فروش یعنی "سود و ضرر"، ضرر به دست آوردن چیزی و ضرر از دست دادن آن است. جهان سرمایه داری اصرار دارد ما این مفهوم را صرفا در امور مادی بفهمیم! قران اصرار دارد معنای خرید و فروش را توسعه دهد بگوید عوض کردن اخرت با دنیا، ایمان با کفر، هدایت با ضلالت اینها هم خرید و فروش هست نه به معنای کالایی شدن به این معنی که مصداق سود و ضرر است. 🔗 متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| نسل جوان و آزادی مطلق اجتماعی حجت‌الاسلام فلاحتی؛ محقق و مدرس حوزه و دانشگاه ▪️خدایگان مروّج «لیبرالیسم»در غرب مثل هیوم، هابز و..نیز می‌گویند «آزادی» تا زمانی خوب است که به‌«اجتماع»، به«آرامش عمومی»، به«اقتصاد جامعه»، به«حریم ناموسی افراد» و سایر آزادی‌های دیگران لطمه نزند. ▪️بیشترین محدودیت‌های اجتماعی را در همان فرهنگ سنتیِ اروپایی، خود «فرانسوی‌ها» دارند، در حالیکه فرانسه «مهدآزادی» است. ▪️عقبه‌ی فکری-فرهنگی غلطی حاکم شده است که معتقد است «حکومیت دینیِ روحانیت» و آن دیکتاتوریی که دارد ما را از لذت مدام، از اجتماعیات و از آزادی‌های مشروع انسانی محروم کرده است، این در حالیست که فهم عمیقی از غرب باستان و غرب پست‌مدرن و غرب مدرن ندارند. 🔗تماشای گفتار کامل در آپارات فکرت @HOWZAVIAN @Fekrat_Net
💐 حضور اعضای جدید را پربرکت می‌دانیم. سلام و رحمت خوش آمدید💐🙏 شعار ما: در
🔰الهیات نوروز، نوروز الهی ✍ مهدی عامری 🔻تحویل سال که نشان از حرکت انتقالی و وضعی زمین دارد، انسان را با یک نظم در کهکشان مواجه می‌کند که در طبیعت سالهاست، بدون وقفه و دخالت انسانها جاری است. توجه به نظم، عقلای عالم را معطوف به ناظم می‌کند و هر چه نظم و استحکام و غایت یک مجموعه دقیق‌تر و در هم تنیده تر باشد، ناظم آن اعلم و حکیم تر معرفی می‌شود. هر سال با تحویل سال، حول یک نظم شگفت‌انگیز حال زمین متغیر شده و در بخش‌هایی از طبیعت سرزندگی و طراوات بازیابی می‌شود. توجه به ناظم و خالق عالم حتما یک امر مهم و مخصوص عقلاست از این جهت است که رویش سبزه و علف برای انسان عاقل عيد و مسرت بخش است و آن را به جشن می‌نشیند. چرا که در نگاه او این اتفاق طبیعی مانند یک مناسبت مذهبی بزرگ است که انسان را یاد خدای حکیم و علیم می‌اندازد و شکوفه‌های معنویت در بستر این عقلانیت سبز شده و ثمر آن قرب الهی خواهد بود. 🔻رویش درختان و سبز شدن طبیعت پس از ایام زمستان، چنانچه در روایات اسلامی هم مشهور است انسان عاقل را یاد نشر و حشر قیامت می اندازد. آن سان که زمین پس از دورانی سرد و در خواب فرو رفته، دوباره رنگ حيات به خود می گیرد، کل عالم هستی و انسان نیز چنین است و پس از مرگ و سردی، مجددا مبعوث شده و حیات دیگری را از سر می گیرد. از این منظر هم بهار طبیعت جنبه ذکر دارد و علاوه بر مبدا، یادآور معاد نیز می باشد. چرا برای پدیده‌ای که در حرکت و حدوث و نظم و اتقان آن یاد خداوند و مرگ و قیامت و نشور و حتی ظهور نهفته و بلکه عیان است نباید سرمست و شاداب شد و آن را به دیگران تبریک نگفت؟ اگر بازگشت به فطرت باشد، شاید هم‌تراز با عید فطر باشد. به واقع الهیات ناب شیعی به روزگار و زندگی معنایی دیگر می بخشد و آن را از یک اتفاق تهی از معنا به یک حادثه معنوی بدل می‌کند. این مهم وقتی به تحقق نزدیک می شود که نوروز با صله رحم، دست گیری محرومان، مهربانی و مواسات و دوری از معصیت همراه شود. فارغ از بدفهمی ها و کج سلیقگی ها نوروز را باید در عداد غدیر و قربان و فطر و جمعه و... پاسداشت و از برکات آن بهره جست. @HOWZAVIAN
اقتصاد و فرهنگ! ✍ سید مسعود حسینی 🔻اینکه ایران و باهم به تفاهماتی رسیدن و با همه وسعت تجارتش، داره دلار رو از چرخه معاملاتش حذف میکنه و عن قریب هیمنه آمریکا کاملا در هم می‌شکنه و ظرف مدت کوتاهی بخش عمده آمریکایی ها با مشکلات جدی اقتصادی مواجه میشن و خود به خود قبله آمال خیلی‌ها ۱۸۰درجه تغییر می‌کنه، دلیل نمیشه که تو این مدت کوتاه، در جهت بصیرت افزایی و تبیین چهره واقعی استکبار و پشت پرده ترویج بی حجابی و مظاهر فساد اخلاقی، هیچ اقدامی نکنیم! @HOWZAVIAN
🔸فلسفه کنش‌های سیاسی و فرهنگی @HOWZAVIAN