eitaa logo
فناوری اطلاعات و توسعه پژوهش ناحیه ۶
1.5هزار دنبال‌کننده
494 عکس
45 ویدیو
164 فایل
🔊کانال اطلاع‌رسانی واحد #فناوری اطلاعات و آمار نیروی انسانی، توسعه پژوهش و آموزش نیروی‌ انسانی مدیریت آموزش‌وپرورش ناحیه ۶ اصفهان 🆔️ shad.ir/ict1730 #شاد 🆔 eitaa.com/ict1730 #ایتا 🌐zil.ink/ict1730
مشاهده در ایتا
دانلود
♻مراحل اقدام پژوهی یا کنش پژوهی: 1⃣– تشخیص 2⃣– توصیف وضع و بیان مسئله 3⃣– گردآوری و اطلاعات ۱ 4⃣– تجزیه و داده ها 5⃣– ارائه یا انتخاب حل جدید 6⃣– راه حل ها و کنترل و نظارت بر آن ها 7⃣– گردآوری و اطلاعات ۲ 8⃣– ارزشیابی اقدام جدید و تعیین اعتبار آن 9⃣– نتیجه گیری و ارائه 1⃣ تشخیص مسئله🫧 🔑تا زمانی که به مسئله یا مشکل برنخورید، مراحل اقدام پژوهی آغاز نمی‌شود. معلم پژوهنده همواره تک تک مسائل کلاس را با دقت مشاهده می کند. و به محض اینکه به مسئله‌ای برخورد کرد، به طور ناخودآگاه وارد مرحله ی اول اقدام پژوهی؛ یعنی مسئله می‌شود. 🆔 shad.ir/edutechisf
2⃣ توصیف وضع موجود و بیان مسئله📄 📝پس از تشخیص مسئله، باید در مرحله دوم، مسئله‌ی تشخیص داده شده را توصیف و تشریح کنید. 3⃣ گردآوری شواهد و اطلاعات ۱🔍 📌در این بخش شما باید ادعای خود را مبنی بر وجود مشکل، ثابت کنید. لذا برای اثبات ادعای خود و اطمینان از وجود مشکل، می‌توانید از روش‌ها و ابزارهای مختلف استفاده کنید. در این مرحله سعی می‌کنیم با استفاده از جدول و نمودار به کارهای خود عینیت بیشتری ببخشیم. معروف‌ترین این ابزارها عبارتند از: مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه، آزمون، نمرات کلاسی، نظرخواهی از همکاران، مشورت با والدین، مراجعه به پژوهش‌های دیگران یا پیشینه پژوهش و… 4⃣ تجزیه و تحلیل داده‌ها📊 🗒پس از این که به کمک داده‌ها تصویر روشن و گویایی از وضعیت موجود دادید، لازم است این داده‌ها را تجزیه و تفسیر کنید تا زمینه ها و امکان راه حل‌ها و اقدام‌های مناسب فراهم شود. به عبارتی شما در مرحله قبل فقط داده‌ها را جمع آوری کردید؛ حال لازم است آن‌ها را با استدلال و منطق به اطلاعات تبدیل کنید و در مورد آن‌ها با رعایت اصل صداقت و امانت، قضاوت کنید. در این قسمت بهتر است از مشارکت همکاران و تجربه‌های خود استفاده نمایید. برای انتقال بیشتر مفهوم، از نمودارها و اشکال مختلف استفاده کنید که این نیز ابتکار جالبی به شمار می‌رود. 🆔 shad.ir/edutechisf
5⃣ ارائه یا انتخاب راه حل جدید📖 📍پژوهشگر با استفاده از اطلاعات به دست آمده و تجزیه و تحلیل آن‌ها ابعاد و جوانب مشکل را به طور دقیق و شفاف شناسایی می کند. البته تشخیص مشکل و به دست آوردن آگاهی بیشتر در مورد علل و عوامل آن، حاصل مطالعه وضعیت موجود، از طریق تکیه بر اطلاعات جمع آوری شده و بررسی پیشینه مطالعاتی می‌باشد. هدف پژوهشگر نیز در این مرحله پیدا کردن راه حل‌های تغییر وضعیت موجود است. در ضمن تشخیص راه حل مناسب، بهتر است به روش تصمیم مشارکتی صورت بگیرد. ✔حال باید از بین این راه حل‌ها به انتخاب راه حل دست بزنید. مرحله انتخاب راه حل به تفکر بیشتری نیاز دارد. در این مرحله باید معایب، محاسن و اثربخشی این راه حل‌ها را به استناد شاخص‌ها و معیارهایی که در اختیار دارید با هم مقایسه کنید و اگر تشخیص دادید یکی از آن راه ها برای بهبود بخشی وضع موجود از همه کارسازتر است، باید آن را به طور مستند دقیق و مستدل تشریح کنید و علت حذف راه حل های دیگر را نیز باید بیان کنید. 6⃣ اجرای راه حل ها و کنترل و نظارت بر آن ها🪧 🔺در این مرحله باید، راه حل به دست آمده از مرحله‌ی قبل را با نظارت کامل و دقیق اجرا کنید. 7⃣ گردآوری شواهد و اطلاعات ۲🔍 💠پژوهشگر برای این که ثابت کند نتیجه تحقیق، تغییرات مثبتی را درپی داشته، و در رفع مشکل موثر واقع شده، نیاز به ارائه شواهد و توضیحات دقیق دارد. این شواهد باید مبتنی بر اعداد و ارقام و مدارک قابل سنجش باشد. 🔸نکته: شواهد ۲ باید مورد تایید افراد نخبه و یا متخصص قرار بگیرد و با دلیل و مدرک همراه باشد. 🆔 shad.ir/edutechisf
8⃣ ارزشیابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن📉 ⭕این مرحله مانند مرحله ۴ است. به عبارتی در این قسمت ما شواهدی که به دست آورده‌ایم را تعبیر و تفسیر می کنیم. لازم به ذکر است یکی از مهم ترین اصول در این بخش اشاره به وضعیت اولیه و وضعیت کنونی است که از مقایسه و تفسیر شواهد ۱ و ۲ به دست می آید. در بحث اعتبار یابی، نظر خواهی از همکاران، دانش آموزان و والدین و کسانی که به نحوی در جریان پژوهش شما بوده و اطلاع داشته اند بسیار مهم است. نظرات آن‌ها ممکن است مؤید کار شما یا بالعکس باشد. شما به عنوان معلم پژوهنده امین باید خلاصه‌ی نظرات آن ها را ذکر کنید. 9⃣ نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات📚 🔸در این بخش محدودیت‌ها و نقاط ضعف و قوت را بیان کنید و پیشنهادات پژوهشی خود را ارائه نمایید. 🔹پیشنهادات شما می تواند به بهبود روند اجرایی، مسائل آموزشی و پرورشی، اصلاح جو همکاری و … بینجامد. 🔸نکته: بدون انجام مراحل اقدام پژوهی نمی‌توانید آن را به درستی اجرا کنید. 🆔 shad.ir/edutechisf
هفته پژوهش.pdf
3.08M
🍃 برنامه‌های انجام شده طی هفته پژوهشسرای جابربن حیان آموزش‌وپرورش ناحیه ۶ اصفهان 🆔 @ict1730
📄 فایل و مهم در تدوین بیست‌و‌هشتُمین برنامۀ معلم پژوهنده (اقدام‌ پژوهی) استان اصفهان در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ #⃣ ویژۀ کلیۀ فرهنگیان و کارکنان ستادی آموزش‌وپرورش ✨دبیرخانۀ استانی معلم پژوهنده مستقر در آموزش‌وپرورش ناحیه 📞شماره تماس: ☎️ 031-35235657 📪 لینک کانال اختصاصی دبیرخانه در و : 🆔 shad.ir/edutechisf 🆔 eitaa.com/edutechisf
دستورالعمل کشوری برنامه معلم پژوهنده.pdf
11.56M
📝دستورالعمل کشوری برنامه معلم پژوهنده 📪 لینک کانال اختصاصی دبیرخانه در و : 🆔 shad.ir/edutechisf 🆔 eitaa.com/edutechisf
نکات مورد توجه در فرایند اقدام پژوهی.pdf
226K
#⃣نکات مورد توجه در فرایند اقدام پژوهی 📪 لینک کانال اختصاصی دبیرخانه در و : 🆔 shad.ir/edutechisf 🆔 eitaa.com/edutechisf
📚اقدام پژوهی، یک فعالیت علمی و پژوهشی است که توسط هر فردي که در حـوزه‌ای بـه کـار مشـغول اسـت، ممکن است انجام پذیرد! 💡یک کارگر در محیط کاری، جهت بهبود شرایط کاری، اصلاح فرایند فعالیت‌هـا، ارتقـا و بهره وری بخش خود، با رعایت دقت و تفکر و حسن تدبیر، دست به فعالیتی می‌زند که تغییر وضع موجـود و تبدیل آن به وضع مطلوب، محسوس و قابل گزارش است. این فعالیت او یک "اقدام پژوهی" است .... ما را به همکاران خود معرفی کنید: 🙋🏻shad.ir/edutechisf
📚 📖 کتاب اقدام ­پژوهی(از طراحی تا ارزیابی) به قلم دکتر محمدرضا آهنچیان و مهدی محمد آقایی، کتابی مفید در زمینه‌ی ­_پژوهی می­‌باشد که اطلاعات سودمندی را در اختیار مخاطبان می­‌گذارد و در 2000 نسخه منتشر شده است. این کتاب توسط گروه علمی ویرایش و در سال 1392 در 130 صفحه توسط نشر رشد به چاپ رسیده و در اختیار علاقه­‌مندان قرار گرفته است. این کتاب مشتمل بر سیزده فصل، تالیف و تدوین شده است و نویسندگان این کتاب با جزئی­‌نگری و دقت به بررسی مطالب پرداخته­‌اند که بخشی از فصل­‌های این کتاب به شرح زیر می­‌باشد: فصل اول: ورود به دنیای اقدام پژوهی فصل دوم: نکته­‌های کلیدی برای ورود به اقدام پژوهی فصل سوم: تشخیص موقعیت مسئله­‌مدار فصل چهارم: تنظیم صحیح عنوان فصل پنجم: توصیف موقعیت و بیان مسئله فصل ششم: پیشینه تحقیق فصل هفتم: شواهد اولیه فصل هشتم: بررسی و واکاوی داده­‌ها فصل نهم: چاره­‌گزینی فصل دهم: شواهد پشتیبان فصل یازدهم: اعتبار بخشیدن به یافته­‌ها فصل دوازدهم: انتشار پژوهش فصل سیزدهم: جمع­‌بندی و مرور نکات کلیدی اقدام پژوهی ✨دبیرخانۀ استانی معلم پژوهنده مستقر در آموزش‌وپرورش ناحیه 📪 لینک کانال اختصاصی دبیرخانه در و : 🆔 shad.ir/edutechisf 🆔 eitaa.com/edutechisf
اقدام پژوهی(1).pdf
17.05M
📚اقدام پژوهی(از طراحی تا ارزیابی) 🔖نویسندگان: دکتر محمدرضا آهنچیان مهدی محمد آقایی 📖نشر: رشد 🔣شابک: 978-964-2802-96-8 🆔 @ict1730