2⃣ توصیف وضع موجود و بیان مسئله📄
📝پس از تشخیص مسئله، باید در مرحله دوم، مسئلهی تشخیص داده شده را توصیف و تشریح کنید.
3⃣ گردآوری شواهد و اطلاعات ۱🔍
📌در این بخش شما باید ادعای خود را مبنی بر وجود مشکل، ثابت کنید. لذا برای اثبات ادعای خود و اطمینان از وجود مشکل، میتوانید از روشها و ابزارهای مختلف استفاده کنید. در این مرحله سعی میکنیم با استفاده از جدول و نمودار به کارهای خود عینیت بیشتری ببخشیم. معروفترین این ابزارها عبارتند از: مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه، آزمون، نمرات کلاسی، نظرخواهی از همکاران، مشورت با والدین، مراجعه به پژوهشهای دیگران یا پیشینه پژوهش و…
4⃣ تجزیه و تحلیل دادهها📊
🗒پس از این که به کمک دادهها تصویر روشن و گویایی از وضعیت موجود دادید، لازم است این دادهها را تجزیه و تفسیر کنید تا زمینه ها و امکان راه حلها و اقدامهای مناسب فراهم شود. به عبارتی شما در مرحله قبل فقط دادهها را جمع آوری کردید؛ حال لازم است آنها را با استدلال و منطق به اطلاعات تبدیل کنید و در مورد آنها با رعایت اصل صداقت و امانت، قضاوت کنید. در این قسمت بهتر است از مشارکت همکاران و تجربههای خود استفاده نمایید. برای انتقال بیشتر مفهوم، از نمودارها و اشکال مختلف استفاده کنید که این نیز ابتکار جالبی به شمار میرود.
#دبیرخانه
🆔 shad.ir/edutechisf
5⃣ ارائه یا انتخاب راه حل جدید📖
📍پژوهشگر با استفاده از اطلاعات به دست آمده و تجزیه و تحلیل آنها ابعاد و جوانب مشکل را به طور دقیق و شفاف شناسایی می کند. البته تشخیص مشکل و به دست آوردن آگاهی بیشتر در مورد علل و عوامل آن، حاصل مطالعه وضعیت موجود، از طریق تکیه بر اطلاعات جمع آوری شده و بررسی پیشینه مطالعاتی میباشد. هدف پژوهشگر نیز در این مرحله پیدا کردن راه حلهای تغییر وضعیت موجود است. در ضمن تشخیص راه حل مناسب، بهتر است به روش تصمیم مشارکتی صورت بگیرد.
✔حال باید از بین این راه حلها به انتخاب راه حل دست بزنید. مرحله انتخاب راه حل به تفکر بیشتری نیاز دارد. در این مرحله باید معایب، محاسن و اثربخشی این راه حلها را به استناد شاخصها و معیارهایی که در اختیار دارید با هم مقایسه کنید و اگر تشخیص دادید یکی از آن راه ها برای بهبود بخشی وضع موجود از همه کارسازتر است، باید آن را به طور مستند دقیق و مستدل تشریح کنید و علت حذف راه حل های دیگر را نیز باید بیان کنید.
6⃣ اجرای راه حل ها و کنترل و نظارت بر آن ها🪧
🔺در این مرحله باید، راه حل به دست آمده از مرحلهی قبل را با نظارت کامل و دقیق اجرا کنید.
7⃣ گردآوری شواهد و اطلاعات ۲🔍
💠پژوهشگر برای این که ثابت کند نتیجه تحقیق، تغییرات مثبتی را درپی داشته، و در رفع مشکل موثر واقع شده، نیاز به ارائه شواهد و توضیحات دقیق دارد. این شواهد باید مبتنی بر اعداد و ارقام و مدارک قابل سنجش باشد.
🔸نکته: شواهد ۲ باید مورد تایید افراد نخبه و یا متخصص قرار بگیرد و با دلیل و مدرک همراه باشد.
#دبیرخانه
🆔 shad.ir/edutechisf
8⃣ ارزشیابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن📉
⭕این مرحله مانند مرحله ۴ است. به عبارتی در این قسمت ما شواهدی که به دست آوردهایم را تعبیر و تفسیر می کنیم. لازم به ذکر است یکی از مهم ترین اصول در این بخش اشاره به وضعیت اولیه و وضعیت کنونی است که از مقایسه و تفسیر شواهد ۱ و ۲ به دست می آید. در بحث اعتبار یابی، نظر خواهی از همکاران، دانش آموزان و والدین و کسانی که به نحوی در جریان پژوهش شما بوده و اطلاع داشته اند بسیار مهم است. نظرات آنها ممکن است مؤید کار شما یا بالعکس باشد. شما به عنوان معلم پژوهنده امین باید خلاصهی نظرات آن ها را ذکر کنید.
9⃣ نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات📚
🔸در این بخش محدودیتها و نقاط ضعف و قوت را بیان کنید و پیشنهادات پژوهشی خود را ارائه نمایید.
🔹پیشنهادات شما می تواند به بهبود روند اجرایی، مسائل آموزشی و پرورشی، اصلاح جو همکاری و … بینجامد.
🔸نکته: بدون انجام مراحل اقدام پژوهی نمیتوانید آن را به درستی اجرا کنید.
#دبیرخانه
🆔 shad.ir/edutechisf
هفته پژوهش.pdf
3.08M
📄 فایل #دستورالعمل و #نکات مهم در تدوین #گزارشات بیستوهشتُمین برنامۀ معلم پژوهنده (اقدام پژوهی) استان اصفهان در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳
#⃣ ویژۀ کلیۀ فرهنگیان و کارکنان ستادی آموزشوپرورش
✨دبیرخانۀ استانی معلم پژوهنده مستقر در آموزشوپرورش ناحیه #شش
📞شماره تماس:
☎️ 031-35235657
📪 لینک کانال اختصاصی دبیرخانه در #شاد و #ایتا:
🆔 shad.ir/edutechisf
🆔 eitaa.com/edutechisf
دستورالعمل کشوری برنامه معلم پژوهنده.pdf
11.56M
📝دستورالعمل کشوری برنامه معلم پژوهنده
📪 لینک کانال اختصاصی دبیرخانه در #شاد و #ایتا:
🆔 shad.ir/edutechisf
🆔 eitaa.com/edutechisf
نکات مورد توجه در فرایند اقدام پژوهی.pdf
226K
#⃣نکات مورد توجه در فرایند اقدام پژوهی
📪 لینک کانال اختصاصی دبیرخانه در #شاد و #ایتا:
🆔 shad.ir/edutechisf
🆔 eitaa.com/edutechisf
📚اقدام پژوهی، یک فعالیت علمی و پژوهشی است که توسط هر فردي که در حـوزهای بـه کـار مشـغول اسـت، ممکن است انجام پذیرد!
💡یک کارگر در محیط کاری، جهت بهبود شرایط کاری، اصلاح فرایند فعالیتهـا، ارتقـا و بهره وری بخش خود، با رعایت دقت و تفکر و حسن تدبیر، دست به فعالیتی میزند که تغییر وضع موجـود و تبدیل آن به وضع مطلوب، محسوس و قابل گزارش است. این فعالیت او یک "اقدام پژوهی" است ....
ما را به همکاران خود معرفی کنید:
🙋🏻shad.ir/edutechisf
_edutechisf_جزوه اقدام پژوهی.pdf
2.9M
📝عنوان:
#مبانی_کاربردی_اقدام_پژوهی
📁نوع فایل: pdf
💾حجم: 2/8 مگابایت
🗳دسته بندی: #آموزشی #اقدام_پژوهی
#دبیرخانه_استانی_معلم_پژوهنده
ما را به همکاران خود معرفی کنید:
🙋🏻shad.ir/edutechisf
📚 #معرفی_کتاب
📖 کتاب اقدام پژوهی(از طراحی تا ارزیابی) به قلم دکتر محمدرضا آهنچیان و مهدی محمد آقایی، کتابی مفید در زمینهی #اقدام_پژوهی میباشد که اطلاعات سودمندی را در اختیار مخاطبان میگذارد و در 2000 نسخه منتشر شده است. این کتاب توسط گروه علمی #رشد ویرایش و در سال 1392 در 130 صفحه توسط نشر رشد به چاپ رسیده و در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است. این کتاب مشتمل بر سیزده فصل، تالیف و تدوین شده است و نویسندگان این کتاب با جزئینگری و دقت به بررسی مطالب پرداختهاند که بخشی از فصلهای این کتاب به شرح زیر میباشد:
فصل اول: ورود به دنیای اقدام پژوهی
فصل دوم: نکتههای کلیدی برای ورود به اقدام پژوهی
فصل سوم: تشخیص موقعیت مسئلهمدار
فصل چهارم: تنظیم صحیح عنوان
فصل پنجم: توصیف موقعیت و بیان مسئله
فصل ششم: پیشینه تحقیق
فصل هفتم: شواهد اولیه
فصل هشتم: بررسی و واکاوی دادهها
فصل نهم: چارهگزینی
فصل دهم: شواهد پشتیبان
فصل یازدهم: اعتبار بخشیدن به یافتهها
فصل دوازدهم: انتشار پژوهش
فصل سیزدهم: جمعبندی و مرور نکات کلیدی اقدام پژوهی
✨دبیرخانۀ استانی معلم پژوهنده مستقر در آموزشوپرورش ناحیه #شش
📪 لینک کانال اختصاصی دبیرخانه در #شاد و #ایتا:
🆔 shad.ir/edutechisf
🆔 eitaa.com/edutechisf
اقدام پژوهی(1).pdf
17.05M
📚اقدام پژوهی(از طراحی تا ارزیابی)
🔖نویسندگان:
دکتر محمدرضا آهنچیان
مهدی محمد آقایی
📖نشر:
رشد
🔣شابک:
978-964-2802-96-8
#معرفی_کتاب #آموزشی #اقدام_پژوهی
🆔 @ict1730
image.png
299.5K
📄 گزارش تعیین #مشمولیت سامانه شناسایی معلم نمونه مدارس ناحیه
📆 تاریخ 4 دیماه 1403
📊میزان مشارکت: 16 درصد
📉تعداد کل مدارس: 358 مدرسه
📈تعداد مدارس انجام شده: 57 مدرسه
#معلم_نمونه
🆔 @ict1730