eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | حجاب یک راه‌بُرد برای زیست عفیفانه و پاک 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹پوشیده بودنِ زن ـ صرف نظر ازحدود آن ـ می‌تواند آمار آسیب‌های اجتماعی را به‌شدت پایین بیاورد. حجاب برای پاک‌زیستن و زیست عفیفانه یک راه‌بُرد است. البته اگر زن حجاب داشته باشد، ولی حریم‌نگهدار نباشد، این حجاب، چندان بازدارنده نخواهد بود و از همین رو اگر کسی، درمبانی فکری‌اش حجاب را به‌عنوان یک ارزش نپذیرفته باشد، وادارکردن او به پوشیدگی فقط یک خواسته را تامین می‌کند، یعنی سطح جامعه را از محرک‌های جنسی حذف می‌کند ولی چه بسا همین فرد با استفاده از فضای مجازی یا ایجاد رابطه‌ی مخفیانه و در خلوت، به هدف و میلش خواهد رسید. 🔹 پس وقتی می‌گوییم حجاب، یعنی یک سطح از پوشیدگی، همراه با وقار. در این‌صورت زن به دیگران با این پوشش پیام می‌دهد که من اهل روابط آزاد نیستم و به خانواده‌ام وفادارم و این حجاب است. حجاب این‌چنین از چند آسیب اجتماعی جلوگیری می‌کند. 🆔 @iictchannel
🖼 | عدم صلاحیت گزاره‌های اکتشافی تاریخی به عنوان مستند حکم حجاب ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ ⏺ از گزاره‌های اکتشافی تاریخی نمی‌توان حکم حجاب شرعی و حدود آن را استنباط کرد. به عنوان مثال از وضعیت خانه‌ها(درب نداشتن خانه‌هاي مكه) و امکان سرک کشیدن افراد در خانه‌های مردم، نمی‌توان حد شرعی حجاب را به‌دست آورد. زیرا این گزاره‌ها قابل اطمینان نیست و به فرض واقعیت داشتن، برای این‌که مستند حکم قرار بگیرد، نیاز به تأیید معصوم و دستیابی به این تأیید دارد و این تأیید احراز نشده است. لذا قابلیت لازم برای استنباط حکم شرعی را ندارد. 🆔 @iictchannel
🖼 | معرفت دوگانه از ترابط علم کلام با سایر علوم 🔺 علوم نسبت به هم می‌توانند در دو نقش تعارضی و تعاضدی ظاهر شوند. برای نقش تعاملی می‌توان انواعی از روابط را بر اساس عناصر و مؤلفه‌های علم تصویر کرد. مهم‌ترین این روابط به سه رابطه روشی، گزاره‌ای و میدانی تقسیم شد. علم کلام به جهت اینکه از روش‌های متعدد بهره می‌برد، با برخی علوم وحدت روشی دارد. 🔺 بین علم کلام و برخی علوم رابطه مبنایی وجود دارد. از سویی علومی مانند منطق، معرفت شناسی و فلسفه از مبادی علم کلام به شمار می‌آیند، حتی علوم تجربی هم می‌توانند تامین کننده برخی مبادی در علم کلام باشند؛ از سویی دیگر علم کلام تأمین کننده بسیاری از مبانی علوم انسانی است و در واقع گزاره‌های جهان‌شناختی، خداشناختی، انسان شناختی، دین شناختی و... که در علم کلام صورت‌بندی می‌شوند، نقش اساسی در دینی‌شدن آن علوم ایفا می‌کنند. ✂️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 101 فصلنامه علمی و پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | کاربرد و کارآمدی منطق سیستم‌ها در اجتهاد 🔺 تلاش برای کشف نظر اسلام در مورد یک موضوع که جوانب مختلف آن در ادله شرعی به صورت مجزا و پراکنده آمده است، نیاز به منطقی دارد که بتواند محصول را به صورت یک سيستم و نظام‌واره حجیت‌دار ارائه کرد. منطق سیستم‌ها که در حقیقت منطق جمع دلالی بین مثبات در فقه و اصول فقه است با ارائه ابزار و شاخص برای عقلایی بودن این جمع و دوری از سلیقه‌ای تبرعی‌بودن آن، توان انجام این کار را به فقیه می‌دهد. 🔺 فقیه در ققه متعارف به دنبال دستیابی به حجت برای عمل است؛ ولی فقیه در فقه نظریات به دنبال دست‌یابی به حجت در تعیین خطوط کلی حاکم بر یک موضوع است. نگاه فردی به چند قرينه منجر به استنباط می شود؛ ولی نگاه سیستمی و مجموعی به قرائن منجر به استنطاق می‌شود. روش جمع ادله بر اساس منطق سیستم‌ها، ابزاری برای حرکت حجیت‌دار به سوی دست‌یابی به نظریه‌های فقهیی و مدل‌های عملیاتی در عرصه نظام‌های مورد نیاز جامعه است. ✂️ ، استادیار گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 102 فصلنامه علمی و پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | حجاب زن، حافظ آزادی ◽️ پایبندی به دین، ثمره‌اش آزادی همه ارزش‌های انسان، از اسارت کوران‌ها و طغیان‌های درونی است. اگر ارزش برای مرد و زن فقط آزادی در بهره‌های مادی بود، اشتغال و اسارت آنها در این بهره‌ها کافی بود؛ لیکن غیر از این ارزش، ما ارزش‌های دیگری نیز داریم و آن آزادی عقل ما از گرد و غبارهایی است که باد شهوت یا غضب یا طمع یا رذایل دیگر در درون ما بلند می‌کند. همه کوشش انبیا و اولیاء و علما، حفظ همین آزادی در تعقل و تفکر است. ◽️ انسان وقتی می‌تواند این آزادی را حفظ کند که همه انگیزه‌های درونی خود را هدایت و محدود کند و این حاصل نمی‌شود جز با انقلاب درونی و پایبندی به دین تا انسانی آزاد باشد. وقتی انسان در خانه خود را می‌بندد، یا پشت پنجره اتاقش پرده می‌زند، خانه خود را از گزند بیگانه و نگاه‌های مزاحم و حشرات موذی ایمن ساخته است. چه زیبا گفته‌اند که: حجاب، مصونیت است، نه محدودیت. پس با حجاب خویش، نگاه‌های مزاحم را باید ناکام گذاشت. 📖 برگرفته از کتاب بخوان به نام پروردگارت که تو را پوشاند، نوشته 🆔 @iictchannel
🔸 کرسی استعدادشناسی سرزمین، هویت زیستی و بوم‌شناسی سیلاب 🔰چهارمین کرسی ترویجی از سلسله جلسات بیانیه گام دوم و پیوند حوزه‌های طبیعی و انسانی توسط گروه پژوهشگاه برگزار می‌‌شود: 🎙 با حضور: ⏰ سه‌شنبه یکم شهریور ماه، ساعت 10 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🔸 کرسی علمی- ترویجی "حکمرانی متعالی اسلامی" 🔰 در راستای همایش ملی حکمرانی اسلامی، توسط گروه با همکاری مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه برگزار می‌‌شود: 🎙 با حضور: ⏰ سه شنبه یکم شهریور ماه، ساعت ۱۱ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💠 حضور مجازی از طریق: ➡️ join.skype.com/ptnWSK32M9IR 🆔 @iictchannel
▫️ثواب اشک برای امام حسین(ع) 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه: ◾️ در برخی روایات بیان شده که اگر کسی برای امام حسین(ع) شعر بسراید و ۵۰ نفر را به گریه درآورد اهل بهشت است، حتی بیان شده تا ۳۰، ۲۰، ۱۰ و یکنفر و حتی خودش گریه کند اهل بهشت است. این مدل احادیث بسیار زیاد هستند و در طول تاریخ موجب تشویق شاعران بوده است. مثلا امام باقر(ع) به کمیت گفته خدا گناهان گذشته و آینده تو را آمرزید. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔸 کرسی استعدادشناسی سرزمین، هویت زیستی و بوم‌شناسی سیلاب 🔰چهارمین کرسی ترویجی از سلسله جلسات بیانیه گام دوم و پیوند حوزه‌های طبیعی و انسانی توسط گروه پژوهشگاه برگزار می‌‌شود: 🎙 با حضور: ⏰ سه‌شنبه یکم شهریور ماه، ساعت 10 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
▫️ گزارش شهادت امام حسین(ع) بر اساس دانشنامه فاطمی 🔰 نوشتاری مستخرج از از مقاله «امام حسین(ع)» جلد اول دانشنامه فاطمی ▪️از حسن بصری نقل شده است که با حسین‌بن‌علی(ع)، شانزده‌ تن از اهل‌بیتش شهید شدند که بر روی زمین همانندی برای آنان نبود. برخی از مورخان، اسامی آنان را ثبت کرده و یادآور شده‌اند که حسین‌بن‌علی(ع) با لب تشنه به شهادت رسید. سرِ مبارک آن حضرت(ع)، به همراه اهل‌بیت(ع) که اسیر شده بودند، به کوفه و سپس به شام انتقال یافت. ▪️ دربارة محل دفن سر مبارک امام‌حسین(ع)، برخی گفته‌اند که در دمشق به خاک سپرده شد و برخی بر آن‌اند که به مدینه انتقال یافت و در بقیع دفن شد. در قاهره نیز زیارتگاهی به نام رأس‌الحسین(ع) وجود دارد. علمای شیعه بیشتر گزارش کرده‌اند که سر حضرت(ع) را در کربلا، کنار بدنش، به خاک سپردند. ✍️ به کوشش حجت‌الاسلام 🆔 @iictchannel
▫️حجاب الزامی در دولت اسلامی 🔸 تازه‌ترین یادداشت عضو هیات علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه منتشر شده در خبرگزاری شبستان؛ ◾️مخالفان الزامی، مخالفان «عقل سلیم» هستند، نه‌فقط مخالف «منطق دینی». عقل می‌گوید که «عفاف» بدون «حجاب»، ممکن نیست و «جامعۀ برهنه»، به‌طور ضروری، «جامعۀ فاسد» نیز هست. در جایی‌که دلیل قطعیِ عقلی وجود دارد، حکم شرع، ارشادی است و عقل در تلقّی شیعی، حجیّت ذاتی دارد. انسان به‌طور طبعی می‌فهمد برهنگی، معارض با عفت است. 🆔 @iictchannel
▫️حکمت به روایت ابن‌سینا 📌 تیتر اول صفحه خبرگزاری شبستان؛ 🔸 گفتگو با دکتر عضو هیات علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه ، ◾️ دادجو با اشاره به اینکه ابن سینا حکمت نظری‌ای را بنیانگذاری کرد که عصاره آن بحث ذوات و خواص ذاتی است، گفت: برجستگی ابن‌سینا در همین است که هم اکنون تفکرش درست‌ترین تفکر است. 🆔 @iictchannel
🖼 | بازنگری اخلاق خانواده 🔸 در شرایطی که نهاد خانواده با هجوم مدرنیسم به سوی دگرگونی نگرش‌ها، ارزش‌ها، روابط و نقش‌ها پیش می‌رود و کارکردهای طبیعی خود را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد، دین در صورتی می‌تواند با اخلاق این نهاد را به مثابه یکی از مقاصد خود حمایت کند که در دانش معطوف به اخلاق خانواده بازنگری شود. اخلاق خانواده در سنت جاری جامعه ما هنوز با روش‌های کم‌کارامد وعظی، توصیفی و دستوری و با تکیه بر ذخایر موروثی تدوین و ارائه می‌شود. 🔸 این در حالی است که پیشرفت‌های صنعتی، تحول ارتباطات و گسترش اطلاعات شرایط ویژه‌ای را پدیدآورده که در سنت اخلاقی ما وظیفه کنشگر در آنها تعیین نشده، پرسش‌هایی را مطرح کرده است که جواب از پیش‌ساخته‌ای ندارند و مسائل تازه‌ای را ایجاد کرده‏اند که جز با روش حل مسئله نمی‌توان با حفظ اخلاق از آنها عبور کرد. بر این اساس دین در صورتی برای رویارویی با مدرنیسم کارامد خواهد بود که اخلاق خانواده در روش و محتوا دگرگون شود و این مهم با تبیین دقیق ابعاد این رشته مطالعاتی دست‌یافتنی است. ✂️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، استادیار گروه اخلاق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 101 فصلنامه علمی و پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | حد و حدود حجاب در جامعه ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◼️ حجاب و پوشش زنان به عنوان یکی از دستورات اسلام که در دیگر ادیان الهی نیز وجود داشته‌است، در آیاتی از قرآن مجید و بسياری از روايات، مطرح و محدوده آن بیان شده‌است. شواهد تاريخى نشان می‌‏دهد كه نقاب زدن بر صورت در صدر اسلام جنبه عمومى نداشته‌ است. از نظر اسلام، پیدا بودن صورت زن در صورتی اشکال ندارد که بدون آرایش یا همراه با آرایش‌های خیلی جزئی که در عرف زینت به حساب نمی‌آید، باشد و مفسده‌ای را هم به همراه نداشته باشد. ◼️ در مواردی که بیان می‌شود که پوشیدن وجه و کفین لزومی ندارد، به این معنا نیست که نگاه و نظر به آن از طرف مرد اشکالی ندارد، چون ملازمه‌ای بین آن دو نیست. بنا بر این تشریع و قانون‌مند شدن حجاب زنان و تعیین محدوده آن برعهده شارع مقدس اسلام (خداوند متعال و پیامبر اکرم (ص)) بوده که به خوبی انجام شده‌است. 🆔 @iictchannel
🖼 | تجانس حق و خلق از منظر فلاسفه و عرفا ◼️ در مسئله نسبت بین حق و خلق عموم فلاسفه به تجانس موجودیت حق و خلق قایل‌اند؛ یعنی حق و خلق، هر دو را موجود حقیقی می‌دانند، گرچه درباره معیار موجودیت بین آنها اختلاف هست. مشائیان موجودات را حقایقی بسیط و کاملا متباین می‌دانند و اشراقیان موجودات را از سنخ ماهیات قرار می‌دهند و فیلسوفات حکمت متعالی معتقدند موجودات از سنخ وجود مستقل با رابط‌اند و نظر عرفا در این مسئله نفی هر تجانسی بین حق و خلق است. ◼️ آنها حق را موجود حقیقی و خلق را موجودنما یا شیء مجازی می‌دانند و از منظر آیات و روایات دینی تجانس بین حق و خلق باطل است. به نظر می‌رسد دیدگاه عرفا مؤيد به براهین عقلی و نقلی است و دیدگاه فلاسفه در هر سه مكتب مشایی، اشراقی و متعالی با اشکالات عقلی فراوانی مواجه است که پذیرش آنها را ناممکن می‌سازد. ✂️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 101 فصلنامه علمی و پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | دعوت همدلانه بانوان به حجاب 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◼️ راهکار مشخص در مسئله حجاب، کارآمدی نهادهای فرهنگی و پژوهشی در تبیین دقیق و عقلانی آموزه‌های دینی؛ هماهنگی میان نهادهای مربوطه‌ و کاستن از حمله به بدحجاب‌ها و حتی بی‌حجاب‌ها در تریبون‌های عمومی است. بلکه نگاه همدلانه با این نوع آسیب‌دیدگان، نه ملامت‌گرانه و سرکوب‌گرانه در کشور ما بهتر جواب خواهد داد. ◼️ در جمهوری اسلامی، حوزه تقنین و اجرا از حوزه مبانی نظری منفک نیست. تا مبانی نظری و پشتوانه فکری و قانع‌کننده‌ای در این حوزه‌ها صورت نگیرد، سیر تقنین و به تبع آن اجرا ناقص، ناتمام و آسیب‌زا است. ترسیم درست عقلانی از پوشش زن و تبیین نظری آن در مراکز علمی، دانشگاهی و رسانه‌ای به صورت کاملاً علمی و به دور از هیجان‌های سیاسی و حزبی و جناحی بستر را برای روند تقنین و اجرا آماده خواهد کرد. 🆔 @iictchannel
▫️ قرآن در نگاه امام حسین (علیه السلام) 🔰 نوشتاری مستخرج از مقاله «امام حسین(ع) و قرآن» از دانشنامه قرآن‌شناسی اثر محمد عابدی ▪️امام حسین(ع) قرآن را منبعث از نورانیت الهی می‌داند و در دعای عرفه از وی نقل می‌شود که این کتاب جامع آسمانی را با نور درخشان خود نازل کرده است. ▪️ امام حسین(ع) قرآن را مرجع تبیین و تضییق حدیث می‌دید. چنانکه وقتی عبدالله بن عمروعاص که امام حسین(ع) را محبوب­ترین مردم نزد اهل آسمان معرفی کرده بود، در برابر این سوال امام که پس چرا با من و پدرم در صفین جنگیدی؟ به حدیث پیامبر(ص) استناد کرد که او را به اطاعت پدر دستور داده بود، اما حضرت آیه ۱۵ سوره مبارکه لقمان را قرائت کرد که امر به اطاعت پدر را به مواردی که خلاف فرمان خدا نباشد، مضیّق می‌کند. ✍️ به کوشش حجت‌الاسلام 🆔 @iictchannel
bomshenasi seylab.mp3
51.64M
🔊 🔰 سلسله جلسات و پیوند حوزه‌های طبیعی و انسانی 🔻کرسی ترویجی استعداد شناسی سرزمین، هویت زیستی و بوم‌شناسی 🎙با ارائه: عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه 📻 تهران؛ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
▫️جهان به درستی فلسفه بوعلی معترف است 🔸 گفتگوی دکتر عضو هیات علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه با خبرگزاری شبستان؛ ◾️ ابعاد متفاوتی دارد. ابن‌سینا با اینکه در حدود هزار سال پیش می‌زیسته است هم در علوم طبیعی، هم در ریاضیات، هم در الهیات، و هم در سایر علوم سرآمد دوران خود بود. ابن‌سینا جامع علوم معقول و منقول بوده است، ولی آن چیزی که بیش از همه الان برای ما و جامعه علمی ایران و مغرب زمین مهم است، ابعاد فلسفی ابن‌سیناست. 🆔 @iictchannel
📸 گزارش تصویری 🔸 ترویجی استعداد شناسی سرزمین، هویت زیستی و بوم‌شناسی 📌 با ارائه دکتر 📅 سه‌شنبه 1 شهریورماه ۱۴۰۱ 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
▫️فهم اجتماعی باعث کشف نسبت زیست انسانی با زمین است 🔸 آنچه در ترویجی استعداد شناسی سرزمین، هویت زیستی و بوم‌شناسی مطرح شد؛ ◾️باید مردم را با آشتی داد. اینگونه نیست که مردم اطلاعات نداشته باشند و از طریق اطلاعات دادن بخواهیم آنها را با طبیعت آشنا کنیم. باید ابتدا از خود مردم و روستائیان پرسید که چه کار باید کرد. ◾️روستائیان که با خاک و آب مأنوس هستند بیشترین اطلاعات در مورد طبیعت دارند و آنها هستند که می‌توانند از طبیعت نگاهبانی کنند. باید با تفاهم و گفتگو و تبادل اطلاعات با روستائیان و عشایر به نتیجه و راهکار رسید. 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی حکمرانی اداری و جایگاه مردم در آن از منظر آموزه های اسلامی 🔰 در راستای همایش ملی حکمرانی
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸نشست علمی حکمرانی اداری و جایگاه مردم در آن از منظر آموزه های اسلامی 🎙 با حضور: 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💠 حضور مجازی از طریق: ➡️ join.skype.com/hGiwJa1FavEp 🆔 @iictchannel
▫️انحراف روشنفکری دینی 🔸 گفتگوی دکتر عضو هیات علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه منتشر شده در خبرگزاری فارس؛ ◾️ در ابتدای کار خود، بصیرت‌افزایی‌ها و دستاوردهای خوبی را توانست به ارمغان بیاورد. روشنفکری دینی قبل از انقلاب که نمایندگان آن افرادی نظیر مرحوم بازرگان و مرحوم شریعتی بودند، با دغدغه حضور دین در سیاست و اجتماع، خواستار حیات اجتماعی مبتنی بر دین بودند. 🆔 @iictchannel