eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
484 دنبال‌کننده
312 عکس
82 ویدیو
26 فایل
💠 امیرالمومنین علیه السلام در نامه ای به امام حسن علیه السلام: 📜 اعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِین! تاریخ گذشتگان را به او(نفست) ارائه کن تا ببیند که در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است! 💠 پیامگیر: @amdabir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 تغزُّل و شعرگویی حضرت سلام‌الله‌علیها؟ 🔰تغزل و شعرگویی و تشکیل مجامع شعر و شاعری و عرضه نتایج طبع توسط مشاهیر اهل سخن و شعرای بزرگ آن عصر خدمت علیها السلام و قانع شدن به داوری و نظرات آن بانو،(۱) از اتهامات و اکاذیبی است که برخی مورخان و سیره نگاران معلوم الحال به آن بانوی ارجمند نسبت داده‌اند. 🔰اجتماع شاعران نزد سکینه و حکمیت او میان آنها و دیگر اموری که با شأن زنان با شرم و حیای نبوت و بانوان گرامی خاندان عصمت منافات دارد، نمیتواند با حقیقت منطبق باشد. 🔰از این روایات جعلی و بی‌پایه و اساس که بر اساس مصالح دولت اموی و جهت تأمین مطامع زبیری انجام پذیرفته است و در منابع و آثار شیعی هم هیچ اثری از آن دیده نمیشود تنها از سوی و امثال او، سخن به میان آمده است. 🔰ابوالفرج این روایت را از که دشمن علیهم السلام بوده، بلکه با دیگر هم عدوات داشته، نقل کرده است. 🔰کسی که این دروغ‌ها را برای مردان و زنان علیهم السلام می‌ساخت تا جایی که میخواستند او را از بین ببرند از این رو در زمان از گریخت و در بغداد ساکن شد.(۲) بعلاوه در سلسله سندهای این روایات، عمر بن ابی‌بکر المؤملی وجود دارد که روایات او در مستندات خود تا به آن حد ضعیف و بی‌اساسند که نه تنها در نظر برخی از علمای روایات او مخدوش و ضعیف تلقی گردیده است،(۳) بلکه او را آفتی از آفات معرفی کردهاند.(۴) 🔰گذشته از اسقاط و ضعف سند روایت مجالست سکینه با شعرا، ضعف دیگری که برای این روایات برشمرده‌اند این است که این زمان، زمان حزن اهل بیت علیهم السلام و عزاداری آنها برای سرور و سالار شهیدان علیه السلام بوده و در حالی که یکپارچه سیاهپوش این ماتم بوده چگونه ممکن است سکینه دختر علیه السلام در مجالس بزم حاضر شده باشد و با دیگر شاعران بساط تغزل و اشعار عاشقانه گسترانده باشد و اصلاً آیا این کار از فردی چون سکینه که امام حسین علیه السلام درباره مقام معنویاش فرمود: «سکینه فغالب علیها الاستغراق مع الله؛ سکینه  غرق در ذات الهی است»(۵) پذیرفته هست؟ 🔰بعلاوه بسیاری از اشعاری را که به سکینه بنت الحسین علیها السلام نسبت داده شده متعلق به آن بانو نیست، بلکه این اشعار متعلق به سکینه بنت خالد بن مصعب زبیری است که ملاقاتها و اجتماعاتش با عمر بن ابی‌ربیعه شاعر و مغازلاتش با او معروف و مشهور است. 🔰تشابه اسمی سکینه بنت الحسین علیه السلام با سکینه بنت خالد بن مصعب همسر عمر بن ابی‌ربیعه و اختلاط گاه به عمد این دو اسامی موجب اختراع قصه‌های آن چنانی بوده است بسیاری دیگر از این اشعار و اجتماعات منسوب به سکینه دختر امام حسین علیه السلام هم، در حقیقت اشعار و اجتماعاتی است به سرپرستی عائشة بنت طلحة بن عبیدالله همسر که با عمر بن ابی‌ربیعه به تغزل و اشعار شاعرانه اشتغال و اشتهار داشت. 🔰ابوالفرج نیز خود در کتابش به این امر اعتراف داشته است که «نظیر اجتماعی که به سکینه بنت الحسین علیها السلام منسوب گردیده به سرپرستی زنی اموی برپا شده است و من تا زمانی که زنده‌ام اسمش را برای احدی باز نخواهم گفت.»(۶) آری چنین مجالسی را باید از امثال زنانی چون عائشه دختر طلحة بن عبیدالله همسر مصعب بن زبیر و سُعدی بنت عبدالرحمن بن عوف و ام‌البنین بنت عبدالعزیز بن مروان همسر ولید بن عبدالملک و دیگر زنان اموی و مروانی که سیره و رفتارشان مجالست با شعرای عصر خود و معاشقه با آنان بوده است سراغ گرفت نه از اهل بیتی که این امور  از ساحت مقدس آنان به دور است.(۷) 📚 منابع ۱. الاصفهانی، ابوالفرج؛ الاغانی، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ اول، ۱۴۱۵، ج۲، ص۵۷۰ و  صص۵۷۷-۵۸۸ و ج۱۶، صص۳۷۹-۳۸۰ و صص۳۷۴-۳۷۵ و... ۲. الحلو، محمد علی السید یحیی؛ عقیله قریش آمنه بنت الحسین الملقبه بسکینه، قم، مؤسسه السبطین العالمیه، چاپ دوم، ۱۳۸۲ش،صص۵۳-۵۵ به نقل از وفیات الاعیان. ۳. ابن‌حجر؛ تهذیب التهذیب، بیروت-لبنان، دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع، چاپ اول، ۱۹۸۴، ج۹، ص۱۰۲ و ابن‌عساکر؛ تاریخ مدینه دمشق، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۵، ج۴۳، ص۵۵۲. ۴. ابن‌عساکر، پیشین، ص۵۵۲. ۵. الموسوی المقرم، عبد الرزاق؛ مقتل الحسین علیه السلام، بیروت، دارالکتاب الاسلامیه، چاپ پنجم، ص۳۴۹. ۶. ابوالفرج الاصفهانی، پیشین، ج۱، صص۲۸۱-۲۸۲. ۷. الحلو، پیشین،صص۵۳-۶۶. 🆔 @islam_history
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 صحبت های قابل تامل آیت الله غیب غلامی در مورد نسبت های ناروا به حضرت سلام الله علیها توسط برخی مورخین 🆔 @islam_history
📌 خانه های مکه و مدینه، درب داشته اند! فرقه ضاله ، برای سرپوش گذاشتن به قضیه یورش به خانه وحی و حمله به خانه سلام الله علیها، شبهه ای را مطرح کرده و می گویند که خانه های حجاز در صدر اسلام، درب نداشته اند که درب خانه حضرت صدیقه سوزانده شده باشد! اخیرا آقای دهباشی نیز این شبهه را مطرح کرده اند. ✅ در قرآن اَوْ ما مَلَکْتُمْ مَفاتِحَهُ اَوْ صَدیقِکُمْ لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ اَنْ تَاْکُلُوا جَمیعاً اَوْ اَشْتاتاً خانه‌ای که کلیدش در اختیار شماست، یا خانه‌های دوستانتان، بر شما گناهی نیست که به طور دسته جمعی یا جداگانه غذا بخورید.» 📚 سوره نور، آیه ۶۱ ✅ در روایات 1⃣ دُکَین بن سعید مزنی نقل میکند: خدمت رفتیم و تقاضای غذا کردیم، به  فرمود: برو و به آنان غذا بده. عمر ما را به اتاق بالا برد، سپس کلید را از کمربندش بیرون آورد و در را باز کرد.» 📚 سنن ابی داود، ج۴، ص۳۶۰، ح۵۲۳۸. 2⃣ ابوحمید می‌گوید: به ما امر کرد که شب‌ها ظروف آب را در گوشه‌ای قرار دهیم و نیز دستور داد که شب هنگام درها را ببندیم.» 📚 صحیح مسلم، ج۳، ح۲۰۱۰ 3⃣ پیامبر اکرم؛ بن ابیطالب، ،  و  (علیهم‌السّلام) را جمع کرد و درب را بر روی آن‌ها بست و فرمود: ‌ای خانواده من که پیوستگان خدائید، پروردگار به شما سلام می‌رساند....» 📚 بحار الانوار، ج۲۴، ص۲۱۹. 4⃣ می‌گوید: به خانه فاطمه رفتم، در را کوبیدم و اجازه ورود گرفتم، به من اجازه داد تا وارد شوم. هنگامی که وارد شدم دیدم نشسته است.» در این حدیث سلمان می‌گوید: دَر را کوبیدم، آیا کوبیدن دَر مفهومی غیر از معنای رایج آن دارد؟    📚 دلائل الامامه، ص۱۰۷ 5⃣ عمر گفت: ما را نزد وی ببر، و عمر و  وخالد بن ولید و مغیرة بن شعبه و ابوعبیده جراح وسالم مولی ابوحذیفه و قنفذ حرکت کردند و من نیز با آنان به راه افتادم. هنگامی که به خانه رسیدیم، فاطمه آن‌ها را دید، در را بر روی آنان بست، فاطمه شک نداشت که آنان بدون اجازه وی داخل نخواهند شد؛ اما عمر با لگد در را که از چوب درخت خرما بود، شکست.» 📚 بحارالانوار، ج۲۸، ص۲۲۷ 6⃣ عمر وگروهی همراه وی به خانه فاطمه رسیدند، دقّ الباب کردند، فاطمه هنگامی که صدای آنان را شنید، فریاد زد: ‌ای پدر بزرگوارم، ‌ای رسول خدا! پس از تو از دست پسر خطاب (عمر) و ابوقحافه (ابوبکر) چه رنج‌ها که ندیدم.» 📚 الامامه و السیاسه، ج۱، ص۱۶ 🆔 @islam_history
⭕️ وقاحت معاویه ✍ مطرف بن مغيره بن شعبه ثقفي ميگويد: 🔰 پدرم - بن شعبه - گاهی نزد معاویه می‌رفت و از خردمندی او برایم تعریف می‌کرد،روزی بعد از جلسه با پدرم را ناراحت دیدم. ❓به همين جهت از او پرسيدم: چه شده كه امشب غمگيني؟ 🔻گفت: پسر جان من از نزد ناپاك ترين آدم‌ها مي‌آيم. ❓پرسيدم: چطور؟ 🔻گفت: در حالي كه با معاويه جلسه خصوصي و محرمانه داشتيم به او گفتم: تو اي اكنون به‌اين مقام بلندرسيده‌اي. چه مي‌شد اگر دادگري مي‌كردي و دائره احسانت را وسعت مي‌دادي، زيرا تو ديگر پير شده‌اي. چه مي‌شد اگر به برادران هاشمي‌ات- - نظر لطف مي‌نمودي و حق خويشاونديشان را بجا مي‌آوردي. بخدا امروز ديگر چيزي ندارند كه تو را به‌ هراس اندازد. ⛔️ در جوابم گفت: هيهات محال است چنين كاري بكنم آن تيمي- - به حكومت رسيد و داد گسترانيد و آن كارها را كرد، اما تا مُرد نامش هم از ميان رفت، مگر گاهي يكي بگويد: ابوبكر؛ بعد آن عدی‌ای- - به حكومت رسيد و ده سال كوشش كرد و تلاش نمود، اما تا مُرد نامش هم از ميان رفت، مگر گاهي يكي بگويد: عمر؛ آنگاه هم قبيله ما به حكومت رسيد كه هيچكس نسبي به والائي او ندارد و آن كارها را كرد و با او آن طور رفتار شد، تا مُرد نام او و ياد هر چه كرده بود نابود گشت. 🕋 لكن آن هاشمي- اكرم صلی‌الله علیه و آله - هر روز پنج بار نامش را به بانگ بلند مي‌برند و مي‌گويند: 📢 اشهد اَنَّ محمداً رسولُ الله. با اين حال اي بي مادر چه كاري جاويدان خواهد ماند مگر اينكه آن را به گور بسپاريم و نامش را نابود گردانيم؟ 📚 ترجمه ، ج۲۰، ص۱۳۰. 🆔 @islam_history
📌 ۲۳ ربیع الاول، سالروز ورود حضرت فاطمه سلام الله علیها به شهر مقدس قم 🍃 در چنین روزی در سال ۲۰۱ ھ۔ق کریمه حضرت معصومه علیها السلام به قم تشریف فرما شدند که ۱۷ روز قبل از وفات آن حضرت است.(۱) 🌺 آن حضرت با قدوم مبارک خود این شهر را متبرک گردانیدند ؛ و به درخواست جناب "موسی بن خزرج" پسر سعد اشعری که از بزرگان قم بود، منزل او را منور نموده و در آنجا نزول اجلال فرمودند؛ 👈 در همان مکان تشریف داشتند و بانوان قم مخصوصاً علویات به خدمت آن حضرت می رسیدند و از وجود ایشان استفاده می کردند تا بعد از ۱۷ روز از دنیا رحلت فرمودند؛ 👌 عبادتگاه حضرت سلام الله علیها معروف به "ستّیه" در میدان میر قم معروف است.(۲) 📚 منابع 1⃣ نظر به اینکه ایشان در ۱۰ ربیع الثانی است و طبق تصریح کتاب ، تالیف سال ۳۷۸ هجری قمری و کتب دیگر ، آن حضرت ۱۷ روز در قم اقامت گزیده اند ، لذا ۲۳ ربیع الاول سالروز ورود ایشان به قم است. 2⃣ ، ج۴۸، ص۲۹۰. 🆔 @islam_history
📌 ترحم بر پلنگ تیزدندان‌ ستمکاری بود بر گوسفندان ✏️ نظر مطهری راجع به : ✅ ... اینجا جایی است که نفوس ضعیف که مصالح عالیه اجتماع را در نظر نمی‌گیرند، چه بسا وقتی ببینند دو انسان دارند اعدام می‌شوند عواطفشان‌ تحریک شود و بگویند: چه خوب است به اینها رحم کنید و این کار را نکنید. می‌گوید: وَ لا تَأْخُذْکمْ بِهِما رَأْفَةٌ فی دینِ اللهِ اینجا موقع مجازات الهی است و قانون الهی بر اساس مصالح عالی و کلی بشریت تنظیم شده است و جای رأفت و دلرحمی نیست. این رأفت، قساوت نسبت به اجتماع است. 👈 عین همین مطلب، امروز خیلی مطرح است که بسیاری از افراد پیدا می‌شوند و می‌گویند: مجازات یعنی چه؟ مجازات اعدام، غیرانسانی است؛ یعنی جانی هر جنایتی را مرتکب شد، نباید اعدام شود. اینها سخن خود را چگونه توجیه می‌کنند و چه تحلیلی می‌کنند؟ می‌گویند: جانی را باید اصلاح کرد. عجب مغالطه بزرگی! شکی نیست که انسانها را باید اصلاح کرد، ولی قبل از آنکه مرتکب جنایت شوند باید اصلاح کرد و نگذاشت که از آنها جنایتی سر بزند. اما در جامعه یا تربیت به قدر کافی وجود ندارد و نه تنها عوامل اصلاح وجود ندارد بلکه عوامل فساد و افساد وجود دارد، و یا فرضاً عوامل اصلاح به قدر کافی وجود دارد ولی همیشه عناصر منحرفی هستند که علی رغم عوامل اصلاحی دست به جنایت می‌زنند؛ برای اینها چه فکری باید کرد؟ 👌... ما امروز به بهانه اینکه جانی را باید اصلاح کرد، به این معنا که بگذار جانی جنایت کند و بعد که جنایت کرد برویم او را اصلاح کنیم، داریم به همه جانیهای بالقوّه چراغ سبز می‌دهیم و بلکه این کار ما تشویق جانی به جنایت است. جانی پیش خود می‌گوید: جامعه تا به حال به فکر اصلاح من نبود و من بچه که بودم پدرم مرا تربیت و اصلاح نکرد، بعد هم که بزرگ شدم کسی مرا اصلاح نکرد؛ برویم جنایت کنیم تا ما را زندان ببرند، بلکه در زندان ما را تربیت و اصلاح کنند و در آنجا آدم بشویم؛ پس یک جنایتی بکنیم تا مقدمه اصلاح کردنمان باشد! 📚 انسان کامل، ۲۴۶-۲۴۸ 🆔 @islam_history
📌 رضایت امام یا قضاوت مردم... ✅ علیه السلام به یونس بن عبدالرحمن فرمودند: 💠 «يَا يُونُسُ فَمَا عَلَيْكَ مِمَّا يَقُولُونَ إِذَا كَانَ إِمَامُكَ عَنْكَ رَاضِياً...يَا يُونُسُ وَ مَا عَلَيْكَ أَنْ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ الْيُمْنَى دُرَّةٌ ثُمَّ قَالَ النَّاسُ بَعْرَةٌ أَوْ بَعْرَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ دُرَّةٌ هَلْ يَنْفَعُكَ شَيْئاً فَقُلْتُ لَا فَقَالَ هَكَذَا أَنْتَ يَا يُونُسُ إِذَا كُنْتَ عَلَى الصَّوَابِ وَ كَانَ إِمَامُكَ عَنْكَ رَاضِياً لَمْ يَضُرَّكَ مَا قَالَ النَّاسُ» 🔸ای یونس! وقتی تو از تو راضی باشد، تو را چه باک که مردم درباره تو چه می گویند... 🔸ای یونس! اگر در دست تو طلا باشد و مردم تصور کنند که کلوخ ـ و سنگ و خاک و پشکل ـ است، آيا قضاوت مردم، ارزش طلا را مى ‌کاهد؟ 🔹گفت: خير. 🔸حضرت فرمود: اگر در دست تو، کلوخی باشد و مردم بگويند که در دست تو طلا است، آيا داوري مردم به آنچه که در دست توست، قيمت مي‌دهد؟ 🔹گفت: خير. 🔸فرمود: يونس! اگر امام زمانت از تو راضى بود و تمام دنيا با تو بد باشد، نبايد تأثيری در روحيه تو بگذارد. چون قضاوت مردم، قيمت و ارزش تو را پايين نمى ‌آورد. 📘 بحارالأنوار(ط -بیروت)؛ ج2، ص 66، ح5 🆔 @islam_history
📌 رشید هجری ✍ هَجَری، از یاران برجسته علیه السلام و علیه السلام است. رشید صاحب سرّ امیرالمومنین بود از این رو علم منایا و بلایا را نزد حضرت آموخت. شیخ طوسی از وی در شمار اصحاب علیه السلام و علیه السلام نیز یاد کرده است. او سرانجام به دست زیاد بن ابیه یا فرزندش (ابن زیاد)، همانگونه که امام علی علیه السلام خبر داده بود، گشت. 🔸 علیه السلام نیز در جواب کسی که حدود علم امام را نمی دانست فرمودند: قَدْ كَانَ رُشَيْدٌ الْهَجَرِيُّ يَعْلَمُ عِلْمَ الْمَنَايَا وَ الْبَلَا؛ رشید هجری از حوادث و وقایع عالم، حیات و مرگ افراد باخبر بود.[امام که به مراتب از رشید بالاتر است] 🔸طبق نقل شیخ مفید، دستور داد دست، پا و زبان رشید را قطع کردند و سپس او را به دار آویختند. از رشید هجری دختری به نام قنوا یاد شده است که خبر پدرش را نقل کرده است. 🔸آرامگاه رشید در شهر کفل قرار دارد. 📚 منابع ۱. رجال طوسی، ص۶۳. ۲. یعقوبی، ج۲، ص۱۴۰. ۳. رجال طوسی، ص۹۴. ۴. رجال طوسی، ص۱۰۰. ۵. رجال طوسی، ص۱۱۳. ۶. ، ج۱، ص۴۸۴. 🆔 @islam_history
📌 علوم در زمان ظهور ✍ عليه السلام مى فرمايد: 🔹العلم سبعة وعشرون حرفاً فجميع ما جاءَت به الرسل حرفان، فلم يعرف الناس حتّى اليوم غير الحرفين، فإذا قام قائمنا عليه السلام أخرج الخمسة والعشرين حرفاً فبثّها في الناس، وضمّ إليها الحرفين حتّى يبثّها سبعة وعشرين حرفاً. 🔸علم و دانش بيست و هفت حرف است، آنچه تاكنون همه پيامبران آورده اند، دو جزء بيشتر نبوده، مردم تا امروز، جز دو حرف از علم آگاهى ندارند، وقتى عليه السلام قيام نمايد بيست و پنج حرف ديگر را آشكار مى نمايد و در ميان مردم پخش مى كند و آن دو حرف را نيز به آن ضميمه نموده و بيست و هفت حرف در ميان مردم پخش و نشر مى گردد. 📚 الخرائج، ج۲، ص۸۴۱. 📚 ، ج۵۲، ص۳۳۶. 🆔 @islam_history
📌 درخواست حضرت موسی علیه السلام از خداوند ✅ حضرت ابو جعفر محمد بن علی الباقر علیهما السّلام فرمودند: بن عمران در سفر اول تورات نگران شد به آن چه که به قائم آل محمد علیه السّلام عطا کرده شود.  💠 سپس موسی عرض کرد: ای پروردگار من! مرا آل محمد قرار ده. خطاب رسید:  به درستی که او از ذریّه است و دیگری را این دولت در کنار نیاید.  آن گاه در سفر ثانی نظر کرد و یافت از جلال و جبروتی که خدا به حضرت قائم- عجّل اللّه فرجه- عطا می‌فرماید مثل آن چه که در سفر اوّل یافته بود، باز همان تمنّا نموده، همان جواب شنید.  آن گاه در سفر سوّم نظر فرمود و دید مانند آن چه را که در آن دو سفر دیده بود. باز همان استدعا کرده، همان جواب شنید. 📚 الغیبة نعمانی، ص ۲۴. 🆔 @islam_history
◾️شِکوه به رسول خدا صلی الله علیه و آله... ✏️ امام حسین عليه السلام می فرمایند: 👈 چون [مادرم] عليها السلام كرد، علیه السلام او را پنهان بخاك سپرد و جاى قبرش را ناپديد كرد، سپس برخاست و رو بجانب قبر صلى اللَّه عليه و آله كرد و گفت: ✨سلام بر تو اى رسول خدا از جانب من و از جانب دخترت و ديداركننده‏ ات و آنكه در خاك رفته و از من جدا شده و در بقعه تو آمده و خدا زود رسيدن او را نزد تو برايش برگزيده. 🔰اى رسول خدا! شكيبائيم از فراق محبوبه‏ ات كم شده و خود داريم از سرور زنان جهان نابود گشته، جز اينكه براى من در پيروى از سنت تو كه در فراقت كشيدم جاى دلدارى باقى است، زيرا من سر تو را در لحد آرامگاهت نهادم و جان مقدس تو از ميان گلو و سينه من خارج شد (يعنى هنگام جان دادن سرت بسينه من چسبيده بود) آرى، در كتاب خدا براى من بهترين پذيرش (و صبر بر اين مصيبت) است، إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ، همانا امانت پس گرفته شد و گروگان دريافت گشت و از دستم ربوده شد. 💠 اى رسول خدا ديگر چه اندازه اين آسمان نيلگون و زمين تيره در نظرم زشت جلوه ميكند، اندوهم هميشگى‏ باشد و شبم در بيخوابى گذرد و غمم پيوسته در دلست، تا خدا خانه‏ اى را كه تو در آن اقامت دارى برايم برگزيند، (بميرم و بتو ملحق شوم) غصه‏ اى دارم دل خون كن و اندوهى دارم هيجان انگيز، چه زود ميان ما جدائى افتاد، تنها بسوى خدا شكوه ميبرم. 🔰به همين زودى دخترت از همدست شدن امتت بر ربودن حقش بتو گزارش خواهد داد، همه سرگذشت را از او بپرس و گزارش را از او بخواه، زيرا چه بسا درد دل هائى داشت كه چون آتش در سينه‏ اش مى‏ جوشيد و در دنيا راهى براى گفتن و شرح دادن آن نيافت، ولى اكنون مى‏ گويد و خدا هم داورى ميفرمايد و او بهترين داورانست. 💠 سلام بر شما سلام كننده‏ اى كه نه خشمگين است و نه دلتنگ، زيرا اگر از اينجا برگردم، بواسطه دلتنگيم نيست و اگر بمانم بواسطه بدگمانى ب آنچه خدا به صابران وعده فرموده نباشد. واى، واى باز هم بردبارى مباركتر و خوش‏نماتر است اگر چيرگى دشمنان زورگو نبود (كه مرا سرزنش كنند يا قبر فاطمه را بشناسند و نبش كنند) اقامت و درنگ در اينجا را چون معتكفان ملازمت مى‏ نمودم و مانند زن بچه مرده بر اين مصيبت بزرگ شيون مى‏كردم، در برابر نظر خدا دخترت پنهان بخاك سپرده شد و حقش پايمال گشت و از ارثش جلوگيرى شد، با آنكه دير زمانى نگذشته و ياد تو كهنه نگشته بود، اى رسول خدا! شكايت من تنها بسوى خداست و بهترين دلدارى از جانب تو است اى رسول خدا! (چون در مرگ تو صبر كردم يا براى گفتار تو در باره صبر)، درود خدا بر تو و سلام و رضوانش بر فاطمه باد! 📚 كافي، ج‏ 1، ص 458- 459 🆔 @islam_history
◾️لحظه شنیدن خبر سلام الله علیها توسط علیه السلام 💠 ...حسنين عليهما السّلام از خانه خارج و به سوى مسجد روانه شدند، هنگامى كه نزديك رسيدند صدا به گريه بلند كردند. گروهى از صحابه به حضور ايشان آمدند و گفتند: براى چه گريانيد؟! خدا چشم شما را نگرياند! شايد نظر شما به جاى جدّتان افتاد و از كثرت علاقه‏ اى كه به او داريد گريان شديد؟ فرمودند: ◾️ نه، مادر ما از دنيا رحلت كرده است. حضرت امير عليه السّلام پس از شنيدن اين خبر جانگداز با صورت به زمین درافتاد و فرمود: اى دختر حضرت محمّد! من غم و اندوه خود را بعد از تو به كه بگويم؟ من درد دلهاى خود را براى تو مى‏ گفتم، اكنون براى چه كسى درد دل كنم؟ 📚 بحار الأنوار، ج‏43، ص 186-187 🆔 @islam_history
📌 از آخرین دعا های سلام الله علیها 💠 إلهی وَ سَیِّدی، أسْئَلُکَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُکاءِ وَلَدَیَّ فی مُفارِقَتی أنْ تَغْفِرَ لِعُصاةِ شیعَتی، وَشیعَةِ ذُرّیتَی. ✅ خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانی که آنها را برگزیده ای، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائی من با ایشان، از تو می خواهم گناه خطاکاران و پیروان ما را ببخشی. 📚 کوکب الدّری، ج 1،ص 254 🆔 @islam_history
📜 مصحف فاطمه سلام الله علیها ✅ مصْحَف سلام الله علیها نام کتابی که فرشته الهی مطالب آن را برای حضرت فاطمه سلام الله علیها بیان کرده و سلام الله علیه آنها را نوشته است. مطالب این کتاب، شامل جایگاه صلی الله علیه و آله در و اخبار و رویدادهای آینده است. این کتاب نزد امامان بوده و بین آنان دست به دست می‌شده است و دیگران بدین کتاب دسترسی نداشته‌ و ندارند. این کتاب اکنون در دست علیه السلام است. برخی از مدعی شده‌اند که شیعیان دیگری به نام مصحف فاطمه دارند اما امامان شیعه همواره بر این امر تاکید کرده‌اند که این مصحف، کتابی غیر از قرآن است و شیعیان همان قرآن رایج در بین مسلمانان را قبول دارند. 📚 الصفار، بصائر الدرجات، ص 152-157. 📚 علامه عسکری، معالم المدرستین، ج۲، ص۳۴. 📚 کلینی، اصول الکافی، ج۱، ص۲۳۸. 🆔 @islam_history
📌 مذاهب چهارگانه 👈 زمخشری از اعلام مذهب خود ابا داشته... ✅ اذا سألوا عن مذهبی لم ابح به  و أکتمه کتمانه لی اسلم  فان حنفیّا قلت قالوا بأنّنی  ابیح الطّلا و هو الشّراب المحرّم  و ان مالکیّا قلت قالوا بأنّنی  ابیح لهم اکل الکلاب و هم هم  و ان شافعیّا قلت قالوا بأنّنی  ابیح نکاح البنت و البنت تحرم  و ان حنبلیا قلت قالوا بأنّنی  ثقیل حلولی یفیض مجسم  وان قلت من اهل الحدیث و حزبه  یقولون تیس لیس یدری و یفهم  تعجبت من هذا الزمان و اهله  فما احد من السن الناس یسلم  و اخّرنی دهری و قدم معشرا  علی انهم لا یعلمون و اعلم  و مذ افلح الجهال ایقنت انّنی  انا المیم و الایام افلح اعلم  اگر از من سؤال نمایند از مذهبم، فاش نخواهم نمود تا سالم بمانم؛ زیرا اگر بگویم هستم، می‌گویند: شرابِ حرام را حلال می‌دانی! و اگر بگویم هستم، می‌گویند گوشت سگ را مباح می‌دانی! و اگر بگویم هستم، می‌گویند نکاح دختر را (که حرام است) حلال می‌شماری و اگر بگویم هستم، می‌گویند حلولی مذهب و مجسِّمه هستی و اگر بگویم اهل حدیث هستم، می‌گویند گوساله است و نمی فهمد (یعنی اینها فتاوای فقهای مذاهب اربعه می‌باشد، بلکه نمونه ای از آنها می‌باشد) 📚 تفسیر کشاف، ج۳، ص۳۰۱. 🆔 @islam_history
🔰سیّد بن طاووس از علی بن اسباط از علیه السلام کرده که مردی از برمکی‌ها به علی بن موسی الرضا علیهماالسلام عرض کرد: درباره‌ی چه می‌فرمایید؟ 💠 حضرت پاسخ داد: سبحان الله و الحمدالله و الاله الا الله و الله اکبر، پرسشگر، پافشاری کرد تا امام پاسخ دهد آن حضرت فرمود: مادر درستکار و صالحی داشتیم. او در حالی درگذشت که بر آن دو تن ـ ابوبکر و ، خشمگین بود و پس از مرگ آن حضرت، خبری به ما نرسیده که از آن دو، خشنود شده باشد. 📚 الطرائف، ۲۵۲ 🆔 @islam_history
📌 ارتباط روحی امام با شیعیان... ✏️ رُمیله یکی از یاران علیه السلام می گوید: ✨در زمان امیرمؤمنان علیه السلام حالم سخت و بیماریم شدید گشت. روز دیدم حالم سبک شده است، با خود گفتم: بهتر از این نمی بینم که آبی بر خود بریزم(وضو بگیرم) و پشت سر امیرمؤمنان علیه السلام بخوانم. پس همین کار را کردم. آنگاه به رفتم، و چون علیه السلام بالای منبر رفت آن حال سخت بر من بازگشت، هنگامی که آن حضرت از مسجد بیرون رفت و داخل اقامتگاه خود شد با آن جناب رفتم. 💠 فرمود: ای رمیله دیدم به خود می‌پیچیدی؟ عرض کردم: آری، و جریان را برای آن حضرت گفتم، و انگیزه خودم را از حضور در نماز بیان داشتم. فرمود: ای رمیله، هیچ مؤمنی مریض نشود مگر اینکه ما نیز مریض می‌شویم، و اندوهگین نگردد مگر اینکه ما هم اندوهگین شویم، و نکند مگر اینکه بر دعایش آمین گوییم، و ساکت نماند مگر اینکه برایش دعا کنیم. عرض کردم: ای امیرمؤمنان، فدایت شوم، این مربوط به کسانی است که با شما در اقامتگاه هستند، یا کسانی را که در اطراف زمین هستند می‌بینید؟ فرمود: ای رمیله، هیچ مؤمنی در شرق و غرب زمین از ما غایب نیست. 📚 بصائر الدرجات، ۲۵۹. 🆔 @islam_history
📌 دست‌های آسمانی 💠 سلام بر دست‌های آسمانی‌ات! سلام بر نگاه مهربانت که صلابت و استواری را بازتاب می‌دهد. سلام بر دامان پرمهرت که قهرمان می‌پرورد. 💠 سلام بر مرواریدهای جاری بر گونه ات که تجلی صفا و حیا و عصمت است. سلام بر صبوری ات که ایستادگی و پایداری را معنا کرد. سلام بر تو ای مادر عشق و وفا و ای مادر فضیلت و ایثار. 💠 نامت پژواکِ استقامت مادری رنج کشیده و مصیبت دیده است که پرده سیاه شب را شکافت و رسوایی شب پرستان را فریاد کرد. نامت، تداعی کننده اقیانوس ادب، فروتنی و صداقت است. ایثار، ادب، وفاداری، صلابت و شهامتت الگوی شیرزنان آزاده ای است که نام تو را چراغ راه خویش یافته اند. 🏴 وفات حضرت تسلیت باد. 🆔 @islam_history
📖 *عزاداری (بررسی تاریخی در سیره مسلمین)* 🖋️ *محمد فرمهینی فراهانی* 👈 مطالب مستند تاریخی به همراه نمونه هایی از اقوام و ادیان مختلف در *طرحی نو و زیبا* ✅ *خصوصیات کتاب:* 1️⃣ بررسی *عزاداری* از دیدگاه روانشناسان، جامعه شناسان و فقهاء 2️⃣ *عزاداری* در ملل مختلف 3️⃣ *عزاداری* در سیره معصومین علیهم السلام 4️⃣ نخستین *سوگواری ها* بر *امام حسین* علیه السلام 5️⃣ گواهی تاریخ بر *عزاداری* در ایران باستان 6️⃣ بیان نمونه های تاریخی *اقامه عزا* برای بزرگان اهل سنت 7️⃣ *پاسخ* به *شبهات* مخالفان 8️⃣ نقش *حکومت ها* در ترویج عزا بر *امام حسین* علیه السلام 🖨️ انتشارات: *اعتقاد ما* 📅 *تابستان ۱۴۰۰* 📝 ۲۰۴ صفحه/ پالتویی 💎 قیمت ٢۵ هزار تومان 👈 برای تهیه کتاب به 🆔 ایتا @moftaghar 🆔 تلگرام @moftaghar1 پیام دهید
‏عکس از مفتقر
🌟 أُصِبْنَا بِكَ يَا حَبِيبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ اَلْمُصِيبَةَ بِكَ حَيْثُ اِنْقَطَعَ عَنَّا اَلْوَحْيُ وَ حَيْثُ فَقَدْنَاكَ 👈 شرح وقائع دردناک غصب خلافت پس از فقدان رسول خدا صلی الله علیه و آله 🎙️حجة الاسلام محمد فرمهینی فراهانی استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام https://chat.whatsapp.com/DBCrMVBP9PcDxRjmbk9yUM
PTT-20210930-WA0029.opus
2.29M
🌟 أُصِبْنَا بِكَ يَا حَبِيبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ اَلْمُصِيبَةَ بِكَ حَيْثُ اِنْقَطَعَ عَنَّا اَلْوَحْيُ وَ حَيْثُ فَقَدْنَاكَ 👈 شرح وقائع دردناک غصب خلافت پس از فقدان رسول خدا صلی الله علیه و آله 🎙️ حجة الاسلام محمد فرمهینی فراهانی استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام ✅ درس 1⃣ (اهمیت جریان سقیفه و اثر گذاری آن) https://chat.whatsapp.com/DBCrMVBP9PcDxRjmbk9yUM
PTT-20211001-WA0029.opus
2.58M
🌟 أُصِبْنَا بِكَ يَا حَبِيبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ اَلْمُصِيبَةَ بِكَ حَيْثُ اِنْقَطَعَ عَنَّا اَلْوَحْيُ وَ حَيْثُ فَقَدْنَاكَ 👈 شرح وقائع دردناک غصب خلافت پس از فقدان رسول خدا صلی الله علیه و آله 🎙️ حجة الاسلام محمد فرمهینی فراهانی استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام 📖 درس 2️⃣ (نقد و بررسی نظریه عدالت صحابه) https://chat.whatsapp.com/DBCrMVBP9PcDxRjmbk9yUM
PTT-20211002-WA0035.opus
2.62M
🌟 أُصِبْنَا بِكَ يَا حَبِيبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ اَلْمُصِيبَةَ بِكَ حَيْثُ اِنْقَطَعَ عَنَّا اَلْوَحْيُ وَ حَيْثُ فَقَدْنَاكَ 👈 شرح وقائع دردناک غصب خلافت پس از فقدان رسول خدا صلی الله علیه و آله 🎙️ حجة الاسلام محمد فرمهینی فراهانی استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام ✅ درس 3️⃣ گونه شناسی اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله (وجود منافقین در میان صحابه) https://chat.whatsapp.com/DBCrMVBP9PcDxRjmbk9yUM