eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
626 ویدیو
370 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
32.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥مباحثی پیرامون : تاریخچه شهرت، سیر ارزیابی حدیث در شیعه و بررسی برخی روایات مشهور+ نکاتی درباره 🎥آیت الله سید احمد 🔺درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۰ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
⚠️امنیتی کردن علم، عالمان را وادار به عقب‌نشینی می‌کند/ از حیث علمی نباید هیچ خط قرمزی در حوزه علمیه وجود داشته باشد 🎤حجت‌الاسلام ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی: 🔸امنیتی کردن علم معمولاً عالمان را وادار به عقب‌نشینی می‌کند و باید بین حوزه علم و ژورنالیسم و فضای عمومی و نخبگانی فرق گذاشت، چون بسیاری واهمه دارند که مباحثشان را در فضای فشار و هراس و امنیتی بیان کنند. ممکن است برخی گروه‌های فشار به قصد خیر و دفاع از انقلاب به گونه‌ای رفتار کنند که فضا به سمت علمی شدن پیش نرود و طبیعتاً غایت اصلی را مد نظر قرار نمی‌دهند. گاه هزینه‌دار بودن برخی نظریات ممکن است مشکل ایجاد کند. همچنین فرایند نظریه‌پردازی کُند است. 🔹جلوگیری از صوری و فرمالیته شدن مباحث علمی به هر بهانه‌ای اعم از سیاسی، ژورنالیستی، آمار دادن و … خط قرمز است... حتی اگر مباحث کفرآمیز هم در فضای آرام علمی مطرح شود، پاسخ قطعی و منطقی دارد و باید پاسخ مستدل، شفاف و علمی ارائه شود. نباید از طرح چنین مطالبی بترسیم و جلوی آن را بگیریم، زیرا اگر در کوتاه‌مدت جلوی آن را بگیریم، در درازمدت جای خود را باز خواهد کرد و ما موظف به پاسخ هستیم و باید گزینه بدیل را ارائه دهیم. از حیث علمی نباید هیچ خط قرمزی در حوزه علمیه وجود داشته باشد. البته باید فضا مدیریت شود تا رویکرد شفاف و علمی و نخبگانی نه ژورنالیستی و غیرعلمی حاکم شود. التقاط، شانتاژ، هیاهو و تخریب در فضای علمی جایی ندارد و اگر این موارد رعایت شود، هیچ خط قرمزی برای مباحث علمی متصور نیست. 🌐متن کامل گفتگو: https://b2n.ir/q48908 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
8.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥یکی از امام صادق علیه السلام سوال می‌کنه: هَل الحبّ من الدّین؟ عشق و محبت هم جزء دین هست؟! می‌دونید حضرت جوابش رو چی داد؟! هَل الدّین الّا الحُبّ؟ [آیا دین چیزی جز محبت است؟] اگر محبت رو برداریم از دین چی‌چی‌ش میمونه؟! هیچی! باید انسان از این من‌ش بگذره، تا قلبش جایگاه محبت بشه. ✂️بُرشی زیبا از "با من نگاه کن" پیرامون زندگی عالِم ربّانی مرحوم آیت‌الله ، ساخته احمد شریف‌زاده لینک دانلود و مشاهده رایگان مستند👇 https://telewebion.com/episode/2611338 💯حتما ببینید💯 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
💥پاره‌ای از نظرات دکتر بیژن عبدالکریمی درباره حوزه و روحانیت 🔸حوزه‌های علمیه‌ی ما به چند دلیل نتوانسته‌اند نقش تاریخی خودشان را در روزگار کنونی به خوبی ایفا کنند. نخستین دلیل این است که به شدت تحت تأثیر «ذات‌گرایی ارسطویی» و لذا «فاقد نگاه تاریخی» هستند. یعنی حوزه‌های علمیه‌ی ما هنوز در نیافته‌اند که جهان (مرادم تصویر جهان برای انسان است)، انسان، عقلانیت، علم، حقیقت و ... از ذوات ثابت و لایتغیری (در معنای ارسطویی آن) برخوردار نیستند. 🔹به بیان ساده‌تر، آنها درنیافته‌اند که جهان ما با جهان گذشتگان، عقلانیت مدرن با عقلانیت سنتی، انسان امروز با انسان دیروز و جوامع جدید با جوامع گذشته به اعتبارهای بسیاری یکی نیست. لذا دیگر نمی‌توان با عقلانیت شیخ صدوق، شیخ مفید، غزالی، خواجه نصیر، امام الحرمین و امثالهم به سوبژکتویسیم دوره‌ی جدید و مسائل دوران مدرن پاسخ داد. من حضور ذات‌گرایی ارسطو را در فقه، علم اصول، و تفسیر خودمان به خوبی احساس می‌کنم، آنچنان که گویی وجود مجسمه‌ی بزرگی از ارسطو را در وسط شبستان‌ها و حیاط‌های حوزه‌های علمیه‌ی خودمان می‌بینم. این مجسمه (به اعتبار ذات‌گرایی ارسطویی) باید ویران شود، به این معنا که پیوند میان ذات‌گرایی ارسطویی با فقه و اصول ما باید مورد نقد و بررسی و تجدیدنظرهای جدی قرار گیرد. 🔸حوزه‌های علمیه‌ی ما به تبع کل حیات اجتماعی ما، به لحاظ «عملی» اسیر سونامی مدرنیته و عقل مدرن‌اند، لیکن به لحاظ «نظری و مفهومی» هنوز نتوانسته‌اند زیست‌جهان مدرن را به رسمیت بشناسند. 🔹حوزویون ما سوار ماشین، کشتی و هواپیما می‌شوند، از تلویزیون، موبایل، اینترنت و همه مظاهر جوامع مدرن و پسامدرن استفاده می‌کنند، اما عقلانیت و منطقی را که در پس ظواهر این مظاهر و تکنولوژی‌ها نهفته است درک نکرده‌ یا به رسمیت نمی‌شناسند. ما ایرانیان از شبکه جهانی و اینترنت استفاده می‌کنیم، لیکن سرعت آن را پایین نگاه می‌داریم یا شدیدا آن را فیلتر می‌کنیم. سوار بر هواپیما می‌شویم اما مرزهای خودمان را بر نظام هواپیمایی جهان بسته‌ایم. نظام انتخاباتی را در نظام سیاسی کشور می‌پذیریم اما نظارت استصوابی را نیز بدان تحمیل می‌کنیم. ما در همه جا شاهد نوعی تعارض میان عمل و نظر، میان ابزار و مفهوم و میان کاربرد و منطق هستیم. 🔸حوزه‌های علمیه‌ی ما در مقام رهبران فکری و سیاسی جامعه‌ی ما، با زیست‌جهان مدرن صرفا مواجهه‌ای ابزاری و نه نظری، حِکمی، متافیزیکی و وجودشناختی داشته‌اند. لذا مهمترین انتقاد من به روحانیت این است که این نهاد به دلیل ارسطوزدگی و فقدان نگرش تاریخی تاکنون نتوانسته است به لحاظ نظری زیست‌جهان مدرن را به رسمیت بشناسد و درک خویش از جهان مدرن و جهان معاصر از نوعی تأخر تاریخی رنج می‌برد. 📚پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر، صفحه‌ی ۲۶ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓در آيه ۳ سوره مباركه «حديد» آمده است كه: خداوند آسمان‌ها و زمين را در ۶ روز آفريد؛ در حالى كه پيش از پيدا شدن آسمان و زمين، هنوز واحد زمانى به نام روز وجود نداشته، و اصلا روز با وجود خورشيد و زمين معنا پيدا كرده؛ لطفاً اين معنى را توضيح دهيد. ✅پاسخ آیت الله (ره): كلمه «يوم» و مرادف آن روز اگر چه بيشتر به معناى زمان تابش آفتاب و ضدّ شب به كار برده مى شود، ولى مفهوم آن وسيع تر از اين است. در قرآن كريم احاديث شريفه و كلمات ادبا و سخنوران و شاعران عرب و عجم، در معانى ديگر- كه قدر مشترك همه آنها زمان است- نيز گفته مى شود. گاه گفته مى شود: «روز» و «يوم» و مقصود از آن، زمان بين طلوع آفتاب و غروب آن است. گاهى اين كلمات گفته مى شود و از آن، مدّت يك جريان يا زمان و دوران يك حكومت، يا يك عصر، يا عمر يك شخص، يا دوران جوانى يا پيرى، يا دوران سيادت و عزّت و خوشى يك امّت و ملّت قصد مى شود. مثلا گفته مى شود: امروز و فردا و از روز، دنيا و از فردا، آخرت قصد مى شود. يا شاعر مى گويد: روز بزرگ گرچه جهان كم نديده است روزى چو روز حضرت خاتم نديده است كه مقصود او از «روز حضرت خاتم»، تمام عصر حضرت رسول اكرم صلّى اللّه عليه وآله وسلّم- مى باشد. و مثلا «اعشى» در اين شعر: شتّان مايومي على كورهاو يوم حيّان أخي جابر از دو دوران عمر خودش به «روز» تعبير كرده است؛ و اميرالمؤمنين عليه السّلام- نيز در «خطبه شقشقيّه» به اين شعر، تمثّل جسته، و دو عصر و دو دوره را در ارتباط با خودشان، دو «روز» شمرده اند. با توجّه به اين توضيح مختصر، معلوم مى شود كه ستّة ايّام (شش روز) در سوره مباركه «حديد» و هم چنين در سوره «اعراف»، آيه ۵۴ اشاره به شش دورانى است كه در آنها آسمانها و زمين شكل گرفته و اين نظامات و تشكيلات وجود يافته است. اشاره به اين است كه خلقت آسمانها و زمين دفعى نبوده، بلكه به ارادةالله و حكمت بارى تعالى تدريجى انجام شده است؛ چنانكه در اجزاى عالم خلقت و طبيعت، بيشتر يا همه چيزها به تدريج آفريده مى شوند. مثلا سنگها و معادن و كاينات ديگر، بعضى در طىّ هزاران سال و بعضى بيشتر و بعضى كمتر از يكسال، و برخى كمتر از اين زمان وجود پيدا مى كنند. آسمانها و زمين نيز بنا بر اين دو آيه كريمه در طىّ شش روز، شش دوران و شش تحوّل و جريان شكل گرفته و خلق شده اند. اين دو آيه از عجايب آيات و معجزات قرآن كريم است كه شكل گيرى و خلقت كلّ نظام آسمانها و زمين را تدريجى اعلام مى نمايد؛ و تدبّر در معانى اين آيات موجب قوّت ايمان به خدا و وحى و رسالت حضرت خاتم الانبيا- صلّى الله عليه و آله- مى شود (واللّه العالم). 📚معارف دين، ج ۱، ص: ۱۴۱ ✔️ کشکول ناب حوزوی🔻 ▪️ @kashkolenab
💥آیت‌ الله علی کریمی جهرمی، داماد مرحوم آیت‌ الله صافی گلپایگانی بر پیکر ایشان اقامه نماز خواهد کرد ✔️ کشکول ناب حوزوی🔻 ▪️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥آیت‌ الله علی کریمی جهرمی، داماد مرحوم آیت‌ الله صافی گلپایگانی بر پیکر ایشان اقامه نماز خواهد کرد
💥آیت الله علی سالهاست که به تدریس سطوح و خارج فقه و اصول مشغولند و تالیفات متعددی در مسائل تفسیری و تاریخی و اخلاقی دارند. ایشان به مساله تبلیغ و روضه خوانی هم توجه دارند و منبرهای بسیاری در شهرهای مختلف رفته اند. 📚مشاهده تالیفات آیت الله کریمی جهرمی ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
AllameTabayi.mp3
957.7K
💥نحوه ارزیابی احادیث بِحار الانوار توسط علامه طباطبایی ره 🎤آیت الله احمد @deraiat 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
استاد رحیم پور.mp3
44.79M
💥نشست "وظیفه طلاب در جهاد تبیین" 🎤 استاد رحیم پور ازغدی حوزه علمیه مروی تهران 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
▪️انا لله و انا الیه راجعون آیت‌الله دکتر ابوالحسن شریف طبرستانی بقیةالسلف حکمای تهران دار فانی را وداع گفت. ▪️ایشان از شاگردان آیت‌الله سید احمد خوانساری، علامه شعرانی، علامه رفیعی قزوینی، حکیم الهی قمشه‌ای، حکیم جولستانی، شهید مطهری، دکتر ابوالقاسم گرجی، دکتر محمود شهابی و... بودند و سالها در مدرسه علمیه مروی و مدرسه آیت الله مجتهدی و برخی مراکز علمی دیگر تدریس می‌نمودند. ▪️این ضایعه جبران ناپذیر را به حوزه تهران و شاگردان ایشان تسلیت می‌گوییم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💥از بالاترین علوم مورد تعلیم و تعلم خمینی(ره): از بالاترين و والاترين حوزه ‏هايى كه لازم است به طور همگانى مورد تعليم و تعلم قرار گيرد، علوم معنوى اسلامى است، از قبيل علم اخلاق و تهذيب نفس و سير و سلوك الى اللَّه - رزقنا اللَّه و إياكم- كه جهاد اكبر مى ‏باشد. 📚 وصیتنامه امام خمینی، ص 53 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab