💥پارهای از نظرات دکتر بیژن عبدالکریمی درباره حوزه و روحانیت
🔸حوزههای علمیهی ما به چند دلیل نتوانستهاند نقش تاریخی خودشان را در روزگار کنونی به خوبی ایفا کنند. نخستین دلیل این است که به شدت تحت تأثیر «ذاتگرایی ارسطویی» و لذا «فاقد نگاه تاریخی» هستند. یعنی حوزههای علمیهی ما هنوز در نیافتهاند که جهان (مرادم تصویر جهان برای انسان است)، انسان، عقلانیت، علم، حقیقت و ... از ذوات ثابت و لایتغیری (در معنای ارسطویی آن) برخوردار نیستند.
🔹به بیان سادهتر، آنها درنیافتهاند که جهان ما با جهان گذشتگان، عقلانیت مدرن با عقلانیت سنتی، انسان امروز با انسان دیروز و جوامع جدید با جوامع گذشته به اعتبارهای بسیاری یکی نیست. لذا دیگر نمیتوان با عقلانیت شیخ صدوق، شیخ مفید، غزالی، خواجه نصیر، امام الحرمین و امثالهم به سوبژکتویسیم دورهی جدید و مسائل دوران مدرن پاسخ داد. من حضور ذاتگرایی ارسطو را در فقه، علم اصول، و تفسیر خودمان به خوبی احساس میکنم، آنچنان که گویی وجود مجسمهی بزرگی از ارسطو را در وسط شبستانها و حیاطهای حوزههای علمیهی خودمان میبینم. این مجسمه (به اعتبار ذاتگرایی ارسطویی) باید ویران شود، به این معنا که پیوند میان ذاتگرایی ارسطویی با فقه و اصول ما باید مورد نقد و بررسی و تجدیدنظرهای جدی قرار گیرد.
🔸حوزههای علمیهی ما به تبع کل حیات اجتماعی ما، به لحاظ «عملی» اسیر سونامی مدرنیته و عقل مدرناند، لیکن به لحاظ «نظری و مفهومی» هنوز نتوانستهاند زیستجهان مدرن را به رسمیت بشناسند.
🔹حوزویون ما سوار ماشین، کشتی و هواپیما میشوند، از تلویزیون، موبایل، اینترنت و همه مظاهر جوامع مدرن و پسامدرن استفاده میکنند، اما عقلانیت و منطقی را که در پس ظواهر این مظاهر و تکنولوژیها نهفته است درک نکرده یا به رسمیت نمیشناسند. ما ایرانیان از شبکه جهانی و اینترنت استفاده میکنیم، لیکن سرعت آن را پایین نگاه میداریم یا شدیدا آن را فیلتر میکنیم. سوار بر هواپیما میشویم اما مرزهای خودمان را بر نظام هواپیمایی جهان بستهایم. نظام انتخاباتی را در نظام سیاسی کشور میپذیریم اما نظارت استصوابی را نیز بدان تحمیل میکنیم. ما در همه جا شاهد نوعی تعارض میان عمل و نظر، میان ابزار و مفهوم و میان کاربرد و منطق هستیم.
🔸حوزههای علمیهی ما در مقام رهبران فکری و سیاسی جامعهی ما، با زیستجهان مدرن صرفا مواجههای ابزاری و نه نظری، حِکمی، متافیزیکی و وجودشناختی داشتهاند. لذا مهمترین انتقاد من به روحانیت این است که این نهاد به دلیل ارسطوزدگی و فقدان نگرش تاریخی تاکنون نتوانسته است به لحاظ نظری زیستجهان مدرن را به رسمیت بشناسد و درک خویش از جهان مدرن و جهان معاصر از نوعی تأخر تاریخی رنج میبرد.
📚پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر، صفحهی ۲۶
#نقد_حوزه
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
❓در آيه ۳ سوره مباركه «حديد» آمده است كه: خداوند آسمانها و زمين را در ۶ روز آفريد؛ در حالى كه پيش از پيدا شدن آسمان و زمين، هنوز واحد زمانى به نام روز وجود نداشته، و اصلا روز با وجود خورشيد و زمين معنا پيدا كرده؛ لطفاً اين معنى را توضيح دهيد.
✅پاسخ آیت الله #صافی_گلپایگانی (ره):
كلمه «يوم» و مرادف آن روز اگر چه بيشتر به معناى زمان تابش آفتاب و ضدّ شب به كار برده مى شود، ولى مفهوم آن وسيع تر از اين است.
در قرآن كريم احاديث شريفه و كلمات ادبا و سخنوران و شاعران عرب و عجم، در معانى ديگر- كه قدر مشترك همه آنها زمان است- نيز گفته مى شود.
گاه گفته مى شود: «روز» و «يوم» و مقصود از آن، زمان بين طلوع آفتاب و غروب آن است. گاهى اين كلمات گفته مى شود و از آن، مدّت يك جريان يا زمان و دوران يك حكومت، يا يك عصر، يا عمر يك شخص، يا دوران جوانى يا پيرى، يا دوران سيادت و عزّت و خوشى يك امّت و ملّت قصد مى شود. مثلا گفته مى شود: امروز و فردا و از روز، دنيا و از فردا، آخرت قصد مى شود. يا شاعر مى گويد:
روز بزرگ گرچه جهان كم نديده است روزى چو روز حضرت خاتم نديده است
كه مقصود او از «روز حضرت خاتم»، تمام عصر حضرت رسول اكرم صلّى اللّه عليه وآله وسلّم- مى باشد. و مثلا «اعشى» در اين شعر:
شتّان مايومي على كورهاو يوم حيّان أخي جابر
از دو دوران عمر خودش به «روز» تعبير كرده است؛ و اميرالمؤمنين عليه السّلام- نيز در «خطبه شقشقيّه» به اين شعر، تمثّل جسته، و دو عصر و دو دوره را در ارتباط با خودشان، دو «روز» شمرده اند.
با توجّه به اين توضيح مختصر، معلوم مى شود كه ستّة ايّام (شش روز) در سوره مباركه «حديد» و هم چنين در سوره «اعراف»، آيه ۵۴ اشاره به شش دورانى است كه در آنها آسمانها و زمين شكل گرفته و اين نظامات و تشكيلات وجود يافته است. اشاره به اين است كه خلقت آسمانها و زمين دفعى نبوده، بلكه به ارادةالله و حكمت بارى تعالى تدريجى انجام شده است؛ چنانكه در اجزاى عالم خلقت و طبيعت، بيشتر يا همه چيزها به تدريج آفريده مى شوند. مثلا سنگها و معادن و كاينات ديگر، بعضى در طىّ هزاران سال و بعضى بيشتر و بعضى كمتر از يكسال، و برخى كمتر از اين زمان وجود پيدا مى كنند.
آسمانها و زمين نيز بنا بر اين دو آيه كريمه در طىّ شش روز، شش دوران و شش تحوّل و جريان شكل گرفته و خلق شده اند. اين دو آيه از عجايب آيات و معجزات قرآن كريم است كه شكل گيرى و خلقت كلّ نظام آسمانها و زمين را تدريجى اعلام مى نمايد؛
و تدبّر در معانى اين آيات موجب قوّت ايمان به خدا و وحى و رسالت حضرت خاتم الانبيا- صلّى الله عليه و آله- مى شود (واللّه العالم).
📚معارف دين، ج ۱، ص: ۱۴۱
#تفسیر
✔️ کشکول ناب حوزوی🔻
▪️ @kashkolenab
💥آیت الله علی کریمی جهرمی، داماد مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی بر پیکر ایشان اقامه نماز خواهد کرد
#کریمی_جهرمی
✔️ کشکول ناب حوزوی🔻
▪️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥آیت الله علی کریمی جهرمی، داماد مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی بر پیکر ایشان اقامه نماز خواهد کرد
💥آیت الله علی #کریمی_جهرمی سالهاست که به تدریس سطوح و خارج فقه و اصول مشغولند و تالیفات متعددی در مسائل تفسیری و تاریخی و اخلاقی دارند. ایشان به مساله تبلیغ و روضه خوانی هم توجه دارند و منبرهای بسیاری در شهرهای مختلف رفته اند.
📚مشاهده تالیفات آیت الله کریمی جهرمی
#معرفی_اساتید
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
AllameTabayi.mp3
957.7K
💥نحوه ارزیابی احادیث بِحار الانوار توسط علامه طباطبایی ره
🎤آیت الله احمد #عابدی
@deraiat
#علوم_حدیث
#علامه_طباطبايى
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
استاد رحیم پور.mp3
44.79M
💥نشست "وظیفه طلاب در جهاد تبیین"
🎤 استاد رحیم پور ازغدی
حوزه علمیه مروی تهران
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
▪️انا لله و انا الیه راجعون
آیتالله دکتر ابوالحسن شریف طبرستانی بقیةالسلف حکمای تهران دار فانی را وداع گفت.
▪️ایشان از شاگردان آیتالله سید احمد خوانساری، علامه شعرانی، علامه رفیعی قزوینی، حکیم الهی قمشهای، حکیم جولستانی، شهید مطهری، دکتر ابوالقاسم گرجی، دکتر محمود شهابی و... بودند و سالها در مدرسه علمیه مروی و مدرسه آیت الله مجتهدی و برخی مراکز علمی دیگر تدریس مینمودند.
▪️این ضایعه جبران ناپذیر را به حوزه تهران و شاگردان ایشان تسلیت میگوییم.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💥از بالاترین علوم مورد تعلیم و تعلم
✍ #امام خمینی(ره):
از بالاترين و والاترين حوزه هايى كه لازم است به طور همگانى مورد تعليم و تعلم قرار گيرد، علوم معنوى اسلامى است، از قبيل علم اخلاق و تهذيب نفس و سير و سلوك الى اللَّه - رزقنا اللَّه و إياكم- كه جهاد اكبر مى باشد.
📚 وصیتنامه امام خمینی، ص 53
#اخلاق
#عرفان
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥صحبت های جالب میلاد دخانچی در مورد "سینما و جشنواره فجر و روحانیت و حاکمیت"
حتما ببینید
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
🚨آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود!
✍استاد اصغر طاهرزاده:
🔹«اگر میخواهیم فعالیت فرهنگی به معنی دینیِ آن، انجام دهیم و در اصلاح خود و دیگران تلاش كنیم، این كار باید چه سمت و سویی داشته باشد كه پس از مدتی با بیثمری كارمان روبهرو نشویم؟!
🔸به خصوص كه تجربه بینتیجهبودن بعضی از فعالیتهای فرهنگی گروههای مذهبی، در قبل و بعد از انقلاب به شدّت ما را به این فكر فرو میبرد که صِرفاً به ظاهرِ دینی کارهایمان دلخوش نباشیم. زیرا بسیاری از فعالیتهای فرهنگی كه حتی با انگیزههای دینی انجام میگرفت، پس از مدتی یا كاملاً بیثمر بود و یا نسبت به انرژی مصرفشده بهره بسیار کمی در پی داشت، به طوری كه برنامهریزان آن، امكان ادامه كار را از دست میدادند و گرفتار حالت یأس و پوچی میشدند.
🔹در صورتیكه اگر قبل از انجام هر گونه فعالیت فرهنگی، سمت و سوی كار مشخص باشد و معلوم شود تا كجا میخواهند بروند و چگونه میخواهند این مسیر را طی كنند، كار به جایی نمیكشد كه بعد از یك مدتی احساس كنند نه خودشان به كمال مطلوبی رسیدهاند و نه بقیه را توانستهاند به کمالی برسانند.
صد انداختی تیر و هر صد خطاست / اگر هوشمندی یك انداز و راست
🔸آخر آیهای که در ابتدای بحث عرض شد (آیه ده سوره مبارکه فاطر) میخواهد بفرماید؛ اگر کار - چه فردی و چه اجتماعی- به نحو شایسته به خدا متصل نشود و دارای پشتوانه عقیدتی صحیحی نباشد، هرچه هم تلاش و چارهجویی شود نتیجه آن پوچ و بایرشدن و بیثمری است.
🔹اگر خواهران و برادران به این دغدغه رسیده باشند كه ممکن است بعد از مدت مدیدی در کار فرهنگی خود با این مسئله روبهرو شویم که تقریباً هیچ كاری كه بتوان آن را كار فرهنگی واقعی نامید، نكردیم و این احتمال را بدهیم که در فعالیتهای خود، خطرِ درجازدن در روزمرگیها ما را تهدید میكند، إنشاءالله راه برونرفت از آن خطر را دنبال خواهند كرد.
🔸ما چه بخواهیم بر روی خودمان كار فرهنگی انجام دهیم، چه روی دیگران، باید به این فكر باشیم كه بعد از مدتی کار ما نتیجه بدهد. عالم مشهوری به مرحوم آیتالله بهاری همدانی که از عرفای بزرگ است، نامه مینویسد كه آقا! یك دستورالعمل به ما بدهید. آقای بهاری میفرماید: آخر شما خودتان اهل علم هستید! آن عالم میگوید: آقا تعارف را كنار بگذارید، شما كه میدانید ما از راهی كه باید در كنار كسب علم طی میكردیم، غفلت كردیم و شما هم از اول میدانستید كه راه ما برای نتایج حقیقی كافی نیست، برای همین شما در كنار کسب علم، راه سلوک قلبی را رها نكردید، ولی ما مسیر خودمان را رفتیم و حالا بعد از چهل، پنجاه سال فهمیدیم آنچه میخواستیم حاصل نشد.
🔹چنانچه ملاحظه میفرمایید حتی نباید به صرف اینكه یك فعالیت، فعالیت دینی است و با حدیث و آیه سر و كار دارد، به آن دلخوش بود، بلكه باید تلاش كرد علاوه بر موضوع مورد تحقیق، روش ما هم درست باشد و معلوم باشد که خود و جامعه را میخواهیم به كجا برسانیم.»
📚 آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود، صفحه 27 و 28
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
AUD-20210316-WA0052.
13.72M
...وَ حَفَظَةِ سِرِّ الله...
💥فرازی از زیارت جامعه کبیره در بیان آیت الله #گرامی
@GERAMI_ORG
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥از بالاترین علوم مورد تعلیم و تعلم ✍ #امام خمینی(ره): از بالاترين و والاترين حوزه هايى كه لازم ا
⚠️پست ترین شغلها بهتر از...!
✍ #امام خمینی (ره):
به جان دوست قسم كه اگر علوم الهى و دينى، ما را هدايت به راه راستى و درستى نكند و تهذيب باطن و ظاهر ما را نكند، پستترين شغلها از آن بهتر است.
📚جنود عقل و جهل ، صفحه ۳۴۲
#اخلاق
#عرفان
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥موج روشنفکری میان جوانهای عراقی
🔸اینجا کافه موج است. مکانی برای جوانان نسل جدید شهر نجف است که برای تغییر تلاش میکنند. میگویند تغییر آمدنی است هر چند آهسته آهسته. جلسات فرهنگی دارند، کتاب و شعر میخوانند، بحث میکنند، بسیاری از آنان به خوبی انگلیسی صحبت میکنند و درباره سخنرانی ها و کتب روشنفکران و فیلسوفان غربی حرف میزنند.
#تحولات_تمدنی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
هدایت شده از مبلّغان دینی ☘
پاسخ به شبهات انقلاب اسلامی.pdf
6.03M
📔 فایل کتاب "پاسخ به شبهات پرتکرار انقلاب اسلامی"
📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
روش_شناسی_طبقات_اعلام_الشیعۀ_شیخ.doc
198.7K
📙روش شناسی "طبقات اعلام الشیعۀ" شیخ #آقا_بزرگ تهرانی
✍تألیف: امجد رسول محمدالعوادی
ترجمه: عبدالحسین طالعی
🗃فصلنامه کتاب شیعه
#کتاب_شناسی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥انتقاد صریح یکی از طلاب درباره مساله اشرافیت در ساخت برخی حوزه ها
⚠️رهبر معظم انقلاب:
اشرافیگری روحانیون، برایشان مضرّ است. آلوده شدن به برخی از پیرایهها و ظواهری که در زندگی معمولی مردم، عادی است، برای روحانیون مضرّ است. طلبه و روحانی، بایستی ساده باشند و مظهر سادگی روحانیت هم، سادگی طلبگی است.
✍پ.ن: ای کاش به جای ساخت مدارس اشرافی، کمی به معیشت طلاب توجه بیشتر می شد!
✍پ.ن۲: البته با تعبیر "بی کفایت" که توهین محسوب می شود برای آن مسئول محترم حوزه تهران مخالفت داریم اما اصل نقد ، نقد صحیحی است. البته این توهین ربطی به حجت الاسلام صدیقی ندارد و منظور شخص بزرگوار دیگریست.
♨️توضیحات استاد صدیقی درباره ساخت مدرسه 👉
#مبارزه_با_اشرافی_گری
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥انتقاد صریح یکی از طلاب درباره مساله اشرافیت در ساخت برخی حوزه ها ⚠️رهبر معظم انقلاب: اشرافیگری رو
💥توضیحات چندسال پیش حجت الاسلام صدیقی درباره مدرسه علمیه امام خمینی ره اُزگُل تهران
پ.ن۱: انصاف حکم میکرد که این توضیحات رو هم منتشر کنیم تا اعزه خود قضاوت کنند
پ.ن۲: در هر حال ما این توضیحاتو به هیچ وجه قانع کننده نمی دانیم برای ساخت همچین مدرسه مجللی در چنین منطقه خاصی توسط یک عالم انقلابی و دلسوز
پ.ن۳: این توضیحات را شیخ حسن مرادی(از مسئولین مدرسه)چند سال پیش منتشر کرده بودند که الان متاسفانه در صفحه ایشان این توضیحات موجود نیست.
⁉️چند سوال از محضر استاد صدیقی:
چه لزومی دارد که حوزه علمیه را در چنین منطقه ای و با چنین هزینه هایی بسازید؟ آیا نباید نظارتی بر نحوه ساخت و طرح ساخت و هزینه های خیرین و محل ساخت انجام داد؟ عالم دینی درباره معماری و نحوه ساخت حداقل مدرسه خود نباید تحقیق و پژوهش کند؟ پیشینه معماری اسلامی نشان می دهد علمای شیعه به مسائل معماری توجه داشتند(حتی بسیاری از بناهای تاریخی منسوب به شیخ بهایی و... است) و اگر هم معمار نبودند حداقل توصیه هایی برای ساخت با محوریت دستورات دینی (از جمله ساده زیستی) داشته اند...
آیا اگر در فرض محال خیرین خدای ناکرده قصد ساخت مجسمه قبیحه ای در وسط این مدرسه داشتند حضرتعالی قبول میکردید؟! اشرافیت در ساخت یک حوزه گناهش هزاران برابر از ساخت آن مجسمه فرضی بالاتر است ...
#مبارزه_با_اشرافی_گری
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
نگاهی به دریا.pdf
18.37M
📚 #کتاب نگاهی به دریا
✍ آیت الله سید احمد #مددی
🔹جلد اول (تاکنون چاپ شده)
🔺مقالات و مباحثی در #تراجم
#رجال ، #کتاب_شناسی، فقه و #اصول ، #فلسفه_اصول ، اصول فقه حکومتی ، فقه ولایی و...
📥دانلود شده از سایت رسمی آیت الله مددی 👉
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#معرفی_اساتید
💥استاد صدرکریمی(استاد مبرز حوزه علمیه بُناب)
🔹کانال دروس استاد(نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و درس اخلاق و...)🔻
@sadrekarimi
🔸کانال درس خارج #تفسیر قرآن کریم🔻
@qoransadrkarimi
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
آیت الله شمس الدین مجتهدی نجفی از علمای تهران در بستر بیماری هستند
جهت بهبودی ایشان دعا کنیم
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 زندگینامه مختصر آیت الله حاج اقا نورالله نجفی اصفهانی(ره)
#تراجم_علما
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥باید طوری زندگی كنیم كه نگویند طاغوتی هستیم...! 🎤 #امام خمینی (ره): 🔹زی اهل علم خودتان را حفظ كن
🚨مسئله ای که روحانیت نباید هرگز از آن عدول کند...!
#امام خمینی (ره)
#عدالتخواهی
#عدالت_اسلامی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab