کشکول ناب حوزوی
💥حضرت رسول الله(ص) اَكمَل از امیرالمومنین علی (ع) است ✍علامه #حسن_زاده_آملی (ره): نكته 344 از جوام
آیا اهلبیت اسماءالله الحسنی هستند؟ مراتب اهلبیت و جمعش با کلهم نور واحد.mp3
زمان:
حجم:
2.26M
❓آیا اهلبیت اسماءالله الحسنی هستند؟ مراتب اهلبیت علیهم السلام چگونه است و این مراتب فضیلت چگونه با روایت "کلهم نور واحد" سازگار است؟ آیا پیامبر اکرم (ص) از امیر المومنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) بالاتر است؟
🎤پاسخ استاد #ربانی_گلپایگانی
✂️برشی از درس خارج کلام
📆1401/07/16
#کلام_اسلامی
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🚨غُلات بدترين آفريدۀ خدا هستند! غلات از يهوديان و مسيحيان و زرتشتيان و بتپرستان پليدترند! 🔹وَ عَنْ
Alawy.Net- ماذا تعرف عن الغلوّ والغلاة ؟ آیة الله السید عادل العلوی .PDF
حجم:
451.5K
📚 رساله "ماذا تعرف عن الغلوّ و الغلاة" ؟
✍آیت الله سید عادل #علوی (ره)
مشاهده در سایت رسمی👉
💥خلاصة عقائد الغلاة:
قالوا: عقائد الغلاة تتلخّص في الاُمور التالية :
1 ـ اُلوهية الأئمة : و إثبات الصفات الإلهية كالخالقية لهم على نحو الاستقلال و بالذات كالمفوّضة . و يسمّى الغلوّ في الذات و الغلوّ في الصفات ، و كلاهما يوجب الكفر و النجاسة .
2 ـ نبوّة الأئمة ، و تخطئة جبرئيل في نزول الوحي على النبيّ
3 ـ إثبات العلم الغيبي المطلق والذاتي[الاستقلالي] للأئمة
4 ـ القول بالتناسخ لإنكار المعاد وجهنّم حتّى يقولوا بالإباحية .
5 - القول بالتفويض[الاستقلالي]
6 ـ تشبيه الله بمخلوقاته
#غلو
#کلام_اسلامی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
واکاوی چرایی تأخیر تدوین کتب درایه در شیعه با تأکید بر اصطلاحات حدیثی موجود در کتب روایی شیعه.pdf
حجم:
898.5K
📕 #مقاله "واکاوی چرایی تأخیر تدوین کتب درایه در شیعه با تأکید بر اصطلاحات حدیثی موجود در کتب روایی شیعه"
💧چکیده💧
درایه الحدیث علمی است که از گذشته تا به حال مورد توجه علمای علم حدیث بوده است. با توجه به پژوهشهای انجامشده در تاریخ علم مصطلح الحدیث در بین اهل سنت و شیعه مشخص میشود سابقۀ این دانش در میان اهل سنت بیشتر و زودتر بوده است؛ ولی این بدان معنا نیست که شکلگیری مباحث درایهای در شیعه به زمان شهید ثانی و پس از ایشان برگردد. از بررسی مباحث مصطلحالحدیث موجود در احادیث و کتب حدیثی متقدمان شیعه، مشخص میشود وجود این دانش در شیعه از همان دوران معصومان ع است و بعد از آن بزرگواران، اهتمام به حدیث و درایه الحدیث از سوی بزرگان شیعه بوده و حتی تألیفات مستقل درایی قبل از شهید ثانی از سوی علمای شیعه مشاهده شده است. از آنجا که شهید ثانی سه کتاب مستقل درایی تألیف نمودند و با توجه به اشراف علمی شهید ثانی بر حوزههای علمی شیعه، کتب تألیفی قبل کمرنگ جلوه داده شد و کمکم در اذهان عموم این مطلب القا شد که مصطلح الحدیث در اهل سنت از تقدم زمانی بیشتری برخوردار است ولی فقط با بررسی کتب حدیثی متقدمان شیعه و روایات ائمه ع، سابقۀ دانش درایه الحدیث و وجود مصطلحات درایهای را در میان شیعه قبل از اهل سنت اثبات میکند.
https://s-hadith.kashanu.ac.ir/article_111282.html
#علوم_حدیث
#درایه
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب «هنر، تمثیل و خیزش تشیع در ایران، ۱۵۶۵-۱۴۸۷» 🔹چاد کیا، متخصص هنر و #ادبیات_فارسی، در این
هنر اسلامی یا هنر مسلمانان؟ نکاتی دربارة اصالت هنر اسلامی .pdf
حجم:
491.6K
📒 #مقاله "هنر اسلامی یا هنر مسلمانان؟ نکاتی درباره اصالت هنر اسلامی"
✍حمیدرضا فرزان یار
عضو هیأت علمی دانشگاه سوره
💧چکیده💧
ادیان بزرگ حقایق خود را نه فقط از طریق کلمات، بلکه همچنین با خلق هنرهایی متناسب با دیدگاه خود اظهار میکنند. هنر اسلامی به مثابه هنر آخرین دین بزرگ الهی، متشابهاً، درونیترین حقایق اسلام را بهواسطه صور محسوس ظاهر کرده است. هنر اسلامی پس از شکلگیری آن، همچنین بخشهایی از هنر شرق و غرب را نیز تحت تأثیر قرار داد. در دهههای اخیر بعضی از نویسندگان غربی اصالت هنر اسلامی را، از جمله با اشاره به بعضی وامگیریها، واقعی یا ادّعایی، مورد تردید قرار داده و پیوند آن را با خود اسلام انکار کردهاند. لذا در نوشتههای این نویسندگان به جای «هنر اسلامی» گاهی عبارت «هنر مسلمانان»، «هنر در سرزمینهای اسلامی» و مانند آنها به کار میرود. مقاله حاضر با مروری بر این نظرات و نقد آنها میکوشد تا در حدّ مجال خود اصالت هنر اسلامی را باز نماید
#هنر_اسلامی
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
🔺معرفی آیت الله سید کاظم ارفع از #علمای_تهران
مرحوم آیت الله #ارفع سالها در مسجد محمدیه در محله منیریه اقامه نماز می فرمودند و تالیفات متعددی در تفسیر قرآن و شرح نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و مباحث اخلاقی سبک زندگی و... دارند.
🕌آدرس مسجد محمدیه🔻
https://nshn.ir/2dsbvEE3pxibwN
کلیپهایی از سخنرانی ها👉
فیلم سخنرانی های اخلاقی در مسجد 👉
🟣کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
⚠️ویحک! وَ قَالَ صَالِحُ بْنُ سَهْلٍ : كُنْتُ أَقُولُ فِي اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَا تَقُو
❓غلو در حق ائمه اطهار كه از نظر فقهى شيعى جايز نيست و غلات طبق فتاوى همه فقها خارج از دين و كافر و نجس هستند، چه مفهومى دارد؟ و ما غلات را چگونه بشناسيم؟ ... آيا به نظر شما به مرور زمان مفهوم «غالى» تحت عناوين ديگرى جلوهگر نيست؟
✍{جواب: #علامه_طباطبایی} :
غالى در اصطلاح به كسى گفته مىشود كه يكى از اهلبيت عصمت را مثلًا از حد بندگى بالا برده، برخى از مختصات ربوبّيت را مانند آفرينش و تدبير عالم و تصرف در تكوين بهطور استقلال به وى نسبت دهد و اين معناى به حسب مرور زمان و به هر شكل و تصويرى تحقق گيرد، فرق نمىكند و موجب كفر است، چيزى كه بايد توجه داشت اين است كه آنچه موجب كفر است اعتقاد استقلال در مختصات خدايى است، مانند ايجاد اشياء استقلالًا و روزى دادن مرزوقين استقلالًا و نظاير آنها و اما واسطه فيض بودن بعضى از ممكنات، به موجب ولايت تكوينى در تكوينيات مانند واسطه بودن ميكائيل در ارزاق و جبرئيل در وحى و ملكالموت در قبض ارواح و ... موجب كفر نيست.
📚بررسی های اسلامی، ج2، ص: 255
#غلو
#کلام_اسلامی
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
💥تفاوت اسلام و جاهلیت در موضوع زن
✍آیت الله #قائم_مقامی :
تفاوت در این است که جاهلیت چه قدیم و چه جدید آن، زیبائی زن را از سنخ زیبائی طبیعت و کوه و جنگل و دریا می داند که باید به همگان از اهل و نااهل عرضه شود در حالیکه اسلام زیبائی زن را از سنخ زیبائی خاص خداوند می داند که جواز نظر به آن یعنی زیبائی خداوند تنها به کسانی اختصاص دارد که از طریق عبادت و تقرب به خداوند به مقام اهلیت و محرمیت رسیده اند. کما اینکه این اهلیت و محرمیت در مورد جواز نظر به زیبائی زن از طریق عقد زوجیت شرعی حاصل می شود.
توضیح:
مرجع اشاره در جمله " اسلام زیبائی زن را از سنخ زیبائی خاص خداوند می داند که جواز نظر به آن " ، زیبائی خداوند است نه زیبائی زن. و سنخیت این دو زیبائی و تفاوتشان با زیبائی طبیعت در مشروط بودن جواز نظر به آندو به اهلیت و محرمیت است که این اهلیت و محرمیت در مورد نظر به زیبائی خداوند از طریق تقرب و عبادت و در مورد نظر به زیبائی زن از طریق عقد زوجیت شرعی حاصل می شود بر خلاف نظر به زیبائی طبیعت که غیر مشروط و مطلق است.
🔹کانال رسمی یادداشتهای روزانه آیت الله قائم مقامی👇
🌀 http://Sapp.ir/smghaemmaghami
#زن
✴️ کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
ایام قبل از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را یادتان هست که اصولگرایان هر روز سخنرانی و مصاحبه می کردند و ائتلاف و حزب جدید راه می انداختند؟ یادتان هست برای کسب رای از این مسجد به آن مسجد و از این دانشگاه به آن دانشگاه می رفتند؟
در 30 روز گذشته که کشور دچار التهاب شد، چند نفرشان در مساجد و دانشگاه ها حاضر شدند تا با همان مردم حرف بزنند؟ چند نفرشان اصلا در دسترس هستند؟ چند نفرشان اصلا اگر هم در دسترس باشند، از خودشان تحلیل دارند که به مخاطب منتقل کنند؟ چند نفرشان اصلا قدرت اقناع دارند و بلدند با مردم حرف بزنند؟
بگذارید نام ببرم. در انتخابات های اخیر «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» میدان داری کرد و گفت به هر لیست و فردی که ما می گوییم رای بدهید. هرکسی هم غیر این عمل کند وحدت شکن، خائن، بی بصیرت و... است. شد آنچه شد و هر آنچه که این آقایان دیکته کردند را بخشی از مردم نوشتند و بخش زیادی از مردم هم اصلا در انتخابات شرکت نکردند و در هر صورت آنچه این جریان دوست داشت به وقوع پیوست. حالا سوال اینجاست که چند نفر از آقایانی که برای جبهه انقلاب پشت پرده تصمیم می گرفتند و لیست می بستند و نامزد معرفی می کردند الان وسط میدان هستند؟
این روزها از آقایان حداد عادل، باهنر، بادامچیان، چمران، متکی، سروری، پیرهادی، رسولی و... نامی شنیده اید؟ سخنرانی خاصی دیده اید که بتوانند نه عامه مردم بلکه فقط نیروهای اصولگرا را قانع کنند؟ یادداشت خاصی دیده اید که دست به دست بچرخد و پاسخ سوالی را بدهد؟ طبیعتا خیر. بلکه بار این روزها هم بر دوش نیروهای کف میدان است. چه آن هایی که در سنگر خیابان با اوباش جنگیدند و جانباز و شهید شدند و چه آنهایی که مشغول جنگ در کارزار رسانه هستند.
اما از سال دیگر همین ایام اسامی نامبرده با تعداد کثیر دیگری از چهره های مشابه، هر روز در مساجد، دانشگاه ها و سایر محافل رویت خواهند شد. چرا؟ چون باز هم زمان انتخابات فراخواهد رسید و مجبور به حضور در برابر مردم هستند. این ایام، زمان استراحت آقایان است! مزاحم شان نشوید و سال بعد هم هر چه گفتند را چشم بسته اطاعت کنید تا این دور باطل اصولگرا- اصلاح طلب بچرخد.
متاسفانه برخی چهره های گفتمانی و روحانیون ما هم به سواری دادن به اینها عادت کرده اند و شب انتخابات تسلیم بازی آنها خواهند شد. باور ندارید؟ یک سال دیگر صبر کنید...
عضو کانال شوید: 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
سکولاریسم به جان حوزه افتاد.pdf
حجم:
617K
💥بایدها و نبایدهای تحول در حوزه های علمیه
✂️بخشی از مصاحبه اختصاصی آیت الله #مصباح_یزدی ره با هفته نامه «افق حوزه»
⚠️سکولاریسم به جان حوزه افتاد...
#نقد_حوزه
✅کشکول ناب حوزوی🔻
💠 @kashkolenab
تحقیقی جامع در شخصیت ملانصرالدین- سالار عبدی .pdf
حجم:
531.8K
📕 #مقاله "تحقیقی جامع در شخصیت ملا نصرالدین"
❓آیا ملا نصرالدین شخصیت ساختگی است؟
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
نگاهی به مراحل تکامل فقه شیعه__.pdf
حجم:
706K
📕 #مقاله «نگاهی به مراحل تکامل فقه شیعه»
✍ آیت الله سید منذر حکیم
از مهمترین، ریشهدارترین و گستردهترین مکتبهای فقه اسلامی، مکتب فقهی شیعیان دوازده امامی است که به دلیل داشتن دو ویژگی اساسی با دیگر مذاهب تفاوت دارد؛ 1 – بازبودن باب اجتهاد از روز تأسیس تاکنون و 2 – ارتباط مستقیم با معصومان(ع).
مورخان فقه شیعه با توجه به دیدگاههای چندگانه در فقه، چندین روش را برای تقسیم مراحل تکامل فقه برگزیدهاند. در اینباره، فقه اهلبیت(ع) سید محمود شاهرودی روش ویژهای را پیش نهاده است...
🗃فصلنامه علمی–پژوهشی فقه به شماره 37 و 38(پاییز و زمستان 1382)
http://monzerhakim.ir
#تاریخ_علوم
#منذر_حکیم
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab