eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
572 ویدیو
363 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
💥جلسات شبهای ماه رمضان آیت الله مدرسی در تهران🌙 امام محمد باقر علیه‌السلام: (لِكُلِّ شَيْءٍ رَبِيعٌ وَرَبِيعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ). برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است. سلسله جلسات تفسیر و تدبر در قرآن‌کریم، طبق سنوات گذشته در ماه مبارک رمضان هر شب (از پنجشنبه ۳ فروردین) ساعت ٢٣:۰۰ به همراه ذکر توسل به ائمه معصومین علیهم‌السلام در دفتر حضرت آیت‌الله‌ سید محمدتقی مدرسی در تهران برقرار است. در دهه اول ماه مبارک، حجت الاسلام و المسلمین سید محسن مدرسی و در دهه دوم و سوم ماه مبارک رمضان، حضرت آیت‌الله‌ سید محمدتقی مدرسی به تفسیر و تدبر در قرآن‌کریم می‌پردازند. ضمنا طبقه فوقانی دفتر ‌جهت حضور خواهران در جلسات مهیا شده است. آدرس: تهران ـ خیابان پانزده خرداد شرقی ـ کوچه امام‌زاده یحیی ـ کوچه شهید تین‌نژاد ـ دفتر حضرت آیت‌الله‌ مدرسی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
🔺️دروس آیت الله شیخ هادی نجفی در ماه مبارک رمضان: ۱- تفسیر قرآن کریم جزء ۳۰ بعد از نماز ظهر مسجد نو بازار اصفهان ۲- فقه کتاب الصوم - السادس من المفطرات ساعت ۱۰ شب بر روی اسکایپ👇 https://join.skype.com/H3pBfQJqSIZM 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ماجرای درس تفسیر مرحوم علامه و مرحوم آیت الله و واکنش عجیب برخی طلاب 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥فلسفه اسلامی اصالت دارد 🎤 استاد منوچهر #صدوقی_سها : 🔹اولین کسی که حصار مستشرقین را شکانده است در
دگرگونی_بنیادی_فلسفه_یونان_در_برخورد_با_شیوه_اندیشه_اسلامی.PDF
16.08M
📚 "دگرگونی بنیادی فلسفه یونان در برخورد با شیوه اندیشه اسلامی" ✍استاد عبدالجواد (ره) مترجم: محمدباقر تلغری زاده 🔸️ این کتاب رساله استادی مرحوم استاد دکتر عبدالجواد فلاطوری است که در سال ۱۹۷۳ میلادی برای احراز مقام استادی تسلیم دانشکده فلسفه دانشگاه کلن آلمان شده است. 🔹️موضوع این رساله، بررسی و ریشه یابی علل دگرگونی فلسفه یونانی پس از ورود آن به عالم اسلامی است. در این رساله کوشش شده است تا با مبنا قرار دادن موارد عینی در فلسفه اسلامی که همگی از جمله مصادیق دگرگردانی فلسفه یونانی است، زمینه پیدایش آنها را ریشه یابی کرده و راه را برای توصیفی مبتنی بر تاریخ سیر تحول هموار کند. این کتاب چند سالیه تجدید چاپ نشده و بسیار نایاب است. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
🔺‏‏بعضی به حافظه اعتماد کردند و به اشتباه افتادند‏! ✍آیت اللّه‌ سید عباس خاتم یزدی(ره): (ره) می گفتند به حافظه اکتفا نکنید یعنی مغرور به حافظه نباشید. مثلاً مرحوم‏‏ ‏‏‏‎ ‎‏چون حافظه اش خوب بود به علت همین از حفظ بودن خیلی جاها از حیث روایت‏‎ ‎‏از حیث مطلب اشتباه کرده؛ در این صورت می گفت مراجعه کنید به‏‏ ‏‏اصولش‏‎ ‎‏مراجعه کنید در وسائل؛ مثلاً فرض بگیرید صاحب جواهر گفت این روایت در‏‎ ‎‏وسائل است شما مراجعه کن به وسائل؛ وسائل گفت من از گرفتم از تهذیب‏‎ ‎‏گرفتم از استبصار گرفتم باز مراجعه کن به آنجا تا به اصلش برسی تا ببینی‏‏ ‏‏درست‏‎ ‎‏است. از این قبیل شاهد هم زیاد می آورد که اینجا اشتباه کرده زیرا که مغرور به‏ حافظه شده بودند و به حافظه خودشان اعتماد کردند، لذا در اشتباه افتادند و بعد می بینی مطالب فقهی هم که دنبالش می آید روی همان اشتباه نقل شده است.‏‎‎ 📚کتاب سلسلۀ موی دوست ، صفحه 80 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
نقد فلسفه کانت استاد علوی سرشکی .pdf
6.15M
📕 "نقد و بررسی فلسفه کانت در تئوری شناخت و ما بعد الطبیعه" ✍استاد سید محمدرضا علوی سرشکی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
از راست: استاد علی آیت الله جناتی شاهرودی حجت الاسلام سید حمیدرضا حسنی و برخی از مسئولین انتشارات کتاب طه و.. ۵/۱۱/۹۶ در منزل حضرت استاد علی عابدی شاهرودی (فیلسوف نوآور شهرت گریز ، ساکن قم) 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
صوت کامل نشست شکاف نسلی.mp3
42.3M
💥نشست علمی شکاف نسلی در زیست بوم فضای مجازی 🎤 حجت الاسلام دکتر محسن انبیائی و حجت الاسلام ابراهیم اخوی 🔸دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🎥فیلم جلسه ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
💥علنى كردنِ‌ خوبيها ✍حجت الاسلام محسن قرائتی: با اينكه كار خير هر چه مخفى تر باشد، پاداش آن بيشتر است، ولى گاهى بايد براى رضاى خدا كارهاى خير را علنى كرد؛ البته حساب تظاهر به خوبيها براى خدا، از ريا و خودنمايى جداست. اگر مى‌بينيم گناه علنى كيفر بيشترى دارد، براى آن است كه جامعه را براى فساد آماده مى‌كند. اگر مى‌بينيم كه نماز جماعت و تظاهر به خير اجر بيشترى دارد، به خاطر همين زمينه سازيهاست. روزه گرفتن در ماه رمضان از غير ماه رمضان آسانتر است و اين به خاطر فضايى است كه در ماه رمضان به وجود مى‌آيد. در قرآن از ما نورهاى دسته جمعى كه ارتش اسلام انجام مى‌دهد. و از اين طريق دشمن را مرعوب مى‌كند، با تظاهر قدرت، ارعاب دشمن مى‌كند، به عمل صالح تعبير شده است. (١) اكنون كه افراد فاسد، گناه خود را علنى انجام مى‌دهند، چرا اهل ايمان كارهاى خود را مخفى مى‌كنند؟ زنان بى‌حجاب خود را در خيابانها به نمايش مى‌گذارند؛ اما زنان با حجاب در مساجد بزرگ كنار خيابان، پشت ديوارهاى ضخيم و دور از چشم مردم به عبادت مى‌ايستند. بايد خوبيها در معرض ديد قرار گيرد تا فضاى جامعه، فضاى معروف شود. (۱) توبه ۱۲۰ 📚کتاب امر به معروف و نهی از منکر ، ص۲۳۶ ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
4_5972018511734637151.mp3
12.52M
🔺نقد معارضه با قرآن با کتابی به نام "فرقان الحق" 🎤حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
💥سوالات دکتر ایتالیایی! ✍آیت الله سید (ره): در سفری که به اتریش رفته بودم، به فردی برخورد کردم که ایتالیائی و دکتر در حقوق بود. ایشان، توسط مترجم از من پرسید: «چند تا سوال دارم اجازه می‌دهید مطرح کنم.» گفتم: بفرمایید. پرسید: «چرا در قرآن، تناقض وجود دارد؟» مقصودش، دو آیه از سوره بقره بود که در یکی از آن آیات، خداوند می‌فرماید: «ان الدین عندالله الاسلام» تنها دین پذیرفته شده در پیشگاه خداوند، اسلام است. در آیه دیگر می‌فرماید: «ان الذین آمنوا و الذین هادو و النصاری و الصابئین مَن آمن بالله و الیوم الاخر و عمل صالحاً فلهم اجرهم عند ربهم و لاخوف علیهم و لاهم یحزنون.» کسانی که ایمان آوردند و کسانی که یهودی شدند و مسیحیان و صابئان، هر آن کس که به خدا و آخرت ایمان آورد وکار شایسته کرد، پس مزدشان را نزد پروردگارشان دارند و نه ترسی برایشان هست و نه آنان اندوه خوردند. در پاسخ گفتم: اسلام، در آیه اول، به معنای تسلیم و این، روح همه ادیان الهی است. لذا در قرآن، همه جا، تعبیر به دین شده است، نه ادیان. چون حقیقت دین توحید، یکی بیش نیست آن هم تسلیم. در آیه دوم، می‌گوید: آنهایی که یهودی بودند و یا … نه این که الان هم یهودی هستند. جوابهای دیگری هم دارم. همچنین، درباره قطع دست در اسلام، معترض بود و گفت: «این با قوانین روز، سازگار نیست. باید علمای اسلام، قوانین جزایی اسلام را با قوانین روز منطبق کنند.» در پاسخ گفتم: قوانین جزایی اسلام، خیلی مترقی و پیشرفته است. من این را ثابت می‌کنم. در خصوص قطع دست دزد، این را باید بدانید که اسلام، دوازده شرط قرار داده که در صورت رعایت این دوازده شرط و یا اجتماع این شرائط، دست دزد باید قطع شود و اجتماع تمام این شرایط، نادر است. گفتم: به طور کلی قوانین جزایی اسلام، در محیط اسلامی اجرا می‌شود. یعنی در محیطی که برای همگان کار هست، عدالت برقرار است و … در چنین محیطی اگر کسی خلافی انجام دهد، مجازات مقرر درباره او اجرا می‌شود. در صورت اضطرار این حدّ اجرا نمی‌شود. گفتم شاهدی دارم بر این که در اجرای قوانین جزایی اسلام، مسأله اسلامی بودن محیط شرط است و باید مورد توجه قرار بگیرد. در بحار‌الانوار، چاپ قدیم، ج ۱۲ و چاپ جدید، ج ۴۹/۲۸، در روایتی چنین آمده است: «کسی را آوردند پیش مأمون و گفتند: دزدی کرده است. مأمون سوال کرد: چرا دزدی کرده‌ای؟ گفت: چون حقم را ندادی، ناچار شدم دزدی کنم! مأمون : چه حقی؟ گفت: من ابن سبیل هستم و خداوند هم در خمس و هم در فیئ برای من حقی قرار داده است. مأمون خواست بر او حدّ جاری کند. گفت: باید بر تو حدّ جاری شود که سزاوارتری! مأمون رو کرد به امام رضا (ع) و گفت: چه می‌گوید؟ حضرت فرمود: حجت دارد. حرفش منطقی و از روی دلیل است. مأمون، ناراحت شد، به طوری که مجلس را ترک کرد.» راوی می‌گوید: «این موضع‌گیری امام، سبب گردید که مأمون، آن حضرت را به قتل برساند.» این روایت، نشان می‌دهد که اگر دزدی از روی ناچاری و اضطرار باشد، موجب حدّ نمی‌شود. گفتم: حالا به نظر شما اگر کسی در محیطی که عدالت در آن هست، کار هست و … دست به دزدی بزند و هیچ‌گونه اضطرار و ناچاری هم نداشته باشد، این چنین مجازاتی برای او درست نیست؟ گفت: چرا، درست است. بعد شعر ابوالعلای معرّی را برایش خواندم که می‌گوید: «ید بخمس مأیین عسجد و دیت ما بالها قطعت فی ربع دینار.» دستی را اگر کسی ببرد، باید پانصد مثقال طلا بدهد. آن وقت همین دست اگر ربع دینار طلا بدزدد، باید او را برید. در جواب وی گفته شده است: عزالامانه اغلاها و ارخصها ذل الخیانه فافهم حکمه الباری دستی که ارزش دارد، دست امانت است. و اگر دست خیانت شد، آن ارزش را ندارد. به هر حال، اگر طلبه بداند خیلی می‌تواند حوزه تبلیغی‌اش را گسترش بدهد. 🌐 منبع 👉 ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
💥تدریس کتاب باب حادی عشر (کتابی به قلم علامه در کلام اسلامی) توسط خمینی (ره) 📚علامه سید مرتضی ره، چهره های ماندگار، ص۱۲ 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟠 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📙 #مقاله روش استنباط نظريه اقتصادی از كتاب و سنت ✍ استاد سید محمدکاظم رجایی و استاد مهدی خطیبی 💧چک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 استاد علوی بروجردی و استاد خسروپناه دزفولی در مساله استاد علوی بروجردی از اساتید حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی مطالبی پیرامون اقتصاد اسلامی مطرح کرده بود که واکنش‌هایی در حوزه علمیه داشت که از جمله حجت الاسلام بود که سخنان استاد علوی بروجردی را رد و از وی درخواست گفت‌وگو و مناظره علمی نموده بود که این مناظره برگزار شد. 🎥 فیلم کامل مناظره 👉 🗓 متن کامل این گفت‌وگو ✍پ.ن: با توجه به اظهارات عجیبی که اخیرا دوباره استاد علوی بروجردی درباره مساله اقتصاد اسلامی مطرح کردند مشاهده این مناظره ضروریست، تا مشخص شود که این سخنان چقدر مایه علمی دارد و اینکه خود ایشان در مناظره ای که داشتند این حرفها را نقد کرده بودند! ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
💥حرام است نام مرا بالای منبر ببرید! مرحوم آیت‌الله محمدهادی بارها قبل از اعزام طلاب جهت تبلیغ می فرمودند: هر کجا رفتید از مردم آن منطقه بپرسید: از کدام مرجع,تقلید می کنید؟ بعد رساله همان آقا را بگیرید و بر اساس فتاوایِ همان مرجع تقلید مسائل شرعی را برای مردم بیان کنید! حرام است بر شما که نام مرا بر منبر ببرید و مرجعیت مرا تبلیغ و ترویج کنید! مرجع تقلیدِ مردم در هر منطقه ، محترم است. اگر مرجعِ دیگری معرفی شود ، قداستِ روحانیت شکسته می شود و اگر قداستِ روحانیت شکسته شد، مصیبت درست می شود. اگر مقلدانِ مرجعی خواستند از مرجع تقلید خودشان برگردند و از شما رساله مرا خواستند به آن ها ندهید! ایشان اصلا راضی نبودند که نامی از ایشان برده شود و مقلدانِ مرجعِ دیگری را ، مقلدِ ایشان کنیم. این حرکت در نگاه ایشان ، با کیان روحانیت سازگار نبود به همین خاطر می فرمودند: حرام است که نامی از من ببرید 📚مجموعه مصاحبه ها درباره آیت‌الله العظمی میلانی ، ص233 ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
💥فتوای حضرت آیت الله به رای آری به جمهوری اسلامی 💎مرحوم آیت الله خویی در تاریخ 7 فروردین 1358، سه روز قبل از آغاز همه پرسی نظام جمهوری اسلامی، ضمن نامه ای فتوای خود مبنی بر رای آری به جمهوری اسلامی را صادر کردند. 🔻متن نامه ایشان: شکر و سپاس بی حد خداوند متعال را که ملت مسلمان غیور ایران در اثر مجاهدات و فداکاری های خود توانستند آزادانه و بدون هیچ تحمیلی رای خود را اظهار دارند و در این زمینه رای اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید جمهوریت اسلامی را انتخاب نمایند و از آنجایی که اکثریت ساحقه این ملت شیعه اثناعشری می باشند لازم است برای مراعات حقوقشان قوانین مجعوله نسبت به این اکثریت موافق مذهب آنها گردد. توفیقات همه برادران ایمانی را از درگاه خداوند متعال خواستارم. ۹۹/۴/۲۸هجری (مطابق با ۷ فروردین ۱۳۵۸) ابوالقاسم الموسوی الخوئی 🌐 http://www.psri.ir/?id=hlqey8dx 🟢کشکول ناب حوزوی🔻 🔸 @kashkolenab
💥اشعار منسوب به امیرالمومنین (ع) ✍علامه (ره): این جانب، اکثر اشعار دیوان منسوب به امیر(ع) را از دیگران یافته ام و همه را با ذکر مآخذ و مصادر، در تکملة منهاج البراعة آورده ام. بسیاری از اشعار دیوان، بیان روایات مروی از آن جناب است که دیگران به نظم درآورده اند و چون مضمون آنها از امیر است، اشعار را به آن حضرت نسبت داده اند؛ مثل ابیات: «یا حارِ هَمْدانَ مَن یَمُتْ یَرَنی...» که سید حمیری، قول امیر به حارث همْدانی را به نظم آورده است. و اصل خبر را شیخ مفید در مجلس اوّل الأمالی خود، نقل کرده است و پس از نقل خبر، گفته: «قال جمیل بن صالح: و أنشدنی أبوهاشم السید الحمیری...» و از آن جمله است اشعار بسیاری در دیوان که نصایح امام به فرزندانش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است که وصایای آن جناب را به سبطین به نظم در آورده اند و از این رو؛ اشعار به خود آن حضرت انتساب داده شده است. علاوه این که سبک اشعار از حیث بلاغت و فصاحت، نسبت به دیگر کلمات امیر (چون خطب و رسائل و حکم و نهج و غیر آن)، بسیار متفاوت است و سست به نظر می آید. ظاهراً باید گفت: رجزهایی که از آن حضرت نقل شده است، اسناد آنها به آن جناب، خالی از قوّت نیست که سیرت ابطال عرب در میدان مبارزه این بود. بسیاری از اشعار «علی بن ابی طالب قَیرَوانی» نیز به آن جناب نسبت داده شده که اشتراک در اسم، موجب این اشتباه شده است. 📚حسن زاده آملی، حسن، انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه، ص 21 – 22، تهران، نشر الف لام میم، چاپ اول، 1383ش. ✴️ کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
يکى از دوستان نقل مى‌کرد: «با چند نفر از رفقاى خوش‌ذوق در پاريس به ديدن موزه‌ها رفته بوديم. در يکى از سالن‌ها هنگامى که مأمورين متوجه ما نبودند، يکى از تابلوها را سروته کرديم و خودمان نيز در برابر آن به اظهار شگفتى ايستاديم که «به‌به! به‌به! نگاه کنيد» مردم هم جمع شده بودند و با خيرگى به تابلو مى‌نگريستند و در اصول آن اثر هنرى (معکوس)! به يکديگر توضيحات مى‌دادند! اکنون نيز در غرب، هنر را براى شگفتى و تنوع و برهم زدن يکنواختى زندگى مى‌خواهند، نه براى اينکه چه تأثيرى در حيات معقول انسان‌ها دارا مى‌باشد! من در نوشته‌هاى بعضى از غربى‌ها ديده‌ام که ملاک عظمت و ارزش هنر را در ميزان جلب شگفتى مردم ديده‌اند، اما اينکه حقيقت چيست و هنر چگونه مى‌تواند انسان‌ها را در طريق دست يافتن به حيات معقول يارى دهد، امرى است که مورد غفلت قرار گرفته است … بالأخره شير پاک خورده‌اى از تماشاگرانِ آن تابلوى وارونه که آدم هوشيارى بود، بعد از کمى تأمل گفت: مثل اينکه تابلو را وارونه کرده‌اند! تابلو را برگرداندند و ما هم در رفتيم! آرى، در طول تاريخ، اين شير پاک خورده‌ها موانع خوبى در برابر فريفته شدن مردم به شگفتى‌هاى بى‌اساس مى‌باشند. ✍علامه محمدتقی (ره) 📕زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، ص ۱۰۴ 🟣کشکول ناب حوزوی🔻 🟡 @kashkolenab
برهان علیت و شبهات فلسفه غرب.pdf
411.9K
📙 برهان علیت و شبهات فلسفه غرب ✍استاد حمیدرضا ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥من یک عمر نان خور امام زمان (عج) بوده ام! ✍️آیت الله #ارفع: مرحوم حاج #شیخ_عباس_قمی محدث بزرگ جزو
💥گر لحمک لحمی ز حدیث نبوی هی کی، بی صل علی نام علی بی ادبی هی ✍آیت الله سید کاظم : برخی از اهل سنت صلوات را برای غیر از پیامبر (صلی الله علیه واله) جایز ندانسته و آن را جسارت به مقام نبوت به حساب می‌آورند. براساس همین نگاه، هنگامی که شهید معروف علامه قاضی نورالله شوشتری قدس سره صاحب کتاب ارزنده «احقاق الحق» در موقع ذکر نام امام اميرالمؤمنين على (علیه السلام) الكلمه «عليه الصلاة و السلام» را بر زبان آورد، بر ضد او بسیج شدند و به اصطلاح جهت دفاع از پیامبر (صلی الله علیه واله) بپا خاستند و فتوای مباح بودن خون وی را صادر کردند. و در این باره طوماری تنظیم کردند و نزد علماء معروف وقت برده و از هر یک از آنها امضاء می‌گرفتند. یکی از علماء بزرگ اهل سنت از امضاء این طومار خودداری کرد و چون آنان می‌خواستند این طومار را برای شاه وقت هندوستان «اکبر شاه تیموری» ارسال بدارند، این اندیشمند بزرگ اهل سنت که از امضاء آن طومار خودداری ورزید به جای امضاء روی طومار این بیت را نوشت: گر لحمک لحمی ز حدیث نبوی هی کی، بی صل علی نام علی بی ادبی هی هنگامی که شاه طومار را ملاحظه کرد و چشمش به این بیت افتاد از اعدام علامه ششتری چشم پوشید. 📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، ص ۵۲۲ به نقل از احقاق الحق ج ۱ ص ۱۵۸ و ص ۱۶۰ ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
الباب_المفتوح_إلی_ما_قيل_في_النّفس_و_الرّوح_زين_الدّين_علي_بن_يونس.pdf
5.44M
📙 رسالة الباب المفتوح إلی ما قيل في النّفس و الرّوح ✍ زين الدّين علي بن يونس البياضي النباطي العاملي 🔺آیت اللّه العظمی مرعشی نجفی (ره): ...قد أورد مولانا العلّامة المجلسی تمام هذا الکتاب(الباب المفتوح إلی ما قیل فی النفس و الروح) فی المجلّد الرابع عشر مِن موسوعته «بحار الأنوار» الذی منَّ علی أهل الفضل و التشیّع بتألیفه! منبع: ریاض الاقاحی فی ترجمة العلّامة البیاضی(ره)؛ص۶ 🌀کانال کشکول ناب🔻 ❇️ @kashkolenab
💥رسائل شیخ انصاری ❓سؤال: از ملاحظه رسائل چنین به نظر می‌رسد که مربوط به چند دوره باشد آیا این مطلب صحیح است؟ پاسخ آیت الله : 🔹 آری، از نکات جالب رسائل همین است که شیخ انصاری در آن تجدید نظر زیاد می‌کرده است؛ چون فکرش جوال بوده است. رسائل را به میرزای شیرزای داده بود که حک و اصلاح کند که این امر علامت اعتماد بسیار شیخ به میرزاست، و شیخ دستور داده بود که این کتاب با تصحیحات میرزا چاپ شود و شاید در بعضی چاپ‌های دوره اول رسائل این کار انجام شده است. اصح نسخ رسائل نسخه‌هایی است که با تصحیح میرزا چاپ شده است. 🔸 از یکی از بزرگان شنیدم که می‌فرمود: شیخ در باب اشتغال «ان قلت و قلت» زیادی دارد و بعضی جاها «ان قلت» با «قلت» نمی‌سازد. ایشان می‌گفت: در حاشیه اوثق، یا حاشیه آشتیانی دیدم که منشأ این ناموزونی این است که «ان قلت» مربوط به يك دروه است و «قلت» مربوط به دوره دیگر. می‌بایست «ان قلت» و «قلت» مربوط به دوره سابق هر دو حذف می‌شده و «ان قلت» و «قلت» دوره جدید جای آن قرار می‌گرفته؛ ولی به اشتباه «ان قلت» از يک دوره باقی مانده و «قلت» از دوره دیگر. لذا اشکال و جواب با هم نمی‌خواند. ایشان این مطلب را در باب اشتغال از حاشیه آشتیانی یا حاشیه اوثق به طور تردید نقل کرد. من در بحث اشتغال در هر دو حاشیه این مطلب را ندیدم؛ هنگامی که بحث انسداد را مطالعه می‌کردم، در حاشیه اوثق این مطلب را مشاهده کردم. 📚جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۱ ص ۱۴۲ 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
❓«هنر» از ديدگاه اسلام چگونه است‌؟ ✍پاسخ آیت الله نوری همدانی قبل از بيان حكم هنر از نظر اسلام، لازم است كه به معناى «هنر» توّجه كنيم و لذا در اين مورد بايد دانست كه: يكى از غرايز و تجليات روح انسان، غريزه زيباپرستى است كه انسان فطرتاً و ذاتاً از هر چيز زيبا و دل‌پذير لذت مى‌برد، از آسمان نيل‌گون، از درخشندگى ماه در سينۀ لاجوردى آسمان، از لبخند دل انگيز صبح بر چهرۀ افق، از جنگل‌ها و چمن زارهاى انبوه و متراكم در دامنه كوه‌ها و سينه دشت‌ها، از امواج آبى در درياها، از غروب خورشيد در افق غربى آسمان شام‌گاهى، از زمزمۀ جوى‌باران، از نغمۀ قنارى‌ها و بلبلان و روى هم رفته از همه چيز زيبا كه چشم و گوش و قلب و روح او را به شادى و انبساط‍‌ مى‌كشاند، لذت مى‌برد. انسان از اين احساس فطرى و طبيعى خويش استفاده نموده سعى مى‌كند آن چه را كه در طبيعت زيبا به طور طبيعى وجود دارد، به طور غيرطبيعى به وجود آورد و آن چه را كه او در طبيعت مى‌ديده و مى‌شنيده ودر روح خويش احساس مى‌كرده، در يك تابلوى نقاشى يا در يك آهنگ و... منعكس سازد. به دنبال چنين تصميم و عمل‌كردى «هنر» در زندگى بشر پديد آمد. بنابراين «هنر» يعنى انعكاس و بازتاب زيبايى‌ها و ظرافت‌هاى طبيعت و وسيلۀ بيان و انتقال احساس درونى انسان در فرهنگ وتمدن انسانى. 🔻هنر مفيد و هنر مضر همچنان كه گفته شد، بشر بر اساس كشش و هدايت فطرت خويش به «كپى» كردن طبيعت، هنر را پديد آورد. ولى در اين تقليد كردن و هنر نمايى نمودن، بدون توّجه به زيان و يا فايده آن، به خلق آثار هنرى پرداخت و حال آن كه برخى از كارهاى هنرى زيان‌مند و از جهات گوناگون براى بشر ضرر مادى و معنوى در برداشت و قسمت ديگر از آن‌ها مفيد و خوب بود. بنابراين مى‌توان گفت هنر ذاتاً دو نوع است: ١. هنر مفيد ٢. هنر مضر هنر مضر مانند آهنگ‌هاى شهوت‌پرور و تخديرآور و مجسمه‌سازى از آن جايى كه اين دو موضوع داراى زيان‌هايى است، دين اسلام با آن‌ها بهمبارزه برخاسته و آن‌ها را تحريم كرده است. و اما بسيارى ديگر از اقسام هنر مانند نقاشى از مناظر طبيعت، مينياتور، خطاطى، معمارى، تذهيب، در صورتى كه اسراف نباشد، نمايش و.. كه به خودى خود بسيار مفيدند و ذاتاً خوب مى‌باشند. 🔻اسلام و هنر با توّجه به حقايق گذشته به خوبى در مى‌يابيم كه اسلام با هنر مضر مانند مجسمه سازى و موسيقى... مبارزه و آن‌ها را نفى مى‌نمايد. و هنر مفيد و خوب را مى‌پذيرد و همۀ آن‌ها را در جهت گسترش ايدئولوژى و فرهنگ و هنر اسلامى به كار مى‌گيرد. بنابراين، همه آثار هنرى به شرط‍‌ آن كه ذاتاً حرام و مضر نباشد و از آغاز براى نتايج و بهره‌مندى‌هاى مفيد و ثمربخش خلق شده باشند و به اندازۀصرف وقت و نيروى انسانى براى فرد و اجتماع نتيجه‌اى داشته باشد، مورد پذيرش اسلام است. مثلاً راديو و تلويزيون اگر به منظور پيشرفت ايدئولوژى اسلامى و تربيت صحيح انسان‌ها و پرورش فكرى و اصولى انديشه‌هاى بشر به وجود آمده داراى برنامه‌هايى در اين زمينه‌ها باشد و براى نيل به اين اهداف انسانى تحت نظر افرادى دل‌سوز و مطلع و با ايمان كنترل شود از نظر اسلام بسيار ارزنده و قابل ستايش است. ولى چنانچه از همه اين هنرها جز فساد و تباهى زاييده نشود اسلام با شدت هرچه تمام‌تر آن‌ها را تحريم مى‌كند و در جهان امروز برخى از هنرمندان كه منطق و عمل خود را بر اساس ماديت و پول پرستى استوار كرده‌اند و همۀ مظاهر هنر را در استخدام فساد درآورده‌اند اين موضوع از نظر اسلام و عقل جرمى بسيار بزرگ است. 🔻هنر بازارى و هنر متعهد كار ابتذال هنر و مظاهر آن در اين قرن طلايى به جايى رسيده است كه گروهى از انديشمندان انسان دوست ناچار شده‌اند كه هنر را به دو نوع تقسيم كنند: ١. هنر بازارى ٢. هنر متعهد. هنر بازارى كه سودا گرانه است و براى سودجويى بيشتر ساخته و تهيه مى‌شود، اكثريت آثار هنرى و بيشتر برنامه‌هاى راديوها، تلويزيون‌ها، فيلم‌ها، نمايشنامه‌ها و مطبوعات را تشكيل مى‌دهد و اينها حتى از نظر روشن‌فكران امروز كه به انسان و آزادى و شرف انسانى مى‌انديشند، با مارك و عنوان «هنر بازارى و غيرمسئول»مردود شناخته شده‌اند. واما نوع دوم، «هنر متعهد» و انسانى و سازنده و مثبت و مسئول است كه فقط‍‌ و فقط‍‌ براى رشد فكرى، پرورش راستين فضايل بشرى و تربيت درست نسل‌ها ساخته و خلق مى‌شوند، هنر مورد پذيرش اسلام، اين نوع هنر است، يعنى هنرى انسانى مثبت و انگيزه خلق آثار هنرى فقط‍‌ و فقط‍‌ «خدا» و نجات و تربيت «بندگان خدا».... 📚کتاب ما و مسائل روز ، آیت الله ، ص ۱۲۸ ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
🔺مخالفت ملاعلی کنی با خط آهن، وی معتقد بود اگر پای خارجی ها به کشور باز شود دین مردم از دست می رود. ✍آیت الله 📚جرعه ای از دریا، جلد 3، ص 307. 🔰 کشکول ناب حوزوی🔻 🌀 @kashkolenab 👈
کشکول ناب حوزوی
💥حاج شيخ عبدالكريم همان شبى كه از دنيا رفت خانواده او شام نداشتند! ✍ آیت الله #نوری_همدانی : 🔹موسّ
🔺️ميرزا حسن آشتيانى و رنجهاى راه تحصيل ميرزاى آشتيانى سه ساله بود كه پدر او از دنيا رفت و چون به سنّ تمييز رسيد مادرش او را به معلّم قرآن و معلّم خط سپرد، پس از آنكه مقدارى درس خواند و ذكاوت و هوش او مورد تمجيد واقع و شايستگى او روشن شد، در سنّ ١٣ سالگى براى تحصيل علوم به بروجرد كه در آن زمان بواسطه اشتهار و تبحّر علمى عالم بزرگوار ملاّ اسد الله بروجردى يكى از مراكز علم محسوب مى‌شد رفت و مدّت چهار سال در آنجا به تحصيل علوم عربى صرف و نحو، و علوم‌فصاحت و بلاغت اشتغال داشت، و در اين ضمن با اينكه آنقدرها سنّ و سال‌نداشت درس نيز مى‌گفت، و در درس مطوّل او جمع نسبتاً زيادى كه در ميان‌آنها تعدادى پير مرد نيز وجود داشت شركت مى‌كردند، از آن پس در سنّ ١٧ سالگى در حال نهايت فقر و تهيدستى به قصد تحصيل در عتبات عاليات به‌طرف عراق حركت كرد و در بين راه جانورانى كه «غريب گز» ناميده مى‌شد و در آن زمان در بعضى از شهرهاى سر راه عراق فراوان بود جاهاى متعددى از بدن او را گزيد و در اثر آن، جاهائى از بدن او متورّم گرديد، و لذا موقعى كه‌واردنجف اشرف شد و حضرت امير مومنان (ع) را زيارت كرد به آن حضرت‌براى شفا از درد و ناراحتى در بدن نيز متوسّل گرديد و شفا يافت. 📚علمای بزرگ اسلام، آیت الله ، صفحه۶۳ ✅کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab