کشکول ناب حوزوی
💥اولین پخش مستند «دور خدا بچرخ» 🔻مرور پنج مرحله بندگی در شیوهی تربیتی علمای شیعه، همراه با آیتالل
🔻مشاهده و دانلود مستند «دور خدا بچرخ» 👇
https://www.telewebion.com/episode/2566849
📚 #معرفی_کتاب «بررسی فقهی مسأله تلقیح مصنوعی»
✍تقریرات درس خارج استاد #ربانی_بیرجندی
🌐متن کامل خبر👇
https://b2n.ir/r07320
#نوآوری_ها
#فقه_تمدنی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥علی(علیهالسلام) در برخورد با تخلف و فساد، خودی و غیرخودی نمیکرد!
🎤 #رهبر انقلاب:
"عدالت بیاغماض و گسترده و بدون هیچ ملاحظه؛ این #عدالت عجیب و غریب که انسان واقعاً از شنیدن موارد این عدالت حیرت میکند."
🔸بلی؛ حضرت امیرالمومنین(ع) در مقابل برادرش عقیل، همانگونه بود که مقابل معاویه و طلحه و زبیر ایستاد. خودی و غیرخودی نمیکرد!
🔹امیرالمومنین علیهالسلام میتوانستند بگویند چرا باید در اجرای عدالت، این چنین کنم و موجب دشمنی کسانی که روزی در جنگها با پیامبر بودهاند و سوابق مبارزاتی دارند، شوم؟ مصلحت مسلمانان در این نیست که وارد جنگ شویم! اما میبینیم که در حکومتداری، ایشان هیچ مصلحتی را بالاتر از اجرای عدالت ندانست! تن به جنگ داخلی داد اما حاضر به باجدادن و سهمدادن به کسانی که جزو اصحاب پیامبر هم بودند نشد!
🔸حالا حکومت "علیدوستان" چگونه باشد؟ حکومت وقتی در دست دوستداران و محبان علی باشد باید تفاوتی با حکومت دیگران داشته باشد یا خیر؟ امروز که حکومت در دست پیروان حضرت علی (ع) است باید تلاش کنیم خصوصیات حکومتی ایشان را پیاده کنیم وگرنه تفاوتی با دیگران نخواهیم داشت ولو ناممان شیعه باشد!
#عدالت_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
هدایت شده از اقتصادنا
💬گفتگوی علمی
🔰ملاحظاتی در #آموزش_اقتصاد در حوزههای علمیه
🎤دکتر هادی امیری (استاد مدعو #دوره_پودمانی_اقتصاد و استادیار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان)
✅ریاضیات کم ولی لازم
✅باید تابوی ریاضی برای دانشجوی اقتصاد بشکند
✅برخی مفاهیم ریاضی برای فهم اجتهادی اقتصاد ضروری است
✅دستاوردهای شگرف غرب در آموزش ساده و مفهومی ریاضیات
✅زبان انگلیسی، ابزار ضروری فهم اقتصاد
✅امکان تعلیم کل اقتصاد در شش نیمسال
✅لزوم فراگیری اقتصاد از منابع اصلی این دانش
✅کتاب نظریه احساسات اخلاقی اسمیت را طلبهها باید بخوانند!
✅دانش اقتصاد را باید از رفت و برگشت بین ریشههای اندیشهای و سرشاخهها فراگرفت.
✅حوزه بخش عمومی؛ حوزهای بکر و ضروری برای نظریهپردازی اقتصاد اسلامی
✅لزوم درگیر کردن طلاب با مسئلههای واقعی اقتصادی
🔶🔶مشروح این گفتگو را در نشانی زیر دنبال نمایید:
🌐https://eco.hozehkh.com/29032/
@eghtesadhozehkh
#هیئت_اندیشه_ورز_اقتصاد_و_الگوی_پیشرفت_اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
حکم حرمت کنز و احتکار ذهب و فضه مخصوص به اهل کتاب نیست و معنای انفاق در راه خدا انفاق در مصالح و ضروریات دینی و اجتماعی است
و بطوری که از کلام خود خدای تعالی برمی آید انفاق در راه خدا عبارتست از آن انفاقی که قوام دین بر آن است، بطوری که اگر در آن مورد انفاق نشود بر اساس دین لطمه وارد میآید، مانند انفاق در جهاد و در جمیع مصالح دینی که حفظش واجب است، و همچنین آن شؤون اجتماعی مسلمین که با زمین ماندنش شیرازه اجتماع از هم گسیخته میگردد، و نیز حقوق مالی واجبی که دین آن را به منظور تحکیم اساس اجتماع تشریع کرده، پس اگر کسی با وجود احتیاج اجتماع بهزینه، در باره حوایج ضروریش سرمایه و نقدینه را احتکار و حبس کند او نیز از کسانی است که در راه خدا انفاق نکرده و باید منتظر عذابی دردناک باشد، چون او خود را بر خدایش مقدم داشته، و احتیاج موهوم و احتمالی خود و فرزندانش را بر احتیاج قطعی و ضروری اجتماع دینی برتری داده است.
✍علامه طباطبایی(ره)
📚ترجمه المیزان ، ج ۹ ، ص۳۳۲
#اقتصاد_اسلامی
#علامه_طباطبایی
#علوم_انسانی_اسلامی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
💥 روحانیت در کلام #شهید_بهشتی :
آنچه در اسـلام برای ما اصالت دارد، روحانیـت نیست، [بلکه] عالمِ عامل، متعهد و مسئول است. این عالم اگر بخواهد #ریاست بپذیرد، مثل یک بار سنـگین شاق میپذیرد، نه مثل یک معشوقی که سالها به آن عشــق میورزیده و حالا به وصالش رسیده است.
📚 گزیده دیدگاه های شهید بهشتی، ص۱۹۰
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
#نرم_افزار تلفن همراه «اساسنامه» منتشر شد + لینک دریافت
🔶️در راستای دسترسی آسان تر به مجموعه قوانین و مقررات مربوط به شورای نگهبان، نرم افزار تلفن همراه «اساسنامه» شامل مجموعه کامل قانون اساسی و نظرات شورای نگهبان در کافه بازار منتشر و در دسترس کاربران قرار گرفت.
@shora_gc
✅«اساسنامه؛ مجموعه نظرات شورای نگهبان» را می توانید از طریق لینک زیر در کافه بازار دریافت کنید:
👇👇👇
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.hoghooghi.asasname&ref=share
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
💥نماز دست باز پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم از كتب اهل سنت
✍با صرف نظر از روايات شيعه در نقل نماز پيامبر با دست بار در كتب معتبر اهل سنت نيز روايات فراواني در اين باب نقل شده است كه ما به ذكر يكي از معتبر ترين آن كه نحوه نماز پيامبر را با دست باز بيان مي كند اشاره مي كنيم :
🔸روي محمد بن عمر ابن عطاء قال : سمعت أبا حميد الساعدي في عشرة من أصحاب رسول الله صلي الله عليه وسلم منهم أبو قتادة فقال أبو حميد : أنا أعلمكم بصلاة رسول الله صلي الله عليه وسلم قالوا : فأعرض قال : كان رسول الله صلي الله عليه وسلم إذا قام إلي الصلاة يرفع يديه حتي يحاذي بهما منكبيه ثم يكبر حتي يقر كل عظم في موضعه معتدلا ثم يقرأ ثم يكبر فيرفع يديه حتي يحاذي بهما منكبيه ثم يركع ويضع راحتيه علي ركبتيه ثم يعتدل فلا يصوب رأسه ولا يقنعه ثم يرفع رأسه ويقول سمع الله لمن حمده ثم يرفع يديه حتي يحاذي منكبيه معتدلا ثم يقول : الله أكبر ثم يهوي إلي الأرض فيجافي يديه عن جنبيه ثم يرفع رأسه ويثني رجله اليسري فيقعد عليها ويفتح أصابع رجليه إذا سجد ويسجد ثم يقول الله أكبر ويرفع ويثني رجله اليسري فيقعد عليها حتي يرجع كل عظم إلي موضعه ثم يصنع في الأخري مثل ذلك ....قالوا : صدقت هكذا كان يصلي صلي الله عليه وسلم.
🔹ترجمه : محمد بن عمر و ابن عطا روايت كرده اند ابو حميد ساعدي از ده نفر از اصحاب رسول خدا شنيد كه يكي از اين ده نفر ابوقتاده است پس ابو حميد مي گويد من داناترين شما به نماز رسول خدا هستم به او گفتند : نماز را عرضه كن پس گفت : رسول خدا زماني كه به نماز مي ايستاد دو دوست خود را بالا مي برد تا موازي دو گوشش قرار مي گرفت سپس تكبير مي گفت تا اينكه هر عضو بدنش در جاي خود قرار مي گرفت سپس حمد و سوره را قرائت مي كرد سپس تكبير مي گفت سپس دو دستش را تا گوشش بال مي آورد سپس به ركوع مي رفت و دو كف دست خود را بر زانو مي گذاشت سپس آرام مي گرفت نه سرش را بالا مي آورد و نه زياد پايين مي انداخت و مي گفت خدا سخن كسي كه او را مدح كند شنيد سپس دو دستش را بالا بر تا كنار گوشش قرار گرفت سپس گفت : الله اكبر و سپس خود را به زمين انداخت و دو كف دست خود را كنار خود گذاشت سپس سر بلند كرد و بر پاي چپ نشست و انگشتان دو پايش را موقع سجده باز كرد و سجده كرد و سپس الله اكبر گفت و بلند شد و بر پاي چپ نشست تا همه اندامش آرام گرفت سپس در سجده بعد همين كار را كرد .... همه گفتند : راست گفتي رسول خدا اينچنين نماز مي خواند .
امام مالك در الموطا و ابوداود آن را نقل كرده اند و ترمذي درباره آن گفته است: حديث حسن صحيح
📚سنن ابن ماجة ، ج 1، ص 280 ، سنن أبي داود، ج 1، ص 170 كتاب الصلاه باب استفتاح الصلاه ، سنن الترمذي، ج 1، ص 188 باب ما جا في وصف الصلاه ، مسند أحمد ج 5، ص 424، سنن الدارمي ، ج 1، ص 314 كتاب الصلاة باب صفة صلاة رسول الله ، السنن الكبري للبيهقي، ج 2، ص 72 ، عمدة القاري، ج 6، ص 104 ' صحيح ابن حبان ج 5 ص 196...
بخاري آن را به طور مختصر نقل كرده است.
صحيح البخاري ، ج 1، ص 201، كتاب الصلاة ، باب سنّة الجلوس في التشهد.
#کلام_اسلامی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
📚 #معرفی_کتاب چالش ها و راهکارها در علوم انسانی و پست مدرن
✍ استاد علوی سرشکی
📍تهیه کتاب در قم:
انتشارات خانه کتاب و بوستان کتاب واقع در چهار راه شهدا
📍تهیه کتاب در تهران:
کتاب فروشی مولا ، اطراف دانشگاه تهران
#علوم_انسانی_اسلامی
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
📚 کتاب رویکردهای رقیب در مسئله شرّ
💥 مسئله شرّ یکی از مسائل مطرح در فلسفه دین معاصر است و رویکردهای مختلفی نیز در پاسخ بدان وجود دارد. امروزه فیلسوفان دین این مسئله را در قالب دو مسئله منطقی و قرینهای صورتبندی کرده و گونههای مختلفی نیز برای شرور در عالم برشمردهاند. برایان دیویس از الهیدانان معاصر است که بر مبنای رویکرد تومیستی، هم نوع طرح مسئله شرّ در الهیات جدید و هم برخی تئودیسهها و دفاعیهها در پاسخ به مسئله شرّ را نقد میکند و راهحل اصلی مسئله شرّ را در اصلاح رویکرد الهیاتی فیلسوفان دین میداند. در این کتاب، با نگاهی تحلیلی و انتقادی به آرای برایان دیویس، رویکردهای رقیب در مسئله شرّ شناسایی شده و پاسخ متفکران مسلمان به این مسئله نیز تبیین شده است.
نویسنده محترم جناب آقای دکتر ذوالفقار ناصری در این کتاب، با طرح مبحث «پارادایمهای الهیاتی» کوشیده است دلایل تقابل رویکرد سنتی آکوئیناس و برایان دیویس با رویکردهای الهیاتی جدید و معاصر در مسئله شرّ را بررسی کرده و تأثیر هرکدام از این دو نظام معرفتی را در تبیین شرور در عالم نشان دهد.
در این کتاب پس از تبیین بحث خدا و شرّ در اندیشه برایان دیویس، تلاش شده است فهم خاص دیویس از برخی مفاهیم الهیاتی مانند الهیات سلبی، نفی عامل اخلاقیبودن خدا، متفاوتدانستن اخلاق خدا و انسانها، نگاه استقلالی به عقل و ... و نیز راهکار برگزیدۀ وی در حل مسئله شرّ یعنی تئودیسه «عدمیبودن شرّ»، نقد و بررسی گردد
🗃پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی
#کلام_اسلامی
#معرفی_کتاب
🔴 @kashkolenab
هدایت شده از روزنه
بیانیه آيتالله سیفی مازندرانی در حمایت از تصمیم شورای نگهبان و نقد مواضع آيتالله آملی لاریجانی
#حوزویان_و_شورای_نگهبان/۱
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسمه تعالی
در پی اعلام اسامی نامزدهای تائید صلاحیت شده ریاست جمهوری از سوی شورای محترم نگهبان، برخی در دفاع از خویشاوند و عشیره خود واکنش نشان دادند.
و این اولین بار نیست از این بزرگوار ، شما چندین سال عنصری را در کنار خود به عنوان معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه داشته اید که مصداق مسلم مفسد اقتصادی بوده و مرتکب جرائم نابخشودنی در جهت اخلال در نظام اقتصادی و قضائی بوده است، اگر بصیرتی بود آنجا باید ظهور میکرد که متاسفانه نکرد. و امروز در مقابل نهاد امین و حافظ کیان انقلاب که یادگار امام عظیم الشأن (رحمة الله عليه) و منصوب ولی امر مسلمین (متع الله المسلمين بطول بقائه) میباشد، در دفاع از برادر خود لب به اعتراض گشوده و گلایه می کنید.
دعا میکنم که به حقِ حرمت بیت مرجعیت و زحماتی که در خدمت به این نظام کشیده اید، خدای تعالی توفیق اسقامت در جهت حفظ این انقلاب مقدس به شما عنایت فرموده و در زمره حزبالله همچنان استوار و پا برجا باشید.
🔴 در خاتمه این آیه شریفه را به شما گوشزد میکنم:
{لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ ۖ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ أُولَٰئِكَ حِزْبُ اللَّهِ ۚ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ}
از ذات حق هدایت و توفیق روز افزون شما را مسئلت دارم.
والسلام علی من اتبع الهدی و صلواته و نصرته علی من ینصر دینه و لا یخاف فی الله لومة لائم.
علی اکبر سیفی مازندرانی
حوزه علمیه قم
۴ خرداد ۱۴۰۰
@rozaneebefarda