کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما از چپ : مرحوم آیت الله #نجومی کرمانشاهی مرحوم آیت الله خزعلی آیت الله علما(امام جمعه
گوشه ای از آثار علمی و هنری مرحوم آیت الله سید مرتضی #نجومی کرمانشاهی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تمام محامد از اوست...
الحَمدُ لله [یعنی] تمام محامدی که در عالم و هر کمال و هر حمد و هر ستایشی که باشد، به او واقع میشود، برای اوست. آدم خیال میکند غذایی را که میخورد تعریف میکند که چه غذای لذیذی بود! این حمد خداست، خود آدم نمیداند.
اینکه انسان میگوید چه آدم خوبی است! چه فیلسوف و دانشمندی است! این ثنا برای خداست، خود آدم نمیداند این را. برای چه؟ برای اینکه آن فیلسوف و دانشمند از خودش هیچ ندارد، هر چه هست جلوه اوست.
آنچه هم که ادراک کرده، با عقلی ادراک کرده که جلوه اوست، خود ادراک جلوه اوست، خود مدرک جلوه اوست، همه چیز از اوست. آدم خیال میکند مثلًا از این فرش دارد تعریف میکند [یا] از این آدم دارد تعریف میکند؛ هیچ حمدی برای غیر خدا واقع نمیشود. هیچ ستایشی برای غیر خدا واقع نمیشود.
#امام خمینی (ره)
📚کتاب #تفسیر سوره حمد، ص۱۰۲
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
🔺اطلاعیه دفتر حضرت آیت الله مظاهری
بسمهتعالی
شب گذشته برخی از خبرگزاریها، خبری در خصوص دیدار ریاست محترم جمهور با حضرت آیتالله العظمی #مظاهری«مدّظلّه» منتشر نمودند. در این خصوص تذکر دو نکته برای تنویر افکار عمومی و اصحاب رسانه را لازم میداند:
اولاً: چنانکه پیش از این نیز مکرّراً اعلام شده است کلیۀ اخبار مربوط به آیتالله العظمی مظاهری صرفاً از طریق پایگاه اطلاعرسانی دفتر معظّمله، منعکس و منتشر میشود و هر خبر دیگری به غیر از این طریق، به هیچ عنوان مورد تأیید نیست.
ثانیاً: اقدام خودسرانۀ خبرگزاریهای مزبور در تنظیم و نشر خبر دیداری خصوصی که بیش از ۷۰ روز پیش انجام شده، آنهم به شکل نادرست، علاوه بر اینکه خلاف اصول اخلاق حرفهای و مغایر با رعایت تقوای در گفتار است، حاکی از دامن زدن به تنازعها و اختلافات بیحاصل سیاسی است، که هیچ ربطی به نهاد مرجعیّت ندارد و مناسب است رسانههای خبری و کنشگران سیاسی، به این نکتۀ مهم، توجه و التزام داشته باشند.
بدیهی است حق پیگیری قانونی در این زمینه برای این پايگاه اطلاعرسانی محفوظ است.
پايگاه اطلاعرسانی دفتر حضرت آیتالله العظمی مظاهری ۱۴۰۲/۹/۲۰
✍️پ.ن: سایت جماران به جای اینکه به نشر اندیشه های مرحوم امام خمینی و رهبر انقلاب بپردازد ، شده محل پخش شایعات و دروغها و اخبار سیاسی جناح اصلاحطلب! و به همراه خبرآنلاین و هم میهن و انتخاب و شرق و انصاف نیوز و.. خوراک خبری دروغین برای دشمن تولید می کند!
ای کاش به جای نشر شایعات و اتهام زنی، هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت را کار می کردن تا می گفتیم دلسوز کشور و مردمند!
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥خلاصهای از بیانات پرفسور مهدی #گلشنی در نشست «تغییر جهتگیری علم در دهههای اخیر» 🏢خانه اندیشهو
🔺رونمایی از ترجمه عربی و انگلیسی کتاب علم و دین در افق جهان بینی توحیدی
پرفسور مهدی #گلشنی:
پوپر، علم[تجربی] را ناتوان از پاسخگویی به سوالات اساسی بشر می دانست. پس از آن نیز آثاری در باب محدودیت علم بشری نگاشته شد. همچنین مشکلات علم پوزیتیویسمی همچون کنار گذاشتن علوم غیر حسی، طرد مسائل اخلاقی در کارکردهای علمی و استثمار طبیعت و جوامع بشری روشن گردید.
یکی از مسائل مهم مطرح شده در این زمینه این است که با وجود حاکم بودن اصولی مشخص در هر نظریه علمی، نظریههای متفاوتی میتوان ساخت که یک پدیده تجربی را توضیح دهد. برای مثال در فیزیک کوانتوم، دو نظریه اتفاق و علیت به صورت همزمان مطرح است.
اکنون در دانشگاه های آکسفورد و کمبریج، فیزیک دانان و فلاسفه به هم اندیشی درباره مسائل اساسی جهان مشغول هستند.
کتاب مذکور از سوی فیلسوفان انگلیسی و آمریکایی به شدت مورد تحسین قرار گرفته است و یکی از فیلسوفان انگلیسی در پیامی به من اظهار داشت با وجود اختلافات سیاسی که میان ما وجود دارد، بسیار خوشحالیم که از لحاظ فلسفی این مقدار به یکدیگر نزدیک هستیم.
متن کامل
🛍خرید کتاب🛍
#علم_و_دین
#کلام_جدید
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺️نشست "درآمدی بر منبع یابی تهذیبالاحکام" 🎤استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی به همراه گزارشی از رون
اهمیت مراجعه به منبع و سرچشمه حدیث و عدم اخذ به واسطه -استاد شبیری.mp3
6.53M
🔺اهمیت مراجعه به منبع و سرچشمه حدیث و عدم اخذ به واسطه + بیان مثالهایی از بحار و مستدرک
🎤استاد سیدمحمدجواد شبیری زنجانی
✂️برشی از نشست "درآمدی بر منبع یابی تهذیبالاحکام"👉
#علوم_حدیث
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
💥خطاب مهم #رهبر انقلاب به طلاب و اساتید حوزه
امروز هرکس که به فرض، یک تبلت دستش باشد، با همه افکار انحرافی میتواند مواجه شود و به شبهات پاسخ بگوید.
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
TALİKAT ALA BURHAN GELENBEVİ 2021.pdf
9.81M
📚 #کتاب "البرھان فی المنطق و تعلیقات النورسي علیه"
✍کَلنبوی
البرهان یکی از کتب مهم و دقیق در منطقه که بیشتر در بین اهل سنت خوانده میشه و متاسفانه در بین شیعیان آنطور که باید بهش پرداخته نشده.
#منطق
🌷 کشکول ناب حوزوی👇
🍀 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺چند داستان جالب طلبگی از مرحوم استاد شیخ عباسقلی واعظ + ماجرای شهریه دادن #حاج_شیخ 🎤آیت الله شیخ ع
معنای اسرائیلیات در احادیث - حضرت استاد شیخ عباس اخوان.mp3
4.83M
🔺معنای اسرائیلیات در روایات و تفاوت آن با حدیث جعلی+ معرفی کتاب الاخبار الدخیله
🎤آیت الله شیخ عباس #اخوان
#علوم_حدیث
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
آیت الله شیخ محمد رضا محقق طهرانی(ره) از مجتهدین طراز و مدرسان برجسته #مدرسه_مروی تهران
شنیدم مرحوم آیت الله طبرستانی می فرمودند : "بنده نزد مرحوم آشیخ محمّدرضا محقّق تهرانی در مدرسه ی مروی رسائل می خواندم . آقای #جوادی_آملی نیز در مروی نزد ایشان مکاسب می خواند . آقای محققّ تهرانی روزی به ما گفت : اگر اداره ی مدرسه مروی در اختیار من قرار بگیرد و شرایط لازم مهیّا شود ، اینجا را نجف می کنم" .
ایشان متولّد ۱۳۳۲ ه.ق در تهران بود و پس از طیّ مقدّمات ، به مشهد رفتند و سطوح را نزد آیات : شیخ هاشم قزوینی و شیخ کاظم دامغانی خواندند و از درس خارج آقایان شیخ محمّد آقازاده خراسانی و آیت الله حاج آقا حسین قمی در مشهد و سپس از درس خارج آیات ثلاث و همچنین حضرت آیت الله بروجردی(ره) و حضرت آیت الله شاه آبادی(ره) در قم بهره بردند.
ایشان در مسجد خندق آباد تهران واقع در خیابان مولوی اقامه جماعت می نمودند. خیلی نگران این بودند که مبادا عمرشان برای ادامه تالیفات کفاف ندهد. لذا ایشان برای صرفه جویی در وقت حتی در بین نمازهای جماعتی که در مسجد برپا می نمودند مشغول تالیف کتاب می شدند. عاقبت در سال ۱۳۷۳ شمسی در روز دوم شوال و پیش از ظهر دار فانی را وداع گفتند.
🔅نشانی کتابخانه: قم ، خیابان معلم ، جنب مجتمع ناشران ،کوچه هشتم (شهید گلبرگ) اولین فرعی سمت راست ، پلاک 5
مرکز علمی و کتابخانه فقهی ابوالشهید آیت الله شیخ محمدرضا محقق طهرانی ره
یک دوره فقه ۷۰جلدی با محوریت شرایع الاسلام دارند با نام "حقائقُ الفقه فی شرح شرایع الاسلام" که واقعا کتاب خوب و مفیدی می باشد.👉
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📙 #مقاله "تبیین دیدگاههای انتقادی امام خمینی در استفاده از روش فلسفی در علم اصول" 💧چکیده💧 رشد هر دا
مقاله تأثیر نظریه خطابات قانونیه امام خمینی(ره) در فقه قانونگذاری.pdf
753.4K
📕 #مقاله "تأثیر نظریه خطابات قانونیه امام خمینی(ره) در فقه قانونگذاری"
چکیده
فقه مهمترین منبع برای تقنین در دولت اسلامی است. امام خمینی(ره) نظریه بدیعی در اصول فقه با عنوان «نظریه خطابات قانونیه» ارائه کردهاند که شایسته است تأثیرات آن در حوزه تقنین موردمطالعه قرار گیرد. امام(ره) با الهام از قانونگذاری عرفی معتقدند اراده قانونگذار در خطاب عام قانونی به یک انشاء واحد میانجامد و انحلالی نیست. خطاب عام قانونی، این امکان را فراهم میکند که جامعه، دولت و شخصیت حقوقی جمعی، مکلف حکم قرار گیرد. علاوه بر مکلف، امکان توجه تکلیف جمعی و نظاممند را نیز فراهم میکند و بدین طریق فقه را از حوزه فردی به حوزه اجتماعی و حکومتی سوق میدهد و برای تقنین که یک موضوع جمعی است آماده میکند. علاوه بر قرائت مشهور از خطابات قانونیه، نظریه امام، قابلیت خوانش های دیگری را نیز دارد. در مقدمات اثبات نظریه، فعلیت حکم مرحلهای است که شارع بایستی لوازم اجرا را ملاحظه کند. ولیفقیه میتواند مصالح اجرای حکم را سنجیده و در این مرحله نقش ایفا کند. این قرائت به مبانی دیگر در حوزه ولایتفقیه و نقش مصلحت، ارتباط پیدا میکند و میتواند باعث هماهنگی احکام شرعی با مقتضیات زمان و مکان شود و به کارآمدی و روزآمدی فقه برای تقنین کمک کند. بر اساس نگاه قانونی امام(ره) در آثار خود میتوان نتیجه گرفت که شأن شارع از نگاه امام(ره)، قانونگذار است، لذا ویژگیهای قانونگذاری عرفی همچون تأثیر اهداف در تقنین، انسجام قوانین و سلسلهمراتب قوانین میتواند در فقه ملاحظه شده و آن را برای تقنین آمادهتر سازد.
🌼 @kashkolenab
مناقب_فاطمه_الزهرا_سلام_الله_عليها.rar
726.5K
📜 #نسخه_خطی نفيس «مناقب فاطمه الزهرا سلام الله عليها»، در کتابخانه مرکزی دانشگاه استانبول
#فاطمیه
#حضرت_زهرا سلام الله علیها
🏴کشکول ناب حوزوی🔻
🏴 @kashkolenab
⭐تفکیک عقلانیت از دین و شریعت ریشه در تفکرات عصر جاهلی و حاکمان اموی دارد / میان عقل و وحی تعارضی نیست
✍حضرت آیتالله #سبحانی :
آیین خاتم، با عقلانیت رابطه تنگاتنگی دارد. اصول ، معارف و احکام فردی و اجتماعی و اخلاقی آن در بسیاری از موارد با برهان و دلیل عقلی قابل تفسیر است و در یک تعبیر کوتاه، دین محمدی (ص) با حکم عقل و خرد عجین شده و در مواردی که خرد، حق داوری دارد ، کوچکترین تفکیکی میان آن دو نیست. اصول دین با تعقل و خردورزی اثبات میشود. در قرآن هم دلایل عقلانی بر این امر مطرح شده است و نیز روایات معصومین (علیهم السلام) نیز گویای این مطلب است...
میان عقل و وحی نباید تعارض وجود داشته باشد و اگر هم تعارض نمایان شد از یکی از دو حال خارج نیست:
یا در مقدمات برهان، مغالطه و اشکالی رخ داده که حکم عقل را دچار اشتباه کرده است.
و یا برداشت ما از کتاب و سنت برداشت صحیحی نبوده و به گونهای در فهم ما اشتباه رخ داده است.
بنابراین، عقلانیت با آیین خاتم چه در اصول و معارف و چه در احکام ناسازگاری ندارد.
ادامه👉
#کلام_اسلامی
🏴کشکول ناب حوزوی🔻
🏴 @kashkolenab
🔺عظمت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بعد از حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)
✍استاد سید علی طباطبایی
شناخت حدی یک انسان متعالی همانا معرفت هستی اوست؛ زیرا اساس کمال هر چیزی، هستی همان شیء است که حقیقت او را تشکیل میدهد، آگاهی از اوصاف عرضی انسان که به منزله شناخت رسمی و یا شناخت اسمی میباشد، چندان عمیق و معتبر نخواهد بود؛ زیرا این امور ماهوی یا مفهومی سهمی از حقیقت اصیل ندارد و حصول آنها در اذهان است.
بر این اساس عظمت عصمت خدا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که در عالم امکان بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم غیر از امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب سلام الله علیه احدی همتای او نمی باشد، این به لحاظ کمال وجودی آن حضرت است، نه به لحاظ پیوندهای اعتباری او؛ زیرا ربط قراردادی مایه کمال اعتباری است نه حقیقی، و تنها کمال ذاتی و هستی است که پایه هرگونه کمال های حقیقی خواهد بود. لذا در مباحث شناخت نباید کمال آن صدیقه کبری سلام الله علیها را فقط در اضافات عرضی او بررسی کرد.
📚تجلی اعظم ، مطلعانوار ،ص۶۴
🏴کشکول ناب حوزوی🔻
🏴 @kashkolenab
💥 #مناظره جالب #شیخ_بهایی با عالم سنی
من جملة ذلك أيضا قوله رحمه اللّه و هو من نوادر آثار الرّجل قدّس سرّه، و نفايس حكاياته، و حكى جماعة من الثّقات عن بهاء الملّة و الدين انّه قال: كنت فى الشّام مظهرا انّى على مذهب الشّافعى، فقال لى يوما أفضل فضلائهم؛ يا فلان تحصل عند الشّيعة حجّة يعتمد عليها فقال له حججهم كثيرة، فطلب منّي أن احكى له شيئا منها فقلت له: يقولون انّ البخارى روى فى صحيحه عن النّبى صلّى اللّه عليه و اله و سلّم انّه قال: فاطمة بضعة منّى فمن أذاها فقد اذانى و من أغضبها فقد أغضبنى [۱] ثمّ روى بعد هذا بأربع ورقات انّها خرجت من الدّنيا و هى غاضبة عليهما يعنى على الشّيخين- فما ندرى كيف الجواب؟! فاطرق مليّا و قال: هذا كذب على البخارىّ أنا أراجعه الليلة فغدوت عليها من الصّباح، فلما رآنى ضحك، ثمّ قال أما قلت لك أنّ الرّافضة تكذب، راجعت صحيح البخارىّ البارحة فرأيت بين الحديثين أزيد من خمس ورقات[!!]، و كان يتبجبج بهذا الجواب.
----------
[۱]: فى البخارى: فاطمة بضعة منى فمن أغضبها أغضبنى.
📚روضات الجنات ، ج۷ (ذیل شرح حال شیخ بهاءالدین عاملی) ، ص ۷۱
ترجمه 👉
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab