شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام تسلیت باد🏴
◾️همه گفتند حسین و جگرم گفت حسن
◾️سینه و دست و سر و چشم ترم گفت حسن
◾️گوشم از بدو تولد به شما عادت کرد
◾️مادرم گفت حسین و پدرم گفت حسن...
◾️زائرى در وسط صحن غریب الغربا
◾️دید تا گنبد زیبای حرم، گفت حسن...
◾️قاسمت راهی میدان شد و دیدند همه
◾️خواهری موی پریشان ز حرم گفت حسن
زیارت حضرت رسول.apk
9.43M
👆دریافت رایگان اولین نرم افزار «زیارت امام رضا» با صوت زیبا و دلنشین
💐با ارسال این برنامه به دیگران، در ثواب انتشار آن سهیم شوید!
❗️این برنامه نذر فرهنگی است و هیچ هزینه تبلیغاتی یا پیامکی ندارد❗️
#تهمت_به_امام_حسن
💢آیا همانگونه که تاریخ طبری نقل کرده، امام حسن و حسین(ع) در زمان خلیفه دوم در جنگ بر علیه ایرانیان شرکت داشتند و #ایرانیان را قتل عام کردند؟
#پاسخ
✅یکم
اعتبار یک #منبع تاریخی یا روایی به این معنا نیست که تمام مطالب ذکر شده در آن صد در صد #قطعی و مورد تأیید است. تاریخ طبری نیز از این قاعده مستثنا نیست. علاوه بر این، خبر #فوق در منابع شیعی وجود ندارد.
✅دوم
برخی از راویان، راوی این خبر یعنی علی بن مجاهد را #توثیق نمی کنند. یحیی بن معین، یحیی بن ضریس، علی بن حسن هسنجانی دریاره وی می گویند او کذاب و جاعل است.
🔵یحیی بن معین دریاره او می گوید وی جعل حدیث می کرد. یحیی بن ضریس می گوید او #کذاب است و جعل سند می کرد. علی بن حسن هسنجانی می گوید از أبا جعفر جمال یعنی محمد بن مهران از علی بن مجاهد، پرسیدم، گفت وی کذاب است. بنابراین، خبر چنین شخصی که رجال شناسان نیز او را تأیید نمی کنند، چگونه #قابل اعتماد است؟!
📚تهذیب الکمال، ج 21، ص 118
✅سوم
بر فرض صحت خبر شرکت امام حسن و امام حسین (ع) در چنین نبردی؛ آنان اگرچه جزو #مخالفان حکومت خلفای سه گانه بودند، اما این بدان معنا نیست که امام علی (ع) و فرزندان و علاقه مندانش از حوادث و رخدادهای جامعه به دور باشند و به قوانین شهروندی پای بند نباشند.
@keyfonas
عوامل شکست حکومت ها
✅امیرالمومنین امام علی(ع):
چهار چيز باعث شکست حکومتها میشود:
۱-ضايع کردن اصول و مسائل مهم
۲-سرگرم شدن به فروع و امور کم اهميت
۳-به کار گماردن آدمهای پست
۴-و کنار نهادن افراد بافضیلت.
📚غررالحکم، صفحه ۳۴۲
@keyfonas
خانمها بخوانند...
شخصى خدمت رسول خدا عرض کرد:
#همسرى دارم که به هنگام ورود به خانه به استقبالم مى آید و به #هنگام خروج بدرقه ام می کند.
هنگامى که مرا اندوهناک یافت در تسلیت من می گوید: اگردرباره رزق و روزى مى اندیشى #غصه نخور که خدا ضامن روزى است و اگر در امور آخرت مى اندیشى خدا اندیشه و اهتمام ترا زیاده گرداند. پس رسول خدا فرمود :
خداى را در این #جهان عمال و کارگزارانى است و این #زن از عمال خدا می باشد ، چنین همسرى نصف اجر یک شهید را خواهدداشت.
📚وسائل الشیعة ج 14 ص 17
@keyfonas
اگر با دشمنشان اینگونه اند
با دوستشان چگونه اند
✅«ولید بن عقبه» ، کینه و دشمنی سختی با امام علی(ع) داشت. او در #جنگ جمل و صفین، با امیرالمومنین جنگیده بود.
امام حسن مجتبی(ع) یک روز متوجه شدند که ولید بیمار است و به #عیادت ولید رفتند.
ولید در پاسخ به بزرگواری امام حسن(ع) گفت:
«از همه کارهای خود #توبه میکنم ولی از آنچه که میان من و پدرت بود، توبه نخواهم کرد»
امام حسن(ع)، نه تنها #سکوت کردند و پاسخی به گستاخی ولید ندادند، بلکه #هدایایی را هم برای ولیدبنعقبه فرستادند!
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۱، ص ۳۶۴
@keyfonas
اخلاق امام نیاز جامعه ما
روزي امام مجتبي عليه السلام سواره از راهي مي گذشت. مردي شامي بر سر راه آن حضرت آمد و ناسزا گفت. وقتي كه فحش هايش تمام شد، امام عليه السلام رو به او كرده و سلامش كرد! آنگاه خنديد و گفت: اي مرد! فكر مي كنم در اين جا غريب هستي... اگر از ما چيزي بخواهي، به تو عطا خواهيم كرد. اگر گرسنه اي سيرت مي كنيم، اگر برهنه اي مي پوشانيمت، اگر نيازي داري، بي نيازت مي كنيم، اگر از جايي رانده شده اي پناهت مي دهيم، اگر حاجتي خواسته باشي برآورده مي كنيم، هم اينك بيا و مهمان ما باش. تا وقتي كه اين جا هستي مهمان مايي...
مرد شامي كه اين همه دل جويي و محبت را از امام مشاهده كرد به گريه افتاد و گفت:
«شهادت مي دهم كه تو خليفه ي خدا روي زمين هستي و خداوند بهتر مي داند كه مقام خلافت و رسالت را در كجا قرار دهد. من پيش از اين، دشمني تو و پدرت را به سختي در دل داشتم. اما اكنون تو را محبوب ترين خلق خدا مي دانم.
آن مرد، از آن پس، از دوستان و پيروان امام عليه السلام به شمار آمد و تا هنگامي كه در مدينه بود، همچنان مهمان آن بزرگوار بود
📚ستارگان درخشان، ص 42، محمد جواد نجفي.
@keyfonas
من بی حسین هیچ کس و هیچ چیز را نمی پذیرم...
#دکتر_علی_شریعتی
اگر میخواهی باور کنم که از مایی، وقتی از محمد می گویی، باید به #کربلا گریز بزنی، از ائمه می گویی، از قرآن می گویی و از هرچه می گویی، باید به کربلا گریز بزنی، بر هرچه می کنی و بر هرچه می گویی، باید امضای #کربلا باشد تا #سندیت داشته باشد و قبول کنم.
محمدی را قبول دارم که رسالتش در #عاشورا تجلّی می یابد.
نبوّتی را می پذیرم که پیامش را در عاشورا کمال می بخشد.
قرآنم، #قرآنی است که به کربلا وصل می شود.
ابراهیمم، ابراهیمی است که به حسین می پیوندد.
و اسماعیلم، اسماعیلی است که به پسر حسین می رسد.
من بی حسین #هیچ کسی را و هیچ چیزی را نمی پذیرم.
در وارث آدم هم گفته ام که چون حسین از #طواف بیرون می آید و صف حاجیان را می شکافد و به سوی دیگر می شتابد، تو چه طوافی می کنی و بر گِردِ چه می چرخی؟ اگر به راه حسین نمی روی و به کربلا نمی رسی...بچرخ تا #سرگیجه بگیری، آنقدر که اگر در زیرت دانه های روغنی بریزند، چندین میلیون تن روغن نباتی تولید کنی و تمام ارزش طوافت نیز جز این نمی تواند باشد و نیست.
این است که #اساسی ترین کار تبلیغی شیعه، ذکر است، یادآوری آنچه دستگاه، اساسی ترین کاری تبلیغی اش از یاد بردن آن است. و این است که اگر از خدا و قرآن و پیامبر نیز می گوید، به حسین ختم می کند و به #کربلا گریز می زند، چه دستگاه زور و جنایت و جلاد حکومت نیز از خدا و قرآن و سنت پیامبر می گوید. حسین، مرز فاصل حقیقت و دروغ و دیوار جداکننده ی #جلاد و #شهید است، در نظامی که هم شهید و هم جلاد، یک کتاب دارند و یک پیامبر و یک دین.
#علی_شریعتی
📚کتاب #شیعه ، صص ۲۱۹ - ۲۲۰
#مجموعه_آثار_7
@keyfonas
غیبت کردن در حضور امام حسن(ع)
✅شخصي خدمت امام حسن(ع) رسيد و گفت:
از مجلسی میآیم که #فلاني در آنجا از شما بدگويي کرد.
امام حسن مجتبی(ع)، #چهره درهم كشيدند و به او فرمودند:
تو مرا به #زحمت انداختي.
زیرا به #خاطر اين كه غيبت يك مسلمان را شنيدم، بايد درباره خود استغفار كنم.
و چون آن شخص با بدگويي از من، مرتكب #گناه شده، بايد براي او نيز دعا كنم و آمرزش طلبم.
📚بحارالانوار ، ج ۴۳ ، ص ۳۱۹
@keyfonas
آیا امام حسن مجتبی(ع) برای صلح با معاویه، چند #امتیاز مالی درخواست کرد؟
✅در منابع تاریخی و حدیثی آمده است که در عهدنامه صلح امام حسن(ع) به چند مسئله مالی توجه شده است:
1. مبلغ پنجمیلیون #درهم که در بیت المال کوفه موجود است، از تسلیم به حکومت معاویه مستثنا است و باید زیر نظر امام مجتبی(ع) مصرف شود.
2. معاویه باید در تعیین #مقرری و بذل مال، بنیهاشم را بر بنیامیه ترجیح دهد.
3. باید #معاویه از خراج «دارابگرد»،مبلغ یکمیلیون درهم در میان بازماندگان شهدای جنگ جمل و #صفین که در رکاب امیرالمؤمنین علی(ع) کشته شدند تقسیم کند.
درباره علت درج این #امتیازات مالی در صلحنامه میتوان گفت:
الف. از آنجا که شهر «دارابگرد» بدون جنگ تسلیم ارتش اسلام شد و مردم آن با مسلمانان پیمان صلح بستند،خراج آن طبق قوانین اسلام، #اختصاص به پیامبر اسلام(ص) و خاندان آنحضرت و یتیمان و تهیدستان و درماندگانِ راه دارد؛ از اینرو امام مجتبی(ع) شرط کرد که خراج این شهر به بازماندگان شهدای جنگ جمل و صفین پرداخت شود؛ زیرا درآمد آنجا به خود آنحضرت تعلق داشت. بهعلاوه؛ #بازماندگان نیازمند شهیدان این دو جنگ که بیسرپرست بودند، یکی از موارد مصرف این خراج به شمار میرفتند.
ب. امام مجتبی(ع) بر اساس شیوه عقلانی خواستند هدفهای #عالی خود را - بدون در نظر داشتن نفع شخصی - تا آنجا که مقدور است به طور نسبی تأمین نمایند؛ از اینرو؛ هنگامی که ناگزیر شد با معاویه کنار آید، #حکومت را با این شرط به وی واگذار کرد که در اداره امور جامعه اسلامی براساس قوانین قرآن، و طبق روش پیامبر(ص) رفتار نماید. بدیهی است هرچه که تا حدودی کنترلکننده معاویه بود، میتوانست در کاهش ضرر و زیان به گروه حق تأثیرگذار باشد.
علل الشرائع، ج 1، ص 212،
فتوح البلدان، ص 376،
بحار الانوار، ج 44، ص 10،
@keyfonas
آیا داستان زیر درباره «توهین امام علی(ع) به یک زن» درست است؟
امیرالمومنین(ع) مشغول سخنرانی بودند که زنی که برادر و پدرش در جنگ کشته شده بودند برخاست و خطاب به آن حضرت گفت: « تو #قاتل کسانی هستی که دوستشان داشتم»!
امیرالمومنین(ع) به وی فرمود: « ای زنِ مردنما! ای #زبان درازِ زشتِ خودخواه! ای کسی که بر خلاف همه زنانِ ، به گونه ای متفاوت حیض(پریود) می شوی! ... » منبع: بحارالانوار، ج34 ، ص256
💢ماجرای بالا علاوه بر اینکه با اخلاق والا و سیره نورانی امیرالمؤمنین(ع) سازگار نیست ، از نظر #سند نیز ضعیف است. در متن عربی این داستان اشکال ادبی نیز وجود دارد و در هر حال انتساب دادنِ چنین مطالبی به امیرالمؤمنین(ع) روا نیست. جزئیات و مستندات را در پاسخ تفصیلی مطالعه فرمایید.
✅بی اعتبار بودن این داستان از جهات مختلف قابل #اثبات است:
ضعف منبع روایت:
این روایت را مؤلف بحارالانوار در واقع از کتاب «الاختصاص» اقتباس کرده است. درباره کتاب «الاختصاص» باید بدانیم که بر خلاف آنچه #مشهور شده ، از تالیفات شیخ مفید(ره) نیست بلکه مؤلفی دیگر که هویتش معلوم نیست آن را تالیف کرده است. (درباره هویت واقعی مؤلف الاختصاص ، به مقالات تحقیقی استاد حسن انصاری قمی و استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی رجوع فرمایید.)
✅ضعف #سند روایت:
مؤلف کتاب الاختصاص این #روایت را با واسطه راویانی نقل کرده که هویت و صداقت برخی از آنان #نامعلوم است بلکه دستکم یکی از آنان #متهم به ضعف در نقل روایات است:
«عمر بن عبدالعزیز زحل» که در سند این روایت حضور دارد اهل «تخلیط» (آمیختن مطالب با یکدیگر) بوده که نجاشی(رجال شناس بزرگ شیعه) به این موضوع تصریح کرده است(رجال النجاشی، ص284 ، شماره 754)
همچنین فضل بن شاذان(عالم بزرگ شیعه) درباره وی فرموده که این #راوی ، «روایات #عجیب و غریب و تایید نشده» نقل می کرده است(رجال الکشی، ص451 ، شماره 850).
✅بنابراین این داستان صرفا ادعای یکی از راویانِ غیرقابل #اعتماد است و نمی توان قاطعانه آن را به امیرالمؤمنین(ع) نسبت داد.
✅این #روایت از لحاظ #محتوایی هم ضعف دارد که در جای خود میتوان به آن پرداخت.
@keyfonas
تکبیر شادمانی از شهادت امام
وقتی خبر شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام را به #معاویه دادند، معاویه، سجدهی شُکر به جا آورد و با صدای بلند تکبیر گفت!
اطرافیان معاویه نیز با صدای بلند گفتند:
الله اکبر!
صدای #تکبیر شادمانی، تمام کاخ خضراء را فرا گرفت.
فاخته، همسر معاویه از اتاق خود بیرون آمد و به معاویه گفت:
خدا #چشمت را روشن کند! برای چه تکبیر گفتید؟
معاویه پاسخ داد:
حسن بن علی #وفات کرد.
فاخته با ناراحتی گفت:
آیا بر وفات فرزند #فاطمه شادمانی و تکبیر میگویی!؟
معاویه گفت:
#شاد نیستم، ولی قلبم آرام شد!
📚وفیات الاعیان، ج ۲ ، ص ۶۶
@keyfonas
⚫️جسارت عایشه به پیکر مطهر امام حسن علیه السلام⚫️
☑️پس از ظهور اثرات سم بر بدن مبارك و فرا رسیدن وقت شهادت، به سید الشهداء علیه السلام فرمودند: (مرا مسموم کرده اند و پاره های جگرم داخل طشت است. من از شما جدا می شوم و به خداوند ملحق می گردم، و می دانم چه کسی مرا مسموم کرده است، ولی به حقی که بر شما دارم در این باره حرفی نزنید. وقتی من از دنیا رفتم چشمانم را ببند و غسلم بده و کفنم نما و مرا کنار قبر جدم پیامبر صلی الله علیه و آله ببر تا با او تجدید عهد کنم. سپس مرا در بقیع کنار جده ام فاطمه بنت اسد سلام الله علیها دفن کنید. میدانم مخالفین و معاندین گمان می کنند شما می خواهید مرا کنار پیامبر صلی الله علیه و آله دفن کنید و مانع شما می شوند. شما را به خدا قسم می دهم که مبادا به خاطر من حتی به اندازه خون حجامت ریخته شود.)
▪️سپس آن حضرت مثل آنچه امیرالمؤمنین علیه السلام وصیت فرموده بود به اولاد و اهل خود وصیت نمود و از دنیا رفت.
🔘تشییع جنازه حضرت
☑️امام حسین علیه السلام بعد از غسل و کفن و نماز، آن حضرت را به طرف مرقد شریف پیامبر صلی الله علیه و آله حمل کردند. با دیدن این منظره براي مروان و بقیه بنی امیه که با سلاح و به همراهی عایشه آمده بودند شکی باقی نماند که می خواهند آن حضرت را در کنار پیامبر صلی الله علیه و آله دفن نمایند.
▪️لذا آمدند و مانع شدند و عایشه در حالی که سوار درازگوشی بود گفت: (مرا با شما چه کار است که می خواهید کسی را که من او را دوست ندارم در خانه من دفن کنید.) مروان ملعون هم نظیر این مطالب را گفت و ابن عباس به او و عایشه جواب داد. فرزندان عثمان هم مانع شدند و گفتند: (هرگز نمی شود که عثمان در بدترین مکانها دفن شود و حسن با رسول خدا به خاك سپرده شود.)
▪️امام حسین علیه السلام فرمود: به خداوندي که مکه و حرم را محترم گردانیده، حسن علیه السلام فرزند علی و فاطمه علیهماالسلام سزاوارتر است بر پیامبر صلی الله علیه و آله از کسانی که بدون اجازه داخل خانه او شده اند. بخدا قسم او سزاوارتر است از حمال خطاها عثمان، که ابوذر را از مدینه بیرون کرد و ...
▪️عایشه جلو قبر پیامبر صلی الله علیه و آله رفت و گفت: (تا یک مو در سر من است نخواهم گذاشت او را در این خانه دفن کنید. در اینجا بنی مروان جنازه آن حضرت را تیرباران کردند. بنی هاشم دست به شمشیر بردند، ولی امام حسین علیه السلام مانع شده فرمودند: (وصیت برادرم نباید ضایع شود.)
▪️سپس ۷۰ تیر از جنازه آن حضرت بیرون کشیدند.
📚منتهی الامال: ج ۱، ص ۲۳۵
@keyfonas
شهادت یا رحلت حضرت رسول صلی الله علیه و آله!؟
#بررسی_اسناد
✅کتابهای سیره و حدیث #مرگ رسول خدا بوسیله سم را تایید کرده اند و آن را با احادیث متواتر ذکر کرده اند از جمله:
ابن سعد میگوید در روایتی آمده است: پیامبر ص مسموم درگذشت و شصت و سه ساله بود. این قول ابن عبده است.
📚المجدد فی الانساب. محمد بن محمد علوی ص۶
شیخ مفید میگوید: او در مدینه روز دوشنبه دوشب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری درگذشت درحالیکه شصت و سه سال داشت.
📚المقنعه شیخ مفید ص۴۵۶ و منتهی المطلب حلی ج۲ص۸۸۷
علامه حلی شهادت رسول خدا را به وسیله سم ذکر میکند.
📚منتهی المطلب حلی ج۲ ص۸۸۷
در کتاب جامع الرواه آمده است: پیامبر ص در مدینه مسموم درگذشت.
📚جامع الرواه محمد علی اردبیلی ج۲ص۴۶۳
شیخ طوسی میگوید: رسول خدا دو شب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری مسموم درگذشت.
📚تهذیب الاحکام ج۶ص۱ و بحار الانوار ج۲۲ص۵۱۴
بیهقی از عبدالله بن مسعود روایت کرده است که وی گفت: اگر ۹بار #قسم بخورم که رسول خدا کشته شده اشت برایم محبوبتر است از اینکه یکبار قسم بخورم که او کشته نشده است به جهت اینکه خداوند او را پیامبر شهید قرار داده است.
📚السیره النبویه ابن کثیر دمشقی ج۴ص۴۴۹
حاکم نیشابور #کشته شدن رسول خدا را تایید کرده است. آنجا که میگوید: شعبی گفته است: بخدا قسم رسول خدا و ابوبکر با سم کشته شدند و عمر و عثمان و علی بن ابیطالب با شمشیر کشته شدند و حسن بن علی با سم و حسین بن علی با شمشیر کشته شد.
📚المستدرک. ج۳ص۶۰
ابن مسعود #کشته شدن پیامبر در سنه ۱۱ هجری تایید و تاکید کرده است.
📚السیره نبویه ابن کثیر ج۴ص۴۴۹ و البدایه و النهایه ج۶ص۳۱۷و۳۲۲
رسول خدا ص فرمود: هیچ پیامبری یا وصی او نیست مگر آنکه #شهید میشود.
📚بصائر الدرجات ص۱۴۸
و همچنین فرمودند: هیچ کس از ما (اهل بیت) نیست مگر آنکه مسموم یا مقتول خواهد بود.
📚من لایحضره الفقیه ج۴ص۱۷
@keyfonas
عرض_تسلیت
یا #رسول_الله! مثل شما و فرزندانتان دیگر در زمین تکرار نخواهدشد،
اما با #صلوات بر شما، نور حضورتان را در قلب خود احساس مى کنیم...
▪️ایام رحلت پیامبراعظم (ص) و #شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع) را به محضر مولا صاحب الزمان (عج) و نیز خدمت شما عاشقان آل الله تسلیت و تعزیت عرض می نماییم.
#حی_علی_العزا
✍کاملترین کانال دعاهای صبحگاهی وادعیه در تلگرام🌐
انتقاد و پیشنهاد👇 ۹۴/۸/۱۹
@Amirmehrab56
کانال کیف الناس در پیامرسان ایتا
https://eitaa.com/keyfonas
http://eitaa.com/joinchat/4061528068C01f88e9932
🍃
🏴🍃
🍃🏴🍃
🏴🍃🏴🍃
🍃🏴🍃🏴🍃
در اسناد #تاریخی آمده است:
در #کشتار 4000 نفری مردم #گرگان (طبرستان) امام حسن امام حسین و سعید بن عاص #شرکت داشته اند
پاسخی دارید؟
✅نکته اول
اول: بیشتر منابع دست اول تاریخی، فتح طبرستان را از راه #صلح و بدون #جنگ و خونریزی نوشتهاند.
دوم: برخی از #مورخان، نامی از امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در این فتح نبردهاند. برخی هم با ذکر عبارت « #گویند که حسن و حسین در این جنگ شرکت داشتهاند»
✅نکته دوم
چند نمونه از #اسناد_تاریخی از منابع دسته اول که به موضوع فتح #طبرستان (گرگان) بدون #جنگ و خونریزی اشاره کرده اند میپرداریم:
1⃣بلاذری نیز در فتوح البلدان:
سعید بن عاص با پادشاه جرجان به دویست هزار و به قولی سیصد هزار بغلیه وافیه #صلح کرد
📚بلاذری، فتوح البلدان، ص330.
2⃣ #طبری می نویسد:
سعید بن عاص با مردم گرگان #صلح کرد. ادریس بن حنظله میگوید: سعید بن عاص با مردم گرگان #صلح کرد و چنان بود که گاهی یکصد هزار وصول میکردند و میگفتند صلح ما بر همین است
📚تاریخ طبری، ج3، ص323.
در نتیجه اصل داستان سرایی هایی که میشود #صحت ندارد از جمله #کشتار بیش از 4000 هزار نفر از مردم گرگان که به گواه #اسناد تاریخی، سعید بن عاص با مردم آن منطقه صلح نمود و بدون خون ریزی آنجا #فتح شد.
✅نکته سوم
تنها مورخی که نسبت به سایر مورخین به #کشتار مردم اشاره کرده است، ابن خلدون می باشد که روایت تاریخی او در برابر سایر مورخین بدلیل متاخر بودن و تناقض با سایر منابع دسته اول قابل پذیرش نخواهد بود.
🔵اساس این جنگ و نحوه برخورد خود محل سوال است چه رسد به حضور امامحسن و امامحسین در این جنگ!
@keyfonas