eitaa logo
معارف الشیعه
2.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
624 ویدیو
301 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
013-osol-toohidi.mp3
2.33M
#معارف_وحیانی 🔴 #تبیین_اصول_توحیدی از منظر قرآن و روایات 🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج #سید_جعفر_سیدان ادام الله ظله الوارف 🔸(جلسه سیزدهم) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
تصویری از قبای شخصیت کم نظیر عالم اسرار مرحوم آیت الله العظمی علامه #سید_موسی_زرآبادی رضوان الله تعالی علیه که هم اکنون موجود است! مرحوم علامه زرآبادی شخصیتی بود که علاوه بر مقامات عالیه ی علمی، _اسرار علوم غریبه را مستقیما از امیرالمومنین سلام الله علیه اخذ کرده بود _واجد طی الارض بود. _واجد اسم اعظم بود _تصرفات در کاینات برای او امری ساده بود _صاحب علم کیمیا بود _به کرات و مرات و به دفعات فراوان به محضر امام عصر سلام الله علیه مشرف گشته بود _و هم اینک در عالم برزخ از برخی شاگردان خود دستگیری میکند... کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 عظمت علمی 🔸مرحوم آیت الله حاج رضوان الله علیه: 🔸مدتها بود که درس آیت الله حاج آقا و آیت الله حاج نمیرفتم و خود را مستغنی از شرکت در درس آنها میدیدم. 🔸اما وقتی که به مشهد آمد، من خودم را محتاج به شرکت در درس ایشان دیدم و لذا به درس ایشان رفتم! 📚احیاگر حوزه خراسان ص۲۳۸ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 تاملی بر شخصیت قسمت سیزدهم 🔽 💢 تاسی به سیره در روزه روز .....↙️ http://www.ebnearabi.com/amp/8775/ابن-عربی-شرافت-،-فضیلت-و-برکت-روز-عاشور.html 🔴 نگاه به جملات به ظاهر زیبای ابن عربی در مدح ائمه علیهم السلام نکنید ، بلکه نفاق این شخص و حقیقت درونش در اینچنین مواردی نمایان می شود . مکرر گفته ایم و باز هم می گوییم : 👈 اتمام حجت می کنیم که در برای دوستی با دشمنان آل الله عذری نداشته باشید ... کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⚫️ شهادت 🔹در كامل بهائى(1) از حاویه(2) نقل كرده كه 🔸زنان خاندان نبوّت در حالت اسیرى حال مردانى كه در كربلا شهید شده بودند بر پسران و دختران ایشان پوشیده می‏داشتند، و هر كودكى را وعده می‏دادند كه پدر تو به فلان سفر رفته است بازمیآید، تا ایشان را به خانه یزید آوردند. دختركى بود چهارساله، شبى از خواب بیدار شد گفت: پدر من حسین علیه السّلام كجا است؟ او را در خواب دیدم، سخت پریشان بود. زنان و كودكان جمله در گریه افتادند و فغان از ایشان برخاست. 🔶یزید خفته بود، از خواب بیدار شد و حال تفحّص كرد، خبر بردند كه حال چنین است. 🔷آن لعین در حال گفت كه: بروند و سر پدر را بیاورند و در كنار او نهند، پس آن سر مقدّس را بیاوردند و در كنار آن دختر چهارساله نهادند. پرسید این چیست؟ ▪️گفتند: سر پدر تو است. آن دختر بترسید و فریاد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز جان به حق تسلیم كرد. ✅نقل مبسوط تر دیگر 🔹و بعضى این خبر را به وجه ابسط نقل كرده‏اند:(3) 🔸آن سر مقدس را در زیر سرپوشى قرار داده در مقابل او نهادند. 🔹كودك پرسید: این چیست؟ گفتند: سر پدرت حسین(علیه السلام) است. 🔸دختر امام حسین(علیه‏السلام) سرپوش را برداشت و چون چشمش به سر مبارك پدر افتاد ناله‏ اى از دل كشید و بیتاب شد و گفت: ▪️ اى پدر! چه كسى تو را به خونت رنگین كرد؟! ▪️چه كسى رگ‌هاى تو را برید؟! ▪️ اى پدر! چه كسى مرا در كودكى یتیم كرد؟! ▪️اى پدر! بعد از تو به چه كسى دل ببندم؟! ▪️چه كسى یتیم تو را بزرگ خواهد كرد؟! ▪️اى پدر! انیس این زنان و اسیران كیست؟! ▪️اى كاش من فدایت شده بودم! ▪️اى كاش من نابینا شده بودم! ▪️اى كاش من در خاك آرمیده بودم و محاسن به خون خضاب شده تو را نمى‌دیدم! آنگاه لب كوچك خود را بر لب‌هاى پدر نهاد و گریه شدیدى كرد و از هوش رفت! هر چه تلاش كردند، به هوش نیامد، و این عزیز حسین(علیه‏السلام) در شام به شهادت رسید. (4) 🔻لازم به ذکر است که نام حضرت رقیه(س) در این کتاب های تاریخی تصریح و در برخی نیز به ماجرای شهادتش اشاره شده است: لهوف سید ابن طاووس،141- معال بستین،ج2،ص161، منتخب تریهی ودعوة الحسنیۀ آیت الله آقا شیخ محمد باقر بهاری- ریاحین الشریعۀ محلاتی ج3،ص309-منتخب التواریخ ملا هاشم خراسانی ص298 ✅ : 1⃣نقل است که مادران اطفال به فرزندانشان گفته بودند پدرانتان به مسافرت رفته اند و داستان شهادت را کتمان میکردند اما اینجا در خصوص رقیه سلام الله علیها داستان متفاوت است ، سر بریده پدر رقیه(س) بر روی نیزه مدتها همسفر آنها بوده ، چه شد که رقیه(س) سر پدر را نشناخت... خارج شدن سر از حالت عادی بخاطر تنور خولی بخاطر خون و خاکی که سر به آنها آغشته بود مگر با این سر چه کرده بودند که این دختر سر پدر خودش را نشناخت؟ -------------------------------------------------- ✅متن عربی: 🔸و كان‏ للحسین‏ علیه‏ السلام‏ بنت‏ صغیرة لها أربع‏ سنین‏ قامت‏ لیلة من‏ منامها و قالت‏: أین‏ أبی‏ الحسین‏ علیه‏ السلام‏ فإنی‏ رأیته‏ الساعة فی‏ المنام‏ مضطربا شدیدا. فلما سمعن‏ النسوة ذلك‏ بكین‏ و بكى‏ معهن‏ سائر الأطفال‏ و ارتفع‏ العویل‏، فانتبه‏ یزید من‏ نومه‏ و قال‏: ما الخبر؟ ففحصوا عن‏ الواقعة و قصوها علیه‏، فأمر بأن‏ یذهبوا برأس‏ أبیها إلیها فأتوا بالرأس‏ الشریف‏ و جعلوه‏ فی‏ حجرها، فقالت‏: ما هذا؟ قالوا: رأس‏ أبیك‏. ففزعت‏ الصبیة و صاحت‏ فمرضت‏ و توفیت‏ فی‏ أیامها بالشام(5). و روی هذا الخبر فی بعض التألیفات بوجه أبسط و فیه: فجاؤوا بالرأس الشریف إلیها مغطى بمندیل دیبقی، فوضع بین یدیها و كشف الغطاء عنه فقالت: ما هذا الرأس؟ قالوا: إنه رأس أبیك. فرفعته من الطست حاضنة له و هی تقول: یا أبتاه من ذا الذی خضبك بدمائك، یا أبتاه من ذا الذی قطع وریدیك، یا أبتاه من ذا الذی أیتمنی على صغر سنی، یا أبتاه من بقی بعدك نرجوه، یا أبتاه من للیتیمة حتى تكبر- و ذكر لها من هذه الكلمات إلى أن قال:- ثم إنها وضعت فمها على فمه الشریف و بكت بكاء شدیدا حتى غشی علیها، فلما حركوها فإذا هی قد فارقت روحها الدنیا. فلما رأى أهل البیت ما جرى علیها أعلوا بالبكاء و استجدوا العزاء، و كل من حضر من أهل دمشق فلم یر ذلك الیوم الا باك و باكیة. انتهى(6).- نفس المهموم، الشیخ عباس القمی،416- -------------------------------------------------- 📘# 1. كامل بهائى، ج 2، ص 179. 2.  الحاویه تألیف قاسم بن محمّد بن احمد مأمونى از دانشوران اهل سنت است. نك: فوائد الرضویه، ص 112. 3. و نیز نك: منتخب طریحى، ج 1، ص 141؛ كامل بهائى، ج 2، ص 179؛ نفس المهموم، ص 45؛ الدمعة الساكبة، ج 5، ص 141. 4. نفس المهموم 456؛ الدمعة الساكبة 5/141. 5. كامل بهائى، ج 2، ص 179 6. كامل بهائى، ج 2، ص 178 کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
مرحوم آیت اللّه بلبل بوستان اهل بیت " سلام الله علیهم اجمعین " بود و با ندای گرم مسیحایی خویش، تشنگان و عاشقان اهل بیت را سیراب می کرد. پرورشگاه و آموزشگاه مرتضوی در مشهد، شاهد عاشوراهایی است که او برای انبوه عزاداران عاشورا قرائت می کرد. او خاکساری را تا بدانجا رسانده بود که برای آرامش روح خود و اظهار ارادت به آستان سرور شهیدان و ترویج این فرهنگ در جامعه، در عاشورای حسینی مشک آب بر دوش می گرفت و سقای تشنه لبان می شد. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
▪️ حدیثی که امام صادق سلام الله علیه فرمود باید با بنویسید... قال الصادق علیه السلام: "نفس المهموم لظلمنا تسبیح و همه لنا عبادة و كتمان سرنا جهاد فى سبیل الله. ثم قال ابو عبدالله علیه السلام: یجب ان یكتب هذا الحدیث بالذهب." امام صادق سلام الله علیه فرمود: نفس كسى كه به خاطر مظلومیت ما اندوهگین شود، تسبیح است و اندوهش براى ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست. 📚اصول کافی، ج ۲ ، ص ۲۲۶ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علیهما السلام 🔰 ریحانه الحسین (علیهما السلام) ❇️ پژوهشی در تاریخ و مصائب حضرت رقیه بنت الحسین (علیهما السلام) 🔺آیت الله 🔺آیت الله 🔺استاد 🔺استاد 🔺و...... کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 از سفارشات مرحوم میرزا 🔸از قول یکی از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله علیه نقل شده است: ۱_همه روزه بعد نماز صبح آیه الکرسی و آیه نور و آیات آخر سوره حشر را برای سلامتی حضرت سلام الله علیه و عجل الله فرجه الشریف بخوانید. ۲_همه روزه به مقداری که میسور است صدقه مالی برای سلامتی آن حضرت بدهید. ۳_حل و فصل کلیه مشکلات خود را به حضرتش واگذار کنید. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
⚫️ دستی که خورد و صورت من را کبود کرد انگشتر عقیق پدر بود روی آن... کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
فروش بچه به خاطر مجلس حسين.mp3
3.59M
⭐️ ⚫️ حکایت مردی که فرزندش را فروخت تا برای بگیرد ... عالم ربانی استاد ( حفظه الله تعالی ) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 عظمت مرحوم زرآبادی 🔸از قول مرحوم آقای میرزا علی اکبر نقل شده: 🔸وقتی مرحوم تکبیره الاحرام می گفت همه ی مسجد میلرزید!!! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
" اجری همانند اجر شهداء کربلا " ◾️قال الامام الرضا سلام الله علیه یا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ یَکُونَ لَکَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَقُلْ مَتَی مَا ذَکَرْتَهُ یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً . 🔸امام رضا سلام الله علیه : ای پسر شبیب! اگر می خواهی ثوابی چون کشته شدگان با حسین سلام الله علیه ببری، هر وقت که نام او را بردی بگو : یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً یعنی: ای کاش که با ایشان بودم تا فوز عظیم (رستگاری بزرگ) می بردم. 📚بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار عليهم السلام جلد 98 صفحه 103 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 لذت بهشتیان از محضر و خلقت بهشت از نور حضرت 🔉 مرحوم آیت الله حاج " اعلی الله مقامه الشریف " کانال مفرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 مقتل عبدالله بن حسن " سلام الله علیهما " 🔹 ... شمر بن ذى الجوشن لعنة الله علیه با آن بي شرمان كه همراهش بودند به سوي امام حسین علیه السلام بازگشتند و اطراف او را گرفتند. 🔸 در اين ميان عبد اللَّه بن حسن بن على كه كودكى نابالغ بود ✳️از میان زنان بيرون آمد و ✳️لشكر را شكافته خود را به كنار عمويش رسانيد، ✳️زينب دختر على عليه السّلام خود را به آن كودك رسانيد كه از رفتنش جلوگيرى كند، امام حسين عليه السّلام فرمود: خواهرم اين كودك را نگهدار، كودك از بازگشتن (به همراه عمه) خوددارى كرد و با سرسختى، از رفتن سرپيچى نموده 🔹گفت: به خدا از عمويم جدا نخواهم شد، در اين هنگام ابجر بن‏ كعب‏ لعنة الله علیه شمشيرش را به قصد امام حسين عليه السّلام بلند كرد، آن كودك گفت: اى پسر زن ناپاك! آيا عمويم را مي كشى؟ شمشیر را فرود آورد . كودك دست خويش سپر كرد و آن شمشير، دست او را جدا كرده و  به پوست آويزان نمود، كودك فرياد زد: مادر جان... 🔸 امام حسين عليه السّلام آن كودك را در برگرفت و به سينه چسبانيده و فرمود: فرزند برادرم بر اين مصيبتى كه بر تو رسيده شكيبائى كن و آن را به نيكى به حساب بیاور، زيرا خداوند تو را به پدران شايسته‏ات مي رساند، سپس امام حسين عليه السّلام دست به سوى آسمان بلند كرده و فرمود: بار خدايا اگر اين مردم را تا زمانى بهره زندگى داده ‏اى، پس ايشان را به سختى پراكنده ساز، و آنها را گروههائى پراكنده دل ساز، و هيچ فرمانروانى را هرگز از ايشان خوشنود منما، زيرا كه اينان ما را خواندند كه ياريمان كنند سپس به دشمنى ما برخاسته و ما را كشتند... -------------------------------------------------- ✅متن عربی: 🔸فَمَكَثَ هُنَيْهَةً ثُمَّ عَادَ وَ عَادُوا إِلَيْهِ وَ أَحَاطُوا بِهِ. فَخَرَجَ إِلَيْهِمْ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ وَ هُوَ غُلَامٌ لَمْ‏ يُرَاهِقْ‏ مِنْ عِنْدِ النِّسَاءِ يَشْتَدُّ حَتَّى وَقَفَ إِلَى جَنْبِ الْحُسَيْنِ ✳️فَلَحِقَتْهُ زَيْنَبُ بِنْتُ عَلِيٍّ لِتَحْبِسَهُ فَقَالَ لَهَا الْحُسَيْنُ احْبِسِيهِ يَا أُخْتِي فَأَبَى وَ امْتَنَعَ عَلَيْهَا امْتِنَاعاً شَدِيداً ✳️وَ قَالَ وَ اللَّهِ لَا أُفَارِقُ عَمِّي وَ أَهْوَى أَبْجَرُ بْنُ كَعْبٍ إِلَى الْحُسَيْنِ  بِالسَّيْفِ فَقَالَ لَهُ الْغُلَامُ وَيْلَكَ يَا ابْنَ الْخَبِيثَةِ أَ تَقْتُلُ عَمِّي؟ فَضَرَبَهُ أَبْجَرُ بِالسَّيْفِ فَاتَّقَاهَا الْغُلَامُ بِيَدِهِ فَأَطَنَّهَا إِلَى الْجِلْدَةِ فَإِذَا يَدُهُ مُعَلَّقَةٌ ✳️وَ نَادَى الْغُلَامُ يَا أُمَّتَاهْ فَأَخَذَهُ الْحُسَيْنُ  فَضَمَّهُ إِلَيْهِ وَ قَالَ يَا ابْنَ أَخِي اصْبِرْ عَلَى مَا نَزَلَ بِكَ وَ احْتَسِبْ فِي ذَلِكَ الْخَيْرَ فَإِنَّ اللَّهَ يُلْحِقُكَ بِآبَائِكَ الصَّالِحِينَ. ثُمَّ رَفَعَ الْحُسَيْنُ يَدَهُ وَ قَالَ: اللَّهُمَّ إِنْ مَتَّعْتَهُمْ إِلَى‏ حِينٍ فَفَرِّقْهُمْ فِرَقاً وَ اجْعَلْهُمْ طَرَائِقَ قِدَداً وَ لَا تُرْضِ الْوُلَاةَ عَنْهُمْ أَبَداً فَإِنَّهُمْ دَعَوْنَا لِيَنْصُرُونَّا ثُمَّ عَدَوْا عَلَيْنَا فَقَتَلُونَا. -------------------------------------------------- 📘 في معرفة حجج الله على العباد، شیخ مفید، ج‏2، ص 110-111 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نقدی بر مستندات قرآنی قائلین به ✍️ وحدت وجود نظریه غیر برهانی و متخذ از الهیات یونانی و در تعارض با بدیهیات عقلی و وحیانی است با این وجود فلاسفه و عرفای قائل به وحدت وجود تلاش کرده اند این نظریه را مستند به آیاتی از قران کنند که در زیر به نقد آن می پردازیم: 🔻1. الله نور السماوات والارضِ (نور/ 35)، (خداوند نور آسمان ها و زمين است). ملاصدا واژه «نور» را به «وجود» معنا کرده 📚ملاصدرا، اسرار الایات ص 35 و آسمانها و زمین را عین وجود خداوند دانسته است، در حالی که اهل بیت علیهم السلام نور را به معنای روشنگر و هدایتگر اهل آسمان و زمین تفسیر کرده اند. راوی می گوید از امام رضا عليه السلام در باره فرموده خداوند متعال «خداوند نور آسمان‌ها و زمين است» پرسيدم، فرمودند: یعنی هدايت کننده اهل آسمان‌ها و هدايت کننده اهل زمين است. 📚اصول كافي ‏1 / 115 🔻2. ونفخت فيه من روحي (حجر/29) (و هنگامي که در آن از روح خود دميدم). و ، دمیده شده در انسان را حصه ای از وجود خداوند دانسته اند تا آیه را دلیلی دیگر بر وحدت وجود و سنخیت و عینیت خالق و مخلوق بدانند. در شرح بر شواهد الربوبیة می نویسد: «و ذلك الروح من النفس الرحماني بل عينه‏» (این روح دمیده شده در آدم از نفس و روح الهی بلکه عین آن است.» 📚الشواهد الربوبية في المناهج السلوكية ج‏2 ص660 در حالی که روح یکی از مخلوقات است که خداوند مانند سایر مخلوقات آن را از عدم (لا من شئ) خلق کرد و برای آن که شرافت این روح را که می خواست در پیکر آدم بدمد، بیان کند آن را به خود اضافه کرد و فرمود: «روحی» که در ادبیات عرب به آن اضافه تشریفیه می گویند. 🔻امام باقر عليه السلام در باره روح كه در آدم دميده شده و علت اضافه آن به خداوند مي‏فرمايد: «خداوند روح را به خود نسبت داد، براي اينكه آن را بر ارواح ديگر برتري داد، همان گونه كه خانه‏اي از خانه‏ها (کعبه) را برگزيد و فرمود: خانه من. و به پيامبري از پيامبران فرمود: دوست من، و نظائر آن. و همه آنها مخلوق و ساخته شده و پديد آمده و مورد تربيت و تدبيرند.» 📚 كافي ‏1/134 🔻3. اينما تولوا فثم وجه الله. (بقره/115) (به هر طرف روي کنيد پس آنجا وجه خداوند است.) مفهوم آیه این است که خداوند متعال جا و مکان خاصي ندارد که شما خيال کنيد مثلا اگر رو به قبله کرديد رو به خدا کرده باشيد و اگر رو از قبله بر گردانديد از خدا هم رو برگردانده باشيد! بلکه او متعالي از داشتن زمان و مکان بوده و روي آوردن به او امري معنوي است و روي به هر طرفي مي‌توان با او در مناجات و دعا و انس بود اما ابن عربی بر اساس نظریه وحدت وجود که خدا را بی نهایت می داند و می گوید خداوند همه جا را پر کرده است، می گوید به هر جا نظر کنید، ذات خداوند را مشاهده کرده اید! 📚 فصوص ‏2/149 و این معنایی جز سخن گفتن از یک خدای مادی و مکانی و مقداری ندارد. 🔻4. وما رميت اذ رميت ولکن الله رمي. (انفال/17) (تو پرتاب نکردي آن گاه که پرتاب کردي بلکه خدا پرتاب کرد) مفهوم آیه اين است که هنگامي که تو(پیامبر) در جنگ بدر مشتي از خاک به سوي لشکر کفار پرتاب کردی و گفتی: صورت هايتان زشت باد، در واقع ما بوديم که به دنبال آن طوفاني از خاک و شن ايجاد نموديم که آن‌ها شکست خوردند و فرار کردند 📚تفسير قمي،‏1/ 271 و مقصود کلي آيه اين است که کارهاي نيکي که انجام مي‌دهيد تأييد و نصرت و توفيق آن را ما عطا می کنیم. اما فلاسفه و عرفا می گویند این آیه ناظر به وحدت وجود است، 📚أسفار ‏2/ 372 چرا که به پیامبر می گوید تو اساسا وجود نداشتی که چیزی را به سمت مشرکان پرتاب کنی بلکه وجود فقط منحصر به ذات خداوند است و اوست که پرتاب کرد و اوست که اساسا هر فعلی را انجام می دهد! 🔻بر اساس این تفسیر وحدت وجودی از آیه باید گفت چون غیر از خداوند، وجود مستقل دیگری به نام انسان نیست و انسانها همه مرتبه ها و حصه هایی از وجود خداوندند، همه افعالی که از انسانها سر می زند، چه خیر و چه شر، همگی فعل خداوندند و فی المثل باید به سارق ـ العیاذ بالله ـ گفت: ما سرقت اذ سرقت و لکن الله سرق یا به قاتل گفت: ماقتلت اذ قتلت و لکن الله قتل! و البته می دانیم که مولوی در مثنوی بر همین اساس قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام را نه ابن ملجم بلکه خداوند دانسته و گفته مقدر شده که کسی حق ندارد یک مو از سر ابن ملجم کم کند! 📚مثنوی دفتر اول کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
در 🔴 در پست قبل نمونه هایی از تفسیر به رای در بین را بیان کردیم و مخالفش با روایات را نیز ذکر کردیم . بخوانید تا بدانید کسی که قرآن را به رای خود تفسیر می کند در منظر ائمه هدی " سلام الله علیهم اجمعین " چه جایگاهی دارند : ۱. رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ فرمود: «ما امَنَ بی مَنْ فَسَّر برأیه كلامی» (خدای جلّ‌جلاله می‌فرماید: هر كسی به رأی و دلخواه خویش گفتار مرا تفسیر كند به من ایمان نیاورده است) ۲. «من فَسّر القرآن برأیه فلیتبوَأ مقعدَه من النّار» (كسی كه قرآن را به رأی و نظر خود تفسیر كند، جایگاهش آتش جهنم است) ۳. عیّاشی از امام صادق ـ سلام الله علیه ـ نقل می‌كند كه فرمودند: «مَنْ فسّر القرآن برأیه ان اصابَ لم یُوجَز، و ان اخطاً فهو ابعدُ من السماء» (كسی كه قرآن را به رأی و نظر خویش تفسیر كند، اگر درست و مطابقِ با واقع باشد، اجر و پاداشی برایش نیست و اگر خطا رود، هر آینه (از مرز و حق و حقیقت) بیشتر از فاصله آسمان‌ها از یكدیگر، دور شده است. 📚 التفسیر و المفسرون ، آیت الله محمد هادی معرفت ، ج ۱ ، ص ۶۰ _۶۱ 📚مرآه الانوار ص۱۶ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 تفسیر قرآن مختص حضرت رضا (سلام الله علیه ) مى فرمايد: «اتق الله و لا تنسب الى انبياء الله الفواحش و لا تتاول كتاب الله برأيك فان الله عزوجل قد قال: و ما يعلم تاويله الا الله و الراسخون فى العلم:» تقواى الهى را رعايت كرده و خدا را ناظر بر خود بدان و به پيامبران خدا نسبت گناه مده و كتاب خدا را به رأى خود تاويل مكن كه خدا فرموده تاويل آيات را جز خدا و راسخون در علم نمى دانند. 📚 عیون اخبار الرضا " سلام الله علیه ، ج ۲ ، ص۱۷۰ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 چه کسانی هستند ؟ امام صادق( سلام الله علیه )  فرمود:  «نحن الراسخون فى العلم و نحن نعلم تأویله»  «ما راسخان در علم مى باشیم و ما از تأویل قرآن آگاهیم». 📚 تفسیر نورالثقلین ج۱ ص۲۶۰ 💢 راسخ در علم کسی است که در دانش او ذره ای احتمال خطا نباشد ، حقیقتا چه کسانی غیر از چهارده معصوم ( سلام الله علیهم اجمعین ) را می توان راسخ در علم نام نهاد ⁉️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
014-osol-toohidi.mp3
1.46M
#معارف_وحیانی 🔴 #تبیین_اصول_توحیدی از منظر قرآن و روایات 🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج #سید_جعفر_سیدان ادام الله ظله الوارف 🔸(جلسه چهاردهم) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
038-tanbihat.mp3
5.89M
#معارف_وحیانی #تدریس کتاب شریف #تنبیهات_حول_المبدا_والمعاد توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج #شیخ_مهدی_مروارید حفظه الله تعالی {جلسه سی و هشتم } #تدریس_تنبیهات ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 تخصص بزرگان در و مرحوم میرزا علی اکبر رضوان الله تعالی علیه میفرمود : در زمان حضورم در قزوین و رسائل را نزد علامه و کتاب را نزد علامه تلمذ کردم. 📚 به نقل از یکی از شاگردان کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 علی بن عاصم کوفیِ نابینا می گوید ؛ بر مولایم سلام الله علیه داخل شدم و بر آن حضرت سلام کردم و آن بزرگوار جواب سلام مرا دادند و فرمودند مرحبا ای پسر عاصم کوفی ، بنشین. گوارا باد بر شما ای فرزند عاصم آیا می دانی زیر پایت چه هست ؟ گفتم ای مولای من زیر پای من همین زیرانداز و فرش است که خداوند گرامی بدارد صاحب آن را. فرمودند ای فرزند عاصم بدان که شما روی فرشی و بساطی ایستاده ای که بر روی آن انبیاء و پیامبران نشسته اند! گفتم ای مولای من ای کاش مادامی که زنده هستم از شما مفارقت نمی کردم. سپس در نفْس خود گفتم ای کاش می دیدم این فرش را ، سلام الله علیه دانست آنچه از قلب من گذشت ، فرمودند ای فرزند عاصم پیش بیا ، من جلو رفتم ، سلام الله علیه دست مبارکش را کشید بر صورت من و به اذن خداوند من بینا شدم. سپس فرمود این جایگاه قدم پدرمان است ، و این اثر ، تا رسیدند به اینکه فرمودند و این اثر قدم جدّم صلی الله علیه و آله است و این اثر قدم جدّم _علی_بن_ابیطالب سلام الله علیه است! علی بن عاصم می گوید افتادم روی جای قدمها و همه آنها را بوسیدم و دست مبارک امام سلام الله علیه را هم بوسیدم و به گفتم من عاجز هستم از نصرت و یاری شما با دست ، یعنی از دست من کاری ساخته نیست ، فقط شما را دوست دارم و از دشمنان شما بیزارم و در خلوت بر آنها لعن می کنم. ای مولای من چگونه می بینی حال مرا ؟ سلام الله علیه فرمودند پدرم از جدّم صلی الله علیه و آله نقل کرد که آن حضرت فرمودند : کسی که از کمک ما ناتوان باشد و در خلوت دشمنان ما را لعنت کند خداوند صدای او را به تمام فرشتگان می رساند ، هر وقت یکی از دشمنان ما را لعن کند فرشتگان هم با او هم صدا می شوند ، و اگر یکی از دشمنان فراموش شود در لعنِ شما ، فرشتگان به او هم لعن می کنند وقتی که صدای شما بر لعن کردن دشمنان ما به فرشتگان می رسد آنان از خداوند برای شما استغفار و ثنا می طلبند و می گویند خدایا درود بفرست بر روح این بنده ات که در راه اولیائت کوشش و سعی خودش را کرده است و اگر بیش از این قادر بود انجام می داد ، ناگاه ندا از جانب خداوند می رسد که می فرماید ای فرشتگان ، من دعای شما را درباره این بنده ام استجابت کردم و شنیدم ندای شما را و صلوات فرستادم بر روح او! 📚بحارالانوار ج۵۰ ص۳۱۶ اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 آیت الله العظمی : بیداری به اذهان طلاب فلسفه بدهم! 🔸خاطره‌ای از مرحوم علامه آیت الله حاج به نقل از استاد علامه : شیخ استاد، از قول حضرت نقل ‌کرده‌اند که «من در درس مرحوم میرزا ابوالحسن (۱۲۳۸‌ق- ۱۳۱۴‌ق) حاضر می‌شدم و پس از مدتی، گاه و گاه، به پاره‌ای از مطالبی که گفته می‌شد اشکال می‌کردم. گاه ایشان ناراحت می‌شد، و من به درس حاضر نمی‌شدم. با گذشت دو سه روز مرحوم به طلاب درس می‌فرمود: «سیّد با استعدادی است، بگویید به درس بیاید» و من دوباره می‌رفتم، و باز در موارد مناسب به اشکال کردن می‌پرداختم … تا بار آخر که با تند شدن استاد دیگر به درس نرفتم. و ایشان پیغام داد که بیاید، و من پاسخ دادم که غرضم از آمدن و اشکال کردن این بود که شاگردان شما مقلّدوار به مطالب گوش ندهند و بدانند که آنچه گفته می‌شود، چنان وحی مُنَزل نیست و قابل اشکال است؛ می‌خواستم این بیداری را به اذهان طلاب بدهم که دادم …». 📚محمدرضا حکیمی. مکتب تفکیک. تهران. دفتر نشر فرهنگ اسلامی. چاپ سوم. ۱۳۷۷٫ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa