اللهمَّ صلِّ و سَلِّم و زِد و بارِک علي صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبَويَّةِ، والصّولَةِ الحَيدَريّةِ، والعِصمَةِ الفاطِميَّةِ، والحِلمِ الحسَنيَّةِ، والشُّجاعَةِ الحُسَينيَّةِ، والعِبادَةِ السَّجّاديَّةِ، والمَآثِرِ الباقِريَّةِ، والآثارِ الجَعفَريَّةِ، والعلومِ الکاظِميَّةِ، والحُجَجِ الرَّضَويَّةِ، والجودِ التَّقَويَّةِ، والنَّقاوَةِ النَّقَويَّةِ، والهَيبَةِ العَسکريَّةِ، والغَيبَةِ الإلهيَّةِ،
💐💐💐عجل الله تعالی فرجک الشریف و سهل الله مخرک 💐💐💐
#مهدویت
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#عظمت_علماء_تفکیک
🔴 توجه خاص مرحوم #امام_خمینی به نظر آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی " اعلی الله مقامهما "
🔻مرجع عالیقدر حضرت آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله تعالی) :
▪️یک وقت آقای خمینی مطلبی از آمیرزا مهدی اصفهانی نقل کرد که پیدا بود به آمیرزا مهدی معتنی است :
وقتی آقای آسید ابوالحسن اصفهانی از دنیا رفت ، درباره مرجع و مقلَّد بعد از وی صحبت بود .
آقای خمینی نقل کرد :
«بعضیها گفته اند : آقای حاج آقا حسین قمی اتقی است ولی آقای آمیرزا مهدی گفته بود : ببینیم افقه کیست ؟».
از اینکه آقای خمینی این عبارت را از آمیرزا مهدی نقل می کرد ، معلوم بود که به نظر وی اعتنا داشت .
📚 جرعه ای از دریا ، جلد سوم ، صفحه 655
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#دستورات_ماثور
🔴 نمازی مهم در #شب_شانزدهم از #ماه_شعبان
▪️روایت کرده اند از پیامبر اکرم " صلوات الله علیه و آله و سلم ، که هرکس در این شب ( شب شانزدهم ماه شعبان ) دو رکعت نماز که در هر رکعت از آن سوره حمد یک مرتبه و آیت الکرسی یک مرتبه و سوره توحید را پانزده مرتبه بخواند ، خداوند به من فرمود :
هرکس این دو رکعت نماز را بخواند آنچه را که در برابر اجر نبوت به تو دادم به او نیز عطا می کنم و خداوند هزار کاخ در بهشت برای او بنا می نهد
📚اقبال الاعمال جلد ۲ ص۷۱۹
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
هدایت شده از کتابخانه مجازی مکتب تفکیک
4_5769369310325638961.pdf
4.25M
🔴 فایل #pdf
🔸کتاب شریف: خورشید مکه
🔸تالیف : عالم زاهد ربانی و متاله قرآنی بقیه السلف ، حضرت علامه استاد #محمد_رضا_حکیمی حفظه الله تعالی
🔹 توضیح: این کتاب شریف یکی از بهترین کتب تالیف شده درباره وجود مقدس #امام_زمان سلام الله علیه و عجل الله فرجه الشریف است.
کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک"
@k_maktabtafkik
#حکایات
🔴 تغییر حال معنوی مادر مرحوم حاج #شیخ_مجتبی_قزوینی در زمان بارداری
🔻حضرت آیت الله حاج سید جعفر #سیدان " ادام الله ظله " :
▪️نقل می کنند که وقتی مادرشان ، ایشان را باردار بودند ، زمانی مرحوم پدرشان داخل خانه می شوند و می بینند که اوضاع منزل تغییر کرده ، پرده ها برداشته شده و هرچه امور تزیینی داخل خانه بوده همه گی به سو گذاشته شده ( کنار گذاشته شده ) .. از مادر می پرسند که مگر قصد مسافرت دارید که خانه را اینجور و به اینصورت در آوزده اید ؟ مادر پاسخ می دهد که من از وقتی این فرزند را باردار شده ام حالم تغییر کرده و از تمام زینت های دنیا بدم می آید ، نمی توانم این نحوه را در اتاق ببینم و می خواهم ساده زندگی کنم ... و خلاصه آنکه تمام اشیاء تزیینی منزل را برداشته و داخل صندوقچه گذاشته بودند که حتی نبینند ...
📚متاله قرآنی ص۱۹۵
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#روایات
#معارف
🔴 شرافت متولد شدن در #نیمه_شعبان ...
▪️نُقِلَ مِنْ خَطِّ الشَّهِیدِ عَنِ الصَّادِقِ (سلام الله علیه) قَالَ إِنَّ اللَّیْلَةَ الَّتِی یُولَدُ فِیهَا الْقَائِمُ (عجل الله فرجه) لَا یُولَدُ فِیهَا مَوْلُودٌ إِلَّا کَانَ مُؤْمِناً وَ إِنْ وُلِدَ فِی أَرْضِ الشِّرْکِ نَقَلَهُ اللَّهُ إِلَی الْإِیمَانِ بِبَرَکَةِ الْإِمَامِ (سلام الله علیه)
🔸از خط شهید اول رحمه الله نقل شده از امام صادق ( سلام الله علیه) که فرمود: همانا در شبی که در آن قائم (عجل الله فرجه) زاده شده کودکی متولد نمی شود مگر اینکه مؤمن می باشد؛ و هرچند در سرزمین شرک متولد گردد خداوند او را به برکت امام ( سلام الله علیه) به ایمان منتقل می نماید.
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)/ج51/ص28 - باب 1 ولادته و أحوال أمه سلام الله علیها
📚إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات/ج5/ص210
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
ج 15 - 7 - 93.m4a
24M
#مناظره
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی و حجت الاسلام والمسلمین #حسین_محمدی در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی به مساله #وحدت_وجود و سایر مبانی #فلسفی
🔸( جلسه پانزدهم )
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
#دستورات_ماثور
🔴 نماز #شب_هفدهم از #ماه_شعبان
▪️روايت کرده اند از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله که:
«هرکس دوركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره توحيد هفتاد و يك مرتبه، بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفاربگويد از جاي خود برنمي خيزد مگر آن که خداوند او را مي آمرزد و هيچ گناهي بر او نمي نويسد»
📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۱۹
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#حدیث_اشک
🔴 نگذارید بر زمین بریزد
▪️مرحوم حاج #سید_محمد_باقر_محمدی_نسب که نزد مرحوم آقا #شیخ_علی_اکبر_الهیان نیز استفاده کرده نقل کرد در ایام قدیم در حسینیه ابوترابی منبر می رفتم و علمای مهمی مثل حاج سید ابوتراب ابوترابی،حاج شیخ رحیم سامت،حاج آقا بزرگ علوی و...حاضر میشدند و عمامه ها بر زمین گذارده و بسیار میگریستند.همیشه باخودم میگفتم این بکاءآقایان چه آثاری دارد....
سالها بعد شبی خواب دیدم در حسینیه خودم مجلس عزا برقرار است و علمای شهر همه حاضرند.ناگهان دیدم مرحوم حاج سید ابوتراب از در وارد شد ولی فقط من ایشان را میبینم.جلو رفتم و سلام کردم و گفتم حاج اقا ان طرف چگونه است.وی تسبیحش را زیر عبایش برد و استخاره کرد و گویا استخاره خوب آمده بود لذا فرمود :انجا همه کاره امام حسین است.
من از حرف وی حالت گریه پیدا کردم و اشکم جاری شد که ان مرحوم فورا نهیب زد مواظب اینها باش زمین نریزد؛انجا خیلی به این اشکها اهمیت میدهند..
رحمت الله علیهم.
#شاگردان_سید
#نکات_مهم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
ابواب الهدی 3 بهمن 98.wma
10.94M
🔴 #تدریس کتاب شریف #ابواب_الهدی
🔸از مهمترین آثار علامه محقق مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی قدس الله نفسه الزکیه
🔹توسط حجت الاسلام والمسلمین استاد شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی حفظه الله تعالی از اساتید مبرز #مکتب_تفکیک
{جلسه نوزدهم }
#تدریس_ابواب_الهدی
#معارف_وحیانی
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#پست_ویژه⭐️
🔴 نمازی بسیار مهم در شب هجدهم #ماه_شعبان
🔻روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که:
«هرکس ده ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره توحيد پنج مرتبه بخواند خداوند همه ي حوائج او را که در اين شب از خدا خواسته برآورده ميکند واگر او را بدبخت آفريده باشد نيکبخت مي گرداند و اگر تا سال آينده از دنيا برود شهيد از دنيا مي رود»
📚اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰
#اعمال
#دستورات_ماثور
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
00-01-09 mir bagheri.mp3
10.5M
#معارف
🎙 آیت الله #سید_مهدی_میرباقری " حفظه الله تعالی "
🔻 تعریف و آثار و چگونگیِ اضطرار به وجود خداوند متعال و حضرات معصومین (علیهم صلوات الله)
#مهدویت
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 هجدهم ماه شعبان وفات
جناب #_حسین_بن_روح_نوبختی نایب سوم و ایرانی امام زمان عجّل الله تعالی فرجه
▪️در این روز به سال 326 هـ نائب سوّم حضرت صاحب الأمر صلوات الله علیه و عجّل الله تعالی فرجه الشریف ، جناب حسین بن روح نوبختی سلام الله علیه در بغداد به عالم بقا رحلت کرد و در همان جا دفن شد.
نثار روح مطهر و مقدسشان حمد و صلواتی قرایت کنیم
#مهدویت
#ماه_شعبان
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
هدایت شده از معارف الشیعه
💢 فـلـسفــه، هـرگــز اسـلامی نمی شود.
💢 امام کاظم صلوات الله علیه را یک فیلسوف
به قتل رساند!
أَخْبَرَنِي جَمَاعَةٌ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ الصَّفْوَانِيِ قَالَ حَدَّثَنِي الشَّيْخُ الْحُسَيْنُ بْنُ رَوْحٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ يَحْيَى بْنَ خَالِدٍ سَمَّ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ع فِي إِحْدَى وَ عِشْرِينَ رُطَبَةً وَ بِهَا مَاتَ.
جناب شیخ ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی اعلی الله مقامه الشریف فرمود: یحیی بن خالد، موسی بن جعفر علیه السلام را با 21 دانه خرما مسموم کرد و ایشان به همین خاطر از دنیا رفت.
📚الغيبة؛ الشیخ الطوسی؛ دار المعارف الاسلامیة؛ ص387 و 389
دخالت مستقیم خاندان برمکی به خصوص «یحیی بن خالد برمکی» لعنه الله در آزار امام موسی بن جعفر علیه السلام و قتل ایشان از متواترات تاریخ است. نیاز به تذکر نیست که همین خاندان برمکی نقش اساسی در انتقال «فلسفه» به جهان اسلام داشتند. «یحیی بن خالد» لعنه الله روی تعصّبی که نسبت به فلسفه داشت؛ هشام بن حکم را در معرض قتل قرار داد و باعث فرار و آوارگی او شد:
أَبُو عَمْرٍو الْكَشِّيُّ قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبُو الْحَسَنِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْخَالِدِيُّ، قَالَ أَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ الْبَغْدَادِيُّ أَبُو عَلِيٍّ، عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ أَحْمَدَ النَّخَعِيِّ، قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو حَفْصٍ الْحَدَّادُ وَ غَيْرُهُ، عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، قَالَ:كَانَ يَحْيَى بْنُ خَالِدٍ الْبَرْمَكِيُّ قَدْ وَجَدَ عَلَى هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ شَيْئاً مِنْ طَعْنِهِ عَلَى الْفَلَاسِفَةِ، وَ أَحَبَّ أَنْ يُغْرِيَ بِهِ هَارُونَ وَ يُضْرِيَهُ عَلَى الْقَتْلِ ...
📚رجال الكشي؛ دانشگاه مشهد؛ ص258
✳️نکته: قبل از اینکه باز متوهمین فلسفی مزاج پیش خود اینگونه توجیه کنند که فلسفه اسلامی با فلسفه آن زمان فرق کرده میگویم:
⚠️فلسفه هرگز اسلامی نمیشود زیرا که اولا با تعریف خود فلسفه تناقض دارد و ثانیا فلسفه امروز هیچ تغییری در مبانی نکرده جز اینکه با یک سری اصطلاحات ایشان را در سراب شبهات فرو برده است.
#نقد_فلسفه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
#پست_ویژه⭐️
#دستورات_ماثور
🔴 نماز شب نوزدهم #ماه_شعبان
روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که:
«هرکس دو ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و آيه مُلک ( قل اللهم...تا به غير الحساب، سوره آل عمران آيات 26 و 27 ) پنج مرتبه بخواند خداوند همه ي گناهان گذشته و آينده او را مي آمرزد و نماز هايي را که بعد از اين مي خواند، قبول مي کند و اگر پدر و مادر او در جهنم باشند،
بيرون آورده مي شوند»
📚اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰
#اعمال
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 #آیات_مهدوی_قرآن
🔻[إعلَموا أنَّ اللّهَ يُحيِي الأرضَ بَعدَ مَوْتِها] الحدید، ۱۷
بدانید که البته خداوند , زمین را پس از مردن آن زنده خواهد کرد…
راوی میگوید امام باقر سلام الله علیه درباره این آیه شریفه فرمود:
يعني بِمَوتِها كُفرَ أهلِها وَ الكافِرُ مَيِّتٌ ، فَيُحييها اللّهُ بِالقائِمِ فَيَعدِلُ فيها فَيُحيي الأرضَ وَ يُحيي أهلَها بَعدَ مَوْتِهِم.
منظور از مردنِ زمین ، کفر ورزیدن اهل آن است و کافر مرده است ؛ پس خداوند آن را به (ظهور) حضرت #قائم (سلام الله علیه) زنده خواهد کرد که در زمین عدالت می نماید پس زمین را زنده می سازد و اهل آن را پس از مرگشان زنده می نماید.
📚 تأویل الآیات الظاهرة ص۶۶۳
#مهدویت
#روایات
#تفسیر_قرآن
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔻 #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم ....
💢 #کراهت خوردن بیش از اندازه یک نخود از تربت شریف امام حسین سلام الله علیه
امام صادق سلام الله علیه در حدیثی فرمود:
در وقتی که تربت را بخوری اوّل ببوس و بر هر دو دیده بگذار و زیاده از یک نخود مخور که هرکه زیاده بخورد چنان است که گوشت و خون ما را خورده است.
📚 کتاب #حلیه_المتقین
باب نهم فصل دوازدهم
#آداب_بیماری_و_درمان
#سیره_اهلبیت_سلام_الله_علیهم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔻 #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم ....
💢 #استحباب خواندن صد مرتبه سوره قدر در هر روز
امام محمد تقی سلام الله علیه فرمود:
برای دفع پریشانی هر روز صد مرتبه "انا انزلناه فی لیله القدر" بخوان
📚 کتاب #حلیه_المتقین
باب نهم فصل یازدهم
#آداب_بیماری_و_درمان
#سیره_اهلبیت_سلام_الله_علیهم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#دستورات_ماثور
#پست_ویژه ⭐️
🔴 نمازی بسیار با برکت در شب بیستم #ماه_شعبان
▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر " صلي الله عليه و آله " که:
«هرکس چهارركعت ( بصورت دو رکعتی ) نماز در هر ركعت سوره حمد را يك مرتبه و سوره اِذا جاءَ نَصْرُاللَّهِ وَ الْفَتحِ را پانزده مرتبه بخواند سوگند به خدايي که به حق مرا برانگيخت، از دنيا نمي رود تا آن که (مرا) در خواب ببيند و نيز جايگاه خود را در بهشت ببيند و همراه گراميان و نيکان محشور مي گردد»
📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰
#اعمال
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaeef_shiaa
🔴 وجود مقدّس إمام رضا سلام الله عليه به أباصلت هروى فرمود ؛
در باقی مانده ماه شعبان این ذکر را زیاد تکرار نما اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِىَ مِنْهُ ، که همانا خداوند در این ماه برای حرمت ماه رمضان ، بنده های بسیاری را از آتش جهنم آزاد می کند .
📚بحارالأنوار ۹۷ / ۷۳ .
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#نقد_فلسفه
🔴 نقد معاد #ملاصدرا توسط #فلاسفه
▪️قسمت اول 🔽
🔻 آيتالله سيدابوالحسن رفيعي قزويني (م 1395 هـ)
وي كه فقيه و از اساتيد صاحب نام فلسفه بوده است، با اشاره به چهار قول درباره معاد مينويسد:
«قول چهارم، مذهب صدرالحكماء [ملاصدرا] است كه ميفرمايد: «نفس بعد از مفارقت از بدن عنصري، هميشه خيال بدن دنيوي خود را مينمايد، چون قوه خيال در نفس، بعد از موت باقي است و همين كه خيال بدن خود را نمود، بدني مطابق بدن دنيوي از نفس صادر ميشود و نفس با چنين بدني ـ كه از قدرت خيال بر اختراع بدن فراهم شده استـ در معاد محشور خواهد شد و ثواب و عقاب او با همين بدن است». در حقيقت، در نزد اين مرد بزرگ، بدن اخروي بهمنزله سايه و پرتوي است از نفس، تا نفس كه باشد و اين بدن چه باشد؛ يا نوراني است و يا ظلماني؛ به تفصيلي كه در كتب خود، با اصول حكميه، تقريب و تقرير فرموده است. ليكن در نزد اين ضعيف، التزام به اين قول بسيار صعب و دشوار است، زيرا كه ـ بهطور قطع ـ مخالف با ظواهر بسياري از آيات و مباين با صريح اخبار معتبره است.» (همان/ 220، به نقل از مجموعه رسائل و مقالات فلسفي/83)
🔻امام خميني(م 1368 ش)
«علي اي حال، بدن نفس، در نشئه آخرت، بدني معلول و مخلوق نفس نيست، بلكه بدني است كه نفس، خود آن بدن است و ايجاد و اعدام آن، مُساوق اعدام و يا ايجاد خودش ميباشد؛ و البته ممكن نيست شيء به فعاليت خودش موجود شود، زيرا مستلزم دور صريح باطل است؛ و اگر عبارتي از عبارات آخوند [ملاصدرا] قده ـ موهم اين معني باشد كه نفس با فعاليت، بدن خودش را «ايجاد» ميكند، از خطاهاي لفظي است و فرضاً اگر آخوند ـ قده ـ و يا ديگران، مصرّ بر اين معني باشند، درست نبوده و بهشدّت مورد انكار ماست. ما نسبت به مدّعيان چنين فعاليتي [از سوي نفس] منكر هستيم.» (معاد جسماني در حكمت متعاليه، به نقل از تبيان، دفتر سي ام،)
🔻علامه طباطبايي (م 1362 ش)
آيتالله شيخ جعفر سبحاني كه در درس اسفار مرحوم علامه طباطبايي شركت ميكرده است، درباره نظر علامه در مورد معاد اسفار ميگويد:
«ايشان [علامه طباطبايي] هيچ وقت معاد را تدريس نميكرد. به خاطر دارم، هنگامي كه خدمتشان منظومه ميخوانديم، وقتي به مبحث معاد رسيديم، درس را تعطيل كردند. علت را هم هيچ وقت بيان نكردند. فقط تنها چيزي كه ما توانستيم كشف كنيم اين بود كه مرحوم علامه طباطبايي، معاد مرحوم صدرالمتألهين را قبول نداشت، چون با ظواهر آيات تطبيق نميكرد. البته صدرالمتألهين خيلي تلاش كرد كه بگويد معادي را كه آورده عين قرآن است و از قرآن استخراج شده و آيات را بر آن تطبيق داد. با اين حال، معاد مرحوم آخوند (ملا صدرا) با اكثر آيات قرآني تطبيق نميكند. معادي را كه مرحوم صدرالمتألهين گفته، در واقع نوعي معاد برزخي است [نه معاد حشري]؛ جسم، جسم برزخي [يعني تمثلي و تخيلي بدون جرم] است. ميوه، ميوه برزخي است و خلاصه يك سلسله صور غيبيه هستند كه ماده ندارند و فقط صورت دارند. مرحوم علامه طباطبايي اين معاد را قبول نداشت.» (معاد جسماني در حكمت متعاليه/ 224، به نقل از كيهان فرهنگي، سال ششم، شماره 8، آبان 1368)
🔻شهيد مطهري (م 1358 ش)
«امثال ملاصدرا گفتهاند، معاد جسماني است، اما همه معاد جسماني را بردهاند در داخل خود روح و عالم ارواح، يعني گفتهاند، اين خصائص جسماني در عالم ارواح وجود دارد. اين فاصلهاي كه قدما از قبيل بوعلي، ميان روح و جسم قائل بودهاند و فقط عقل را روحي ميدانستند و غيرعقل را روحي نميدانستند، اين فاصله وجود ندارد. اما البته اين مطلب هم مشكل را حل نكرده است؛ يعني ما اين را با مجموع آيات قرآن نميتوانيم [تطبيق كنيم]، با اينكه خيلي حرف خوبي است، و آن را با دلايل علمي هم ميشود تأييد كرد، ولي معاد قرآن را با اين مطلب نميشود توجيه كرد؛ چون معاد قرآن روي تنها انسان نيست، روي همه عالم است. قرآن اساساً [در امر معاد و بازگشت]، راجع به عالم ماده بحث ميكند، نه تنها انسان.» (مجموعه آثار4/ 792)
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#نقد_فلسفه
🔴 نقد معاد #ملاصدرا توسط #فلاسفه
▪️قسمت دوم 🔽
برخي از عالمان ديني فلسفي مشرب كه در مسأله معاد، وجه تديّن و تشرّعشان بر وجه تفلسفشان پيشي گرفته است، از ديدگاه فلسفي در باب معاد احتراز جسته و به معاد جسماني ـ كه منطبق با قرآن و عترت است ـ تصريح كردهاند كه در ذيل به نقل پارهاي از اين اعترافات ميپردازيم:
🔻محقق دواني (م 908 هـ)
«آنچه از بيانات اهل شرع درباره مسأله معاد به دست ميآيد، همانا جسماني بودن معاد است. پس عقيده بر چنين معادي، واجب و منكرش كافر است و به اتفاق همه خداپرستان، معاد از ضروريات است و آيات قرآن بر جسماني بودن آن صريحاً دلالت دارند، بهطوري كه تأويل و شبهه براي احدي باقي نميماند: مثلاً در آيه 78 از سوره يس چنين آمده: «و ضرب لنا مثلاً و نسي خلقه، قال من يحيي العظام و هي رميم»، علماي تفسير ميفرمايند، اين آيه موقعي نازل شد كه ابي بن خلف استخوان پوسيدهاي را با دستهاي خود نرم كرد و گفت: اي محمد! تو ميگويي اين استخوانها كه پوسيدهاند، زنده خواهد شد؟ فرمود: آري تو هم زنده و مبعوث ميشوي و بعد از قيامت وارد جهنم خواهي شد.» (آشتياني، سيدجلال الدين، مقدمه كتاب المبدأ و المعاد/ 48)
🔻ملااسماعيل خواجويي (م 1173هـ)
«اي برادر عزيز ـ كه خداوند تو را تأييد نمايد ـ بدان كه قدر ضروري از دين و آنچه كه واجب است مسلمانان بدان ملتزم باشند، ايمان به معاد بدني، بدان صورتي است كه صاحب شريعت ـ كه بر آورنده آن و خاندان او درود باد ـ آن را آورده است، آن هم ايماني مجمل بدون نياز به بحث و فحص از حقيقت و كيفيت آن؛ پس آن كس كه چنين ايماني حاصل كند، حقيقتاً [به معاد] مؤمن است و هيچنيازي به تفتيش ندارد، چه آنكه ممكن است دچار شبههاي شود كه از پاسخ آن درماند و در نتيجه حيران و سرگردان شود و بلكه در زمره ملحدان و منكران قرار گيرد، در عين حال كه مسأله [معاد جسماني] امري واضح و روشن است.» (آشتياني، سيدجلال الدين، منتخباتي از آثار حكماي الهي ايران4/ 302،)
و همچنين:
«اما اين سخن كه چون معاد روحاني را غالب مردم نميفهميدهاند، پس به عنوان معاد جسماني از باب تمثيل و تشبيه معقول به محسوس، مطرح شده است، تكذيب پيامبران الهي: است زيرا در آن صورت، آنچه از آن خبر دادهاند [معاد جسماني]، مطابق با واقع نيست.» (همان/ 305)
🔻شيخ محمد تقي آملي (م 1391هـ)
آيتالله شيخ محمدتقي آملي، از اساتيد مسلّم فلسفه در كتاب دررالفوائد پس از نفي معاد مثالي مطرح شده در اسفار، به اين دليل كه همان معاد روحاني است، مينويسد:
«قسم به جانم كه اين معاد، مخالف است با آنچه شرع مقدس فرموده است و من خداوند را و فرشتگان را و پيامبران و رسولان خدا را گواه ميگيرم در اين ساعت، كه ساعت سوم از روز يكشنبه چهاردهم ماه معظم شعبان سال 1368هـ.ق است، كه درباره معاد جسماني، معتقدم به آنچه قرآن كريم فرموده است و حضرت محمد صلي الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام به آن اعتقاد داشتهاند و امت اسلام بر آن (و قبول آن) اجماع كردهاند؛ و من ذرهاي از قدرت خداوند را منكر نميشوم.» (دررالفوائد2/ 460)
🔻ميرزا احمد آشتياني (م 1354 ش)
وي نيز كه از مدرسان به نام فلسفه بوده است، درباره معاد مورد نظر ملاصدرا در اسفار مينويسد:
«اين صوري [ابدان مثالي] كه اصولي [اصول يازدهگانه صدرايي] براي اثبات آن تأسيس كرديد و قواعد آن را محكم ساختيد و بنيان آن را استوار داشتيد و افكار خود را در تبيين آن خسته كرديد، به هيچ روي با بدني كه در رستاخيز بزرگ محشور ميگردد منطبق نيست؛ اگرچه در ظاهر كار با قالبهاي مثالي عالم برزخ ممكن است انطباق داشته باشد. بنابراين «انكار معاد جسماني» و بازگشت روحها به بدنها ـ كه عقل سليم نيز با آن مساعد است ـ مخالف نصّ قرآن، بلكه مخالف همه اديان است و انكار يك امر ضروري در اسلام ميباشد. خداي متعال خود ما را از لغزشهاي وهمي و آراء بزك كرده بهوسيله شيطان، محفوظ نگاه دارد.»
(معاد جسماني در حكمت متعاليه/ 219، به نقل از لوامع الحقائق فياصول العقائد/44)
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سلسله مباحث #مظلومیت_علم
🎥 پاسخی بر عبارات #تقطیع_شده و برداشت های غلط از متون منسوب به مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی " رضوان الله تعالی علیه " از سوی #مجله_سمات
🔸استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی " حفظه الله تعالی "
( قسمت پانزدهم )
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shias