eitaa logo
معارف الشیعه
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
634 ویدیو
301 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 زندگانی و سیره مرحوم حاج " اعلی الله مقامه الشریف" 🔺پرهیز از غرور علمی مرحوم حاج شیخ می فرمودند : طلبه اگر بخواهد وجودش برای جامعه مفید باشد و منشاء فیوضات و برکات گردد ، باید از غرور علمی پرهیز کند ، این روشی بود که خود ایشان بکار می برد و می فرمود : طلبه اگر غرور علمی پیدا کرد حجاب اکبر است ، هرچه بخواند بی اثر و نتیجه است . 📚 متاله قرآنی ص۲۱۵ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⭐️ 🔴 نمازی بسیار با برکت در ▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر " صلي الله عليه و آله " که: «هرکس چهارركعت ( بصورت دو رکعتی ) نماز در هر ركعت سوره حمد را يك مرتبه و سوره اِذا جاءَ نَصْرُاللَّهِ وَ الْفَتحِ را پانزده مرتبه بخواند سوگند به خدايي که به حق مرا برانگيخت، از دنيا نمي رود تا آن که (مرا) در خواب ببيند و نيز جايگاه خود را در بهشت ببيند و همراه گراميان و نيکان محشور مي گردد» 📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaeef_shiaa
🔴 نقد معاد توسط ▪️قسمت اول 🔽 🔻 آيت‌الله‌ سيدابوالحسن‌ رفيعي‌ قزويني‌ (م‌ 1395 هـ) وي‌ كه‌ فقيه‌ و از اساتيد صاحب‌ نام‌ فلسفه‌ بوده‌ است‌، با اشاره‌ به‌ چهار قول‌ درباره معاد مي‌نويسد: «قول‌ چهارم‌، مذهب‌ صدرالحكماء [ملاصدرا] است‌ كه‌ مي‌فرمايد: «نفس‌ بعد از مفارقت‌ از بدن‌ عنصري‌، هميشه‌ خيال‌ بدن‌ دنيوي‌ خود را مي‌نمايد، چون‌ قوه خيال‌ در نفس‌، بعد از موت‌ باقي‌ است‌ و همين‌ كه‌ خيال‌ بدن‌ خود را نمود، بدني‌ مطابق‌ بدن‌ دنيوي‌ از نفس‌ صادر مي‌شود و نفس‌ با چنين‌ بدني‌ ـ كه‌ از قدرت‌ خيال‌ بر اختراع‌ بدن‌ فراهم‌ شده‌ است‌ـ در معاد محشور خواهد شد و ثواب‌ و عقاب‌ او با همين‌ بدن‌ است‌». در حقيقت‌، در نزد اين‌ مرد بزرگ‌، بدن‌ اخروي‌ به‌منزله سايه‌ و پرتوي‌ است‌ از نفس‌، تا نفس‌ كه‌ باشد و اين‌ بدن‌ چه‌ باشد؛ يا نوراني‌ است‌ و يا ظلماني‌؛ به‌ تفصيلي‌ كه‌ در كتب‌ خود، با اصول‌ حكميه‌، تقريب‌ و تقرير فرموده‌ است‌. ليكن‌ در نزد اين‌ ضعيف‌، التزام‌ به‌ اين‌ قول‌ بسيار صعب‌ و دشوار است‌، زيرا كه‌ ـ به‌طور قطع‌ ـ مخالف‌ با ظواهر بسياري‌ از آيات‌ و مباين‌ با صريح‌ اخبار معتبره‌ است‌.» (همان/‌ 220، به‌ نقل‌ از مجموعه‌ رسائل‌ و مقالات‌ فلسفي/‌83) 🔻امام‌ خميني‌(م‌ 1368 ش‌) «علي‌ اي‌ حال‌، بدن‌ نفس‌، در نشئه آخرت‌، بدني‌ معلول‌ و مخلوق‌ نفس‌ نيست‌، بلكه‌ بدني‌ است‌ كه‌ نفس‌، خود آن‌ بدن‌ است‌ و ايجاد و اعدام‌ آن‌، مُساوق‌ اعدام‌ و يا ايجاد خودش‌ مي‌باشد؛ و البته‌ ممكن‌ نيست‌ شي‌ء به‌ فعاليت‌ خودش‌ موجود شود، زيرا مستلزم‌ دور صريح‌ باطل‌ است‌؛ و اگر عبارتي‌ از عبارات‌ آخوند [ملاصدرا] قده‌ ـ موهم‌ اين‌ معني‌ باشد كه‌ نفس‌ با فعاليت‌، بدن‌ خودش‌ را «ايجاد» مي‌كند، از خطاهاي‌ لفظي‌ است‌ و فرضاً اگر آخوند ـ قده‌ ـ و يا ديگران‌، مصرّ بر اين‌ معني‌ باشند، درست‌ نبوده‌ و به‌شدّت‌ مورد انكار ماست‌. ما نسبت‌ به‌ مدّعيان‌ چنين‌ فعاليتي‌ [از سوي‌ نفس‌] منكر هستيم‌.» (معاد جسماني‌ در حكمت‌ متعاليه‌، به‌ نقل‌ از تبيان‌، دفتر سي‌ ام‌،) 🔻علامه‌ طباطبايي‌ (م‌ 1362 ش‌) آيت‌الله‌ شيخ‌ جعفر سبحاني‌ كه‌ در درس‌ اسفار مرحوم‌ علامه‌ طباطبايي‌ شركت‌ مي‌كرده‌ است‌، درباره نظر علامه‌ در مورد معاد اسفار مي‌گويد: «ايشان‌ [علامه‌ طباطبايي‌] هيچ‌ وقت‌ معاد را تدريس‌ نمي‌كرد. به‌ خاطر دارم‌، هنگامي‌ كه‌ خدمتشان‌ منظومه‌ مي‌خوانديم‌، وقتي‌ به‌ مبحث‌ معاد رسيديم‌، درس‌ را تعطيل‌ كردند. علت‌ را هم‌ هيچ‌ وقت‌ بيان‌ نكردند. فقط‌ تنها چيزي‌ كه‌ ما توانستيم‌ كشف‌ كنيم‌ اين‌ بود كه‌ مرحوم‌ علامه‌ طباطبايي‌، معاد مرحوم‌ صدرالمتألهين‌ را قبول‌ نداشت‌، چون‌ با ظواهر آيات‌ تطبيق‌ نمي‌كرد. البته‌ صدرالمتألهين‌ خيلي‌ تلاش‌ كرد كه‌ بگويد معادي‌ را كه‌ آورده‌ عين‌ قرآن‌ است‌ و از قرآن‌ استخراج‌ شده‌ و آيات‌ را بر آن‌ تطبيق‌ داد. با اين‌ حال‌، معاد مرحوم‌ آخوند (ملا صدرا) با اكثر آيات‌ قرآني‌ تطبيق‌ نمي‌كند. معادي‌ را كه‌ مرحوم‌ صدرالمتألهين‌ گفته‌، در واقع‌ نوعي‌ معاد برزخي‌ است‌ [نه‌ معاد حشري‌]؛ جسم‌، جسم‌ برزخي‌ [يعني‌ تمثلي‌ و تخيلي‌ بدون‌ جرم‌] است‌. ميوه‌، ميوه برزخي‌ است‌ و خلاصه‌ يك‌ سلسله‌ صور غيبيه‌ هستند كه‌ ماده‌ ندارند و فقط‌ صورت‌ دارند. مرحوم‌ علامه‌ طباطبايي‌ اين‌ معاد را قبول‌ نداشت‌.» (معاد جسماني‌ در حكمت‌ متعاليه‌/ 224، به‌ نقل‌ از كيهان‌ فرهنگي‌، سال‌ ششم‌، شماره 8، آبان 1368) 🔻شهيد مطهري‌ (م‌ 1358 ش‌) «امثال‌ ملاصدرا گفته‌اند، معاد جسماني‌ است‌، اما همه معاد جسماني‌ را برده‌اند در داخل‌ خود روح‌ و عالم‌ ارواح‌، يعني‌ گفته‌اند، اين‌ خصائص‌ جسماني‌ در عالم‌ ارواح‌ وجود دارد. اين‌ فاصله‌اي‌ كه‌ قدما از قبيل‌ بوعلي‌، ميان‌ روح‌ و جسم‌ قائل‌ بوده‌اند و فقط‌ عقل‌ را روحي‌ مي‌دانستند و غيرعقل‌ را روحي‌ نمي‌دانستند، اين‌ فاصله‌ وجود ندارد. اما البته‌ اين‌ مطلب‌ هم‌ مشكل‌ را حل‌ نكرده‌ است‌؛ يعني‌ ما اين‌ را با مجموع‌ آيات‌ قرآن‌ نمي‌توانيم‌ [تطبيق‌ كنيم‌]، با اين‌كه‌ خيلي‌ حرف‌ خوبي‌ است‌، و آن‌ را با دلايل‌ علمي‌ هم‌ مي‌شود تأييد كرد، ولي‌ معاد قرآن‌ را با اين‌ مطلب‌ نمي‌شود توجيه‌ كرد؛ چون‌ معاد قرآن‌ روي‌ تنها انسان‌ نيست‌، روي‌ همه عالم‌ است‌. قرآن‌ اساساً [در امر معاد و بازگشت]، راجع‌ به‌ عالم‌ ماده‌ بحث‌ مي‌كند، نه‌ تنها انسان‌.» (مجموعه آثار4/ 792) کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نقد معاد توسط ▪️قسمت دوم 🔽 برخي‌ از عالمان‌ ديني‌ فلسفي‌ مشرب‌ كه‌ در مسأله‌ معاد، وجه‌ تديّن‌ و تشرّعشان‌ بر وجه‌ تفلسفشان‌ پيشي‌ گرفته‌ است‌، از ديدگاه‌ فلسفي‌ در باب‌ معاد احتراز جسته‌ و به‌ معاد جسماني‌ ـ كه‌ منطبق‌ با قرآن‌ و عترت‌ است‌ ـ تصريح‌ كرده‌اند كه‌ در ذيل‌ به‌ نقل‌ پاره‌اي‌ از اين‌ اعترافات‌ مي‌پردازيم‌: 🔻محقق‌ دواني‌ (م‌ 908 هـ) «آنچه‌ از بيانات‌ اهل‌ شرع‌ درباره‌ مسأله‌ معاد به‌ دست‌ مي‌آيد، همانا جسماني‌ بودن‌ معاد است‌. پس‌ عقيده‌ بر چنين‌ معادي‌، واجب‌ و منكرش‌ كافر است‌ و به‌ اتفاق‌ همه‌ خداپرستان‌، معاد از ضروريات‌ است‌ و آيات‌ قرآن‌ بر جسماني‌ بودن‌ آن‌ صريحاً دلالت‌ دارند، به‌طوري‌ كه‌ تأويل‌ و شبهه‌ براي‌ احدي‌ باقي‌ نمي‌ماند: مثلاً در آيه‌ 78 از سوره‌ يس‌ چنين‌ آمده‌: «و ضرب‌ لنا مثلاً و نسي‌ خلقه‌، قال‌ من‌ يحيي‌ العظام‌ و هي‌ رميم‌»، علماي‌ تفسير مي‌فرمايند، اين‌ آيه‌ موقعي‌ نازل‌ شد كه‌ ابي‌ بن‌ خلف‌ استخوان‌ پوسيده‌اي‌ را با دست‌هاي‌ خود نرم‌ كرد و گفت‌: اي‌ محمد! تو مي‌گويي‌ اين‌ استخوان‌ها كه‌ پوسيده‌اند، زنده‌ خواهد شد؟ فرمود: آري‌ تو هم‌ زنده‌ و مبعوث‌ مي‌شوي‌ و بعد از قيامت‌ وارد جهنم‌ خواهي‌ شد.» (آشتياني‌، سيدجلال‌ الدين‌، مقدمه كتاب‌ المبدأ و المعاد/ 48) 🔻ملااسماعيل‌ خواجويي‌ (م‌ 1173هـ) «اي‌ برادر عزيز ـ كه‌ خداوند تو را تأييد نمايد ـ بدان‌ كه‌ قدر ضروري‌ از دين‌ و آنچه‌ كه‌ واجب‌ است‌ مسلمانان‌ بدان‌ ملتزم‌ باشند، ايمان‌ به‌ معاد بدني‌، بدان‌ صورتي‌ است‌ كه‌ صاحب‌ شريعت‌ ـ كه‌ بر آورنده آن‌ و خاندان‌ او درود باد ـ آن‌ را آورده‌ است‌، آن‌ هم‌ ايماني‌ مجمل‌ بدون‌ نياز به‌ بحث‌ و فحص‌ از حقيقت‌ و كيفيت‌ آن‌؛ پس‌ آن‌ كس‌ كه‌ چنين‌ ايماني‌ حاصل‌ كند، حقيقتاً [به‌ معاد] مؤمن‌ است‌ و هيچ‌نيازي‌ به‌ تفتيش‌ ندارد، چه‌ آن‌كه‌ ممكن‌ است‌ دچار شبهه‌اي‌ شود كه‌ از پاسخ‌ آن‌ درماند و در نتيجه‌ حيران‌ و سرگردان‌ شود و بلكه‌ در زمره ملحدان‌ و منكران‌ قرار گيرد، در عين‌ حال‌ كه‌ مسأله‌ [معاد جسماني] امري‌ واضح‌ و روشن‌ است‌.» (آشتياني‌، سيدجلال‌ الدين‌، منتخباتي‌ از آثار حكماي‌ الهي‌ ايران4/‌ 302،) و همچنين‌: «اما اين‌ سخن‌ كه‌ چون‌ معاد روحاني‌ را غالب‌ مردم‌ نمي‌فهميده‌اند، پس‌ به‌ عنوان‌ معاد جسماني‌ از باب‌ تمثيل‌ و تشبيه‌ معقول‌ به‌ محسوس‌، مطرح‌ شده‌ است‌، تكذيب‌ پيامبران‌ الهي‌: است‌ زيرا در آن‌ صورت‌، آنچه‌ از آن‌ خبر داده‌اند [معاد جسماني]، مطابق‌ با واقع‌ نيست‌.» (همان/ 305) 🔻شيخ‌ محمد تقي‌ آملي‌ (م‌ 1391هـ) آيت‌الله‌ شيخ‌ محمدتقي‌ آملي‌، از اساتيد مسلّم‌ فلسفه‌ در كتاب‌ دررالفوائد پس‌ از نفي‌ معاد مثالي‌ مطرح‌ شده‌ در اسفار، به‌ اين‌ دليل‌ كه‌ همان‌ معاد روحاني‌ است‌، مي‌نويسد: «قسم‌ به‌ جانم‌ كه‌ اين‌ معاد، مخالف‌ است‌ با آنچه‌ شرع‌ مقدس‌ فرموده‌ است‌ و من‌ خداوند را و فرشتگان‌ را و پيامبران‌ و رسولان‌ خدا را گواه‌ مي‌گيرم‌ در اين‌ ساعت‌، كه‌ ساعت‌ سوم‌ از روز يكشنبه‌ چهاردهم‌ ماه‌ معظم‌ شعبان‌ سال‌ 1368هـ.ق‌ است‌، كه‌ درباره‌ معاد جسماني‌، معتقدم‌ به‌ آنچه‌ قرآن‌ كريم‌ فرموده‌ است‌ و حضرت‌ محمد صلي الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام به‌ آن‌ اعتقاد داشته‌اند و امت‌ اسلام‌ بر آن‌ (و قبول‌ آن‌) اجماع‌ كرده‌اند؛ و من‌ ذره‌اي‌ از قدرت‌ خداوند را منكر نمي‌شوم‌.» (دررالفوائد2/ 460) 🔻ميرزا احمد آشتياني‌ (م‌ 1354 ش‌) وي‌ نيز كه‌ از مدرسان‌ به‌ نام‌ فلسفه‌ بوده‌ است‌، درباره معاد مورد نظر ملاصدرا در اسفار مي‌نويسد: «اين‌ صوري‌ [ابدان‌ مثالي‌] كه‌ اصولي‌ [اصول‌ يازده‌گانه صدرايي‌] براي‌ اثبات‌ آن‌ تأسيس‌ كرديد و قواعد آن‌ را محكم‌ ساختيد و بنيان‌ آن‌ را استوار داشتيد و افكار خود را در تبيين‌ آن‌ خسته‌ كرديد، به‌ هيچ‌ روي‌ با بدني‌ كه‌ در رستاخيز بزرگ‌ محشور مي‌گردد منطبق‌ نيست‌؛ اگرچه‌ در ظاهر كار با قالب‌هاي‌ مثالي‌ عالم‌ برزخ‌ ممكن‌ است‌ انطباق‌ داشته‌ باشد. بنابراين‌ «انكار معاد جسماني‌» و بازگشت‌ روح‌ها به‌ بدن‌ها ـ كه‌ عقل‌ سليم‌ نيز با آن‌ مساعد است‌ ـ مخالف‌ نص‌ّ قرآن‌، بلكه‌ مخالف‌ همه اديان‌ است‌ و انكار يك‌ امر ضروري‌ در اسلام‌ مي‌باشد. خداي‌ متعال‌ خود ما را از لغزش‌هاي‌ وهمي‌ و آراء بزك‌ كرده‌ به‌وسيله شيطان‌، محفوظ‌ نگاه‌ دارد.» (معاد جسماني‌ در حكمت‌ متعاليه‌/ 219، به‌ نقل‌ از لوامع‌ الحقائق‌ في‌اصول‌ العقائد/44) کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
ج_19_ت_11_1_400_ادامه_بابا_نه_علیت_فلسفی_و_لوازم_آن.m4a
13.34M
🔴 کتاب شریف 🔸از مهمترین آثار علامه محقق مرحوم آیت الله العظمی قدس الله نفسه الزکیه 🔹توسط حجت الاسلام والمسلمین استاد شیخ حفظه الله تعالی از اساتید مبرز {جلسه پنجاه و یکم } کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نماز شب روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس هشت ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سورهاي توحيد، فلق و ناس يك مرتبه بخواند خداوند به شماره ي ستارگان آسمان عمل نيک براي او مي نويسد و به همين مقدار درجه اش بالا برده مي شود و نيز به همين مقدار گناهانش پاک مي گردد» 📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۱ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 🔸تبیین مبانی مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه 🔹 تصویر شماره سوم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 دعای روزهای آخر ▪️ وجود مقدّس إمام رضا سلام الله عليه به أباصلت هروى فرمود ؛ در باقی مانده ماه شعبان این ذکر را زیاد تکرار نما : اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِىَ مِنْهُ ، که همانا خداوند در این ماه برای حرمت ماه رمضان ، بنده های بسیاری را از آتش جهنم آزاد می کند . 📚بحارالأنوار ۹۷ / ۷۳ . کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⭐️ 🔴 نماز ▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: « روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس دو ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره كافرون يك مرتبه و سوره توحيد پانزده مرتبه بخواند خداوند متعال نام او را جز نام صديقان مي نويسد و در روز قيامت در زمره ي رسولان و در زير پوشش الهي، محشور مي گردد»» 📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۱ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 🔻[وَ مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصيبٍ] شوری ، ۲۰ ▪️عن ابی بصیر قلت مَن کانَ یُرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَة قَالَ مَعْرِفَهًُْ أَمِیرالمُؤمِنِینَ وَ الأَئِمَّهًِْ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِه قَالَ نَزِیدُه مِنْهَا قَالَ یَستَوفِی نَصِیبَهُ مِن دَولَتِهِم وَ مَن کانَ یُرِیدُ حَرثَ الدُّنیا نُؤتِهِ مِنها وَ ما لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِن نَصِیبٍ قَالَ لَیسَ لَهُ فِی دَولَهًِْ الحَقِّ مَعَ الْقَائِمِ نَصِیبٌ ابی بصیر می گوید خدمت امام صادق سلام الله علیه عرض کردم {هر کس اندوخته آخرت خواهد} یعنی چه؟ حضرت فرمود: اندوخته‌ آخرت یعنی شناسایی امیرالمؤمنین و ائمّه‌ی طاهرین سلام الله علیهم که خداوند از برکت دولت آن‌ها، دوستان آنان را نیز بهره‌مند گرداند؛ ولی آن کس که چشم به اندوخته‌ دنیوی دوخته، در آل محمّد عجل‌الله فرجه بهره‌ای نخواهد داشت. 📚الکافی، ج۱، ص۴۳۵ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 نشستن در صدر مجلس (سه شخص استثناء هستند) از امیرالمؤمنین سلام الله علیه منقول است که: کسی که مجموع این سه خصلت یا یکی از آن ها در او نباشد و در صدر مجالس بنشیند احمق است؛ اوّل آن که هرچه بپرسند و او بتواند جواب دهد. دوم آن که چون دیگران عاجز شوند او حق را بتواند بیان کند. سوم آن که بتواند برای کسی که صلاح اهلش در آن باشد راهنما باشد. 📚 کتاب باب یازدهم فصل سوم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 نشستن در جایی که صاحب خانه می فرماید رسول خدا صلی الله علیه و آله در حدیث معتبری فرمود: چون کسی به خانه شخصی بیاید هر جا که صاحب آن خانه می فرماید بنشیند که صاحب خانه نیک و بد خانه خود را بهتر می داند. 📚 کتاب باب یازدهم فصل سوم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⭐️ 🔴 نمازی برای تصفیه قلوب سالکین از کینه و فریب و ... 🔻 نماز از روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس سي ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره زلزله يك مرتبه بخواند خداوند متعال کينه و فريب را از دلش مي کَند و از کساني مي گردد که خداوند دلش را براي پذيرش اسلام گشوده است و نيز خداوند متعال او را در حالي که صورتش مانند ماه شب چهاردهم مي درخشد، بر مي انگيزد و...» 📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۱ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
23-khedmat be khalgh.mp3
5.17M
🔻 اثر خدمت به خلق 🎙پیر غلام آستان مقدس مهدوی و صاحب سرّ امام زمان " سلام الله علیه " مرحوم حاج قدرت الله " رضوان الله تعالی علیه و رزقنا الله مقاماته و درجاته من فضله " کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻ضرورت جداسازی افکار ناصحیح بشری از وحی 🔻و ضرورت رعایت تمام موازین اخلاقی در 🎥 حضرت آیت الله علامه " دامت برکاته " کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 🔸تبیین مبانی مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه 🔹 تصویر چهارم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 توضیح و شرح اجمالی عبارات مرحوم آیت الله العظمی قدس الله نفسه در : 🔸شرح اجمالی تصویر چهارم: اساس قیام و بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و نزول قرآن بر پایه ی تذکر بر معرفت خدای تعالی است، در عالم ذر خدای تعالی خودش را به انسانها شناسانده و تمام انسانها مفطور به این معرفت فطری هستند اما بعد از تولد و ورود به دنیا به اسباب و دلایلی از این معرفت فطری غافل شده اند . پس انسان معرفتی قبلی به نام معرفت فطری در عالم ذر را دارا هست اما از آن غافل است،بعثت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و نزول قرآن سببیست تا انسان از غفلت بیدار شده و آن معرفت فطری را دوباره وجدان کند. این بیداری از غفلت با تذکر بر فقر ذاتی انسان و با رعایت مراقبه و در حضور پروردگار عالم به نتیجه میرسد، انسانی که از خواب غفلت بیدار شده باشد و به مرتبه ی وجدان و تذکر معرفت فطری نائل آمده باشد این صلاحیت را پیدا میکند تا فعل خدای تعالی را مشاهده کند و تابش انوار الهی بر قلب خود را وجدان کند و بیابد که کمالات خود نیز خارج از ذات خودش هست. نکته: وجدان خدای تعالی غیر از شهود و است و هیچ ارتباطی بین این دو مقوله نیست چرا که شهود و بر اساس سنخیت خالق و مخلوق و وحدت وجود و تشکیک و تطور ذات الهیست که تمام اینها از اساس باطل و خلاف مسلمات قرآن و روایات است ، توضیحات بیشتر در مباحث آتی ارائه خواهد شد ان شا الله کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺عارف کاملی که مدتها قرآن را اشتباه می خواند! ▪️ممکن است هر انسانی ، اشتباه کند اما کسی که به قول سید محمد صادق طهرانی به فعلیت تامه رسیده و نور توحید تمام زوایای وجودی اش را در برگرفته(نور مجرد ص۳۳۴) تسلطش بر نفوس مانند تسلط امیرالمومنین علیه السلام و در خودش صفات ایشان را می بیند(نور مجرد ص۳۲۷)حقیقتش برتر از آن است که در وهم بگنجد(نور مجرد ص۴۲) و آئینه تمام نمای حضرت حق و قول و فعلش همانند معصوم حجت است و مرید باید در مقابلش تبعیت محضه،فاقد اراده و عبد محض باشد(نور مجرد ص۵۴۷) 🔻حال چنین شخصی با چنین اوصافی یک‌ عمر آیه قرآنی را اشتباه خوانده چه تضمینی است سائر دعاوی وی نیز دچار جهل مرکب نباشد؟آیا قول و فعل وی در مثل چنین فرضی برای دیگران حجت است؟! ❌اشتباه آقای سید محمد حسین طهرانی درباره قرائت قرآن بعنوان نمونه و مشت نمونه خروار ذکر گردید ، و پرداختن به اشتباهات قطب فرقه مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد. کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⭐️ 🔴 ثواب هفتاد پیامبر ..... 🔻 نماز از روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس ده ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره تكاثر يك مرتبه بخواند خداوند متعال ثواب آمران به معروف و ناهيان از منکر و نيز ثواب هفتاد پيامبر را به او عطا مي کند» 📚اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۲ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
004-alam zar-86.mp3
3.41M
🔴 مباحثی در رابطه با 🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج ادام الله ظله الوارف 🔸(جلسه چهارم ) مدرسه مجازی "مکتب تفکیک" @m_m_maktabtafkik
🔴 زندگانی و سیره مرحوم حاج " اعلی الله مقامه الشریف" 🔺 تقوای فکری ..نکته دومی که ایشان خیلی اصرار داشتند این بود که طلبه باید تقوای فکری داشته باشد . از نظر ایشان تقوا ابعادی داشت که طلبه باید همه آن را داشته باشد . اول تقوای فکری ست که طلبه قبل از اینکه طلبه شود باید تقوای فکری داشته باشد یعنی فکرش را از حرص ها و آزها و حب مقام ها شستشو دهد . قبل از این شستشوی فکر از رذائل شخص اگر بیاید خطرناک است بلکه هدفش باید این باشد که من درس بخوانم تا مردم را ارشاد کنم و توجه به معارف و اخلاق اسلامی بدهم و خودش واجد این امور باشد و خلاصه به تقوای فکری بسیار اهمیت می دادند . 📚 متاله قرآنی ص ۲۱۶ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 زندگانی و سیره مرحوم حاج " اعلی الله مقامه الشریف" 🔺 تقوای علمی ▪️تقوای علمی یعنی اگر یک مطلبی را از شما سوال کردند و شما نمی دانستید با صراحت بگویید : نمی دانم . بعضی عار و ننگشان می آید که بگویند نمی دانم . حاج شیخ می فرمودند : مطلبی را تا معتقد نشدید ، نگویید یا لااقل بصورت تردید بگویید ( شاید و لعل اینطور باشد ) بگویید ، اگر حرفی را نمی دانید از فلان استاد است یا نه ، فورا استناد ندهید . ▪️و یا اینکه طلبه در رد کلام کسی که میخواهد کلامش را رد کند مرتکب اهانت نشود ، مطلب را مجللانه بگوید و محترمانه رد کند ، نسبت نفهمی به اساتید ندهد و سعی کند مطلبی را که از کسی آموخته به خودش نسبت ندهد . این شهامت را داشته باشید که بگویید این مطلب را از کسی گرفتم . خود این ایجاد تواضع می کند و اگر این تواضع علمی پیدا شود ، آن وقت علم واقعی ( العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء ) هم پیدا می شود یعنی یک نورانیتی در دل پیدا می شود که حقایق امور را می فهمد . ایشان می فرمودند : این علومی که شما پیش من می آیید و می خوانید ، نُقُوش است ، آن واقعیت و نورانیت نیست ، آن را اگر می خواهید باید تقوای علمی داشته باشید . 📚 متاله قرآنی ص۲۱۶ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⭐️ 🔴 نماز ▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس ده ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و آيه آمن الرسول (سوره بقره آيه 285و286) ده مرتبه بخواند خداوند متعال او را از آسيب هاي دنيا و آخرت ايمني مي بشد و شش نور در روز قيامت به او عطا مي کند» 📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۲ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 باقی مانده را دریابیم ... ▪️آیت الله " دام ظله الشریف " : «سعی كنيم در مابقی ماه شعبان تدارك كنيم كوتاهی‌ای كه در گذشته ما بوده است. كسی نمی‌تواند بگويد ما حق این ماه را ادا كرديم. اگر كوتاهی كرده‌ايم، اولين قدم در رشد، اعتراف به كوتاهی است. کسی كه احساس نمی‌كند در بندگی خدا كوتاهی كرده، رشد نمی‌كند. باید سعی كنیم آنچه را که به درد نمی‌خورد، در مابقی اين ماه كنار بگذاريم. خوردن‌ها، خوابيدن‌ها، نگاه‌كردن‌ها و اشتغالات متنوعی كه دنيای امروز بر ما فراهم می‌كند؛ یعنی نباید اشتغالاتی بر ما بيايد كه اصلاً نفهميم در فضای ما چه می‌گذرد؛ به‌سرعت فرصت‌ها بروند و ما غفلت كنيم!» کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 فضیلت روزه گرفتن سه روز آخر ▪️روايت کرده اند از امام صادق " سلام الله علیه " که فرموده‏ اند: «هر كس سه روز از شعبان روزه بگيرد و روزه آن را متصل به رمضان كند، خداوند براي او پاداش روزه دو ماه پياپي را مقرر مي‏فرمايد.» 📚 من لا یحضره الفقیه ح۱۸۲۹ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa